InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Het wondermiddel zinkzalf tegen puistjes en acne!

Het wondermiddel zinkzalf tegen puistjes en acne!

Het wondermiddel zinkzalf tegen puistjes en acne! Veel mensen kennen het al, zinkzalf of Sudocrème. Zinkzalf wordt vaak gebruikt voor babybilletjes, maar het werkt ook ontzettend goed tegen puistjes. Je kunt het in veel drogisterijen kopen waaronder Kruidvat, DA en de Etos. Maar hoe komt het dat zinkzalf zo goed werkt? En hoe gebruik je het?

Wat is zinkzalf?

Zinkzalf is een witte zalf waar zinkoxide in zit. Zinkoxide zit in veel producten die op de huid worden gebruikt, het wordt gebruikt in zalven, smeersels, lotions, crèmes, pasta's en strooipoeders. Zinkoxide zorgt voor een laagje op de huid waardoor de huid beschermd wordt en het zorgt ervoor dat de huid ligt indroogt. Een beschadigde huid geneest sneller wanneer je zinkzalf gebruikt. Zinkzalf is vooral veel te vinden in huishoudens met kinderen. Dit komt omdat zinkzalf goed werkt tegen luiereczeem, hier hebben veel baby's last van. Luiereczeem verminderd wanneer de billetjes van de baby worden ingesmeerd met zinkzalf. Zinkzalf wordt ook wel Sudocrème genoemd.

Tegen puistjes en acne

Alleen bij lichtere vorm
Wanneer je ernstige acne hebt is het niet verstandig om dit zelf te behandelen, dan is het verstandig om naar je huisarts te gaan. Wanneer je een lichtere vorm van acne hebt kan zinkzalf erg goed helpen.

Hoe gebruik je zinkzalf?
Het beste kun je zinkzalf 's avonds gebruiken en het voordat je gaat slapen opdoen, zodat het kan intrekken wanneer je slaapt. Het beste kun je de zinkzalf niet over je hele gezicht doen, het zorgt ervoor dat je huid droger wordt. Zorg ervoor dat je het alleen op je puistjes doet, zodat alleen je puistjes indrogen. Let wel op dat het voor vlekken in kleding en dergelijke kan zorgen, slaap daarom met een oude handdoek onder je hoofd, zodat het niet in je beddengoed trekt.

  1. Reinig je huid eerst zodat er geen resten make-up op je gezicht blijft zitten, dit kun je met verschillende producten doen.
  2. Was je handen zodat je niet met smerige handen in het potje met zinkzalf komt (hierdoor blijft de zinkzalf schoon).
  3. Smeer een dun laagje (let op, niet te dik) op je gezicht en laat dit de hele nacht intrekken.
  4. 's Ochtends zijn je puistjes ingedroogd.
  5. Wanneer je 's ochtends opstaat verwijder je de restjes zinkzalf met een reinigende lotion. Het beste kun je een reinigende lotion gebruiken zonder alcohol.

Een masker van zinkzalf

Zinkzalf kan je ook als masker gebruiken wanneer je een zachte, rozige en frisse huid wilt hebben. Je moet hiervoor een dun laagje aanbrengen op je gezicht nadat je gezicht gereinigd is. Laat het zinkzalf tien minuten zitten, pas op dat het niet in de ogen komt. Na de tien minuten verwijder je de zinkzalf met een lotion zonder alcohol of met (warm) water. Wanneer je hiermee klaar bent zul je zien dat je een zachtere en frissere huid hebt en de poriën meer zijn samengetrokken. Verzorg je huid vervolgens met een dagcrème of een nachtcrème als je dit gewend bent.

Waarvoor kan je zinkzalf nog meer gebruiken?

Jeukende huid
Je kunt zinkzalf gebruiken wanneer je een jeukende huid hebt en je geen andere middelen in de buurt hebt waardoor je de jeuk kunt verminderen. Zinkzalf werkt goed wanneer je bent gebeten door een insect of wanneer je een lichte zonnebrand hebt. Het verkoelt de huid en de jeuk verminderd daarna snel.

Last van een koortslip?
Wanneer je merkt dat je een koortslip krijgt (je lippen branden licht of je voelt een tintelend gevoel bij je lippen) kun je zinkzalf gebruiken. Wanneer je vervolgens zweertjes krijgt en je zeker weet dat het een koortslip is, is zinkzalf handig. Gebruik een beetje zinkzalf wat je op je zweertjes smeert en was vervolgens je handen. Zit niet met je handen in de pot of bij de tube van de zinkzalf als je net zelf op je zweertjes hebt gedaan, het is namelijk erg besmettelijk.

Littekenweefsel
Wanneer je een wondje hebt wat waarschijnlijk later een litteken kan worden, kun je zinkzalf ook gebruiken. Smeer de plek in met zinkzalf en herhaal dit meerdere dagen achter elkaar meerdere keren. Het zinkzalf zorgt er dan voor dat er geen litteken ontstaat.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat moet je doen tegen puisten?Wat moet je doen tegen puisten?Het is niet fijn als je heel veel puisten hebt op je gezicht. Af en toe jeuken ze, maar ze kunnen ook erg pijn doen. Vee…
Een wondermiddel tegen puistjes?Een wondermiddel tegen puistjes?Puistjes, hoe kom je ervan af? Uitknijpen, aanstippen, behandelen met speciale middeltjes... Heb je alle tips al uitgepr…
Puistjes uitknijpen, is dat goed of slecht?Puistjes uitknijpen, is dat goed of slecht?Er bestaan verschillende meningen over het uitknijpen van puisten. Is het nou goed of juist slecht om je puistjes uit te…
Wat is acne nu precies?Wat is acne nu precies?Wat is acne nu precies en hoe ontstaat acne? Deze vragen worden behandeld in dit korte artikel over acne. Acne is een ve…
Puistjes bestrijden met tandpastaPuistjes bestrijden met tandpastaHeb je er wel eens over gehoord? Doe tandpasta op puisten en ze verdwijnen. Er wordt gezegd dat tandpasta je puist uitdr…
Bronnen en referenties
  • http://forum.girlscene.nl/forum/beauty-health-hair/zinkzalf-tegen-puistjes-117163.25.html
  • http://www.efarma.nl/PAGES/winap.asp?ID=1045&Method=medicijntekst&Lijstnaam=Zinkzalf

Reageer op het artikel "Het wondermiddel zinkzalf tegen puistjes en acne!"

Infoteur: Dazzeltje
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!