InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Het MIND-dieet, een dieet voor de hersenen

Het MIND-dieet, een dieet voor de hersenen

Het MIND-dieet, een dieet voor de hersenen Er worden jaarlijks verschillende diëten ontworpen. Veel van deze diëten zijn niet vol te houden. Bovendien krijg je er een jojo-effect van. Toch zijn er bepaalde diëten die wel helpen, al is dit niet met als hoofddoel zoveel mogelijk gewicht te verliezen. Een niet zo gekend dieet is het MIND-dieet. Het MIND-dieet is gericht op het vertragen van de veroudering van de hersencellen. Op die manier kunnen neurologische ziektes worden voorkomen.

MIND-dieet

MIND staat voor Mediterranean Intervention for Neurodegenerative Delay (Mediterraanse interventies voor neurologische achteruitgang). Eigenlijk is het een mix van het DASH-dieet, DASH staat voor Dietary Approaches to Stop Hypertension wat wil zeggen dat het een dieet is om de bloeddruk te normaliseren, en het mediterrane dieet. Het is een eenvoudig dieet dat toe te passen is in het dagelijkse leven. Je hoeft je niet aan strikte weekschema’s te houden. Bovendien kan je op die manier het dieet langer volhouden en hoef je je niet schuldig en droevig te voelen over wat je allemaal moet vermijden. Na verloop van tijd kan het zelfs een nieuwe levensstijl worden.

Het concept

Welke producten zijn goed?

Er zijn een aantal groepen die belangrijk zijn in het dieet. Deze groepen bepalen het grootste deel van het eetpatroon. Toch kan het geen kwaad als je zo nu en dan een product eet dat niet tot deze groepen behoort. De groepen waaruit je dieet bestaat zijn:
  • Volkoren graanproducten, het best drie maal per dag.
  • Groene bladgroenten minimaal zes maal per week. Dit mag ook in een vorm van een salade.
  • Andere groenten die geen bladgroenten zijn minimaal één maal per dag.
  • Bessen of aardbeien minimaal twee maal per week.
  • Vis minimaal één maal per week.
  • Kip of kalkoen minimaal twee maal per week.
  • Bonen en peulvruchten minimaal vier maal per week.
  • Noten minimaal vijf maal per week.
  • Olijfolie voor het bereiden van de maaltijden.
  • Alcohol maximum één glas per dag, bij voorkeur wordt rode wijn gekozen.

Bij het MIND-dieet leer je op een andere manier eten. Je hoeft geen ingewikkeld plan te volgen of honger te hebben. Bij dit dieet gaat het er om je lichaam de juiste stoffen te geven waardoor je er voordeel uit kan halen.

Welke producten kan je beter beperken of vermijden?

Er zijn een aantal producten die beter beperkt of vermeden worden. Als je toch echt zin hebt om een bepaald product op deze lijst te eten kan je een “guilty pleasure” per week inlassen. Op deze dag mag je dan iets kiezen dat op deze lijst staat. Zo hou je het dieet langer vol omdat je kan uitkijken naar je verwenmomentje. De producten die je beter mijdt zijn:
  • Rood vlees van rund, varken, lam, wild, eend, … Dit beperk je beter tot vier keer per week.
  • Boter en margarine eet je beter niet meer dan één eetlepel per dag. Om te koken is olijfolie een goed alternatief.
  • Kaas eet je beter minder dan één keer per week.
  • Zoetige snacks beperk je beter zoveel mogelijk.
  • Gefrituurd en bewerkt voedsel beperk je beter tot minder dan één keer per week.

Je lichaam

Hersenen

Bij het MIND-dieet is kilo’s verliezen niet de prioriteit. Met het eten van de juiste producten kan de veroudering van hersencellen vertraagd worden. Zo is in een tien jaar lopend onderzoek dat in 2015 gepubliceerd werd van de ontwikkelaar met haar collega's aan de Harvard School of Public Health bewezen dat ouderen die het dieet volgen tot 53 procent minder kans hebben op het ontwikkelen van Alzheimer. Bij andere ouderen die deelnamen aan het onderzoek werd opgemerkt dat hun hersenen jonger werden.

Verder is het dieet rijk aan stoffen die bevorderend zijn voor het functioneren van de hersenen. Zo kwam in het onderzoek naar voor dat vooral de omega 3-vetzuren en antioxidanten een grote rol spelen. Als laatste draagt het dieet bij aan een goede bloedsomloop en vermindert het je risico op aderverkalking. Je hebt hierdoor ook een lager risico op het krijgen van hart- en vaatziekten.

Kritiek

Het is bewezen dat het dieet goed is voor de hersenen. Toch is dit niet de perfecte remedie om Alzheimer te voorkomen. Alzheimer en andere neurologische ziektes ontstaan door veel meer factoren. Zo is genetische aanleg een heel belangrijke factor. Dit kan niet voorkomen worden met het dieet.

Kan ik vermageren met het MIND-dieet?

Zoals eerder vermeld is vermagering niet de prioriteit van het dieet. Er is dan ook minder onderzoek gedaan naar de effectiviteit van het dieet naar vermagering. Toch lijkt het niet onwaarschijnlijk dat het MIND-dieet voor vermagering zal zorgen. Bij het MIND-dieet worden natuurlijke en gezonde voedingsmiddelen meer gegeten. Verder worden ongezonde producten en verzadigde vetten beperkt. Dit kan op zich ook voor een vermagering zorgen. Zeker op lange termijn kan het gunstig zijn. Wanneer je op zoek bent naar een dieet om snel gewicht te verliezen is dit niet het juiste dieet.
© 2017 Leen0095, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het kyalin-dieetWie wil afslanken of vermageren kan talrijke diëten volgen, elk met hun specifieke kenmerken en werkwijzen. Een van deze…
Melk dieet, gezond vermageren op basis van melk en zuivelMelk dieet, gezond vermageren op basis van melk en zuivelEen dieet op basis van melk? Dat gaat misschien een beetje te ver, maar zuivelproducten zijn wel degelijk van essentieel…
Het Sonoma dieetHet Sonoma dieetHet Sonoma dieet is een dieet dat begin januari 2006 gelanceerd is in Amerika. Dit dieet is bedacht door de Amerikaanse…
Mediterraan dieet doeltreffend tegen het dikke buik syndroomMediterraan dieet doeltreffend tegen het dikke buik syndroomHet mediterraan dieet wordt al langer beschouwd als één der gezondsten ter wereld. De keuken uit landen aan de Middellan…
Hollywood beautysecrets - VermagerenHeb je zin om minimum 5 tot 10 kilo te vermageren op slechts enkele weken tijd, maar weet je niet hoe? Wil je slank en f…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Diapicard / Pixabay
  • https://walrabenstein.nl/hersenen-jonger-met-mind-dieet/
  • http://www.leukafvallen.nl/het-mind-dieet-werking-effecten/
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25681666

Reageer op het artikel "Het MIND-dieet, een dieet voor de hersenen"

Infoteur: Leen0095
Gepubliceerd: 13-04-2017
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!