InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Vuistregel voor gezond afvallen - discipline

Vuistregel voor gezond afvallen - discipline

Vuistregel voor gezond afvallen - discipline Discipline is de belangrijkste vuistregel voor gezond afvallen. Gezond afslanken door middel van goede kan maanden tot jaren duren vooral je jouw juiste gewicht bereikt. Een dieet dat snel vermageren promoot is meestal niets meer dan een jojo-dieet. Jojo-dieet is een term die wordt gebruikt om aan te geven dat een persoon die een extreem dieet volgt om gewicht te verliezen, uiteindelijk terug meer zal eten en meer gewicht zal bijkomen dan hij of zij oorspronkelijk heeft verloren.

Discipline

Dit gebeurt omdat het dieet dat hij of zij volgde te extreem was, bijvoorbeeld door het beperken van voedselinname en het verbieden van een bepaalde voedsel categorie. Hierdoor is het dieet moeilijker vol te houden op lange termijn. Of het kan te wijten zijn aan het gebrek aan discipline nadat het beoogde gewicht is bereikt. Dit is meestal de oorzaak als je kiest voor een dieet dat extreem gericht is op calorieën.

Trager vermageren

Dus wil je dat voorkomen en gezond afvallen dan wordt je geadviseerd om trager te vermageren. Omdat het gewenste resultaat in dit geval soms maanden op zich laat wachten, geeft de meerderheid het echter halverwege. Het is niet eenvoudig een gewoonte die je jarenlang hebt opgebouwd te veranderen. Daarom moet je veel discipline, wilskracht en vastberadenheid hebben om te kunnen blijven gezond eten.

Veranderen van gewoontes

Het veranderen van een gewoonte is in het begin moeilijk. Je moet je elke dag aan je dieet plan houden, vooral gedurende de eerste maand. Dit legt een goede fundering om het dieet op langere termijn vol te houden. Op dat moment zal je wilskracht ook op haar hoogtepunt zijn, dus het is best om hiervan te profiteren en je lichaam te trainen om de nieuwe wijzigingen te accepteren. Wanneer je dan halverwege je dieet bent en het moeilijk krijgt om evenveel wilskracht op te brengen als in het begin, dan zal je nieuwe gewoonte goed van pas komen om je aan jouw dieet te houden.

Vraag hulp

Gezond afvallen doe je ook best niet alleen. Overtuig een vriend of familielid om jou te steunen of om samen met jou gezond te vermageren. Doe zeker geen beroep op vrienden die het tegenovergestelde doen van wat jij wil doen. Door samen op een gezonde manier te vermageren zie je beter de resultaten bij mekaar en blijf je makkelijker gemotiveerd. Het helpt ook om iemand in vertrouwen te nemen als je denkt dat het dieet dat je volgt niet werkt.

Diversifiëer

Wanneer je een beslist een nieuw dieet plan te volgen, moet je overwegen een paar dieet plannen te bekijken die vergelijkbaar zijn met degene die je nu al volgt. Zo diversifiëer je het dieet. Keer op keer hetzelfde dieet volgen waar je een hekel aan hebt werkt niet motiverend en is nefast voor jouw wilskracht. Het kan zelfs ertoe leiden dat je jouw dieet stopzet. Dus door diversificatie van jouw dieet, vindt je een dieet plan dat je wilt volgen en waarbij je niet het gevoel krijgt dat je moet kijken naar wat je eet.

Zondigen

Wanneer je voedsel wordt aangeboden dat je eigenlijk niet mag eten, probeer dan beleefd te weigeren door uit te leggen dat je probeert om gezond af te slanken. De andere persoon zou dan jouw situatie moeten begrijpen en er niet verder op in gaan. Blijft de gastheer of gastvrouw koppig volhouden, neem dan een kleinere portie uit beleefdheid. Het eten van een kleinere portie is altijd beter dan het eten van een grote, zware maaltijd en zo hoef je ook niet het gevoel te hebben dat je iemand beledigt. Hou er wel rekening mee dat als je hebt moeten zondigen, dat dit niet betekent dat je hele dag verpest is en je daardoor niet moet doorgaan met uw dieet plan te volgen voor de rest van de dag. Hou je verder aan je plan om op een gezonde manier af te vallen alsof je niet bent afgeweken van je dieet plan.

Lees verder

© 2012 - 2019 Nadiav, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vuistregel voor gezond afvallen - discipline"

Infoteur: Nadiav
Gepubliceerd: 11-01-2012
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!