InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Laxeerpillen en lijnen: geen gunstig effect, wel schade

Laxeerpillen en lijnen: geen gunstig effect, wel schade

Wanneer het afvallen van gewicht moeilijk gaat, denken sommige mensen aan laxeertabletten. Met behulp van laxeerpillen hopen ze een vreetbui te compenseren. Dat dit geen zin heeft, zal in dit artikel toegelicht worden. Ook zal het gevaar van frequent en onjuist gebruik van laxeerpillen besproken worden. Iedereen kan tegenwoordig aan laxeerpillen komen. Ze liggen gewoon in de schappen van de bekende drogisterijen, naast de paracetamollen. Je hebt geen recept nodig en je kan er zoveel halen als je wilt. In de bijsluiter wordt gewaarschuwd voor gewichtsverlies bij onjuist gebruik. Juist dat heeft sommige mensen op het idee gebracht om de laxeerpillen te gebruiken bij het lijnen. Want dan kun je toch af en toe wat lekkers, ongezonds eten en kom je toch niet aan…toch?

Laxeerpillen laten je niet afvallen

Helaas, het is niet zo dat je door het slikken van laxeerpillen kan eten wat je wilt en dat je niet aankomt. Mensen zijn in die veronderstelling doordat ze denken dat alles er meteen weer uitkomt. Het proces in je darmen wordt er inderdaad mee versneld, maar toch worden de voedingsstoffen al uit het voedsel gehaald, voordat het er weer uit komt. Je verliest op deze manier alleen de afvalstoffen sneller, maar deze zou je lichaam toch al kwijt raken.
De laxeerpillen hebben namelijk effect op de dikke darm, terwijl in de dunne darm die daarvoor zit de voedingsstoffen al uit het voedsel gehaald worden.

Toch lijkt het slikken van laxeerpillen soms effect te hebben doordat je buik platter lijkt en je gewicht misschien toch een klein beetje daalt. Het kleine gewichtsverlies komt doordat je darmen helemaal leeg zijn. Daar zit dus geen gewicht meer in. Daardoor krijg je ook een kleinere darminhoud, wat er voor zorgt dat je buik iets strakker lijkt. Maar realiseer je dat het niets te maken heeft met vetkwijt raken en dat het een klein schijneffect heeft, terwijl er grote schadelijke gevolgen tegenover staan.

Gevolgen van het onjuist gebruiken van laxeerpillen

Laxeerpillen hebben voor het afvallen dus geen positieve effecten. Ze hebben echter wel negatieve effecten op je lichaam! Dat gebeurt al wanneer je laxeerpillen enkel in kleine dosering gebruikt tijdens een te lange periode, laat staan wanneer je een veel te hoge dosering slikt. Veel mensen die laxeerpillen slikken om af te vallen slikken een veel te hoge dosering. Dat komt doordat het lichaam gewend raakt aan de pillen en daardoor steeds meer werkzame stoffen nodig heeft om het zelfde effect te behalen. Let op: met effect worden hier de buikkrampen en hoeveelheid ontlasting bedoeld en niet het verlies aan gewicht. Die buikkrampen en ontlasting geven mensen het gevoel dat het effect heeft op het gewichtsverlies (wat dus niet zo is) en daarom gaan ze meer slikken, zodra ze merken dat de buikkrampen en ontlasting minder worden.

Hieronder vind je mogelijke bewerkingen van het onjuist gebruik van laxeerpillen:
  • Het dalen van je kalium niveau: kalium heb je nodig om je spieren te laten werken. Het gebrek aan kalium kun je merken aan krampen in je spieren. Dat een laag kalium niveau gevaarlijk is, zul je zeker beseffen als je jezelf bedenkt dat je hart ook een spier is! Het gebrek aan kalium kan ook je nieren en lever beschadigen.
  • Je vochthuishouding raakt ontregelt: je lichaam kan zich aan gaan passen aan de laxeerpillen en daardoor bijvoorbeeld vocht vasthouden waardoor je zelfs een tegengesteld effect krijgt. Daarbij heb je kans op een lagebloeddruk wat duizeligheid, flauw vallen, een zwak gevoel en een licht gevoel in het hoofd kan veroorzaken.
  • Te kort aan vitaminen en mineralen: door een te kort aan vitaminen en mineralen kun je bloedarmoede krijgen.
  • Verslaafd raken aan laxeerpillen: je hebt kans dat je uiteindelijk niets meer durft te eten wanneer je geen laxeerpillen geslikt heb.

Vraag hulp!

Dat je het gebruik van laxeerpillen overweegt om af te vallen of dat je ze daar al voor gebruikt, is een signaal dat je hulp nodig hebt. Je hebt of hulp nodig om op een gezonde manier af te vallen of je hebt hulp nodig om te beseffen dat je niet verder af hoeft te vallen. Dat hangt natuurlijk af van je gewicht. De BMI (Body Mass Index) is een goede maatstaf om te zien of je eigenlijk wel af moet vallen of dat je een gezond gewicht hebt en hooguit wat strakker in je vel wilt komen te zitten. Besef je dat je dan moet trainen (in gezonde mate) en juist goed moet eten voor de brandstof voor je lichaam. Om je BMI te berekenen kun je terecht op de website van het voedingscentrum.
© 2009 - 2014 Mabe, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Nog snel even afvallen met het dieet van 1 dagNog snel even afvallen met het dieet van 1 dagJe wilt in een tijdsbestek van 1 dag gauw nog even zoveel mogelijk afslanken. Bijvoorbeeld voor een feestje waar je die…
Automatisch afvallen tijdens je slaap met NachtslankAutomatisch afvallen tijdens je slaap met NachtslankMet Nachtslank kunt u elke nacht gezond afvallen volgens Vitamust. Het is de nummer 1 uit de VS. Uit onderzoek is bekend…
Alli of Xenical, wat zijn de verschillen?Alli of Xenical, wat zijn de verschillen?Alli en Xenical bevatten dezelfde werkzame stof, namelijk de stof ‘Orlistat, om af te vallen. Toch wordt het ene middel…

Reageer op het artikel "Laxeerpillen en lijnen: geen gunstig effect, wel schade"

Reacties

Sanne, 03-07-2011 22:09 #4
Je valt wel degelijk af door laxeertabletten en niet zomaar een beetje, maar echt goed ook. Ik heb het zelf langere tijd gebruikt, na anderhalf week kreeg ik al opmerkingen: ben je zo afgevallen? Niet alleen door een iets plattere buik wat hier gezegd wordt, maar het was aan alles te zien; gezicht, buik, heupen etc. Snel dik werd ik ook niet daarna, toen ik ermee stopte. Wel, let op, is de kans groot nadat je laxeertabletten hebt gebruikt voor langere tijd, je voeding met zorg moeten uitkiezen. Voldoende vezels, zo veel mogelijk gezond eten, en ook voldoende beweging, omdat je darmen gewoon minder goed werken en je intoleranter voor bepaalde dingen bent geworden.

Sas, 04-03-2011 14:57 #3
Punt 1: Door onjuist gebruik van laxeermiddelen kun je een tekort aan vitaminen en mineralen krijgen.
Punt 2: Laxeermiddelen hebben geen effect op afvallen omdat je lichaam voedingsstoffen al heeft opgenomen als het voedsel in de dikke darm komt, waar de pillen werkzaam zijn.
Wat klopt hier niet?! Als voedingsstoffen al zijn opgenomen krijg je toch ook geen vitaminen en mineralen tekort?!

, 06-12-2010 15:45 #2
Hoi Claudia,
Toch wil ik even reageren op je reactie. Ik slik ook laxeermiddelen en ik raad je toch aan om hulp te gaan zoeken, er zijn tegenwoordig hele goede manieren om behandeld te worden voor een eetstoornis. Groetjes anoniem.

C. Laudia, 03-06-2010 07:34 #1
Hallo ik gebruik al 17 jaar een hoge dosies laxeertabletten ben inderdaad begonnen omdat ik wou afvallen maar slik ze nu nogsteeds omdat mijn darmen niets meer doen.
Wat ik erg jammer vind is dat er erg weinig over bekend is er zijn instellingen voor anorexia, boulimia, gokverslaving enz maar als je verteld dat je een laxeer verslaving heb dan gaan alle deuren dicht.
Ben echt radeloos op zoek naar hulp. Reactie infoteur, 04-06-2010
Hallo,

goed dat je op zoek bent naar hulp. Het verschijnsel dat je door het gebruik van laxeerpillen, ze later nodig hebt om je darmen op gang te komen komt vaker voor. Ben je al naar je huisarts gegaan? Hij zou je verhaal echt seieus moeten behandelen en zowel naar je darmen als naar je verslaving moeten kijken.
Zorg er verder voor dat het probleem niet groter wordt (steeds meer pillen) en probeer juist de hoeveelheid pillen per dag te beperken. Klein stapjes maken!

Groeten Mabe

Infoteur: Mabe
Subrubriek: Dieet
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!