InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Eeuwig jong: kun je eeuwig jong blijven?

Eeuwig jong: kun je eeuwig jong blijven?

Eeuwig jong: kun je eeuwig jong blijven? Eeuwig jong blijven dat wil iedereen wel. Maar ouder worden doen we allemaal en dat gaat gepaard met veroudering van het lijf. Bovendien begint die aftakeling al vanaf het twintigste levensjaar. Daarna wordt echt alles minder. Van oren tot botten, van hormonen tot het geheugen, alles wordt minder in de loop der jaren. Lees hier hoe je lijf verandert en vooral veroudert.

Eeuwig jong

Eeuwig jong blijven willen veel mensen wel. Een bepaalde categorie doet daar ook alles aan om dat te bewerkstelligen. Ze slikken vitamines, doen veel aan beweging. Dat helpt. Maar toch gebeurt veroudering tegen wil en dank. Alleen wie jong sterft heeft niet te maken met verouderingsverschijnselen. Overigens zijn er wel verschillen: de een is al vroeg oud, de ander nog jong op zn zeventigste.

Hoe veroudert het lichaam?

In de eerste decennia van het leven komt er van alles bij in het lichaam. Voorwaarde is dan wel dat het lijf gezond is. Zo wordt in die eerste tien jaar bijvoorbeeld botmassa aangemaakt. De aanmaak van botmassa neemt ongeveer toe tot het 35e jaar. Daarna neemt het al weer af.

Kleiner worden naarmate de jaren vorderen

Door de slijtage van het lichaam worden mensen overigens in de loop van de jaren ook steeds kleiner. De botten nemen namelijk in volume af, de wervels zakken wat in en dat veroorzaakt algehele lichaamskrimp. Alleen de voeten krimpen niet, die zakken alleen wat uit. Ook worden de banden en de botten in de voeten slapper.

Elasticiteit van het hele lichaam neemt af

Naarmate de jaren vorderen wordt ook de elasticiteit van bijna alles in het lichaam minder. Dat betekent dat de huid, maar ook die van de bloedvaten. En dat leidt dan weer tot hogere bloeddruk.

Bril: gezichtsvermogen gaat achteruit door leeftijd

Ook de elasticiteit van de ooglenzen verdwijnt langzaam. Daardoor hebben mensen rond hun veertigste een leesbril nodig.

Longen en hart slijten ook

Ook longen en hart slijten door de ouderdom. Het gevolg is dat ze wat minder goed gaan werken, naarmate ze langer worden gebruikt.

Gehoor en smaak veranderen door leeftijd, spieren verliezen massa en kracht

Het gehoor en de smaak nemen ook af als iemand ouder wordt. Daarnaast verliezen spieren langzaam aan massa aan kracht. Het vet in het lijf neemt toe, maar de hoeveelheid lichaamswater neemt weer af. Ook de zenuwen en de hersenen verouderen. Dat betekent dat het geheugen minder wordt. Oudere mensen vallen ook sneller, doordat het gevoel van balans vermindert.

Geslachtshormonen

Door het veranderen van geslachtshormonen verdwijnen ook zaken zoals hoofd- en huidhaar. Dat klinkt leuk, maar bij vrouwen komt er zo rond het zestigste jaar dan juist weer haar bij. Op hun bovenlip en kin wel te verstaan. Ook verandert het vrouwelijk lichaam na de overgang.

Kraakbeen verdwijnt langzaam: oren worden groter naarmate iemand ouder wordt

Het kraakbeen verdwijnt langzaam in de heup- of kniegewrichten. Daardoor ontstaan artrose of te wel slijtage en pijn. Kraakbeen dat verdwijnt, komt niet meer terug. Tenminste niet op plekken waar we dat wel zouden willen. In de oren komt bijvoorbeeld alleen maar kraakbeen bij. Daar groeit het per jaar zon 0,2 millimeter. In 50 jaar groeien oren daardoor zon centimeter. Omdat tegelijkertijd het vet op de schedel langzaam verdwijnt, lijken oren nog veel groter.

Steeds meer ingrepen

Terwijl vroeger mensen met 50 jaar al waren afgeschreven, is er in de hedendaagse tijd nog veel te doen aan allerlei kwalen. Nieuwe knieën en heupen, botontkalking, alles kan behandeld worden.

Gezonde levensstijl helpt wel om slijtage van het lijf tegen te gaan

Een gezonde levensstijl helpt om het verouderingsproces tegen te gaan. Dat betekent:
  • Goed en gezond eten
  • Veel bewegen
  • Niet roken
  • Weinig alcohol
Gerelateerde artikelen
Ouderdom komt met gebreken, of toch niet?Ouderdom komt met gebreken, of toch niet?Ouderdom, ouderdomsverschijnselen en veroudering worden vaak als negatief ervaren. Maar is dat wel correct? De meeste me…
Artrose: kwaliteit kraakbeen vermindertArtrose: kwaliteit kraakbeen vermindertWanneer iemand artrose heeft dan is er sprake van achteruitgang van de kwaliteit van het kraakbeen. Kraakbeen is een dun…
Voedingssupplement tegen gewrichtspijn: glucosamineVoedingssupplement tegen gewrichtspijn: glucosaminePijn aan de gewrichten kan vooral optreden in geval van koude temperaturen en vochtigheid. Maar ook als gevolg van ouder…
Aandoening: ArtroseAandoening: ArtroseArtrose is een aandoening aan het kraakbeen in de gewrichten. Het wordt ook wel slijtage genoemd en komt vooral bij oude…
Bronnen en referenties
  • Leven is slijten Leeuwarder Courant 23 september 2010

Reageer op het artikel "Eeuwig jong: kun je eeuwig jong blijven?"

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 09-01-2015
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!