InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Huidkanker opsporen met app - SkinVision

Huidkanker opsporen met app - SkinVision

Huidkanker opsporen met app - SkinVision SkinVision is een applicatie voor de smartphone die speciaal is ontwikkeld om huidkanker op te sporen. De app is te downloaden in de App Store van Apple en in die van Google Play. De App SkinVision herkent 80 procent van de huidkanker gevallen. Hij vervangt niet het deskundig oog van de dokter, maar kan wel helpen bij vroegtijdige diagnose. Het is een bewustwordings- en monitoringsoplossing die mensen ondersteunt bij het vinden van verdachte moedervlekken en in de gaten houden van de huid.

App spoort huidkanker op

Een groep deskundigen heeft een app ontwikkeld die melanomen, huidkanker, kan herkennen. De app is voor iedereen die zijn huid in de gaten wil houden. Met de app kun je foto’s maken van je moedervlekken; het programma in de app analyseert daarna meteen de beelden. Bovendien kun je de foto’s opslaan zodat ook ontwikkelingen van vlekjes in de loop der tijd te volgen zijn. De foto’s zijn rechtstreeks vanuit de app te delen met je huisarts en dermatoloog.
Met de app op je smartphone kun je naast melanomen alle vormen van huidkanker opsporen. Het grote belang zit in de tijdige constatering. De app spoort met zekerheid 80 procent van de huidkanker op en geeft bijna zekerheid over 95 procent van de geanalyseerde foto’s.

Huidkanker

Van alle soorten kanker komt huidkanker het meest voor. Tien procent van alle huidkankers is melanoom. Het is een goed te behandelen kanker, als je er maar op tijd bij bent. De behandelingsmogelijkheden bieden veel fiducie. De app SkinVision kan eraan bij te dragen dat nog meer mensen er op tijd bij zijn. De foto’s die met de smartphone zijn gemaakt kunnen direct via de app gedeeld worden met de arts, zodat er ook vrijwel meteen een deskundig oog over het vlekje kan gaan.

Over huidkanker

  • Iedere vijf jaar neemt het aantal huidkankergevallen toe met 20 tot 30%
  • het is de snelst groeiende kankersoort
  • een op de zes Nederlanders krijgt ermee te maken
  • huidkanker is vaak goed te behandelen
  • vroegtijdig herkennen is van groot belang

SkinVision App

De app is van Nederlandse makelij en de deskundigen zijn er sinds 2011 mee bezig. In 2013 is de app wetenschappelijk getest door de dermatologische kliniek Ludwig-Maximilians-Universitat Clinic in München, Duitsland. De professor van het instituut, professor dr. Tanja von Braunmühl, noemt de app een veelbelovende oplossing voor bewustwording en zelfmanagement voor individuen. Daarbij vindt de professor het een nieuw communicatieplatform tussen de dokter en de patiënt.
Het is niet de enige app die pretendeert huidkanker op te kunnen sporen maar het is wel de enige die ‘code oranje’ en ‘code rood’ afgeeft. SkinVision werkt als enige op basis van geavanceerde algoritmen, beoordelingssystemen. Apps als SkinVision kunnen ziekenhuizen en huisartsen ontlasten.
De app heeft een CE-keurmerk, dat verplicht is voor alle industriële producten die op de Europese markt zijn toegelaten.

Hoe werkt de SkinVision app?

  1. Houd het toestel boven een moedervlek en neem een foto
  2. de app analyseert de foto direct en geeft je een aanbeveling
  3. archiveer de foto, hou die huidplek in de gaten
  4. deel de foto bij twijfel of zorg met je dokter
  5. hou je huid in de gaten en controleer regelmatig, maak er een goede gewoonte van.

Gratis

SkinVision adverteert dat de app gratis te downloaden is. Daar moet een kanttekening bij worden gezet. De download is weliswaar gratis, maar om daarna de app volledig te kunnen gebruiken moet je een abonnement afsluiten dat per maand € 4,99, per kwartaal
€ 9,99 en per jaar € 24,99 kost.

Over SkinVision

SkinVision werkt met een team van betrokken mensen sinds 2011 aan het voorkomen en beperken van huidkanker. Uit onderzoek is gebleken dat 30 procent van de sterftegevallen door huidkanker voorkomen had kunnen worden door tijdige constatering en behandeling. SkinVision heeft als missie om de bewustwording over dit onderwerp te vergroten en de sterftegevallen als gevolg van een melanoom drastisch te reduceren.

SkinVision BV
De Entree 244a
1101 EE Amsterdam

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Melanoom, een vorm van huidkankerMelanoom, een vorm van huidkankerIedereen heeft ze moedervlekken. De één wat meer dan de ander. Sommige vallen op en irriteren je, de andere heb je geen…
Play Store, de App-store voor AndroidPlay Store is de naam van de applicatiewinkel voor Android-toestellen. Via de Play Store kan men verschillende applicati…
Aandoeningen: huidkanker (melanoom)Een melanoom is een kwaadaardigheid die uitgaat van de pigmentcellen van de huid. Het is een vorm van huidkanker. Een me…
Een moedervlek weghalenEen moedervlek is doorgaans een onschuldige huidafwijking. Een moedervlek kan goedaardig zijn. Een goedaardige moedervle…
Moedervlekken, wat zijn het?Elk mens heeft wel een aantal moedervlekken, gemiddeld heeft men er zelfs zo'n 25. Een moedervlek is in principe onschul…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skinvision logo
  • http://www.gezondheidsplein.nl/nieuws/app-herkent-80-procent-van-huidkanker-gevallen/item115958 geraadpleegd op 29 juli 2015
  • http://www.destentor.nl/algemeen/binnenland/test-met-app-die-huidkanker-herkent-1.4368608 geraadpleegd op 29 juli
  • http://www.emerce.nl/nieuws/app-blijkt-huidkanker-goed-herkennen geraadleegd op 29 juli 2015
  • https://www.skinvision.com geraadpleegd op 29 juli 2015
  • Friesch Dag blad 2 juni 2015
  • http://checkjemoedervlek.nl/over-skinvision/ geraadpleegd op 29 juli 2015

Reageer op het artikel "Huidkanker opsporen met app - SkinVision"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 30-07-2015
Gepubliceerd: 29-07-2015
Subrubriek: Diversen
Special: Gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!