InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Hoe kom je af van droge schrale lippen?

Hoe kom je af van droge schrale lippen?

Iedereen heeft er weleens last van: Schrale en droge lippen. Hoe kom je eraan en hoe kom je er van af?

Hoe kom je aan schrale lippen?

Je normale huid bestaat uit verschillende lagen die olieachtige substanties bevatten waardoor het soepel blijft. Je lippen zijn anders opgebouwd. Lippen bevatten minder lagen dan normale huid en bevatten geen olieachtige substanties waardoor ze sneller uitdrogen. Vooral bij koud en droog weer kunnen lippen snel uitdrogen, worden ze ruw en krijg je barstjes in je lippen die soms een beetje kunnen scheuren.

Niet doen

  • Je moet niet langs je lippen likken! Als je met je tong je lippen nat maakt drogen je lippen alleen maar sneller uit.
  • Niet op je lippen bijten.
  • Blijf van je korstjes en velletjes af! Als je een velletje er aftrekt dan krijg je vaak een wondje en maak je het alleen maar erger en pijnlijker.

Hoe kom je af van schrale lippen?

Als je velletjes op je lippen hebt moet je eerst je lippen nat maken en dan met een natte tandenborstel de velletjes eraf poetsen. Doe dit niet te hard, maar wel grondig. Daarna moet je er een paar keer per dag een dun laagje lippenbalsem erop smeren. Je hebt veel verschillende soorten. Blistex en Labello zijn de bekendste, maar er zijn veel verschillende merken. Ga naar een drogisterij, probeer er verschillende uit en kijk welke het beste bij jou werkt. Je kan ook vaseline gebruiken. Een beetje honing op je lippen kan ook helpen. Het handigste is om 's avonds en 's morgens een dun laagje vaseline of honing op je lippen te doen en overdag je lippenbalsem mee te nemen om af en toe op te smeren. Het nadeel van lippenbalsem is dat als je het te vaak gebruikt je lippen niet meer zonder kunnen. Gebruik daarom je lippenbalsem met mate dan hoef je je geen zorgen te maken.

Hoe blijf je mooie lippen houden?

Als je geen schrale lippen meer hebt is het goed voor je lippen als je 1 of 2 keer per dag een dun laagje lippenbalsem over je lippen doet. Meer dan 2 keer per dag is niet nodig.
© 2008 - 2014 Sanpaulo, gepubliceerd in Diversen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Smeer je mooi met vaseline!Smeer je mooi met vaseline!Veel vrouwen definiëren vaseline als wondermiddel. Niet zo gek als we ons bedenken dat vaseline zoveel gunstige werkinge…
Tips voor mooie lippenMooie, volle en verzorgde lippen, wie wil dat niet? Hiervoor is het noodzakelijk dat je je lippen goed verzorgd. Alleen…
Droge of gebarsten lippenGebarsten of droge lippen zijn heel vervelend. Met name nu het weer wat kouder wordt krijgen veel mensen er last van. Ho…
Verzorging van je lippenOok het verzorgen van je lippen is erg belangrijk. Toch vergeten we dit vaak. Raar eigenlijk want je lippen gebruik je a…
Lippen om te zoenen tijdens de herfst en winterLippen om te zoenen tijdens de herfst en winterTijdens de herfst en winter hebben onze lippen meer aandacht en verzorging nodig. Mooie lippen zijn vol van vorm, hebben…

Reageer op het artikel "Hoe kom je af van droge schrale lippen?"

Reacties

Mar, 06-01-2012 20:12 #3
Smeren smeren en nog eens smeren, vaseline of Echinachin (apotheek) en alles wat vet is, ik heb er nu meer dan 14 dgn last van gehad, en het wordt nu langzaam minder.
Ik had brandende, gevoelige en kapotte lippen en alleen vet houden helpt.

Vera, 21-12-2011 14:07 #2
Recent onderzoek heeft aangetoond dat lipproducten met minerale oliën wel verslavend werken voor je lippen. Dit omdat deze in werkelijkheid helemaal niks voor je lippen doen. Ga op zoek naar een goede lippenbalsem op natuurlijke basis, zodat het werkt zoals de oliën in je huid, niet zoals vaseline, blistex of labello.

Anoniem, 23-11-2010 16:57 #1
"Het nadeel van lippenbalsem is dat als je het te vaak gebruikt je lippen niet meer zonder kunnen." Er is geen enkele bron die deze stelling ondersteunt. (Ja, het wordt vaak beweerd, maar het is nooit met een onderzoek aangetoond.)

Infoteur: Sanpaulo
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!