InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wat is BMI en hoe bereken ik dit?

Wat is BMI en hoe bereken ik dit?

Onze samenleving vergrijst niet alleen, maar wordt ook steeds dikker. Een aantal jaren geleden is de norm aangepast, zodat er minder personen in de categorie 'te dik' vallen. Er zijn verschillende mogelijkheden om te bepalen of je lichaamsgewicht binnen de norm valt. Eén van die mogelijkheden is de BMI; ook wel Body Mass Index genoemd.

Body Mass Index

De Body Mass Index is een getal dat een indicatie geeft of je lichaam te zwaar is. Dit getal wordt berekend op basis van je lichaamsgewicht en je lichaamslengte. De BMI (Body Mass Index) is ook bekend onder de naam Quetelet Index.

De BMI geeft slechts een indicatie of je overgewicht, normaal gewicht of ondergewicht hebt. Er worden slechts twee waarden van het lichaam (lengte en gewicht) gebruikt om te berekenen in welke categorie je valt. Beter zou zijn om meerdere waarden van het lichaam te gebruiken bij de berekening. Hierbij kan gedacht worden aan de samenstelling van het lichaam, zoals bijvoorbeeld het vetpercentage. Ook de buikomvang is een goede indicator of een persoon overgewicht heeft.

De Berekening

Om de BMI te berekenen heb je de lichaamslengte en -gewicht nodig van de persoon in kwestie. Het lichaamsgewicht (in kilogrammen) wordt gedeeld door de lichaamslengte (in meters) in het kwadraat.

Een persoon met een lengte van 1,80 meter en een gewicht van 80 kilogram heeft een BMI van 24,69.

BMI = lichaamsgewicht / (lichaamslengte * lichaamslengte) = 80 / (1,80 * 1,80) = 80 / 3,24 = 24,691358

Normtabel voor BMI

BMINormering
< 18ondergewicht
18 - 25normaal gewicht
25 - 27licht overgewicht
27 - 30matig overgewicht
30 - 40ernstig overgewicht
> 40ziekelijk overgewicht

Risico's van overgewicht

Overgewicht heeft verregaande gevolgen en kan zelfs lijden tot de dood. Hoe groter het overgewicht, hoe groter de kans op het ontstaan van ernstige ziekten, zoals diabetes (suikerziekte), verhoogde bloeddruk, hart- en vaatziekten, te hoog cholesterol, hersenbloeding, kanker, gewrichtsklachten, enz.

Te zwaar?

Is uw BMI te hoog, dan is het verstandig om contact op te nemen met uw huisarts om te bekijken welke mogelijkheden er zijn om het gewicht weer op gezond niveau te brengen. Door een blijvende aanpassing in het eetpatroon en meer beweging kan al een grote stap in de goede richting worden gezet. Het tijdelijk volgen van een dieet heeft meestal een averechts effect en wordt dan ook niet aangeraden.
© 2008 - 2014 Jorg, gepubliceerd in Diversen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
BMI uitrekenen: Body Mass Index en Quetelet index berekenenBMI uitrekenen: Body Mass Index en Quetelet index berekenenOm te bepalen wat je ideale lichaamsgewicht is, kun je gebruik maken van de Body Mass Index of BMI berekening. Met een e…
BMI berekenen en uitrekenenBMI berekenen en uitrekenenBody Mass Index (BMI) geeft aan of je gewicht bij je lichaamslengte past. Via dit BMI kunnen we bepalen of we een ideaal…
Anorexia en Boulimia NervosaIedereen heeft wel eens van de eetstoornissen Anorexia en Boulimia Nervosa gehoord. Veel mensen weten er dus wel het nod…
BMI, middelheup ratio, vetmeting en tailleomtrekBMI, middelheup ratio, vetmeting en tailleomtrekDe BMI is een van de manieren om te meten of u een gezond gewicht heeft. Maar de middelheup ratio, meting van het vetper…
Sonjabakkeren?!?Sonjabakkeren?!?Wie heeft er nog niet van haar gehoord…? Sonja Bakker schreef maanden geleden een boek, genaamd ‘Bereik je ideale gewich…

Reageer op het artikel "Wat is BMI en hoe bereken ik dit?"

Reacties

Dieetsoep, 27-01-2012 12:49 #2
@Ruud: Hou er rekening mee dat een bmi cijfer, maar een indicatie is. Hier wordt bijvoorbeeld geen rekening gehouden met uw vetpercentage. Zoals ik kan lezen moet jij niet veel meer doen. Spieren zijn zwaarder dan vet. Het wordt alleen gevaarlijk als je veel te veel vet hebt.

Ruud Beeris, 28-10-2009 17:51 #1
Ik sport regelmatig, min. 2x per week en eet volgens het Sonja Bakker dieet. Per dag drink ik hooguit 2 glazen wijn. Bovendien eet ik veel groente en fruit. Wat kan ik meer doen om mijn gewicht te verminderen en te zorgen dat mijn BMI benden de 25 komt?

Infoteur: Jorg
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!