InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > UVstraling - wat is het?

UVstraling - wat is het?

Naast het licht dat wij kunnen waarnemen, straalt de zon ook een ander licht uit; ultraviolet licht, voor ons niet met het blote oog waar te nemen.

Wat is UVstraling?

UVstraling wordt onder andere uitgestraald door de zon. Het is een elektromagnetische straling die voor de mens niet waar te nemen is met het blote oog. Straling kun je zien als een vorm van energie die zich in de vorm van golven verplaatst. UVstraling heeft een relatief korte golflengte in vergelijking tot bijvoorbeeld normaal zonlicht en bevat veel meer energie dan zonlicht, door die korte golflengte. Hoe korter de golflengte; hoe meer energie. UVstraling is al in 1801 ontdekt door Johan Wilhelm Ritter.

Verschillende soorten UVstraling

  • UV-A: Ongeveer 95% van de UVstraling is van dit type. Het is verantwoordelijk voor veroudering van de huid, de bevordering van allergieproblemen en de verhoging van de kans op huidkanker.
  • UV-B: Verantwoordelijk voor de bruining van de huid, het verbranden van de huid, en het verhoogd het risico op huidkanker. Positief: UV-B stimuleert de aanmaak van vitamine D
  • UV-C: Komt niet voor op de aardoppervlakte.

Effect op de huid van UVstraling

Waarschijnlijk heb je wel eens last gehad van zonnebrand. Dit komt door de UVstraling van de zon. Als de (lichte) huid teveel wordt blootgesteld aan UVstraling kleurt de huid rood. UVstraling kan zelfs huidkanker veroorzaken en mensen die hun huid veel hebben blootgesteld aan UVstraling hebben sneller last van een verouderde huid. Het is dus belangrijk om je altijd goed in te smeren met zonnebrandcréme om verbranden, het verouderen van de huid en huidkanker te voorkomen.

Natuurlijke bescherming tegen UVstraling

Doordat de UVstralen op ons lichaam schijnen verdikt de opperhuid zichzelf. Bovendien stimuleert de UVstraling de aanmaak van pigment door de pigmentvormende cellen die zich in de huid bevinden. Dit pigment beschermt de cellen die daaronder liggen tegen UVstraling. De combinatie van verdikken van de huid en het aanmaken van pigment is onze natuurlijke bescherming tegen het verbranden van de huid. Mensen die van zichzelf meer pigment hebben zijn dus beter beschermd tegen verbranding van de huid. Door deze pigmentvorming krijgt de huid het welbekende 'gezond bruine' kleurtje.

Niet-natuurlijke bescherming tegen UVstraling

Men denkt vaak dat in de schaduw zitten voldoende is om zich tegen zonnebrand te bescherming. Dit is niet zo: 80% van de UVstraling wordt gewoon doorgelaten door de wolken. Insmeren met een sunblock of zonnebrandcréme (factor afhankelijk van je huid) is echt het belangrijkste middel om zonnebrand en de andere gevolgen (veroudering van de huid, kanker) te voorkomen. Één maal insmeren terwijl je de hele dag in de zon doorbrengt is niet genoeg, het is raadzaam om je elke twee uur opnieuw in te smeren, zeker wanneer je ook zwemt.

Tip: gebruik een zonnebrandcréme die niet alleen tegen UV-B maar ook tegen UV-A beschermt.
© 2008 - 2017 Flew, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.weeronline.nl/nlnluvi.htm

Reageer op het artikel "UVstraling - wat is het?"

Infoteur: Flew
Laatste update: 17-01-2009
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!