InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > De pil doorslikken (geen stopweek): Is het schadelijk?

De pil doorslikken (geen stopweek): Is het schadelijk?

De pil doorslikken (geen stopweek): Is het schadelijk? Veel vrouwen slikken de anticonceptiepil wel eens door. Een menstruatie komt soms op ongewenste momenten, zoals vakantie of een belangrijke sportwedstrijd. Maar is het ook mogelijk de pil langer door te blijven slikken? Brengt dit risico’s met zich mee en is het schadelijk?
Kijk voor gestelde vragen en antwoorden over het doorslikken van de pil onderaan de pagina, of stel zelf een vraag!

Waarom een stopweek?

In de stopweek menstrueert een vrouw. Eigenlijk is deze menstruatie gemanipuleerd en geen echte menstruatie meer te noemen. Het is eigenlijk een bloeding die veroorzaakt wordt doordat de hormonen niet meer ingenomen worden. Deze ontrekkingsbloeding is vaak lichter en korter dan een gewone menstruatie. Dit komt doordat er maar een klein gedeelte baarmoederslijmvlies hoeft te worden afgescheiden. Het baarmoederslijmvlies wordt maar voor een klein gedeelte opgebouwd en blijft niet doorgroeien. Er wordt beweerd dat de stopweek slechts is ingevoerd omdat vrouwen het vroeger onnatuurlijk vonden om niet te ongesteld te worden. Dr. Steven Goldstein, arts aan de OB-GYN van de New York University School of Medicine zegt: “wetenschappers die de pil in de jaren ’50 uitgevonden hebben dachten dat vrouwen eerder aan de pil zouden gaan wanneer zij er een stopweek bij zouden doen.” Ze dachten dat dit de vrouwen een zekerder gevoel gaf, zo wist je immers zeker dat je niet zwanger was. Eigenlijk was het dus helemaal niet nodig een stopweek in te stellen.

De pil doorslikken, geen stopweek inlassen

Dokters raden vrouwen met ernstige menstruatieproblemen en vrouwen met PMS of endometriose al tijden aan de anticonceptiepil door te slikken en geen stopweek in te lassen. Wanneer een vrouw endometriose heeft groeit het baarmoederslijmvlies ook op plaatsen buiten de baarmoeder. Dit noemt men endometriosehaarden. Dit kan ernstige klachten veroorzaken. Het doorslikken van de pil kan de klachten van deze vrouwen met zowel endometriose, PMS of andere menstruatieproblemen verminderen. Soms kunnen endometriosehaarden geheel verdwijnen door het doorslikken van de pil. Dit doorslikken van de pil heeft geen enkel schadelijk gevolg voor je gezondheid, beweren veel artsen. Een onderzoek door Amerikaanse College van Obstetrici en Gynaecologen wijst uit dat zelfs 99 procent van de artsen zegt dat het doorslikken van de pil onschadelijk is.

Doorbraakbloedingen

Je kunt de pil dus doorslikken zolang je wilt. Vaak zal er dan wel een doorbraakbloeding volgen. Één of twee keer per jaar een doorbraakbloeding is normaal en geheel niet ernstig. Je kunt er voor kiezen om dan alsnog een stopweek in te lassen, maar dit is niet nodig.

De pil doorslikken en de menopauze

Een vrouw zal in de menopauze komen, of ze nu de anticonceptiepil doorslikt of niet. Hiermee kan de menopauze niet uitgesteld worden. Het verschil is dat een vrouw het niet door kan hebben dat ze de menopauze bereikt heeft wanneer ze de pil slikt.

Een vrouw komt in de menopauze wanneer haar eierstokken stoppen met de aanmaak van de hormonen oestrogeen en progesteron. Uiteindelijk zal de menstruatie stoppen, zodat ze niet langer zwanger kan worden. De symptomen van een lage productie van deze hormonen zijn opvliegers, slapeloosheid en vaginale droogheid.

Wanneer een vrouw in de menopauze de anticonceptiepil zal slikken, krijgt ze nog steeds de hormonen oestrogeen en progesteron binnen via de pil. Hierdoor zal ze niet merken dat haar eierstokken de hormonen niet meer aanmaken. De menstruatie zal nog steeds door blijven gaan, ook al kan de vrouw niet meer zwanger worden. Dit komt omdat er een soort namaak menstruatie plaatsvindt in de stopweek van de pil. De vrouw merkt de symptomen misschien ook niet op omdat de pil haar nog steeds hormonen levert.

Wanneer u ouder bent dan 50 jaar, zou u kunnen overwegen te stoppen met de pil. Dit kunt u het beste met uw dokter bespreken, die wellicht ook kan vaststellen u in de menopauze zit. Wanneer u niet meer anticonceptie nodig heeft, zijn er betere methoden om de symptomen van de menopauze te bestrijden. Er bestaan pillen met andere hormonen die deze symptomen verlichten.

Nieuwe pillen in Amerika: Seasonique, Seasonale, Lybrel

Lybrel
In Amerika zijn er al anticonceptiepillen op de markt die 365 dagen van het jaar geslikt kunnen worden. De Lybrel is zo’n anticonceptiepil. Deze pil zorgt ervoor dat de vrouw een jaar lang niet meer ongesteld zal zijn. Deze pil bevatten een lage dosis oestrogeen en progestageen (hormonen), zodat de pil lang achter elkaar doorgeslikt kan worden.

Seasonale en Seasonique
De Seasonale en de Seasonique zorgen ervoor dat je een seizoen lang niet ongesteld wordt, zoals de naam al aangeeft. Bij deze pil ben je dus vier keer per jaar ongesteld.

Nederland

In Nederland zijn deze pillen nog niet op de markt. Of het ook echt nodig is betwijfelen veel artsen. Gynaecologe Yves Jacquemyn zegt: “Een gemiddelde menstruatie duurt vandaag ook maar vijf dagen en heel wat vrouwen nemen de bestaande combinatiepillen al gewoon door en zijn daardoor nog nauwelijks ongesteld. Dat is ook perfect veilig.”

Het bedrijf Schering dat veel anticonceptiepillen in Nederland produceert heeft nog geen enkele plannen deze pillen in productie te nemen. Ook Organon-Europa wil deze producten niet ontwikkelen. De producent van de eerder genoemd pil Lybrel is echter wel bezig deze pil in Europa in te voeren. Deze zal dan onder de naam ‘Anya’ verkrijgbaar zijn.

Voordelen van het doorslikken (geen stopweek inlassen)

  • Een aantal voordelen op een rijtje:
  • Niet meer ongesteld worden
  • Er zijn geen schadelijke effecten van het doorslikken van de pil
  • Het hormoonpeil van het lichaam wordt stabieler waardoor menstruele klachten afnemen
  • Menstruaties worden lichter en korter (stoppen soms zelfs)
  • Voordeel voor vrouwen met PMS of endometriose
  • Besparen van kosten op tampons en maandverband

Nadelen van het doorslikken (geen stopweek inlassen)

  • Een aantal nadelen op een rijtje:
  • Veel vrouwen voelen de menstruatie als een verzekering dat ze niet zwanger zijn. Deze verzekering zal er dus niet meer zijn.
  • Het krijgen van doorbraakbloedingen
  • Er worden meer pillen geslikt omdat de stopweek overgeslagen wordt. Er zullen dus meer kosten verbonden zijn aan het kopen van pillen (wanneer deze niet worden vergoed). Het is echter de vraag of deze kosten opwegen tegen de kosten die je anders zou hebben met het kopen van tampons en maandverband.

Het doorslikken van de pil kan dus geen enkel kwaad. Het zal zelfs veel premenstruele klachten verminderen, zoals irritaties, hoofdpijn, buikpijn en stemmingwisselingen. Het is dus ook geheel je eigen keuze om de pil door te slikken. Wanneer je niet veel last van doorbraakbloedingen wilt hebben kun je het beste 2 of 3 strippen doorslikken.
© 2009 - 2017 Papillon, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Stopweek: Vragen en antwoorden omtrent de stopweekStopweek: Vragen en antwoorden omtrent de stopweekWanneer je de pil gebruikt is de kans groot dat je ook een stopweek inlast. In de stopweek slik je een tijd niet de pil,…
De pil: Is een stopweek nodig?Veel vrouwen in Nederland gebruiken de pil. De pil is een vorm van anticonceptie, oftewel een middel om niet zwanger te…
Nooit meer ongesteld, kan dat?Nooit meer ongesteld, kan dat?Veel vrouwen hebben last van hun menstruatie of van PMS. Iedere maand is het weer opzien tegen de vervelendste dagen van…
OnttrekkingsbloedingOnttrekkingsbloedingEen onttrekkingsbloeding is bloedverlies dat lijkt op de gewone menstruatie, en voorkomt bij vrouwen die de pil gebruike…
Doorbraakbloedingen - hoe ontstaan ze en wat doe je ertegenDoorbraakbloedingen - hoe ontstaan ze en wat doe je ertegenEen doorbraakbloeding is een tussentijdse bloeding in je menstruatiecyclus. Veel vrouwen hebben hier wel eens last van.…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De pil doorslikken (geen stopweek): Is het schadelijk?"

Reacties

Inky, 19-05-2017 21:18 #93
Op 30 jarige leeftijd ben ik gesteriliseerd, nadien heftige menstruaties. Daarom besloten om vanaf mijn 34 jaar de pil constant door te slikken, 'k heb geen doorbraakbloedingen gehad in al die jaren, en geen negatief effect gehad. Ik ben nu 50 jaar en sinds 6 mnd gestopt. Resultaat is geen menstruatie, heb ook geen overgangsklachten gehad tot nu toe. Ben erg benieuwd of er meer vrouwen zijn die dit zo hebben aangepakt.

Sdw, 18-01-2016 15:27 #92
Hey,
Ik pak nu net 3 maand mijn pil, heb 1 strip volledig doorgenomen en dan een stopweek, daarna heb ik mijn 2e strip doorgenomen en direct de 3e strip dus zonder stopweek, zou het kunnen dat de menstruatie langer wegblijft? Laat iemand me snel iets weten!
Bedankt!

Danique, 04-06-2015 15:18 #91
Hallo ik heb vorige maand de pil doorgeslikt, dus geen stopweek gehad nu word ik altijd op de woensdagavond ongesteld en soms een dagje later maar kan het doorslikken van de pil het patroon veranderen dus dat ik nu op een andere dag ongesteld word? Ik ben het namelijk nog niet geworden en ben daar erg nieuwsgierig naar?

Taylor, 26-05-2015 00:39 #90
Hallo allemaal,

Ik slik de pil nu al zo'n 3 jaar en ik slik hem wel eens door. Alleen sinds dat ik 1x antibiotica heb gehad heb ik last van schimmelinfectie in de stopweek. Het is onprettig. Ik heb seks gehad zonder condoom en ben gewoon ongesteld geworden ook een test gedaan en gelukkig niet zwanger, het is zo frustrerend. Wie weet wat ik kan doen het is alweer een maand of 5 en het doet zo zeer.

Saskia, 11-12-2014 13:43 #89
Ik ben een vrouw van 34 jaar en gesterriliseerd sinds 3 jaar… ik zou graag van mijn bloedingen vanaf zijn daar ik heel emotioneel ben… maar nu is mijn vraag wat ik het beste doe want heb mij speciaal laten steriliseren omdat ik al eens een pil vergat en geen 5de kind wilde, anderzijds moet ik dan wel zien dat ik regelmatig die pil inneem om geen onverwachtste bloedingen te hebben… zou ik dan beter een prikpil nemen? en zou dit kwaad kunnen aangezien ik gesterriliseerd ben?
groetjes

Jr, 09-10-2014 16:40 #88
Ik slik de pil al 14 jaar door zonder 1 (!) stopweek. Zonder problemen, zonder bloedingen. Het kan dus echt wel en ik voel me er prima bij!
Groetjes

Jessica, 05-10-2014 10:37 #87
Goedemorgen, ik heb nu al 2x de pil doorgeslikt en ben nu bezig met mijn 3e strip, hiervan heb ik nu 4 pillen gehad. Nou zou ik graag nu al een stopweek willen houden dus de strip niet afmaken, is dit mogelijk? Zoja ben je dan in deze stopweek eigenlijk ook nog beschermt?

Chantal, 04-10-2014 10:57 #86
Goede morgen.wie kan mij helpen ik slik al langere tijd de pil omdat ik ook altijd hevige pijn had.zeker 2 x in het jaar laat ik mn periode komen alleen de laatste tijd krijg ik hevige onderbuikpijn / rugpijn. En ook kramp en steken in boven been dat door het hele been trekt en het zweet breekt me in een x uit.komt iemand dit bekend voor.of slik ik de pil te lang door? Gr chantie

Kirsten, 05-09-2014 16:07 #85
@Ires. Ik heb het ook eens gehad. Dit kan oud bloed zijn vermengd met slijm (ofwel een doorbraakbloeding). Wat ik dan doe is toch even een stopweek nemen. Daarna merk je dat je weer een hele tijd geen doorbraakbloedingen krijgt en kun je de pil gerust weer enkele maanden doorslikken.

@Jill. Bruine afscheiding komt wel eens voor, daar hoef je je geen zorgen om te maken. Pijn in de buik en onderrug kan duiden op menstruatiepijn. Ik lig ook altijd krom als ik ongesteld moet worden. De pijn in je borsten en je humeur kunnen komen door de hormonen die de pil afscheidt. Je lichaam moet er even aan wennen.

Overigens dames, als je iets niet vertrouwt, vraag het even aan de huisarts. Die krijgt dergelijke vragen dagelijks en kan je prima geruststellen.

Ires, 27-08-2014 22:21 #84
Ik heb een vraag: Ik slik al een paar jaar de pil en sinds een maand of 3 slik ik hem door zonder een stopweek. Nu heb ik al ruim een week last van bruin slijm.
Nu ben ik wel benieuwd wat dit is en of ik me zorgen moet maken?

Groetjes Ires

Liamoonen, 22-08-2014 18:13 #83
Hallo.
Ben 61 jaar en gebruik nu 1 jaar de Pil
Had veel problemen met overgangsklachten zo'n 11 jaar al en werd maar erger. De huisarts schreef me de Pil voor en alle klachten waren meteen verdwenen. Voel me happy.
Maar toch een naar gevoel hierbij. Mijn vraag dus is dit gevaarlijk en hoe lang mag je hiermee doorgaan. Groetjes Lia Moonen.

Jill, 14-08-2014 20:50 #82
Ik slik de micogynon30 nu de derde maand door, dit ben ik moetne gaan doen omdat ik te horen heb gekregen dat ik endomitriose heb.
Mijn vraag is dat ik elke maand bruine afscheiding heb sorry hiervoor. En pijn in men buik en onderrug.
Wie herkent dit?
En heeft dit ook met deze pil

Verder heb ik enorme pijnlijke borsten en zeer sagarijnig.

Met vriendelijke groetjes,

Jill

Ariena, 14-07-2014 21:36 #81
Wie kan mij AUB helpen met mijn vraag/probleem? Mijn vraag gaat over de Evra pleister, ik ben een vrouw van 58 jaar (met een baarmoeder) en al 6 jaar heb ik VRESELIJKE opvliegers, ik heb al veel uitgeprobeerd maar tot nu toe helpt er niet veel. Na een bezoek aan mijn (oude) huisarts heb ik nu de Evra pleister van mijn huisarts voorgeschreven gekregen, maar mijn arts heeft heel erg weinig ervaring met vrouwen in de overgang die deze pleister gebruiken. Dus vandaar mijn vraag aan u? Op het internet is er ook niks te vinden/lezen over het gebruik van de Evra in/tegen de overgang. ik heb meerdere apotheken gemaild met deze zelfde vraag maar ik krijg overal een ander antwoordt dus ik weet nog steeds niks! Mijn vraag is dus: of ik ivm mijn opvliegers de Evra pleister wekelijks/maandelijks doorplakken mag? ik heb 1x ergens gelezen op een site dat je géén stop week hoeft in te lassen maar gewoon door kunt gaan met plakken?
andere site zegt dan weer… u moet altijd na 3 pleisters een week stoppen (maar waarom eigenlijk). Wie heeft de medische kennis om mij te adviseren hoelang ik de Evra pleister achter elkaar mag doorplakken tegen mijn overgangs lachten, of moet ik toch perse ergens een keer een stop week inlassen? Kan iemand mij iets meer vertellen?

Karin Gall, 07-02-2014 10:51 #80
Hallo,
Ik heb een vraag, ik slik al jaren de pil, door, maar ik heb problemen met het innemen van de pil, de laatste tijd verpulver in het tabletje, en neem de poeder dan in met vla, werkt hij dan wel goed? Want ik heb hem nu ook weer gewoon door geslikt, want ik was een tijdje gestopt om te kijken of ik al in de overgang was, maar dat is niet zo. ik ben dus weer begonnen met het slikken vann de pil maar heb ondanks dat nu wel, weer mijn menstruatie, dus mijn vraag is komt dat omdat ik het tabletje verpulver? Ik zou heel graag antwoord willen
Groetjes karin

Charina, 26-10-2013 18:59 #79
Hallo. Ik heb de pil ongeveer 6 maand doorgeslikt. Nu ben ik ongeveer een maandje gestopt omdat mijn vriend en ik een kind willen. Alleen ben ik deze week niet ongesteld geworden terwijl dat wel zou moeten. Is het mogelijk na zolang doorslikken gelijk zwanger te worden?.

Groetjes charina

Carmel van der Kamp, 10-10-2013 13:41 #78
Beste,

ik ga dit weekend met mijn vriend weg dus en ja dan begrijp je wel dat ik liever niet ongesteld wil zijn, dit ben ik dus net wel geworden. nu heb ik meteen maar weer 2 pillen geslikt in de hoop dat ik morgen niet meer ongesteld ben! weet iemand of dit wel werkt of dat ik gewoon ongesteld zal blijven al slik ik hem nu door?

Ik zie u antwoord tegemoet!

Alvast bedankt!

Carmel

J., 08-08-2013 16:54 #77
Hallo,

ik had een vraagje ik heb een aantal keer de pil doorgeslikt
maar soms ook wel gewoon stopweek gehad kan je door de pil
door te slikken ook zwanger raken?

groetjes

Jennifer, 29-06-2013 06:10 #76
Ik slik de pil weer naar 1 maand niet slikken 2 weken kan ik zwNger worden als een jongen in me spuit?

Jessica, 22-05-2013 19:35 #75
Ik had even een vraagje.
Vorige week ben ik ongesteld, en moest vanaf zaterdag weer de pil slikken. Helaas kwam ik er zaterdag pas achter dat ik de pil niet meer op voorraad had. Toen ik gister mijn pil meteen weer had besteld, kreeg ik van de dokter te horen dat ik een nieuwe pil krijg omdat deze niet goed was (daar was een tijdje geleden ophef over in het nieuws) wat ik trouwens ook aardig slecht vind dat ik daar niks over te horen krijg van de dokter. Maar in ieder geval vraag ik bij dus af. Wat moet ik nou? Moet ik gewoon vanaf morgen beginnen met de nieuwe pil te slikken? Zoja is ie nog wel meteen veilig. En als ik dat niet meteen ben, na hoelang dan wel? Of moet ik wachten tot ik ongesteld ben en dan opnieuw beginnen met de nieuwe pil. Alvast bedankt!

Trudy, 07-03-2013 09:11 #74
Hoi, Heb een vraagje slik nu door vanaf december en heb dus nu een doorbraakbloeding. Hoe lang kan zon bloeding duren?

Bibi, 24-12-2012 21:53 #73
Hoi, ik had na een stopweek genomen en na ongeveer een maand weer een stopweek. In plaats van 7 dagen was ik het al beu na 2 dagen en nam weer de pil. Toen zei mijn vriend door te vroeg de pil te nemen het je menstruatie heel onregelmatig wordt en je onvruchtbaar kan worden. Ik heb hier nog nooit over gehoord en ik kan er niks specifiek over vinden! Is het pure onzin of klopt het?

Groetjes!

Channa, 17-12-2012 09:56 #72
Hoi!

Als je, je pil doorslikt moet je dan altijd je strip afmaken of kun je stoppen wanneer je wilt?

Groetjes Channa

Kreeft, 21-11-2012 10:10 #71
Hallo

ik slik al drie jaar de pil door, dus geen stopweken, af en toe een doorbraakbloeding gehad. Nu wel een stopweek ingelast en ik word niet ongesteld (nu op vierde dag in stopweek) voel me wel anders, moe en hoofdpijn.

Vanessa, 09-10-2012 22:14 #70
Mijn huisarts vertelde mij dat het beter was om de pil door te slikken, aangezien ik regelmatig last had van doorbraak bloedingen (tussen tijdse) soms wel 3x per maand. Nu heb ik dat dus een half jaar gedaan… toch nog tussentijdse bloedingen gehad. Nu was mn strip op en heb meteen maar even een pauze ingelast. Nu heb ik even terug gerekend… ik had ruim 8 dagen geleden mn menstruatie moeten hebben. Nog steeds niks, heb wel even een testje gedaan, ook niet zwanger (volgens de test) kan het zo zijn dat mn hele cyclus nu helemaal op zn kop ligt en dat daarom de menstruatie zolang uit blijft? Of moet ik toch even bloed prikken om te kijken of ik echt niet zwanger ben?

Debbie Jansen, 08-10-2012 11:43 #69
Ik slik ook altijd de pil 3 keer door, en werd dan aardig ongesteld. nou heb ik toch besloten om iedere maand te stoppen maar heb nu voor de tweede keer geen menstruatie en ben ook niet zwanger heb al verschillende testen gedaan, kan dat komen omdat mijn lichaam weer opgang moet komen? Iemand ervaring? Ik word hier zo onzeker van.

Jessica, 18-08-2012 10:59 #68
Het is echt een achterhaalde fabel dat het ongezond zou zijn om de pil continuendoor te slikken. Ik ben kunstenaar, en ben daarom dag en nacht aan het werk. Ik heb wel wat beters te doen dan omgesteld zijn! Ik slik de pil nu al twee jaar door, en dat bevalt fantastisch!
Toen de pil op de markt werd gebracht in de jaren vijftig, heeft men een stopweek voor de pil bedacht, omdat men dat natuurlijker vond/dachten dat de pil anders niet zou verkopen. Maar in principe kon je de pil dus altijd al doorslikken. Wel is de huidige pil minder zwaar dan die van vroeger.

Y., 21-07-2012 03:21 #67
Hallo,

Ik heb de pil 1x doorgeslikt, ik zou donderdag moeten menstrueren maar nog niet geworden.
Ben ik zwanger of heeft het te maken met doorslikken? Dat het wat langer duurt?
Heb wel eens eerder doorgeslikt toen was ik altijd gwn optijd.

Tog maar een test gaan halen of niks aan de hand?

Kiki, 04-07-2012 17:07 #66
Hallo,
Ik wilde even zeggen dat ik al 7 jaar de pil continu doorslik op aanraden van mijn gynaecoloog, ik heb hydrosalphinx aan een eierstok en een hele erge pijn als ik ongesteld werd.
Ik kan helaas geen kinderen krijgen(ivf gehad) en dus zie ik menstrueren ook alleen als last dus ben erg blij dat ik die pijn niet meer heb.Ik heb ook nooit tussentijdse bloedingen.
Mijn gynaecoloog zegt ook dat de pil doorslikken absoluut geen kwaad kan, bijm ij dan.Ik weet niet als je nog kinderen wilt hoe het dan zit.

Ashley, 07-06-2012 20:52 #65
Hallo ik heb een vraag, ik ben nu bijna 2 maanden aan de pil. Maar ik ben over anderhalve week jarig en dan ben ik ook ongesteld. Dit wil ik eigenlijk niet, dus wil ik een stopweek inlassen. Mijn vraag is nu of dit al kan omdat ik pas met mijn tweede strip ben begonnen en eigenlijk nog niet zo lang aan de pil ben.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen, want ik kan het nergens vinden.
Groetjes!

Barbie, 29-05-2012 16:38 #64
Hallo, ik ben vorige keer na vier pillen te slikken gestopt omdat ik ongesteld wilde worden. de strip heb ik dus niet afgemaakt. Na een week was ik met een nieuwe strip begonnen en daar had ik vorige week donderdag de laatste van. normaal word ik al na vier dagen ongsteld maar nu nog niet. Kan dit komen doordat ik me pil zo raar heb geslikt? ik slike hem hiervoor al bijna een jaar door. wel heb ik getest maar ben niet zwanger. ik hoop dat iemand mij kan helpen

Pink, 16-05-2012 15:22 #63
Hallo, ik heb vorige week de Mirena spiraal laten plaatsen, sinsdien ben ik aan het bloeden, ik ga eind deze maand met vakantie. Kan ik dan de pil slikken om de bloeding te stoppen voor een periode van 3 weken ongeveer? Zou ik de Levonorgestrel/Ethinylestradiol anticonceptiepil kunnen combineren met de mirena spiraal? want deze heb ik nog op voorraad. Ik heb mijn huisarts en gynacoloog geraadpleegd, en hun antwoordt was, dat ik dat beter niet kan doen. Maar ik kan echt niet van mijn vakantie genieten in deze staat. Heeft iemand dit al een keer gedaan die mij wat kan adviseren?.

Claudia, 03-05-2012 17:22 #62
Ik slik de pil ook door en doe dan vaak 7 maanden achter elkaar en dan stopweek maar dat is zo´n rampweek. Kan geen kwaad en ben nog nooit tussendoor ongesteld geworden in die 4 jaar dat ik het slik. Doorslikken is een aanrader!

Anoniem, 29-04-2012 22:13 #61
Hallo, ik ben op vakantie en ben de pil vergeten, normaal heb ik Yasmin maar ik slik nu zolang de vakantie nog duurt (1week) de pil van mijn schoonzusje, (Eleonore) kan dit kwaad? En word ik ongesteld? Ik moest nog 6 dagen mijn pil slikken. Groetjes x

Joyce, 23-04-2012 16:23 #60
Ik heb voor 1x mijn pil doorgenomen en ik had nu vrijdag op zaterdag nacht sex en zaterdagochtend voelde ik me zo misselijk en heb dat nog. Is dat door de pil of ben ik zwanger? Ik heb geen een keer mijn pil vergeten!

Cheyenne, 30-03-2012 17:13 #59
Ik ben 2.5 week geleden overgegaan van de evra pilpleister naar de pil omdat ik met de pleister de week voor mijn menstruatie en de stopweek ongesteld was. De dag dat ik naar de huisarts ging was zou ik mijn 2e pleister opdoen(dus begin 2e week) en ze zei dat ik gelijk met de pil kon beginnen maar ik ben nu 4 dagen geleden gestopt met slikken en ik ben nog steeds niet ongesteld geworden en ik ga over een week op vakantie dus moet ik dan gewoon weer met een volgende strip beginnen en als het ware doorslikken omdat ik niet ongesteld ben geworden?

Jolanda, 14-01-2012 12:38 #58
Ik heb de pil nu 4 maanden doorgeslikt heb nu een doorbraak bloeding moet nog 1 week van mijn strip slikken wilde dan een stopweek inlassen. Wilde vragen of ik in de stopweek dan wel beschremd ben.

Sofie, 30-10-2011 02:31 #57
Ik slik de pil nu zo'n 2 jaar ongeveer. Ik heb de pil 10 dagen lang doorgeslikt. Ik zit nu 2 dagen in de stopweek, kan ik dan alsnog geslachtsgemeenschap hebben, dus ben ik nog steeds beschermd in de stopweek?

Nana, 02-10-2011 22:12 #56
Ik slik de pil nu voor 1 x door en dit x ben ik bang dat ik zwanger ben. Maar ik las net ook dat die symptonen soms ook bij ongesteldheid voorkomen. Dus mijn vraag is als je nou de pil doorslikt kan je dan nog steeds veel honger hebben, pijn in de buik, gespannen borsten, veel plassen, misselijk enz. (dus die symptonen) als je eigenlijk ongesteld zou moeten worden (terwijl je de pil doorslikt in de stopweek).

Babett, 21-07-2011 06:07 #55
Hallo,

Ik ben 16 jaar en slik de pil al bijna een jaar.
Laatst had ik een stopweek en op de laatste dag van de
menstruatie begon ik weer de pil te slikken. Maar op diezelfde
dag had ik geslachtsgemeenschap met mijn vriend.
Nu ander half maand verder heb ik weer een stopweek ingevoerd
maar nu na 3 dagen gestopt te zijn met de pil ben ik nog steeds niet ongesteld!
Kan ik mogelijk zwanger zijn of heeft het even tijd nodig om weer op gang te komen?
Ik heb namelijk al eerder 2 maanden de pil doorgeslikt
maar toen ik toen een stopweek had werd ik wel op de 2 dag ongesteld na het niet slikken van de pil. Help mij alsjeblieft? Dit geeft mij veel onzekerheden als ik maar met die vraag in mijn hoofd blijf!

Cyn, 25-06-2011 10:23 #54
Hoi, ik ben net begonnen aan de pil de 1ste strip is nu op! Maar dinsdag had ik de laatste en gister had ik zo buikpijn en geen zin om ongesteld te worden dus nu ben ik vanmorgen al begonnen met nieuwe strip! Terwijl ik wel al een beetje bloedverlies had. Is dit heel erg?

Fonniej, 24-06-2011 14:25 #53
Hoi

ik slik nu weer 2maande de pil en ben vandaag begonnen aan mijn 3de strip
nu ging ik strakjes naar de wc en bloedde ik een beetje.weet nu niet of het blijft komen 5 dagen lang.of dat t nu alleen n klein beetje is omdat t weg moet.
ik heb namelijk veel feesten dit weekend en wil dus ech nie ongesteld zijn :(

X

Martini, 18-05-2011 14:54 #52
Ik ben nu 3 dagen ongesteld, maar kan ik nu alvast beginnen met de pil te slikken? Stoppen mijn bloedingen dan ook?

Eurtje, 02-04-2011 12:17 #51
Ik ben al ruim 5 jaar aan de pil, Ik heb nu mijn stop week en wacht al 7 dagen op de doorbloeding. Morgen moet ik beginnen aan een nieuwe strip, maar is dat wel een goed idee. Kan het zijn dat ik zwanger ben? Ik heb kort na de gemeenschap last van hevige buikpijn in mijn onderbuik. en misselijkheid en daarbij heb ik een drukgevoel.

Lara, 21-03-2011 05:55 #50
Ik slik zelf nu zo'n beetje een jaar de pil door. (misschien wat langer)
Dus gewoon strip na strip.
Ik had destijds op internet gezocht of hier consequenties aan verbonden zaten, deze niet gevonden. Maar toch zou ik willen weten of dit evt. schadelijk is of niet.

Lena, 06-02-2011 17:44 #49
Ik ben al twee maanden bezig met de 4x4 regel.4 maanden pil doornemen en 4 dagen stoppen.
Ik zit nu in mijn 2de maand. nu heb ik soms steken in de onderbuik en lichte bloedingen die nu 3 dagen bezig zijn.
Wat zou dit kunnen zijn?

Miranda, 20-01-2011 13:55 #48
Ik heb de afgelopen 7-8 jaar de pil constant doorgeslikt, oftewel zonder een stopweek in te lassen. Dit omdat ik vroeger erg ziek werd tijdens de menstruatie. Mijn huisarts adviseerde het destijds en ook zijn opvolger zag er geen probleem in. Een vervangende (vrouwelijke) huisarts reageerde onlangs erg verbaasd toen ik vertelde nooit een stopweek te hebben.

Inmiddels heb ik de leeftijd om kinderen te krijgen (en heb inmiddels een kinderwens). Ben recent 34 jaar oud geworden. Inmiddels heb ik al wel 3x een stopweek ingelast na een strip. Maar tot op heden nog steeds geen bloeding gehad in de stopweek.

Ik maak me zorgen of het jarenlang doorslikken van de pil (en nu dus niet ongesteld worden) iets is om me zorgen over te maken. Of is het heel normaal dat het tijd nodig heeft om weer ongesteld te worden. Wil nog niet naar de huisarts rennen in paniek. Heeft iemand een idee wanneer ik een bloeding moet kunnen verwachten?

Wanhopige Dochter, 11-01-2011 21:10 #47
Ik ben nu aan de 3e pilstrip begonnen, en ik heb nog geen stopweek gehad. heb dus telkens doorgeslikt. Mijn moeder zegt telkens dat het erg is en dat ik kans kan hebben dat ik later geen kinderen meer kan krijgen. is dat zo? En kan ik nog stoppen op de helft van deze pilstrip? Of moet ik hem afmaken?

Esther, 10-01-2011 09:44 #46
Als ik gemeenschap heb gehad, kan ik dan 2 dagen later stoppen met de pil of is er dan nog steeds een kans om zwanger te raken? ik heb namelijk teveel klachten van deze pil en wil er mee stoppen.

Ellen, 03-11-2010 23:09 #45
Ik heb een jaar of drie de pil doorgeslikt omdat ik hoofdpijn had in de stopweek. Al die jaren heb ik hoofdpijn gehad. De laastste maanden had ik bijna om de twee weken een hoofdpijnaanval van drie dagen. Dat kon niet van de pil komen zei mijn arts. Uiteinedlijk ben ik toch gestopt. Ik heb sinds acht maanden niet meer zo+n aanval gehad!. Een enkel paracetamolletje daargelaten. Ik weet het zeker, ik zal een uitzondering zijn, maar voor mij geen pil meer op deze wijze.

Sharly, 27-10-2010 12:47 #44
Hallo,

Ik heb een vraagje ik ben pas 23 geworden en begonnen aan het slikken van de pil. Mijn gynocoloog heeft mij aangeraden om 3 maanden lang door te drinken omdat ik ongelovelijk veel pijn heb tijdens mijn menstruatie. De laatste keer dat ik normaal mestueerde was het zo erg dat ik op het punt stond om een ambulance te bellen. Nu slik ik de pil al langer dan 21 dagen ik ben dus al met mijn 2e strip begonnen. De afgelopen paar dagen merk ik dat ik een beetje bloedverlies heb en ook bruine slijm. Is dit normaal moet ik gewoon verder gaan met het drinken van mijn pil of moe tik stoppen? Ik vind het namelijk raar dat ik bloedverlies heb dan kan ik toch net zo goed maandelijks ongesteld worden als ik toch in de 3 maanden bloedverlies heb. Alhoewel dat niet veel is. Als ik naar de wc ga dan zie ik een beetje bloed.

Graag advies wat ik zou moeten doen… ik heb ook wel last van buikpijn… niet zwaar maar wel voelbaar.alvast bedankt

Iris, 05-08-2010 14:29 #43
Ik slik al 2 maanden de pil door, en nu heb ik een doorbraakbloeding die duurt al 7 dagen! Moet ik nu stoppen met de pil slikken? of gaat de doorbraakbloeding snel weer over?

Sofie, 30-07-2010 11:43 #42
Ik ga morgen op vakantie en dit is de eerste maand dat ik de pil heb geslikt, hij is dinsdag afgelopen. Ik zou graag door willen slikken want ik wil niet op vakantie ongesteld zijn. Kan ik de pil doorslikken, ook al was dit de eerste strip die ik heb gebruikt?

Dummie, 07-07-2010 01:17 #41
Hallo
Ik was altijd ongesteld in het weekend en dus bedacht ik me dat ik mijn eerste pil van een nieuwe strip gewoon 2dagen later in nam. Ik heb een aantal keer seks gehad tijdens deze strip en eigenlijk begin ik me nu toch af te vragen of ik nu niet zwanger kan zijn geraakt. Mijn vraag is dus, kan ik nu zwanger zijn geraakt omdat ik een te lange stopweek heb gehad en seks in mijn eerste week. ( ik ben geen enkele pil van deze strip vergeten).
Groeten

Roos, 25-06-2010 11:19 #40
Ik doe nu al een tijdje 2 strips achter elkaar en dan een stopweek. eens ongesteld in de anderhalve maand dus als ik het nu juist heb :-p geloof, dat dat wel goed is, toch?

Jose de Waal, 23-06-2010 11:01 #39
Sinds kort ben ik weer begonnen met het slikken van de pil, na ongeveer een jaar te zijn gestopt.
dit omdat ik dacht ana mijn vijftigste misschien wel overgangsverschijnselen te krijgen. Nu bracht het stoppen heel veel lichamelijke ongemakken mee tijdens de menstruatie, en ben dus maar weer begonnen in overleg met de huisarts. nu ben ik bijna aan het eind van de eerste strip, en heb eigenlijk regelmatig nog kleine bloedinkjes, zomaar wat spotjes af en toe. nu vroeg ik mij af of dat dit er mee te maken heeft dat mijn lichaam weer moet wennen aan het pilgebruik?

Sterre, 22-06-2010 18:46 #38
Hallo,

ik heb altijd voordat ik de pil begon te slikken al last gehad van vocht uit mijn tepels rondom de menstruatie. Maar de hoeveelheid vocht neemt steeds toe en maakt mij onzeker. hebben hier meer mensen last van? Wanneer en waardoor geeft je lichaam deze reactie? Kan dit ook komen door het doorslikken van de pil?

Anoniem, 20-06-2010 18:04 #37
Hallo,
Ik ga over 18 dagen op vakantie, maar ben in die week ongesteld en wil de pil innemen.
Ben ik te laat of kan dat nog?

Bloem, 19-06-2010 23:12 #36
Hallo, ik slik de pil maar heb bij elke pil tijdens de laatste 12 pilletjes van de strip hele lichte bloederige afscheiding.Heb dan ook hoofdpijn en het begint altijd op dezelfde dag, lijkt wel of ik dan mijn eisprong heb. Als ik de pil niet slik heb ik altijd een middebloeding en een cyclus van 24 dagen met vooraf 5 dagen al lichte spotting totdat de menstruatie echt doorzet. Heb alles gyneacologisch laten onderzoeken dus dat is uitgesloten.
Het is absoluut niet veel maar heel hinderlijk om niet schoon te zijn. Nu slik ik tijdens deze laatste 12 pilletjes van de strip hiervoor er een extra tabletje primolut bij. Dit helpt goed en de afscheiding is weer helder.
Als ik nu ook graag de pil drie maanden achter elkaar wil doorslikken omdat ik in de stopweek last heb van hoofdpijn hoe gaat dit dan met dat extra pilletje primolut erbij? Ik kan niet stoppen met dat extra pilletje primolut want dan komt die lichte bloederige afscheiding(sliertje bloed in afscheiding) weer terug en na stoppen met primolut volgt er een onttrekkingsbloeding. Heeft U een idee? Kan je de primolut ook drie maanden doorslikken? Kan dit kwaad? Ik heb nu sinds1 maand de Mercilon omdat deze een progestageen overwicht heeft maar daar moet mijn lichaam nog erg aan wennen krijg hier ook bij de laatset 12 pilletjes weer heel lichte bloederige afscheiding, balen het zou toch moeten werken met dat progestageen overwicht! ook zelfs met dat ene extra tabletje erbij slikken. Hoe kan dit want het is toch een pil met meer progestageen overwicht? Dat schijn ik nodig te hebben omdat ik steeds spotting heb in de laatste helft van de strip. Mijn vraag is zit ik nu wel op de goede weg met deze pil?

Leintjuh, 03-06-2010 19:55 #35
Hoi Nikki, even een vraag, waarom stop je 2 dagen met de pil en begin je daarna weer? als je stopweek heb moet je de pil 6 of 7 dagen (maximaal) laten staan, anders maakt je lichaam nog steeds een bepaalde stof aan die er voor zorgt dat je niet ongesteld word.en de eerste week van de pil moet je altijd oppassen met onveilige seks.

Rianne, 21-05-2010 21:00 #34
Mijn vriend en ik willen graag een kindje als ik klaar ben met studeren. Nu is onze vraag: hoe lang duurt het gemiddeld voordat een vrouw zwanger is nadat zij stopt met de pil?

Annie, 20-05-2010 13:45 #33
Hallo een klein vraagje
heb juist uitgeteld hoe het uitkomt met de pil op vakantie? Ik kan moeilijk 2 strippen na elkaar nemen omdat ik dan pijnlijke borsten krijg.De enige oplossing is nu 2 weken de pil nemen en dan 7 rustdagen inlassen kan dat?Of moet men een strip volledig uitnemen.Mijn leeftijd is 47 en zou zeker niet meer zwanger willen worden

Nikki, 17-05-2010 20:54 #32
Hallo, ik heb even een vraag.
Zaterdag begon mijn stopweek. Ik ben 2 dagen hierna (maandag) weer begonnen met een nieuwe strip.
Ik ben echter nog niet ongesteld geraakt.Ik heb wel in deze 2 dagen seks gehad.
Ben ik nog beschermd tegen zwangerschap, als ik deze strip gewoon netjes afmaak?

Laura, 15-05-2010 15:17 #31
Hallo, Ik ben en meisje van 17 en wil graag af en toe eens mijn pil doornemen. Geen stopweek, maar doornemen. Maar ik vraag mij af of dit kwaad kan voor mijn lichaam? Kunnen jullie mij meer uitleg geven?

Kaitlin, 11-05-2010 13:22 #30
Hoi, een vraagje wat betreft het doorslikken van de pil. Ik slik nu ongeveer een jaar geen pil meer, maar ga over een maandje op vakantie en ben net bijna klaar met mijn menstruatie. Mijn vraag is wanneer ik moet beginnen met het slikken van mijn eerste pil. Vele zeggen de eerste dag dat je ongesteld bent maar dat is meer voor de betrouwbaarheid van de pil, wat voor mij niet hoeft, ik wil alleen niet ongesteld zijn op vakantie. Kan ik dus beginnen op de eerste dag dat ik niet meer ongesteld ben? En hem dan doorslikken?

Lindy, 05-05-2010 23:03 #29
Als je net begint met de pil en je wilt na de eerste strip meteen doorslikken (dus geen stopweek) omdat het anders vervelend uit zou komen zou dit dan kunnen of word je dan toch ongesteld?

Studentje, 19-04-2010 05:40 #28
IK heb een vraagje, ik heb vorig maand mijn pil 7 dagen doorgeslikt (28 pillen ingenomen) toen heb ik een stop week van 7dagen ingelast en ben ik verder gegaan met die zelfde pilstrip (14 pillen ingenomen) nu ben ik helemaal vergeten dat ik dus bezig was met een onvolledige pil strip en heb na 14 pillen weer een stopweek ingelast ik zit nu op me 4e dag van me stopweek en heb op de 3e dag gemeenschap gehad. Ben ik nu zwanger? Kan ik nog iets doen om een zwangerschap te voorkomen (als ik in gevaar ben) :-(

Angstige Puber, 14-04-2010 22:32 #27
Hoi hoi,
ik heb een vraagje mbt pil doorslikken.
mijn vriendin slikt al 3 maanden de pil door. in die tijd hebben wij gemeenschap gehad zonder condoom.
is de kans dat ze zwanger is nu groter of kleiner geworden dat ze zwanger is? ik bedoel, ik vind alleen de risicoos zoals doorbraakbloeding etc, maar niet dat doorslikken het zwangerschapgedeelte tegenhoud.

mvg
angstige puber Reactie infoteur, 17-04-2010
Hallo Angstige puber,

Het doorslikken van de pil heeft geen nadelige gevolgen voor het risico op zwangerschap. Wanneer je vriendin de pil elke dag netjes geslikt heeft, loopt ze niet meer risico om zwanger te worden. Niets om je zorgen over te maken dus. Hopelijk heb ik je hiermee voldoende geïnformeerd.

Mo, 16-03-2010 11:10 #26
Ik heb ruim 4 maanden de pil doorgeslikt en kreeg toen een doorbraakbloeding. Ik vond dat wel een goed moment om de stopweek te nemen. Ik werd ongesteld maar veel minder dan normaal en helder rood bloed. Nu ben ik al weer 4 dagen aan de pil begonnen maar heb nog steeds donderbruien spotting. Komt dit nu omdat mijn hormoonhuishouding door het doorslikken van slag is. Ik heb er licht buikpijn bij, zo'n ongesteldgevoel. Reactie infoteur, 17-03-2010
Hallo Mo,

Je geeft inderdaad zelf al het juiste antwoord in je bericht. Je lichaam moet er aan wennen na zoveel maanden niet meer de hormonen toegediend te krijgen. Deze spotting is misschien vervelend maar niet meer dan normaal. Hopelijk heb ik je hiermee voldoende informatie gegeven.

Mo, 16-03-2010 10:44 #25
Ik heb ruim 4 maanden de pil doorgeslikt. Ik ben 45. Nadat ik een doorbraakbloeding kreeg ben ik gestopt met de pil en verloor 6 dagen helder rood bloed. Een stuk minder dan normaal als ik ongesteld ben.
Nu ben ik 4 dagen gelden weer met de pil begonnen maar heb nog steeds spotting, donder gekleurd. Is dit normaal, is mijn lichaam gewoon van slag van het doorslikken?

Sanne, 01-03-2010 11:51 #24
Hallo, ik ben nu ongeveer 7 jaar aan de pil. De laatste 2 jaren ben ik 2 á 3 strippen achter elkaar gaan slikken. Daarna een stopweek om ongesteld te zijn. Ik lees hier en daar dat het oké is omdat te doen. Nou zei mijn moeder: De kans om ooit zwanger te raken wordt hierdoor kleiner… Nu wil ik graag weten of dit waar is. Want natuurlijk wil ik later graag kinderen, en als ik door de pil door te slikken deze kans verklein ga ik liever terug naar 1 keer in de maand ongesteld zijn. Hopelijk kunt u mij een antwoord geven over wat ik het beste kan doen. Alvast bedank! Reactie infoteur, 17-03-2010
Hallo Sanne,

Het doorslikken van de pil vermindert niet je kans om later zwanger te worden. Dit is een fabeltje. Hopelijk heb ik je hiermee voldoende geïnformeerd.

E., 19-02-2010 12:53 #23
Hallo, ik lees hieronder dat er meerdere vrouwen zijn dieh et niet leuk vinden om ongesteld te worden. Ik heb 3 maanden de pilgeslikt en heb daarna een stopweek gehad. 2 dagen nadat ik ben gestopt met de pil heb ik geslachtsgemeenschap gehad en is het condoom gescheurd. Ik heb de volgende ochtend een morning afterpil gehaald. Ik ben 2 dagen later ongesteld geworden. We zijn nu al bijna 3 weken verder en ik ben nog steeds ongesteld, is dit normaal?

G., 11-01-2010 11:40 #22
Ik heb een vraagje.
Ik heb 2 weken geleden geslachtsgemeenschap gehad.
Ik heb de pil die maand heel slordig genomen.
Daarbij heb ik hem een aantal keren later geslikt of de volgende dag pas.
De dag nadat ik geslachtsgemeenschap heb gehad, ben ik ongesteld geworden.
Is dat normaal?
En betekent het dan dat ik niet zwanger kan zijn als ik ongesteld ben geworden de dag erna?
Ik was toen nog niet klaar met de pil.
Bedankt alvast

Millie, 31-12-2009 13:28 #21
Hallo,
ik heb een vraag. Normaal gesproken is mijn begindag vrijdag en stop ik dus op donderdag. Laatste keer heb ik op 1 dag per ongeluk 2 pillen geslikt, en stopte ik dus een dag eerder. Nu wil ik graag weer op vrijdag beginnen. Kan ik dan ipv een hele week wachten ook 1 dag wachten en als het ware gewoon de pil doorslikken voor 1 maand, maar dan met 1 dagje wachten? Het leek mij geen kwaad te kunnen, omdat je in de stopweek altijd nog steeds beschermd bent en na 1 dag dus ook.
Alvast bedankt!

S., 23-12-2009 15:10 #20
Hallo,
ik heb een vraag, ik moet de pil een half jaar lang doorslikken vanwege mijn migraine.
maar nu heb ik hem 2 maanden doorgeslikt. en ik heb nu net een doorbraakbloeding, maar eigenlijk wil ik niet met de kerst ongesteld zijn. kan ik de pil nu ook doorslikken zodat ik niet ongesteld word nu? of blijf ik nu ongesteld omdat ik eendoorbraakbloeding heb? en is dat niet schadelijk? alvast bedankt Reactie infoteur, 23-12-2009
Hallo S,

Je kunt de pil gewoon blijven doorslikken, maar de doorbraakbloeding kan dan wel aanhouden. Je kunt ook beslissen een stopweek in te lassen, dan wordt je wel alsnog ongesteld.

In principe kun je dus de pil altijd blijven doorslikken, of je nu een doorbraakbloeding hebt of niet. Omdat dit wel eens vervelend kan zijn is het misschien verstandig zo nu en dan wel eens een stopweek in te lassen zodat de kans op een doorbraakbloeding afneemt.

Ik hoop je hiermee genoeg informatie te hebben gegeven.

Eva, 21-12-2009 22:27 #19
Ik heb een vraag! Ik slik de pil al een tijdje drie maanden lang en dan stop ik een week. Maar ik wil nu gewoon de pil definitief door slikken omdat ik de menstruatie niet fijn vind en er komt bij mij twee zussen endometriose voor en de artsen hebben mij aangeraden om het door te slikken zodat ik daar minder kans op kan krijgen.
Maar ik wil de pil nu gewoon door slikken maar mijn vraag is moet ik dan ook een zwaardere pil nemen of is de meest gebruikte pil de gewoon ook goed beschermt tegen zwangerschap? Reactie infoteur, 22-12-2009
Hallo Eva,

In principe kun je gewoon de pil blijven slikken die je nu ook slikt. Lichtere pillen zijn ook geschikt voor doorslikken. Wanneer je echter vaak last krijgt van doorbraakbloedingen kun je overwegen een zwaardere pil of een pil met een andere samenstelling te nemen. Dit kun je samen met je dokter overleggen. Vooralsnog kun je beginnen met het doorslikken van je huidige pil.

Veel succes.

Emmelie, 30-11-2009 18:00 #18
Ik ben vandaag bij de huisarts geweest vanwege ik last heb van migraine. Nu werd er geadviseerd om de pil door te blijven slikken, zonder stopweek. Kan het op later termijn zeg maar 5 jaar later geen kwaad als ik dan bijvoorbeeld kinderen wil (krijgen)? Reactie infoteur, 02-12-2009
Hallo Emmelie,

De pil doorslikken is niet schadelijk voor het verwekken van kinderen.

Het is wel mogelijk dat je na een lange periode van het slikken van de pil een een periode last heb van amenorroe, al gebeurt dit lang niet bij iedereen. Dit klinkt eng, maar dit is het niet. Amenorroe betekent dat je lichaam na het slikken van medicatie tijd nodig heeft voordat het de eigen cyclus weer hervat heeft. Het kan dus na het slikken van de pil enige maanden duren voordat je weer een normale cyclus krijgt, en weer op normale wijze ovuleert. Je hebt een grotere kans dit te hebben wanneer je de pil doorslikt. Na enkele maanden zal je menstruatie echter gewoon als voorheen plaatsvinden.

Je hoeft niet bang te zijn dat je minder kans hebt om kinderen te krijgen met het doorslikken van de pil. Het enige waar je rekening mee moet houden, is dat je lichaam tijd nodig kan hebben om de normale cyclus te hervatten.

Hopelijk heb ik hiermee je vraag beantwoord.

Miranda, 16-11-2009 00:39 #17
Hoi,
ik heb nu mijn stopweek en moet deze week dus ongesteld worden, maar als ik nu nog 1 week doorslik? moet ik daarna dan pas mijn stopweek krijgen en daarna gewoon weer standaard 3 weken slikken? of hoe zit dat? Reactie infoteur, 16-11-2009
Hallo Miranda,

Je kunt gewoon een week extra slikken en daarna een stopweek houden. Dit moet wel een doorlopende periode zijn. Je kunt niet een paar dagen stoppen en dan nog doorslikken, zonder dat je ongesteld bent geweest. Dan is de pil onveilig.
Wanneer je de pil wilt doorslikken, moet dit in een achtereenvolgende periode zijn.

Bianca, 02-11-2009 16:32 #16
Hallo, even een vraagje.
Vorig jaar december heb ik een thermablate-behandeling gehad.
Nu word ik niet of nauwelijks meer ongesteld met mijn stopweken.
Ik moet de pil blijven stikken, omdat ik helaas toch nog zwanger kan worden.
Kan ik de pil nu ook doorslikken?, zeker omdat ik toch eigenlijk geen bloedingen meer krijg. Reactie infoteur, 02-11-2009
Hallo Bianca,

Omdat dit zo'n specifiek geval is zou ik eerst overleggen met je arts of het doorslikken van de pil voor jou verstandig is.

Vanuit mijn eigen oogpunt lijkt het doorslikken van de pil me echter gewoon kunnen. Zeker omdat je toch inderdaad bijna geen ontrekkingsbloedingen meer krijgt.

Succes!

Anoniem, 26-09-2009 18:20 #15
Hallo, nog even doorvragen op de vraag van Sandra.

Als je hebt besloten de pil door te slikken, maar de 2e dag van de nieuwe strip vergeten bent er één in te nemen.
De dag erna onveilige seks gehad en die avond erachter gekomen dat die van de vorige dag vergeten is. Toen alsnog die van de dag ervoor+die van die dag ingenomen.

Wat kan nu het beste gedaan worden? Alsnog de strip afmaken of toch nog een stopweek inlassen. En zoja, wanneer dan? Pas na 7 dagen of meteen?

Ben nu bang dat er toch een erg hoog risico op zwangerschap. Toch maar voor de zekerheid contact opnemen met de huisarts?

*hoopt op een snel antwoord*

Door Carla, 16-09-2009 19:03 #14
Mijn dochter wil graag aan de pil maar wil meteen doorslikken, kan dat of is het beter om eerst een paar keer een stopweek te doen. Ik zou graag hier een reactie op willen.

Priscilla, 14-09-2009 14:04 #13
Ik heb mijn pil vanaf begin juni tot eind julli doorgeslikt, omdat ik anders in de vakantie ongesteld zou worden! Ik heb in die vakantie gemeenschap met mijn man gehad, en 2 dagen later had ik last van een buikgriep vanwege het niet erg schone water in Mexico, ik heb dus 2 dagen na de gemeenschap mijn pil wel geslikt, maar ik denk niet dat die heeft gewerkt vanwege die buikgriep. Denken jullie dat er nu een mogelijkheid is dat ik nu zwanger ben?

Jolanda, 31-08-2009 21:33 #12
Ik slik de pil (marvelon) al 1 jaar door. Ik heb geen doorbloedingen gehad en voel me kiplekker. Laatst dacht ik stop een keer om de menstruatie een keer te laten komen. Alle klachten die ik had kwamen meteen terug. Daarom ga ik nu op advies van min apotheek de pil gewoon weer doorslikken. Reactie infoteur, 17-03-2010
Hallo Jolanda,

Gelukkig dat het doorslikken van de pil je symptomen verminderd. Omdat dit niet schadelijk is, is het inderdaad een verstandige keuze.

Mija, 21-08-2009 11:48 #11
Ik heb 3 "strippen" geleden een keer een pil iets te laat genomen (volgens mij nog net wel binnen de 12 uur) en heb daarom besloten om de pil door te slikken. Ik heb al wel eerder de pil eens een maand door geslikt maar had dan altijd alsnog een doorbraakbloeding. Dat was deze keer ook zo. Maar de maand daarop ging ik op vakantie en zou dan ongesteld zijn dus heb ik de pil nog een maand doorgeslikt. Deze keer werd ik niet ongesteld. Wat op zich misschien best logisch is maar ik voelde mij er alsnog een beetje raar bij. Helaas moest ik de maand daarop overstappen op een andere pil en dus weer doorslikken en heb ik weer geen bloeding.

Op zich is het doel van het doorslikken natuurlijk juist om niet ongesteld te worden maar ik voel mij er toch een beetje raar bij omdat ik anders altijd alsnog een bleoding had (maar dan slikte ik nooit langer door dan 1 extra maand). Ik vroeg mij nou af of het überhaupt mogelijk is om zwanger te raken als je de pil constant door slikt zoals ik dat nu heb gedaan?

Petra, 02-08-2009 19:45 #10
Omdat ik straks kan stoppen met de pil (mijn man heeft sterilisatie gehad), heb ik de laatstse maanden de pil doorgeslikt (nu ongeveer 4 maanden). Nu heb ik een "doorbraakbloeding" en ik ben net 1 week op weg met een strip. Is het nu wijsheid te stoppen voor een stopweek of juist niet, omdat ik geen strip op heb?

Trudy, 08-07-2009 23:36 #9
Hallo, ik slik al 21 jaar de pil, microgynon 30. Nooit geen problemen mee en slik al een jaar of 15 de pil 2 maanden door. Ideaal vind ik zelf. Mensen verklaren mij altijd voor gek want "ongesteld zijn is goed voor je lichaam" Op deze site lees ik nu dat het helemaal geen kwaad kan. Gelukkig voor mij! Sinds dit jaar slik ik de pil 3 maanden door maar nu heb ik op mijn hoofd een kale plek en heb last van haaruitval. Ik ben al naar de Dermatoloog geweest maar die heeft er geen verklaring voor. Ik heb overigens niet gezegd dat ik 3 maanden doorslik. Zou deze plek te maken kunnen hebben met het feit dat ik nu 3 maanden doorslik?

Ik hoop op reactie(s). Reactie infoteur, 09-07-2009
Hallo Trudy,

Haaruitval wordt vaak geassocieerd met grote veranderingen in de hormoonspiegiel, zoals zwangerschap. Het is erg onwaarschijnlijk dat de pil uw haaruitval veroorzaakt. Vooral omdat uw pil een eenfasepil is, dat wil zeggen dat er niets veranderd in je hormoonspiegel wanneer je de pil doorslikt.

Haarverlies kan wel voorkomen wanneer je de pil slikt, maar dit is meestal wanneer je er voor het eerst mee begonnen bent. Dit haaruitval is dan tijdelijk. Dit is daarom niet waarschijnlijk, omdat u al 21 jaar aan dezelfde pil bent.

De enige manier om er zeker van te zijn dat de pil niks te maken heeft met uw haaruitval is te stoppen met de pil om het verschil te zien. U kunt eerst ook stoppen met doorslikken om te zien of dit enig effect heeft. Verder raad ik u aan de volgende keer dat u een arts bezoekt dit er misschien toch even bij te zeggen. Het lijkt me echter niet dat het de oorzaak is, anders had de dermatoloog zelf wellicht gevraagd naar uw inname van hormonen.

Andere oorzaken van haaruitval kunt u vinden in mijn artikel: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/37601-het-voorkomen-en-stoppen-van-kaalheid-en-haaruitval.html

Anny, 08-07-2009 18:18 #8
Ik had een vraagje. Ik werk nu in griekenland voor een half jaar en ik slik de pil een half jaar door, maar nu ben ik al 2 maanden bezig, en ik voel me laatste tijd niet zo heel lekker, gewoon niet lekker in mn vel, en buikpijn, en ben al wat aangekomen terwijl ik best druk bezig ben de hele dag. Ligt dat aan de pil, kunnen dat oorzaken zijn van de pil doorslikken? Reactie infoteur, 08-07-2009
Hallo Anny,

Meestal zorgt het doorslikken van de pil voor minder bijwerkingen en heeft men minder last van PMS.

Het is echter wel mogelijk dat wanneer je de pil niet eerder doorgeslikt hebt, je eerst wat bijwerkingen kan hebben. Dit kunnen onder andere de volgende bijwerkingen zijn: gevoeligheid van de borsten, misselijkheid, hoofdpijn, stemmingswisselingen, kramp in de benen, acne en gewichtsveranderingen. Je lichaam is de nieuwe continue dosis hormonen nog niet gewend. Meestal zullen de bijwerkingen stoppen wanneer je lichaam gewend raakt aan de nieuwe dosis hormonen die het binnen krijgt.

Het kan in jouw geval ook mogelijk zijn dat je last van iets anders hebt. Maar wanneer je niet een goed gevoel hebt bij het doorslikken van de pil, kun je misschien het beste weer een stopweek inlassen.

Sandra, 06-07-2009 10:50 #7
Ik vroeg mij af hoe het dan werkt als je de pil vergeet als je de pil altijd doorslikt. Je heb dan natuurlijk geen 1e 2e en 3e week meer. En hoe zit het dan met de bescherming tegen zwangerschap? Reactie infoteur, 07-07-2009
Hallo Sandra,

Als je de pil tijdens het doorslikken vergeet, zijn er verschillende dingen die je kan doen. Wanneer je de pil vergeet en binnen 12 uur de pil toch nog neemt, is er niets aan de hand. Wanneer je hem niet binnen de 12 uur genomen hebt, zijn er verschillende opties.

Als je de pil doorslikt en hem dan ergens daarna een keer vergeet heb je 4 opties:

1. Stopweek inlassen, dus de pil die je vergeten bent niet innemen en meteen met een stopweek beginnen om ongesteld te worden.

2. Vergeten pil innemen en gewoon verder slikken (als je niet meer dan 1 pil vergeten bent), en minimaal een week door blijven slikken voordat je een stopweek inlast.

3. Vergeten pil innemen, de strip afmaken en daarna meteen doorgaan met de volgende strip. Zonder stopweek dus.

4. De strip op de normale manier afmaken en 7 dagen lang condooms of een ander anticonceptiemiddel gebruiken.

Mijn ervaring leert dat wanneer ik een pil vergeten ben, het liefst meteen een stopweek inlas. Ik wil gewoon zeker zijn dat ik niet zwanger ben en meteen ongesteld worden. Daarna kun je met een gerust hart weer beginnen met slikken.

Kir, 27-05-2009 19:28 #6
Hallo,
Vorige week voor het eerst begonnen om de pil door te slikken. Ik heb nu last van gevoelige borsten en af en toe een beetje aparte druk/hele lichte steken onder in mijn buik. Verder heb ik niet gevloeid wanneer ik ongesteld moest worden.
Is dit normaal? Reactie infoteur, 29-05-2009
Hallo Kir,

Bedenk altijd dat ieders situatie uniek is en dat ik vanuit deze positie geen verregaande conclusies kan trekken.

Door het doorslikken van de pil kan het zijn dat er een menstruatie uitblijft. Het slikken van de pil zorgt ervoor dat je lichaam geen hormonen meer voor de menstruatie en ovulatie aanmaakt. Wanneer je stopt met het slikken van de pil, kan het even duren voordat je lichaam haar normale patroon hervat. Het kan dus zijn dat je niet op de normale tijd ongesteld wordt. Op zich is het ook te verklaren waarom je deze bijwerkingen hebt. Wanneer je lichaam niet gewend is aan deze dosis hormonen die het ineens krijgt, kunnen deze symptomen voorkomen.

Je kunt proberen (wanneer je dit wenst) de pil nog een aantal malen door te slikken. Meestal nemen zulke bijwerkingen dan af. Wanneer je dit echter een constant onzeker gevoel geeft is het niet aan te raden. Je kunt ook zoals sommige vrouwen doen een aantal zwangerschapstesten kopen (deze hoeven echt niet duur te zijn!), en deze één keer in de zoveel tijd uit te voeren. Dit geeft veel vrouwen een veel zekerder gevoel.

Trs, 26-04-2009 13:26 #5
Ik gebruik de stediril 30 nu al jaren, ik slik hem niet vaak door, maar laatst heb ik 1 strip doorgeslikt. Mijn menstruatie begon wel gewoon zoals normaal, ondanks het doorslikken. De bloeding is iets langer dan 3 weken door gegaan, wel was de bloeding minder. Kan dit wel? Ik heb gelijk maar weer doorgeslikt, want een stopweek terwijl ik net 3 weken achtereen een doorbraakbloeding had leek me wel een erg lange menstruatie. Kan ik hier iets aan doen, en wat is verstandig? Reactie infoteur, 28-04-2009
Hallo Trs,

Wanneer je de pil doorslikt, heb je het risico dat je een doorbraakbloeding krijgt. Deze doorbraakbloedingen zijn vaak langer en onverwachts, en daarom zo onplezierig. Een doorbraakbloeding kan inderdaad soms zelfs drie weken duren. Toch heeft het geen enkel nadelig effect op je lichaam en de bescherming tegen zwangerschap.

Een beetje bloedverlies is normaal wanneer je de pil voor het eerst doorslikt. Je lichaam moet zich namelijk instellen op deze cyclus. Meestal komen de doorbraakbloedingen minder voor wanneer je de pil vaker hebt doorgeslikt. Je lichaam is dan gewend aan de hormonen. Wanneer je een doorbraakbloeding krijgt die op een menstruatie lijkt wanneer je de pil hebt doorgeslikt, kun je even stoppen met de pil, bijvoorbeeld drie dagen. Meestal verdwijnt de doorbraakbloeding dan. Wanneer je vaak en lange doorbraakbloedingen krijgt is het misschien beter om op je oude schema te blijven.

Meestal stopt een doorbraakbloeding wanneer je een stopweek houdt. Je kunt de pil dus eventueel doorslikken totdat je een doorbraakbloeding krijgt. Dan kun je een stopweek inlassen, of een paar dagen stoppen. Je kunt proberen de pil nog een paar keer door te slikken. Je lichaam kan hier dan aan wennen. Wanneer je dan nog steeds lange doorbraakbloedingen krijgt, is het misschien verstandiger de pil niet door te slikken, of je dokter te bellen om eventueel een andere pil te nemen, wanneer je dit zelf wenst.

(Bronnen: Mayo Foundation for Medical Education and Research (MFMER), Woman's Diagnostic Cyber)

Diane, 07-04-2009 15:16 #4
Ik slik al jaren de Diane pil vanwege acne. Ik slik deze door zonder stopweek. Laatst heb ik een antibioticakuur moeten nemen en daarna kreeg ik last van een doorbraakbloeding die nu al wel 2 maanden duurt, de laatste dagen lijkt het voorbij te zijn. Ook kreeg ik tijdens de antibioticakuur last van een jeukende en brandende vagina, daar kreeg ik een canesten 20mg kuur voor uitgeschreven. Heeft een antibioticakuur invloed op de pil, dat deze de beschreven klachten kan veroorzaken? Reactie infoteur, 07-04-2009
Hallo Diane,

Antibiotica heeft inderdaad invloed op de werking van de anticonceptiepil. Het beïnvloedt de manier waarop het hormoon oestrogeen wordt opgenomen door het lichaam. Hierdoor verliest de pil soms (gedeeltelijk) zijn werking. Er bevinden zich dan minder hormonen in het lichaam waardoor een doorbraakbloeding kan plaatsvinden. Dit is dus normaal. Zoals je waarschijnlijk weet geeft de pil geen goede bescherming tijdens een antibioticakuur en zul je daarom extra voorbehoedsmiddelen moeten gebruiken.

Wat betreft de jeukende en brandende vagina, dit kan ook voorkomen tijdens een antibioticakuur. Je vagina heeft normaliter een gezonde balans van goede bacteriën, een microbiologisch evenwicht. Deze balans kan makkelijk verstoord worden, onder andere door antibiotica. De antibiotica gaat namelijk deze goede bacteriën ook tegen. Deze goede bacteriën voorkomen normaal dat er een schimmelinfectie kan optreden. Wanneer deze goede bacteriën er dus niet meer zijn bestaat er een kans dat er een schimmelinfectie in de vagina optreedt.

Je hebt het dus helaas niet getroffen met je klachten, maar ze zijn wel te verklaren.

Fay, 05-04-2009 17:18 #3
Ik slik de pil door zonder stopweek ivm ernstige migraineklachten en rugklachten wanneer ik stop. Wel heb ik 1 keer per 3 maanden last van pijnen (voelt als menstruatiepijnen in de buik) en soms ook misselijk daarbij. Wordt soms zwetend wakker. Stop ik dan met de pil of ik slik 2 dagen 2 pillen per dag dan gaat het weer goed. Enig idee wat dit is? Reactie infoteur, 05-04-2009
Hallo Fay,

Voor een duidelijk antwoord zou je het best naar een dokter kunnen gaan. Omdat jouw situatie afwijkend is kan ik daar niet een goed antwoord op geven.

Een theorie:
Veel vrouwen hebben als ze de pil doorslikken na ongeveer drie maanden een doorbraakbloeding, of spotting (druppeltjes bloedverlies). Misschien ervaar jij de klachten daarvan, ook al heb je weinig of geen bloedverlies. Wanneer er dan twee pillen per dag genomen worden stijgt het aantal hormonen in je lichaam waardoor de klachten weer overgaan. Het kan dus zijn dat je misschien een zwaardere pil nodig hebt.

Nogmaals, ik kan je situatie niet goed inschatten en verwijs je daarom door naar een gespecialiseerd iemand.

Anoniem, 02-04-2009 17:59 #2
Ik heb de pil (mercilon) 3 of 4 strippen achter elkaar doorgeslikt, en nu heb ik een week stopweek en ben nog steeds niet ongesteld, is dat normaal? moet ik de pil nu weer gaan slikken, of wachten tot ik ongesteld ben geweest. ik ben bang dat er iets mis is… Reactie infoteur, 02-04-2009
Hallo,

Door het doorslikken van de pil kan het zijn dat er een menstruatie uitblijft. Dit is in zijn geheel niets om je zorgen over te maken en heel normaal. Natuurlijk kan ik je niet vertellen of er iets mis is of niet. Wanneer je de pil echter gewoon elke dag geslikt heb is de kans klein dat er iets mis is. Wacht anders nog even af en doe daarna een testje om van je onzekerheid af te komen.

Carmen, 12-03-2009 22:38 #1
Kom je wel in de overgang als je de pil doorslikt. Of stel je de overgang hiermee ook uit? Reactie infoteur, 13-03-2009
De pil doorslikken en de menopauze

Ik heb deze informatie overigens ook opgenomen in het artikel. (Gebruikte bron: Mayo Foundation for Medical Education and Research (MFMER))

Infoteur: Papillon
Laatste update: 09-07-2009
Subrubriek: Diversen
Reacties: 93
Medische informatie…
Schrijf mee!