InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Littekencrème: Helpt het echt littekens te verwijderen?

Littekencrème: Helpt het echt littekens te verwijderen?

Littekencrème: Helpt het echt littekens te verwijderen? Er is niets zo vervelend als een lelijk litteken dat niet weg wil. Of acne littekens op je gezicht die je herinneren aan je pubertijd. Littekencrèmes beloven vaak dat ze littekens doen verdwijnen. Maar is dit wel echt mogelijk? Wat wijzen wetenschappelijke studies uit? Is een littekencrème een goede oplossing?

Wat is een litteken?

Een litteken is een beschadiging van de huid. Deze wordt bijvoorbeeld veroorzaakt door een diepe wond of door acne. De beschadiging is echter verder gegaan dan slechts de opperhuid. De diepere laag van de huid, die de lederhuid wordt genoemd, is beschadigd. Hierdoor vormt de huid een blijvende beschadiging, een litteken. Een litteken bestaat uit collageen, dit is een bindweefsel. Dit bindweefsel heeft een andere structuur dan onze normale huid, waardoor het er afwijkend uit zal zien.

Kan een litteken echt verdwijnen door een crème?

Spijtig genoeg kan een litteken nooit echt helemaal verdwijnen. Toch zijn er crèmes die beweren dat ze littekens kunnen doen vervagen. Maar werken deze littekencrèmes echt?

Wetenschappelijke studies

(Kijk voor de bronvermelding van deze wetenschappelijke onderzoeken onderaan het artikel)

Vitamine E
Er is geen bewijs dat littekens vervagen of verdwijnen door de behandeling met een crème of olie. Veel wetenschappelijke studies hebben uitgewezen dat een crème met het befaamde ingrediënt vitamine E helemaal niets uithalen. Soms kan het gebruik van vitamine E het uiterlijk van een litteken zelfs verergeren. Ook kan er een allergie gevormd worden tegen vitamine E die uitslag of irritatie veroorzaakt.

Er is een onderzoek gedaan naar vitamine E onder 159 personen met littekens door brandwonden. De helft van de groep smeerde een jaar lang vitamine E crème, terwijl de andere helft van de groep dit niet deed. Na een jaar waren de statistische resultaten dat er geen enkel verschil tussen de dikte, grootte en het uiterlijk van de littekens waren.

Een andere wetenschappelijke studie wees uit dat vitamine E soms het uiterlijk van een litteken kan verergeren. De huid kan namelijk niet goed herstellen wanneer er te snel vitamine E wordt aangebracht. Ook had 33% procent van de mensen die vitamine E gebruiken huiduitslag gekregen.

Uienextract
Veel mensen geloven dat uienextract littekens kan verminderen door de overmatige productie van collageen tegen te gaan. Deze methode was echter net zo weinig effectief als gewone littekencrèmes, en kan zelfs littekens verergeren.

Een wetenschappelijk onderzoek onder 97 personen wees uit dat er geen verbeteringen van de littekens waren wat betreft de grootte, het uiterlijk, de roodheid en de zachtheid en de structuur. Het opmerkelijke aan deze studie was dat de mensen die het uienextract gebruikt hadden zelf wel dachten dat de littekens verbeterd waren!

Verschillende populaire littekencrèmes, wat doen ze?

Bio-oil
Bio-oil is een relatief nieuw product op de markt. Bio-oil claimt onder andere littekens, huidstriemen en pigmentvlekken minder zichtbaar te maken. De werkende ingrediënten zijn vitamine A en E, Goudsbloem-, lavendel-, rozemarijn- en kamille-olie. Volgens wetenschappelijk onderzoek zijn er geen enkele bewijzen dat het smeren van de vitamines A en E goed zou zijn voor de huid. Ook van de andere ingrediënten is er geen enkel bewijs. Toch staat het Internet vol met positieve reacties over Bio-oil.

Biodermal littekencrème
De werkzame stof in de littekencrème van Biodermal is vitamine E, eerder in dit artikel uitvoerig besproken. De werking van de littekencrème van Biodermal is daarom te betwijfelen.

Vrije keuze

De werking van littekencrèmes is dus niet wetenschappelijk bewezen, al zullen de merken van deze crèmes anders beweren. De onderzoeken van deze merken zelf zijn niet altijd even betrouwbaar. Het gaat daarbij vaak om een zelfevaluatie onder een kleine groep mensen. Het psychologische effect op veel mensen is wel zichtbaar. Vaak denken gebruikers van littekencrèmes dat de littekens minder zichtbaar zijn geworden omdat ze geloven in de werking van deze crèmes. Verschillende wetenschappelijke studies naar dit zogenaamde placebo-effect hebben uitgewezen dat er in veel gevallen sprake is van 40 tot soms wel 75 procent verbetering in de zelfevaluatie wanneer men een placebo gebruikt. Er is echter niets mis mee wanneer iemand een littekencrème wil gebruiken. Het is ieders vrije keus deze producten te proberen en het is niet uit te sluiten dat ze ook positieve effecten zouden kunnen hebben. Dit is dan ook niet enkel een ontkrachting van de werking van crèmes als Biodermal littekencrème of Bio-oil.

In het artikel Littekens: De beste manieren om ze te doen vervagen wordt besproken welke wetenschappelijke aangetoonde effectieve methoden er zijn om littekens te doen vervagen.
© 2009 - 2014 Papillon, gepubliceerd in Diversen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
10$ korting littekenproducten!.
Gerelateerde artikelen
Littekens: De beste manieren om ze te doen vervagenLittekens: De beste manieren om ze te doen vervagenEr is niets zo vervelend als een lelijk litteken dat niet weg wil. Of acne littekens op je gezicht die je herinneren aan…
Het verbeteren van littekensHet verbeteren van littekensEen hoop mensen hebben littekens op hun lichaam. Dit varieert van kleine naar zeer grote beschadigingen op de huid. Er b…
Collalift Drinkbaar collageen - Ervaringen en resultatenCollalift Drinkbaar collageen - Ervaringen en resultatenCollalift Drinkbaar collageen is een voedingssupplement in de vorm van zakjes (sachets) dat als doel heeft de collageenp…
Littekens vervagen en verwijderenLittekens kan je gemakkelijk vervagen en verwijderen. Hoe recenter het litteken, hoe gemakkelijker het zal verdwijnen. O…
Acne aestivalis, mallorca acne, zomeracne: symptomen en tipsAcne aestivalis, mallorca acne, zomeracne: symptomen en tipsAcne aestivalis is een zeldzame en onschuldige aandoening, die wordt veroorzaakt door blootstelling aan de zon. Acne aes…
Bronnen en referenties
  • Pilot Study Evaluating Topical Onion Extract as Treatment for Postsurgical Scars
  • Fading From Sight: New Advances to Minimize Surgical Scars
  • Zurada JM, Kriegel D, Davis IC. Topical treatments for hypertrophic scars. J Am Acad Dermatol. (2006)
  • Wong, C. Remedy for Scars and Scar Removal
  • Evans, Dylan (2003). Placebo: the belief effect. London: HarperCollins
  • Koshi EB, Short CA. Pain Pract. 2007 Placebo theory and its implications for research and clinical practice: a review of the recent literature. Mar;7(1):4-20..

Reageer op het artikel "Littekencrème: Helpt het echt littekens te verwijderen?"

Reacties

Arnol, 02-12-2013 10:01 #15
Hallo allemaal hoe heet die creme die kan Litteken verwijderen?

Rob, 11-11-2013 14:30 #14
Ik ben blij dat evidence based (voor de niet kenners: door wetenschappelijk onderzoek onderbouwde kennis) informatie in deze blijkt te kloppen als een bus. Met name de waarschuwing tegen vitamine E is nuttig. Onderzoeken tonen dit aan (33% van de onderzochte personen ontwikkelde een huidinfectie ten gevolge van testen met vitamine E). Niet smeren dus! Gewoon de natuur het werk laten doen.
Aanvulling op de bronnen (via PubMed verkregen):

The effects of topical vitamin E on the cosmetic appearance of scars.
Baumann LS, Spencer J.
Source
University of Miami Department of Dermatology and Cutaneous Surgery, Miami, Florida, USA

Sonja, 10-07-2013 14:32 #13
Ik was benieuwd of het smeren van een littekencrème een beter effect op de genezing van een wondje zal hebben dan een gewone crème. Zoals ik uit uw artikel begrijp hebben littekencrèmes geen meerwaarde. Ik ga dus gewoon maar voor masseren met een voedende crème. Overigens heb ik op een andere site gelezen dat littekens na bijv. een operatie kunnen worden behandeld met een siliconentherapie, die dus wel bewezen effect heeft. Fijn om een goed en kritisch artikel te lezen. Op deze site wil dat nog weleens wisselen (de niet werkende methode in het artikel "littekens vervagen en verwijderen").
Bedankt!

Marcel Roubos, 08-05-2013 03:53 #12
De negativiteit omtrent vitamine E is mij volkomen vreemd. Bij mij heeft het juist enorm veel geholpen.

Martine, 29-08-2012 00:54 #11
Ik ben in november vorig jaar geopereerd aan een wat met eerst dacht kwaadaardige tumor op mijn neus. Gelukkig bleek het niet kwaadaardig maar het was wel een Jaap van 10 cm Op mijn neus en onder mijn oog. Ik hoorde van iemand dat ik er mossel extract op moest doen. Het werkt fantastisch er is helemaal niets meer van te zien. Men neme 10 à 15 lege mossel schelpen waar dezelfde dag de mosselsen nog uit verwijderd zijn. Druppel, hier wat citroen sap over. Leg ze in een jam pot zo dat het sap er niet uit valt. Na 2 een nacht instaat er een soort wit goedje en masseer dit 2 x daags op de littekens. Na een aantal dagen wordt het smeersel dikker in de mossel schelp.
Het ruikt niet zo lekker, beetje vissig maar wat is nu erger denk ik dan maar.
Succes verzekerd.

Renske, 04-07-2012 08:24 #10
Nou ik ben het hier echt net mee eens. Ik heb een tijdje vitamine E gebruikt (capsules die je open kan knippen, en dan op de wond smeerd) en het geeft wel degelijk resultaat!

Miley, 14-08-2011 14:46 #9
Littekencreme van Biodermal werkte zeer goed bij mijn litteken van mijn uitgehaalde navelpiercing, het herstelt bindweefsel problemen. Ik had in totaal nog 2 weken tot mijn vakantie naar Italie en durfde niet mijn buik bloot testellen, kocht daarom nog gauw de creme en binnen 7 dagen was de kleur van de litteken verdwenen en kon ik zorgeloos naar italie. Er was niks meer te zien, gelukkig!

Selena, 14-06-2011 15:33 #8
Er word allemaal gezegd wat er niet werkt tegen littekens maar kan er juist niet gezegd worden wat er wel werkt zou heel fijn zijn want ik zou ook een aantal littekens weg wille Reactie infoteur, 06-11-2013
Hallo Selena,

Onder aan het artikel staat een link naar een ander artikel waar de wel wetenschappelijk aangetoonde methodes worden besproken:

"In het artikel Littekens: De beste manieren om ze te doen vervagen wordt besproken welke wetenschappelijke aangetoonde effectieve methoden er zijn om littekens te doen vervagen."

Maya, 23-04-2011 12:35 #7
Beste Kris,

Ik heb gegoogled op de oogomtrekcreme die je hieronder noemt. Klopt het dat je het voor je bovenlip heb gebruikt en het toch geholpen heeft. Ik wil het namelijk voor een litteken (snee) op mijn neus gebruiken.

Groeten,

Maya

Sarah, 23-04-2011 12:14 #6
Hoi
Ik heb een probleem in mijn huid waar de acne met acne littekens
Ingeluid en het type vet Ik weet niet wat te doen
Ik wil dit soort crème is nog steeds roodheid, acne permanent
Wacht tot uw antwoord op mijn brief
Groet

Kris Klopfel, 29-12-2010 14:45 #5
Op 20 augustus had ik een arbeidsongeval. ik had een diepe snee in de bovenlip en moest 5x gehecht worden ik heb cicaplast en madecasol gesmeerd dag en nacht het hielp een beetje. Ik smeer nu nog maar pas oogomtrekcreme vanlouis widmer de eye contour cream. Resultaat verbluffend zo goed als weg ongeloofelijk een wonder.

groeten kris

Mar, 30-06-2010 10:19 #4
Twee weken geleden ben ik gevallen en heb een litteken op mn gezicht. Nou hoorde ik van de apotheek dat de littekencrèmes van Biodermal (pcle) en Bio Oil helmaal niet zo goed werken. Ik heb nu een siliconencrème van dermatix, crèmes met siliconen schijnen beter te zijn heb ik gehoord.

Thomas van Wilgenburg, 14-11-2009 01:16 #3
Geachte personen dit dit posten of lezen,

Nou gelukkig dan maar dat ik deze info lees! Ik zal u vertellen waarom.Reeds 2 maanden geleden ben ik onderuit gegaan met wielrennen/fietsen en op mijn gelaat geland. Niets aan de hand zou ik hebben gedacht. Helaas heb ik toen een schaafwond veroorzaakt op mijn jukbeen. En nog steeds is het zichtbaar. Gelukkig maar dat ik het zie als iets 'positiefs' en mij er geen zorgen over maak.
Als ik het nu zo lees bestaat er geen oplossing voor dit 'probleem' En moet ik mij helaas bij het feit neerleggen.
Een litteken is niet per definitie altijd lelijk, het is maar hoe je er zelf mee omgaat. Wat kan u het schelen wat anderen ervan denken, het is per slot van rekening uw gelaat! En de mensen die er moeite mee hebben, hebben over het algemeen een onzekerheidsprobleem van heb ik jou daar!

Groeten,

Thomas

Nathasja, 02-11-2009 19:36 #2
Toen ik 12 was had ik last van puistjes, ik heb er heel erg aan gezeten en ik heb beetje litteken in mijn gezicht ik draag nu make-up zonder dat durf ik niet uit de deur ik voel me dan echt lelijk ik schaam me als mensen zo mij zien ik moet zo veel keer makeup koppen en dat vind ik zonder ik ben nu 17 jaar en ik wil van mijn littekens af ik heb er echt spijt van wat ik heb gedaan aan me puistjes gezetten had ik nooit moeten doen de vraag is willen jullie mijn helpen voor een litteken spul waar je littekens weg gaan en dan hoef ik die stoep van make-up niet meer op.

groetjes nathasja

Vincent, 16-06-2009 13:17 #1
Http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/beauty/23061-littekens-vervagen-en-verwijderen.html. Blijkbaar kun je prima littekens wegkrijgen met cremes. Of toch niet? Ik snap het even niet meer. Reactie infoteur, 16-06-2009
Hallo Vincent,

Als je mijn andere artikel goed doorleest zul je zien dat er in gezegd wordt dat littekencrèmes niet veel zullen doen. Hetzelfde wordt ook in dit artikel beweert. Er valt natuurlijk nooit uit te sluiten dat een individu wel positieve effecten ervaart, al zij het in sommige gevallen een psychologisch effect.

Ik citeer uit het artikel "Littekens: De beste manieren om ze te doen vervagen":

"Littekencrèmes zijn bewezen niet effectief te zijn om littekens te verwijderen."

"De wetenschap heeft in diverse onderzoeken aangetoond dat littekencrèmes de littekens niet doen verdwijnen. Vitamine E en uienextract zouden de littekens zelfs verergeren, doordat de huid zichzelf niet goed kan herstellen."

Hopelijk heb ik een einde aan je verwarring gebracht.

Infoteur: Papillon
Subrubriek: Diversen
Reacties: 15
Medische informatie…
Schrijf mee!