InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Littekens: De beste manieren om ze te doen vervagen

Littekens: De beste manieren om ze te doen vervagen

Littekens: De beste manieren om ze te doen vervagen Er is niets zo vervelend als een lelijk litteken dat niet weg wil. Of acne littekens op je gezicht die je herinneren aan je pubertijd. Littekencrèmes zijn bewezen niet effectief te zijn om littekens te verwijderen. Maar welke manieren zijn dan wel effectief? Welke soorten behandelingen zijn er?

Littekencrèmes

De wetenschap heeft in diverse onderzoeken aangetoond dat littekencrèmes de littekens niet doen verdwijnen. Vitamine E en uienextract zouden de littekens zelfs verergeren, doordat de huid zichzelf niet goed kan herstellen. Meer informatie over de werkzaamheid van littekencrèmes vind u in het volgende artikel: Littekencrème: Helpt het echt littekens te verwijderen? Maar als littekencrèmes niets doen, welke manieren zijn dan het beste om littekens te vervagen?

Soorten littekens

Allereerst is het belangrijk om te weten welke soorten littekens er zijn. Hierdoor is te bepalen welke behandeling er nodig is.

Keloïd-littekens
Een keloïd is een verhoogd, hard, roodpaarsachtig litteken, dat kan lijken op een gezwel. Een keloïd-litteken breidt zich vaak uit buiten de oorspronkelijke wond. Deze littekens komen het meest voor bij mensen met een donkere huidskleur. Ze kunnen afkomstig zijn van elke wond, soms zelfs van piercings.

Hypertrofische littekens
Een hypertrofisch litteken is een verdikt en verheven rood of roze litteken, dat zich wel tot de oorspronkelijke verwonding beperkt. Deze littekens vervagen zelf enigszins naarmate de tijd verstrijkt.

Atrofische littekens
Atrofische littekens zijn gedaalde, roze littekens. Dit kan als oorzaak een huidziekte of een infectie hebben. Ook kan dit een normaal litteken zijn in de vorm van een streep na bijvoorbeeld chirurgie.

Acne littekens
Acne littekens zitten vaak diep in de huid en zien er uit als kleine putjes. Van acne littekens bestaan er verschillende soorten.

Behandelingen

Laserbehandeling
Een laserbehandeling om littekens is een nieuwe behandeling die nog in ontwikkeling is. Het is echter niet voor iedereen geschikt. Soms is het niet mogelijk voor mensen met een donkere huidskleur. Ook mensen met huidziekten zoals psoriasis en dermatitis komen soms niet in aanmerking voor een laserbehandeling.

De laser verwijdert een dun laagje van het litteken waardoor er een natuurlijke huid tevoorschijn komt. Er zijn verschillende soorten lasers voor de soorten littekens. Vaak vindt de behandeling onder locale verdoving plaats en mag de patiënt dezelfde dag nog naar huis. Een laserbehandeling kan ook plaatsvinden bij acne littekens.

Dermabrasie
Bij dermabrasie wordt de huid als het ware geschuurd met een soort slijptol. Hiermee worden oneffenheden en littekens gladder gemaakt. Deze methode is het meest effectief bij verhoogde hypertrofische littekens. Bij gedaalde littekens zal het minder resultaat hebben. Deze behandeling brengt ook enkele risico’s met zich mee. De huid kan verkleuren, en ook kan een te diepe behandeling voor meer littekens zorgen.

Dermatografie
Dermatografie is een lichte vorm van dermabrasie. Bij dermatografie wordt een flinterdun laagje van de huid verwijderd. Deze methode is iets minder agressief als dermabrasie.

Collageen injecties
Collageen injecties zijn effectief bewezen bij atrofische littekens, die verlaagd zijn. De collageen vult het gaatje als het ware op. Helaas heeft de injectie een tijdelijk effect en moet de behandeling vaak herhaalt worden.

Steroïde injecties
Bij deze behandeling worden injecties met steroïden ingespoten in het litteken. Dit is mogelijk bij hypertrofische en atrofische littekens. Steroïde injecties helpen het litteken te verlagen en te vervagen. Deze behandeling maakt de huid dunner wat risico’s op kan leveren.

Siliconen
Siliconen kunnen in verschillende vormen aangebracht worden. Een siliconenpleister kan een hypertrofisch litteken verlagen. Siliconen kunnen ook vloeibaar aangebracht worden op de huid. Dit is een makkelijke methode die weinig risico’s met zich meebrengt.

Behandeling?

Wanneer u erg last heeft van één of meerdere littekens kunt u er voor kiezen de littekens te laten behandelen. Het is daarom verstandig te overleggen met een gespecialiseerde arts of dermatoloog welke behandeling de juiste voor u is. Bedenk van tevoren dat littekens nooit helemaal kunnen verdwijnen, maar dat de enkel het uiterlijk kan verbeteren. Ook kunnen voorgaande behandelingen soms erg prijzig (soms wordt het ook vergoed) zijn en zijn er bepaalde risico's mee verbonden. Het is dus iets om goed over na te denken.
© 2009 - 2014 Papillon, gepubliceerd in Diversen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
10$ korting littekenproducten!.
Gerelateerde artikelen
Acne littekens, behandelingen en huismiddeltjesAcne littekens, behandelingen en huismiddeltjesAcne is een vervelende huidaandoening die vaak in de puberteit komt opzetten. De aandoening kenmerkt zich door ontstekin…
Littekencrème: Helpt het echt littekens te verwijderen?Littekencrème: Helpt het echt littekens te verwijderen?Er is niets zo vervelend als een lelijk litteken dat niet weg wil. Of acne littekens op je gezicht die je herinneren aan…
Littekens vervagen en verwijderenLittekens kan je gemakkelijk vervagen en verwijderen. Hoe recenter het litteken, hoe gemakkelijker het zal verdwijnen. O…
Keloïd (overmatige vorming van littekenweefsel)Keloïd (overmatige vorming van littekenweefsel)Keloïd is een abnormale reactie van de huid van overmatige vorming van littekenweefsel. Het kan ontstaan door verschille…
Het verbeteren van littekensHet verbeteren van littekensEen hoop mensen hebben littekens op hun lichaam. Dit varieert van kleine naar zeer grote beschadigingen op de huid. Er b…

Reageer op het artikel "Littekens: De beste manieren om ze te doen vervagen"

Reacties

Wendy, 03-06-2013 15:17 #12
Hallo.

Ik heb vanaf mijn pubertijd dus ong 12 jaar tot mijn 29e enorm veel puistjes gehad. Aangezien ik een echte "pulkert" en krabbert was zat heel mijn gezicht vol littekens. Van hele grote bruine vlekken tot rode/roze plekken. Vanaf een afstandje leek het net of ik bruine wangen had en de rest was erg bleek. Sinds een half jaar heb ik de littekencreme van krruidvat eigen merk gekocht. En nu nog geen half jaar later zijn ze zo goed als weg. Echt een aanrader… het potje kost nog geen 2 euro en het verdwijnt als sneeuw voor de zon!

J., 04-12-2012 14:32 #11
Ik heb op mijn gezicht allemaal rode ronde vlekken wat puistjes geweest zijn. Hoe kom ik hier van af?

Gyursel, 29-11-2012 22:28 #10
Hallo,
waar kan ik kopen Littekencrèmes of bestellen?

Mary, 21-10-2011 20:45 #9
Dermatografie is geen lichte vorm van dermabrasie. Dermatografie is het medisch tatoeeren van de huid dmv het invullen van pigmenten of medicinale vloeistoffen.

Jolientje, 15-04-2011 22:37 #8
Kaatje, het is beter je litteken te behoeden tegen de zon. Een vriendin van mij had een spil in haar schouder wegens een breuk, en had een redelijk groot litteken. Haar advies van de specialisten van het u.z Gent was dat ze het niet mocht blootstellen aan warmte en zon, waarom weet ik niet. Best niet de zon ermee opzoeken!

Jolientje, 15-04-2011 22:33 #7
Ik heb een klein probleempje;
enkele weken geleden had ik op mijn neus, bijna op het puntje, een gezwel. Ik dacht dat het een puist was en ik liet het gewoon begaan. Maar het gezwel gloeide, en deed pijn als ik erop duwde ofzi. Op school zeiden mijn vriendinnen dat het een spinnenbeet was en ik het moest openprikken, wat ik enkele keren deed. Na een goeie 2-tal weken was het gezwel zelf weg, maar kwam er een klein, maar opvallend roze littekentje op, wat enorm opvalt. Op school krijg ik er grapjes en opmerkingen over, wat ik nu al beu ben. Met bruinsel probeer ik het wat te camoufleren, wat dus niet lukt. En ik ben nog maar 14 en mag nog niet zoveel schmink gebruiken… Heeft er iemand suggesties of oplossingen over het vervagen of verwijderen van dat littekentje? Het stoort mij echt en apprecieer elke reactie ten zeerste!

Kaatje, 25-03-2011 15:38 #6
Mag een "vers" litteken in de zon? Mijn advies verder is 2 keer daags smeren met calendulan creme om een soepel en net litteken te krijgen!

Nina, 14-03-2011 08:56 #5
Ben een vrouw in de 30 en heb helaas de waterpokken. Natuurlijk probeer ik van de korstjes af te blijven maar ik weet dat ik ontzettend gevoelige huid heb. Vooral gevoelig voor littekens. Kunt u mij adviseren welke stappen ik prevenief kan nemen om de littekens te voorkomen en de gevormde littekens te verminderen?

Lisanne, 07-02-2010 12:53 #4
Ik heb zelf niet een extreme vorm van acné, maar ik had een periode erg veel last van stres en daardoor kwamen er een soort van bulten, schuin onder 1 kant van mijn mond vlak bij de kin. Ik heb hier aan gezeten en dat is hééeel dom dat weet ik maar ik dacht het moet zo snel mogelijk weg, ik dacth dat het iets kleins was maar het werd al groter. En nu zitten er geen kuilen meer maar ik heb nog wel een roze achtige kleur plekken daar zitten en dat zie je best duidelijk. ik gebruik nu wél een litteken creme en ik geloof dat als je dat snachts op brengt het ook helpt? Kan dat dat het wel helpt, of is er iemand die zeker weet dat je het heeel anders moet aanpakken? Kan iemand mij helpen :-)

Abe Hendriks, 24-12-2009 13:37 #3
Sinds een paar jaar heb ik last van acne, wat ik erg vervelend vond. De meeste van de puistjes zijn nu wel weg, maar er zitten op mijn gezicht heel veel donkerrode vlekken. Zelf gebruik ik al een lange tijd benzoylperoxide, alleen die donkere vlekken zien en voelen ook erg droog. Zelf denk ik dat dit littekens zijn, maar dat weet ik niet zeker, wat is het beste om hieraan te doen?

Willem Dekker, 04-06-2009 00:26 #2
Ik ben 27 jaar oud heb op latere leeftijd begin 20 jaar last gekregen van puistjes en vooral meeters neus, kin, bovenlif en voor hoofd gekregen waar ik nu nog steeds last van heb. ik denk omdat me huid extra veel talg aan maakt hoe kom ik er van af?
Welk produkt werkt wel… :ook echt:?
En om me putjes die ik in de jaren heb gekregen en litekens heb je daar behandelingen voor :laser: om die te verwijderen?
Zoja welke?

Alvast bedankt Willem Reactie infoteur, 05-06-2009
Hallo Willem Dekker,

Om van je acne af te komen zijn er verschillende behandelingen. Niet allemaal zijn ze even effectief. Zo heb je locale behandelingen met zalf, zoals Benzoylperoxide. Dit droogt je huid uit, en door de afname van de talg zal (in veel gevallen) de acne verdwijnen. Deze zalf is verkrijgbaar bij de apotheek, zonder recept.

Een andere behandeling voor ernstige acne is een behandeling met een antibioticakuur, bijvoorbeeld het agressieve roaccutane. Deze antibiotica verminderd de grootte en productie van de talgklieren, gaat ontstekingen en bacteriën tegen.

Ik verwijs je naar de dokter om een behandeling te bespreken die het meest geschikt voor jou is. Benzoylperoxide kun je natuurlijk altijd zelf gebruiken.

Er zijn inderdaad behandelingen met een laser voor acnelittekens. Je kunt op het Internet een kliniek bij jou in de buurt vinden, die zullen met jou bespreken welke behandeling geschikt voor jou is. Meer geschikte behandelingen voor acnelittekens zijn bijvoorbeeld dermabrasie, microdermabrasie en chemische peelings.

Danjelle, 27-03-2009 17:01 #1
Mijn vraag is wie heeft een positieve ervaring met het verwijderen van een een keloiedbehandeling, zoja waar en bij welke plastische chirurg of dermatoloog heeft deze behandeling plaatsgevonden.

Infoteur: Papillon
Subrubriek: Diversen
Reacties: 12
Medische informatie…
Schrijf mee!