InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Hormonen - Schildklier en Bijschildklier

Hormonen - Schildklier en Bijschildklier

Hormonen - Schildklier en Bijschildklier Hormonen - Schildklier en Bij-schildklier. De schildklier regelt de stofwisseling d.m.v. afgifte van hormonen. Schildklierhormonen hebben een functie bij o.a. regulering van de hartslag en bloeddruk, verbranding van vetten, energieverbruik, bevordering van het geestelijk welzijn en de groei. Bij kinderen is de schildklier van belang voor de groei van botten, spieren en zenuwweefsel. De schildklier is een belangrijke hormoonklier met grote invloed. Lees meer over de schildklier in dit artikel.
In het artikel Hormonen - Hormoonstelsel wordt uitgebreid ingegaan op hormonen, de hormonale werking, het hormonale systeem en functioneren in het algemeen. Ook de werking van de hypofyse en hypothalamus wordt besproken. Indien er termen voorkomen in onderstaande tekst die niet helemaal duidelijk zijn, zij verwezen naar dit artikel.

Schildklier en Bijschildklier - Hormoonklieren Hypofyse

De schildklier en bijschildklier staan net als (bijna) alle andere hormoonklieren onder invloed van de hypofyse.

Schildklier Thyroïd - Thyroxine Colloïde

Schildklier - Thyroïd. De schildklier of thyroïd ligt vlak onder het strottenhoofd in de hals en bestaat uit twee kwabben, voor en opzij van de luchtpijp. Deze kwabben zijn door weefsel verbonden, zogenaamde weefseleilandjes en zijn opgebouwd uit follikels (blaasjes). Tussen de follikels liggen cellen.
Hormoon Thyroxine. De schildklier maakt het hormoon thyroxine. De follikels bevatten colloïde, een eiwit waaraan het thyroxine verbonden is en waarvan het vrij gemaakt kan worden door middel van enzymen. De schildklier wordt van bloed voorzien door vier slagaders en is hiermee het meest doorbloede orgaan van het menselijk lichaam

Hormonen Hormoonklieren Endocriene klieren Schildklier

Hypofyse - TSH. Zoals (bijna) alle hormoonklieren (endocriene klieren), staat de schildklier onder controle van de hypofyse. De hypofyse (hersenaanhangsel, zie verwijzing aan het begin van het artikel)) stimuleert de schildklier tot de aanmaak en afgifte van schildklierhormoon door middel van TSH (Throid Stimulating Hormone) oftewel het schildklierstimulerend hormoon.
TSH - Thyroxine. Wanneer de hypofyse TSH produceert, wordt de hoeveelheid thyroxine die de klier afgeeft, verhoogd. De hoeveelheid TSH van de hypofyse gaat omhoog als het thyroxine gehalte in het bloed omlaag gaat en vice versa. Zo wordt het thyroxinegehalte in het bloed relatief constant gehouden.
TRH - Hypothalamus. De hypofyse zelf staat weer onder invloed van de hypothalamus en het TSH gehalte wordt hoger, als de hypothalamus een stof TRH afgeeft.

Hormoon Thyroxine T4 T3 - Stofwisselingsproces

Schildklierhormoon T4 - T3. De schildklier produceert het schildklierhormoon T4, hetgeen in de lever wordt omgezet in T3. T3 is een hormoon dat op celniveau actief is. De grootste afgifte is van T4, dat in de weefsels in T3 wordt omgezet. Normaal gesproken wordt precies voldoende T4 hormoon gemaakt en in T3 omgezet. Beide hormonen beïnvloeden stofwisselingsprocessen. De functie van thyroxine is niet op een specifiek gebied gericht. Het wordt door de schildklier afgestaan en vervolgens door alle cellen van het bloed opgenomen. Hoewel de exacte werking van dit hormoon niet tot in de finesses bekend is, lijkt er een receptor die op het hormoon reageert, aan de oppervlakte van de celkern aanwezig te zijn. Het belangrijkste effect van dit hormoon lijkt het verhogen van de hoeveelheid energie die de cel gebruikt te zijn en van de hoeveelheid eiwit die de cel maakt.

Schildklier - Stofwisseling. De schildklier regelt de stofwisseling door middel van afgifte van hormonen.
De schildklierhormonen hebben een belangrijke functie bij o.a:
  • reguleren van de hartslag en de bloeddruk
  • mede voor verbranding van een teveel aan vetten
  • energieverbruik, maakt in het lichaam opgeslagen energie beschikbaar voor actie.
  • bevordering van het geestelijk welzijn
  • bevordering van de groei
  • Bij kinderen: een belangrijke factor in groei van botten, spieren en zenuwweefsel.

Schildklier en Jodium (Jodide) - Jozo zout

Jodium Jodide - Hormonen T4 T3. Voor de productie van het schildklierhormoon heeft de schildklier jodium (jodide) nodig. Dit haalt hij uit het bloed. De schildklier produceert schildklierhormonen uit jodium (en tyrosine). Voor de productie van schildklierhormonen is het essentieel dat er voldoende jodium aanwezig is. Jodium is een sporenelement dat van nature in een lage concentratie voorkomt in het menselijk lichaam. Tweederde van de hoeveelheid jodium in het lichaam is in de schildklier opgeslagen. De schildklier is het enige orgaan van het lichaam dat jodium nodig heeft. Het wordt uit het bloed gehaald en een tekort aan jodium veroorzaakt een slecht functionerende schildklier. Het jodium wordt met name gebruikt als bouwsteen van de hormonen T4 (thyroglobuline, thyroxine) en T3 (triodothyronine). Jodium komt in kleine hoeveelheden voor in voedsel, levensmiddelen. Jodium zit met name in:
  • zeevis
  • schaal- en schelpdieren
  • vlees
  • broodproducten
  • in mindere mate: melkproducten.
In het verleden zijn vaak tekorten aan jodium in de bevolking aangetroffen. Dit is de reden dat het verplicht is gesteld om brood met jodiumhoudend zout te bereiden, daar op deze manier een groot deel van de bevolking wordt bereikt. Ook is er in jozo zout jodium toegevoegd.

Bijschildklieren - Calciumgehalte Spieren Zenuwcellen - PTH

De bijschildklieren -in totaal vier- liggen aan de achterkant van de schildklier. De bijschildklieren zijn kleine kliertjes, ongeveer de grootte van een erwt, maar soms zo klein dat ze bijna niet te vinden zijn. De bovenste twee liggen achter de schildklier; de onderste twee kunnen soms in de schildklier en soms in de keel liggen (sommige mensen hebben echter een ander aantal bijschildklieren). De bijschildklieren hebben, afgezien van de ligging, verder eigenlijk niets te maken met de schildklier.
Calcium Spieren Zenuwcellen. De bijschildklieren controleren het calciumgehalte in het lichaam. Calcium is een noodzakelijk mineraal. Buiten dat calcium de belangrijkste factor is voor de aanmaak van beenderen en tanden, speelt het ook een centrale rol in de werking van spieren en zenuwcellen.
PTH Parathormoon. Voor een goede spierwerking is het nodig dat het calciumgehalte van het lichaam binnen bepaalde grenzen blijft. Dit proces wordt gereguleerd door het hormoon PTH (Parathormoon) van de bijschildklieren. De opname van calcium in het bloed wordt gereguleerd door vitamine D, hetgeen we krijgen via zonlicht en voedsel en door het PTH. Indien het calciumgehalte te laag is, geven de bijschildklieren een verhoogde dosis PTH. PTH zorgt ervoor dat de beenderen in het lichaam calcium afstaan aan het bloed. Indien het calciumgehalte in het bloed te hoog is, wordt er minder PTH gemaakt om de calciumspiegel te verlagen.

Schildklierproblemen Stofwisseling Thermostaat

Schilklierproblemen. De schildklier werkt in het lichaam als een soort thermostaat. Het schildklierhormoon bepaalt namelijk het tempo van vele processen in het lichaam. De schildklier wordt weleens omschreven als de kachel, de cv van het menselijk lichaam. Mensen met een te traag werkende schildklier (langzame stofwisseling) hebben het bijvoorbeeld snel koud. Degenen met een te snel werkende schildklier (te snelle stofwisseling), hebben het vaak warm.
Tekort schildklierhormoon. Een tekort aan schildklierhormonen kan alle lichaamsfuncties beïnvloeden, daar deze hormonen het metabolisme (stofwisseling) in elke lichaamscel regelen. Een dergelijk tekort kan o.a. ontstaan door een verstoorde hormoonsynthese of een gebrek aan stimulering door de hypofyse (TSH afscheiding). Daar de schildklierhormonen alle lichaamsfuncties beïnvloeden, kan een tekort of verstoring leiden tot uiteenlopende symptomen, zoals o.a.
  • gewichtstoename of afname
  • intolerantie van kou
  • een verminderde libido bij mannen
  • menstruele abnormaliteiten bij vrouwen
  • symptomen als een droge, ruwe huid en droog haar of haaruitval.

Jodiumtekort - Schildklierklachten Struma Krop Goiter

Een jodiumtekort kan ontstaan wanneer er te weinig brood, zeevoedsel, zuivel of jodiumhoudend zout (jozo) wordt gegeten. Het tekort aan jodium leidt tot een lagere concentratie van de schildklierhormonen T4 en T3 in het bloed. Dit wordt door de aansturingsorganen van de schildklier -de hypothalamus en de hypofyse- gemeten. Deze geven signalen naar de schildklier dat er te weinig hormonen aanwezig zijn. De schildklier gaat harder werken om te voldoen aan de signalen. Bij voldoende jodium neemt de stimulatie van de aansturingsorganen af zodra er voldoende T3 en T4 wordt gemaakt. Bij een jodiumtekort moet de schildklier echter heel hard werken om te compenseren voor de vraag.
Struma Krop Goiter. Hierdoor kan de schildklier vergroten en struma ontstaan, ook wel krop of goiter genoemd. In ernstige gevallen, veelal door andere oorzaken, is de vergrootte schildklier duidelijk te zien in de hals. Dit probleem komt vooral voor bij iets oudere mensen en treedt soms op in combinatie met een te snel werkende schildklier. Behandeling is absoluut noodzakelijk, aangezien de aandoening gepaard kan gaan met hartritmestoornissen. De hormoonverstoring die wordt veroorzaakt door jodiumtekort is omkeerbaar. Wanneer de concentratie jodium weer op peil is, verdwijnen de klachten weer.

Schildklierproblemen Schildklierklachten Schildklieraandoeningen

Schildklierproblemen kunnen zich in verschillende vormen voordoen, de meest voorkomende problemen zijn:

In Schildklierproblemen Middelen & Tips is meer informatie te vinden over schildklierklachten, hormoonaandoeningen en wat je kunt doen bij schildklierproblemen met voedsel, supplementen en specifieke (natuurlijke) middelen.
Gerelateerde artikelen
Jodium in voedselJodium in voedselJodium is een essentieel mineraal dat de aanmaak van hormonen in de schildklier stimuleert. Een jodiumtekort heeft zeer…
Schildklierklachten: symptomenSchildklierklachten: symptomenDe schildklier is terug te vinden in de hals en produceert hormonen. De schildklier kan te snel of te traag werken, maar…
De werking van de schildklierVele mensen hebben vaag ergens gehoord van de schildklier, maar hebben geen idee wat hiervan de functie is. Dus wat is e…
Struma: oorzaken, behandelingStruma: oorzaken, behandelingStruma is wereldwijd gezien de meest voorkomende schildklierafwijking. Struma hoeft niet altijd meteen behandeld te word…
De anatomie van de schildklierDe anatomie van de schildklierDe schildklier is een vlindervormig orgaan dat zich in de hals bevindt, ter hoogte van het strottenhoofd. Het is een kle…
Bronnen en referenties
  • Seminars en Symposia (van o.a. Biodynamics) Honeyman-Lowe G, Lowe J.C, Your Guide to Metabolic Health. Mcdowell Publishing Autodidactische research

Reageer op het artikel "Hormonen - Schildklier en Bijschildklier"

Reacties

Lentevrouw, 28-12-2014 09:11 #21
Beste, Ik heb de ziekte van Graves. Nu slik ik Propylthiouracil (slik deze nu 4 dagen omdat de Strumazol allergische reactie gaf op mijn huid) en Thyrax. Ze willen straks mijn schildklier vernietigen met radioactieve jodium. Een operatie wordt tegenwoordig niet gauw meer uitgevoerd. Ik wil geen troep in mijn lichaam. Ik heb wel al informatie gehad over beide opties. Toch heb ik het idee dat ze mij naar "de slok" toe werken. Ik wordt vanaf eind oktober 2014 behandeld tegen Graves. Ik ben 38 en wil graag een kindje. Mijn biologische klok tikt door. Ze gaan pas over 1 jaar over tot het vernietigen/verwijderen van de schildklier in de hoop dat deze dan misschien uit zichzelf minder snel werkt na een jaar deze medicatie te hebben geslikt. Kunt u mij advies geven over zwanger worden met Graves en waarom de artsen liever "de slok" willen dan een operatie? Alvast bedankt! Groetjes lentevrouw

Maria Zwaan, 02-09-2013 00:03 #20
Gaat al geruime tijd niet goed. Voel mij niet alleen lusteloos, maar het lijkt wel of er steeds meer kracht uit m'n lijf verdwijnt. Het is angstaanjagend zo sleep ik mij al enige jaren voort. Heb geen schildklier meer sinds 2000. Nog 3 bijschildklieren. Ik weet niet meer wat ik moet beginnen. Heb bij alla mogelijke artsen aangeklopt, van internisten tot endocrinoloog plus alternatieven en kapitalen uitgegeven. Heb wel ontdekt dat artsen niet zelf op het idee komen dat er iets niet klopt. Wie helpt mij? Vriendelijke groet Maria

Arianne, 28-03-2013 11:22 #19
Wat te doen bij een storing in de t3 omzetting?

Charles (infoteur), 17-10-2011 19:46 #18
Mijn vrouw is 75, en is in het Erasmus ziekenhuis te Rotterdam geopereerd aan haar bijschildklier, dat nu een week geleden. Zij was voor de operatie vaak depressief, hoofdpijn, hoge bloeddruk en pijnlijke benen. (plus een zeer slecht kort geheugen). Mijn vraag is hoe lang het kan gaan duren dat de boven staande klachten minder worden of geheel verdwijnen, want nu merkt zij nog weinig van verbetering.

Roza, 23-06-2011 20:06 #17
Aan Richtje: Ik heb geen ervaring met het medisch probleem van je vriendin, wel met overgewicht en misschien kan mijn ervaring helpen. Here goes.

1. Ontspannen. En niet paniekeren voor 2 kilo - als het daar zowat bij blijft. Het komt misschien gewoon door de stress en verdwijnt wel weer met een griepje of zo. En een enkel kilootje extra kan ook mooi zijn.

2. Wat bij mij het beste helpt om af te slanken is superveel bewegen in de frisse lucht zoals stappen, fietsen, joggen… of een inspannende fysieke activiteit zoals zwemmen, fitnessen, boksen… (Wie zich inspant bij het schoonmaken kan dit wellicht meetellen - zelf ben ik daar nogal lui in). Bewegen is nog goed voor je gewrichten en algemene conditie ook.

3. MAAR doe dit aub niet zonder ADVIES van de schildklierspecialist want na een operatie heeft het hele hormoonsysteem tijd en zorg nodig om terug in de plooi te vallen. Ze zal vast geleidelijk moeten beginnen.

4. Zelf had ik me al lage doelen gesteld: zo'n 30 kilo's kwijt op een jaar Na een klein jaar heb ik nog ong. 1/3 te gaan (ik ben al wel over de menopauze en dan gaat hetnatuurlijk minder makkelijk). Ik nam een aanzet van zo'n 2,5 u, 3 keer (of meer) in de week gedurende een maand of twee : dat bleek eigenlijk al de limiet te zijn wat ik aan kon zonder last te krijgen van allerlei hormonen- en auto-immuunkwaaltjes. Dat lijkt niet zo succesvol, maar daar staat tegenover dat ik geen bijzondere inspanningen deed cf. diëten of maagoperatie, dat ik géén yoyo effect ervaar en dat mijn huid nauwelijks is gaan wapperen (wat voor je vriendin geen probleem is want die is nu al slank).

5. Eén andere inspanning deed ik er nog bij : geregelde maaltijden (vroeger sloeg ik er vaak eentje over) van een aangepaste gezonde voeding, niet overvet of gesuikerd (en zeker geen snoep, wat moeilijk is als je werkt - weet ik uit ervaring, dan neem je een tussendoortje om het werkritme te breken). Ook de voeding zou ik bespreken met de specialist, indien niet reeds: wat beter niet en wel te eten en hoeveel gewicht je mag verliezen zonder je gezondheid in gevaar te brengen.

6. Ik liet ook het bewegen begeleiden door een fysiotherapeut/kinesist. Die kan aangeven welk soort bewegingen wel en welke niet aangewezen zijn voor je persoon zodat je er een gezond, krachtig, mooi lichaam aan overhoudt. Tegelijk had ik daarmee ook iemand waar ik terecht kon als een of ander wat tegenviel. Maar houd voor ogen: het is de patient die de klus moet klaren, niemand kan dit in zijn plaats.

7. Met wat geluk kan je ook terecht bij je mutualiteit/gezondheidszorg/ziekenkas voor begeleiding of een kleine financieële tussenkomst. Misschien heeft ook de sociale dienst van je werkgever wat in petto, al was het maar een zelfhulpgroep. Mijn werkgever komt bv tussen in sportabonnementen en laat ook wel een halfuurtje per week toe voor een gym- of zwemsessie, zelfs meer op voorschrift van je dokter (na goedkeuring door de bedrijfarts). En in hun hospitalisatieverzekering zit de mogelijkheid tot kuren.

8. Daarbij : het stuit me tegen de borst en dat al jaren, dat er vanuit de gezondheidszorg, mutualiteiten e.d. heel wat programma's en financiële hulp zijn als je overgewicht maar voldoende groot is. In mijn geval zei de huisarts zelfs, een beetje triomfantelijk : ha, eindelijk BMI 35, dan kwalificeer je voor een maagoperatie (niet zinvol voor mij aangezien ik heel mijn leven al mini-maaltijdjes neem maar wel calorierijk zout en zoet snoepte én een zittend leven had).

Dat alles terwijl er weinig begeleiding, financiële tussenkomst of stimulansen zijn voor mensen met een ernstig risico op verdikken en die graag serieuze inspanningen willen doen om hun gewicht op peil te houden - wat meer wilskracht vergt dan je zomaar te laten aankomen tot je BMI hoog genoeg is voor… enz. enz. Hopelijk lezen de bestuurders mee…

Ik wens je vriendin veel succes. Hopelijk vindt ze snel een goede beweegroutine. Afgaand op mijn eigen ervaring: zachtjes beginnen en in haar geval : éérst het hormonaal systeem terug op kruissnelheid.
Groeten. Roza

Richtje, 16-06-2011 11:10 #16
Beste, bij een vriendin van mij hebben ze heel de schilklier verwijderd want ze zal vol met kisten. De operatie is goed gegaan en na 3 weken kon ze al terug gaan werken. Er is wel één ding waar ze veel schrik voor had en nu nog meer krijgt. Verdikken… Ze is normaal tot mager gebouwd en nu is ze in die 3 weken toch al 2 kilo bijgekomen. Wat kan ze doen?

Tjo, 19-05-2011 18:04 #15
Ik heb ook last van mijn schildklier al paar jaar en ik word er niet vrolijker van. ik heb op het moment bij 30graden celsius meer energie dan bij bijv. 10graden. ik slik 0,1 mg Euthyrox na halve schildklier verwijdering + isthmus. Verder mag ik niet klagen eigenlijk maar dat klote getintelend slap gevoel in mijn (been)spieren word ik gek van. Inderdaad droog en futloos haar zijn mij ook niet vreemd, ik heb altijd veel aan sport gedaan en dat gaat minder nu, er zijn dagen dat 't wel gaat

Silvia, 01-12-2010 10:47 #14
Hallo mijn zoontje heeft een tsh waarde van 7,7 voor 6 weken terug was het 5,3 we gaan naar rijnstate ziekenhuis hij is te zwaar vaak heel warm hij is pas 8 jaar weet iemand wat ze voor hem gaan doen. groetjes

Hedzer Ferwerda, 26-02-2010 11:48 #13
Opmerking bij stukje met kopje: Hormoon Thyroxine T4 T3 - Stofwisselingsproces. De zin "Het wordt door de schildklier afgestaan en vervolgens door alle cellen van het bloed opgenomen." lijkt mij niet niet correct. Ik neem aan dat bedoeld wordt dat het hormoon door alle cellen van het lichaam opgenomen wordt en niet alleen door die van het bloed.

Marja, 14-02-2010 15:00 #12
Wie herkent de volgende klachten? Hartkloppingen, benauwdheid (soms) en vreselijk opgejaagd (adrenaline) gevoel. Verder heb ik het altijd ijskoud, maar in de zomer kan ik juist weer slecht tegen de warmte. Ik dacht zelf aan schildklierproblemen maar mijn bloedwaarden zijn goed. Ook feochromocytoom is uitgesloten. Nu hoorde ik pas iets over dat je ondanks goede bloedwaarden toch iets aan je schildklier kunt hebben. Wie weet hier meer van? Graag je reactie.

Layda, 24-08-2009 11:57 #11
Hallo, ok wilde eens vragen of iemand ooit het volgende heeft gehoord of er iets van af weet. Ongeveer 9 maanden geleden heb ik een miskraam gehad. Toen ik ongeveer 6 weken na de curetage op controle kwam vertelde de gyn mij dat mijn baarmoeder ongeveer 1/3 te groot was. Ook controleerde hij mijn bosten, waarin vanaf het moment dat ik borsten kreeg al schijven of kluitjes heb zitten. Hard knijpen of er hard op drukken is pijnlijk, maar verder heb ik er geen last van. Nadat hij het onderzoek had afgerond kwam hij met de volgende constatering: Volgens hem verookzaakte mijn schilklier deze problemen (grote baarmoeder en kluitsjes in borst) en betekende dit dat ik op latere leeftijd (ik ben nu 25 jaar)bijna zeker bostkanker zou krijgen. Hij zei dat ik vanaf dat moment bepaalde medicijnen moest slikken om te voorkomen dat ik bostkanker zou krijgen. Volgens hem had ik de miskraam gehad door een te grote baarmoeder, door mijn schilklier. Zelf vond ik het allemaal nogal een raar verhaal. Mijn eigen dokter kon er ook niets mee en zei na een bloedonderzoek dat er niets bijzonders was. Toch zit het mij niet lekker. Heeft iemand hier vaker van gehoord? Op internet kan ik er ook weinig over vinden in begrijpelijke taal. Gr. Layda

J. Folkerts, 04-12-2008 13:55 #10
Is het door diabetes 2 erger? Een internist wil aan bijde zijden ze verwijderen. Zijn er voor of nadelen? :-(

Elle, 08-09-2008 12:37 #9
Ik heb de ziekte van Cushing. Ben in mei 2005 aan de bijnier geopereerd en nog steeds ondervind ik dagelijks de negatieve hebbedingetjes van de ziekte (hele lichaam dat opgeblazen is zonder een reden, water ophouden, …) In de kliniek krijg ik steeds te horen dat ik geduld moet hebben. Helaas raakt mijn geduld wel op. Is er iemand die de ziekte heeft of kent en die mij wat tips kan geven dan hoor ik dit GRAAG!

Rafael van Belkom, 27-04-2008 22:04 #8
Heb op dit moment de volgende klachten : spierslapte, slikproblemen, veel plassen, verandelijke ontlasting, gewrichtpijn, maagdarmklachten, dunne huid, huiduitslag snel vermoeid, gewichtsafname en lichte hartsteken en slapeloosheid. Ik heb hier de sinds eind maart last van… Wel onderzoeken gehad: bloedonderzoek/urine en ontlastingonderzoek maar de waardes waren volgens de huisarts o.k. Veel klachten komen toch veel overeen met een evt. schildklierprobleem, vind ik. Wil graag weten of jullie dit herkennen? Hoe zijn jullie achter het schildklierprobleem gekomen? Hoe reageerde de huisarts? Met behulp van welke onderzoeken zijn jullie hier achter gekomen? Oef… ik hoop dat ik hiermee wat verder kom want ik weet het zo langzamerhand niet meer!

Graag jullie reactie. Groetjes Rafael

Sila (infoteur), 12-11-2007 13:07 #7
@Hai Wim, sterkte met de volgende stap, hopelijk komt je PTH gehalte weer op peil! Groet van Sila

Wim van Gelderen, 06-11-2007 11:34 #6
Hoi Sila,
Het gaat niet om een te snel werkende schildklier, maar om een te snel werkende bijschildklier! Helaas gaat dit na een operatief verwijderde bijschildklier weer de verkeerde kant op, mogelijk met een van de andere 3 nog werkende bijschildklieren, het PTH gehalte is wederom te hoog. Ben dus benieuwd wat de volgende stap zal zijn.

Wim van Gelderen, 03-11-2007 12:03 #5
Er staat veel begrijpelijke informatie in dit artikel. Ik ben echter op zoek naar informatie over hyperparathyreoidie, dus een te snel werkende bijschildklier. Ben daar twweeëneenhalf jaar geleden aan geopereerd en ben benieuwd naar ervaringen van anderen. Reactie infoteur, 03-11-2007
@Wim, informatie over een te snelle schildklierwerking kan je vinden in het artikel: Schildkleir - Te snelle werking en staat hier vlak boven onder het kopje Verwante artkelen. Succes ermee!
Groet van Sila (auteur artikel)

Sila (infoteur), 06-10-2007 00:22 #4
@Eline, Mirjam en W.Pont, bedankt voor jullie positieve reacties en dat jullie aangeven dat de informatie duidelijk is. Dit was ook mijn bedoeling (omdat schildklierproblemen een uitgebreide en best wel ingewikkelde materie betreft), wat fijn dat dit blijkbaar ook gelukt is.

Mirjam, ik vond dat een plaatje niet echt iets wezenlijks toe zou voegen en het artikel dan meer de biologische kant op zou gaan, maar misschien moet ik dit heroverwegen.

Bedankt alledrie voor jullie reactie!
Hartelijke Groet van Sila (auteur artikel)

Eline Koelemeijer, 03-10-2007 11:24 #3
Er staat heel veel info, en in begrijpelijke taal wat ook belangrijk is.

Mirjam, 18-08-2007 09:58 #2
Ik heb hier zeer veel aan gehad. Wordt duidelijk uitgelegd. Zou het wel fijner vinden als er nog een plaatje of foto bijgevoegd zou zijn.

W. Pont, 18-07-2007 23:05 #1
Zeer informatief en goed te lezen door een leek.

Infoteur: Sila
Laatste update: 04-09-2008
Subrubriek: Diversen
Reacties: 21
Medische informatie…
Schrijf mee!