InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Schildklier - Te trage werking

Schildklier - Te trage werking

Schildklier - Te trage werking Schildklier - te trage werking. Een te traag werkende schildklier (hypothyreoïdie) is een steeds vaker voorkomende schildklier-aandoening, die soms niet onderkend wordt. Dit komt o.a. omdat dit schildklierprobleem zich langzaam ontwikkelt, maar soms ook niet serieus genomen wordt. Een traagwerkende schildklier geeft eerst vage klachten w.o. een loom en kouwelijk gevoel. Andere symptomen zijn o.m: moe, duizelig, tintelingen, gewichtstoename, blauwe plekken, allergie, obstipatie, apathie en meer.

Schildklierhormoon

De hypofyse stimuleert de schildklier tot de aanmaak en afgifte van de schildklierhormonen door middel van TSH (throid stimulating hormone) oftewel het schildklierstimulerend hormoon. Voor de productie van het schildklierhormoon heeft de schildklier jodium nodig, hetgeen hij uit het bloed haalt. Het schildklierhormoon heet officieel T4 en wordt in de lever omgezet in T3. In het algemeen, in een normale situatie wordt precies voldoende T4 hormoon gemaakt en in T3 omgezet (zie voor nadere details het artikel Schildklier en Bijschildklier ).

Te traag werkende Schildklier

Indien er sprake is van een te traag werkende schildklier, dan heeft dit zijn weerslag op de hypofyse. Bij een te langzame werking, dus als de schildklier te weinig schildklierhormoon afgeeft, gaat de hypofyse harder werken, en komt er meer TSH vrij als poging om de te traag werkende schildklier maximaal te stimuleren. (Bij een te snelle werking is dit andersom). In dit artikel wordt specifiek ingegaan op de traagwerkende schildklier; de te snel werkende schildklier wordt besproken in artikel Schildklier - te snel werkend .

Hypothyreoïdie - traag werkende schildklier

Hypothyreoïdie is officiële benaming voor een te traag werkende schildklier; er is dan sprake van een tekort aan schildklierhormonen. Er zijn verschillende vormen van hypothyreoïdie, o.a.:
  • primaire hypothyreoïdie - een aandoening waardoor de schildklier zelf niet genoeg schildklierhormonen kan maken (thyroxine en tri-joodthyronine)
  • secundaire hypothyreoïdie - een aandoening aan de hypofyse die de werking van de schildklier c.q. de aanmaak van schildklierhormoon reguleert
  • tertiaire hypothyreoïdie - een aandoening aan de hypothalamus die de werking van de hypofyse grotendeels reguleert

Secundaire en tertiaire hypothyreoïdie, beide centrale hypothyreoidie genoemd, komen veel minder vaak voor dan primaire hypothyreoïdie. Als belangrijkste oorzaak komt een auto-immuunziekte (zie onder) van de schildklier naar voren. In het verleden kwam het vaker voor en was een veel voorkomende oorzaak een tekort aan jodium in de voeding. Jodium is essentieel bij de aanmaak van de schildklierhormonen. Een tekort aan jodium kan tot struma (krop) en hypothyreoidie leiden. In Nederland komt dit niet zo vaak meer voor, daar er enige jaren geleden verplicht is gesteld dat bakkers jodium in het brood verwerken en er jodium zit in Jozo zout. In sommige landen, voornamelijk minder ontwikkelde landen, maar ook in België, is dit echter nog steeds een belangrijke oorzaak en daar komt struma (veel) vaker voor.

Trage Schildklier Hypothyreoïdie Oorzaken

Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor een te traag werkende schildklier. De belangrijkste zijn o.a:
  • Auto-immuunhypothyreoidie - het lichaam maakt antistoffen tegen de schildklier. Een voorbeeld hiervan is de ziekte van Hashimoto, een aandoening die in bepaalde families vaker kan voorkomen.
  • Post-partum thyreoiditis. Een ontsteking aan de schildklier na de geboorte van een kind. Deze aandoening is meestal tijdelijk en over het algemeen zonder blijvende gevolgen.
  • Endemische hypothyreoidie - een ernstig jodiumtekort, te weinig jodium in de voeding, hetgeen kan leiden tot hypothyreoïdie, struma -ook wel krop of goiter- genoemd. Andersom kan vreemd genoeg een teveel aan jodium hetzelfde probleem geven, nl:
  • Een uitzonderlijke hoeveelheid aan jodium. Bijvoorbeeld in het geval er een contrastfoto is gemaakt of het te vaak en te veel innemen van jodium (jodiumhoudende farmaca, bv. kelptabletten).
  • Thyreodectomie - na een operatie (van een te snel werkende schildklier) waarbij de schildklier is weggenomen. En na behandeling van de schildklier met een radioactieve jodiumcapsule. In beide gevallen kan er te veel weefsel zijn weggenomen of beschadigd zijn, waardoor de schildklier niet genoeg schildklierhormoon aan kan maken.
  • Congenitale hypothyreoidie - een aangeboren schildklierafwijking (erfelijke aanleg), hetgeen kan leiden tot cretinisme. Bij cretinisme is er sprake van een typisch gelaat, dwerggroei en (ernstige) geestelijke achterstand. Door jodiumtekort kwam dit vroeger vaker voor. Tegenwoordig wordt de afwijking meestal middels de hielprik binnen een week na de geboorte opgespoord. Door vroegtijdige toediening van schildklierhormoon kan de lichamelijke en geestelijke ontwikkeling redelijk normaal verlopen. Deze aangeboren aandoening is vrij zeldzaam (ca. 70 kinderen, d.w.z 1 op de 3000 geboortes).

Hoewel nog niet helemaal zeker, zijn er aanwijzingen dat een oorzaak ook gelegen kan zijn in het te lang te weinig eten, te lang aangehouden gebruik van eetlustremmers en te heftig (sporters)dieet met stackers (bv. stackers met ephedra).

Schildklier te traag Symptomen

Bij een te traag werkende schildklier zijn er (in eerste instantie) vaak wat vage klachten en nog niet veel verschijnselen, daar deze aandoening langzaam evolueert. Vaak veroorzaakt het een kouwelijk gevoel, wordt men wat traag, is sneller vermoeid en soms is er sprake van (lichte) obstipatie. Ook kan de stem lager en wat krakerig worden en verandert er iets in de gelaatsvorm of blik. Dit is meestal echter pas te zien bij een vergelijking met een foto van voor de tijd van aandoening. Bij vrouwen kan de menstruatiecyclus ontregeld raken.
Hypothyreoïdie symptomen kunnen (mogelijk) zijn o.a:
  • gewichtstoename (soms afname)
  • vocht vasthouden
  • vermoeidheid
  • duizeligheid
  • benauwdheid
  • trager functioneren
  • lage lichaamstemperatuur
  • snel koud
  • lage bloeddruk
  • hoog cholesterol
  • snel blauwe plekken
  • tintelingen
  • opgeblazen gevoel
  • slecht functionerend immuunsysteem
  • allergieën
  • concentratieproblemen
  • spastische darm
  • obstipatie
  • haaruitval, huid en nagelproblemen
  • laag libido (minder zin in seks)
  • verminderde eetlust
  • artritis
  • spier- en gewrichtspijn (stijf, pijnlijk m.n. bekken en handen)
  • fibromyalgie
  • oedeem
  • anemie (bloedarmoede)
  • oogproblemen
  • apathie
  • depressiviteit en stemmingswisselingen
  • geheugenproblemen (pseudo dementie)
  • psychoses (soms paranoïde symptomen)
  • slaapstoornissen
  • menstruatiestoornis
  • PMS
  • vruchtbaarheidsstoornis (onvruchtbaarheid)
  • tepeluitvloed

Trage schildklierwerking Diagnose Behandeling

Diagnose te trage schildklierwerking
Laten testen van T4 en T3 d.m.v. een bloedtest. Bepaling van het actieve schildklierhormoon T3 en/of de voorfase hiervan (T4), en van het regulerende hypofysehormoon (TSH). Bij een laag hormoongehalte bestaat er kans op hypothyroïdie; bij hoog TSH is de oorzaak gelegen in de schildklier. In het geval van een te lang aangehouden dieet lijkt het vooralsnog belangrijk om ook T3 te testen, daar mogelijk alleen T3 achteruit gaat in deze situatie en niet of in mindere mate T4 of TSH.
De laatste tijd komt steeds vaker naar voren dat dit bloedonderzoek niet altijd een duidelijk beeld geeft i.c. niet voldoende is. Het kan gebeuren dat deze test een uitslag geeft binnen de normaalwaarden, terwijl er wel degelijk sprake is van een verstoorde schildklierwerking. Meer informatie hieromtrent is te vinden in Schildklier Problemen Middelen & Tips .

Behandeling te trage schildklierwerking
Bij een tekort aan jodium bestaat de behandeling uit inname van extra jodium suppletie. Bij een niet functionerende schildklier uit een kleine dagelijkse dosis van het synthetische schildklierhormoon levothyroxine, hetgeen over het algemeen een snelle verbetering van de klachten geeft. Vaak moet men dit hormoon levenslang blijven gebruiken. Hypothyreoïdie is echter wel de hormoonstoornis die het makkelijkst te behandelen is (zie ook Hormonen Problemen & Tips en Schildklier - Te snelle werking).

Natuurlijke middelen en supplementen
Natuurlijke middelen en supplementen zijn oa. Kelp, Kelptabletten, supplementen die speciaal op hypothyreoïdie afgestemd zijn zoals bv. Thyro-care of Kelpasan van A. Vogel. Het beste is natuurlijk om dit in overleg met de huisarts te doen (met name bij zwangerschap en borstvoeding). Een uitgebreider overzicht van geschikte middelen bij een te trage schildklierwerking is te vinden in Schildklier Problemen Middelen & Tips .

Lees verder

© 2007 - 2014 Sila, gepubliceerd in Diversen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Oververmoeidheid: Trage of overactieve schildklierOververmoeidheid: Trage of overactieve schildklierEen verkeerd werkende schildklier kan nare klachten zoals extreme vermoeidheid opleveren. Een te traag werkende schildkl…
Schildklier die te traag werkt? (hypothyreoïdie)Frustrerend. Dat is het als je voor de zoveelste keer bij de huisarts zit met een berg “vage” kwaaltjes. Wanneer het blo…
Struma: oorzaken, behandelingStruma is wereldwijd gezien de meest voorkomende schildklierafwijking. Struma hoeft niet altijd meteen behandeld te word…
Ziekte van Hashimoto en Graves - schildklierZiekte van Hashimoto en Graves - schildklierDe ziekte van Hashimoto is een zeer bekende auto-immuunziekte die leidt tot een te traag werkende schildklier. Hashimoto…
Schildklierontsteking symptomen en klachten - thyroïditisSchildklierontsteking symptomen en klachten - thyroïditisSchildklierontsteking symptomen en schildklierontsteking klachten. Thyroïditis is de medische term voor een ontsteking v…

Reageer op het artikel "Schildklier - Te trage werking"

Reacties

Angelique, 13-02-2014 11:27 #322
Reactie voor Wendy van Ginneken,
Ook ik heb een te traag werkende schildklier. Na het lezen van je verhaal had ik meteen behoefte mijn ervaring met je te delen. Ik herken mezelf in jouw beschrijving. Ook ik ben ontzettend veranderd in mijn stemmingen. Om niets kan ik exploderen en daarnaast erg verdrietig en lusteloos. Ik herken mezelf soms niet en heb hier veel last van. Nu ben ik sinds een week begonnen met het medicijn cytomel, naast mijn thyrax, Een tip van een lotgenoot en in overleg met mijn huisarts gestart met 1 tablet per dag. Dit medicijn zou moeten gaan helpen bij het stukje gebrek aan energie en depressieve gevoel.
Er zijn dagen dat het beter gaat maar over het algemeen is het een steeds terugkerende strijd, met het doorkomen van de dag. Voldoen aan de verwachtingen, een leuke moeder zijn, een fijne partner om mee te leven, het managen en uitvoeren van het huishouden, enz, Naast mijn schildklierafwijking ben ik ook een type 1 diabeet met alle strubbelingen die ik daarvan heb en het feit dat ik 2 jonge kinderen heb, voel ik mezelf steeds tekort schieten op alle fronten.

Nu mijn hoop dus gevestigd op het aanvullende medicijn, ben benieuwd of dit mij een vrolijker, energieker persoon! Sterkte wil ik je wensen en je zeggen dat je niet de enige bent! Misschien heb je iets aan mijn verhaal!

A., 12-02-2014 15:54 #321
Ik slik al jaren euthyrox. ik ben maar zelden ongesteld. Hoe kan dit? Komt dit door dat ik niet altijd mijn medicijn inneem?

Hilde, 24-01-2014 14:14 #320
Als ik zo ieders verhaal lees, stel ik vast dat er heel veel mensen zijn die medicatie nemen tegen een te traag werkende schildklier en dat het weinig of niks helpt. De waarden in het bloed verbeteren soms wel, maar de klachten blijven. Zou er nu geen natuurlijk middel zijn of een manier van leven om die schildklier in op peil te houden? Mijn huisarts wil in ieder geval niks horen over natuurlijke geneesmiddelen omdat ik bloedverdunning neem. Blijkbaar hebben alle geneesmiddelen invloed op de stolling, ook Thyroxine. Ik zoek een deskundig advies hierover. Kan het helpen als ik mijn voeding-of slaappatroon aanpas? Of moet ik voor de rest van mijn leven dat schildklierhormoon blijven nemen en met een aantal symptomen blijven verder leven?

Moniek, 02-11-2013 16:41 #319
@naj

Ik bedoel een orthomoleculaire natuurgeneeskundige

Ruta Puylaert, 24-09-2013 10:50 #318
In mijn praktijk behandel ik regelmatig mensen met schildklier of andere hormoongerelateerde klachten. Ik zou zéker een bezoek aan een HBO gediplomeerde voetreflextherapeute aanraden. Binnen een aantal behandelingen zou je mogelijk een flinke verbetering van je klachten kunnen merken. (het is altijd raadzaam om een arts een diagnose te laten stellen). Succes!

Naj, 09-09-2013 14:42 #317
@Moniek

Welke natuurgeneeskunde bedoel je precies?

Moniek, 05-09-2013 11:21 #316
Hallo,

Sinds kort ben ik gestopt met de thyrax en ben ik met een natuurgeneeskundige bezig. Sliep slecht. Veel hoofdpijn etc. Nu nog bezig met instellen maar gaat steeds meer de goede kant op. Bloedwaardes goed. Er zijn dus ook andere alternatieven dan eeuwig thyrax blijven gebruiken zoals de dokters voorschrijven. Succes allemaal, het is een lastig probleem

Succes

Alberto, 10-07-2013 21:47 #315
Hoi iedereen,
Ik heb nu een dik jaar overal ontstekingen in en op mijn lichaam, en ben erg moe. Af en aan naar de huisarts gelopen en heb in een jaar tijd twaalf antibiotica kuren gehad. Meerdere bloed en urine onderzoeken gehad, mijn suikerspiegel is op het randje mijn b12 is ook en de lage kant. Ik ben erg moe, na het opstaan ben ik twee uur wakker en val dan weer in slaap. Allerlei dingen zijn onderzocht (bijnieren, lichaamsfuncties). De internist zegt dat ik niets mankeer, en nu klopt mijn hart niet meer goed, de vocht hoopt zich op en ik ben inmiddels 128 kg. Ik heb in 2002 een ongeval gehad, waardoor ik een hersenkneuzing heb opgelopen, en in coma heb gelegen. Alles wordt daaraan toegeschreven, maar ik heb me na het ongeval al veel beter gevoeld dan nu, het gaat nu echt slecht en ik ben naar een natuurgeneeskundige gegaan, en die zei in de eerste 5 minuten dat mijn schildklier niet werkt… Hoe is het bij jullie ontdekt, ze kunnen het volgens mij niet uit regulier bloedonderzoek opmaken.dat je het hebt?

Anita, 07-05-2013 15:30 #314
Beste Mensen,
Er word vaak gezegd van mensen met een schildklieraandoening dat ze klagen. Ik vind dat het best eens mag, je wil je ei graag kwijt en van de vele negatieve reacties van mensen die het niet zelf meemaken word je ook niet vrolijk van. Vrijwel je hele lichaam werkt via je schildklier (het is het motortje van je lichaam). Alle symptomen die je ervan krijgt en/of kan krijgen is niet zomaar iets en blijft meestal je leven lang. Degene die geen begrip wil tonen moet je links laten liggen krijg je alleen stress van wat funest is bij een schildklierprobleem.
Deze ziekte kun je niet altijd zien dat is het probleem, neem elkaar serieus. En besef dat de ene meer pijn kan hebben dan een ander het verschilt per persoon. Steun en begrip doet een hoop dat geeft je de mood om door te gaan. Dussss, beur elkaar een beetje op daar heeft iedereen meer baat bij, toch? Een klein gebaar en het kost niets alleen een klein beetje moeite! Enja ik heb ook een trage schildklier, ik leef gezond rook (nooit gedaan) en drink niet hou niet van zoet (geen suiker) heb geen rijbewijs altijd op de fiets, wandel met mijn honden.Ik zou zeggen wees een beetje lief voor deze mensen dat doet ze heel goed! Wie vind dat nou niet fijn het stimuleert je om door te gaan en positief te denken. De goedkoopste en het beste medicijn is liefde <3 word je niet beter van maar je kunt je wel beter door voelen. Wens jullie allemaal sterkte en succes!

Donna, 17-04-2013 15:34 #313
Ik heb nu medicijn gekregen tegen mijn trage schildklier. Na inname van de eerste pil kreeg ik meteen een bultje op mijn onderkin. Is dit normaal? Verder wil ik weten of ik deze pillen Thyrax zonder problemen mag innemen om dat ik in 1997 een borstbesparende operatie heb gehad en bestralingen en ik geen hormonen meer mocht innemen. Ik moest toen mezelf laten steriliseren omdat ik de pil niet meer mocht slikken. Gaarne antwoord. Bedankt.

Debby, 31-01-2013 21:24 #312
Hey,
Is getest, maar waarden zijn goed, tsh is 0, 8 eb vrij t4 1.31.
We gaan verder zoeken maar toch blijf ik denken dat het door de schildklier komt. Vooral omdat het ook ontstaan is toen ik hormonaal ontregeld was en last had van overmatige bloedingen.
Moeilijk!

Mandy, 31-01-2013 01:24 #311
Hallo,

Ook ik heb last van mijn schildklier. Het begon bij erg onregelmatige menstruatie. Het heeft een half jaar geduurd voordat de huisarts toch maar eens ging kijken of dat misschien wel mijn schildklier was. Ik had ook erg veel duizelingen, alsof je gehoor en zicht even wegvalt en dan weer terug is, was ook extreem moe en voelde me ook erg zwak. Na eindelijk mijn bloed te laten testen bleek dat mijn waarde veel te hoog was. De waarde was 100, terwijl deze tussen de 2 en 3 moet zitten of tussen de 3 of 4, dat weet ik even niet meer. Had trouwens ook last van geheugenverlies en nog meer irritante klachten.

Ik ben trouwens een maand 18 nu, en slik nu 3/4 maanden euthyrox. Bij mij kwamen de klachten ook weer terug, werd weer erg moe. Ik moet nog regelmatig bloedprikken om de waarden in de gaten te houden. In het begin leek het goed te gaan met de medicijnen (Euthyrox 50 mcg) en zat mijn waarde op het getal waar het moest zitten, maar na weer een test bleek dat mijn waarde weer op 20 zat en slik nu een week Euthyrox 75 mcg en ben nog steeds erg moe, maar het moet nu beter worden.

Debby, misschien een idee om je bloed weer te laten testen?

Groetjes Mandy

Debby, 29-01-2013 20:53 #310
Hallo,

Ook trage schildklier en ondanks 112, 5 l, thyroxine blijf ik klachten houden als spierzwakte, duizelingen, extreem moe zijn en gewrichtspijnen. Heeft iemand hier ervaring mee. Ik zag het bij Kim ook terugkomen?

Groetjes,
Debby

Ottohaitsma, 15-01-2013 00:06 #309
Geachte,
Ik lijd al jaren aan een te trage schildklier. Hiervoor schrijft mijn arts Thyrax voor 1 maal daags 3 tabletten. Steeds weer geeft zij dezelfde dosering zonder te zeggen waarom 3 tabletjes en niet bv 1 tablet per dag. Mijn vraag aan U: welke medische instantie houdt zich bezig met de schildklier? Ook in Rotterdam?
Met dank voor uw informatie en in afwachting van uw antwoord,
met vr.groet,
Otto Haitsma, Rotterdam

Kim, 13-01-2013 15:51 #308
Hallo,

Ik kampte in mijn tienerjaren al met vage klachten, duizelingen, onregelmatige menstruatie cyclus, gewichtstoename terwijl ik constant aan het dieeten was.
Ik ben een aantal x naar mijn huisarts geweest, maar hij scheepte me steeds af. Zal wel door de stress komen, misschien slaap je wel niet goed.
Uiteindelijk had ik me erbij neergelegd. Totdat ik tijdens mijn zomervakantie in Turkije (toen was ik ondertussen 26! ) abnormaal veel vocht begon vast te houden. EEn beetje vocht vast houden in de warme dagen was ik al wel gewend, maar dit was echt too much. Ik ging naar een kliniek, kreeg gelijk een afspraak bij een arts. Het consult duurde 5 minuten hooguit, hij stelde me een x aantal vragen. Voelde aan mijn hals, met name mijn keel. Bloeddruk gemeten, dat heel erg hoog was (normaal in NL nooit last van gehad).Hij zei tegen mij ik denk dat het je schildklier is, maar ik durf het niet met 100% te zeggen daarom wil ik een bloedonderzoek. Zo gezegd zo gedaan, volgende dag kwam ik terug. En het bleek dus daadwerkelijk mijn schildklier te zijn. Ik kreeg direct blauwe plastabletten tegen de vocht, en medicijnen voor mijn schildklier. De arts wilde mij een week later terug zien, toen weer bloedonderzoek, en wat bleek mijn schildklier begon weer normaal te functioneren.

Terug in nederland gelijk afspraak gemaakt bij de huisarts. Hij nam me in eerste instantie niet serieus, hij beweerde dat ze in Turkije altijd zo snel zijn met het voorschrijven van medicijnen tot ik de uitslagen van bloedonderzoek toonde en de medicijnen die ik gebruik. Hij was stil!

Ik heb allerlei vage klachten gehad zowel als tiener, als volwassene. Ik ben zelfs zwaar depressief geweest, suicidaal te noemen zelfs. Ik kreeg slaapmedicatie omdat ik al maanden niet meer sliep. Dit alles had mij bespaard kunnen zijn, als de huisarts de moeite had genomen om mij als tiener te testen op schildklier.

Ik ben nu 29, slik nog elke dag de euthyrox. Ik heb nog steeds problemen met gewichtstoename, ik ben steeds weer op dieet, ik voel me vaak moe, ik ben vaak zonder reden prikkelbaar, mijn menstruatie is nog steeds niet normaal. Nog steeds last van duizelingen.

Grt…

Tsira, 30-11-2012 15:00 #307
Hé allemaal! Ik weet niet zeker of ik ook een te trage schildklier heb, maar ik vermoed het wel. Ik woog een maand geleden 64 en inmiddels zit ik op de 69.5, terwijl ik hartstikke goed eet en ik train 3 tot 5 keer per week (doe aan karate). Ik ga maandag een afspraak maken voor me schildklier en hoop hiermee antwoord te krijgen. Het is heel rot want ik ben op dieet en als ik ooit iets zoiets eet lijk ik meteen aan te komen. Ik blijf wel positief want ik geloof dat dat ook effect heeft op je lichaam. Ik hoop dat jullie jezelf ook wat positiever opstellen want ik word eerlijk gezegd een beetje depri als ik jullie verhalen lees. Ik begrijp dat het heel zwaar is, maar jullie komen er doorheen als je in jezelf gelooft! Dat doe ik ook en ik zal hier ook overheen komen net zoals de positieven onder ons! Bof dat je nog leeft en ervoor vecht. Vergeet niet dat zelfs na een auto-ongeluk je lichaam nog 20 procent reserve over heeft! Groetjes

M., 28-11-2012 17:21 #306
Eind 2010 (bijna 22 jr) ook te horen gekregen dat ik een traag schildklier had. Mede doordat ik merkte dat ik heel erg moe was, haaruitval had e.d. Ook was ik zwaar voor mijn lengte, dit is denk ik doordat ik slecht at en een trage schildklier had.

Ben in februari 2011 begonnen met afvallen wat, alle lof voor God, is gelukt. Ben tot nu toe 28 kilo afgevallen. Het vergt energie en motivatie, en ik heb mijzelf doen verbazen dat het me toch is gelukt. Het is dus mogelijk alleen moet je er echt voor gaan en stapsgewijs aanpakken. Persoonlijk toen ik mij inschreef op de sportschool dacht ik niet aan afvallen. Ik dacht ik ga er gewoon voor en zie het allemaal wel. Na 5 weken ongeveer mijzelf gewogen te hebben zag ik dat ik 5 kilo was afgevallen wat mij motiveerde om nog eens 5 kilo af te vallen en zo doelen op te stellen. Ik ben in een korte tijd veel afgevallen. In de eerste 3 maanden ongeveer 16 kilo. En daarna wat langzamer. Hier en daar wil ik nog wat veranderen qua gewicht maar ik ben al een heel eind gekomen.

Alleen heb ik nu nog steeds mijn haaruitval probleem. Ik heb in het begin 50 mg voorgeschreven gekregen. Daarna aangepast naar 25 en tot slot 37.5 mg. Ik hoopte dat na 2 jaar diagnose dat mijn haarprobleem al opgelost zou zijn, niet dus. Mijn ijzer is goed, b12, b6, vitamine d op dit moment allemaal goed, maar mijn haar blijft dun en uitvallen. Huisarts weet ook niet wat het kan zijn, en nu vroeg ik mij dus af of de Euthyrox haaruitval als bijwerking kan hebben? Ik word er erg verdrietig om als ik denk aan de tijden dat ik dik haar had en nu erg weinig van over is. Iemand die wat weet?

Annet, 30-10-2012 12:48 #305
Ik heb al een paar jaar last van een trage schildklier ik voel me vaak moe en alles is me te veel de spieren van me onderrug en benen doen me veel pijn en ik ben erg stijf ik wou dat iemand me helpen kon om me wat vitter te voelen ik sleep me zelf bijna naar de sport school tot 2x per week toe ik heb een drogen huis ik ga morgen weer bloed prikken en moet maandag naar een huidarts mijn hele boven lichaam jeukt om gek van te worden. De huisarts weet het ook niet ik word een paar keer per week s, nachts wakker dan klapper tand ik van de kou en het lijkt of dat ik griep krijg. Ik ben 53 jaar en ik vind het heel moeilijk zo ik slik twee pilletjes per dag nuchter.

Weet iemand hoe ik een betere kwaliteit van leven kan hebben geef me dan een tip graag.
Vriendelijke groeten Annet

Rita Mooij, 13-10-2012 20:42 #304
Ik zie gelukkig veel herkenning wat me een klein beetje hoop geeft.
weet me eigelijk geen raad meer, ben heel erg in de overgang en heb een slecht werkende schildklier, voel me erg ziek, ook geestelijk, waar ik erg over loop te piekeren of dat wel normaal is.
heeft iemand nog goede tips die ik ter harte kan nemen.

Jannie de Leeuw-Ensing, 08-10-2012 18:09 #303
Ik gebruik thyrax, maar nog wel vaak duizelig en hoofdpijn, en altijd koud, en mijn stem valt soms weg en heel slecht naar de WC, ik sport wel maar heel vermoeiend. Ik heb een dieet en ben nu afgevallen. Ik groeide maar nog steeds als ik ook maar iets eet zoals met de vakantie dan groei ik en toch snoep ik niet. Wat ik er verder hier aan moet doen weet ik niet meer.
Mijn hartelijke groet.
Jannie

Anita, 02-10-2012 15:14 #302
Ik heb ook al 6 jaar last ervan, en aangezien ik net uit de puberteit ben wil het bij mij ook nog niet lukken met de tyrax. hoop dat dit wel ooit gaat gebeuren want je word er af en toe knetter gek van! En alles wat iedereen hier onderbeschrijft; ik heb er ook last van! De haaruitval, opgezette armen en benen, veel moe, nergens zin in hebben! en ik ben heel veel aangekomen wat ik eigenlijk nog het ergste vind! En ik ben ook pas 19 jaar en dat is toch echt heel vervelend!

Els Klein, 25-09-2012 10:05 #301
Inmiddels 8 jaar bezig om in balans te komen met de tyrax. Dit blijft moeilijk het kan een tijdje goed gaan en dan komt het hele pakket aan klachten weer opzetten. Ik heb de ziekte van Hashimoto en vraag me af of de hoge oogdruk die ik heb hier ook aan gerelateerd kan worden. Ik voel me met al die klachten niet serieus genomen en een roepende in de woestijn.

W., 06-09-2012 22:30 #300
Ik ben heel benieuwd naar jullie advies, voordat ik (alweer!) naar een dokter wil stappen. Ongeveer 6 maanden geleden heb ik een veel te snelle schildklier gehad. Mijn internist, die nieuw was, gaf mij zo'n 2 a 3 weken strumazol en propanolol (of iets dergelijks) en ze dacht door mijn oogontstekingen aan Graves. Dit bleek na een test met een injectie met jodium volgens haar echter niet zo te zijn en ook moest ik met de medicijnen stoppen nadat ik nog een hartslag van 38 over had. De internist vertelde mij dat ik gewoon een ontsteking had. In de weken daarna voelde ik me beter worden en ik kon het sporten ook weer oppakken (dat was daarvoor niet mogelijk). Nu 6 maanden later heb ik sinds een aantal weken weer diezelfde vage klachten waar ik toen te lang mee heb rondgelopen. Ditmaal zijn ze wel iets anders en wat minder dan toen. Wel heb ik het enorme zenuwachtige gevoel in me armen en benen terug en het gevoel alsof ik een toespraak moet houden voor 300 man. Daarnaast ook veel last van me ogen, steken in de borststreek, moe, het snel koud hebben en mijn haar valt wat sneller uit.

Zou het kunnen dat het niet zomaar een 'gewone' schildklierontsteking was, maar dat het gewoon weer terugkomt? Kan het zijn dat die injectie met jodium (was wel een lage hoeveelheid geloof ik) toch wat heeft aangericht? Met een virusinfectie zou het volgens mij eenmalige ontsteking kunnen zijn, maar ik heb nooit last van keelpijn, een brok in me keel of een vergrote schildklier last gehad.

Lies, 04-09-2012 20:20 #299
Zijn er ook reacties van mensen die het wel goed stellen na het nemen van de medicatie, zelf net vastgesteld bij de arts dat de schildklier te traag werkt, maar na het lezen van de vele reacties voel ik me niet echt beter hoor!
Is het echt altijd zo op en af?

Margreeth, 31-08-2012 10:14 #298
Ik wil graag weten of het eten van fruit invloed kan hebben (bv grapefruit of citroen)?
vr.gr. Margreeth

Wendy van Ginneken, 21-08-2012 19:26 #297
Ben op dit moment heel emotioneel. Ben gisteren naar de (vervangende) huisarts geweest met symptomen van een acute blinde darm, dus gelijk naar de EHBO bloed afnemen en verder onderzoek. Alles werd met spoed uitgevoerd en wat bleek:
geen acute blinde darm, maar een traag werkende schildklier. Verder nog geen uitleg gehad maar wel een vervolgafspraak, die voor morgen gepland staat. Dan volgt er verder onderzoek, waarschijnlijk ook bij de internist een darm- en maagonderzoek, omdat daar misschien ook iets niet naar behoren werkt. Daarna hoor ik wat het verdere behandelplan zal zijn. Nou had ik me nog zo voorgenomen om niets hierover te googlen en het allemaal via de artsen te horen, maar daar ben ik dan weer net te nieuwsgierig voor. Wat blijkt: heel veel klachten die voort kunnen komen uit een traag werkende schildklier, blijken bij mij dus echt te kloppen, alleen had ik nog nooit een verband gezien tussen deze klachten. Heel veel spier - en gewrichtspijn, plotselinge kramp in mijn benen. s'ochtends bijna niet kunnen lopen als ik mijn bed uit kom. Ik voel me net een houten klaas. Ik voel me ook hele dag moe en uitgeput. Onverklaarbare blauwe plekken op mijn lichaam, terwijl ik niet het idee heb dat ik me gestoten heb. Maar het allerergste, depressies, lusteloosheid en apathische gevoelens + reacties naar mijn omgeving. Het laatste speelt al een klein jaartje, maar gezien wat nare gebeurtenissen in mijn leven, dacht ik dat de depressies daar naar terug waren te herleiden. Alleen het feit dat ik steeds minder zin heb om nog iets voor mijn gezin te betekenen en het gevoel liever alleen verder te willen gaan in het leven, is iets waar ik heel erg mee worstelde. Iets waarvan ik maar niet kon begrijpen, waar deze gevoelens vandaan kwamen. Zo ben ik nooit geweest. Ik ben altijd een sociaal, meelevend persoon geweest die genoeg voor anderen klaar stond en hielp met van alles en nog wat. Terwijl nu al dit soort dingen me letterlijk gestolen kunnen worden. Heeft iemand hier misschien ook ervaring mee? Dus depressies, stemmingswisselingen en apathische gedachten als gevolg van een traag werkende schildklier? Ik ben namelijk heel benieuwd naar ervaringen en of dit ook verminderd, c.q. verdwijnt na medicatie? Alle reacties zijn welkom.

Agnetha, 09-08-2012 19:46 #296
Ik heb vandaag te horen gekregen dat mijn schildklier helemaal niet werk moet nu en morgen dus twee dagen 400 mg slikken en daarna 300.Theo je moet je niks aantrekken van je omgeving zolang hun zelf niet hebben wat jij heb kunnen ze het oook niet snappen en dat komt gewoon omdat je aan de buitenkant niks ziet aan een persoon met schildklier problemen als ze je van binnen konden zien hielden ze wel hun mond bij mij heeft het 6 jaar geduurd voor dat mensen er een beetje begrip voor toonde gr

Theo, 27-07-2012 19:45 #295
Klote is t met die schildklier en die pillen werken niet zo als een echte goed werkende schildklier zit er nu 2jr mee en ik kan zeggen dat ik er nie vrolijker door geworden ben.
maar omgeving vind dat ik teveel klaag. Slik 137, 5 euthyrox t werkt best goed maar dat getintel in mijn benen en slappe spieren of zo continue dat gevoel maar we leven nog zo kunnen we t ook bekijken

Mup1959, 22-07-2012 01:38 #294
Loop vanaf 2002 met vage klachten. Spier en gewrichtpijn. Kan s, morgens mn bed niet uitkomen, loop krom door de kamer. Heb het sinds aantal weken heel erg benauwd, benen zijn opgezwillen van vocht en ben in 5 maanden tijd 25 kilo aangekomen zonder aanleiding. Snoep niet en werk de hele dag. Loop veel dus weet niet waar ik van aankom. Word volgestopt met maagbeschermers en pijnstillers. Heb 2 jaar geleden een eenvoudig bloedonderzoek gehad en toen waren de leverwaarden niet goed. Arts heeft er verder niets aan gedaan.Als ik dit allemaal lees denk ik dat mn schildklier te traag werkt.

Alie Seubers, 11-07-2012 11:45 #293
Kan lithium de oorzaak zijn van een traag werkende schildklier?

Nancy Klomp, 27-04-2012 12:05 #292
Hallo, hier een stukje van mijn verhaal, voel me al jarenlang niet in orde. Heb het ontzettend koud, dus overdag mijn badjas over de kleren aan, geen gezicht maar het helpt iets, vervolgens problemen met lopen, zomaar neervallen dus weer richting arts. Op mijn 38e een bloedenvaten onderzoek gehad wat ze normaal alleen bij bejaarden geven, conclusie? Alles in orde, wel laag b12 gehalte, dus maandenlang paar maal per week ingespoten, vervolgens wekelijks, toen maandelijks (ook weer niet goed bijgehouden door me toenmalige arts). Ben van de 52 kilo (wel in een paar jaar tijd hoor) naar de 68 gegaan, hoef maar naar eten te kijken en het zit eraan, heb pijn door mijn hele lichaam, altijd maar doodop, soms nog vermoeider mijn bed uit als dat ik erin ga en slaap soms twee nachten achter elkaar niet, lig ik eindelijk dan kan ik minstens nog tien keer plassen, steenkoude voeten, ijskoude handen, humeurig als ik weet niet hoe zo af en toe, hijg snel en door de pijn aan mijn voeten kan ik soms ineens niet meer lopen. Laatst grote paniek, kon echt niks meer zo een pijn, na twee dagen die pijn gehad te hebben tramadol gekregen (soort morfine) ibrufen diazepam, zat op 25 pillen inclusief maagbeschermer, en zelfs dit duurde bijna twee dagen voor het aansloeg, erna gelukkig niet meer zo een fikse pijn gehad, wel constant aanwezig, om gek van te worden soms, ik kan de puf niet eens voor sex opbrengen, bloed is geprikt en de uitslag? Hmm iets verhoogd maar mijn tsh is 4.8 dus de arts wil het zes weken aanzien omdat dit licht verhoogd genoemd schijnt te worden, als de waarde dan ook maar iets gestegen is wil ze mij toch aan de medicijnen hiervoor gaan zetten. Daarnaast wordt fibromyalgie vermoedt dus in juni richting reumatoloog Eerlijk gezegd hoop ik echt dat die waarde fiks omhoog gaat als ze dan wel gaan behandelen want ik voel me geen drol meer waard inmiddels, krijg over zes weken een bloedonderzoek op immuun(ik heb autoimmuunziekten) voor de schildklier, wie herkent zich hier een beetje in?

Joke, 04-04-2012 16:12 #291
Eindelijk een positief bericht van Roos dat het ook mogelijk is dat je wel af kan vallen
door medicijnen voor een te trage schildklier. Ben zelf een beetje astmatisch maar heb het lang niet gehad maar de laatste weken. Door waarschijnlijk die trage schildklier heb ik het ook al verschillende keren weer benauwd gekregen. Hoop dat ik na verloop van tijd ook af ga vallen. Ben ook te dik, maar niet extreem. Als er 8 kg af zou gaan ben ik al tevreden.
Eet altijd al gezond, maar hou wel van snoepen en daar ben ik nu mee aan het minderen. Is ook beter voor de schildklier… maar valt niet mee.

Roos, 02-04-2012 21:51 #290
Heb sinds een jaar een traag werkende schildklier.Doordat ik kortademig en gauw benauwd was, toch maar naar de huisarts. Nadat ik bloed had geprikt, kwam er al snel uit, dat de waarden van de werking van de schildklier veel te laag waren. Nu na een jaar thyrax opgebouwd te hebben, voel ik mij stukken beter. Ben ongeveer 16 kilo afgevallen. Heb veel meer energie.Minder depresief en veel minder moe. Dus ben erg blij dat de thyrax veel voor mij doet.

Joke, 28-03-2012 15:15 #289
Joke, 28-03-2012. Sinds eergisteren gehoord dat ik ook een te trage werking van de schildklier heb nadat ik bloed had laten prikken doordat ik de laatste tijd extreem moe ben en last van mijn ogen heb (gevoel of er zand in zit) daar heb ik gel voor gekregen en is daardoor een stuk beter geworden… Voor de schildklier heb ik euthorox gekregen (50 microgram) zit hetzelfde stofje in als thirax volgens de apothekerassistente. Wat ik me afvraag zijn er alleen maar mensen die dikker van deze pillen worden of zijn er ook mensen die doordat ze goed werken af zijn gaan vallen? Wat ik tot nu toe lees is alleen maar negatief… Hopelijk hoor ik ook andere verhalen

S. M. van den Boogert, 22-03-2012 22:05 #288
Elke drie maanden moet er bloed afgenomen worden, omdat de schildklierfunctie steeds iets naar beneden gaat, mijn vraag is heet dat een trageschildklier? Ik gebruik nog geen medicijnen, maar de dokter zei als ik ze moet gebruiken kom ik daar niet van af. Zijn kelp tablettengoed voor mij?

Greetje, 27-01-2012 21:26 #287
Vanaf mijn 2 ben ik al ziek geweest, artsen wisten niet wat er aan de hand was en geloofde mijn moeder ook niet altijd, op de lagere school en later was is ook vaak ziek, ook daar werd nooit aandacht aan besteed door de artsen. Tot op mijn 16de, in 1993 mijn eigen huisarts met vakantie was, de vervanger wilde mijn bloed wel is testen en ja hoor, na een paar dagen de uitslag dat het dus foute boel was. 1,5 week later lag ik onder het mes. Na de operatie bleek dat er teveel van de schildklier was weg genomen en begon de ellende van het instellen van de medicijnen. na 2 jaar was ik goed ingesteld en kon ik verder. Een aantal jaar later ging mijn internist met pensioen, de opvolger wilde mij wel weer is testen en bleek dat mijn eigen arts mijn medicijnen iets hoger had gehouden dan goed was, dit omdat ik snel aankwam en zo op gewicht bleef. Deze arts was het daar niet mee eens en moest mijn medicatie perfect volgens de richtlijnen hebben, gevolg, verschrikkelijk veel gewichtstoename. Hier heb ik jaren mee gelopen tot vorig jaar sept. toen heb ik een gastric bypass laten uitvoeren (maagverkleining). Alles goed gegaan, 25kg al na 2,5 maand maar toen kwam ik stil te staan, werd depri, kreeg klachten als duizelig zijn, ongelofelijk veel haaruitval en ik had het altijd maar koud. Alles krijgt een eigen oorzaak tot ik mijn huisarts belde en zei, kan ik niet weer is op mijn schildklier getest worden. En ja hoor, het was goed mis, veel te laag dus nu zit ik op 275mg thyrax maar voel me nog niet beter. Ik wordt ook getest op dit moment op de ziekte van Meniere maar ik geloof dat alle klachten vanuit mijn schildklier komen. Dat is nog niet helemaal uitgezocht maar voor mij wel duidelijk.
Ik vind dat ze vaker mensen op de schildklier moeten testen, het is zo`n sluip ziekte en 52% van de mensen die antidepressiva slikken heeft meer baat bij een thyrax.

Hopelijk heb ik het bij het goede eind en komt het wel weer goed als de medicijnen hun werk doen maar dat is nu pas 3 dagen geleden verhoogd dus ik moet nog even afwachten.

Succes allemaal! Liefs Greetje

Enam, 22-01-2012 15:46 #286
Mijn schildklier is te trage werkende sinds September vorig jaar en ik heb al euthyrox 25 mg Voor vier weken en daarna gebreek ik euthyrox 37,5 mg en Voor drie maanden en zo beeindgen bij het einde van Januari en mijn lichaam nog steeds vocht vasthoudt en ik voel me moeheid en duizeligheid en heb geen energie om iets te doen

C., 19-01-2012 20:30 #285
Hallo,

Ik weet niet precies of ik een te snelle/te trage schildklier heb.
Ik heb enkele weken geleden voor het eerst bloed laten prikken, en toen erachter gekomen dat ik een schildklierafwijking zou hebben.
De dingen die ik merk is dat ik veel ben afgevallen, zonder er moeite voor te doen.
Ik heb sowieso al last van wat overgewicht, dus afvallen is geen enkel probleem, maar aangezien het spontaan was viel het extra op.
Ook heb ik enorm veel last van haar uitval, ik moet continue mijn borstel en het doucheputje schoonmaken. Ze zeggen dat het normaal is 100 haren per dag te verliezen, maar naar mijn idee zijn dit er 300-400 per dag. Ik ga morgen beginnen met de aller kleinste dosering Thyrex. De arts wou eerst niks geven, omdat mijn afwijking heel minimaal was. Maar omdat ik mijn haar probleem zo erg vind, en het naar mijn idee erger word heb ik tabletten voor geschreven gekregen. Ik slikte voor dit probleem al dagelijks extra vitamine supplementen, waaronder B-Complex in de AHD 200%. Maar tsja, blijkbaar merk ik hier ook niks van.
Ik ben 19 dus vind het haar probleem echt erg.
Iemand nog tips?

Corina, 06-01-2012 23:02 #284
Ik weet sinds een jaar dat me schildklier niet goed werkt. heb nu euthyrox 150 mg.
heb alleen nog steeds last van haar uitval vooral met douchen. ria las jou reactie zou je me kunnen door geven of het helpt die shampoo dan ga ik het ook proberen want zit er best wel mee. vooral omdat ik al niet zo dikke bos haar heb. heb nu ook aangegeven bij de huisarts dat ik vitamines wil laten prikken mag dat volgende maand weer doen samen met de schildklier. mijn vraag was ook aan jullie wat is fijner onder controle blijven bij een internist of bij de huisarts. want zit zelf nog bij de huisarts.

Ria, 03-01-2012 13:36 #283
Wat ben ik blij met al jullie informatie. Ik heb sinds 3 maanden geleden te horen gekregen dat ik een traag werkende schildklier heb. Natuurlijk ben ik gelijk gaan google. Ik ben het met Anna eens dat vitamines, mineralen tekorten je behoorlijk ziek kunnen maken. Tegen haaruitval gebruik ik brand netelschampoo het effect kan ik nog niet nauwkeurig vertellen. Ik heb het nu èèn keer gebruikt maar wel gemerkt dat mijn haar voller aanvoelde En vitamines ga ik zeker uitproberen baat het niet dan schaad het niet. Ik zal mij laten testen op tekorten vitamines en/of mineralen. Ik blijf jullie volgen.

Veel sterkte allemaal.

Kel, 30-11-2011 11:59 #282
Ik kom echt net bij de huisarts weg en moet morgen alle testen voor een traagwerkende schildklier doen en nu ik dit lees kan het nog weleens kloppen want alles wat er staat heb ik al jaren last van alleen op vruchtbaarheidsprobleem na. Maar iedereen noemde me lui en een aansteller als mijn handen weer zo'n pijn deden en inderdaad veel last van mijn bekken ik hoop dat er nu eens uitkomt wat er mis is.

Suzy, 27-10-2011 13:04 #281
Heb reeds jaren last van mijn schildklier, mijn symptomen duiden naar een trage werking.
Doch, na bloedcontrole en onderzoek wees mijn arts er mij van gerust te stellen dat het allemaal nog niet zo alarmerend is. Dat was zo'n goed jaar geleden. Mijn huidige situatie: chronische depressie en lage bloeddruk. Daarbij komen er steeds meer symptomen van prikkelbaar zijn, apathie, duizeligheid, moe, futloos, concentratie-stoornissen, vochtophoping, tintelingen, vaak dingen laten vallen en hartkloppingen, op regelmatige basis gezwollen ogen en pijnlijke keel. Ik ben een heel stresserend iemand en reageer op alles hypergevoelig.

Vriendelijke groeten, Suzy

Emma, 18-10-2011 10:57 #280
Ook ik heb een traag werkende schildklier en zit sinds een aantal jaar bij de internist, al ben ik daar nu al een jaar niet meer geweest. Vorig jaar was ik eindelijk goed ingesteld met mijn medicatie (0,125mg tyrax en 12,50mcg cytomel) maar ik voelde mij nog altijd slap, futloos, kreeg het advies om te gaan "revalideren" conditie opbouwen… Dit is me helaas niet gelukt (ben ook alleenstaande moeder van twee jonge kinderen en had gewoon geen energie over na het verzorgen van mijn kinderen, verder loop en/of fiets ik bijv. al elke dag erg veel!). Deze zomer via mijn huisarts bloedgeprikt en toen bleek ik net geen bloedarmoede te hebben.
Op dit moment ben ik niet zozeer erg moe maar gewoon sloom, traag, beetje apatisch, down. En ik heb nog altijd last van "coma slapen", ik lig en ik ben heel diep weg. Ook heb ik last van blauwe plekken en het gaat niet met plukken tegelijk maar bij het kammen neem ik erg veel haar mee. En dan nog de pijn in vooral mijn handen. Verder de afgelopen 4 jaar behoorlijk aangekomen in gewicht die er samen met mijn depressieve gevoelens en nare ervaringen uit mijn verleden voor zorgen dat ik nu een eetprobleem heb/ontwikkel.
Ik weet gewoon niet meer wat ik nu moet doen, waar ik hulp moet vragen. De internist waar ik bij ben/was staat als erg goed aangescheven, maar toch voel ik me niet heel erg veel verder geholpen, het enige wat hij echt heeft gedaan is mijn medicatie flink verhoogd.
Ik wil zo graag een actieve, vrolijke, mama voor mijn kindjes zijn!

Stefanie, 28-09-2011 16:20 #279
Vorig jaar bij de internist geweest met klachten als obstipatie en zweten. Destijds niks gevonden, heb zelfs colonoscopie gehad om te kijken of er niks met mijn darmen aan de hand was. Conclusie: spastische darm. Nu een jaar later vallen er allerlei vage klachten van toen op zijn plek. 1.5 maand geleden bij de huisarts geweest en die heeft geconstateerd dat mijn TSH waarde toen 64 was. In de afgelopen 1.5 maand is dit dmv thyrax en nu euthyrox gedaald tot 3.5 TSH. Vrij snel, maar goed. Ft4 is nog te laag. Gedurende deze tijd heb ik multinodulair struma ontwikkelt waar ik best last van heb met slikken ed. Net bij de internist geweest, hij heeft aangegeven dat ik door multinodulair struma hypothyreoidie heb ontwikkelt en mijn schildklier niks/ nauwelijks nog werkt. Euthyrox nu opgehoogt tot 125. Heeft iemand die dit leest, hier ook ervaring mee?

Anna, 21-09-2011 20:48 #278
Aan alle mensen met een te trage of te snelle werking van de schildklier (ook diegenen met wie het nu goed gaat!) Kijk eens naar je voeding! en wat je in het verleden hebt gegeten, was dit overwegend gezond denk je? Door bodem uitputting en bestrijdings- middelen, antibiotica en hormonen in dieren kunnen wij ons bijna niet meer gezond voeden. Ga eens naar een natuur geneeskundig arts, of vraag aan je huisarts om je vitamine's en mineralen te laten controlen in het bloed. Vaak met een schildklier probleem heb je een tekort aan D3 - magnesium - omega 3 -selenium -B12 e.d.
onze voeding is er de laatste 50 jaar zo op achteruit gegaan dat door bepaalde tekorten
div. ziekten kunnen ontstaan. Zorg goed voor jezelf en geloof niet alles wat reguliere artsen je vertellen. Vooral moeheid is een symptoom van B12 tekort.
Ik ben zelf schildklier patiënt ( Graves) en het duurde 10 jaar voor de artsen doorhadden dat het om een schildklierziekte ging. diagnoses als depressie(opname!) - fibromyalgie - hartzwakte -burn out - tennis ellenboog(operatie) zweetklieren verwijderd vanwege overmatig zweten, en dergelijke, zijn een paar voorbeelden van misvattingen in de diagnose. tekorten aan vitamine en mineralen laten je vaak belabberd voelen, en zodra je ze aanvult zullen veel klachten na zeker een maand verdwijnen. Kom op en vecht voor jezelf, het word tijd voor aandacht voor de mens en niet alleen symptoombestrijding maar naar de oorzaak zoeken van een klacht! Internet is een mooie hulp voor zelfontplooiing, maar begeleiding door een natuurarts is zeer aan te raden is mijn mening. Dit wilde ik graag kwijt, groet, Anna

Hans, 21-09-2011 16:06 #277
Sinds 2006 slik ik thyrax. In 2008 ging het slechter en slechter en ben behoorlijke tijd uit de running geweest. Sinds dec 2010 weer volledig aan het werk. In jan geprikt en TSH 6,7 en ophoging medicijnen. In april 2011 TSH 2,9. Begin juli toename klachten moe lusteloos depri. etc. Na vakantie in aug geprikt en TSH 5,8. Gebruik nu 137,5 mg Thyrax en 18,75 mg cytomel. Gewichtstoename tussen de 5 á 10 kg. In voorjaar veel inspanning geleverd en dat is waarschijnlijk de oorzaak. Wie herkent zich hierin en heeft raad/advies voor mij. Groet, Hans

Pascalle, 12-09-2011 23:03 #276
Nu sinds 30 dagen slik ik Thyrax, via de huisarts. Ik heb sub-hypothyreïdie. Moeilijke naam voor een verhoogd TSH met een normale waarde Vrije T4. Al meer dan 10 jaar heb ik klachten. Pijn aan de spieren, bekken, stemmingswisselingen, spastische darm (officiele diagnose), fibromyalgie (officiele diagnose) en nu na een zware periode in mijn leven, waar de depressieve gevoelens bleven aanhouden aan de anti-depressiva. Van de anti-d werd ik nog zieker en paniekeriger maar ook boser. Ondertussen had ik de hulp ingeroepen van een psychologe, inmiddels in de 2e lijn. De huisarts bleef zoeken in de hoek van vage klachten (zo spreken de artsen), en nog, ik weet het niet met zekerheid of de medicijnen hun werk gaan doen, ik moet nl nog prikken. Op mijn eigen aandringen, werd de waarde van de verhoogde TSH wel serieus genomen en moest ik de anti-d afbouwen. Ieder mens is anders en ookal lijkt de waarde minimaal af te wijken, laat je niet wegsturen! Mijn vraag: Nu ik weet heb van de klachten, ook de depressieve gevoelens, moet ik dan stoppen met de psychologe, Mijn psych. vond eerst dat de lichamelijke oorzaak aangepakt moest worden en dan zien wat er nog te behandelen valt op mentaal gebied. Kan iemand mij vertellen of Thyrax depressieve gevoelens wegneemt, en dat psych. hulp gestaakt moet worden. Zelf voel ik me rusteloos, verward, en druk in mijn hoofd. Kan dit alleen aan mijn schildklier liggen?

Sandy, 11-09-2011 10:52 #275
Ook ik heb last van allemaal vage onsamenhangende klachten die voor mij duidelijk wezen op het feit dat mijn schildklier het gewoon niet goed genoeg deed. Ik begon met een hete nodus in mijn linkerschildklier en die is dus verwijderd in 2008. De rechterkant zat ook een hete nodus in en heb in jan 2010 een slok behandeling gehad waardoor mijn schildklier weer normaler zou gaan moeten functioneren.

Nu sept 2011 heb ik veel last van moeheid duizelig ben 10 kilo aangekomen in de laatste 6 maanden zit onder de blauwe plekken en slaap gemiddeld 14 uur per dag
Ik ben nu 33 en was gewoon niet van plan om mijn leven te stoppen omdat ik moe en niet lekker ben. Heb om een andere arts gevraag die mij eindelijk na dik 9 jaar serieus nam en met de uitslagen van het bloed is er dan eindelijk een duidelijke oorzaak
een te traag werkende schildklier alle symtonen die ik heb zijn terug te vinden in de lijst die bijgaand beschreven staan op deze site. Ben sinds vrijdag met medicijnen begonnen en geloof het of niet zelf nu na bijna 3 dagen merk ik al verschil. ik kan normaal naar het toilet en voel me niet zo opgeblazen en voel me iets fitter. De arts in het ziekenhuis gaf aan dat ik pas na een wek verschil zou kunnen merken maar gelukkig merk ik er nu al iets van.

Mijn advies voor mensen die met dergelijke klachten lopen laat je bloed onderzoeken en laat je niet zomaar wegsturen bij de huisarts met een smoes. Ik heb er dik 9 jaar over gedaan en ben blij dat ik het niet opgegeven heb.

Hennie, 29-08-2011 16:04 #274
Hallo lotgenoten,
Ik lees zoveel verhalen over een te trage schildklier, dat ik me kan voorstellen dat mensen met vragen zitten? Ik heb 10 jaar geleden een te snelle schildklier gehad, het was dramatisch. Heb de bekende jodium slok gekregen, en daarna kreeg ik bol ogen die er bijna uitpuilde. Ben eraan geopereerd en hebben m'n oogbollen een paar millimeter terug gezet. Nu dit jaar 2011 April heb ik te horen gekregen dat ie te traag werkt, het is beide niet leuk maar trager is beter dan een te snelle schildklier (mijn ervaring dan). Ik heb inderdaad ook haaruitval, ben snel moe, koud, maar vooral een droge huid en 's nachts gaat het in m'n nek erg jeuken wat heeeeeel irritant is. Een opgeblazen gevoel, ik ben niet aangekomen weeg nog steeds 51 kg maar ik heb een gevoel dat ik kg ben aangekomen>? Ik las ook iemand die schreef, kun je hier aan dood gaan… GELUKKIG NIET! En voor degene die nog steeds geen medicijnen heeft gekregen zou ik naar een internist gaan. dit kun je doen zonder het aan je dokter te vragen heb ik ook gedaan en ben zelf naar het Bronovo ziekenhuis gegaan. Slik nu mijn medicijnen thyrax en het gaat stukken beter, het enige nadeel zei de arts, dit moet je heel je leven blijven slikken. Nou als ik me beter voel vind ik dit geen probleem. Heel veel sterkte allemaal, beterschap Hennie PS mijn hele fam heeft schildklier problemen…

Visje1980, 21-08-2011 16:04 #273
Ik zelf heb ook een trage schildklier en slik hiervoor nu medicijnen. Echter zit ik met een ander probleem heb namelijk erge last van haaruitval en ook last van haarpijn, heeft iemand hier ook last van?

Danielle, 20-08-2011 16:20 #272
Sien, klachten bij een schildklier kunnen erg vaag zijn. Waarschijnlijk als je een tijdje schildklierhormoon slikt, zal je terugkijkend op de periode zonder medicijnen kunnen bevestigen dat je wel klachten had. Misschien ben je er gewoon aan gewend dat je bent zoals je nu bent.

Sien, 15-08-2011 20:27 #271
Ik heb al jaren een verhoogd tsh (variabel tussen 8 en16) en schildklierwaarden tussen de 6 en 8. Volgens mijn huisarts functioneert met schildklier te traag. Ik heb geen klachten. Volgens mijn huisarts is dit niet mogelijk. Heeft iemand advies voor mij

Eveline, 14-08-2011 22:17 #270
Al 4 jaar aan het sukkelen, wel of geen schildklierklachten. Geen enkele keer serieus genomen. Ik kreeg zelfs omdat ik in 1 jaar 20 kilo aan kwam de rot opmerking van elk pondje gaat door het mondje. Ik ben 56 jaar en niet achterlijk of dement, maar ik kreeg wel het gevoel bij mijn huisarts dat ik simpel was of zo. Alsof ik niet weet dat elk pondje door het mondje gaat. Maar bij gewoon eten en niets extra's ging er elke week een kilo bij. Ik voelde me hopeloos en langzaamaan dement worden. Nu weet ik dat alles wat ik kreeg bij een trage schildklier hoort, zonder dat dit echt goed aan gegeven werd bij bloedafname.
Lusteloos moe gewrichtspijn concentratieproblemen vergeetachtigheid tintelingen koud duizelig gewichtstoename slaapstoornissen allergiën blauwe plekken PMS soms niet kunnen eten omdat het niet wil zakken obstipatie fibromyalgie nagelproblemen atritis atrose het is veel maar ik had dit almaal.

Karlijn, 08-08-2011 14:16 #269
Ik heb nu al meer dan half jaar denk ik een te traag werkende schildklier, ik slik nog geen medicijnen en ik voel me steeds minder goed. Huisarts doet er niks aan en ik vroeg me af of de medicijnen ervoor zorgen dat je je beter voelt, krijg je dan ook je gewicht weer beetje normaal of blijft dat nog hetzelfde dan?

Loes, 03-08-2011 16:42 #268
@ Tina: Ik heb 4 maanden geleden van m'n internist gehoord dat m'n schildklier te traag werkt en slik sindsdien Thyrax en moet net als jij regelmatig bloed laten prikken zodat ze aan m'n waardes kunnen zien hoe het ermee gesteld is… ik raad je aan met je internist/huidarts om de tafel te gaan zitten en op sites over schildklierproblemen te kijken en je te laten informeren want nee… schildklierproblemen zijn niet dodelijk mits je er voor behandeld word. Dat je ondervoed was in je jeugd en nog steeds slecht eet kan zeker de oorzaak zijn van je schildklierproblemen, dus zorg dat je je medicijnen elke dag slikt en regelmatig en gezond eet, dan zul je je heel snel een heel stuk beter voelen, sterkte! Groeten, Loes.

Tina, 29-07-2011 19:23 #267
Hallo, ik ben vandaag bij de huisarts geweest.
En die vertelde mij, dat ik een te trage schildklier hebt.
Is dat gevaarlijk, elke 3 maanden moet ik deze laten prikken.
Ik heb in mijn jeugd, weinig en vaak geen eten gekregen.
Wat kan ik hier zelf aan doen.
Ik eet nog erg slecht. Kun je hieraan doodgaan? Groeten van Tina

Wittenbernds, 24-07-2011 13:30 #266
Kan een schildklier ook de luchtpijp dichtdrukken? Dat gevoel heb ik namelijk.
Verder ben ik sneller moe en heb concentratie problemen.

Aleida, 16-07-2011 20:18 #265
Vorig jaar kreeg ik het met de schildklier, slik nu strumazol en thyrax wit en blauw.
Ik heb het zo in de rug, lijkt wel of er vocht zit en ook in de armen.
kan mijn horloge niet verdragen aan de armen. Wie heeft dit ook…

Melanie, 10-07-2011 04:24 #264
Ik ben melanie en 22 jaar oud. Ik last van een te traag werkende schildklier. Slik nu al 2 tbl 0,50 mcg per dag. Ik zit regelmatig niet lekker in mijn vel en heb een sterk verminderde eetlust. heeft iemand tips? Er is pas bloed geprikt, maar mijn waarde's waren nu weer genormaliseerd.

Alatus, 02-07-2011 08:26 #263
IIlona, ik zou toch maar je bloed laten prikken en naar je THS en T4 waarden laten kijken. Het lijkt mij dat je schildklier weer te snel werkt. Ik had namelijk ook onder andere dezelfde klachten. Veel sterkte.

Ilona, 21-06-2011 00:39 #262
Ik heb nu al een jaar last van een te snelwerkende schildklier en ik nam medicatie. Nu zit ik al een tijdje zonder maar nu heb ik de laatste tijd elke dag last van hoofdpijn en ik vroeg me af of dit te maken zou kunnen hebben met mij schildklierafwijking, ik voel me daarbij ook duizelig en misselijk. Heeft iemand hierop een antwoord of heeft iemand meer hier last van? Bedankt alvast!

Stéphanie, 15-06-2011 11:40 #261
Ojaaa, waar ik ook plots last van kreeg is een enorm laag libido. Ik ben nog maar 24 jaar. Ik en mijn vriend zijn 10 jaar samen en wij zijn altijd zeer actief geweest. Nu is het al een maand geleden. Hij wil wel maar ik wil echt niet meer en vroeger was ik echt het tegenovergestelde. Ik vraag mij af dat dit door l-thyroxine weer zal verbeteren? Ben zo bang mijn relatie stuk te maken…

Kim, 10-06-2011 09:21 #260
Hallo,

Mijn schildklier werkt te langzaam, nu heb ik al een paar dagen last van mn 'ogen' als ik bijv van mn computer naar iets anders kijk, lijkt het beeld sneller te gaan (soort van flitsen) dan dat ik gewend ben. Als ik op 1 punt focus, krijg ik een soort van onrustig gevoel, net alsof mn iris wat gaat trillen. Ik weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen. Het kan ook een soort van duizeligheid zijn. Kent iemand dit gevoel?

Astrid, 05-06-2011 14:55 #259
@ Fien:

De symptomen klinken mij heel bekend, ik had precies hetzelfde voordat bij mij bekend werd dat ik een te trage schildklier heb. Ook vermoeidheid, slapeloosheid, stemmingswisselingen enz. Je kan gewoon naar de huisarts en je klachten vertellen, en zij stuurt je dan door naar het priklab. Uit het bloedonderzoek kunnen ze zien of het daadwerkelijk een hypothyreoïdie is. Bloedonderzoek is zo gedaan, en dan weet je gelijk waar je aan toe bent, dus ik zou zeggen: doen!

Fien, 23-05-2011 17:56 #258
Ik ben sinds het middelbaar erg veel aangekomen, maar ik dacht dat dit te wijten was aan het studentenleven. Dit jaar ben ik op dieet gegaan om wat kilo's te vermageren, de eerste kilo's gingen er vlot af. Wegens mijn thesis ben ik gewoon overgeschakeld op normale voeding want ik voelde dat ik snel moe ben, maar nu ben ik in 2 maand tijd opnieuw 10kg bijgekomen. Samen met gedaald libido, pijn in bekken/rug, blauwe plekken, oogontsteking… denkt mijn moeder dat het misschien de schildklier kan zijn? Kent iemand deze ervaringen en is het denken jullie nodig een onderzoek te doen?

Ernestina, 18-05-2011 18:18 #257
Ja wat een schildklier allemaal kan te weeg brengen. Maar als je schildklier nu te traag werkt veronderstel ik dat je medicatie aangepast is. Heb je veel bijwerkingen van de medicijnen? Groetjes en veel moed.

Aleida, 16-05-2011 12:48 #256
Mei 2010 is bij een te snel werkende schildklier vastgesteld, de schuldklier waarde was 100.
Nu een jaar later is de schildklier nog steeds niet goed.Nu werkt de schildklier te traag.En ik heb zoveel vage klachten, zere armen, en een zeer hoofd. Ik kan niets hebben aan mn hoofd, haren kammen, en haar knippen doen zeer. En rug, nek en halsklachten, vooral tussen mn schouderbladen en ik kan mn nek niet goed draaien. Ook vaak extreme vermoeidheid, en weinig eetlust. Was ik eerst enorm afgevallen, nu ben ik heel veel aangekomen.

Ernestina, 07-05-2011 09:39 #255
Hallo leonie. Bedankt voor de reactie. Bij mij werkt mijn schildklier nog wel maar zij maakt teveel antistoffen aan. Ik ga zeker zo is een zoutwaterbad proberen. Het zal wel altijd voor iets goed zijn he.

Leonie, 06-05-2011 17:21 #254
Ik heb ongeveer 3 jaar last gehad van schildklierproblemen. het was altijd te laag en moest steeds om het half jaar na het ziekenhuis testjes doen. maar ze zeiden dat ze er niets aan konden doen. toen las ik op het internet dat er een zoutwaterbad bestond. je kan het vinden in de meeste kuuroord of sauna en welness plekken. na 1 keer heen gaan voelde ik al verschil. ik geloofde er zelf eerst niet in, maar het blijkt dus wel te werken.

Ernestina, 02-05-2011 14:04 #253
Bij mij zijn er te veel antistoffen gevonden in bloed tegen schildklier. Ik heb gezwollen ogen en voel me echt ziek. Zijn er nog mensen die ervaring hier mee hebben en wat hebben zij er verder mee laten doen.

Frank Jonkers, 06-04-2011 15:00 #252
Middels de juiste voeding en aanvullend de juiste voedingssupplementen kun je vaak al goede resultaten behalen zodat medicijnen niet nodig zijn. Althans alshet geen aangeboren afwijking betreft of ver stadium van deficientie. Ik zie goede resultaten met de levenstijl die ik adviseer.

Amanda, 28-03-2011 19:01 #251
Toen ik 9 jaar was hebben ze bij mij de traag werkende schildklier ontdekt. Elke keer als ik om 12 uur thuis kwam van school was ik heel erg moe. En ik had hele erge gewichtstoename. Nu loop ik nog steeds onder controle bij het ziekenhuis over paar maand als ik 18 ben ga ik naar een internist voor daar verdere controle voor mijn trage schildklier.

Cindy, 26-03-2011 03:03 #250
Hoi allemaal,
Ik heb ook trage schieldklier maar ik gebruik levothyroxine 25 mcg misschien omdat ik in usa woon geen idee maar iedergevaal ben net begonen met deze medicijn hoop dat het gaat helpen vooraal met mijn gewicht toename en vermoeidheid.
sterkte allemaal :) groeten uit los angeles

Ankie, 25-03-2011 23:11 #249
Sinds ik een traag werkende schildklier heb be ik 7 kilo aangekomen.
is er een remedie om dat overgewicht kwijt te raken?

Sk, 22-03-2011 15:14 #248
Bij mij was het al bekend vanaf mijn geboorte, dat er iets mis was met mijn schildklier, volgens de dokters was hij veeeelste klein dus hij werkt niet. Ik vond het allemaal wel best, ik slikte gewoon elke dag medicijnen. nu ben ik 14 en merk er steeds meer van dat ik geen schildklier heb. mijn medicijnen worden ook steeds verhoogd qua hoeveelheid (microgrammen). zoals de meeste van jullie slik ik ook Thyrax. ik hoor van veel mensen dat ze aankomen erdoor, maar dat probleem heb ik zelf niet? maar dat kan ook aan mijn leeftijd liggen natuurlijk. sterkte iedereen!

Nadiys, 18-03-2011 03:57 #247
Raar genoeg maar zoals altijd zijn de waardes goed.
Dan zal het wel b12 zijn ;S. Maar ook dat ontkennen ze… Rare doktoren tegenwoordig, ze kunnen toch ook even naar je luisteren? Heb nu vast niks ;s (zit al een maand thuis.)
Nadiya, 15 jaar.

Nadiya, 13-03-2011 13:18 #246
Ik heb waarschijnlijk Hashimoto.
Mijn schildklier is wat vergroot en met all mijn klachten denk mijn kinderarts aan een langzaamwerkende schildklier. Heb ook een b12 tekort, oorzaak komt mss hierdoor.
Nu maar wachten op de uitslagen volgende week… Ik kom echt aan zonder wat te eten. En als ik dan eet dan kom ik meteen kilos aan. En ja, blijf altijd last houden van die pijnlijke rode keel…

Nadiya, 15 jaar.

Mariska, 09-03-2011 09:55 #245
Ik ben 19 jaar en bij mijn geboorte zijn ze er al achter gekomen dat mijn schildklier op de verkeerde plek zat en niet werkte. Het is dus absoluut niet alleen voor oude mensen, ik heb het al sinds ik 0 was. Ik slik ook Thyrax, maar ik herken jullie problemen niet echt. Ik ben altijd al aan de stevige kant geweest, maar die bouw heb ik gewoon meegekregen van mijn moeder. Ik ben nu op dieet geweest en ben nu gewoon mooi slank. Ik voel me ook nooit moe, ik sport 4 x in de week heel intensief en ben meestal erg energiek. Weten jullie zeker dat je zoveel dikker wordt van Thyrax? Ik dacht altijd dat je juist dik werd als je het niet nam.

Lisa, 01-03-2011 18:42 #244
Voor alle 'zoekenden', kijk eens op de behandelprotocollen van hypo maar niet happy (google).kan je al een eerste indicatie geven of je optimaal behandeld wordt. Vele mensen die schildklierproblemen hebben, worden toch nog onvoldoende correct behandeld. Ben jammer genoeg een ervaringsdeskundige.

Klasina, 04-02-2011 22:08 #243
In 2005 is bij mij schildklierkander geconstateerd en is de hele schildklier eruit gehaald en 20 lymfeklieren. Daarna heb ik nog een behandeling radioactief jodium gehad. Mijn probleem nu: ik ben voor alle virussen vatbaar en groei bijna dicht ook ben ik chronisch vermoeid. Ik gebruik Thyrax 0,35 mg per dag. Wie weet een oplossing? Klasina

Beau, 22-01-2011 17:06 #242
Ik heb sinds een jaar of twee de uitslag gekregen dat mijn schildklier op sterven na dood is ik slik 0,3 mg thyrax per dag maar ik heb nog steeds klachten. Ik ben nog iedere dag moe en iedere dag een soort van keelpijngevol of brok in mijn keelgevoel. Verder heb ik sinds de thyrax ook enorm veel last van puisten op mijn rug, gezicht en bovenarmen. Weet iemand. Tevens is mijn ontlasting weer geel achtig van kleur en nooit echt vast van vorm. Ik ben enorm opvliegerig als ik een dag mijn pillen niet genomen heb maar verder gaat het goed. Weet iemand of thyrax zorgt voor extra talgproductie of word ik misschien toch nog jeugdig!

Petra Hoogendoorn, 17-01-2011 09:44 #241
Hallo,
vorig jaar voor de zomer is er bij mij geconstateerd dat mijn schildklier eigenlijk bijna niets meer doet, de waarden waren over de 100,en zijn nu onder de10,maar nog niet zoals het moet wezen.nou was ik al niet een van de slankste, maar ik blijf maar aankomen al zeker 20 kilo.en ik baal daar vreselijk van.oke weer een pilletje erbij dat trek ik wel, maar dat aankomen dat komt me echt de neus uit nou. nu was ik laatst bij een assistente van de arts en zij zei dat ik dan maar meer moest bewegen en ja ook wat meer eten.tja dat bewegen, ik ben afentoe blij dat ik de dag door kom, want ik ben best wel moe en val soms gewoon in slaap.ik werk ook parttime en doe alles in ieder geval op de fiets.
ik weet nu echt niet meer wat ik moet doen en denk erover om dan maar weer een afspraak met de arts te maken, misschien dat zij iets weet.
en misschien is er iemand van jullie die me kan helpen of iets weet ofzo.of misschien kunnen we erover mailen.
grtjes petra

Irene, 01-01-2011 23:13 #240
Hallo,
Toen ik 10 jaar was (nu ben ik 17) is bij mij de diagnose gesteld dat ik een veel te trage schildklier heb, aan het begin was mijn nek ook opgezwollen en was ik behoorlijk aangekomen.
Ik zit nu met het probleem dat ik erg zware medicijnen slik voor mijn leeftijd (175 microgram euthyrox) ik ben constant bezig om gezond te eten en naar het ziekenhuis gegaan of er geen andere oplossing is dan deze medicijnen te slikken want ik heb last van hartkloppingen, paniek, agressie en ben vaak erg emotioneel en uitgeput van mijn nervositeit
Laatst was ik na het ziekenhuis om uit te zoeken waardoor ik deze ziekte heb maar ze kwamen niet echt met antwoorden.
Het enige wat ze konden melden was dat ik niet heel mijn leven deze medicijnen kan gebruiken omdat dit heel slecht is voor mijn gezondheid, het probleem echter is als ik minder dat ik mij accuut depressief voel en niet meer vooruit kom en heel erg aankom.
Mijn dosis word vaak ook verhoogt ik ben in 7 jaar tijd 100 microgram omhoog gegaan.
Ik ben in 2 jaar tijd zoon beetje 7 kilo aangekomen en ik kan hier niks aandoen want ik zit al bij een dieetist.
Is er geen andere oplossing misschien andere medicijnen of ander medicijngebruik of iets om de schildklier te stimuleren?
Ik hoop echt dat iemand mij antwoord kan geven, of met mij hierover wil praten.
Groetjes

Jannie, 27-12-2010 18:00 #239
Reactie bestemd voor Sarah.
Ik ben zelf al meer dan 25 jaar schildklier patient. Bij mij is de diagnose ziekte van Graves vastgesteld. 20 jaar geleden heb ik heel veel baat gehad bij een behandeling met radio actief jodium. Misschien is het een tip voor jou? succes en groeten Jannie

Sarah, 26-12-2010 20:55 #238
Hallo,

Een tijd terug ben ik bij de huisarts geweest omdat ik een knobbel in mijn keel voelde. mijn schildklier bleek vergroot inclusief een aantal nodussen. mijn bloedwaarden bleken goed, maar ik voel me lang niet altijd goed. mijn gewicht schommelt erg last van haaruitval en vermoeidheid. de laatste jaren was ik redelijk wat aangekomen. de internist zegt; tja als je er last van hebt moet ie (schildklier of knobbels) er maar uit. is er niets te doen? ik slik soms kel en dan voel ik mij een stuk beter. ook mijn ontlasting is dan beter. nu lees ik overal dat dit gevaarlijk is om te slikken, maar het ligt gewoon bij het kruidvat! artsen doen er niet echt wat aan. ik heb een dikke keel en knobbels die regelmatig pijnlijk zijn. vooral als ik zing en groot moet speken. ik doe een opleiding in de podiumkunsten dus mijn stem heb ik nogal nodig!
ik baal als een malle en weet niet of ik nu kelp mag slikken. of moet laten opereren, met de kans op stembandbeschadiging. iemand dezelfde ervaringen? wat te doen?

Tj O., 10-12-2010 12:30 #237
Een dikke half jaar geleden is bij mij halve schildklier weggehaald vanwege onaangenaam gezwel die mijn luchtpijp wat vernauwde. Destijds had ik ook hartkloppingen, drukkend gevoel op de borst met name bij drukke menigtes en voelde ik me opgejaagd. TSH waardes waren destijds goed, na de operatie steeg mijn schildklierwaarde en dwaalde ik in een hypothyroide. Dat gaf klachten als altijd maar willen slapen, snel zweten, vermoeide slappe benen, pijn in schouders en nek, dunne ontlasting. Slik nu 50 microgr Euthyrox en mijn klachten zijn al een heel eind verdwenen. Ik dacht vorige week zelfs, hé het gaat wel goed, kan wel minderen met euthyrox of kappen maar dat bleek niet zo te zijn. dus maar weer snel begonnen met euthyrox slikken. of ik ooit helemaal mijn conditie terug krijg zoals ooit was, is nog de vraag?

Alona, 28-11-2010 07:22 #236
Hoi, ik ben n vrouw van 45j, 2007 is mijn schildklier verwijderd, ik slik thyrax. Sinds september 2010 heb ik klachten van een traag werkend schildklier, maar mijn waardes zijn te hoog, ik ben heel slecht geiïnformeerd na de operatie, en weet nu nog steeds niet hoe of wat op het moment is mijn leven door al die bijwerkingen 1 bak ellende, heeft iemand ervaring hiermee, en dit vraag ik omdat ik geen schildklier meer heb?

Danielle, 17-11-2010 15:41 #235
Hallo ik ben pas 24 jaar.
Ik heb 3 jaar te horen gekregen dat mijn schildklier te langzaam werkt ben daarom ook 30 kilo aangekomen.
Ik heb verschillende dieëten gevolgd maar heeft geen effect gehad.
Ik slik momenteel euthyrox 25mcg,
nu is mijn vraag kunnen ze niet eventueel er achter komen via een kijkoperatie hoe dit allemaal kan?
dat heb ik namelijk gehoord.
Wie kan mij helpen aan advies?
Groetjes Danielle

Annette, 25-10-2010 07:45 #234
Hallo ik ben 39 jaar. 11 jaar geleden had ik een veel te snel werkende schildklier die uiteindelijk met een jodiumkuur behandeld is. Na de jodium moest ik 50 mcg Euthyrox gaan slikken. 7 jaar is de schildklier rustig geweest maar sinds een paar maanden werkt hij te langzaam. Klachten zijn hartkloppingen (vooral snachts), nervositeit, moe, slecht slapen, emotioneel. Ik was ook erg benauwd en had een drukkend gevoel op mijn borstbeen en ik had een erg gespannen gevoel in mijn armen en schouders. Sinds 3,5 weken slik ik 75 mcg euthyrox en de fysieke klachten zijn zo goed als weg. Ik heb nog wel erg veel last van nervositeit/opgejaagd gevoel en ben erg emotioneel. Afgelopen nacht ook heel de nacht terugkerend last gehad van hartkloppingen. Volgens mijn huisarts duurt het 4 tot 6 weken voordat de medicijnen optimaal werken en moet ik dus nog even geduld hebben. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik las in het artikel hierboven dat de medicijnen na 7 tot 10 dagen optimaal werken. Ik ben erg ongeduldig en bang dat mijn schildklier niet meer goed gaat werken. Alle tips om hiermee om te gaan zijn van harte welkom. Ik begin een beetje wanhopig te worden.

Petra, 15-10-2010 14:39 #233
Hallo, ik ben 38 en heb ook al 16 jaar last van mijn schildklier, ik top de laatste jaren ook met gewichtstoename. was tien jaar geleden 51 kilo en weeg nu 85. Ik had een te snel werkende schildklier deze is behandeld met een radioactief slokje en nu werkt hij dus te snel waarvoor ik 1 wit en 1 blauw tabletje mag nemen elke dag. Nu is mijn vraag zijn er ook mensen die last hebben van pijn in de lage onderrug/bekken/ heup? Heb al meerder onderzoeken in het ziekenhuis gehad maar word steeds naar huis gestuurd dat er niks te vinden is en toch loop je bijna dagelijks met pijn rond. Ook heb ik veel last van ontlasting die maar niet normaal is. Met bloedprikken krijg ik altijd te horen dat de waardes goed zijn. Wie weet raad?

Angelique, 12-10-2010 19:02 #232
Hallo, ik ben net 40 en heb al 11 jaar last van mijn schildklier, ben begonnen met te snel, woog op het laagst 42 kg en nu na 2 kids te langzaam, maar moet 3x 0,15mg tabletten thyrax gebruiken om het een beetje zo te houden. Toen ik zwanger was van mijn kinderen had ik nergens last van heb me nog nooit zo lekker gevoeld. Nu zinds een paar dagen zijn mijn internist en ik bang dat de schildklier weer veel te snel aan het werken is, ik krijg hem al die jaren nog nooit goed op peil, heb altijd klachten, krijg medicijnen niet goed, en mijn super internist begrijpt er ook niks van maar volgens hem zijn er een aantal van deze uitzonderingen. Profesoren in Leiden heb er al naar gekeken, ik ben binnenste buiten gekeerd maar geen oorzaak. Ik heb er maar mee leren leven en dat gaat goed, ben wel volledig afgekeurd hierdoor. Heb weer bloed laten prikken en hoor de uitslag morgen. Kom er nog op terug.

Vos, 10-10-2010 11:48 #231
Sinds een jaar slik ik nu Thyrax omdat mijn schildklier te traag werkte. Mijn klachten waren gewrichtspijnen in handen en knieen. Na het slikken van de medicijnen verdwenen de klachten als sneeuw voor de zon. Verder merk ik helemaal niets, gewicht blijft gewoon op peil zonder er iets voor te laten of te doen en andere klachten die ik op dit forum tegen kom zijn mij onbekend. Misschien is dit een hart onder de riem voor anderen, dat met een trage schildklier klachtenvrij te leven is.

Ina, 03-10-2010 12:51 #230
Hallo allemaal,
Ik heb hele erge migraine en heb daarvoor een CT scan gehad en toen hebben ze bij toeval een Nodus op mijn Schildklier ontdekt, ik heb al sinds 1,5 jaar last met slikken en last van slijm moet steeds slikken en net of je een prop in je keel hebt dat lees ik hier ook steeds wel.
Nu moet ik morgen naar de chirurg in het ziekenhuis voor verder onderzoek, vind het best wel eng moet ik zeggen kan van alles zijn, ik heb sinds een paar jaar ook ineens fibromyalgie -artose ben heel erg moe ben 55 jaar maar voel me vaak 80, ben ook veel aangekomen al ben ik het laatste jaar ook weer 11 kilo afgevallen door heel streng te zijn met eten dus niet snoepen end… toen ging het er wel af maar als ik maar iets extra`s neem zit het er gelijk op.
Heeft iemand van jullie ook hoofdpijn het is het laatste 1,5 jaar zo erg dat ik 3 weken van de 4 in een maand bijna niet kan functioneren weet niet of het met de schildklier heeft te maken want dat lees ik hier nergens dus daar ben ik wel benieuwd naar.
Ik laat jullie horen hoe het is afgelopen in het ziekenhuis, bij ons zit heel veel kanker in de familie en allemaal heel jong mijn vader was 58 een tante 42 en er is niemand van de ooms en tante`s 13 stuks 80 geworden dus als er zoiets is schrik je wel elke keer weer eventjes maar ik hoop dat het allemaal goed is hoor.

Dus ik zou graag van jullie willen weten of er meer zijn die klachten van hoofdpijn hebben.
groetjes Ina

R. Bruin, 13-09-2010 08:35 #229
@ Marisca ik zou zeker gewoon aan kinderen beginnen! laat je niet afschrikken door verhalen hoor! ik heb ook last van een te trage schildklier maar ik ben net ( 8 mnd geleden) bevallen van mijn dochter en juist in mijn zwangerschap is ie gaan werken en ben ik 20 kilo afgevallen! moet wel eerlijk bekennen dat ik allemaal kwalen had maar dan nog het komt er dus niet altijd BIJ.

@ Sam ik herken me echt precies in jou verhaal! was ook altijd gewoon slank net zo als de rest van mijn familie en nu voel ik me echt altijd het 'zwarte schaap'. ik ben nog steeds druk opzoek naar hoe je WEL kunt afvallen met een schildklier probleem. :-(

De Clerck Nancy, 12-09-2010 21:51 #228
Bericht voor Monika. Naar mijn eigen ervaring is het zeker de schildklier. in 1996 woog ik ongeveer 60 kilo. in 2004 was dit 85 kilo. Doordat mijn keel gezwollen was wisten ze algauw de oorzaak. Te traag werkende schildklier waardoor de schildklier begon te groeien om genoeg hormoon te kunnen produceren. Begin dit jaar kreeg ik plots hartkloppingen, overmatig zweten en op 2 weken tijd verloor ik 10 kilogram. Diagnose, schildklier sloeg tilt en moest verwijderd worden, doch eerst moest alles weer op punt gesteld worden met als resultaat 15 kilogram er terug bij. Nu is mijn schildklier sedert 3 augustus verwijderd. Alle klachten zijn weg, behalve dat mijn gewicht toch lichtjes blijft toenemen en mijn haar behoorlijk uitvalt. Vermoedelijk neem ik momenteel te weinig L-thyroxine, maar moet donderdag bloed laten onderzoeken en naar specialist

Maayke, 30-08-2010 10:53 #227
Bericht voor Monika, mijn email adres is maaykewooning@telfort.nl, ik heb al 23 jaar dezelfde klachten ook erg veel gesport bij mij is het ontstaan na geboorte 2e kind, gebruik een wit en een blauw thyrax, maar het erge is het branderige gevoel en het alsmaar willen en moeten slikken dat heb ik ook en ik ben en word steeds dikker… graag contact via email! groetjes

Jans, 24-08-2010 20:49 #226
Ik gebruik al ongeveer 10 jaar thyrax 0.025 mg duotabl 3.5 per dag, hoeveel moet of mag de waarde in het bloed zijn?

Ger Hilberink, 17-08-2010 13:52 #225
L.s,
Ik heb van alles gelezen over een te snel en een te traag werkende schildklier. Bij mij is het echter heel wisselend, heb tijden thyrax moeten slikken tot 400 mc per dag omdat de schildklier te traag bleef totdat opeens hij doorschoot en ik acuut moest stoppen met thyrax omdat de schildklier gevaarlijk hhog was. 1 week later moest ik weer aan de thyrax 50 mc omdat te schildklier te laag was, na een week nog te laag, toen opgevoerd naar 75 en na drie dagen weer doorgeschoten. Vraag mij af of dit niet ergens anders aan kan liggen en of het zin heeft om een second opinion aan te vragen. Graag zou ik hier iets meer van weten

Monika, 06-08-2010 03:00 #224
Is het wel de schildklier? Ik ben nu 55 jaar.heb al mijn leven lang gesport. 4 tot 6 uur per week. 10 jaar geleden had ik kledingmaat 38 nu pas ik soms niet meer in maat 46. Goed, die kledingmaten van tegenwoordig kloppen ook niet, maar mijn gevoel wel.Jaren geleden zijn er kleine gezwellen in mijn schildklier ontdekt. Te verwaarlozen volgens de specialisten. Prima. Heb ik me tot nu toe aan gehouden. Wat nu? Ik heb erge slikproblemen. Continue kuchen of moeten slikken. Een brok moeten wegslikken, en dat meer dan 3 keer per uur. (KNO heeft in 2007 niets kunnen ontdekken) Stemmingen wisselen sneller dan het weer. Meestal zijn ze depressief van aard. Het zijn allemaal ook symptomen van de overgang. Daar heb ik trouwens nog niets van vernomen (geen opvliegers). 2003 is mijn baarmoeder verwijderd. Dat was het dan ook. Geen medicijnen, geen overgangsverschijnselen.
Dit alles heb ik al met mijn huisarts besproken. Ik woon in een dorp. Dit betekent dat je niet veel keuzes hebt. Is er iemand die me kan adviseren? Groeten, Monika

Ger, 30-07-2010 22:41 #223
@Tamara, Ik heb al een langzame schildklier sinds mijn 10e jaar en ben nu 63. Ben heel weinig ziek gelukkig en heb geen bijverschijnselen voor zover ik weet. ik ben sinds vorig jaar met de VUT en heb zat energie, ik fiets gemiddeld per dag 50 tot 60 km per dag met uitschieters tot boven de 100 km.
Ik neem het medicijn (Euthyrox) al tientallen jaren 's avonds in en het gaat prima. Dat tijdstip is vanzelf verschoven naar de avond en ik heb er nooit met een dokter over gesproken.

Duis Jan, 27-07-2010 16:03 #222
Hoe kan het ben de laatste tijd erg moe en als ik ergens zit moet ik oppasen of ik val in slaap en ben ook erg vutloos en heb ook nergens zin in en mijn eet lust is ook minimaal
ik slik voor de schildklier euthyoox 125 mcg en heb er nog last van en wil weer eens een beetje meer vut krijgen
ben 58 njaar en wil graag anders

Marisca, 20-07-2010 19:17 #221
@sam hallo Sam, ik herken mij volledig in jouw verhaal. Ik was 10 toen ik een te snel werkende schildklier had en nu ik 25 ben al een jaar of 6 een te traag werkende. ben ook best aan gekomen en krijg het er amper af, meer bewegen was bij mij de oplossing intensief sporten en daarna rustig afbouwen want een voordeel van mij is dan dat ik ook niet verder aan kom ben goed stabiel heeft ook met de stabiliteit van mijn medicijnen en schildklier balans te maken.

Stertke met afvallen. voor mij begint nu het volgende wil graag kinderen maar lees een hoop bang makende verhalen…

Saar, 11-07-2010 13:41 #220
Ik slik nu ruim 4 weken thyrax en sindsdien blijf ik aan het hoesten, slijm zit vast.Ook regelmatig last van kriebel in de keel.Herkent iemand dit?Dat hoesten werkt zo vermoeiend!Ik heb naast een te trage schildklier fibromyalgie en dat hoesten doet veel pijn aan mn gewrichten.Voor de rest heb ik wel het idee dat het werkt.Voel me al minder moe.

Sam Bakker, 10-07-2010 15:44 #219
Is het uberhaupt mogelijk om nog af te vallen als je een te traag of niet werkende schildklier hebt als je al normaal eet. Ik was hiervoor een slanke vrouw die nu niet goed accepteert dat ze aangekomen is. Ik ben gestopt met de pil om te kijken of dat noig effect had, maar ook niet. Ik ben veel minder alcohol gaan gebruiken. Hielp ook niet. Ik snap eigenlijk ook niet waarom dit zo gekomen is met die schildklier. Ik eet goed volgens de schijf van vijf en gebruikte iook zout met jodium. Ik heb wel een schildklier probleem gehad toen ik 11 was een te snel werkende.

Martineke, 02-07-2010 12:55 #218
Sinds donderdag gestart met Euthyroc klachten een te traag werkende schildklier. Bijna alle symtomen die beschreven zijn heb ik, ook de tintelingen in mijn handen en de pijnlijke handen polsen en ellebogen. Moe extreem vermoeid en koud. Ook ik had een trui aan met 25 gr en een elektrische deken. Er zijn blloedonderzoeken gedaan en daar kwam niets uit diverse keren herhaald.

Op een site vond ik een artikel over CVS/ME schildklier waar duidlijk werd beschreven dat niet altijd in het bloed zicht baar hoeft te zijn, maar dat er dus wel zeker sprake kan zijn van een te traag werkende schildklier. De klachten die Diana beschrijft zijn zo herkenbaar. Ik heb een veel te hoge bloeddruk waar ik vrij veel medicijnen voor gebruik, vocht vast houden, hoofdpijn allergie moeite met praten het vormen van woorden en zinnen geheugen wat je inde steek laat.En de vermoeidheid en het overgewicht. Ik had altijd maat 38/40 nu is dit wel naar 42/44 gegaan.Ik zit ook niet de hele dag te eten, pas mij aan.Snoep niet en beweeg als het even kan door korte wandelingen te maken wat niet altijd lukt.Hier ben ik nu meerdere jaren mee bezig zonder dat er enig uitzicht op verandering verbetering was. Ik hoop dat ik door het instellen van de medicatie enige verbetering mag zijn en dat het leven weer wat zonniger en dragelijker wordt.
Sterkte en een lieve warme hartegroet van Martineke:-)

Jutta, 28-06-2010 11:57 #217
Hallo allemaal ik gebruik omega 3,6,9 en koop het van vitarunners internet ik vraag me af of deze wel afdoende werken omdat ik voor een half jaar maar 24 euro betaal en in de winkel zijn ze véél duurder iemand ervaring of weet iemand of deze net zo goed zijn?

Diana Kinnaer, 17-06-2010 09:38 #216
Ook ik heb last van een te traag werkende schildklier, en bij mij begon het ook met gewrichtsklachten, maar omdat ik ook verschillende hernia's had, twee inmijn nek, een in mijn rug, werd het daarop gegooidt.Fijn zo ging het maar steeds slechter met mij.Ik begon vocht vast te houden, liep midden in de zomer met dikke truien, en ofschoon het buiten 25 graden was, had ik de verwarming op 30 staan.Last van mijn ogen, en dikke tong, geheugen verlies, knallende hoofdpijnen, kortom ellende van top tot teen.Maar ik moest veel pijn medicatie slikken, en ze gingen ervan uit dat dat de bijverschijnselen waren.Altijd last van allergie, van de zon tot huisstof, voorhoofdholte ontstekingen, enhuid problemen.Maar na een heel scala van onderzoeken, waar er geen resultaten waren, dacht ik opeens terug aan mijn zwanggerschappen, waar ik insuline moest spuiten om dat ik zwangerschap diabetes had.Met dit gegeven ging ik naar mijn huisarts.Een bloedtest voor diabetes en schildklier aandoeningen brachten heel snel een uitkomst, te traag werkende schildklier.Na maan den van bloedprikken en instellen van euthyroxs, zou het dan goed moeten zijn.Ja het gaat, die 15 kilo die erop kwamen zijn nooit meer weggegaan, niet dat ik dik ben, maar dit vind ik niet leuk, van maat 38 naar 42,bah, als ik nu de hele dag zat te eten.Hormonen huishouding ook niet je van het.van de haaruitval die ik had, nou die is over.Een dikke vette bos haren heb ik wel weer.Verder zoals gezegd gaat het.het word nooit meer zoals het was.Maar je mag niet zeuren, als dit alles is.Aan mijn hernia's heb ik me laten helpen, het waren m.n. aan mijn nek best risiico vol.maar met succes.Nu denk ik kon het ook maar met mijn schildklier.Ja iik weet het er zijn ergere dingen, maar toch een schildklier, een vervelende klier.Sterkete allemaal, liefs diana

Evelyn Verheij, 15-06-2010 14:07 #215
Mijn man heeft veel van bovenstaande verschijnselen, echter uit een bloedonderzoek van de schildklier is dat zogegezegd geen schildklierziekte, nu weet ik kvan een kennis die het aan haar schildklier heeft dat het bij haar ook niet in het bloed te vinden was, ze heeft een zgn isotopeonderzoek hehad, en ze had het idd aan de schildklier, mijn man heeft bij elke arts onder controle gelopen en niks te vinden echter hij is nog nooit naar een internist of endocrinloog geweest, mijn vraag wat is zinvol naar het Erasmus mc in Rotterdam gaan?

Marieke, 12-06-2010 09:47 #214
Die gewrichtsklachten herken ik. Ik had heel erg last van mijn handen, polsen en schouders. Ik weet nu ruim twee jaar dat ik last heb van Hypothyreoïdie. Bij mij heeft het een maand of drie geduurd voordat ik Thyrax ging slikken.
Qua voedsel is er inderdaad wel wat. Bepaalde dingen die je beter niet kan eten en juist wel. Persoonlijk doe ik niks daarmee, maar ik denk dat je op internet daar genoeg over kan vinden en anders wel bij een homeopaat die gespecialiseerd is in de schildklierafwijkingen.

Hans, 02-06-2010 11:11 #213
Sinds vorige week weet ik door bloedonderzoek dat mijn schildklier wat te traag werkt. De huisarts vind het nog te vroeg voor medicatie, dus moet ik weer bloed laten prikken over twee maanden, om te kijken of de waarden weer hoger zijn geworden. Mijn voornaamste klachten zijn: vreselijke pijnen in ellebogen, polsen en handen. Dokter dacht aan tenniselleboog. Die pijn begon sluipend afgelopen februari. Herkent iemand die gewrichtsklachten? En wat is daar qua voedsel de remedie? Alvast bedankt. Groeten van Hans

Pat, 29-05-2010 19:46 #212
Sinds vorig jaar weet ik dat mijn schildklier te traag werkt, dat wees bloedonderzoek uit, ook heb ik veel verschijnselen het medicijn tyrax wat ik kreeg voor geschreven werkt wel maar kreeg ik allerlei klachten door erg misselijk raar gevoel in mijn hoofd gewoon nog vermoeider, ik ben er weer mee gestopt en voelde me vrij snel weer iets beter, mijn bloed wordt nu regelmatig getest want als het slechter wordt moet ik toch weer aan de tyrax, zelf denk ik dat het komt door de inname op lege maag zou s ávond's een optie zijn voor mij, door allerlei lichamelijke klachten voel ik me ronduit gezegd uit geblust en ziek, maar weet het zelf ook niet meer wie wel groetjes Pat

Tamara, 19-05-2010 22:09 #211
Beste Annac,
Ook ik bleef me (jaren) ellendig voelen, terwijl mijn waardes goed waren. Na veel gezeur met mijn huisarts eindelijk doorgestuurd naar een endicrinoloog (MC Rotterdam). Na enkele testen waar niks uit kwam, stelde hij voor om de medicijnen niet 's ochtends maar 's avonds in te nemen (1 uur voor inname niks meer eten), zodat de stoffen langer de tijd hebben om opgenomen te worden in het bloed. Bij mij hielp dit. Ik voel me weer veel beter, al wordt het nooit meer zoals vroeger. Maar dit is echt weer leefbaar. Het is de moeite waard om het te proberen.

Deze methode van inname is nog niet heel lang geleden ontdekt en niet elke huisarts weet hiervan! Laat je niet ontmoedigen en probeer het gewoon. Je kan altijd weer terug naar de ochtendinname.

Sterkte!

M. Sluyter, 18-05-2010 17:42 #210
Reactie op Rosa,
ik heb twee weken ook kelp geslikt, omdat ik geen jozozout en standaardbrood eet, ik dacht dat ik daardoor te weinig jodium binnenkreeg, nou niet dus, ik at veel vis, in mijn himalayazout blijkt toch ook jodium te zitten en in spirulina die ik innam ook, en heb nu plotseling een te snelle schildklier. lees nu ook op internet andere waarschuwingen tegen kelp en jodum. Gek genoeg zijn er ook veel sites waarop het nog steeds wordt aanbevolen. je moet dit absoluut niet doen. ik had normale schildklier, soms te traag. ik wil iedereen waarschuwen niet mijn fout te maken, dus slik geen kelp op eigen houtje.
heb spijt als haren op mijn hoofd.
marieke

Gerdi, 16-05-2010 12:53 #209
Ik ben 45 jaar en heb ruim 17 jaar een trage schildklier werking. Dit begon na de zwangerschap van mijn 2de kind, uitslag van mijn zoon zijn hielprik was niet goed. Zijn schildklier werkte te traag, na een halfjaar was dit gelukkig goed. In het begin groeide hij bijna niet. Regelmatig werden er foto`s gemaakt van zijn knie of hij wel groeide. Hij heeft geen medicijnen gehad. Na de bevalling van mijn zoon werkte bij mij de schildklier ineens te snel, waardoor ik het gevoel had dat ik in de overgang zat, opvliegers, gevoel van overspannen, erg bibberen, snel benauwd, alles was teveel, hartkloppingen, ziekte van pfeiffer, snel moe, erg veel afvallen, etc. Na een paar weken sloeg dit ritme om, toen werkte mijn schildklier erg traag, 25 kilo aangekomen, erg veel slapen, koud hebben, obstipatie, nergens zin in hebben. Na een half jaar kreeg ik thyrax tabletten. De artsen wilde eerst een half jaar afwachten voordat ze met medicatie wilden beginnen. Door hormonen tijdens mijn zwangerschap is mijn schildklier van slag gegaan en ze hoopten dat dit vanzelf over zou gaan, maar dit was niet het geval. Ik mocht weer zwanger worden maar dan moest mijn schildklier een jaar stabiel zijn en ik moest wel onderbehandeling van de specialist blijven. Gelukkig heb ik nog een derde kind, een dochter gekregen en heb geen problemen gehad bij mijn kind. Ik heb mijn kind toen een jaar borstvoeding gegeven, dat was voor haar voor later beter, minder kans dat zij ook een trage schildklier zou krijgen. Ik merkte wel dat ik moeite had na de bevalling, maar je herkent dit meteen wanneer jouw schildklier niet goed werkt. Je kan sneller ingrijpen door meteen bloed te prikken. Goed na jouw lichaam luisteren is heel belangrijk. De kilo`s wilde ik ook kwijt en ben naar een dieetiste gegaan en ben gelukkig weer op normaal gewicht. Maar moet wel opletten dat ik niet te snel aankom. Verder sport ik graag, ben actief en voel me gelukkig. Positief blijven is heel belangrijk. Mijn schildklier werkt stabiel, slik nog steeds thyrax tabletten en sta nu onder begeleiding van de huisarts. Wat dus heel belangrijk is, luister naar jouw llichaam. Ik heb wel ervaren dat te snel werkende schildklier veel erger is en enger is, wat klachten betreft. Maar geniet van het leven, dat doe ik ook.

Janneke, 05-05-2010 23:28 #208
Hoi,
Ik ben nog vrij jong (15 jaar) en bij mij werd een traag werkende schildklier ontdekt toen ik 7 was. Sindsdien slik in nu nog blauwe pilletjes genaamd Thyrax. De laatste tijd heb ik toch het idee dat het niet meer zo goed werkt, ik voel me namelijk weer lamlendig, koud, moe, opgeblazen buik, en mijn menstruatie is zeer onregelmatig. In Juli moet ik weer langs mijn dokter maar de vorige keer bleek mijn waarde gewoon prima te zijn, en toen had ik hier ook al last van. Het voelt gewoon weer net zoals vroeger, ik kan me ook niet goed meer concentreren. Zou ik misschien meer medicijn moeten slikken? Of overgaan op iets anders?
Groetjes,

Janneke

Rosa van der Minne, 03-05-2010 23:37 #207
Hallo allemaal,

Gisteren was ik bij mijn buurvrouw die verpleegster is. We hadden japans gegeten met zeewier. Hier zit heel veel jodium in. Ik voelde me goed en daardoor durfde ik te klagen over dat ik het altijd koud heb. Hierdoor besefte ik voor het eerst dat het niet normaal is om het altijd koud te hebben!
Zij raadde me aan op internet te kijken en meteen lees ik dat een jodium een middel kan zijn tegen een te traag werkende schildklier, dus waarschijnlijk voelde ik me gister zo goed door het eten van die jodium. Anders had ik niet eens durven klagen en zo kom ik weer bij het begin van mijn verhaal… Maar goed,
Ik heb wel ook een afspraak met de dokter gemaakt, maar ik weet al bijna zeker dat ik een te traag werkende schildklier heb, want ik heb ruim de helft van de symptomen heel duidelijk.
Kan je door alleen veel jodium te nemen, maar zonder medicijnen, er vanaf komen?

Groetjes,

Rosa

Annac, 23-04-2010 11:25 #206
Na de geboorte van mijn zoon nu 20 jaar geleden is er bij mij uiteindelijk een trage schildklier geconstateerd. Ik slik sinds die tijd euthyrox, maar bleef me in meer of mindere mate moe voelen. Echt balen, want mensen vinden je vaak een aansteller!
Sinds kort ben ik onder behandeling van een endocrinoloog om te bezien of mijn medicatie zou moeten worden aangepast. Telkens had ik een te lage TSH uitslag, maar daar mijn T4 wel goed was werd die lage tsh voor lief genomen door de diverse artsen.
Nu heeft die endocrinoloog mij op een lager dosering gezet, mijn tsh is wel 'goed' nu, maar ik voel me veel moeier dan voor die tijd!
Ellende weer, dus ik denk er over om maar weer op de oude dosering te gaan zitten want nu is het flink waardeloos!
Heeft iemand ook een dergelijke ervaring?

Alvast dank voor de reactie(s)

Antonio, 22-04-2010 13:37 #205
Hoi alle. ik heb nu vanaf sep 09 last van te traag werkend schildklier. IK vraag me wel af of er niets anders tegen te doen is. Ik vind tyrax een slecht middel en om mijn verdere leven dat te moeten blijven slikken, terwijl ik zo gigantisch sportief bent. Wandelen, met de hond, vier daagse 50 km in krap 9 uur, steppen met de hond, hardlopen, halve marathon, skeleren etc dus daar ligt t niet aan. IK zou graag eens wat in de alternatieve geneeskunst willen vinden wat hier goed tegen is.

dank je Antonio

Deb, 19-04-2010 08:32 #204
Bedankt voor je reactie wel goed van je dat het gelukt is uiteindelijk. Ik ga nu dus bellen naar de dokter en dan zal ik het ook meteen uitleggen dat ik er al heel lang tegenop zie al bijna een jaar denk ik ofzo. Nou de afspraak is dus gemaakt dat is nu 1 opluchting moet dus zometeen gaan. Bedankt voor je reactie

Vincent, 16-04-2010 14:35 #203
Deb,
Ik zag er ook heel erg tegen op om naar de dokter te gaan. Ik was bang dat ik bloed moest laten prikken en bang in het algemeen dat ik iets ernstigs heb. Na veel aarzelen heb ik een afspraak gemaakt en daar ben ik niet naar toe gegaan. Nu was het dubbel moeilijk want ik schaamde me ook voor de niet nagekomen afspraak. Weken later heb ik weer gebeld en mijn excuses gemaakt. Toen ben ik wel gegaan. De arts begreep mijn angst en vertelde dat het afwachtende ook veroorzaakt kan worden door een te trage schildklier. Afijn, ik moest bloed laten prikken en ik heb gevraagd of dat echt moest. De dokter heeft mij uitgelegd dat het echt de enige manier is.

Gisteren heb ik laten prikken. Ik was erg zenuwachtig en onderweg dacht ik steeds 'ik ga naar huis', maar ik ben toch gegaan. Ik moest tien minuten wachten en ik werd steeds nerveuzer. Toen ik aan de beurt was kreeg ik het warm en ik dacht dat ik flauw zou vallen. Maar de zuster was heel aardig en legde me uit dat heel veel mensen zich zo voelen.

Terwijl we zo zaten te praten prikte ze in mijn arm. Minder dan een minuut later was het klaar. Ik dacht achteraf 'heb ik me hier nou zo druk over gemaakt'. Maar het gekke is dat ik er tegenop zie als ik weer zou moeten laten prikken. Ook al weet ik nu dat het helemaal niet eng of naar of pijnlijk is.

Maar ik ben trots dat ik het wel heb gedaan en ik denk dat een volgende keer toch veel minder eng is, omdat ik nu weet dat er niks ergs gebeurt. Nu moet ik afwachten tot de uitslagen er zijn. Ik heb bijna alle symptomen op het lijstje dus de kans is groot dat ik een te trage schildklier heb, maar de dokter zei dat deze symptomen bij veel meer aandoeningen passen, dus het bloedonderzoek moet duidelijkheid geven.

Deb, ik kan je alleen maar aanraden om gewoon je dokter te bellen en meteen door de telefoon uit te leggen dat je overal heel erg tegenop ziet. En als je doorzet zul je je beter voelen omdat je weet dat er nu iets aan je situatie gedaan kan worden. Sterkte! V.

Sytske, 16-04-2010 11:01 #202
Wat fijn om te lezen dat ik niet de enige ben met deze soms vage en voor andere mensen soms moielijk te begrijpen klachten. Na de bevalling van mijn zoon is er veel veranderd. Ik voel me soms een ander mens, herken mezelf ook niet altijd. Veel moe, soms op het deprssieve af. Bloedgeprikt en bleek een te traag werkende schildklier te hebben. Eerst nog hoopvol dat het zou overgaan, gebeurde vaker bij vrouwen die zijn bevallen. Maar helaas, 2e bloedtest 4 weken later: werkte nog trager. Ik baal zo enorm! Ben nog zo jong en voel me soms zo oud en futloos. Zit nu wat in een cirkeltje. Probeer sporten weer op te pakken (ben gegroeid NA de zwangerschap) wat weer niet meevalt door mijn fibromyalgie en astma. Moet ervoor zorgen dat de neerwaartse spiraal weer wat omhoog gaat. Ook een 2e zwangerschap zal nog wel heel wat inhouden met die schildklier. Wie heeft hier ervaring mee?

Deb, 15-04-2010 21:34 #201
Hoi allemaal,
ik vroeg mij af of een traagwerkende schildklier alleen maar te achterhalen is door bloed te prikken?
ik heb er waarschijnlijk ook last van meerdere mensen hebben het aan me gevraagd en nu ik al die kenmerken lees komt er een heleboel overeen.
nu probeer ik iedere dag te bellen naar de dokter voor een afspraak maar heb de moed nog niet gehad aangezien ik er echt op tegen zie op bloed te laten prikken, en omdat ik eigenlijk nooit ga ben der al jaren niet meer geweest.
zou graag willen weten wat iedereen zijn ervaring is met naar de dokter gaan.
ik ga morgen weer een nieuwe poging wagen om te bellen (wat ik iedere avond dus bedenk).

alvast bedankt groetjes

Sam, 12-04-2010 19:38 #200
Hallo allemaal, ik wou ook even mijn verhaal kwijt en slik al anderhald jaar thyrax 0,75mg en heb sinds een paar maanden last van een brok in mn keel en hyperventilatie(wat ik eigenlijk niet zo ervaar)loop ook bij de fysio daarvoor… en heb ook gehoord over globushouding… wie weet daar meer van?
k voel me er egt nie tof onder… en hoop dat er iemand mij kan vertellen wat dat is…

groetjes…

D. Pauw-Pieters, 07-04-2010 17:02 #199
Ik was vroeger altijd moe en had totaal nergens zin in en had last van mijn spieren en uitval van mijn benen. Tot dat mijn andere huisarts bloed liet ptikken voor schildklier en het was gelijk bingo, dit had bij mij 20 jaar eerder moeten gebeuren dan had ik niet zoveel last gehad. Ik voel me stukken beter haast geen spierpijn meer en sport drie keer in de week op een sportschool en fiets bijna iedere dag.

Lidia, 28-03-2010 09:31 #198
Ik gebruik sinds 20-3-2010 euthyrox tablet 25mcg op een nuchtere maag maar later in de avond begon ik wazig te ziende volgende dag stonden me pupillen er groot me ogen werden heel erg dik sinds ik dat medicijn gebruik, word nu elke dag wakker met dikke ogen weten jullie of dat normaal is?

Ria Cortenraad Veltrop, 25-03-2010 23:37 #197
Ook ik heb een te traag werkende schildklier. Heb er veel problemen mee, ik slik er tirax tebletten voor. Ben vaak onzettend moe. vaak duizelig ben in een korte tijd 8kg aangekomen terwijl ik altijd het zelfde eet. En ik let altijd op wat ik eet. Geen snoep of iets dergelijks. Soms weet ik het niet meer.

Coby, 25-03-2010 20:30 #196
Blij dat ik deze site ontdekt heb. Heb 14 dgn geleden te horen gekregen dat mn schildklier te langzaam werkt slik nu ook thyrax. Ik dacht nee toch dat is toch alleen voor oude mensen ben pas 26. Maar ik voel me nu niet meer alleen nu ik de reacties op deze site gelezen heb. Ik was ook heel erg moe en werd er gewoon depri van ook heb ik regelmatig last van mn keel. Morgen hoor ik van de arts of ik de goede dosering slik. Ik heb gelukkig een fijne vervangende huisarts ze heeft me gelijk op schildklier laten prikken. Ik loop of fiets elke dag en voel me daarna weer fitter en niet meer zo moe. Mijn moeder heeft ook een te langzame schildklier en weet dit ook nog niet zo lang zou het erfelijk kunnen zijn?

Ik heb ook last van koud en warm en heb 3 weken erg slecht geslapen nu gaat het beter.
Misschien kom ik ooit van de tabletten af en anders neem ik het voor lief.

Meiden en dames succes,
Groeten van Coby

Sarah, 15-03-2010 20:55 #195
Hoi Janet.
Ik ben zelf een meisje van 17 en sinds mijn 12e doet mijn schildklier niks meer en slik ik ook thyrax.
Ik heb wel wat tips voor je.
Ik was zelf altijd een heel erg dun meisje sinds mijn 12e ben ik toen veel aangekomen.
Maar door veel te sporten ben ik veel afgevallen en voel ik me fit.
Last van vermoeidheid heb ik ook, ik kan op elk moment van de dag wel slapen, maar het best is om gewoon wat te doen. Want van niks doen of slapen wordt het eigenlijk alleen maar erger. Dus misschien moet je dan gaan sporten of iets actiefs doen. Haar uitval ben ik niet bekend mee.
Eigenlijks in het kort doet sporten wonderen. Je krijgt er een andere energie van waardoor jij je ook fitter voelt en het is gewoon heel erg gezond.

Veel sterkte er mee!

Groetjes Sarah

Janet, 11-03-2010 12:07 #194
Hoi, ik slik al 1,5 jaar Thyrax, 0.15 mg. Volgens de dokter zijn de waardes goed, maar ik heb nog steeds klachten… Steeds zwaarder, moe en ik heb zo'n gekleurde zakdoek als hoofddoekje omdat er met mijn haar niets meer is aan te vangen… De medicijnen zijn voor de rest van je leven, de huisarts heeft dat wel duidelijk gesteld, maar ik hoop dat er mensen zijn die mij kunnen zeggen of er dingen zijn die je kunt doen om af te vallen, fitter te worden en wat kun met zo'n haar!

Jamila, 10-03-2010 23:38 #193
Hallo allemaal, ik ben een jonge vrouw van 32 jaar oud, en loop al twee jaar met klachten zoals. moeheid erg duizelig en tintelingen in mijn lichaam, blauwe pleken, en vaak heb ik het heel erg warm en dan weer koud, ik zweet heel erg veel s, nachts nergens zin hebben. ik voel me gewoon een hoog bejaarde vrouw. het is geen pretje om dit klachten te hebben. ik ben toen naar de dokter er mee gegaan, en het hele verhaal vertelt. en luid duidelijk aan dat het schildklier is. ik ben daarna naar het lap geweest om mijn bloed te prikken, en na een paar dagen werd ik gebelt door mijn arts en ja hoor het is inderdaad schildklier. was niet leuk om dat nieuws te horen. ik gebruik nu thyrax, en zie wel hoe het verder af loopt, mijn vraag is nu kan het ooit wel goed komen en geen medicijnen meer hoeft te gebruiken. groeten jamila.

Grazia, 12-02-2010 13:03 #192
Hoi Lotgenoten,

26-05-2009 heb ik hier een berichtje geplaatst.
En ben door de medicatie me echt een heel stuk beter gaan voelen…
Tot een paar weken geleden de klachten "stiekem"weer terug kwamen, eerst niet eens door dat het wel weer eens mijn schildklier zou kunnen zijn.
En dan heb ik het over het onaangename gevoel in mijn mond (prikkelingen)onregelmatige menstruatie en de vermoeidheid kwam ook weer op de voorgrond.
Maandag bloed laten prikken en jawel hoor! Mag er weer een thyraxje bij.nu 4 tabletjes van 0,025 mg. Ben wel blij dat die vermoeidheid hier aan ligt.
En ik weet dat als de waardes weer goed zijn, ik me SUPER ga voelen…!
Dus niet alleen maar sombere verhalen!
Het is wel zo dat ik geen last (nog niet) heb van overgewicht door een trage schildklier dat lijkt me namelijk ook erg frustrerend.

Nou ik wil iedereen op dit forum het beste wensen.
En Jutta, ik heb ook vaker last van restless legs en naar mijn idee komt dit ook van de schildklier af.!

Cathy, 10-02-2010 20:24 #191
Hai
ik heb al 9 jaar een veel te trage schildklier ik slik 0,1mg thyrax.
ik ben 20kg aan gekomen. let altijd op wat ik eet.
ik val maar niet a, f dikke maag en buik, gelukkig hou ik geen vocht vast.
Ik ben nu wel begonnen met omega enz. te nemen hopelijk heb ik een beetje resultaat over een maand.
Maar nu ik deze site heb gevonden zie ik dat ik dingen eet wat ik niet mag hebben, zoals rauwe kool enz.
Ik vind het maar raar dat de dokters je geen advies geven, het is gelijk hier, slik maar thyrax en voor de rest moet je er maar mee leren leven.
ik vraag mij af in wat voor tijdperk leven wij, het is toch geen nieuwe ziekte.
ik baal er echt van dat ik maar niet afval, ik schaam mij voor mijn eigen lichaam,
kleding staat niet meer, altijd met wijde kleren aan is niet leuk

Jutta, 10-02-2010 16:15 #190
Hallo allemaal herkennen jullie dit ook dat je een hele slechte huid krijgt en je haar net stro is? en lichtelijk uitvalt,
ik heb sinds enige tijd omega 3,6,9 gekocht via deze site dus gemakkelijk en een half jaar kost maar 24 euro tja het geld groeit mij ook niet op de rug maar alle kleine beetjes helpen verder slik ik calcium, magnesium, zink en vit b en vit E
omdat ik restless legs heb (althans dat dacht de huisarst) heb ik daar ook medicijnen voor gekregen maar die werken niet dus weet ik bijna zeker dat het van mijn schildklier afkomt, ben echt radeloos ervan.

Joke, 01-02-2010 23:04 #189
Ik ben een vrouw van 59 jaar, en ik herken veel van deze prolemen, heb jaren met klachten gelopen, dat ik dacht dat is de overgang, tot dat ik een andere dokter kreeg.3 jaar geleden ben begonnen met thyrax 0,25 en heb nu 1,00mg, soms gaat het goed, voel ik me prettig onderneem ik allerlij dingen, en dan ineens kom er niks meer van, en afvallen is nog steeds niet gelukt, ondanks op letten wat ik eet, altijd die dikke maag en buik, maar ik probeer er maar het beste van te maken.ik denk maar er zijn veel ergere dingen in het leven, maar het is wel jammer

Jutta, 31-01-2010 16:04 #188
Ik ben een vrouw van 50 jaar en vorig jaar april heb ik te horen gekregen dat mijn schildklier te snel werkte heb toen radio actief jodium gekregen en vond dat nogal heftig 3 maanden daarna deed hij helemaal niets meer en heb nu 125mg thyrax heb enorm veel klachten, ik heb ook een psycholoog die de huisarts me aanbeveelde voordat eruit kwam van de schilklier ook heb ik 2 jaar antidepressiva geslikt wat natuurlijk afrechts werkte, nu valt eindelijk alles op zijn plaats en weet nu dat ik al hele lange tijd last van de schildklier heb, dankzij het overstappen naar een andere huisarts is dit eruit gekomen.
hoop echt dat deze medicijnen zijn werk doen, heeft ieman ook ervaring met haaruitval en zo ja komt het weer terug?
heb 6 jaar geleden haarlase gehad dus jullie begrijpen dat ik hier niet echt op zit te wachten

Van het Meer, 28-01-2010 10:15 #187
Na 1 ivf en 1 icxi pogingen heb ik een te traag werkende schildklier overgehouden ( zegt mijn huisarts). Ik werd best deprie van de medicatie die ik kreeg en had niet het idee dat het hielp. Nu ik 1 jaar van de mediijnen af ben ( heb erzelf voor gekozen om niet meer te nemen) heb ik maandag toch mijn bloed laten controleren en wat schept mijn verbazing? Alle waarden waren goed. Dus er is niets aan de hand met mijn schildklier
Kun je herstellen van een te Traag werkende schildklier? wie kan mij hier antwoord op geven

Hilde, 20-01-2010 11:38 #186
Jose, ik heb moeite met jouw opmerking over voeding en de orthomoleculair arts.
Je stelt het nl als een feit maar dat is het niet.

Nans van der Rijk, 12-01-2010 14:49 #185
Heb gisteren te horen gekregen dat mijn schildklier te langzaam werkt; en de hele puzzel ligt op zijn plaats! Nu nog op zoek naar goede medicatie en dan vertrouw ik erop dat het goed gaat komen.

Lilen, 06-01-2010 11:58 #184
Ik ben de laatste tijd aangekomen en raak het niet meer kwijt, ik weet geen reden waarom ik zou aankomen;
Ik loop al heel lang moe, heb weinig fut in dingen, zie ook veel dingen niet meer zitten. Die moeheid heb ik al enkele jaren maar ik heb de indruk dat het er zeker niet beter op wordt.
als ik de symptomen hierboven bekijk merk ik op dat ik er toch enkele van heb, wil dit ook zeggen dat ik een traagwerkende schildklier heb?
ik wil vooral van die moeheid af en van enkele kilo's. wie heeft wat tips? of weet er een middeltje voor.

bedankt
lien

Monique, 31-12-2009 19:25 #183
Ik heb nu sinds de geboorte van mijn dochter ook schildklierproblemen. Ben enorm aangekomen en veel last van mijn bekken/heupen bij het staan/lopen als ik slechte dagen heb. Fietsen gaat daarintegen zonder problemen. Haaruitval is ook een probleem, mijn staart wordt er niet mooier op in ieder geval.

@Silvia: al zijn jouw ervaringen misschien niet zo maar je opmerking naar Jose is niet terecht. Voeding heeft wel degelijk veel effect op de werking van je lichaam. Er zijn echt stoffen die je beter niet kunt nemen en stoffen die goed zijn voor je. En stress en voeding en hormoon problemen kunnen hand in hand gaan.

Silvia, 30-12-2009 18:23 #182
Ik heb nu al 7 jaar een traag werkende schildklier. En ben 5 jaar intensief begeleid door mijn internist waar ik 4 keer per jaar kwam voor controle en bijstellen van de medicijnen Tyrax. Deze werd steeds verhoogt. Ik maak antistoffen tegen mijn schildklier aan, en mijn hypofise maakt teveel TSH. Houd veel vocht vast en heb last van oedeem in mijn enkels, daar kun je een put in drukken. De mensturatie is soms ontregeld. En ik heb erg veel last van gewrichtspijn. En ik heb een overgewicht van 20 kilo. Loop veel, fiets en blijf bewegen ondanks de vermoeidheden. Verder gaat alles zijn gangetje als je maar de ballans weet te vinden in rust en werk, sport. Verder heb ik ook wat onzinnigheden gelezen met name van een Jose (waarschijlijk een winkeltje in natuurvoeding of Homeophatie) Kan nu al zeggen dat je toch de meeste hulp en baad hebt bij de regulier zorg.

Marianne, 30-12-2009 10:32 #181
Hoi,
Ik ben laatst ook bij de dokter geweest. erg last van obstipatie en in 12 weken 10 kg aangekomen, ik ben 180 en woog altijd 68 kg nu 78 kg.voel me ook erg opgeblazen.net of ik vocht vast houd. Mijn zus heeft ook last van de schildklier. ben heel benieuwd wat uit het bloedonderzoek komt. Komen mijn klachten bekend voor?

groetjes marianne

Rebecca, 18-12-2009 19:28 #180
Hoi ik al een paar jaar aanhoudende klachten zoals warm hebben 37,3 en vaak griepig gevoel in de keel.
En ben vaak duizelig, en mij gewicht schommelt vaak. Ken er iemand die symptonen. Help mij aub. Want het word steeds erger en weet geen raad meer.Greetsx.

Roelien Moesker, 17-12-2009 13:35 #179
Eindelijk deze pagina gevonden, waarop de symtomen van een traag werkende schildklier staan vermeld. Verscheidene daarvan paasen bij mijn problemen. Ik moet alle reactie nog verder lezen.
't Is net of alle puzzelstukjes op z'n plaats vallen.

Maykina, 07-12-2009 18:11 #178
Hoi allemaal,
Ook ik heb last van een trage schildklier, alleen nog niet traag genoeg om zeker te weten dat het dat is. Gelukkig word ik serieus genomen, en in januari moet ik weer bloed laten prikken. Ik ben pas 20, maar voel me zo oud! :-( En ik heb erge last van opstipatie! Ik heb bijna alles van deze klachten die hierboven staan. Jammer dat veel mensen denken dat wij ons aanstellen, ze moesten eens weten!
Ik heb ook een hele gevoelige huid, niet eens vet en heb al 11 jaar last van acne! Niks helpt dan ook, mijn volle haarbos, is niet eens meer vol.
En ik kan geen studies doen, want ik ben alleen maar moe, depri en heb erg veel stemmings wisselingen, zomaar! Zonder een reden!

Jose, 07-12-2009 14:40 #177
Schildklierproblemen komen vaak voort uit stress, onvolledige voeding met te weinig vitaminen en mineralen, zwangerschap en andere zaken waar hormonen mee gemoeid zijn. Uit de juiste voeding moeten de grondstoffen voor het schildklierhormoon aangemaakt kunnen worden! Bij teveel stress moeten we ons ook zaken bewust worden! Bij mij heeft een bezoek aan een natuurgeneeskundig therapeut heel veel opgeleverd. (Een orthomolecilair geneeskundige zou ook een goeie zijn)

Zehra, 02-12-2009 11:46 #176
Ik heb 2kinderen meisje van4jaar jongetje11maanden na mijn bevalling heb ik probleem gekregen van mijn schieldklier ik heb haar uit van ik ben 19kg bij gekomen normaal was 50 ik voel me niet goed om de 6weken moet ik naar dokter om te vermageren wt moet ik doet ik heb ook hoog cholostrol wat moet ik doen bedank voor begrip

Tim, 27-11-2009 15:48 #175
Bij mij hebben ze deze week geconstansteert dat ik een te trage of praktisch een niet werkende schildklier heb en slik dus sinds woensdag wat tabletten. Nu lig ik dus al bijna 2 weken op bed. Koken en praten met mensen is me zelfs op dit moment te veel :S Zoals vandaag ook. m´n kop zegt ik ben fit en blijkbaar m´n lichaam niet. Was effe bij de buurtjes en in no time was ik zeiknat van het zweten. is dat normaal?

Henriette, 22-11-2009 13:05 #174
Ik ben inmiddels 44 jr en op mijn 16-e hebben ze ontdekt dat mijn schildklier niet goed werkte. Hij is te traag, inmiddels heb ik een gastric bypass ondergaan en slik thyrax en cytomel maar blijf last houden van mijn schildklier en overgewicht.Heb gelukkig een goede internist. Maar het blijft een schildklier met de hoofdletter K van klier.

Samantha Danenberg, 10-11-2009 09:11 #173
Ik ben een meisje van 14 jaar, en ik heb een langzaam werkende schildklier, ik ben door een bloedprik erachter gekomen dat ik dat heb ik baalde wel toen ik hoorde dat ik dat heb en wat er allemaal kan gebeuren, maar ik wordt nu geholpen door de dokter, en ik krijg medecatie, ik hoop dat het snel weg gaat.

Els Boorsma, 06-11-2009 13:49 #172
Ik ben 22 jaar geleden aan een te snelwerkende schildklier geholpen, is daarna 13 jaar goed gegaan zonder medicijnen. Op een dag begon ik tussentijd te vloeien, de huisarts zei, dat is de schildklier, dus aan de thyrax.
Ik bleef me beroerd voelen, nog meer thyrax, tot ik nu afgelopen voorjaar me zo ziek voelde dat de inmiddels nieuwe huisatrs mij doorstuurde naar gynecoloog en ja hoor een aardige vleesboom.Deze is in augustus weggehaald en ik ben nu aan het afbouwen met thyrax van 125 mg nu al op 37,5 mg en ga nog steeds naar beneden. Dus vrouwen als je dit merkt laat je eens goed onderzoeken door gynacoloog.Ik was bijna 20 kilo gegroeid en er is nu binnen 2 maanden 10 kilo af allemaal vocht. sterkte

G. Brouwer V. Bree, 04-11-2009 15:51 #171
Heb ook een traag werkende schildklier, sinds nieuwe internist wordt ik nu serieus genomen, slik een halve citomel en hele thyrax.Hoop dat het nu beter wordt heb heel veel klachten.

Gr G Brouwer v Bree.

Jalda, 31-10-2009 00:30 #170
Heey allemaal,

er is bij mij sinds ongeveer een jaar nu ook trage schildklier geconstateerd, ik was bij de huisarts omdat k me moe en futloos voelde, na veel bloedonderzoek was dit het conclusie, k kreeg ook thyrax voorgeschreven.alleen k heb het gevoel dat het compleet niet helpt, soms zijn de waardes wel goed, maar kwa hoe k me voel merk k geen verschil. dus ben al iets van 6 maanden gewoon gestopt zonder dat mn huisarts het weet. ik vroeg me af of iemand anders dit ook heeft gedaan… en hoe erg de gevolgen kunnen zijn.
want k zie het nut niet van de pillen slikken als ze niets kunnen veranderen aan hoe k me dagelijks voel

groetjes

Moie, 26-10-2009 23:17 #169
Beste Dusty, ik las net je berichtje en zal meteen even reageren. Mijn schildklier is ook te traag na de zwangerschap en sinds een half jaar ben ik onder behandeling van Euthyrox 125 mg (verhoogd van 75 naar 125) en ik voel me veel beter dan hiervoor. Het enige minpunt dat ik heb is huidproblemen. Ik heb veel last van een jeukende uitslag op mijn huid die op en af gaat, heel vervelend. Maargoed ik blijf zoeken naar een oplossing. Schildklier is zeker goed te behandelen en misschien mag ik over een half jaarweer van de medicijnen af als de schildklier het weer zelf aan kan, alleen is die kans klein. Mijn conlusie, de medicatie helpt hartstikke goed, kan weer later naar bed, heb meer energie, minder neerslachtig… alleen die huid… dat is het enige minpuntje! groetjes en sterkte!

Dusty, 14-10-2009 16:51 #168
Dag mensen,
Ik heb gisteren gehoord van de assistente van mijn huisarts dat mijn schilklierfunctie verhoogd was dus ik dacht ik heb een te snelle schildklier maar nu kom ik net van de dokter en die zegt dat dat dus betekent dat hij dan juist te traag is. Nu ben ik al vanaf gisteren aan het googlen en kwam ook hier terecht maar ik schrik nogal van de negatieve berichten. Er is bijna geen een positief bericht valt me op en dat vind ik toch raar want het kan volgens mij best goed te behandelen zijn. Okee dat je moet zoeken naar de juiste dosis enzo kan me voorstellen maar er zitten lijkt mij ook wel heel veel positieve kanten aan.
Ik ben blij dat ik nu eindelijk weet wat er met me aan de hand is en dat het te behandelen is! En dat hoor ik hier bijna van niemand terug… echt vreemd! En ook niet dat de behandeling goed aanslaat… daar praat ook niemand over! Het lijkt me sterk dat zo'n behandeling bij niemand dus eigenlijk een positief effect heeft of hoor ik hier alleen de negatieve kanten? Kom op mensen… graag ook wat positieve berichten please want dat kan ik nu wel even gebruiken na zoveel ellendige jaren! Ik heb al klachten vanaf mijn 18e jaar zo'n beetje en ik ben nu 36 dus er vallen heel veel dingen op zijn plaats. En ben al een aantal keren in mijn leven depressief geweest en noem maar op waar ik wel niet last van heb gehad! Dus ik wil nu eindelijk wel eens wat positiefs horen! Nou, let me know!

Groetjes Dusty

Kevin, 30-09-2009 21:16 #167
Ik slik sinds mijn 16e 0,150mg Thyrax. Dit heeft best een grote impact op mijn leven gehad. De problemen kwamen toen ik ~13 was en in plaats van erg sociaal werd ik stil, saai, chagrijnig en altijd slaperig. Heb dus als het ware 3 belangrijke jaren verpest en ga nu ook niet op stap of iets, gewoon de zin niet meer in :S. Maar goed, al lang blij dat ik weer beetje beter ben.

Had bij de 1e keer bloedprikken een waarde van 500, ipv een waarde tussen de 0 en 5. Best heftig dus, slik nu ook een dosis voor volwassenen.

Mildred de Wolff, 26-09-2009 09:42 #166
Na klachten bij huisarts bloed prikken ths waarde is 80 wat 4 moet zijn en een waarde van? 4.7 wat 9 moet zijn?
waar dit precies omgaat weet ik niet hij noemde nog meer maar moet wel gelijk met medicijnen beginnen.
ook heb ik diabetici type 2 hoge bloeddruk 150-105 te hoog cholesterol. en slik dus metformine 3 x 500 1 x simvastatine 10 mg 1 x diovan 1 x amlodipine.
nu werkt mijn schildklier dus fors te traag wat kun en hoe nu verder? grtjes

Brigitte Koopman, 09-09-2009 21:30 #165
Er gaat een wereld voor me open, dit heb ik al zo lang en ik voel al die pijntjes en zie alles duizelen voor mijn ogen en ik word wakker met stijve vingers en benen maar nu is het duidelijk. Ik slik Thyrax 3 tabl van 0,025 mg, maar ik ga weer bloed prikken morgen en dan denk ik dat ik weer omhoog ga
Ik sta niet alleen zie ik al, ik dacht echt dat ik een aansteller was niemand die me geloofde alleen mijn man. Mijn man heeft een verslaafings probleem en daar gooide idereen het op je ben gestrest door hem, nee wand ik leef al 12 jaar samen met hem en we horen bij elkaar dit is mijn probleem MIJN SCHILDKLIER:-(

Brigitte Koopman, 09-09-2009 19:47 #164

Martine, 03-09-2009 21:46 #163
Ook ik wilde even mijn reactie kwijt! Na mijn bevalling van ons eerste kind raakte ik de draad kwijt letterlijk en figuurlijk! Ik kon geen moment stilzitten was hyper en depressief, verder was ik ontzettend bang en haalde ik vanalles in mijn hoofd, ik viel snel af en na 3 maanden stopte dat sporte mezelf een ongeluk maar de kilo's bleven eraan zitten! Ik heb er in totaal anderhalf jaar mee gelopen en ben toen naar de huisarts gestapt die gaf al snel een receptje anti depressie pillen maar die heb ik niet genomen en toch maar even bloed laten testen op mijn schildklierfunctie!
En ja hoor eindelijk duidelijkheid! De eerste 3 maanden was mijn schildklier te snel en daarna is hij te langzaam gaan werken, en toen begon het pillentraject, thyrax netjes opbouwen en nog maar net begonnen blijk ik zwanger te zijn dus meteen omhoog met de dosis! Ben netjes elke maand op controle geweest en we hebben dan ook een gezonde zoon gekregen, maar nu 3 jaar later heb ik nog niet de juiste dosis! ik slik nu meer als dat ik zwanger was en sinds verleden jaar doet hij ook helemaal niets meer! Ik slik nu 0.175 en ik vraag me af omdat mijn waarden heel sterk wisselen of de pil er invloed op heeft?

Sarra, 03-09-2009 16:03 #162
Hallo allemaal! Ik sta gewoon te kijken van al die verhalen die jullie vertellen! Bij mij is er in April geconstateerd dat ik een te traag werkende schildklier heb, de symptomen
komen ook precies overeen! Alleen toen ik gisteren naar de internist ging voor verdere uitslagen, zei ze dat mijn schildklier met een waarde van 4,3 niet nodig was om met medicatie verholpen te worden en dat dat niet het probleem is. En dat terwijl ik 2 maanden geleden een waarde van 7,4 had, dus de waarde schommelt onwijs bij mij, wat mij onwijs frustreert, want ik loop hier al 7 jaar mee en er is geen oplossing. Mensen in mijn omgeving denken dat ik me aanstel, en zelf begin ik erg aan mezelf te twijfelen! Heeft iemand dit ook weleens meegemaakt? dat de waarde een paar keer in een paar maanden tijd zo verschilt?

Yasmine, 16-08-2009 14:24 #161
Een paar maanden na mijn zwangerschap bleek ik een te snel werkende schilklier te hebben. Kreeg van de internist propranolol voorgeschreven. Drie weken later moest ik weer bloed prikken en had een afspraak bij de internist. Bleek dat mijn schildklier in zo een korte periode langzaam is gaan werken. De internist vertelde ook dat ik hiervoor voor altijd medicijnen voor moet slikken. Ik ben hier heel erg van geschrokken. Nu merk ik inderdaad ook dat ik aankom en heel snel moe ben. Maar hoop dat ik me door de medicijnen snel beter ga voelen.

Waar ik wel heel erg van schrik is dat je door een traag werkende schildklier onvruchtbaar kunt raken. Ik ben nog erg jong (24 ) en ik heb altijd een groot gezin gewild… Heeft iemand hier misschien ervaring mee of kan iemand mij hier misschien meer over vertellen? Soms denk ik er zelfs aan om weer te stoppen met de pil (heb een kind van 6 maanden) omdat ik bang ben dat ik in de toekomst niet meer zwanger kan raken… is het misschien nodig om een afspraak te maken bij de gynaecoloog, dat hij/zij mij misschien wat meer kan vertellen?

Laura, 11-08-2009 18:28 #160
Hallo allen, Vandaag terug gekomen van de verloskundig en ze hadden geconstateerd een verhoging van een of andere waarde. het kwam er op neer dat ik een traag werkende schildklier kan hebben moet over 6 weken weer prikken. Dit is mijn tweede zwangerschap en bij mij vorige heb ik niets gehad… hopelijk loopt het los. Jullie horen het groetjes laura

Haylie (infoteur), 31-07-2009 20:56 #159
Ik ben afgelopen maandag naar de dokter geweest en heb bloed laten prikken. Hij noemde even snel een trage schildklier, maar is hier niet op verder gegaan. Op alle dingen die hij heeft genoemd ben ik gaan google, zo ook dit onderwerp. Ik schok van alle overeenkomsten die ik heb met de bovenstaande lijst.

Haaruitval, slaapstoornis, moeite met gewicht, vruchtbaarheidstoornis(PCO), blauwe plekken vooral op mijn benen, duizeligheid, bloedarmoede.

Ik ben nu best bang en zenuwachtig vooral nu ik al jullie verhalen lees.

Hoe houden jullie dit vol samen met een normaal leven?

Liefs, Haylie (19-jaar)

Hoes, 21-07-2009 15:42 #158
Hallo allemaal,

Ik leef met jullie allemaal mee, ik heb ook 3 jaar last van een trage schildklier. het punt bij mij is dat ik juist ben afgevallen de laatste tyd, terwijl hij dus traag werkt. Ik heb bloed geprikt vandaag en wacht nu voor de uitslag en ben er wel heel zenuwachtig voor. Heeft iemand zo een soort gelijke situatie megemaakt?

Gr. hoes

Floor, 14-07-2009 10:58 #157
Wel even schrikken om zulke heftige verhalen te lezen, maar als ik terugdenk, is het bij mij ook wel erg geweest. Gelukkig gaat het nu goed, alleen het afvallen blijft altijd problematisch. Mijn ervaring is dat je zelf veel moet doen om weer "op de rit"te komen. De internist kijkt puur naar de bloedwaarden en in mijn geval is de dosis Thyrax die ik gebruik hoger dan wat zou moeten volgens deze waarden. Door uitproberen ben ik er achter gekomen wat een goede waarde voor mij is, overigens wel in overleg met de internist. Inmiddels voel ik aan wat een goede dosis is, en is bloed prikken eigenlijk niet meer nodig. Via een reumatoloog die zich ook met homeopathie bezighoudt ben ik me meer met voeding gaan bezighouden. Volgens hem wordt door bepaalde voedingsmiddelen de werking van de schildklier tegengewerkt. En ik heb inderdaad ontdekt dat suikers, aardappels, geraffineerde koolhydraten (b.v. wit brood) en alcohol een negatief effect hebben. Vooral de volgende ochtend heb ik pijnlijke handen en ben ik sloom en duf. Het kan per persoon wel verschillen waar je heftig op reageert. Misschien een tip voor mensen die last van hun gewrichten hebben om dit eens in de gaten te houden? Verder is het belangrijk om goed voor jezelf te zorgen; niet alleen fysiek, maar ook tussen de oren. Ik heb veel gehad aan een totaalbalanstherapeut, dat is iemand die je lichaam met een spiertest "doormeet" en de balans zowel fysiek al psychisch herstelt door je b.v. supplementen te adviseren (b.v. zink of magnesium) en/of je helpt inzicht te geven in problemen. Lastig uitleggen, maar het werkte bij mij geweldig. Het belangrijkste is om je niet met een kluitje in het riet te laten sturen en zelf verder te zoeken als je je nog niet goed voelt, ook al voel je je nog zo rot. Afgezien van de 10 kilo die ik nog kwijt wil, voel ik me weer een gelukkig mens en ik wens iedereen van harte hetzelfde toe. Het is hard werken, maar dan heb je ook wat!

Mata, 06-07-2009 16:11 #156
Ik herken mij in zoveel symptomen maar men vindt al 4 jaar niets in m'n bloed! Heb de ziekte van Graves volgens een professor in het UZ leuven, maar er worden geen abnormale schilklierwaarden vastgesteld. Zij zegt dat ik waarschijnlijk nog last ga krijgen. Je kan Graves vóór de schildklierproblemen krijgen of erna volgens haar. Nu speelt alles terug op de laatste maanden: Vermoeid, wazig zicht, uitpuilend oog, duizeligheid (vooral bij bukken), blauwe plekken, constant blaasontstekingen, tintelende, gevoeloze armen, benen, voeten, … zwaarmoedigheid, hartkloppingen, dikke voeten van het vocht, slecht slapen, spierpijn. Op m'n werk geraak ik geen meter vooruit met m'n taken.

Als ze niets vinden dan kunnen ze mij ook niet behandelen, zo vervelend zeg. Net zoals iemand hier schreef, ik voel me zoooo oud en de drukste periode van mijn leven moet nog komen. Heeft iemand ook dat probleem gehad? Je hebt alles symtomen maar ze vinden niets in je bloed?

Lody, 29-06-2009 23:12 #155
Ik slik ook al vanaf 2003 Thyrax 0,15mg en voel me rond uit belabberd. Mijn gewicht krijg ik maar niet onder controle en ben van 60kg naar 105 kg gegaan en durf niet meer op de weegschaal te gaan, mensen die ik even niet gezien heb herkennen me niet meer en ik schaam steeds meer voor mijn lichaam. Voel me bezwaard als ik iets lekkers eet en diep ongelukkig als ik weer eens achter een bord sla zit.Miijn huid is super droog, mijn haar valt uit en is dof, mijn gewrichten en spieren doen vreselijk veel pijn, ben opgeblazen doordat ik veel vocht vast hou, dikke buik en maag, hartritme stoornissen, vergeet veel, voel me een gevangene van mijn eigen lijf.Wandelen doe ik graag maar helaas dat is niet meer voor mij weggelegd ik kan het niet meer. na 100mtr. doen mijn benen zon pijn dat ik moet gaan zitten.Zijn er mensen die dit herkennen?

Grazia, 26-05-2009 15:13 #154
Ook ik mag me onder de club scharen van mensen met een te traag werkende schildklier.
Vandaag begonnen met Thyrax 1 tabl van 0,025 mg en dat moet dan naar 3 tabl.
De waardes waren niet echt onwijs slecht (weet eerlijk gezegt niet wat de waardes zijn ) maar huisarts vond het toch wel beter om aan de medicatie te gaan. Over 12 weken weer bloed prikken en dan kijken hoe de waardes zijn.

Heel veel klachten die hier beschreven staan komen me erg bekend voor
-benauwdheid
-snel koud
-snel blauwe plekken
-tintelingen
-rusteloze benen-
-opgeblazen gevoel
-concentratie problemen
-haaruitval
-spier en gewrichtspijn
-stemmingswisselingen
-Pms
en dat sterkt mij toch wel om nu idd maar met de medicatie te gaan beginnen.

Ben heel benieuwd of mijn klachten gaan verdwijnen… Zijn er trouwens ook mensen die bekend zijn met een zeer pijnlijke tintelende tong. Dit was namelijk mijn klacht waardoor de arts mijn schildklier waardes wilde onderzoeken. Ik lees hier namelijk niets over bij andere, terwijl mijn arts hier toch aan dacht.

Henk, 23-05-2009 15:35 #153
Ook ik wist niet dat ik last had van mijn schildklier(traag werkende schildklier) Na een bezoek aan mijn huisarts die mij direct doorgestuurd heeft naar eerst de K.N.O arts omdat ik ook last had/heb van Apneu. De K.N.O-arts kwam direct tot de conclusie dat het wellicht en met zekerheid aan mijn schildklier lag. Direct een afspraak gemaakt met de Internist, en dezelfde dag heb ik een behandeling gekregen van haar. Ik wil hierbij niet nalaten zowel mijn huisarts, de K.N.O arts, en de Internist mijn bewondering en complimenten over te brengen. Zij hebben geen seconde gewacht maar direct gehandeld, dit in het JBZ-Ziekenhuis in Den Bosch. Van de Internist heb ik een kuur gehad voor twee(2)weken, daarna bloed prikken en wederom een afspraak. Nu is mijn dosis verhoogd naar 3 pillen per dag, en men ziet en ik voel duidelijk verbetering, alhoewel ik moet zeggen dat de klachten nog niet helemaal voorbij zijn, maar dat is aan mij te wijten omdat ik in een te korte tijd snel resultaat wil zien. Maar de Internis heeft mij gerusgesteld en langzaam aan komt er verbetering in. Voor degene die wil weten welke internist mijn behandeld; Dr. Knibbeler in het Jeroem Bosch Ziekenhuis in Den Bosch.

Ingrid, 20-05-2009 11:12 #152
Hallo,

Gisteren is er bij mij bloed afgenomen om te kijken of mijn schildklier nog goed werkt. Ik ben ik korte tijd enorm aangekomen, ben ontzettend moe en somber, pijn in knieen en handen, menstruatie verloopt niet zoals het hoort, heb wel trek maar op het moment dat mijn bord eten voor m'n neus sta kan ik wel over mijn nek gaan, voel me opgepompt, altijd koud, zweet me kapot 's nachts, heb snel blauwe plekken die traag verdwijenen, kan me erg slecht concentreren en voel me snel duizelig. Klinkt erg stom maar ik hoop dat ik nu eindelijk eens mijn klachten erkend krijg. ik loop tegen zoveel muren op omdat het niet duidelijk is wat er met mij aan de hand is. Voel me gewoon niet goed… maar er is niets aan mij te zien (behalve bolle toet en wat bleek) dus ontstaat er veel onbegrip. Ik wil me goed voelen en genieten van alle fijne dingen in mijn mooie leven. maar de vermoeidheid en het niet goed voelen staan me in de weg. Enorm frustrerend!
Ook mijn moeder heeft een te trage schildklier en die heeft alles nu goed onder controle. Nu maar hopen dat ik iets met de uitslag van mijn bloed kan en dat ik handvaten krijg om mezelf te herstellen!
Herkent iemand mijn verhaal?

Tessa, 04-05-2009 19:38 #151
Mijn schildklier bleek vergroot voor mijn eerste zwangerschap. Mijn dokter ontdekte dit plots en drong aan op prikken zodra ik zwanger zou zijn. Meteen bleek mijn schildklier vertraagd en moest ik 25 mg Euthyrox gaan slikken. Tijdens mijn tweede ging ik naar 50 én daarna naar 75. Dat slik ik nog steeds. De dokter denk nu - gezien mijn klachten - dat mijn waardes weer op hun kop staan. Ik heb heel veel pijn aan mijn bekken, mijn menstruatie is opeens heel onregelmatig en ik zweet me rot 's nachts. Ik heb vandaag laten prikken en krijg deze week de uitslag. Nu lees ik alleen hier dat deze niet helemaal betrouwbaar hoeft te zijn! Kan iemand me meer vertellen?

Laura, 04-05-2009 16:01 #150
Hallo,

Ik loop al een hele tijd bij de dokter met bovenstaande symptomen maar loopt elke keer op niets uit. de laatste keer werd er me verteld dat ik een Burn out heb. Nu is mijn menstruatie weer veel te laat, nee ik ben niet zwanger, ook ben ik steeds ongelooflijk moe. Ik heb deze 2 symptomen gegoogled en kwam op deze site uit. en wat herken ik mijzelf hierin! Ik zou dus heel graag een bloedtest willen laten doen op een te traagwerkende schildklier maar ten 1e, de dokter ziet me alweer aan komen en ten 2e ik lees hier dat een bloedtest niet altijd een goede uitslag geeft. Heeft iemand tips voor mij wat ik misschien kan doen en hoe ik het het beste bij de huisarts kan brengen?

ik hoor het graag en alvast bedankt voor de reacties.

Linda, 23-04-2009 00:34 #149
Lidy, wat herken ik mezelf in jouw verhaal. Ook loop ik sinds oktober/november 2008 met een burn-out (volgens de huisarts/psychologen etc). Ook ik heb fibromyalgie (sinds ca 5 jaar door reumatoloog diagnose gesteld), uitgeput zijn, altijd maar te zwaar in het gewicht zijn, moeilijk tot niet kunnen afvallen, pijnlijke spieren, stram, kouwelijk, prikkelbaar niet te vergeten etc. Heb 3 x in 1 jaar mijn bloed laten prikken op werking schildklier, 1e keer werkte hij te langzaam, 2e keer werkte hij dubbel zo langzaam als bij de eerste test, 3e keer werkte hij volgens test goed genoeg en dat was het dus, 2 keer niet goed, maar de 3e keer wel goed… dus werd er door de huisarts verder niets aan gedaan.
Maar nu ik jouw verhaal lees, denk ik verdorie… dit zou het zo ontzettend kunnen zijn. Ga toch nog een keer om een bloedonderzoek vragen en eventueel de tablejtes gaan gebruiken welke ik in jouw verhaal lees. Maar wat een gedoe toch, ik hoop dat dit het is en dat ik me over een tijdje ook weer energievol mag voelen. Ik wens je nog een hele fijne energievolle toekomst.

Lidy, 18-04-2009 19:27 #148
Dag allemaal,
sinds enige maanden behoor ik ook tot de groep mensen die een amper werkende schildklier heeft. Echt, meer dan een half jaar lang dacht ik gebukt te gaan door een burnout. Alle verschijnselen leken erop: lusteloos, doodmoe, prikkelbaar, stramme en stijve spieren en noem maar op. Het zal jullie allemaal wel bekend in de oren klinken. Uiteindelijk toch een bloedonderzoek laten doen. Resultaat: de schildklier functioneert niet c.q. amper. Goede uitleg van mijn arts deed alle puzzelstukjes op de juiste plek leggen. Geen wonder dat ik me al die tijd zo belabberd heb gevoeld. Opmerkelijk is wel dat ik geen gram was aangekomen. Zo zie je maar weer. Op het werk kon ik evenmin naar behoren functioneren. Ik heb me echt maandenlang voortgesleept. Dankzij die tabletjes, eerst duotab en nu levothyroxine. Eerst 50 mg en later wegens geen beoogd resultaat de dosis opgehoogd naar 75mg. Dat bleek een overdosis te zijn met louter hartkloppingen, beklemmend gevoel etc etc etc. Terug naar de 50-dosis en gelukkig ben ik weer bijna de oude.

Echt, regelmaat in je leven, plezier in je werk en lekker in je vel zitten. Dat alles heeft invloed op je schildklier. En nog een nieuwtje voor diegenen die het nog niet weten: fybromyalgie is min of meer een voortvloeisel van een slechte schildklier. Hetzelfde geldt voor dat rare gevoel in de benen. Restless legs of hoe het ook wordt genoemd, magnesium/calcium tabletten doen wonderen!

Leendert: ik zou niet parttime gaan werken, maar een goed medicijn zoeken. Zelf ben ik inmiddels van baan veranderd en deze nieuwe uitdaging is als het ware ook een ultiem medicijn.
Ria: Kelptabletten en vitamine B12 kunnen ook een bijdrage leveren. Bional is misschien duur, maar in mijn situatie een uitstekende aanvulling!

Leendert, 17-04-2009 22:45 #147
Ik heb in middels al 13 jaar een niet werkende schildklier. De 1e jaren was het 'spelen' met de medicijnen, maar daarna is het een jaar of 6 heel goed gegaan. Na mijn trouwen en vervolgens vaderschap is het steeds slechter gegaan; ik schrijf dit zelf toe aan heel ander leven. Ik ben van mening dat een structereel leven heel belangrijk is voor schildklierpatienten. Op tijd eten, naar bed gaan etc.
Vooral de laatste 2 jaar (sinds ik vader ben en ook regelmatig gebroken nachten heb = moe ben) merk ik dat het een heel bepalende ziekte is. Ik ben veel moe en heb er ook meer klachten bij gekregen: haaruitval op m'n benen, koude voeten, evenwichtstoornis/duizeligheid, vermoeide ogen ('s avonds), veel hoofdpijn, onregelmatige hartslag etc. Nogmaals, ik heb het idee dat een structureel leven ontzettend belangrijk is bij schildklierpatienten! Ook ben ik nu van plan om een dag minder te gaan werken; de woensdag wil ik vrij nemen. Hoe denken jullie daarover? Als ik eens een woensdag vrij ben kom ik veel beter de week door. Zijn er meer die parttime werken vanwege hun schildklier?

Ria Koeman, 16-04-2009 21:26 #146
Ik heb ook een traagwerkende schilklier. En erg veel pijn in mijn benen. Heeft iemand resultaat met magnesiumtabletten? Schijnt daar goed bij te helpen. Wat is dan de dosering?

Sevda Cetin, 13-04-2009 16:51 #145
Ik heb een maandje terug ontdekt dat ik ook een traag werkende schildklier heb de arts heeft mij dit verteld. Ik werd meteen bang dat ik aan zou komen dus eten deed ik niet, ik heb nu veel last van obstipatie, haaruitval en vermoeidheid. Ik dacht altijd dat ik aan het overdrijven was of gewoon veel te lui maar nu blijkt toch dat het komt door mijn traag werkende schildklieren. Nooit geweten dat het zo erg was tot ik hier op dit site kwam en de reacties las. Zijn er mensen die ook heeel moeilijk afvallen door deze ziekte want ik ben dan niet overdreven dik maar heb er wel last van (adem halen, rug pijn enz). En ik wil gewoon weer gezond zijn wat kan ik nu doen.

Tudi, 13-04-2009 14:19 #144
Een jaar of 5 is gebleken ik een te traag werkende schildklier heb. Ik dacht toen: nou ja een te traag werkende schildklier even medicijnen en alles is als vanouds, ik heb me totaal niet gerealiseerd dat het een ziekte is die de kwaliteit van leven behoorlijk aantast. Dat ik bij alles wat ik wil doen rekenschap moet houden met de altijd aanwezige vermoeidheid. Soms ben ik zo dodelijk vermoeid dat ik bijna niet weet waar ik het zoeken moet. In zo'n periode lig, als ik vrij ben, veel op bed.
De laaste maanden heb ik echter heel veel last van stijve kuitspieren, dat beperkt me heel erg in mijn doen en laten. Wat ik me nu afvraag is of dat nu ook bij de ziekte hoort en wat belangrijker is: wat kan ik er aan doen? Heeft iemand misschien een tip voor me.

Liena, 11-04-2009 21:53 #143
Mijn schildklier werkt sinds 5 jaar ook te langzaam. Heb nu een witte en een roze tablt thyrax, dus 0.150.Heel veel wat ik hier heb gelezen herken ik. Word nu, na diverse artsen en steeds meer medicijnen, door de iternist doorverwezenvoor een echo. omdat ze denkt dat mijn schildklier niet meer werkt. Zou dat de oorzaak zijn dat ik al 5 maanden zit te slapen, als ik al slaap, in een stoel omdat ik het gevoel heb dat ik stik in bed.Ook groei ik weer en dat nadat ik al 30 kilo was aangekomen. Zou er nog een kans bestaan dat ik me weer wat beter ga voelen?
Ik heb nu zelfs hulp in huis en ook moet ik worden geholpen met persoon lijke verzorging.

Karin, 31-03-2009 21:36 #142
Ik loop al heel wat jaren met ontzettend veel lichamelijke klachten rond. Ziekenhuis in en uit en op alles getest, maar niks concreets gevonden krijgen. Ook werd ik geprikt voor mijn TSH en daar kwam niks uit. Via een goede vriendin van mij kwam ik op de site van HPU. Dit is een stofwisselingsziekte die helaas nog niet via de reguliere weg erkend word. Alles over HPU en hoe je een test kan doen, vind je op hun site. Makkelijk te vinden via Google. Nu blijkt dus dat HPU de TSH waarde onderdrukt en bijna altijd een negatieve bloeduitslag zal geven als je HPU hebt. Ik ben altijd overtuigd geweest dat mijn schildklier niet goed werkt [familie kwaaltje] dus ben ik blijven doorgaan met onderzoeken. Uiteindelijk weet ik nu dat ik HPU heb en een hoofdwaarschijnlijk een traag werkende schildklier.

Stacey, 16-03-2009 11:05 #141
Ik heb sinds de geboorte van mijn 1e kindje een te trage schildklier. Mij was ook verteld dat dit vaker voor komt na een zwangerschap en dat het weer zelf goed kan komen. Helaas… bij mij niet. Ik slik Euthyrox 25 en ben al 2 keer toen ik stabiel was proberen te stoppen maar helaas. Het is nu voor de rest van mijn leven. Als ik stabiel ben voel ik me gewoon goed en heb ik nergens last van. Bewegen is een must om je fit te voelen. En dan hoef je echt niet naar de sportschool. Gewoon veel op de fiets doen en lopen. Inmiddels bevallen van mijn 2e kindje…

Charmaine, 09-03-2009 18:28 #140
Ik loop ook met een trage schildklier. Waarschijnlijk loop ik er al een paar jaar mee. Inmiddels volg ik siatsu therapie en dat doet me veel baat! Ik krijg jodiumtabletten die op je tong smelten. Ik heb een jodium tekort en in die tabletten zitten zouten wat ook bv. in keukenzout zit maar dan tig keer verfijnd zodat het opneemt. Het doet me goed en blijf het slikken! In het begin had ik ook allemaal vage klachten zoals verdikkingen op de arm of ergens op mijn hand. Het leek alsof er een ontsteking onder zat. Door deze tabletten is dit ook weggegaan! Siatsu therapie is écht een aanrader. Kost wat, maar het is 't waard!

Hanneke, 05-03-2009 12:01 #139
Beste Andre ik heb dezelfde klachten als jij ik heb al ruim 2 jaar een traag werkende schildklier en ben "goed" ingesteld maar moet alles doseren door gebrek aan kracht en uithoudingsvermogen. Ook veel last van pijnlijke spieren en gewrichten. Het zal er dus allemaal wel bijhoren.

Germaine Limpens, 01-03-2009 16:55 #138
Vorige week is inderdaad, ná enkele jaren, vast komen te staan dat mijn tal van 'vage' problemen uiteindelijk de oorzaak lijken te hebben van een té traag werkende schildklier. Het lastige als frapante is dat de compensatie stof TSH niet of nauwelijks als stimulans werkt. Binnenkort naar een internist om het nader onder de loep te nemen. Het lijkt een antwoordt op lang vele lastige vage klachten. Pas concludeerde 'k dat m'n nagels ál maanden niet gegroeid waren… tja toen werd 't tijd voor de huisarts om te toetsen richting schildklier werking. Uiteraard zal het me minstens benieuwen naar het verloop!

Andre, 28-02-2009 14:57 #137
Een aantal jeren geleden is, na vele onderzoeken, geconstateerd dat mijn schildklier te traag werkt. Ik slik nu elke dag Thyrax en mijn bloed wordt elk half jaar gecontroleerd. De waardes zij nu goed. Ik voe me echter nog steeds niet goed, ik ben vaak moe, de ene periode meer dan de andere. Bij krachtinspanningen (bijv. kurk uit een fles trekken) voel ik de energie uit mijn lichaam trekken. Ook duurt het herstel na lichamelijk werk erg lang, als ik wakker wordt na goed geslapen te hebben sta ik weer moe op. Kan iemand mij vertellen of het normaal is dat ik mij nog steeds moe voel terwijl mijn waardes mbv thyrax goed zijn?

Ellen, 24-02-2009 10:45 #136
Heeft iemand ervaring met goed ingesteld zijn voor wat betreft TSH en T4, maar nog niet met T3? Ik heb nog steeds allerlei klachten van toen mijn schildklier bijna niet meer werkte en dat is nu ruim een half jaar geleden.

Brenda, 18-02-2009 16:15 #135
Ik was in december genezen verklaard van de ziekte van graves (een auto-imuunziekte voor te snel werkende schildklier) en vandaag krijg ik te horen dat mijn TSH-waarde op 26,6 (!) staat. iemand enige raad hierover?
groetjes

Hami, 27-01-2009 15:21 #134
Ben drie maanden geleden bevallen. Drie weken na de bevalling ben ik bij de psychiater geweest. Na een gesprek van 20 minuten constateerde deze: een postnatale depressie en schreef meteen anti-depressiva voor. Dit wilde ik niet! Niet na een gesprek van 20 minuten. Als het echt nodig is vind ik het ok, eerst kijken wat er verder aan te doen is.
Mijn bloed is geprikt, en hierin is te zien dat mijn schildklier te langzaam werkt. Mooi geen postnatale depressie dus. Ik ben gestart met een blauw tabletje thyrax op een dag. Kan iemand me vertellen op een te langzaam werkende schildklier na de bevalling weer over gaat? En hoe het nu verder gaat met de medicijnen?

Ik hoop dat iemand me meer kan vertellen, ik wordt niet heel veel wijzer op internet. Heeft iemand een heel goede site? Of weet iemand waar ik terecht kan voor meer informatie? (heb mijn arts al verschillende keren gebeld en voel me een beetje bezwaard op dat weer te doen)

Karin, 16-01-2009 22:13 #133
Hai Tasja ik las jou berichtje en ken het probleem. Ik slik nu vanaf juni 2008 cytomel naast mijn thyrax tabletjes en ik moet zeggen dat ik mij sinds kort steeds beter ga voelen. Ben minder moe en heb veel minder last van spieren en gewrichten. Ik raad je aan om ook aan de cytomel te beginnen. Let op: je krijgt het niet zomaar voorgeschreven maar je moet gewoon doorzetten. Als je het krijgt moet het wel de tijd gunnen want bij ij duurde het ook vele maanden voordat het echt beter werd. Succes ermee

Nancy, 15-01-2009 10:50 #132
Hoi linda, ik heb ook een te traag werkende schildklier. Ik probeerde van alles om af te vallen en niets lukte me totdat ik het bloedgroependieet ging volgen, nu val ik dus wel af, gelukkig! Het gaat niet met sprongen maar ik val wel af en dat is het belangrijkste en natuurlijk wat het allerbelangrijkste is overdaad schaad.

Linda, 14-01-2009 22:12 #131
Ik heb ook een te traag werkende schildklier en ben helaas ook aardig wat kilo's aangekomen. Heb al verschillende dieten gedaan waaronder Herbalife maar val dus helemaal niets af. Is er iemand die wel baat heeft bij een dieet? Graag zou ik wat tips krijgen hoe wel af te vallen?

Marieke, 14-01-2009 15:22 #130
Mijn moeder en 2 van mijn broers hebben een te trage schildklierwerking. Geen idee welke vorm en welke medicijnen ze gebruiken, maar ik begin me nu toch een beetje zorgen te maken over mijn eigen lijf. Ik ben jaren geleden getest, maar als ik bovenstaand rijtje kenmerken lees, ben ik verbaasd hoeveel van mijn zgn. onbeduidende (maar ondertussen heel vervelende) klachten verband zouden kunnen hebben met een te trage schildkier Moe, af en toe duizelig, heel snel blauwe plekken, slecht zien af en toe, gewichtstoename, vocht vasthouden, slaapproblemen, snel koud, bleek gezicht en ga zo maar even door. Heb een lastige tijd achter de rug en schoof het meeste daar maar op af, maar morgen bel ik de huisarts voor een bloedtest.

Hannah, 07-01-2009 23:13 #129
Ik zou iedereen die problemen heeft met de schildklier willen aanraden om bioresonantietherapie te proberen.

Tasja, 07-01-2009 22:20 #128
Mijn schildklier werkte al te traag sinds mijn dertiende. Mijn vorige dokter heeft me ervoor nooit behandelt. Ten lange duur naar een andere gegaan en hij heeft me meteen L-Thyroxine 50 gegeve. Nu werkt ze op een goede snelheid, maar nu is ze te groot en heeft ze gezwelletjes. zucht! lol. Dus nog meer medicijnen. Ook diagnose gekregen van cvs en fibromyalgie. Nuja. geen idee waarom ik het hier plaats, gewoon om het even van me af te zetten denk ik!

Cobie, 29-12-2008 16:54 #127
Ik gebruik al jaren Thyrax Duotab ben begonnen met 1 blauwe 0,025 mg.is na vele malen bloedprikken gegaan naar 4 tabletjes per dag (dat is gelijk aan 1 witte van 0,1 mg.
Nu gebruik ik 1 witte 0,1 mg en 1 blauwe 0,025 mg. per dag altijd `s morgens 1 half uur voor het ontbijt en voel me er goed mee. Mijn schildklier is al een hele tijd goed met die tabletjes.:-)

Martin, 20-12-2008 17:20 #126
Traag tot bij na bevroren in mijn lichaam lopen na 100 meter alsof de motor vastliep mijn hoofd trok schuin weg fietsen was niet meer te doen doordat ik m'n hoofd niet meer normaal kon oprichten was het zicht op de weg niet meer mogelijk thyrax is een (genots) middel dat al de klachten liet verdwijnen ik kan met de doses mijn toestand tunen naar believen wil ik lui zijn dan kan dat wil ik opgefokt zijn kan dat ook natuurlijk ga ik voor de balans tussen lichaam en geest maar het blijft een bijzonder
(genots)middel!vraag me waarom ik weet het namelijk.luisterend naar mijn lichaam… phyco killer… ta ta ta ta tatataaaaaa

Romee, 17-12-2008 13:03 #125
Ik ben ook schildklier patient maar wat ik me afvraag is hoeveel mg jullie slikken per dag?
Ik slik nu 1.5 mg en nog werkt mijn schildklier veel te traag.

Linda Voor Yvonne, 13-12-2008 13:59 #124
De bloedwaarden zijn voor iedere patient anders, maar als ik uw waarden zie lijken ze mij wat laag. Maar, nogmaals, iedereen heeft andere waarden. Mijn waarden zijn bv. T4 22 en TSH 1.5. T3 weet ik niet. Ik heb een te traagwerkende schildklier, wat na de geboorte van mijn oudste zoon is ontstaan. Ik ga wel komende week weer bloed prikken omdat mij al een paar weken niet goed voel. Mijn menstruatie blijft uit, ben koud, moe, kom aan etc. Pijn in de keel hoort er ook bij. Dat is echt een symptoom.

Trouwens de gemiddelden van waarden liggen voor T4 tussen de 16-22 en voor de TSH 0.5-3, dat is wat de internist mij vertelde. Hopelijk heb je hier wat aan.

Yvonne Maijer, 12-12-2008 09:20 #123
Ik zou graag willen weten of iemand de waarden van de schildklieren weet. In 1990 werkten mijn schildklieren helemaal niet en toen lag ik in het ziekenhuis. De klachten die in de lijst staan heb ik allemaal op 7 na. Zelf heb ik Fybromilagie en ben suikerpatient. Reeds een paar maanden heb ik last van mijn keel en heb achter op mijn tong een soort bultjes volgens de dokter (zonder te kijken) waren mijn smaak papillen opgezet. Ook heb ik keelpijn en last van slikken. Vandaag de uitslag van mijn bloed. T4-13, TSH-2,2-T3-1,2. Wie wil mij alsjeblieft helpen.

Rani, 03-12-2008 18:21 #122
Hallo,

Ik heb ook een te traag werkende schildklier ik ben in 2 jaar tijd 40 kg aangekomen. Ik eet op tijd sport, maar er gaat er niks van af.Ik heb heel erg last van een droge keel. Heb wel wat van de huisarst gekregen maar heef niet echt veel geholpen. Ik heb ook drop met honing geprobeerd. Ik ben 29 jaar en heb ook een kinderen wens. Ik gebruik nu al ongeveer 4 jaar Thyrax. Eerst moest ik 4 tabletten innemen dat was te zwaar toen 3, dat was ook nog te zwaar nu drink ik dagelijks 2 Tryrax. Ik heb begrijpen van mijn dokter dat ik dit mijn hele vele moet gebruiken. Ik wil heel graag afvallen, ik zit niet lekker in mijn vel. Ik heb van alles geprobeerd. hoop dat iemand mij kan helpen.

Alvast bedank,

Rani

Manuela, 30-11-2008 19:17 #121
Door manuela voor jannie
beste jannie ik heb zelf ook dat probleem met slikken ben naar de kno arts geweesd en die is er bij mij achter gekomen dat het de tong amandelen zijn die opgezwollen zijn heb hiervoor tabletten gekregen maar ze helpen niet echt maar ze hadden wel een lange duur nodig eer ze werken moet in januarie weer terug naar de kno arts ben benieuwd of het beter gaat maar denk van niet en dan moet ik er maar mee leven zij ze tegen me dus laat je maar eens onderzoeken op de tong amandelen
groetjes manuela

Jannie, 29-11-2008 16:37 #120
Ik heb door een te traag werkende schildklier erg last van slikken vooral als ik eigenlijk moet gaan slapen. Het is alsof ik af en toe stik. Alsof er iets in mijn keel zit wat ik niet weg kan slikken. weet iemand hier een middelttje voor gorgelen bv. met?
ik hoop op reacties

Connie Josso, 25-11-2008 17:48 #119
Vorig jaar kwam ik er achter na heel ziek te zijn waaronder opgejaagd en trillen en nog veel meer klachten dat ik een veels te snel werkende schildklier had. Ik kreeg medicijnen waaronder strumasol en tyrax en al snel werd het veel beter. De laatste maanden voel ik me weer heel beroert en kan niet meer slapen en ben ook heel erg depresief en moe en koud. Vandaag heb ik dan maar een afspraak gehad met de mijn psychiater omdat ik merkte dat ik nu wel erg afgleed. Ik loop bij hem omdat ik sinds een paar jaar invalide ben geworden en daar mee moest leren leven. Hij schreef me antidepressie middel voor en wilde wel dat ik even mijn bloed liet controleren. Wat blijkt, mijn schildklier is nu volledig gestopt met werken. Mijn vraag is of er iemand is die het ook heeft meegemaakt en wat de gevolgen kunnen zijn. Ik ben echt blij dat mijn arts zo slim is om het te controleren, en begin maar eerst weer met de tyrax. Ik ben blij dat er in ieder geval een verklaring is waarom ik zo erg depri ben, ik zie het op het moment echt even niet meer zitten! Ik hoor het wel.

Jannie, 22-11-2008 14:48 #118
Al vanaf jan 2008 ben ik erg moe, longonst. astmaaanval, verhoogde suiker, cholesterol verhoogd, en heel erg moe.
Ik werd zelfs gelabeld als depressief en zou of anti-depressiva gaan slikken of worden opgenoemn op ee n paaz.Zo daalde mijn stemming. Tot ik zelf ging vragen om een bloedonderzoek. Er is dus uitgekomen dat mijn schildklier erg traag werkt. Ik ben niet blij met wat ik heb maar heel erg blij dat ik weet wat ik heb.

Peter van der Tier, 21-11-2008 12:34 #117
Vraagje. Ik heb al enige jaren problemen met mijn schildklier. Mijn vraag is, krijg je vaker dan normaal last van keelpijn, op dit moment heb ik weer keelpijn, moeite met slikken enz. Ik heb van de dokter pijnstillers gekregen en het advies om te gorgelen met kamille thee, drinken van thee met honing.

Tinie Notenboom, 19-11-2008 12:22 #116
Mijn vraag is of een verhoornde huid of plekjes ook door de traagwerkende schildklier kan komen. Is daar iets over bekend?

Fleur Meyboom, 11-11-2008 20:53 #115
Ik ben nu 19 jaar oud, en toen ik 14 was is bij mij geconsateerd dat ik een te traag werkende schildklier heb. Ik heb hier medicijnen voor gekregen (thyrax) en ik heb eerlijk gezegd nergens last van!

Jasper, 11-11-2008 13:00 #114
Ik denk dat ik ook een vertraagde schildklier heb, mijn vraag is… als je de medicijnen slikt gaan de symptomen ook weg? Ik ben bleek en heb haaruitval… ben snel lui en moe kom moeilijk uit mijn bed etc. Mijn bleke huid vind ik het ergst, hebben meer mensen dit, en gaat de bleke huid weg naarmate je medicijnen slikt?

Priscilla Groeneveld, 06-11-2008 12:33 #113
Heb hier al eerder een stukje geschreven over mijn belevenissen als '"schildklierpatient".
Ik heb nu een duidelijk antwoord, ik heb een te traag werkende schildklier, na de 2e nucleaire slok, is de bult in mijn keel, langzaam aan het slinken, volgens de internist moet ik het nog 3 a 4 mnd. de tijd geven om te slinken. Helemaal weggaan doet het niet, en de functie is verminderd, vandaar dat ik nu Thyrax heb gekregen dat ik nu mijn hele verder leven moet blijven slikken. Ach, denk ik dan maar… als dit alles is, en als die bult in mijn keel nog ietsje meer mag slinken, wel… dan ben ik al gelukkig. Thyrax is een schildklier hormoon die je nodig hebt als je eigen schildklierwerking verminderd. Wat dus bij mij het geval is. Ik ben blij dat ik nu duidelijke uitspraak heb gekregen en dat ik niet meer hoef te gissen wat ik nou wel of niet heb. Ik was bang dat mijn ogen er onder gingen lijden met niet goed zien e.d. En dat ik dikker zou worden e.d. Dat is nu niet meer het geval, mijn ogen zijn nagekeken en alles is OK. Mijn gewicht is weer op controle en ik wordt niet meer dikker. Ben nu 1.60 mtr. en weeg 60 kg. Wel ietsje teveel, maar ik ben gelukkig geen dik propje geworden waar ik zo bang voor was. Mijn leven gaat gewoon door en niemand die iets aan mij ziet. En daar ben ik dus heel dankbaar voor. Ik wens een ieder met deze ziekte heel veel sterkte want niet iedereen komt er zo goed af. Ik geloof dat ik een beschermengeltje heb, althans ik geloof daar in.

Groetjes en veel sterkte voor iedereen.

Gertie, 04-11-2008 21:38 #112
Ik had beloofd om jullie mijn belevenissen te mailen over mijn ervaring met de accupuncturist. Ben nu sinds 3 maanden onder behandeling van een electro-accupuncturist en ik voel me STUKKEN beter. Mijn waarde van mijn schildklier is op dit moment goed, iets wat nog niet eerder voor gekomen is. Ben niet meer moe en heb weer energie om te sporten.Ik kan het iedereen aanbevelen, baat het niet, dan schaad het niet. Groetjes Gertie

Kelly Mans, 28-10-2008 15:32 #111
Ik ben nu 16 jaar en ik ben bang dat ik een schildklieraandoening heb, het zit bij ons in de familie en ik laat het nu controleren want ik vertrouw de boel niet. Ik heb nu weer dat ik ongesteld moet worden maar ik word het nu alweer niet want dus heel vervelend is :-(. Wat ik mij nu afvraag is of dit al een grote kans kan zijn of ik die schildklieraandoening heb. Ik heb de symptomen gelezen maar volgens mij heb ik lang niet last van al die symptomen maar wel heb ik last van gewichtstoename/gewichtsafname en ook van een menstruatiestoornis want ik moest nu al lang weer ongesteld zijn maar ik ben het nog steeds niet. Wel ben ik al 2 keer geweest bij de dokter voor het bloedprikken de eerste keer was het resultaat dat ik ertegen aanzat en de 2e keer was het resultaat dat mijn schilklier normaal werkt. Maar nu ben ik dus benieuwd of dat volgend jaar wel weer normaal is of niet.

Natalie, 27-10-2008 16:33 #110
Vanaf me 15e heb ik last van me schildklier, tenminste dat zeggen de dokters. Ik had nergens last van. Behalve dan dat ik klein was en maar niet groeide. Ik ben namelijk 1.43. Nu slik ik 7 jaar medicijnen en heb onder tussen wel klachten. Moe, koud, last van mijn darmen, blaas, me ogen die verder achteruit gaan en niet lekker in me vel. Alsof ik depresief ben maar ik voel dat dat het echt niet is. Ik dacht dat als je medicijnen kreeg dat je dan geen symptomen zou hebben. als je schildklier goed is zou hij toch moeten werken net als bij een normaal mens? Nou goed ik zo af en toe naar de huisarts toe (ik was namelijk niet van plan omdaar elke dag voor de deur te staan. Maar nee het was steeds niets. Ondertussen had ik van iemand anders die last heeft van haar schildklier, dat ze in Belgie beter zouden zijn.
Ik weer naar Belgie, dat was vorige week. En vandaag de uitslag gekregen. In NL hadden ze me verteld dat ik de ziekte van Hashimoto zou hebben. Het is dan zo dat je lichaam antistoffen maakt tegen je schildklier. Dat was mijn ziektebeeld. En nu blijk ik ineens na bloedonderzoeken in Belgie dat het bullshit is en dat ik dat niet heb. Ik maak geen antistoffen aan en heb dus geen Hashimoto. En me schildklier is nu weer te snel. En mischien doet hij het zelfs wel op eigenkracht. dat gaan we nu uitzoeken. Ik ben op dit moment erg kwaad op de dokter die zei dat er niets aan de hand was toek ik klein bleef. Hij bleef zeggen dat ik maar zou groeien. En nu krijg ik weer te horen dat een ziekte die ik zou hebben, dat ik die helemaal niet eens heb! Echt rare ziekenhuizen en dokters hier in NL! Ik weet ook niet of ik er nog vertrouwen in moet hebben etc.

Malti, 24-10-2008 20:44 #109
Na lang zoeken heb ik eindelijk de site gevonden te trage werking schildklier. Ik heb veel eruit geleerd. Al 4 jaren zit ik met trage schildklier werking. En nu heb ik last van duizeligheid en lage bloeddruk. Ik ben nog niet naar de dokter geweest. Han het zijn dat het daardoor komt. Ik gebruik 0.025 mg thyrax.

Linda, 14-10-2008 21:08 #108
Ik heb een beetje een lastige vraag. Ik heb altijd al behoorlijk pms klachten gehad. De laatste paar jaar heb ik (aanwijsbaar) veel stress gehad en daarom heb ik anti depressiva voorgeschreven gekregen, efexor. Nu ben ik de laatste tijd erg moe en zeer vergeetachtig. Mijn huid is voor mijn doen slecht (vette huid, voor mijn gevoel ben ik terug in mijn pubertijd, ben echter al 31 jaar oud) en ik heb opgezette borsten (met melk achtig afscheiding). De ene week kan ik voor geen meter naar het toilet en de andere week juist bijna te goed en te vaak. Ik heb een bolle buik, dit kan volgens mijn arts ook door mijn Mirena spiraal komen, welke ik dus maar laat verwijderen. Mijn wenkbrauwen vallen langzaam vanuit de buitenkant uit. Mijn libido was door de anti depressiva niet super maar is nu nul. Ik ga een lagere dosis anti depressiva slikken want de klachten m.b.t mijn borsten kunnen hierdoor komen. Herkent iemand deze klachten en heeft iemand tips. Mijn huisarts neemt me niet erg serieus.

Sarah, 14-10-2008 20:14 #107
Op mijn 13e had ik een te snelle schildklier waardoor ik veels te dun was. Nu ben ik 16 en nu doet mijn schildklier niks meer. Sinds de 1e klas mis ik sowieso 2 maanden school of langer. Ik heb dit jaar examen jaar en zie er behoorlijk tegen op. Elke dag als ik thuis kom van school ga ik eerst 2 uren slapen tot mijn moeder me wakker maakt om te eten. Ik heb het ook vaak koud en veel hoofdpijn. Maar het blijkt dat ik veel fitter word van sporten. Ik tennis 4x per week intensief. Hoor bij de beste van de provincie. Doordat ik sport ben ik niet veel aangekomen. Qua postuur ben ik wel erg veranderd. Maar ik weet niet wat je liever hebt heel erg dun of iets dikker. Maar ik ben eigenlijks niet echt dik, dat ben ik wel geweest.

Riny van Hoek, 14-10-2008 19:55 #106
Ik heb gelezen dat Maria op 2- 1- 2008 ook last had van haaruitval, dit heb ik heel erg. Ben er een jaar geleden achtergekomen dat mijn schildklier te traag werkt. Het ergste vindt ik die haaruitval wat is hier tegen te doen.

Sari, 27-09-2008 22:31 #105
Reactie voor net. geplaatst op 10/08/2008
hallo net je kan gewoon naar de sauna. maar je moet je goed koelen als je uit de sauna komt dan ook je hoofd onder water. als je dat niet doet krijg je last van hoofdpijn. dat heeft niks met de schildklier te maken. ga al jaren naar de sauna. groetjes sari.

Saskia, 14-09-2008 11:33 #104
Sinds vier jaar loop ik al te tobben, pijnlijke handen en gewrichten, dikke buik bij tijd en wijlen, haaruitval, pijnlijke benen, gewichtstoename, vochtvasthouden, alsof je een dik opgeblazen wrak aan het worden bent.Met regelmaat bloed laten onderzoeken, en ja, hoor een schildklier die als en jojo heen en weer gaat.dan hoog dan laag. En het lijkt nu of hij steeds meer klachten gaat veroorzaken, slecht slapen, gejaagd gevoel, af en toe wisselende stemmingen, net het gevoel of je alleen maar in bed wil blijven liggen en als om je heen wil laten verdwijnen.
Wat wel fijn is de herkenning van je klachten die ik kon lezen op deze site, dacht dat ik mijzelf aanstelde en iedereen begonnen tegen mij te gillen van je wordt dikker, zou je is niet gaan lijnen, en zelfs mijn ogen die in drie jaar tijd achteruit gegaan zijn van 0,75 naar +3, daar kon niemand mij over vertellen(dokter, opticien) hoe dit zo snel kon.
Nu ga ik van de week weer prikken, maar kan iemand mij adviseren of ik de reguliere medicijnen moet nemen of natuurlijke medicijnen, want de klachten worden nu te erg om er niets meer aan te doen, ben af en toe ook zo moe.

Vivian, 14-09-2008 10:08 #103
Hallo Marloes. Het chronisch vermoeidheidssyndroom dat bij jou gesteld is als diagnose, wil niet zeggen dat ze eigenlijk geen aanwijsbare oorzaak kunnen vinden. Om het heel simpel uit te leggen: je hersenen bevatten 'grijze' en 'witte massa'. Als je het chronisch vermoeidheidssyndroom hebt, betekend dat, dat je hoeveelheid grijze stof minder is dan gemiddeld bij andere mensen. Ze weten niet hoe dit komt. Officieel weten ze ook niet wat ze er aan kunnen doen. Binnen mijn familie heeft mijn zus dit probleem ook. Wat heel belangrijk is, is het ontwijken van stress. Daarnaast : geluksbevordering. Dus: probeer je leven zo stress loos mogelijk te laten verlopen. Rust nemen doe je waarschijnlijk al voldoende: dwing jezelf dus niet om over je limiet heen te gaan, ook niet voor andere mensen. En: schematiseer je leven. Dan krijg je veel meer gedaan dan je nu zou denken. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Groetjes en succes.

Priscilla Groeneveld, 11-09-2008 13:40 #102
Hai Allemaal, degene die dit intresseert en die dit lezen,

Ik heb al jaren last van mijn schildklier, de ene keer teveel, de andere keer te weinig. Er is geen touw aan vast te knopen, en zelfs nu na 29 jr. weet ik nog niks met zekerheid. Heb een grote bult in mijn keel gekregen 29 jr. geleden na de geboorte van mijn zoon. Heb er dus al jaren mee gelopen, ook bij de internisten e.d. Tot voor kort kon ik er redelijk mee leven, nu heb ik 6 mnd. geleden voor het eerst een jodiumslok ondergaan in Daniel den Hoed kliniek, 6 mnd. later, niks geholpen, nog steeds een grote verdikking in mijn keel. Na bloedonderzoek bleek dat ie best goed werkte maar dat de verdikking niet geslonken was door door de nucleaire slok, dus nu na mijn vakantie weer de 2e slok ondergaan, weer 2 dg in Daniel den Hoed doorgebracht. Nu sinds 3 weken weer gewoon thuis, maar de vermoeidheid, het gewichtstoename, (ben 3 kg aangekomen) voel me een dikke prop, en het kijken en zien is toch ook wat slechter geworden, vind ik. Niet echt veel, en niet dat ik erg ongerust erover ben, maar het zijn toch symphtomen die voorkomen bij mensen met dit soort ziektes. Ik kan er niet mijn vinger opleggen wat "wij, mensen met dit probleem"" nu eigenlijk voor symphtomen heben, bij mij klopt het al van geen kanten. Heb ik nu een traag werkende schildklier of heb ik nu een versneld werkende schildklier of heb ik nu een vorm van ziekte van Graves? Ik weet het niet, en ik heb nog steeds geen duidelijk antwoord van een internist mogen ontvangen. Maar die verdraaide rot bult zit er nog steeds en ik heb er gruwelijke last van, kan mijn hoofd niet draaien of ik voel hem zitten. En klagen helpt ook niet, want de meeste mensen verslijten je voor een "zeur". Men begrijpt je niet of men wil je niet begrijpen. Het slikken wordt ook wel wat vervelender, want nu moet ik een "aardappel" weg slikken die er niet zit. Begrijp je me? Het is vervelend om steeds moe en transpirerend te zijn en je niet "lekker in je vel" te voelen.

Ik was altijd een levendig, vlot en goedlachs, slank dametje en nu voel ik me een dikke PROP. En dat terwijl ik nog maar 52 ben, volgende week hoop ik mijn 52e verjaardag te vieren, maar eerlijk gezegd zie ik er tegenop, want ik voel miijn keel teveel.
En nu moet ik dus weer 6 mnd. afwachten tot ik weet of mijn 2e slok geholpen heeft. Hoera, leve de GEZONDHEID!

Nou, ik wens jullie allemaal veel sterkte, want ik weet hoe jullie je voelen. Afijn, laten we niet met de handen in ons haar gaan zitten. Kop op allemaal, er zijn ergere dingen in het leven, toch? Het lucht wel op om te lezen dat er meerdere lotgenoten zijn met dezelfde problemen.

Jos van Baast, 09-09-2008 15:56 #101
Al een jaar loop ik bij de huisarts voor mijn, te trage, schildklier. Nu heb ik medicijnen en werkt mijn schildklier inmiddels naar behoren. Hierdoor ben ik de afgelopen tijd veel afgevallen. Wat ik wel merk is dat ik delaatste tijd nogal depressief ben en weinig fut meer heb. Zijn er meer mensen die na medicatie voor hun schildklier deze bijwerkingen hebben gekregen? Ik zou graag in contact komen met mensen die hetzelfde heeben meegemaakt/ meemaken.

Dirk Schaap, 08-09-2008 18:07 #100
Ik heb ook een te trage schildklier. Gekregen door een virus weet niet welke. Eerste onderzoeken waren bij een internist. Na anderhalfjaar wel diagnose maar steeds afwachten of het van zelf bij komt. Gebeurde natuurlijk niet. Het ging dan weer goed dan weer slechter. Op een gegeven moment boos gereageert en gevraagt om een andere arts. Op dat moment kreeg ik tyracs 0,125mg maar het bleef maar slecht gaan en naar verloop van tijd weer goed. Bij de andere arts goede dokter bleef het het zelfde. Lange wachttijden. Toen maar een second opinion aangevraagd op ander ziekenhuis. Ik heb dat ook gehad en daar was mijn schidklier goed. Toch ben ik niet op mijn goede momenten echt fit. Ik kan niet staand werken en als ik iets til ben ik snel moe. Ook komen de vermoeidheidsperiode steeds terug. Dan lig ik zeker minimaal een week in mijn bed en de tijd die ik daarna nodig heb om te herstellen is enkele weken tot maanden. Ik hoop echt dat ik hier een goede reactie op mag krijgen.

Sandra Vermeer, 03-09-2008 16:32 #99
Hallo allemaal,

Ikzelf ben ook een schildklierpatiënt. Het heeft mij al een hoop ellende gekost. Heb zwaar overgewicht, ben mijn galblaas kwijt, heb een chronisch leverprobleem en mijn alvleesklier is hierdoor ook al niet meer al te best. Kan met moeite kinderen krijgen (heb nu een zoon van acht maanden). Door de zwangerschap is mijn schildklier weer helemaal ontregeld en sta ik nu aan de hoge kant, hij werkt dus weer langzamer dan anders. Heb nu heel veel moeite om hem weer goed te krijgen en zolang ik binnen de waarden blijf hoeft mijn medicijnen niet bijgesteld te worden.

Miranda, om jou vraag te beantwoorden is de waarde inderdaad hoog. Normaal mag je, zover ik het ongeveer een beetje weet, tussen de 0,5 en de 10 zitten dus dan kan jezelf een beetje nagaan hoe hoog het is. De mijne is in het begin tegen de 50 aangeweest en dat betekend dat hij bijna niet meer werkte.

Rene Popken, 03-09-2008 14:24 #98
Hallo, ik heb maanden nu last van mijn vingers en onderrug (heupen) ook ben ik vaak vermoeid en spierpijn in mijn kuiten en ook vaak koud. Ik ben doorverwezen naar een reumateloog deze constateerde dat mijn schildklier te traag werkte, met het advies van daar ben ik weer naar de huisarts gegaan, deze vertelde mij, na weer bloed geprikt te hebben, dat mijn hersenen een stofje naar mijn schildklier sturen, dit stofje blijkt bij mij teveel te zijn daardoor werkt mij schildklier niet goed zei de dokter. Hij vertelde mij ook dat de klachten die ik heb niet daardoor komen, kan iemand mij vertellen of dit klopt of wat ik hieraan kan doen.

Miranda, 02-09-2008 17:03 #97
Hallo ik ben miranda ik ben 39 en al jaren ziek, de laatste tijd zweet ik me kapot zie slechter en kan haast niet vooruit komen, nu dacht ik dat ik in de overgang was ivm met zweten en moe zijn nu heb ik bloed laten prikken en blijkt dat mijn waarde van mijn schild klier 36.2 is weet iemand of dit er hoog is? want volgens de dokter werkt hij erg traag maar van de waarde weet ik niets

Marloes, 01-09-2008 18:44 #96
Ik ben 19 jaar en heb al sinds mijn 17e last van een te traag werkende schildklier. Nu ben ik vorig jaar december 2 weken erg ziek geweest, sinds die tijd ben ik erg moe. Hiervoor ben ik naar de huisarts geweest en die verwees me door naar de internist. Daar is de diagnose chronisch vermoeidheidsyndroom gesteld. Voor zover ik begreep betekend dit dat ze eigenlijk gewoon geen ander aanwijsbare oorzaak konden vinden. Zou het mogelijk zijn dat dit ook door mijn schildklier wordt veroorzaakt? Zijn er anderen die hier ook last van hebben?

Priscilla, 29-08-2008 23:34 #95
Hoi Allemaal,

Ik hoop dat mensen bereid zijn dit te lezen en mijn terug te kunnen mailen.
Ik ben namelijk 23 jaar en heb al een aantal jaren last van mijn schildklier.
Het begonnen allemaal toen ik 9 was en een bloedvergiftiging kreeg, na 3 weken aan het infuus gelegen te hebben leek de ernstige schade mee te vallen, tenminste dat dacht ik toen.
Na 2 jaar later bleek ik epilepsie ervan over gehouden te hebben.
(gelukkig is die onder controle)
Na een aantal jaren verder te zijn rond mijn 14de kreeg ik de ziekte van pfeiffer in erge maten ik belande in het ziekhuis met een vergrote lever en mild.
De vermoeidheid bleef maar aanhouden en ik was altijd ziek zwak en misselijk.
Zo ging het 3 weken goed en zo was ik een week uitgeteld en ik kreeg ik weer een of andere bacterie virus en 6 weken later ging het wel weer.
Dit ging jaren zo door. altijd maar aan de antibiotica.
De artsen dachten dat de vermoeidheid misschien wel met stress te maken had maar ik was toen een kind ( dus veel stres had ik niet )
Na een verhuizing en veranderig van huisarts ik was toen 18, en hij na mijn dossier meteen mijn schildklier te testen bleek dat helemaal fout te zijn!
Ik slik nu 0,200 thyrax per dag, maar ik ben een patient waarbij het maar blijft schommelen.
Mijn immuumsysteem is al laag, maar nu helemaal.
Dit jaar heb ik in januari weer een bloedvergiftiging gehad ( gelukkig in mindere maten) in maart en juni een longontsteking.
De arts heeft mij verteld dat als de schildklier minder functie heeft opdat moment mijn imuum systeem ook zakt en ik dus heel gevoelig ben voor bacterien en virussen heb jij dat ook…?
Ik moet dan dus herstellen van de virus bacterien en schildklier.

Momenteel dit jaar 2008 heb ik heel veel klachten ik blijf maar extreem moe, futloos, duizelig, koud, stemmingswisselingen, gewichtstoename, obstipatie klachten houden, snel blauwe plekken krijgen.conclusie me echt hangerig voelen.
Als k al de trap op moet lopen zie ik daar tegen op.altijd maar last van spierpijnen.met namen in me rug, nek en benen.
Ook heb ik inmiddels medicijnen gekregen omdat ze bang zijn dat er een depressie aanwezig is.

Ik vroeg me af hoe mensen dit doen met hun werk of school…?
Het heeft mij al een aantal opleidingen en banen gekost.
Nu heb ik gelukkig een vast contact gekregen, maar ben ik vanaf maart 50 % werkzaam ik ben van 32 uur naar een contract van 26 uur gegaan waar ik er momenteel max 13 uur van kan werken (minder uren kan echt niet want ik heb dat geld nodig )

Waar ik me ook heel erg aan stoor is de buiten wereld, iedereen die maar roept jij ziek dat kan toch niet of moe…? waarvan.
Gelukkig staat mijn familie en vriend achter me.
Ik moet dit accepteren maar maak me heel veeel zorgen voor de toekomst werk, zwangerschap ect.

Ik vroeg me af hoe andere hier mee omgaan?
In iedergeval bedankt dat ik me verhaal even kwijt kon.

Liefs, Priscilla.
ps je mag terug mailen naar priscillameser6@hotmail.com

Elllen, 26-08-2008 15:46 #94
Hallo wilma, keelpijn heb iik ook vaak en een hese stem ineens.die vermoeidheid frustreerd me enorm, ik kon vroeger bergen verzetten, zelfs me, n denkvermogen lijd eronder, dat dromen herken ik ook, de gekste dingen soms.me, n hele gezin lijd eronder momenteel want ik heb nergens energie voor!en die ogen pfff ik verslond boeken en ook dat gaat niet meer, op een geven moment zie ik alles dubbel en wazig!kreeg vanmorgen de uitslag van me, n bloed
me, n tsh was 0.2 en me, n t4 7.0.nu moet ik weer bloed gaan prikken, had gedacht dat ze me, n medicatie wel aan zouden passen maar nee hoor eerst weer verder onderzoek pfff
nou sterkte allemaal

Wilma, 25-08-2008 17:35 #93
Beste Ellen, ik kamp inderdaad met hetzelfde probleem, ben 5 weken geleden in onze vakantie 2 weken ongesteld geweest toen een weekje niks en sinds we thuis zijn van vakantie ben ik ook weer aan het vloeien gegaan wat nu idd een combinatie is van bloed en vuil alweer bijna 2 weken aan een stuk.
Wat Anke in haar stukje schrijft herken ik ook ik ben vaak erg moe en zweet ontzettend, soms is het zo frusterend als je moe bent dat je halverwege de nacht wakker wordt en niet meer kunt slapen of moeilijk de slaap kunt pakken.
Ook droom ik de laatste tijd erg veel. Ik vind het fijn om te lezen dat meer vrouwen zijn die deze klachten herkennen maar het minst leuke is er aan dat we allemaal weten hoe het voelt.
Hebben jullie ook vaak last van keelpijn?

Anke van Straten, 22-08-2008 16:40 #92
He dat is nu eens fijn om te lezen dat er meer mensen zijn met deze klachten te moe om op te staan zweten op de gekste tyden en bij het minste werk breek het zweet me uit erg veel geeuwen als k zit kan ik slapen en als ik moet slapen ben ik na een paar uur klaaar wakker en kan niet meer slapen.heb ook last van dubbel zien of duizeligheid sport heel veel paardrijden is mijn grootste hobby vroeger deed ik eersts mijn werk nu doe ik het anders om werk in de thuiszorg kan best wat hebben maar toch fijn om te lezen dat er meer mensen met deze klachten rond lopen mijn schildklier is te traag en mijn cholesteron te hoog ben ook zwaarder geworden 8 tot 9 kilo en altijd honger word soms wakker van de honger grrag eeen reactie terug.

Ellen, 22-08-2008 14:00 #91
Hoi, ik heb al jaren een te traag werkenden schildklier en slik daar euthyrox (175mg)voor, is vrij lang goed gegaan, sinds een week 6/7 voel ik me slechter en slechter worden, er is gister weer bloedonderzoek gedaan en loop ook bij de gynaecoloog voor constant vloeien, bloed en vuil, ik vraag me af het met elkaar te maken kan hebben en of iemand hier ervaring daarmee heeft? Ook mijn ogen worden steeds slechter pff en zoooo moe en lusteloos ben ik!

Wilma, 21-08-2008 20:04 #90
Tijdens de zwangersschap van mijn tweede kind 12 jaar geleden is gebleken dat mijn schildklier veel te snel werkte, ik was broodmager ondanks dat ik zwanger was en had uitpuilende ogen, ben hiervoor jaren bij een Internist geweest toen mijn schildklier langere tijd stabiel bleef, bleef ik onder controle bij de huisarts. Mijn schildklier is een lange tijd te langzaam geweest dat hij weer bijna stilstond, wie herkent dit dat de schildklier schommelingen maakt van snel naar langzaam. Ik voel me ook vaak niet lekker, ben vermoeid, kan s nachts vaak niet slapen, mijn stem is weleens een beetje hees en mijn keel is op sommige tijden erg opgezet waardoor het net lijkt of ik aan iedere kant een bobbel (verdiking) heb zitten, wie herkent dit? Reactie infoteur, 23-08-2008
@ Wilma, het komt (helaas) inderdaad wel vaker voor dat een snelwerkende schildklier kan overgaan in een traagwerkende schildklier e.v.v. Een bobbel in de hals zou eventueel/kan soms ook wijzen op struma-achtige verschijnselen. Meer info kun je vinden in het artikel Schildklier- te snelle werking. Een directe link hiernaar toe vind je in dit artikel.
Sterkte ermee!
Groetjes van Sila (auteur artikel)

Eline, 19-08-2008 14:48 #89
Ik ben 19 jaar en ik heb ook een trage schildklier. Gelukkig heb ik goede dokter die me vaak naar het ziekenhuis stuurt om te testen of de dossis thyrax nog hoog genoeg is. Een paar weken geleden werd ik weer heel erg moe en duizelig. Na een bloedtest moest mijn dossis weer verhoogd worden. Ik heb verder ook veel last van haaruitval. Mijn vraag is of jullie hier ook nog iets tegen slikken? Of dat er iets is wat je er tegen kan doen. Ik vind het zo vervelend dat mijn haar maar dunner wordt. Reactie infoteur, 23-08-2008
@ Eline, bij sommige mensen geeft het haarproblemen, bij andere niet of minder. Een middel dat haargroei en een betere kwaliteit van haar stimuleert/bevordert:
Omega vetzuren. Meer info hierover kun je vinden in een artikel getiteld Omega 3 6 9, dit staat ook in de runbriek Mens en Gezondheid (subrubriek Gezonde voeding) hier op InfoNu.
Groetjes van Sila (auteur artikel)

Harmameuleman, 17-08-2008 15:10 #88
Heel herkenbaar alles. Na 2x 6 weken thyrax slikken nog weinig verbetering, nu alleen nog kontakt met huisarts. Is internist aan te raden? Reactie infoteur, 23-08-2008
@ Harmameuleman, ik zou het zeker door een internist laten bekijken!
Groetjes Sila (auteur artikel)

Paula Roroa, 12-08-2008 20:41 #87
Hallo allemaal ik heb sinds 1 jaar traag werkende schildklier, en slik 125 mg euthyrox en ik voel me nog moe ik begon met 25 mg vorig jaar september. Mijn zus Esther heeft het ook en zij slikt 100 mg Euthyrox we praten er samen veel over haar uitval en dikker worden bahhh ik baal van dit ik voel me nog niet fit en ben voor mijn gevoel altijd lui of moe.
Wie ik ben nog maar een jaar ontdekt wat gaat er nog gebeuren wie weet het wordt het erger?

Joze, 11-08-2008 22:11 #86
Sinds 8-8-2008 heb ik last van mijn ogen, ik zie dubbel en mijn ogen puilen uit. Nu is er van morgen bloed bij mij geprikt en krijg daar morgen de uitslag van. Lijkt net of ik een griep onder mijn leden heb. Voel me echt ziek.

Net, 10-08-2008 21:13 #85
Ongeveer 6 weken geleden is bij mij ook een te traag werkende schildklier geconstateerd. Ik slik nu thyrax (3 tabletten), maar mijn vraag is zijn er mensen die ervaring hebben met sauna bezoek en schildklier. Kan dit? Laatste keren dat ik er was had ik nadien erge hoofdpijn, ben dus aan het twijfelen gegaan.

Sophia, 10-08-2008 16:35 #84
Beste Gertie, Ik lees dat je naar een (electro?)acupuncturist bent geweest en hoop dat het jou zal helpen. Wat mij ook goed doet en in jouw geval ligt dat wat lastiger is de zeelucht. Deze zomer weer naar Bretagne geweest en als je dan aan zee zit met de camping lijken de ogen wel een stuk lichter en frisser. meer energie en zo. Of dat voor iedereen geldt weet ik niet.

Tip van mijn electro-acupuncturist i.v.m het cholesterolgehalte verlagen is: Als ontbijt yoghurt met 1 lepel granulaat-lecithine en een lepel fijne zemelen. In de 1e 3 weken is het 3 eetlepels zemelen. Over 1 mnd prikken en ik ben benieuwd of het lager is. Volgens hem voert het nu af via het darmstelsel en wordt het niet meer zo veel opgenomen in het lichaam wat verkeerde opslag geeft. Gertie succes.

T. Nazir, 06-08-2008 09:17 #83
Ik heb ook een traag werkende schildklier en al ruim 30 jaar. Gebruik ook de tyrax en dat is nu 0.115 maar moet naar 0.125 of 0.150. Ik doe niet aan dieeten maar let wel wat ik eet, en probeer zoveel mogelijk te bewegen. Ik heb vaak last van duizeligheid, kou op mijn rug veel last van mijn spieren zijn vaak stijf en pijnlijk. Mijn darmen weten niet wat ze moeten doen dus het is hollen of stilstaan. Wat ik ook veel heb is honger aanvallen dan wordt ik ook heel misselijk en moet ik eten. Teveel om op te noemen. Ik wist niet dat er een site was over schildklier per toeval ontdekt.

Hester, 03-08-2008 11:51 #82
Hallo allemaal, ik heb verschillende dingen/stukken gelezen wat hier allemaal staat maar weinig gelezen of uit eindelijk een van mijn grootste problemen tot nu toemijn gewicht, en dat lamlendige gevoel dan stopt.
Ruim een jaar geleden is bij mij een te snel werkende schildklier ondekt was 20 kilo af gevallen daardoor helemaal super natuurlijk, maar de andere verschijnselen waren verschrikkelijk zols die hartslag mn stemmingswisselingen op vliegerigheid en slapeloze nachten, en nog verschillende dingen daarbij.Ik kreeg hiervoor strumazol 30mg en tot voor twee weken gelden kreeg ik tyrax erbij omdat de schildklier stil stond, dus nu langzaamwerkende schildklier en darbij bijna 10 kilo er bovenop.Weten jullie of er uiteindelijk bij een goed instelling van medicijnen je gewicht weer normaliseerd? En ook zomaar pijn in je lichaam hebben bijna niet slapen of dat allemaal over gaat.
Groetjes Hester (Trouwens heerlijk dat hier mensen zijn die het ook allemaal hebben ik voel me geregeld alleen hierin/mee)

Jacqueline, 24-07-2008 22:06 #81
Al mijn hele leven kamp ik met overgewicht, ook al toen ik kind was. Op mijn 12e woog ik 105 kilo! Ik ben voor alles onderzocht maar nooit heeft men iets kunnen vinden. Jarenlang heb ik hongerdieeten gevolgd en extreem veel gesport. Ik kon op mijn 20ste met moeite zo 75 kilo blijven wegen bij een lengte van 1.73. Ik at toendestijds 3 crackers per dag en at alleen nog maar sla, het resultaat was ondervoeding! Nu ben ik 25 en weeg 84 kilo, sport 4 keer per week en heb een een zeer gezonde levensstijl. Ik hou vocht vast in mijn benen, ben snel moe, heb last van obstipatie. Ik herken zoveel in de verhalen die ik lees maar weet niet of een schildklierprobleem de oorzaak kan zijn van mijn gewichtsproblemen… kan iemand mij raad geven?

Gertie, 21-07-2008 21:35 #80
Ben vandaag naar de accupuncturist geweest voor de eerste keer. Na een uitvoerig onderzoek met elektro-accupunctuur, heb ik drie soorten homeopatische drankjes gekregen, die ik dagelijks moet innemen. Over 3 weken moet ik terug en dan moeten mijn klachten, vooral vermoeidheid, aanzienlijk verbeterd zijn. Ik hou jullie op de hoogte.
Groetjes Gertie

Marianne, 21-07-2008 18:33 #79
Aan Marieke, Sinds vorig jaar weet ik dat ik een te traag werkende schildklier heb. Ik dacht dat mijn klachten bij de overgang hoorden tot de kapper ontdekte dat ik een enorme kale plek op mijn hoofd had (haaruitval).Na bloedonderzoek kwam het probleem met de schildklier eruit. Sinds het slikken van thyrax (nu ca. 18 mnd) is mijn haar weer helemaal terug. Succes.

Gerdie 19-07 -2008, 19-07-2008 22:39 #78
Vervolg verhaal van Gerdie (53 jaar) sorry, maar ik heb heel hard moeten huilen zoveel herkenning! Nooit serieus ge-nomen door verschillende huisartsen zelfde als bij Petra.Op eigen aandringen bloed geprikt etc. Bingo! te traag werkende schidkier Ik lees nu alles over Hypothyreoidie krijg nu Tyrax sinds 13 juli maar nog iedere dag heeeel erg moe ik kom de dag door als ik veel paracetamol slik en een kuur anti -biotica doet bij mij wonderen. Bij wie werkt dit ook? Mijn omgeving snapt mij niet ik zelf ook niet word hier erg verdrietig van. toch ben ik altijd erg rustig ra, ra.liefs, Gerdie

Door Gerdie 19-07-2008, 19-07-2008 21:39 #77
Hallo, Ik ben 53 jaar en al meer dan 25 jaar is mijn immuunsysteem niet best. Vaak griep(dacht ik)dus overal pijn en erg moe. Bij seizoensveranderingen last van mijn holtes veel hoofdpijn.Pijn en stijfhied in mijn rug. Zo kan ik nog wel even door gaan! Al deze verhalen

Caroline, 19-07-2008 21:12 #76
Hallo,
blijkbaar toch veel mensen met een traag werkende schildklier!pfff wel lastig!

Petra, 18-07-2008 13:10 #75
Hallo,
Sinds een tydje is bij mij gecontateerd dat ik een te traag werkende schildklier heb.
Nou heb ik al een tyd(ongeveer een jaar)last van vermoeidheid en vooral ook duizeligheid, ook heb ik vaak last van mijn ogen:hangerig.en soms pijnijk aanvoelen.
Ik ben al te vaak bij de dokter geweest voor deze vage klachten.maar idd hij gooit het op stress, en op hyperventilatie.
Maar als ik dan hieronder lees komt het me allemaal wel bekend voor.
Wie krijgt hier medicijnen voor? en heeft het veel geholpe?welke klachten zijn daardoor verdwenen?
Mijn dokter wil niet zo snel medicijnen aan mij geven, omdat het zware medicijnen zijn.maar als het zo langer doorgaat dan eis ik het gewoon!

Liefs Petra

Marieke, 18-07-2008 09:52 #74
Sinds kort weet ik dat ik een te traag werkende schildklier heb. Een van mijn klachten is haaruitval. Heeft iemand hier ervaring mee? Stopt de haruitval wanneer je de juiste dosering in medicatie hebt? Komt het verloren haar nog ooit weer terug?

Johan, 17-07-2008 20:52 #73
Ik ben benieuwd hoe mannen omgaan met een te traag werkende schildklier.
Ik voel me namleijk best bezwaard als ik me van pure vermoeidheid ziek meld.
Ik ben een persoon die eigenlijk helemaal niet van stilzitten houd, maar ben af en toe helemaal futloos.
Van de week moest ik me echt door de dag heenslepen. Een frisse neus in de pauze hielp niet. Ik bleef me moe voelen.
Vandaag mezelf ziek gemeld en weer bloed wezen prikken. Waardeloos.:-p

Gertie, 11-07-2008 21:18 #72
Beste Sophia, Wat fijn om te horen dat het goed gaat met jou dankzij accupunctuur. Daar had ik zelf nog niet aan gedacht om die kant op te gaan. Ik word er soms zo moedeloos van, en merk dat ik daardoor humeurig word. (iets wat niet in mijn aard zit) Ik ga hier zeker verder mee en ga op zoek naar een electro-acupuncturist bij ons in de beurt (Limburg). In ieder geval geef jij me weer een beetje moed.
Bedankt voor je reactie, Lieve groetjes Gertie

Persoon, 09-07-2008 15:43 #71
Ik wil weten om de hoeveel tijd je moet bloedprikken?

Sophia, 07-07-2008 09:24 #70
Beste Gertie.

Ook mijn huisarts vond dat hij zelf alles wel wist en gaf mij 15 jaar geleden thyrax met de opmerking en dit moet je nu je hele leven slikken.Ik knapte echter niet op en werd steeds vermoeider en vond niets meer leuk.De internist was niet nodig want niets meer leuk vinden zou wel tussen mijn oren zitten. Ik ben naar een electro-acupuncturist gegaan in Sint Pancras.Ik ga elk jaar 4 keer heen. Hij geeft supplementen aan mij zoals kelp, zink en theunisbloem.Alles meet hij door.Toen ik daar kwam ben ik erg vooruit gegaan en al zal ik er niet meer van afkomen… ik heb heel weinig thyrax nodig en mijn energie voor 99 procent terug. Wie het niet weet kan niet aan mij meer merken dat ik een traag werkende schildklier heb. Wie weet heb jij ook baat bij een electro-acupuncturist.Als deze aangesloten is bij de vereniging krijg je de consulten van de verzekering vergoed; de supplementen niet maar deze kosten vallen erg mee.

Monika van Bracht, 06-07-2008 12:31 #69
Ik heb sinds een paar jaar last van mijn schildklier. Ben van de ziekte van Gracves, naar een jodiumbehandeling gegaan en toe is het omgeslagen naar een langzaamwerkende schildklier. Ik slik nu Thyrax 200 mg. Het wordt steeds meer… Ik heb ook last van haaruitval gehad, dat na een half jaar eindelijk minder werd (mijn haar begint eindelijk weer bij te groeien) en ben ook een aantal kilo's aangekomen.
Ik weet dat ik er nooit meer vanaf zal komen, maar het is toch frusterend. Ik had toch liever de snelwerkende dan dit. Maar ja, ik kan helaas niet kiezen.
Ik vind het wel fijn om te lezen dat ik er niet alleen voorsta…

Mara Rhebok, 05-07-2008 18:13 #68
Ben 30 kilo zwaarder geworden doordat mijn schildklier veel te traag werkt. Slik dagelijks thirax 100. Wil erg graag horen van mensen de voor en de tegens van het Sonja Bakker dieet. Heb er echt alles voor over om af te vallen. Veel dank bij voorbaat

Gertie, 02-07-2008 22:47 #67
Gelukkig dat ik deze site heb ontdekt, en dat ik eindelijk zie dat ik echt niet de enige ben die kampt met een te trage schildklier. De mijne word steeds trager en ik daardoor steeds vermoeider. Het gekke is dat het heel erg wisselt bij mij. Soms ben ik zo moe en voel me erg lusteloos dat ik het liefst in bed zou kruipen. Dit gaat helaas niet, vooral door mijn drukke baan, en eigenlijk WIL ik dit ook niet. Ik ga ook nog 2x per week trouw naar de sportschool, ondanks dat ik liever soms in bed zou willen kruipen.

Op dit moment heb ik een conflict met mijn huisarts omdat ik graag door gestuurd zou willen worden naar het ziekenhuis. Hij vind dit echter onzin en geeft mij dan ook geen verwijskaart. Ik heb het idee dat hij mijn klachten van een te trage schildklier niet serieus neemt. Op dit moment slik ik 125mg thirax, en ik ben 1 jaar geleden begonnen met 25 mg.
Graag zou ik willen weten of ze in het ziekenhuis inderdaad niet meer voor mij kunnnen beteken zoals mijn huisarts beweerd. Lieve groeten Gertie

Jeanne, 01-07-2008 21:50 #66
Hallo allemaal ik heb ook een klier van een klier (te traag dus). Sinds 12 jaar slik ik thirax 75 mg. Wat mijn vraag is aan lotgenoten: ik ben daardoor 30 kilo zwaarder geworden, niet leuk. Kan het zijn dat als je arts de medicijnen iets verhoogd, je stofwisseling verhoogd word? Ik ben al bezig met dietiste maar niets helpt om wat kilos kwijt te raken, heeft iemand ervaring? Ik wens iedereen sterkte, Jeanne.

E. J. Meerwijk, 01-07-2008 16:42 #65
Ls, Wat is de normale waarde T4. Is dat met een getal aan te geven, of verschilt dat per persoon. Wie kan mij daar meer over vertellen?
Met vriendelijke groet, Evert Meerwijk

Jeanne, 01-07-2008 15:38 #64
Hallo allemaal ik heb ook een klier van een klier[te traag dus]sinds 12 jaar slik ik thirax 75 mg. Wat mijn vraag is aan lotgenoten ik ben daardoor 30 kilo zwaarder geworden niet leuk. Kan het zijn dat als je arts de medizijnen iets verhoogd, je stofwisseling verhoogd word? Ik ben al bezig met diatiste maar niets helpt om wat kilos kwijt te raken, heeft iemand ervaring? Ik wens iedereen sterkte, Jeanne.

Carla Blauw, 01-07-2008 12:09 #63
Ik heb al 18 jaar last van een traag werkende schildklier, heb ook thyrax, heb ook last van Fybromyalgie, ze zeggen wel dat dit verband met elkaar houdt. Maar er was een vraag van iemand over het Sonja Bakker dieet, ik ben vorig jaar 32 kilo hiermee afgevallen, alleen is het heel moeilijk ze er ook vanaf te houden. ik heb een enorme aanleg om zwaar te worden je moet heel consequent zijn met dit dieet, maar als je echt wil, dan werkt het echt.

Carin, 01-07-2008 11:37 #62
Ben vanochtend naar de huisarts geweest, enkele maanden terug had ik last van ernstig borrelende darmen, en dat is gelukkig weg, nu ben ik in ruim een maand bijna 3 kilo zwaarder geworden, ondanks gezond en verantwoord eten, bewegen enz. Ik sta smorgens vroeg op en rond 3 uur smiddags val ik in slaap geen roesje maar diep in slaap als ik er aan toe geef duurt dit, totdat ik naar bed ga. Ik heb verder een giga buik, die savonds nog dikker is, gezwollen darmen waarschijnlijk. En de huisarts wilde dat ik bloed laat prikken voor de schildklier.

Ik ben niet kauwelijk, niet duizelig, weinig stemmingswisselingen, wel stressig. Nou wordt afwachten.

Corry Visser, 19-06-2008 16:57 #61
Zes jaar geleden ben ik geopereerd aan mijn schildklier (de helft is weggehaald)
In de loop van de jaren werd da werking van mijn schildklier hoger.
Na het laatste bloedonderzoek blijkt dat mijn schildklier steeds trager wordt, Jammer want ik was er zo trots op dat mijn lijf het zelf opknapte.
Nu weer afwachten wat de nieuwe bloedonderzoeken zeggen.
De klachten waarvoor ik naar de dokter ging was m.n pijn in mijn botten Koud heb ik het niet en ik ben meer hyperactief dan traag, verder zijn wat vage klachten in de lijst wel herkenbaar.

Ellen Maas, 19-06-2008 16:51 #60
Hallo,

Vier maanden geleden hebben ze bij mij een te traag werkende schildklier ontdekt.
Zijn nu met medicijnen aan het proberen om dit weer goed te krijgen.
Mijn grootste zorg is mijn haaruitval.
De arts zegt dat komt wel terug, maar ik heb lang haar wat natuurlijk niet lang terug komt.
Kan iemand mij misschien hiermee helpen.

Marianne Mekking, 18-06-2008 20:36 #59
Halo allemaal, lees vandaag voor het eerst deze site. Heb al een paar jaar last van een trage schildklier. Allerlei klachten maar de duizeligheid ervaar ik als het ergste en last vande darmen. Wordt door de dokter meestal afgedaan als spanning. Twee jaar geleden onderzoeken gehad zelfs MRI, niks aan de hand volgens neuroloog. Vandaag weer bij een andere neuroloog geweest met dezelfde klachten vooral die duizeligheid en nu wordt mij pas verteld dat het allemaal van de schildklier afkomt. Lekker dan het helpt niks natuurlijk maar als ik het eerder had geweten had het me heel wat angsten en de vraag wat is er toch met me aan de hand bespaard gebleven. Ben blij dat ik deze site gevonden heb. Een vraag nog er wordt hier gezegd dat 0.5 goed is. Tegen mij zei de dokter na bloedtest 1.3 prima. Is dit nu goed of niet. Bedankt dat ik jullie reacties gelezen heb, heeft mij toch veel meer inzicht gegeven.

Sandra, 18-06-2008 12:12 #58
Ik ben nu 21 jaar en heb al een aantal jaren last van een trage schildklier. Nadat ik ziekte van pfeifer had gehad bleef ik erg vermoeid en is deze chronische ziekte naar boven gekomen. Lange tijd is het goed met mij gegaan, maar sinds enkele weken ben ik oververmoeid en heb ik het enorm koud. Een aantal weken geleken toen het bijna 30 graden was, lag ik nog met een kleedje buiten. Daarnaast is mijn vermoeidheid nu zo erg geworden dat ik om de haverklap in slaap val. Hier heb ik geen controle meer over.

Gisteren net naar de huisarts geweest en weer een tyrax erbij gekregen :-( Over drie weken weer voor controle heen en dan moet de tyrax beneden de 2 zijn! :S Dat ga ik nooit redden wangt hij is nu bijna 7! Dus over drie weken weer nieuwe onderzoeken… getsie.

Stacey, ik lees net jouw berichtje. Ik heb ook het Sonja Bakker dieet gevolgd, maar ik werd er niet beter op! Ik zal je wel even mailen!

Ik ben benieuwd naar meer mensen die ook zo vermoeid zijn net als ik, zonder enige bijzondere inspanning!

Lian van Leer, 17-06-2008 15:57 #57
Heb al 22 jaar aan de schildklier, ben nu bijna 56 jaar en mijn cholesterol was ook veel te hoog. Slik inmiddels 21 jaar thyraxen en ben met tijden nog steeds moei. Ik denk dat je er mee moet leren leven.

Els, 17-06-2008 14:20 #56
Mijn leeftijd is 57 jaar en vrouw. Sinds vorige week heeft mijn internist geconstateerd dat ik een te trage schildklier heb maar wat mij nog meer verraste was dat ik daardoor een te hoog cholesterolgehalte heb 6,9. Ik heb het middel Euthyrox 75mcg gekregen en moet 1 tablet per dag slikken. Waarschijnlijk voor de rest van mijn leven.

Mijn andere verschijnselen zijn:ineens koud krijgen, dan ineens weer koortsachtig gevoel, duizeligheid, 's morgens stijve ledematen en vooral handen en heupen. Ik kan het me verbeelden maar de laatste tijd val ik van de ene kwaal in de andere: bronchitus(is weer weg) langdurige verkoudheid, blaasontsteking. Verminderd je weerstand misschien?
Verder vind ik dit een prima site met goede informatie. Ik wens iedereen sterkte met de kwaal.

Sophia, 12-06-2008 20:04 #55
Laatst ben ik geprikt (Voor het de derde keer nu in jaren, vanaf 1995 is er geconstateerd dat mijn schildklier te traag werkt) voor diabetis en cholesterol, bloeddruk gemeten… uiteraard laag.
De uitslag was geen suiker maar een hoog cholesterolgehalte en ik moest mij maar aan de voedingsadviezen gaan houden. Die zijn al zoals ik eet.Ik word nu erg onzeker en weet eigenlijk niet meer wat ik dan wel mag eten.Want over 3 maanden moet het verbeterd zijn. Ook mijn lever was niet goed.Er werd gevraagd of ik erg veel drank dronk. Nee dus, maar ik vroeg mij af of ze dit geloofde. De uitslag was telefonisch en ik heb hier geen fijn gevoel bij.
Heeft een minder goede lever ook met de schildklier te maken?Dit is mijn vraag!
Nu ik deze pagina lees vraag ik mij af of mijn dokter ook weet dat een hoog cholesterolgehalte te maken heeft met schildklierproblemen.

Thea, 11-06-2008 15:10 #54
Bij mij is ook per toeval ontdekt dat mijn schildklier te traag werkt. Ik ben volgens de internist een grensgeval. Toch wil ze dat ik medicatie ga proberen om te kijken of ik me dan beter voel. Ik ga het denk ik wel doen, maar ik ga mijn energetisch therapeut, tevens homeopaat ook om raad vragen. Ik ben benieuwd wat hij zegt. Ik zal het hier doorgeven. Lotgenoten, sterkte allemaal!

Sabrina, 05-06-2008 10:13 #53
Hoi,
Ik heb ook last van een traag werkende schildklier! De problemen begonnen na de geboorte van mijn dochter die is nu 11 jaar. ik had een te snel werkende schildklier maar na een behandeling met een radioactief joodcapsule is het omgeslagen naar traag werkend. Het is moeilijk om iedere keer opnieuw naar de arts te stappen om die ene bloedafname! Maar doe het! Ik heb sindsdien nog twee kindjes op deze wereld gebracht en dat vormt geen probleem mits controle van de arts!

Tineke, 29-05-2008 14:37 #52
Mijn schildklier werkt ook te traag, ik heb daar alle klachten van die daar bijhoren. Alleen wil ik graag weten hoe het komt dat ik veel moet eten om op gewicht te blijven. Ik weeg op dit moment 50kg wat voor mij al heel veel is, maar zodra ik ziek ben vliegen de kilo's eraf. Ik slik 0,15mg Thyrax per dag.

Stacey, 28-05-2008 22:18 #51
Sinds een half jaar weet ik dat ik een trage schildklier heb. Ik ben nu sinds 3 weken bezig met sonja bakker. ik vraag me af of het wel zo slim is. Zijn er meer mensen met een traag werkende schildklier die ook sonja bakkeren?

Tamara, 27-05-2008 14:57 #50
Ik heb ook een verhaal: 2 jaar geleden had ik veel buikpijn en erg moe
kon met moeite naar de wc, terwijl ik normaal 3 keer per dag kon.
De dokter vertelde me dat ik meer vezels moest eten erg vreemd eet genoeg vezels. 1 jaar later kreeg ik last van me pols
we weten niet wat dit is, de een zegt carpaal tunnel syndroom de andere zegt tennis elleboog.
Nu moet ik onderzocht worden voor schildklier en suiker, ben nu al 2 keer getest op suiker
schildklier klinkt mij logischer, ben nog steeds moe en conditie opbouwen is bijna onmogelijk. ben vaak misselijk en heb totaal geen honger. ik word moedeloos en wil weten wat het is

Paula Hermkens, 23-05-2008 00:27 #49
Hallo allemaal lotgenoten, heb sinds kort last van mijn schildklier toevallig ontdekt via mijn gynicialoog ben al een tijdje bezig met mijn hormonen en sindskort heb ik een leesbril en een om veraf tekijken. En na 3 weken ging ik terug naar de brillenwinkel en toen waren mijn ogen weer verslechtert en dat zou te maken hebben met de thyrax en de schilklier zolang die niet stabiel is kunnen ze voor mij geen zonnenbril aanmeten, die andere bril valt onder de garantie, dus daar heb ik geluk mee gehad maar ik ga 1 juni op vakantie en had graag een zonnenbril op sterkte gehad maak door de thyrax kan dat nu ff niet. Ik moet zeggen ik slik nu 3 tabletjes van 25 gr en ik voel me niet meer depressief nou dat is echt een goed gevoel hoor alleen het gewicht is nog niet dat wat ik wil. Groetjes aan mijn lotgenoten

Jet Verhoeff, 17-05-2008 23:32 #48
Hoi,
Mijn naam is Jet en ik ben 57 jaar oud.
Sinds kort is bij mij een trage werking van mijn schildklier geconstateerd. De klachten die aangegeven worden op deze site, kloppen exact bij mijn klachten. Ik moet over twee weken voor de 2e keer bloed prikken om te zien hoe de medicijnen werken. Momenteel gebruik ik 3 tabletten Thyrax, ik voel me wel iets beter dan een aantal maanden geleden. Gelukkig weet ik nu dat mijn vage klachten, wel degelijk iets te betekenen hadden. Mijn huisarts heeft er goed aan gedaan om mijn bloed te onderzoeken. Wel hoop ik dat mijn gewicht binnenkort wat zal afnemen, zo'n 10kg teveel. Ik voel me erg opgeblazen en heb veel last van obstipatie en mijn eetlust is helaas niet minder geworden! Ik heb een drukke baan, werk zo'n 50 uur in de week, in het begin dacht ik dat daar mijn vermoeidheid vandaan kwam. De afgelopen 2 weken ben ik vrij geweest en ik heb weer veel zin om te gaan werken.
Wie er tips heeft voor mij, zeker wat betreft mijn obstipatie en mijn opgeblazen gevoel, laat het mij weten.

Monique Kraal, 11-05-2008 11:25 #47
Hallo lotgenoten,
Ik heb ook een traag werkende schildklier van af mijn geboorte alleen is dit pas op mijn 18de ontdekt. Ik ben er ook niet blij mee maar we moeten er nu eenmaal mee leren leven.

Kim, 26-04-2008 02:49 #46
Hallo lieve mensen.

Ik heb last van de volgende "symptomen" en dit is voor het eerst dat ik het mogelijk kan linken aan, in dit geval, mogelijk mijn schildklier. Ik heb last van het volgende; stemmingswisselingen, benauwdheid (voornamelijk in de nacht), niét kunnen slapen, gewichtstoename, concentratieprobleem, regelmatige verkouden en koortsig en ik heb weinig tot geen trek om te eten.
Ik kan het niet eens opbrengen om te gaan sporten, zoals Petra, terwijl ik dat altijd prettig vind om te doen.
Ik heb nu echter een probleem, mijn dokter. Ik ben al meerdere keren op aanvraag naar het ziekenhuis gestuurd om te kijken wat er aan de hand is. Als ik zelf op internet zoek wat het mogelijk kan zijn en dit meldt aan mijn dokter, zegt hij altijd "je maakt je veel te druk, dat is het niet". Een second opinion is komt dan niet ter sprake.
Kan iemand misschien vertellen wat ik moet doen. Ik word er depri van. Ik weet maar niet wat er met me aan de hand is. Reactie infoteur, 23-08-2008
@ Kim, toch blijven aandringen op een goed onderzoek van je schildklierwerking! Er wordt vaak gezegd dat het 'tussen de oren zit' of dat 'je je te druk maakt' en dat is zeer pijnlijk, omdat je je dan een aansteller gaat voelen en je niet serieus genomen voelt. Tegenwoordig kan je zelf het ziekenhuis en een specialist uitzoeken voor een second opinion (wordt veelal vergoedt) ook al is dit elders in Nederland. Het fijnste zou zijn als iemand hier een goede internist/plek voor je zou weten.
Wie heeft goede ervaringen en weet een goede internist voor Kim?
Sterkte ermee Kim!
Groetjes van Sila (auteur artikel)

Petra, 24-04-2008 15:09 #45
Mijn schildklier werkt ook te traag. Ben de laatste tijd depressief en heb last van hartkloppingen. Ik voel me alsof ik altijd een examen moet doen. Niet prettig dus. Gelukkig vind ik sporten erg leuk. Ik sport 5 keer in de week. Dit doet me erg goed. Ik vertik het om me moe te voelen van 'niets doen', dan ben ik liever moe van het sporten. Helaas kan ik ondanks het vele sporten en weinig eten mijn gewicht niet onder kontrole krijgen. Ik word steeds zwaarder. Sporten doe ik mijn hele leven al veel, dus ben niet opeens gaan sporten.

Marloes, 23-04-2008 20:00 #44
Ik las net het verhaal van Tamara en ik heb dus precies hetzelfde! Heel apart maar ben wel blij dat ik niet de enige ben. Ben benieuwd of je nog steeds dezelfde klachten hebt? Of dat je er misschien iets tegen gevonden hebt? En of de dokter al wat anders heeft kunnen doen. Ik vind het namelijk ook erg raar dat zoiets 6! weken moet duren en dat ze je verder niet kunnen helpen.

Tineke, 19-04-2008 22:22 #43
Ben al een tijd anders dan anders ik dacht dat ik depresief was heb van de arts een antidepresivia gekregen daar moest ik weer mee stoppen pmdat ik last van me ogen kreeg en weer een andere geprobeert maar niks hielp ik ben erg moe en duizelig heb tintelingen zelfs soms in me hoofd kom kilos aan maar eet wat ik anders ook deed me cholesterol is te hoog en de arts zei dat ik als ik ouder woord last kan krijgen van een te langzaam werkenden schildklier ik heb een verwijs brief gehad voor een dieetiste en hoop ik daar baat mee heb want ik zie het echt niet meer zitten zo wil graag op de hoogte gehouden worden met de brief want ik heb gelezen over stemmingswisselingen ik herken het zelf bij mij dat ik echt anders ben dan anders en me niet meer kan concentreren de arts denkt telkens dat het spanningen zijn ik weet het echt niet meer ik wil dat er naar me schildklier gekeken woord maar ben bang dat de arts weer zegt het is stres ik voel me steeds meer bergafwaarts gaan groetjes tineke Reactie infoteur, 23-08-2008
@ Tineke, misschien heb je het ondertussen allang gedaan, maar ik zou echt aandringen op nader onderzoek. Ongeveer 25% van de mensen die gediagnosticeerd worden met 'Depressief' hebben in werkelijkheid schildklierproblemen. Dit is een schrikbarend percentage, waar de doktoren er dus naast zitten en patienten onnodig lang worstelen met schildklierproblemen.
Sterkte ermee!
Groetjes van sila (auteur atikel)

Jo, 08-04-2008 14:30 #42
Wij zijn al 8 maand bezig na onze eerste om een tweede babay te krijgen. Nu heb ik waarschijnlijk last van mijn schildklier morgen bloed prikken, waarschijnlijk te trage mag ik nu toch doorgaan met met zwangerschapswens en eventueel medicijnen slikken voor te trage schildklier?

Groet, Jo Reactie infoteur, 09-04-2008
@Jo, dit is moeilijk in zijn algemeenheid te beantwoorden, daar het o.a. afhangt van je bloedwaarde en de medicatie die je gaat krijgen. In ieder geval is het wel belangrijk om dit goed te bespreken met de arts.
Sterkte ermee en hopelijk worden je zwangerschapsplannen niet doorkruist.
Groet van Sila (auteur artikel)

Tamara, 01-04-2008 11:03 #41
Hoi, hoi. Ik heb al een tijdje last van verschrikkelijke vermoeidheid. Vooral daarom ben ik vorige week bloed wezen prikken. Waaruit bleek dat al mijn bloedwaardes goed waren behalve mijn schildklier, deze was 'iets' verstoord. Mijn huisarts vertelde mij, dat dit per toeval is ontdekt en niet aansluit bij mijn klachten. Hoewel veel klachten overeenkomen. Over 6 weken moet ik terugkomen en gaan ze nog een keer bloedprikken. Ik vind 6 weken erg veel! Is het lastig om een verstoorde schildklier functie te ontdekken? Onderschat mijn huisarts 'vooral' mijn vermoeidheid?
Groetjes, Tamara Reactie infoteur, 04-04-2008
@ Tamara, de onderkenning van schildklierproblemen kan lastig zijn, omdat er soms 'goede waardes' uitkomen. maar er toch sprake is van een verstoorde schildklierwerking (zie TH-waarde en T3/T4 in het artikel). Als je last van moeheid blijft houden, zou ik als ik jou was blijven aandringen op verder onderzoek (na die 6 weken), want moeheid/schildklierproblemen worden helaas vaak onderschat. Misschien een tip om ondertussen even in het artikel Schildklierproblemen Middelen & Tips te kijken. Een link er naartoe staat in het artikel.

Sterkte en succes gewenst!
Groetjes van Sila

Lenie V. Thiel, 31-03-2008 23:03 #40
Ben gestopt met bezoek van specialist en verwezen naar huisarts. Nu na een jaar heb ik weer concentratie problemen, last van zere ogen, het is teveel om op te noemen. Dus morgen maar weer bloed prikken. Medicijnnen moeten denk ik weer aangepast worden het gebruik is nu thyrax 0,15 mg op even dagen 0,1 en 0,025 mg op oneven dagen. Ben al langer bekend met deze site en haal er veel wijsheid uit. Groetjes Lenie Reactie infoteur, 04-04-2008
@ Lenie, wat vervelend dat je weer problemen hebt met je schildklier. Misschien kun je wat ondersteunende tips vinden in het artikel Schildklier Problemen Middelen & Tips (ook in de rubriek Mens en Gezondheid hier op InfoNu).

Bedankt voor je positieve reactie op dit artikel, fijn dat jer iets aan hebt en sterkte met alles!
Groetjes van Sila (auteur artikel)

Sora, 26-03-2008 16:55 #39
Hallo mensen! Nou ik was op zoek naar een site van vertraagde schildklier en ja! ik heb het gevonden. Goed dat je het met andere mensen erover kan praten! Ik ben een puber van 17 jaar. Ik heb dus ook namelijk last van een vertraagde schildklier. Iets met TH4? Bij mij was het vorige jaar ontdekt toen ik naar de Antillen was gegaan (ik had een medisch onderzoek gedaan, want ik was vaak TE moe). De dokter had gezegd dat ik bloed moest prikken en ja de uitslag bewees het zelf. Ik kreeg toen een medicijn Euthyrox, kom het bekent voor? Ik drink het nu al anderhalf jaar, eentje per dag en merk weinig verschil, want ik blijf moe, moet ik dat een hogere dosis nemen?

Je moet het ook je hele levenlang nemen en de andere bijwerkingen zijn ook niet zo mooi. Zoals: Vaak voel ik me zo depressief dat ik geen raad weet, je zelfvertrouwen zakt dan ook af en dan wil je maar alleen zijn, ik ben ook snel geïrriteerd, duizelig als ik op sta, vaak koud, droge huid, te traag van denken, eigenlijk alle verschijnselen wel! En nu dat ik op het MBO zit heb ik ook last van concentratie problemen en geheugenverlies. Laatst had ik een Engelse test, ik had van tevoren alles geleerd. Maar toen ik voor dat persoon stond, raakte ik alle woorden door elkaar en wist niet wat ik moest zeggen. (niet dat het vaak voorkomt). Maar wat voor bijwerking zou dat zijn?

Zelfs zegt de dokter dat het zo kan zijn dat ik dik kan worden, maar gelukkig merk ik er niks van, dus daarvoor help het wel!

Je moet er dus mee leven eigenlijk. Ik wens andere patiënten ook sterkte toe!
Groetjes Sora Reactie infoteur, 04-04-2008
@ Sora, wat vervelend dat je zo jong al schildklierproblemen hebt en ondanks de medicatie zo moe blijft. Het is op afstand moeilijk te zeggen of de dosis verhoogd moet worden. Wel is een goede afregeling van medicijnen heel erg belangrijk!

Het probleem op school dat je beschrijft zijn 'afatische momentjes', die samen kunnen gaan met of ontstaan door concentratieproblemen. Dit kan zowel door de schildklierproblemen zelf als (over)gevoeligheid voor of bijwerkingen van de medicijnen komen.
Misschien is het een goede tip om even op de site www.hypomaarniethappy.nl te kijken, waar ze uitgebreid ingaan op het afregelen van medicijnen. Ook is het misschien goed om even te kijken in het artikel Schildklier Problemen Middelen en Tips (ook op InfoNu in de rubriek Mens en Gezondheid). Mogelijk haal je hier nog iets uit, waar je wat aan hebt. En voor de zekerheid misschien ook het artikel over Hypoglykemie en/of Hypoglykemie Dieet& Tips, want een aantal symptomen die je beschrijft, doen me ook daar aan denken (er zijn wat overlappingen tussen Hypoglykemie en Schildklierproblemen).

Heel veel sterkte ermee en ik hoop dat je je iets beter gaat voelen. Je moet er wel mee leren leven, maar misschien zijn er ook middelen te vinden waardoor je je in ieder geval wat beter gaat voelen, die het allemaal wat verlichten, waardoor het iets makkelijker wordt.

Veel succes en sterkte, ook op school!
Bedankt voor je reactie.
Groetjes van Sila

Joyce, 23-03-2008 00:42 #38
Hallo! Wat fijn dat er zo'n site is als deze! Ik was aan het zoeken naar wat een endocrinoloog doet en kwam zodoende op deze site. Natuurlijk zit ik boordevol vragen. Drie weken geleden voelde ik me erg moe en ben bloed wezen prikken. Het bleek dat mijn TSH 83.1 was. Ik moest thyrax 0.1 mg per dag gaan slikken maar heb het idee dat het helemaal geen effect heeft. Zeker gezien de behoorlijk afwijkende waarde TSH. Afgelopen week heb ik gevraagd of ik de dosering kan verhogen maar hij zei dat het enige wat ik moet doen is om de 6 weken bloed prikken en aan de hand van de waardes kan er bepaald worden hoeveel mg thyrax ik moet slikken. Dat is het enige dat ik kan doen. Afwachten en me erg rot voelen.Een kennis van me zegt; je moet naar een endocrinoloog gaan, die kan veel meer als de huisarts. Maar wat kan ik daar dan allemaal van verwachten? Wat doet die allemaal? Ik word zo heen en weer geslingerd en voel me zo naar, ik heb sinds een paar maanden een andere baan en werk full-time en doe er een cursus bij, ben 46 jaar en alleen staand met 2 kinderen. Het ging allemaal zo lekker na een tijd van verwerking en nu dit weer.
Groeten, Joyce.

Peter, 21-03-2008 13:50 #37
Hallo, ik ben er in sept 2007 achter gekomen dat ik een te traag werkende schiltklier heb maar in plaats vaan gewicht aankomen verlies ik alleen maar gewicht. Ik ben 26 jaar 1.94 lang en weeg 75 kilo. Voor iemand van mijn leeftijd en postuur is dat veel te weinig ik slik nu 1.50mg. Wat kan ik doen om weer op mijn oude gewicht van 90 kilo te komen? Reactie infoteur, 04-04-2008
@ Peter, is het niet een idee om contact op te nemen met een dietiste? Aankomen kan net zo moeilijk zijn aks afvallen. En veel en vaak vette dingen eten is het antwoord ook niet. De enige tip die ik je kan geven is om ook even te kijken in het artikel Schildklier Problemen Middelen & Tips (ook in de rubriek Mens en Gezondheid). Hier staat specifiekere informatie over voeding en supplementen in. En mogelijk komt hier nog een bezoeker met een soortgelijke ervaring, die je iets kan adviseren!
Ook zou je deze vraag voor kunnen leggen op het forum van www.hypomaarniethappy.nl aan 'lotgenoten' en is er iemand met eenzelfde ervaring en tips.

Ik wens je een paar kilootjes toe de komende tijd, want je weegt inderdaad erg weinig met je postuur.
Succes en sterkte ermee!
Groeten van Sila (auteur artikel)

Ursula, 19-03-2008 21:57 #36
Goede dag, mijn waarde van mijn schildklier zijn; 6.20, heb ik dus dan een trage of snelle werking van me schildklier, dit kan ik nergens vinden? Reactie infoteur, 04-04-2008
@ Ursula, de waarde van 6.20 wijst waarschijnlijk op een te hoge schildklierwerking. Dit is echter moeilijk met zekerheid te zeggen, omdat er in de praktijk verschillende waardes gehanteerd worden en het individueel heel anders uit kan pakken. Misschien is het een tip om ook even het artikel Schildklierproblemen Middelen en Tips te bekijken.

In ieder geval sterkte ermee!
Groet van Sila (auteur artikel)

Annelies, 17-03-2008 14:00 #35
Ik gebruik al 10 jaar medicijnen voor de schildklier. Nu na een vervelende periode toch maar weer bloed laten prikken, met als resultaat, nog iets meer medicatie nemen. Een andere suggestie van de huisarts was om radicaal te stoppen met de medicatie, en dan kijken hoe het loopt. Zie het zelf niet zo zitten, omdat ik nu al veel vermoeidheidsklachten etc… heb. Is het echt verstandig om een keer radicaal met de medicatie te stoppen? Reactie infoteur, 18-03-2008
@ Annelies, als je het niet aandurft om radicaal te stoppen met medicatie, zou je misschien een afbouw of een overschakeling naar natuurlijke middelen kunnen maken. In het artikel vind je een link naar een ander artikel: Schildklier Problemen Middelen & Tips (onder het kopje Trage Schildklierwerking Diagnose behandeling).

Hier vind je natuurlijke middelen waar al menigeen met schildklierproblemen baat bij heeft gehad. Aleen is op voorhand niet te zeggen welke middelen bij jou aan zullen slaan. Dit is een kwestie van uitproberen.
Ook zou je dit voor kunnen leggen op het forum van de site www.hypomaarniethappy.nl, waar mensen met soortgelijke problemen je mogelijk van hun ervaringen (o.a. met radicaal stoppen) kunnen vertellen.

Hopelijk heb je iets aan deze tips. Veel sterkte en succes toegewenst met het verdere verloop.
Groeten van Sila (auteur artikel)

Marrie, 09-03-2008 15:44 #34
Hallo, ik heb sinds januari 2007 een traagwerkende schildklier.Via huisarts, bloed laten prikken. TSH/Vrij T4 iets verhoogd. I.o.m. huisarts in april opnieuw bloed geprikt, toen als medicijn Thyrax gekregen. Begonnen met 25 mg en opgebouwd per 2 weken, dus 2 weken 1 tablet, volgende 2 weken 2 tabletten enz. tot 4 tabletten per dag de laatste 2 weken. Heb dit niet vol kunnen houden, had veel jeuk / huiduitslag. Voortijdig mee opgehouden. In oktober 2007 wederom bloedgeprikt, zowel TSH/vrijT4 waren netjes. I.o.m. huisarts besloten even niets meer in te nemen! Klachten zoals ontzettende vermoeidheid, zere gewrichten en het gevoel hebben steeds achter de feiten aan te lopen, kwamen weer heel gauw terug. Dus in januari jl. gesprek had met de huisarts, maar die had geen toegevoegde waarde voor mij. Daarom gevraagd of ik naar de internist kon, was goed. Daar sinds februari jl. onder behandeling. Gesprek was voor mijn gevoel zeer positief en schreef Euthyrox voor te beginnen met 50mg (1e maand) en daarna 75mg de 2e maand. In april a.s. terugkomen. Helaas heb ik dit medicijn bijna 1 maand vol kunnen houden, doch hiervan ontzettende jeuk/huiduitslag… Nu voorgeschreven gekregen Cytomel te beginnen bij 12,5 mg en daarna opbouwen naar 25 mg. Alleen ik ben een beetje huiverig geworden om dit weer te gaan proberen. Voel me hopeloos alleen staan met nog steeds de klachten van jaren geleden, maar die vorig jaar een naam kregen. Herkent iemand mijn reactie op de medicijnen? C.q. raad wat te doen… Alvast bedankt Reactie infoteur, 10-03-2008
@ Marrie, helaas reageren meer mensen allergisch op de gebruikelijke synthetische of reguliere middelen. Hetgeen overigens ook helemaal los kan staan van schildkliermedicijnen/problemen. Helaas kan een allergische reactie zich generaliseren naar andere middelen toe (zich steeds uitbreiden). Dit is ook 1 van de redenen dat ik het artikel Schildklierproblemen Middelen & Tips (zie de link in dit artikel) heb geschreven.

In dit artikel tref je naast reguliere ook natuurlijke (orthomoleculaire/homeopathische) middelen en supplementen aan die in jouw geval misschien uitkomst bieden. Hiervan zijn vooralsnog geen allergische reacties bekend. Het is wel een kwestie van uitproberen welk middel voor jou het beste is, daar dit per individu kan verschillen. Het beste is om het i.o.m. een arts te doen. Alleen kan het soms een probleem zijn dat sommige reguliere artsen er sceptisch tegenover staan. In het genoemde artikel staan in ieder geval middelen waar al heel wat mensen baat bij hebben gehad.
Verder hoop ik dat er hier nog een reactie komt van iemand met een soortgelijke ervaring die jou op weg kan helpen.

Sterkte ermee en hopelijk vind je een middel dat werkt zonder allergische reactie!
Groetjes van Sila (auteur artikel)

Ypie, 03-03-2008 14:14 #33
Hallo, ik heb een traag werkende schildklier op zich gaat het redelijk goed(op en af ) Maar er komt nu bij dat ik last heb van atrose, kan ik dan als het helpt samen met mijn medicijnen (thyrax)glucosamine gebruiken? Reactie infoteur, 05-03-2008
@ Hallo Ypie, naar mijn weten kan dit in principe wel, hoewel er altijd individuele verschillen kunnen zijn qua reactie en werking of interactie-effecten van middelen onderling.
Het is sowieso atijd goed om alert te zijn op hoe het lichamelijk voelt en uitwerkt; je lijf weet het eigenlijk altijd het beste!

Succes en sterkte ermee!
Groetjes van Sila (auteur artikel)

Door Marjolein, 02-03-2008 12:12 #32
Ik ben 20 en ben in december 2007 naar de huisarts geweest omdat ik afval. Ik dacht dat dat zelf te maken had met mijn chronische pijn in mijn arm. Maar de huisarts heeft mij voor bloedonderzoek naar het ziekenhuis gestuurt. Daar kwam uit dat mijn schildklier goed is en dat mijn hormoon iets te snel werkt ofzo iets. En ze hebben getest op bloedarmoede en dan was net op het randje ik had 7.3 nou heb ik eigelijk mijn hele leven al veel vaker bloedarmoede gehad. Nu moet ik half maart weer bloedprikken en dan gaan ze kijken hoe het dan is.

kan je ook van beiden een te snel en een te weinig werkende symptomen hebben? Ik ben altijd heel erg snel moe, ik val af, mijn lichaamstemperatuur is 36,5 heb het snel koud, zweet snel, snel geirriteerd, ene nacht slaap ik goed andere nacht niet en mijn menstruatie is altijd heel onregelmatig geweest, als ik uit school kom moet ik eerst een uur slapen anders houd ik het niet vol.

En de pil ik weet niet of dat er mee te maken kan hebben kan het ook nergens vinden maar ik kan niet tegen te veel oestrogeen daar word ik heel erg ziek van overgeven enz.

groeten marjolein Reactie infoteur, 05-03-2008
@ Hai Marjolein, er kan sprake zijn van een verstoorde hormoonhuishouding, waarbij beide symptomenpatronen voorkomen. Een schildklierprobleem is een hormoonprobleem (verstoorde hormoonhuishouding). Je hebt het ook over menstruatie- en oestrogeenproblemen. Misschien heb je wat aan de informatie in de volgende twee artikelen:
* Hormonen PMS Overgang Tips
* Hormonen Hormoonproblemen Tips
Beide artikelen kun je vinden in de rubriek Mens en Gezondheid.
Verder is er ook een artikel genaamd Ijzer & Bloedarmoede in dezelfde rubriek. Mogelijk herken je in bovengenoemde info iets specifieker wat jouw klachten zijn en welke middelen er eventueel zijn.
Hoe dan ook is het belangrijk om op het spoor te komen wat er precies aan de hand is, wat ik op afstand natuurlijk moeilijk kan zeggen. Maar ik hoop voor je dat het boven water komt, want dan kun je ook concrete stappen nemen om het aan te pakken.

Succes en sterkte ermee, hopelijk kom je erachter wat er precies aan de hand is!
Groetjes van Sila (auteur artikel)

Sanja, 20-02-2008 09:30 #31
Ik heb geen schildklier, ik heb er ook nog nooit een gehad maar ik kan er weinig informatie over vinden omdat weinig mensen er kennis van hebben (is mijn idee).
als iemand er veel informatie over weet of een website kent die er veel informatie over heeft staan.
mijn email is
lady_zhanjaah@hotmail.com. Reactie infoteur, 22-02-2008
Goh, inderdaad Sanja, je hebt gelijk! Hoewel ik me behoorlijk verdiept heb/research heb gedaan betreffende hormoon- en schildklierproblematiek, ben ik het ook niet tegengekomen. Hopelijk reageert hier iemand die er informatie over heeft of een goede website kent. Heb je al eens onder Google gezocht 'leven zonder schildklier' of iets dergelijks.

In ieder geval veel sterkte!
Groetjes van Sila (auteur artikel)

Sonja Demmers, 14-02-2008 16:59 #30
Ik heb al 17 jaar een traag werkende schildklier na een jodium suppletie, dus ik had eerst een snelwerkende schildklier. Nou ik kan jullie wel vertellen dat ik dat liever had dan nu. Al die ellende die ik nu lees is me ook bekend, ja je leerder mee leven ha ha. Probeer je omgeving het maar niet uit te leggen want die de moeite nog niet om het te begrijpen, en ze snappen er toch niet van. maar verder gaat het me goed. Groetjes en sterkte allemaal. Reactie infoteur, 15-02-2008
@Sonja, wat vervelend om van de regen in de drup te komen! En onbegrip van anderen is denk ik moeilijk te veranderen, maar kost wel een hoop energie! Knap van je dat je zegt dat het verder goed met je gaat! Want het valt allemaal niet mee, … de impact die het heeft op je leven(skwaliteit).

Sterkte verder!
Groetjes van Sila

Marja, 13-02-2008 23:39 #29
Hallo, ik heb ook een vraag er is bij mij al vanaf okt 2007 bloed geprikt om de maand om de waardes omhoog te krijgen voor mijn trage schildklier maar dat gaat heel langzaan ik slik nu 3 tabl. per dag maar mijn voeten en handen zijn helemaal opgezet met vocht wie herkent dit? en heeft iemand enig idee wat dit is. Volgende week moet ik terug naar de huisarts en dan vraag ik ook of ik door gestuurt kan worden naar een internist. Ook heb ik last van spierpijn is dit normaal samen met de opgezette handen? Reactie infoteur, 15-02-2008
@ Marja, vochtophoping en klierzwellingen komen idd wel vaker voor en ook spierpijn is soms 1 van de klachten, maar kan natuurlijk ook altijd een klacht van iets anders zijn (b.v. myalgische problematiek of artritisachtige klachten). Dit is op afstand helaas niet goed te zeggen. In ieder geval belangrijk om alert op te blijven. Verder is het misschien een aanrader om naar een forum te gaan, waar mensen met soortgelijke ervaringen je mogelijk meer kunnen vertellen. Zie de laatste stukjes tekst in het blauwe kader hieronder/reactie op Gerrien.

Veel sterkte met alles!
Groetjes van Sila

Gerrien, 11-02-2008 22:01 #28
Traag, trager, trager… tot hoever kun je gaan? Ik ben twee jaar geleden begonnen met 25 mcg. euthyrox en zit sinds vorige week op 150… Ik heb het idee dat die schildklier van mij het niet meer wil doen… kan hij het ook opgeven? Ik lees er sinds een tijdje meer over, ook om te weten dat ik er niet alleen voorsta…

Andere vraag is, kan de dokter je goed instellen of moet je toch naar een endicrinoloog, de internist heeft me vorig jaar gewoon buiten gezet met het feit dat alles goed is met me? Dan vraag je je af… Mijn huisarts zegt dat het allemaal goed komt, moet ik nu echt geduld hebben of? Geduld gaat intussen wel samen met moe zijn, vocht vasthouden, gewichtstoename en zo kan ik er nog wel TIG dingen bijzetten… Ik ben 52, nooit iets gemankeerd en dan dit. Ik wil niet klagen maar gewoon even mijn verhaal kwijt…

Oh, nog een vraagje, hoe gaat jullie omgeving ermee om? Ik heb soms het idee dat je beter een gebroken been kunt hebben, dat is aantoonbaar! En wanneer is iemand toe aan die jodiumkuur? vragen, vragen en nog eens vragen… Reactie infoteur, 13-02-2008
@ Gerrien, een verstoorde schildklierwerking (en hiermee hormoonhuishouding) kan een enorme impact hebben. Het wordt vaak niet alleen door medici onderschat, maar ook -en vooral- door de omgeving. Er wordt vaak gereageerd alsof je je aanstelt of dat het allemaal wel weer goed komt. Je kunt wat dit betreft idd beter een gebroken been hebben, een vervelend mankement dat tenminste zichtbaar is en waar mensen serieus rekening mee houden.

Het is misschien toch goed om aan te dringen op nader onderzoek door een specialist, maar… ook daar komt helaas niet altijd een duidelijke uitslag naar voren.
Het is hoe dan wel belangrijk om goed ingesteld te worden en dat is een behoorlijk intensief proces, dat goed gevolgd moet worden.
Sommige mensen hebben baat bij natuurlijke middelen (zie het artikel Schildklier Problemen Middelen & Tips in de rubriek Mens en Gezondheid of link in dit artikel). Een kwestie van uitproberen wat aanslaat. Bij de een werkt een middel anders als bij de ander.

Verder is het aan te raden om naar het forum van de site www.hypomaarniethappy.nl te gaan. Een forum met mensen die ervaring hebben met schildklierproblemen en alle ellende en onbegrip er omheen, die ervaringen delen, elkaars vragen kunnen beantwoorden en tips kunnen geven.

En mogelijk kan iemand hier met een soortgelijke ervaring ook op deze vragen reageren.
Veel sterkte ermee en ik hoop dat er binnenkort verandering of verbetering komt!

Groetjes van Sila (auteur artikel)

Sylvia van Leusden, 07-02-2008 21:26 #27
Ik wil graag op het berichtje van Patty van der Meij reageren, Patty je moet er op staan bij de huisarts dat er iedere maand bloed word gecontroleerd op de waardes van je schildklier daar heb je recht op, ik herken jou klachten, ik heb het ook die depresieve momenten, dat betekent dat de waardes nog niet goed zijn en dat je waarschijnlijk je medicijnen moet verhogen. Net zo lang je bloed laten controleren tot je aan de goede waarde zit en dat is 0.5. Vraag naar je waardes als je hebt bloed geprikt. Het licht aan de hormonen in je lichaam hoe jij je voelt. groetjes Sylvia van Leusden uit Utrecht Reactie infoteur, 09-02-2008
@ Sylvia, bedankt dat je je ervaring hebt willen delen, je advies en je reactie!
Groetjes van Sila (auteur artikel)

Gery, 04-02-2008 13:16 #26
Hallo, Mijn huisarts constateerde een struma bij mij. Nu heb ik bloed laten prikken en mijn TSH waarde is 0.41 (weet niet of er ook geprikt is op T3 en T4). Volgens de assistente zit deze waarde binnen de grens en hoef ik geen medicijnen te slikken. Nu is mijn vraag of deze waarde neigt naar hypo of hyper? Ik kan dit namelijk nergens vinden. Als ik de symptomen op internet lees heb ik de klachten van hypo. Kan het zijn dat ik toch een schildklierafwijking heb ondanks de goede TSH waarde?

Groeten, Gery Reactie infoteur, 09-02-2008
@ Gery, de goede waarde is, zoals Sylvia hierboven al opmerkt, rond de 0.5. Je kunt inderdaad -ondanks een goede TSH waarde- schildklierproblemen hebben, die in een TSH onderzoek niet naar voren komen, maar in een nader (o.a. urineonderzoek) wel. Het wordt misschien allemaal wat duidelijker als je kijkt in het artikel Schildklier Problemen Middelen & Tips; daar staan zowel kenmerken van een te trage als te snelle werking van de schildklier en middelen die hierbij kunnen helpen.

Sterkte ermee!
Groetjes van Sila (auteur artikel)

Melika, 01-02-2008 21:21 #25
Hoi siham als ik jou was zou ik stoppen met depresiefe pillen wees je zelf je moet sterk in je schoenen staan. Jij bent de baas over je lichaam en hoe je voelt zo te zien er is niks met jou aan de hand, jij maakt je zelf ziek. Ga sporten + lekker sauna nemen, doe de salaat en lees de koran zo dat het goed met je gaat, want het beschermt je tegen het kwaad. En blijf je bloed testen. En ik hoop dat het goed met je gaat incha allah.

Patti van der Meij, 01-02-2008 12:32 #24
Hallo, ik ben moeder van kinderen, 6, 3 en 2 jaar. Nu heb ik vanaf de lagere school al last van angsten, depressie's, overspannenheid, eet stornissen enz. Nooit is er iets aan gedaan. Alles word alleen maar erger. Na de komst van mijn laatste kindje, (28-01-2006), werd er in mij bloed gevonden dat mijn schildklier te traag was. Ik kreeg Thyrax voor geschreven. Bloed word nooit meer afgenomen, (alleen als ik er zelf om vraag). Het gaat nog steeds niet goed met mij. Ik vecht elke dag om te leven en denk veelste vaak aan de dood. Mijn tranen zijn niet in te houden, en op dit moment voelt het als of ik gek ga worden. Ik heb een tijdje antideprisivia geslikt. Ik werd nog luste lozer en ben er zelf mee gestopt. Door de artsen word ik toch gezien als een zeur. Nu gaat het dus nog steeds slecht, en ik word steeds maar slechter. Op dit moment ben ik gewoon bang voor mijzelf. Bang dat ik gek word en dingen doe die ik anders niet zou doen. ik ben dus nog steeds na al die jaren opzoek wat er mis is in mijn lichaam. Ik heb zelf het idee dat het met mijn hormonen te maken heeft. Maar ja waar moet ik heen voor hulp?
Wie heeft ook deze ervaringen en kan mij helpen en advies geven?Bedankt. Reactie infoteur, 09-02-2008
@ Patti, wat rot voor je! In aanvulling op de reactie van Sylvia. Als je zelf het gevoel hebt dat het met je hormonen te maken heeft, dan moet je dit denk ik serieus nemen. Je eigen intuitie weet het vaak het beste, wat anderen ook zeggen. Overigens is er een direct verband tussen schildklier en hormoon/hormoonproductie. Missschien is het goed dat je even kijkt hieronder (reactie op Siham) naar de artikelen over hormonen. En ook het artikel Schildklierproblemen Middelen & Tips dat hier staat in dezelfde rubriek is misschien de moeite waard. Natuurlijke middelen die al heel wat mensen hebben geholpen die niet met de reguliere middelen geholpen waren of niet echt serieus genomen werden.

Verder is het misschien aan te raden om Sint Janskruid eens te proberen. Een natuurlijk en heel goed middel tegen depressie. Het grote voordeel is dat St.Janskruid een anti-depressivum is zonder bijwerkingen, niet lusteloos maakt en niet de leuke of positieve gevoelens onderdrukt. De gewone anti-depressiva leggen namelijk ook een 'laagje' over gevoelens die je wel wilt blijven voelen.
De enige conta-indicaties van St. Janskruid zijn: bij trombose, het kan de werking van de pil beinvloeden en je kan een beetje oranjekleurige bruining krijgen in de zon, maar die schijnt in deze periode toch niet!

Heel veel sterkte gewenst en ik hoop dat je de moed niet opgeeft!

Groetjes van Sila (auteur artikel)

Siham, 16-01-2008 21:05 #23
Hoi ik heb ook in 2000 ook en snel werkende schidklier ik heb midicijnen gehad.ik heb ze 6 weken maar geslikt. en daarna elke jaar en bloedonerzoek tot met 2004 voor de laatste onderzoek het was ook goed het is nu 4jaar dat ik niet bloed heb geprikt maar de laatste maanden als ik ongesteld ben dan ben ik zo depresief en ik gebruik al depresiefe pillen maar dan ben ik zo moe meer slapen stijve spieren veel eten als honger heb moet snel gaan eten anders wordt ik duizelig gespanen borsten gestrest. wie kan mij dit vragen beantwoorden.en wat zou dat zijn en pms of en snel werkende schild klier of weer te traag graag bedankt:-( Reactie infoteur, 20-01-2008
@ Siham, het is moeilijk om op afstand precies te zeggen wat er aan de hand is. Er is in ieder geval wel een verband tussen schildklierproblemen en b.v. PMS, daar er in beide gevallen sprake is van een verstoorde hormoonhuishouding/hormoonproblemen.
Je kunt het beste in de artikelen:
* Hormonen - Hormoonproblemen & Tips en
* Hormonen - PMS & Tips (beide hier in de Mens en Gezondheid rubriek) kijken naar de symptomen; welke problemen of klachten op de voorgrond staan. En dan eventueel middelen (natuurlijke middelen) uitproberen. Het beste is om dit in overleg met een arts/huisarts te doen.

Sterkter ermee!
Groeten van Sila (auteur artikel)

Infoteur: Sila
Subrubriek: Diversen
Reacties: 322
Medische informatie…
Schrijf mee!