InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Hormonen - PMS Overgang & Tips

Hormonen - PMS Overgang & Tips

Hormonen - PMS Overgang & Tips Hormonen - PMS Overgang & Tips. Hormonen, een verstoorde hormoonhuishouding of hormoonstoornissen spelen bij PMS (Pre Menstrueel syndroom) en de Overgang (Menopauze) een grote rol. Een verstoorde hormoon (hypofyse) werking kan zowel lichamelijke als psychische i.c. emotionele symptomen geven, die vaak niet goed onderkend of onderschat worden. Zo kunnen o.a. vermoeidheid, gespannenheid, boosheid, depressiviteit, stemmingswisselingen, dwangmatig eet- en alcoholgedrag in verband staan met hormonen

Hormonen en PMS

PMS oftewel het Pre Menstrueel Syndroom is een verzamelnaam voor diverse symptomen die gedurende de tweede helft van de menstruatiecyclus kunnen optreden. Naar schatting zoekt ca. 40% van alle vrouwen één of meerdere malen medische hulp voor deze maandelijkse klachten. De symptomen verminderen of verdwijnen zodra er een nieuwe cyclus begint. Bij de meeste vrouwen, zowel met een regel- als onregelmatige cyclus, treedt in de laatste week voor de menstruatie een verlaging in de werking van de hypofyse op, hetgeen zich op velerlei manieren kan uiten, met een overkoepelend gevoel van 'niet lekker in je vel zitten' en weten dat de menstruatie 'er aan zit te komen'. De meest voorkomende symptomen of klachten, zowel lichamelijk als psychisch, kunnen o.a. zijn:
  • irritaties
  • gespannenheid
  • duizelingen
  • vermoeidheid
  • gezwollen of pijnlijke borsten
  • opgeblazen gevoel
  • opgezette buik
  • depressiviteit
  • wisselende stemmingen
  • overgevoelige huid, huiduitslag
  • acné
  • hoofdpijn
  • spierpijn
  • dwangmatig eten
  • krampen
  • gewichtstoename
  • rugpijn

Emotioneel gezien is er vaak sprake van veranderd of veranderend gedrag, waarbij sommige vrouwen het gevoel hebben hier geen vat op te hebben en zich ook onbegrepen voelen. Ook kan er sprake zijn van een verhoogde tot extreme neiging tot snoepen (vaak chocola) en overmatig gebruik van alcohol. Bij sommige vrouwen staat depressiviteit meer op de voorgrond, waarbij sommigen gedurende deze periode ook afwijzend kunnen zijn naar hun partner of hun omgeving toe (zie verder onder het kopje hormoonstoornissen).

PMS en Oorzaken

Hormonen, een onevenwichtige hormoonhuishouding en storingen in de bloedsomloop zijn de belangrijkste oorzaken van PMS. De aanmaak van hormonen in het lichaam is een complex proces. Niet alleen kan een verhoogde aanmaak van een bepaald hormoon, zoals bijvoorbeeld oestrogeen, PMS veroorzaken, maar ook een verlaagde aanmaak kan dit effect teweegbrengen.
De hormoonproductie wordt beïnvloed door een groot aantal factoren. Voeding, met name de inname van vetten is een heel belangrijke factor (zie Hormonen - Hormoonproblemen Tips ). Verder zijn ook factoren als slaap, rust, stress en gebruik van bijvoorbeeld koffie en alcohol van invloed.

Hormonen Overgang Menopauze

De overgang i.c. menopauze is de benaming voor het einde van de vruchtbare periode van de vrouw. De aanmaak van oestrogeen hormonen neemt al na het vijfendertigste levensjaar geleidelijk af en maakt plaats voor andere hormonen. De overgang begint meestal na het 45e levensjaar en duurt gemiddeld vier jaar, totdat een nieuw hormonaal evenwicht is bereikt. Meer dan de helft van de vrouwen heeft tijdens de overgang last van typische overgangsklachten zoals o.a:
  • opvliegers
  • prikkelbaarheid
  • nachtelijk zweten
  • slapeloosheid
  • hoofdpijn

Hormoonstoornissen PMS en Overgang

PMS en de Overgang hebben met elkaar gemeen dat er bij beide sprake is van een verstoorde hormoonhuishouding die tot vervelende klachten en symptomen kan leiden. Met name de ontregelde functie van de hypofyse (hersensaan-hangsel) -die een overkoepelende hormoonregelaar is- en een zeer belangrijke rol in het lichaam van de vrouw speelt. Tal van functies, waaronder menstruatie, zwangerschap, vruchtbaarheid, moedermelkvorming (lactatie) worden geregeld door (hypofyse) hormonen (zie Hormonen - Hormonaal stelsel ). Daar de hypofyse in verband staat met het zenuwstelsel en centrum voor emotionele verwerking in de hersenen, komen er naast lichamelijke klachten ook emotionele, psychische klachten naar voren. Het biochemisch evenwicht in het lichaam kan ernstig ontregeld raken. Er kan dan sprake zijn van een teveel van een bepaalde stof en te weinig van andere stoffen, waardoor veranderingen in het zenuwstelsel kunnen optreden. Zie ook Hormonen Humeur Emotie .
Dit kan aanleiding geven tot verschijnselen en symptomen die (ook in de medische wereld) niet altijd even serieus genomen of onderschat worden. Symptomen die niet direct in verband gebracht worden met een verstoorde hormoonhuishouding. Een verstoorde werking van hormonen en hypofyse kunnen o.a. leiden tot:
  • Veranderend, onvoorspelbaar en grillig gedrag met wisselende stemmingen
  • Emotionele stress, die zich o.a. kan uiten in een beperkt vermogen zich aan te passen
  • Aanpassingsstoornissen die zich uiten als lichamelijke klachten, uiteenlopend van vermoeidheid tot b.v hyperventilatie
  • Relatieproblemen, conflicten en familieruzies, vaak mede veroorzaakt door een onbegrepen gevoel en niet serieus genomen te worden
  • Veranderd eetgedrag, eetpatroon en misbruik van alcohol, drugs of andere middelen
  • Somberheid, pessimisme (alles zwart zien), depressieve gevoelens, depressiviteit (soms zelfs met suïcidale gedachten of neigingen).

Bij vrouwen met een verstoorde hormoon- en hypofyse werking kan er ook sprake zijn van moeite om hun gedachten onder controle te krijgen. Ze in een soort maalstroom terechtkomen die maar doorgaat en niet te stoppen lijkt. Hierbij kunnen ook allerlei oude gebeurtenissen naar boven komen en soms ook onverwerkte processen, frustraties, angsten en boosheid (soms gepaard met hyperventilatie). Op dit proces lijkt praten of therapie weinig tot geen invloed te hebben.

Hormoonstoornissen AlgemeneTips

Bij PMS en Overgang is er sprake van hormoonstoornissen. Er zijn een aantal algemene maatregelen die deze klachten kunnen verminderen zoals o.a:
  • het voorkomen van tekorten in de voeding: door dagelijkse inname van een hooggedoseerd en breed samengesteld multi vitaminen en mineralen preparaat
  • het herstellen van de vetzuurbalans (door dieetmaatregelen aangevuld met supplementen, waaronder tarwekiemolie, zie Omega vetzuren)
  • het vermijden van overmatig gebruik van koffie, alcohol, suiker en minder (of beter: niet meer) roken
  • het beheersen van omgevingsfactoren zoals lichamelijke en geestelijke stress.

Hormonen Middelen Kruiden Tips

Er zijn een aantal middelen en kruiden die specifiek een goede werking hebben op hormonen, het hormonale stelsel, bij PMS en de Overgang. Hieronder wordt een aantal van deze middelen genoemd.

Dong Quai

Dong Quai i.c. Chinese engelwortel is een Chinees kruid; een 'typisch vrouwenkruid' dat al eeuwenlang wordt gebruikt voor tal van vrouwenkwalen. Dong Quai stimuleert de doorbloeding van alle vrouwelijke organen. Het verlicht de symptomen van PMS en overgangsklachten. Dong Quai stimuleert de bloedsomloop in alle vrouwelijke organen en heeft een hormoonregulerende werking. Het heeft krampopheffende en pijnstillende eigenschappen, gaat opvliegers tegen en kan verlichting geven bij depressieve gevoelens.

Monnikspeper

Monnikspeper (Vitex Agnus Castus) wordt traditioneel ingezet als geneesmiddel voor het reguleren van de werking van de vrouwelijke voortplantingsorganen. Ook wordt het gebruikt om overgangsklachten te verlichten. Uit onderzoek naar de werkzame bestanddelen blijkt het de symptomen van nervositeit, overmatige bloedingen en wisselende stemmingen tijdens de menstruatie en de overgang te verminderen.

Troszilverkaars

Troszilverkaars (Cimicifuga racemosa, eng. Black Cohosh). Hiervan wordt de wortel door de Indianen al eeuwen gebruikt bij (spier)krampen tijdens de menstruatie of de overgang. Het bevat fyto-oestrogenen, die effectief werken bij diverse oestrogeen gerelateerde klachten bij vrouwen. Uit onderzoek komen de effecten van de troszilverkaars bij overgangsklachten (menopausale en postmenopausale klachten) naar voren. Symptomen die verminderen door gebruik van de plant zijn onder meer: opvliegers, krampen, hoofdpijn en depressiviteit.

Diverse Kuiden PMS Overgang

Meerdere kruiden die een bevorderende en heilzame werking hebben bij lichamelijke en/of emotionele klachten bij PMS, Overgang en Menstruele klachten staan hieronder genoemd. Een uitgebreide beschrijving van ieder kruid is te vinden onder de verschillende artikelen Kruiden Gezond met de betreffende voorletter van het genoemde kruid. Voor een algemeen overzicht kan ook eerst de Alfabetische index Gezonde Kruiden geraadpleegd worden.

PMS en Overgang

  • Borage (Borago officinalis)
  • Duizendblad (Achillea Millefolium)
  • Gelderse Roos (Cramp Bark)
  • Ginseng
  • Guldenroede (Solidago Virga-Aurea)
  • Hop (Humulus Lupulus)
  • Kamille (Matricaria Chamilla)
  • Meidoorn (Hagedoorn)
  • Moederkruid (Tanacetum Parthenium)
  • Muizedoorn (Stekelmyrte)
  • Rode Wingerd (Rode Wijnstok, Vitis Vinifera)
  • Sarsaparilla (Smilax Officinalis)
  • Salie (Salvia Officinalis)
  • Teunisbloem (Oenothera biennis, eng. Evening Star)
  • Valeriaan (Valeriana Officinalis)
  • Zoethout (Glycyrrhiza Glabra)
  • Wilde Yam (Dioscorea Villosa)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De overgang, hoe komt het en wat doe je eraan?Bij vrouwen van tussen de 45 en 50 onstaat een periode waarin de eierstokken stoppen met het aanmaken van oestrogenen, d…
Hormoonstoornis: ziekten en symptomenHormoonstoornis: ziekten en symptomenHormoonstoornis: een stoornis in de hormoonhuishouding. Meestal worden er teveel of te weinig hormonen aangemaakt. Soms…
Haaruitval door hormonenHaaruitval door hormonenVele vrouwen lijden tijdens de zwangerschap of na de geboorte van het kind onder haaruitval. Ook bij ziektes van de schi…
Informatie over bio-identieke hormonen voor vrouwenInformatie over bio-identieke hormonen voor vrouwenVrouwen met (ernstige) overgangsklachten kunnen ervoor kiezen om bio-identieke hormonen te gebruiken. De hormonen zouden…

Reageer op het artikel "Hormonen - PMS Overgang & Tips"

Reacties

Jip, 22-09-2014 10:46 #18
Zeer verhelderend, allemaal, we tobben allemaal wat af.
Ik heb een vraag: ik was al bijna een jaar niet meer ongesteld geweest (wat een heerlijkheid) tot ik ineens vreselijk last van mijn onderrug kreeg: ik herkende deze pijn als weëen, én als de menstruatiepijnen waarvan ik de eerste jaren van mijn menstruaties last had. En ja hoor: na 3 weken rugpijn werd ik ineens ongesteld, een soort van spotting. Na ongeveer een maand herhaalde dit zich, maar nu had ik meer last van echt bloedverlies, ruim een week. Nu ben ik weer een maand later en begin ik weer erg last van mijn rug te krijgen. Van de dokter moet ik dan maar ibuprofen en dergelijke slikken, ook omdat ik al een hele tijd last van hoofdpijn heb (waarschijnlijk ook door een ontsteking ergens in mijn mond of holtes, heb al een kies laten trekken).
Ik vraag me af of er iemand is die deze rugklachten herkend en of er iemand iets heeft gevonden wat de pijn dragelijk kan maken. Ik ben alleenstaand, heb 2 bijna volwassen kinderen en moet 32 uur werken om rond te komen en op deze manier houd ik het bijna niet meer vol.
Wie weet er iets voor mij?
Jip

Janneke, 20-08-2014 17:48 #17
Bij mij werkt progesteroncreme (natuurlijk middel) als een tierelier, op het moment even geen geld voor dus dan merk ik het verschil. Al jaren dat de menstruatie te vroeg kwam maar niet meteen doorzette, heel vervelend. Met de progesteroncreme weer een normale menstruatie. Ook een beter humeur, een beetje prettig high, beter slapen. Nu zijn menstruatie- en overgangsklachten vooral vervelend maar niet direct ernstig maar door een te laag progesteron kan je veel ergere klachten krijgen.Misschien een tip voor andere vrouwen.

Marie, 17-10-2013 18:37 #16
Sinds paar weken weer helemaal onder de puistjes op mn kin voorhoofd zit helemaal weer vol dat zijn eigenlijk mn ergste overgangsklachten sinds ik weet de ik in de vervroegde overgang zit veel over gelezen en weet wat ik kan verwachten maar over die puistjes hoor ik weinig wat is hier tegen te doen?! zie er niet uit nu en aangezien ik in de winkel sta wordt je hier steeds onzekerder door!

Ilse 47, 14-03-2012 10:47 #15
Langdurige, hevige menstruaties prachtig in t gareel gekregen met Vitex Agnus Castus, resultaat al binnen 1 of 2 maanden. Ook pijnlijke, opgezette borsten helemaal tot rust gekomen! daar helpt t specifiek tegen. Van andere klachten (lichamelijk:toegenomen migraine, geestelijk: down, humeurig, jezelf niet zijn) afgekomen door intensief bewegen. 4x p week 45 min fietsen buiten maakt me een ander mens. Voel me weer energiek en opgewekt. kan t iedereen aanraden!

Terra, 01-03-2012 11:25 #14
Is dit wat voor de dames in de overgang? 13 april ga ik deze sessie doen.

Na wetenschappelijk onderzoek naar de werking van Ayahuasca (Dr. Charles Grob heeft in 1993 een Hoasca Project ontwikkeld waarin onderzoek is gedaan naar de fysieke en psychologische effecten van Ayahuasca, hij heeft daarbij een groep genomen die Ayahuasca gebruikt en een controlegroep die nog nooit Ayahuasca had gebruikt) is gebleken dat Ayahuasca het vermogen van het lichaam vergroot om de serotonine op te nemen die van nature aanwezig is.
De groep die Ayahuasca gebruikte had zonder terugval een duidelijke vermindering van verslavingsproblematiek, depressie en/of angststoornissen.
Uit het onderzoek is eveneens gebleken dat Ayahuasca beter werkt dan anti-depressiva, omdat deze het serotonine-niveau in het lichaam zodanig verhogen dat de cellen dit automatisch compenseren door serotonine receptoren af te breken in het lichaam.

De genezing vindt eigenlijk plaats op twee verschillende niveaus; de Ayahuasca werkt reinigend en zuiverend, in eerste instantie voornamelijk op lichamelijk gebied. Dit kan wel enkele ceremonies duren en deze gaan vaak gepaard met behoorlijk veel overgeven en/of diarree, maar dit is nodig om je voor te bereiden op de stadia van emotionele en spirituele reiniging die daarna volgen.

Evelyne, 30-06-2011 09:11 #13
Twee weken na mijn mentruatie beginnen mn borsten zeer pijnlijk te worden, heb ik de hele dag door zin om te eten, ik ben vermoeid, kortom het duurt anderhalve week en dan is het weer voorbij, en voel ik me normaal, heerlijk! Zou bijv. een anticonceptie pil werken om het patroon te doorbreken?

M. F. Goossens, 08-03-2011 20:46 #12
Ik ben 61 jaar en na het ophouden van mijn menstruatie ben ik zoveel aangekomen. Kunt u mij adviseren hoe ik het tekort aan oestrogeen bij mij kan aanvullen.

Lillyrose, 26-05-2010 07:31 #11
Ik wil deze tip toch niemand onthouden.ik slik sinds 4 maanden L-tyrosine, en ik kan alleen maar heel blij zijn.dit werkt echt!ik had altijd heel erg last van stemmingswisselingen, pijnlijke borsten etc, nu merk ik (en mijn omgeving)niet eens meer dat het ""mijn tijd"" is!ik zou het echt iedereen aanraden, het leven wordt een stuk leuker.
het duurt een maand of 2 voordat het werkt, dus niet direct opgeven.

Nathalie, 18-01-2010 09:43 #10
Na het lezen van dit artikel vallen er heel veel puzzelstukjes op zijn plaats erg last van angsten zweten depresieve klachten en ik ben nooit voor een tweede keer zwanger geworden zonder verklaring na vele onderzoeken vooral twee weken voor mij menstruatie worden de klachten nog erger ik ben nu 37 jaar mij moeder heeft ook vanaf haar 38 jaar hele erge overgangs klachten gehad mij dokter wil er niks van weten en ik loop nu al bijna een jaar bij het ggz tot nu toe geen verbetering ik voel dat er meer aan de hand is dan dat het alleen psychisch is het giert door mij lijf kan iemand mij vertellen hoe ik dit zou kunnen laten onderzoeken?

Peter, 30-11-2009 22:45 #9
Wist je dat chocolade antioxidant nr ter wereld is? (wist ik 6 weken geleden ook niet)
Mits niet verwarmend boven de 39 graden behoud het al zijn antioxidanten en is het 20 maal sterker dan vitamine C. Mijn vriendin had tot een paar weken terug al 13 jaar last van PMS we hebben van allerlij middeltjes gebruikt om het te verminderen. Zelfs tot elke dag een uur of 1,5 naar de sportschool gaan, niets hielp afdoende.

Ik ben gaan zoeken naar acai berry want ik wist dat dit een van de fruitsoorten is die heel rijk aan antioxidant is en kwam uit op : http://www.amazonthunder.com/rader
maar even later nadat ik dit opgeslagen had onder favorieten kwam ik hier uit een filmpje van een man genaamd David Wolfe

Mirjam, 20-01-2009 21:44 #8
Melk doet menstratieklachten verminderen. Eén tot twee glazen, wat neerkomt op 1200 mg calcium, zorgt ervoor dat de lastige symptomen voor de menstruatie verminderen. Uit wetenschappelijk onderzoek is recent gebleken dat dan de ongemakken met minstens de helft dalen. De universiteit van Harvard onderzocht ruim 1.000 vrouwen die aan PMS lijden en 2.000 vrouwen zonder menstruatieklachten. Deze vrouwen waren allemaal tussen de 27 en 44 jaar. De researchers kwamen tot de conclusie dat calcium en vitamine D een positief effect hebben op het algemeen welbevinden. De voeding van de vrouwen zonder klachten bevatten veel meer calcium en vitamine D dan de voeding van de vrouwen met PMS-kwaaltjes. Normaal hebben we dagelijks gemiddeld 800 milligram calcium nodig. Echter tijdens de PMS-periode kunnen we een extra dosis gebruiken. Bron: Vrouw Telegraaf woensdag 26 nov 2008

Gerda, 20-11-2008 13:56 #7
Ik heb een trage schildklier ben sinds 2 jaar gesterriliseerd, heb ook een ernstig vit. D tekort gehad, mijn schildklier is goed ingesteld, sterrilisatie is zeer goed verlopen, maar… ik heb sinds +/- 1 jaar vage overgangsklachten ik ben smorgens drijfnat van het zweet nachtpon en/of pyama is door en door nat, beddegoed is eveneens drijfnat en eens in de zoveel tijd heb ik zeer ernstige nachtkrampen in mijn benen, dit doet zo zeer dat ik de dagen erna zere benen heb en moeilijk kan lopen, mijn gewrichten hebben het gevoel of ze op knappen staan, veel hoofdpijn en maandelijkse toestand duurd 1,5-2 weken. Al met al heel wat problemen die het mij niet makkelijk maken. Wat kan ik hier aan doen…?

Gita, 11-10-2008 10:24 #6
Ik heb goede ervaringen met Hop druppels sávonds 40 druppels en Rode klaver druppels 4x per dag 20 druppels.

Jantien, 14-08-2008 15:52 #5
Ik heb echte hele goede ervaringen met lichttherapie. Ik had een Litebook gekocht op internet voor mijn winterdip, maar mijn huisarts vertelde mij dat er ook goede ervaringen zijn met lichttherapie bij PMS. En dat klopt ook wel want afgelopen winter had ik er door het gebruik van de lamp aanzienlijk minder last van. Nu gebruik ik hem maandelijks, ook in de zomer. Reactie infoteur, 23-08-2008
@ Jantien, bedankt voor je reactie! Wellicht is lichttherapie ook een tip voor andere vrouwen met PMS en/of overgangsklachten (hormoonproblemen).
Groetjes van Sila (auteur artikel)

Jolanda Notermans, 01-05-2008 12:00 #4
Ben fanatiek gaan sporten, helpt goed ertegen en ook voor je gewicht.2 vliegen in een klap:-) Reactie infoteur, 23-08-2008
@ Jolanda, bedankt voor je reactie!
Groetjes van Sila (auteur artikel)

Corrina, 06-04-2008 16:03 #3
Ik heb heel veel last van ppd maar kan daar nog niet echt iets vinden wat voor mij verlichtend werkt. Wie weet iets… Groetjes Corrina. Reactie infoteur, 09-04-2008
@ Corrina, misschien heb je iets aan de tips die specifiek over ppd in het artikel 'Herstel na Zwangerschap Tips' staan. Je kunt dit artikel ook vinden in de rubriek Mens en Gezondheid, maar dan in de subrubriek Zwangerschap.

Sterkte emee, want ppd is niet niks!
Groeten van Sila (auteur artikel)

Alida, 08-02-2008 15:26 #2
Prima artikel. De periode was voor mij altijd een ramp. Maar ik ben er VANAF! Ik liep bij de osteopaat voor een vastzittende rug en na de eerste behandeling had ik geen last van PMS. Ik heb haar gevragd of dat kwam door haar behandeling en ze zei dat dat heel goed mogelijk was. In ieder geval is het nu al 3 keer weggebleven en ik ben daar ontzettend blij mee. Misschien bied dit ook een oplossing voor andere dames die last van PMS hebben. :-) Reactie infoteur, 09-02-2008
@ Alida, hartelijk bedankt voor je reactie en ik hoop dat jouw ervaring ook anderen kan of zal helpen!

Groetjes van Sila (auteur artikel)

Ans Baake-Oosterom, 28-11-2007 15:59 #1
Heel goed dit artikel. Er bestaat nog steeds heel veel onbegrip/onwetendheid over dit syndroom. Over PMDS nog maar te zwijgen. zie ook website dr.Schagen van leeuwen.

Infoteur: Sila
Laatste update: 12-07-2008
Subrubriek: Diversen
Special: Hormonen
Reacties: 18
Medische informatie…
Schrijf mee!