InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Prednison: Bijwerkingen Prednison en Prednisolon stootkuur

Prednison: Bijwerkingen Prednison en Prednisolon stootkuur

Prednison: Bijwerkingen Prednison en Prednisolon stootkuur Prednison en Prednisolon zijn ontstekingsremmers op basis van bijnierschorshormonen of corticosteroïden, die bij veel ziekten waarbij ontstekingen optreden worden voorgeschreven. In de volksmond heeft Prednison de naam dat het erg veel en heel ernstige bijwerkingen heeft. Bij een stootkuur treden echter geen ernstige bijwerkingen op. Hier wordt uitgelegd wat Prednison is, wat de bijwerkingen zijn, wat een stootkuur inhoudt en of gebruik van alcohol in combinatie met Prednison schadelijk is.

Wat is Prednison of Prednisolon?

Prednison of Prednisolon zijn ontstekingsremmers op basis van bijnierschorshormoon (corticosteroïden). Bijnierschorshormoon remt ontstekingen en kan overgevoeligheidsreacties inperken. Ook is Prednison werkzaam tegen bepaalde bloedziekten en vormen van kanker zoals hodgkin lymfoom (lymfklierkanker), hersenkanker, borstkanker, leukemie en beenmergkanker (de Ziekte van Kahler). Prednison zorgt er namelijk voor dat patiënten zich beter en meer levenslustig gaan voelen maar remt ook de groei van tumoren.

Verder worden Prednison en Prednisolon ook aan patiënten toegediend, wanneer het lichaam zelf te weinig bijnierschorshormoon aanmaakt via de bijnieren.

Voor welke ziekten en aandoeningen worden Prednison of Prednisolon voorgeschreven?

Prednison of Prednisolon worden voorgeschreven bij een groot aantal ziekten en aandoeningen, waarbij overgevoeligheid en ontstekingsverschijnselen een rol spelen. Zo wordt medicatie op basis van bijnierschorshormoon onder andere voorgeschreven bij:
  • Lupus Erythematodes
  • Astma, chronische bronchitis en COPD
  • Reuma en Multiple Sclerose
  • Colitus Ulcerosa en de Ziekte van Crohn
  • Allergische en chemokuur reacties

Wat zijn de bijwerkingen van Prednison of Prednisolon?

Voor chronische ziekten met veel ontstekingen zoals auto-immuunziekten wordt vaak Prednison of Prednisolon in een dosis van 10 tot 25 milligram per dag voorgeschreven voor een langere periode. Voor behandeling van kanker wordt een hogere dosering (ongeveer 50 milligram per dag) voorgeschreven. Bij gebruik op langere termijn kan Prednison of Prednisolon vrij serieuze bijwerkingen kennen, die echter niet bij alle patiënten voorkomen. Dit zijn met name:
  • Gewichtstoename en een vollemaansgezicht
  • Tragere wondgenezing en meer blauwe plekken
  • Spontane botbreuken en inzakken van wervels in de wervelkolom
  • Meer vocht vasthouden in het lichaam
  • Pijn in de buik en misselijkheid
  • Maagzweren of bloedingen
  • Meer kans op infecties en virussen

Bij langer gebruik van Prednison worden de effecten op het lichaam nauwkeurig gevolgd door de behandelend arts. Ook zijn dit relatief uitzonderlijke bijwerkingen, die zeker niet vaak optreden. Bij inname van de medicatie via de luchtwegen zijn de bijwerkingen nog minder frequent, omdat bij deze wijze van inname het medicijn niet overal in het lichaam terechtkomt.

Wat is een stootkuur en wat zijn de bijwerkingen van een stootkuur Prednison of Prednisolon?

Een stootkuur met bijnierschorshormoon is een relatief nieuwe therapie, waarbij gedurende een korte periode (een paar weken) relatief veel Prednison of Prednisolon (30-75 milligram per dag) wordt ingenomen.

Op deze manier wordt een grote hoeveelheid werkzame stof opgenomen in het lichaam maar blijven de bijwerkingen beperkt. De meeste en ernstigste bijwerkingen van dit type medicatie treden namelijk enkel op bij gebruik gedurende een langere periode. Een stootkuur wordt met name toegepast om het lichaam in de tussentijd de kans te geven om zelf te herstellen door tijdelijk de ergste verschijnselen van een aandoening de kop in te drukken.

Is de combinatie van Prednison of Prednisolon in combinatie met alcohol schadelijk?

In principe zal het gebruik van alcohol niet meer dan normaal gesproken negatieve effecten hebben voor het lichaam in combinatie met Prednison of Prednisolon. Bij een hoge alcoholconsumptie is het echter wel raadzaam om te overleggen met de behandelend arts.
© 2009 - 2014 Sterretje999, gepubliceerd in Diversen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Spierreuma bij ouderenSpierreuma oftewel polymyalgia rheumatica is een ziekte die uitsluitend voorkomt bij mensen boven de 65 jaar. Het heeft…
Bijwerkingen van PrednisonPrednison wordt als medicijn voorgeschreven aan personen met bepaalde ontstekingsreacties, bepaalde vormen van bloedkank…
Prednison: waarom word je zo pafferig van Prednison?Prednison: waarom word je zo pafferig van Prednison?Bijna iedereen kent het geneesmiddel prednison wel. Het wordt gegeven bij allerlei aandoeningen. Maar prednison heeft oo…
Medicijnovergevoeligheid bij dierenOvergevoeligheid voor medicijnen komt niet alleen voor bij mensen, maar ook bij dieren. Een ander woord voor medicijnove…
Syndroom van CushingSyndroom van CushingHet syndroom van Cushing kenmerkt zich vooral door vetzucht aan de romp en aan het gelaat. De ziekte komt het mest bij v…

Reageer op het artikel "Prednison: Bijwerkingen Prednison en Prednisolon stootkuur"

Reacties

Fred, 27-07-2014 01:23 #64
Hallo mensen.
Ik had een open been en dat wilde maar niet genezen.
Na een stootkuur van 30mg per dag was de wond binnen 6 weken dicht.
Nu heb ik weer een wond op een andere plek en ook weer een prednisonkuur gehad, die heb ik intussen afgebouwd omdat het niets hielp deze keer.
De bijwerkingen bij mij waren: slecht zien, beetje wazig en hyperactief. Een soort opgewonden gevoel had ik, als ik om half zes `s ochtends wakker werd had ik een gevoel of er iets heel belangrijks ging gebeuren die dag, . Dan ging ik er maar uit wat me wel goed uitkwam omdat ik aan het verbouwen was. De verbouwing ging 2x zo snel dan normaal dus dat kwam wel goed uit, mijn zoon die mij hielp klaagde dat ik maar niet te stoppen was ;-) ik ging vaak door tot negen uur in de avond, vanaf half acht in de morgen.
In drie maand tijd was ik 10kg afgevallen, terwijl de meeste mensen er van aankomen.
Zo zie je maar dat het per mens en per situatie weer anders is. Ik moet nu geopereerd worden omdat prednison niet helpt terwijl het de vorige keer zo goed ging. Maar goed het huis is klaar en de rest zal na de operatie ook wel goed komen.
Wat wel het geval was, tijdens het. afnouwen werd ik erg moe en lusteloos maar ergens is dat logisch na zo'n hyperactieve periode.
Sterkte allemaal, Fred

Bressers, 22-06-2014 10:52 #63
Ik heb een slijmbeursontsteking in mijn linker heup mag ik dan prednison gebruiken?

Hermie Carmiggelt, 06-06-2014 18:49 #62
Ik heb de ziekte van strümpell (nog niet zo bekend) zwakheid in de beenspieren en veel spierpijn in de bovenbenen.
Bij toeval ben ik erachter gekomen dat een stootkuur prednison mij van de klachten afhielp en ik het gevoel had dat ik op veertjes liep.Mijn ziekte verergert en er zijn geen medicijnen voor. Als ik op vakantie ga krijg ik van mijn huisarts een stootkuur en heb dan een hele fijne vakantie. Alleen de prednison van Centrafarm werkt bij mij. De vorige vakantie had ik de medicijnen van een ander merk en heeft mijn hele vakantie verpest. Volgende week ga ik op vakantie en kijk er nu al naar uit om lekker uit de voeten te kunnen. Een goede tip voor anderen met Strümpell.

Richard Spoor, 07-05-2014 20:28 #61
Ik heb voor 2,5 maand een kuur prednison, nu wil ik weten of het de stollingsfactor van je bloed kan beïnvloeden. Ik slik ook bloedverdunner vanwege boezem fibrillatie (onregelmatige hartslag). Ik ben gegaan van NRI 1,6 naar NRI 13,2 in 1 week. Kan dit komen door de Prednison? Wie kan daar iets over vertellen?
Alvast bedankt.

Ilse, 16-04-2014 10:14 #60
Ik ben anti medicatie, heb ook altijd de meest extreme bijwerkingen en ben er ook altijd heel voorzichtig mee maar sinds vorige week ben ik plotsdoof aan 1 kant door waarschijnlijk de ziekte van Lyme. De enige kans om verbetering te krijgen was om een stootkuur pred te nemen wat de eventuele zwelling op de oorzenuw af te laten nemen. 60 per dag. Dus toch geslikt. Het mooie nieuws is dat ik een lage toon terug heb. Tegen de bijwerkingen heb ik het volgende genomen:

Java thee: bio capsules die vocht afvoeren, helpt perfect bij mij, natuurlijk en weg dikke enkels en gezicht.
Bio cocosvet, lepel in de mond op laten lossen, ontgiftigd
4x 1000 vitamine c, natuurlijke ontstekingsremmer!
Chlorella-spirullina: ontgiftigd!
Sap van curcuma. Pred gaat vooral in het hoofd zitten, in India wordt iedere dag curcuma gegeten en gedronken, hier komt nagenoeg geen Alzheimer en dementie voor!

Ik ben geen dokter, dit is puur uit eigen ervaring, helpt bij mij perfect en heeft geen bijwerkingen dus misschien helpt het iemand. Zie trouwens hierboven Mariadistel staan, reinigt de lever perfect inderdaad maar rustig aan hier mee!

Andries, 11-03-2014 21:02 #59
Ik heb CODP en net een longontsteking opgelopen heb een stootkuur Prednison gekregen zit nu op de 3e dag van de kuur en krijg een stekende pijn in mijn rechternier gebied is dit gewoon een bijwerking?

Rob, 22-01-2014 23:59 #58
Wat is precies het verschil tussen prednison en prednisolon? Als een arts prednison voorschrijft, kun je dit dan vervangen door prednisolon in dezelfde doses? En andersom?

C. van Loon, 22-01-2014 13:19 #57
Na een prednison behandeling via een infuus ben ik zeer kortademig. D.w.z. ik word benauwd en kortademig en ga vervolgens hyperventileren en probeer ik via mijn handen tegen mijn mond en neus te houden om mijn ademhaling ter reguleren. Wat kan ik dan nog verder doen? Mijn hartmeter geeft dan ook aan 113/56/86.

Stieneke, 29-11-2013 11:22 #56
Zo ben ik weer. Inmiddels een zware griep gehad en dat sloeg ook nog eens op mijn longen. Een week lang het bed moeten houden en nu langzaam weer wat opkrabbelen. De prednisolon wordt verlengd, omdat mijn longen nog steeds niet schoon zijn na een week. Ik ben echt doodmoe. Alles is teveel. Gisteren even voor het eerst naar buiten om iets op de post te doen. Normaal doe ik dat lopend, het is vijf minuutjes. Nu zag ik dat niet zitten en ben op de fiets gegaan. 'k Was blij dat ik weer thuis was. Ik wil volgende week heel graag weer proberen wat te werken en ga het dan ook voorzichtig opstarten. Deze dagen doe ik niet anders dan slapen, slapen en nog eens slapen.
Ik schrik iedere keer weer van zo'n enorme terugslag. Wat gaat je conditie pijlsnel onderuit.
Het ging juist heel goed. Ik sport twee keer in de week en dat leverde mij veel lucht en energie op. Dit is nu totaal verdwenen.
Heeft iemand ervaring om na griep en een zware terugval van je astma het sporten weer op te starten?
Hoor graag van iemand

Jamie, 17-11-2013 23:11 #55
Beste mensen,

Ik heb een vraag. Ik begin deze week met de prednison mylan 30 Mg en deze moet ik volhouden tot ik geen last meer heb van mijn astma. Maar zijn de geruchten waar dat de pil (anti conceptie middel) niet werkt als je deze prednison slikt?

Ik hoop op een reactie.

Groetjes jamie

A,m V. D. Brink, 01-11-2013 10:33 #54
Wat zijn de bijwerkingen indien men diabetes heeft? B.V.D.

A. Bert Mollenhorst, 24-10-2013 22:17 #53
Bert,
Ik heb COPD 's nachts beademing, een spierziekte, reuma en hartfalen 4 x geopereerd. Voor mij is er echt geen ander middel dan prednison, slik er ook twee mor-fine pillen naast en enkele medicijnen v.d. afstoting van de cardioloog. Het is niet anders, ben blij dat ik er nog alle dagen mag zijn, TOCH?
Door de reuma zijn bij mij alle gewrichten vervangen, maar kan daar goed mee leven.

A. Gabin, 08-10-2013 21:06 #52
Ik heb 5 dagen 1000 Mg prednison gehad met dag opnamen. Elke dag naar het ziekenhuis en ongeveer 4 uurtjes liggen voor een infuus. Bijwerkingen zijn er te veel om op te noemen maar het ergste is dat de zusters niet kunnen prikken. In 5 dagen 15 x geprikt ( ik was bont en blauw)… 5 dagen kuur 10 dagen herstellen maar het heeft aangeslagen gelukkig.

Jan, 01-10-2013 17:15 #51
@Jessica
Ik heb ook COPD, en heb 2x een stootkuur prednisolon gehad in tabletvorm.
De aanhoudende benauwdheid was beide keren binnen 24 uur verdwenen.
Ik heb geen bijwerkingen gehad.

Jessica Hofstee, 01-10-2013 15:19 #50
Ik heb COPD, aangezien ik heftige benauwdheid blijf houden en alle andere kuren niet aanslaan, wil de longarts mij laten opnemen en prednisone toedienen via het infuus(stootkuur) heeft iemand hier ervaring mee? En, hoe lang blijf je dan meestal in het ziekenhuis?

Annette, 30-09-2013 13:22 #49
Annette,
Heb een methyl pretnisolon kuur 1000mgr gehad over drie dagen verdeeld. Mijn bijwerkingen zijn veel plassen, diarree na vijf dagen, dorst, geen conditie, licht in het hooft.
Met mijn lichamelijke klachten gaat het na een dag of vijf al een stuk beter.

Lydia Kaasjager, 26-09-2013 15:47 #48
Ik prednison kuur gehad voor 30 dagen. mij vraag is ga je daar erg van zweten,
en hartkloppingen van krijgen?

Jeanet, 24-08-2013 21:50 #47
Sinds enige jaren heb ik Colitis Ulcerosa, een chronische darmontsteking in de dikke darm. Er zijn periodes dat de ontsteking rustig is en er zijn periodes dat de ontsteking erg actief is, ook wel opvlammen genoemd. Ik gebruik er dagelijks medicijnen voor, namelijk Asacol. Maar nu heb ik ook sinds een jaar een vorm van aangezichtspijn ten gevolge van een medische ingreep namelijk een wortelpuntontsteking, waar ik dagelijks Amitrptyline voor moet gebruiken, hier kan ik niet meer zonder, anders is de zenuwpijn niet te harden. Nu is er door een uitgebreid darmonderzoek weer duidelijk geworden dat de ontsteking in mijn darm weer actief is en voor klachten zorgen, zoals ongecontroleerde ontlasting gepaard gaande met bloed en slijm en hevige buikpijn. Om dit te ´ behandelen ´ heb ik een stootkuur Prednisolon voorgeschreven gekregen van 24 dagen, afbouwend van 8 tabletten van 5mg tot 1 tablet van 5mg. En dan moet ik nu tijdelijk stoppen met de Asacol. Nu is mijn vraag of er mensen zijn die ervaring hebben met het gebruik van de combinatie van de medicijnen Amitriptyline en Prednisolon. Graag zou ik deze reactie´s willen lezen, van mensen die hier ervaring mee hebben. Alvast bedankt!

Ineke Meijboom-Baggerman van Houweninge, 09-07-2013 17:32 #46
Mijn stootkuur prednisolon is inmiddels 4 weken afgelopen, en ik ben daarna door een hel gegaan. Ik ben nu bezig mijn lijf weer op te bouwen, en het gaat steeds beter, maar ik wil het nooit maar dan ook nooit meer slikken! Ik heb nog steeds last van vocht in mijn gezicht en in mijn voeten. Ik kan er gewoon niet tegen, tegen dit soort chemische medicatie… ik ben hooggevoelig, dat zal ook meespelen… en zelfs de nawerking duurt lang… Wel apart dat iedereen er zo verschillend op reageert. Bij mij had het absoluut geen toegevoegde waarde. Ik werd er alleen nog maar zieker van dan ik al was. Mijn remedie: mariadistel-capsules om de lever te helpen ontgiten en Ribes compositum voor opbouw van mijn lijf en ook om mijn bijnieren weer te helpen zelf corticosteroiden aan te maken, na 3 jaar inhalator (Symbicort en de Seritide waar ik ook zo ontzettend ziek van ben geworden). Tevens 2 liter (spa)water per dag drinken, en veel bewegen (wandelen en fietsen). Ik eet biologisch, al heel lang. Zo hoop ik mijn lijf weer in balans te kunnen krijgen.

Stieneke, 27-06-2013 22:06 #45
Ik heb begrip voor de reacties over nare bijwerkingen etc. Echter, soms is dit het enige redmiddel om even over een nare periode heen te komen. Dat is niet het verdoezelen van de klachten en symptoombestrijding. Je lichaam heeft letterlijk even een harde duw nodig om weer in het goede paadje terecht te komen. Wanneer je kunt voorkomen prednisolon te gebruiken moet je dat doen. Ik moet het zo'n paar keer per jaar gebruiken vanwege ernstige astmaklachten. Mijn huisarts adviseert ook altijd: probeer het eerst om je seretide te verhogen. Lukt dit niet en blijven je klachten dan gaan we over op een stevige stootkuur van prednisolon. Waarbij hij altijd de kanttekening maakt: je weerstand gaat helemaal plat. Probeer te blijven bewegen en gezond te eten.
En de bijwerkingen? Soms heel vervelend, maar toch maar even voor lief te nemen. Een ander redmiddel is er op dat moment niet. En ik neem het voor lief want in die benauwheidsklachten blijven hangen is ook geen pretje. Ik kan tenminste weer gewoon de trap oplopen en zingen!

Ineke Meijboom, 20-06-2013 09:56 #44
Wieke, 27-04-2012 11:35 #19
Prednison is heel erg slecht voor je en een ieder die dit ontkent werkt voor de machtige farmaceutische bedrijven. Het kan zelfs bij een korte stootkuur ernstige bijwerkingen hebben. Doktoren zijn hier blind voor. Neem dit middel echt zo min en zo kort mogelijk. Het is een grote mafioso bedoening en JIJ bent hier de dupe van. Niet nemen!

MIJN REAKTIE:
Ik heb ook een stootkuur gehad, van 4 dagen, en na een week de laatste 5e ook nog genomen, helaas… Ben er echt doodziek van, kreeg er ook nog allergiepillen bij… om de zeldzaam voorkomende bijwerking van seritide te elimineren, maar HA dacht eerder aan een allergie… waarvoor wist ze niet… (daar kwam ik pas 1,5 week geleden achter via spitten op internet!) : mijn gezicht zwol helemaal op. Ik in paniek, huisarts ten einde raad (zij had ook niet aan de seritide gedacht!)… en prednison voorgeschreven(wilde dat nooit, maar nu wist ik het ook niet meer, dus heb erin toegestemd dit keer)… Nou, ik heb het geweten… NOOOIT MEER! Mijn hele maag-darm-systeem is ontregeld… ik voel me sindsdien nog veel beroerder! Ik hoop dat het spul nu snel mijn lijf uit is, want ik reageer er helemaal verkeerd op!

Margaret, 09-06-2013 15:23 #43
9 jui 2013

Ik heb prednison voor geschreven wegens astma.
Regel matig heb ik het benauwd met piepende ademhaling en het
hoesten erbij.
Nu heb ik het weer, nu met bronchitis erbij.
Een stoot kuur voor tien dagen 30 mg.
Mee begonnen op 6 juni jl
De bijwerking bij mijn is, dat ik s, nachts niet kan slapen.
Pas in slaap valt rond 8:30 en vervolgens weer wakker rond 11:30 uur.
Dit is nu iedere dag zo.
Kun van ochtend pas slapen rond 9:15 uur en ben wakker geworden om 13:35.
Voel me nu even moe en straks ben ik weer hyper van de prednison.
Ik vraagd me af wat de gevolgen voor me zal zijn betreft mijn werk.

Met vriendelijke,
Margaret

Sophia, 20-05-2013 15:21 #42
Heb een stootkuur van vijf dagen, mijn hele lichaam staat in brand, vuurrood!

J. D. de Boer, 12-05-2013 12:19 #41
Ik krijg regelmatig een stootkuur van 30mg/dag in combinatie met doxyclynine voor geschreven voor mijn astma aanvallen. plm. 14dgn na beëindigen van de kuur krijg ik altijd op het achterhoofd een acne explosie en dit is beslist geen prettige periode. Vraag: is dit een bekend verschijnsel?

J. Visser, 08-05-2013 06:48 #40
Erge diarree, komt dit door de prednison?

Grootenboer, 10-04-2013 10:51 #39
Sinds 2 weken slik ik prednison 15 mg per dag, maar sinds dien heb ik veel migraine aanvallen, is dit mogelijk bij dit medicijn?

Katja, 12-03-2013 19:51 #38
Ik lig nu al 8 weken ziek, met keel, long en dubbele oorontsteking. Na 3 antibioticakuren te hebben gehad, die niets deden, heb ik nu toch maar een pretnisonkuur gekregen, ik moet 1x daags 1 tablet slikken, maar merk nog steeds geen verbetering. En ik heb nu ook dunnen ontlasting. Hoelang duurt het nog eer ik mij beter voel, moet ik weer contact opnemen met de huisarts, of gewoon de kuur eerst afmaken en dan weer de huisarts bellen als het niks verbetert?
groetjes Katja

Ruud, 27-02-2013 10:14 #37
Hallo,
ik heb een stootkuur prednisolon van m'n dermatoloog gekregen, om het exceem en de ontstekingen die daar bij horen, tegen te gaan. Het werkt, ik zit nu midden in de periode en het gaat elke dag beter! Ik noem de pillen ook al prednilol, ik ben vrolijk, een beetje hyper en heb ook veel energie. Al met al, ben blij dat de arts dit heeft voorgeschreven, ipv met allerlei zalfjes maar te blijven doormodderen!
Ruud

Robert, 14-12-2012 10:23 #36
Robert
Ik heb bijna 15 weken peginteferon, met rebatol moeten gebruiken om van mijn hapatitis c af te komen. Dat gaf vreselijke bijwerkingen, met name kreeg ik heel veel last van alle gewrichten. Kon bijna niet meer lopen en ook mijn polsen deden veel pijn. Ik werd door verwezen naar een reumatoloog die reumatoide artritis constateerde. Na overleg met de mdl arts moest ik de behandeling staken. Sinds een week gebruik ik nu 15 mg prednisolon om de artritis tegen te gaan. Dit middel geeft me weer het gevoel dat ik leef. Pijn is minder, wel wat hyper, maar gebruik de energie. Heerlijk. Weer lekker wandelen, met mijn zoon naar de voetbal. Voel me herboren.
Robert

Claudia, 12-12-2012 16:07 #35
Hoi

Ik had door mijn astma erg benauwd en een vervangend arts gaf me prednisolon 20 mg, nu 3e dag, mijn lijf heeft een angstig gevoel, hartkloppingen en ben lichtelijk aggressief, herkent iemand dit? Dit is mijn lijf niet meer.

Grt Claudia

Joost, 11-12-2012 22:37 #34
Mijn vader kreeg pednison tegen de reuma. Hij noemde het zelf pretnison en voelde zich er veel beter bij, hij was veel opgewekter als hij prednison kreeg. De bijwerkingen nam hij voor lief, want dankzij de prednison was voor hem de kwaliteit van leven echt een stuk beter.

R. Vorstenbos, 14-11-2012 20:19 #33
Hallo, ik heb een kuur van 10 dagen gekregen, 30 mg voor bronchitis, maar nu heb ik een hele zwarte tong, kan dat, ik moet nog 3 dagen?

Nienke, 26-10-2012 17:02 #32
Hallo, ik kreeg ook een kuur van 7 dagen prednison voor mijn bronchitis, dat was gaan ontsteken, en ook nog een antibioticum. Ik vroeg aan mijn huisarts: prednison? is dat niet een beetje te zwaar? Maar hij zei dat ik er anders in zou blijven steken!
Na de eerste dag kon ik mijn plas al niet meer ophouden, bovendien werd ik hyperactief en ik kon ook niet meer slapen. Heb het nog 4 dagen gebruikt en ben er mee gestopt! Wat een rotzooi zeg, ook gewoon te gek dat zoiets zó makkelijk wordt voorgeschreven zonder ook maar enig gedegen onderzoek! Waardeloos
Misschien krijgt mijn huisarts wel geld voor het extra voorschrijven van prednison, want ik heb het helemaal niet nodig en ik word er alleen maar beroerd van, mijn hele lichaam is ontregeld

Yamamoto, 19-09-2012 14:56 #31
Prednisolon is zeker een medicijn wat nare bijwerkingen heeft. Mijn zoontje heeft het gehad ivm met leukemie hij zwol helemaal op hij hield veel vocht vast en zag er niet uit. Dat was niet eens het ergste. Het vervelendste waren de stemmingswisselingen. Hij werd er echt vervelend van en zo was hij nooit. Het is zeker een medicijn wat je beter niet kan slikken het is echt een paardenmiddel. Jammer genoeg moet hij het over een tijdje weer gaan gebruiken. Ik weet van andere ouders dat ook hun kinderen dezelfde problemen hebben of hadden. In het geval van mijn zoontje kan het niet anders maar ik raad aan om als het niet hoeft het niet te gebruiken.

Bernice Bekkers, 08-08-2012 09:07 #30
Bernice Bekkers, 8-8-2012
Ik wil graag reageren op het stukje van Bianca, geschreven op 23-5-2012: Ik heb in dezelfde situatie gezeten als jij. Jeuk, eczeem, slecht slapen, etc. Allerlei behandelingen in het ziekenhuis, onderzoeken. Toen een aantal stootkuren Prednisolon 30 mg gehad, die erg goed hielpen, vervolgens afgebouwd naar een onderhoudskuur van 5 mg Prednison per dag. Dit ging ongeveer 2 jaar goed totdat de klachten "erdoorheen" kwamen. Ik ben toen naar het Erasmus ziekenhuis gegaan en heb daar een kuur met de zalf Protopic gekregen. Dat was de eerste zalf die hielp! Ik hoop dat je wat hebt aan deze ervaring. Sterkte.

Bert Mollebhorst, 09-07-2012 12:09 #29
Beste vrienden en vriendinnen;
Sinds ik Prednison gebruik kan o.g.t. twee nare pillen laten staan dat is paladon en Lyrica, deze zijn volgens mij veel schadelijke als Prednison. Door de vele ontstekingen die ik heb met Reuma, een Spierziekte en longemphyceem, ben ik met Prednison beter af denken wij ben lang niet zo suf overdag, en de pijn is ook beter te harden. Dus VOORMIJ zweer ik bij Prednison (solon)!
Dit wilde ik even kwijt, dit bovenstaande slaat natuurlijk alleen op mij het kan zo zijn dat U een andere mening hebt en dit medicyn totaal niet helpt.

Groeten van, Bert

Priscilla, 01-07-2012 20:35 #28
Hallo ik heb een astma test gedaan en er kwam weinig uit maar wel brongitu (waarschijnlijk). Ik heb al vanaf 2011 benauwdheidsklachten bij verkoudheid, snel buiten adem. Ik heb toen ook prednisolon gekregen, en dat elke maand weer, ik word ook steeds vaker ziek en zeker verkouden waarbij benauwdheid optreed, ventoline helpt niet altijd altijd. Ik gebruik de qvar, en nu mag ik zeker weinig gebruiken want ik ben in verwachting (12 weken). Heb ook al hoesttabletten gehad omdat ik zo wat geen lucht meer kreeg door het hoesten, maar prednisolon deed goed zijn werk.
Maar onder tussen heb ik hem al 6 a 7 x gehad vanaf december 2011… wat vinden jullie? vinden jullie dat ze me te lang late lopen of denk je van dit kan wel. Ze willen me zeker een doorverwijzing geven naar de longarts, maar ik zelf vind dat ze te lang gewacht hebben, want ik ben elke maand verkouden en honds beroerd dat ik niet een kan werken. Wilde dit even delen bedankt voor het lezen.

Gast, 20-06-2012 22:49 #27
Mijns inziens is Prednisolon geen medicijn maar een symptoombestrijder die niet de oorzaak van de klachten wegneemt. Zoek uit waarom u klachten heeft en probeer dat op te lossen. Geneesmiddelen verdoezelen 9 van de 10 keer alleen de kwaal, maar genezen het niet.

Vaak zijn meerdere klachten met elkaar verbonden en veel ziekten beginnen met verstoring van de darmflora, en nee dan helpt zo'n probiotisch suikerdrankje ook niet. Goede voeding met zo min mogelijk e-nummers en liefst onbespoten is al een goede start tezamen met het vervangen van gewoon zout door Himalaya zout, daarin zitten 84 belangrijke mineralen die we nodig hebben. Niet meekoken maar een mespuntje op het eten doen als het opgediend is.
Neem ook zo min mogelijk suiker en frisdrank, zeker geen light producten, die zijn serieus ziekmakend. Zoek maar eens op internet over dit alles.

Een goede gezondheid gewenst!

Farma de Euro, 08-06-2012 15:38 #26
Beste informateur, u geeft al aan "ben geen dokter " maar u geeft wel hoog op van prednison.
Prednison is een paarden middel, en vooral gemakkelijk voor de doktoren, want komen ze er niet uit, dan maar het laatste redmiddel Prednison.
De patiënten zullen niet gauw meer klagen, want dat spul maakt je milder en vrolijker, maar de bijwerkingen kunnen zeer ernstig zijn.zelfs de dood ka op de loer liggen…
Kritisch zijn of het echt nodig is, dat Prednison gebruik, is van groot belang, voor een ieder die het voor geschreven krijgt.

Bianca, N., 23-05-2012 10:40 #25
Ik heb al jaren last van eczeem. De laatste maanden was het zo erg dat ik geen nacht goed heb geslapen van de jeuk/pijn en irritaties. Ik gebruikte 3 cremes, speciale scrubcreme, douchelotion, een speciaal pak om aan te doen etc. Ik was helemaal uitgeput. Het voorstel van de dokter om een stootkuur Prednison (30mg) in te nemen trok mij niet erg, aangezien ik weet dat het niet zomaar een middel is. Maar ik besloot het toch te doen. Inmiddels is het dag 10 en kan de hele wereld aan. Mijn humeur is er 10 x beter op geworden en mijn huid heeft totale rust gekregen. Ik krijg zelfs in mijn omgeving opmerkingen dat ik er zo uitgerust uit zie de laatste dagen.
Natuurlijk is het geen wondermiddel en zal er de komende tijd een balans gevonden moeten wordt m.b.v. behandelingen, maar voor mij is de afgelopen 10 dagen een verademing geweest. Ik merk niets van mijn weerstand o.i.d., dan kan natuurlijk nog komen, maar ik denk zelf van niet.

Karin Jacobs, 20-05-2012 11:17 #24
Ik kreeg stootkuur prednison voorgeschreven vanwege chronische migraine dus vrijwel wekelijks 4 dagen migraine. Ik ben nog met de kuur bezig 5 dagen 100mg daarna 10 dagen afbouwen naar 0. Ik had na 2 dagen geen hoofdpijn meer en ook geen enkel gevoel dat kon lijden tot migraine. Ik voel me stukken energieker en levenslustiger. Ben erg benieuwd hoe het gaat als ik met de stootkuur klaar ben.
Vraag me nu wel af of ik niet een of andere enge ziekte onder de leden heb die nu dus onderbroken wordt en die normaal ervoor zorgt dat ik zo ontzettend vaak hoofdpijn heb. We wachten het maar af en nu genieet ik maar even van de energie die ik heb en de zorgeloosheid over geen hoofdpijn.

A. de Bee, 14-05-2012 13:29 #23
Ik heb Iga nefropatie. Mijn nieren werken maar voor 34 procent. Mag hierdoor geen NSAID's gebruiken. Mag ik wel pretnisolon gebruiken als ontstekingsremmer zonder problemen met de nieren te krijgen? Met het gebruik van NSAID's heb ik ernstige verminderde nierfunctie.

J. Huiskens, 10-05-2012 10:59 #22
Hallo, Zo'n drie maanden geleden heb ik intraveneus een stootkuur prednison gehad voor drie dagen. Het heeft op zich z'n werk gedaan tegen de oogzenuwontsteking. Ik had toen wel al gehoord dat je afweersysteem dan plat wordt gelegd. Maar nu heb ik eigenlijk sinds die tijd griepverschijnselen. Soms meer, soms minder. Maar vooral het hoesten en het koortsig zijn, is nu heel vervelend aan het worden. Hoort dit er allemaal bij? Is het een gevalletje uitzieken?

Groet, Julia

Hanneke, 10-05-2012 10:39 #21
Mijn man is nog al kort en licht agressief geworden. Kan dit ook een bijwerking zijn van de prednison?

Kimberley Pex, 10-05-2012 07:56 #20
Heb ook eens prednison gebruikt, 2 dagen, voor mijn darmontstekingen, ik sliep niet meer! daar werd ik zó gestoord van dat ik ben gestopt. Mijn motto is; 'n zieke heeft slaap nodig.

Wieke, 27-04-2012 11:35 #19
Prednison is heel erg slecht voor je en een ieder die dit ontkent werkt voor de machtige farmaceutische bedrijven. Het kan zelfs bij een korte stootkuur ernstige bijwerkingen hebben. Doktoren zijn hier blind voor. Neem dit middel echt zo min en zo kort mogelijk. Het is een grote mafioso bedoening en JIJ bent hier de dupe van. Niet nemen! Reactie infoteur, 01-05-2012
Dit is nogal een ongefundeerde reactie. Prednison kan sterke bijwerkingen hebben maar is voor veel mensen de oplossing voor ernstige gezondheidsproblemen, die niet op een andere manier kunnen worden bestreden. Ik, en met mij vele anderen, hebben hele positieve ervaringen met dit medicijn. Zonder zou ik nooit hersteld zijn.

P., 25-03-2012 20:58 #18
Ik heb afgelopen vrijdag een stoot kuur gekregen, 30mg voor 10dgn.al van eerste tablet kreeg ik na 4 uurtjes enorme bijwerkingen.leek alsof drugs had gebruikt, erg angstig, hartkloppingen etc.voelde me slecht.heb dag erna ook niet meer ingenomen, bijwerkingen duurde nog 2 dgn, erg heftig.niet leuk, zal zeker een goed medicijn zijn maar niet voor mij, rotzooi. Reactie infoteur, 01-04-2012
Beste P, jammer om te horen dat er bij jou zoveel bijwerkingen waren. Het is een medicijn, waarbij dit kan voorkomen maar ikzelf en vele anderen met mij zijn zeer goed geholpen met prednison. Rotzooi is dan ook waarschijnlijk zeker niet de beste omschrijving maar misschien jammer genoeg niet met het juiste effect voor jou. Veel beterschap gewenst!

Wiel Smeekens, 04-03-2012 07:51 #17
Ik heb vermoedelijk de ziekte van Behcet, hiervoorkrijg ik nu na lange tijd onderzoeken en longweefsel weghalen, een stootkuur prednison voor vier dagen van 1000 Mg perdag in het infuus. Ik vind dit erg veel en ben bang voor de nadelige gevolgen hiervan. Is hier meer over bekend? Graag Uw reactie

Mavage, 02-02-2012 15:59 #16
Ik heb twee weken geleden een stootkuur prednison gehad. Nu heb ik doorbraakbloedingen gekregen… Maar deze duurt nu al twee weken. Het gaat een beetje af en aan. Het ene moment niets het andere zit er een beetje bloed bij… Ik heb hier verder geen ervaring mee. Mijn vraag is dus, is dit normaal? Hoe lang duurt een doorbraakbloeding meestal? Dank jullie wel voor jullie reactie!

D. S., 19-12-2011 21:10 #15
Advies gevraagd: mijn moeder had afgelopen jaar een hersenvliesontsteking, later gevolgd door arteriitis temporalis (ontsteking aan slaapslagader). Hierdoor slikt ze prednison 60. Nu wordt overal gemeld dat binnen afzienbare tijd de hoofdpijn weg gaat. Zij heeft echter nog steeds 24 uur p/dag enorme hoofdpijn. Heeft iemand hier ervaring mee / advies over? Dit verhaal speelt nu al meer dan een jaar. Vandaag uitslag gehad van CT-scan, hierop is niets vreemds te zien. Graag reactie…

Van der Veen, 11-10-2011 17:19 #14
Is een stootkuur van 1000 mg prednison (voorgeschreven door een specialist) gebruikelijk? De kuur wordt tijdens een ziekenhuisopname toegediend en daarna geleidelijk af gebouwd. Betreft een patient met een ernstige mate van longfibrose. Bent U bekend met deze behandeling?

Jan Veenstra, 10-10-2011 09:49 #13
Na 3 maanden kwakkelen na een verkeerde diagnose, ik werd langzamerhand helemaal stijf en had veel pijn, kon werkelijk niks meer, pijn werd bestreden met diclofenac, werd in maart de juiste diagnose gesteld n.l. spierreuma. Vrijdag van de internist de uitslag gekregen, direct begonnen met prednisolon, maandag al weer voorzichtig bezig in de tuin wat ik lang niet had gekund. We stonden echt versteld. 3 weken 30 mg per dag, daarna afbouwen met 5 mg per week tot 7,5 mg per dag. Dit heeft 4 maanden geduurd, zit nu op 5 mg per dag en dit blijft waarschijnlijk zo. Ik persoonlijk heb van prednisolon helemaal geen bijwerkingen gehad maar weet dat dit wel een gunstige uitzondering is.

J. Sessink, 17-07-2011 23:53 #12
Onze dochter heeft vanaf haar jonge leeftijd de ziekte TRAPS, dat betekend dat zij geen ontstekingsremmers in haar bloed heeft. En dus bijna nu 27 jaar afhankelijk was van Prednison. De laatste tijd om de anderste week 4 dagen 1000 mg Solumiderol.
Ze kan nu niet goed meer vanzelf plassen. Wat houd dat in? Dat de nieren niet goed meer werken of komt het dorr wat anders. Of wat kunnen de artsen er aan doen?
Het is een zeldzame ziekte waarbij er voor haar geen ontsekingsremmers meer zijn die bij haar werken.
Radeloos en erg verdrietig.

Y. van der Steen, 04-07-2011 23:59 #11
Moeder van 86 jaar heeft lympklierkanker en heeft 3x een stootkuur prednison gehad. Elke keer als de prednison kuur afgelopen is wordt ze weer zwakker. Hoeveel weken met tussenpose mag je een stootkuur van 100mgr krijgen. Ik wacht u reactie af.

Dick, 06-04-2011 21:24 #10
Ben vandaag bij de reumatoloog in het UMC geweest, uitslag bezinksel goed, radiologie van buik-foto's goed, dus geen afwijkingen van nieren etc. De reumatoloog heeft met mij samen de data vastgesteld om de prednison verder af te bouwen. Dat dient geleidelijk aan te gebeuren. Als volgt berekend:
Op 16 maart was de eerste inname 1 hele tablet 100% 30mg. ('s morgens en 's avonds 19:30 2x15)
Op 28 maart 's morgens ¼ eraf = 75% Tussen 16 en 28 maart zitten 12 dagen. Om van ¾ naar ½ tablet te gaan zal meer dagen vergen (om af te kunnen bouwen, prednison is een hormoon en die beïnvloed de bijschildklier functie, aldus de reumatoloog, de bijschildklier levert dezelfde stof als prednison, waardoor je lichaam in de war kan raken als je niet aan de geleidelijke afbouw houd en je dan weer bij af bent.) en dat is verhoudingsgewijs: 4/3x 12 dagen = 16 dagen, ofwel veiligheidshalve 17 dagen; 17 dagen na 28 maart = vanaf 14 april nieuwe vermindering naar ½ tablet, ik houd hiervoor de 16e april aan. (vanaf zaterdagochtend geen, 's avonds ½ tablet)

Om van ½ tablet naar ¼ te gaan zijn 4/2x 17 dagen = 34 dagen mee gemoeid = vanaf 18 mei inname van ¼ 's avonds, 18 mei valt op een woensdag, dus wordt het veiligheidshalve 21 mei zaterdag.

Op 29 mei wordt er weer bloed geprikt, waarna op 31 mei een vervolgafspraak bij het UMC waar de afname van het laatste ¼ tablet zal worden besproken. Dat zal in ieder geval heel anders verlopen, want anders ben je weer bij af.

Ik deel dit schrijven, vanuit mijn eigen ervaring, vanzelfsprekend met de lezers, tot 31 mei.

Dick, 05-04-2011 15:43 #9
Kreeg van mijn arts 30mg (1 tablet) prednisolon voorgeschreven om 's morgens in te nemen tegen spier-reuma. Na 1 week kon ik niet meer normaal uit bed komen en verloor kracht, het leek wel of het medicijn spierverslapping veroorzaakte. Midden in de week hierover met hem gesproken, maar het kon een tijdeljke dip zijn, werd mij gezegd. Na 1 week van de voorschrijving kon ik 's morgens niet meer normaal lopen en was stram, zo stram dat ik met mijn benen niet in de auto kon komen toen ik naar de arts ging, mijn vrouw zat achter het stuur. Bij de arts, daar ging ik in een plastic kuipjesstoel zitten, waardoor ik moeilijk kon opstaan, de vervangende houten stoel was beter. Deze arts verwees me, op mijn verzoek, naar een reumatoloog in het UMC, ik heb hem toen wel voorgesteld om het tablet doormidden te doen en de helft hiervan zowel 8 uoo 's morgens als 8 u oo 's avonds te gebruiken. Wonderbaarlijk genoeg verdween hierdoor de stijfheid en het vreemde loopgedrag, dus zonder wijziging van de totale medicijnhoeveelheid. Alhoewel ik nu formeel onder specialische behandeling ben heb ik, na 2 opeenvolgende klamvrije dagen, het ochtendeel van dit medicijn met de helft afgebouwd en het gaat prima, anders had ik de oude hoeveelheid weer ingenomen, Tijdens die dagen heb ik voor mezelf wel een verslag over alles gemaakt en 2 dagen alvast voor het eerste bezoek voor de behandelende specialist afgegeven, na 2 dagen voor het bezoek moest er bij mij bloed afgenomen worden, dus ik was er toch. Spierreuma kan qua tijdsduur voor een behandeling sterk wisselen en controleer mezelf of de klamheid met 1/4 minder aan medicijninname weer zal afnemen tot 3 opeenvolgde dagen, het eerstvolgende deel dat ik dan wil verminderen is het andere kwart van de ochtendinname, want uit ervaring blijkt dat de inname bij het avondeten voor mij beter is om die het laatst af te bouwen, doordat je dan slaapt en dus rust, waardoor het lichaam weer kan uitzweten totdat ik dan 4 opeenvolgende dagen klamvrij ben, om het laatste kwart af te breken, voel ik dat het me niet lukt dan houd ik een kwart aan en bespreek dan de verdere afbouw met de specialist. Natuurlijk heb ik een specialist gedurende die periode nodig, want die kan achteraf nagaan (controle) of alles goed en naar wens verloopt. Even een tip: Als nevenverschijnsel had ik een zeer slechte stoelgang, neem hiervoor 5 gedroogde pruimen in en binnen 1 uur raak je dat oud zeer kwijt. Prednisolon is voor mij een gevaarlijk goedje waar je zosnel mogelijk van af moet zien te komen. De periode bij mij, daar houd ik de tijdsduur dat de klamheid afneemt aan en dat is per persoon, dus ook niet voor mij, te voorspellen. Luister naar je eigen lichaam, want het is JOUW lichaam en een specialist kan achter de feiten lopen, maar je hebt hem terdege nodig want anders is mijn methode onverantwoord.

Janneke, 29-03-2011 22:04 #8
Ik heb altijd 2 x per jaar bronchitis maar nu heb ik het vanaf vorig jaar Juni al 5 x gehad en de benauwdheid werd steeds erger. Vandaag een stoot kuur 30 mg prednison gekregen voor 10 dagen. Mijn vraag is nu kan ik na 10 dagen zomaar stoppen? Ik kan dat niet in de bijsluiter vinden.

Jonker, 22-03-2011 20:31 #7
Ik heb toch een dringende vraag over prednison.
1) ik heb een hart kwaal en dat is een brugada syndroom nu willen ze mij een prednison geven om dat ik een hernia heb om dat ik niet ge opereert kan worden dat is te gevaarlijk voor het hart en het is zeer klein dat ik uit de ok kom maar daar buiten heb ik nier problemen, en een lekende hartklep ik weet dat ik daar allergisch voor ben om dat ik minimum gemaakt moest worden om dat ik niet tegen kontrast vloeistof kan en daar bij heb ik door de stoot die ik kreeg bijna een hart stilstand gehad en zo doende is er uit gekomen dat ik een brugada syndroom heb. En nu wil het pijn tiem mij een spuit geven in de rug om dat de hernia verminderd, maar nu wel ik weten hoe het zit hier mee.
dus nog even wat ik heb.
1) nieren die niet goed werken,
2) incontinentie
3) een afsliutspeir van de blaas werkt niet goed
4) een lekkende aorta klep.
5) En prakties geen weer stand meer om dat ik de veel blaas en urine weg ontsteking heb.
Kunt u mij hier meer over vertellen.

Annie Eggink, 21-03-2011 16:11 #6
In sept. 2010 had ik plotseling een tekort aan bloedplaatjes. Ik kreeg een stootkuur van de internist van 60mg prednisolon per dag.De dosering werd langzaam afgebouwd tot nov.2010. In dec.2010 had ik weer een tekort, wederom waren de waarden 7. Ik begon nu met 30mg per dag. Op dit moment zit ik op 20mg per dag, ik ben ontzettend dik, bol gezicht, builen vocht op mijn schouders.Ik houd teveel vocht vast. In het begin met de stootkuur had ik dat niet.

T. van Es, 20-03-2011 19:14 #5
Kort geleden kreeg ik van mijn huisarts een stootkuur prednisolon 30 mg. Dit geïndiceerd op een astmatische aanval met een voorgeschiedenis van vermeende bronchitis of longinfecties. Doordat ik mij slechter begon te voelen (hoestprikkels, branderige pijnen, pinlijke plekken naast het borstbeen, branderig gevoel bij het maagkuiltje met uiteindelijk het niet meer kunnen slikken van een antibioticapil, werde er een scopie van de slokdarm en maag gedaan. Er bleek een schimmelinfectie in de slokdarm te zitten. De prednisolon is na 6 dagen gestaakt evenals de antibiotica, Nadien overvalt mij regelmatig een opgejaagd gevoel, benauwdheid, zweten afgewisseld met koude handen en een droge mond. Kan dit een gevolg zijn van de prednisolonkuur, zo vraag ik mij af.

Ineke, 12-12-2010 11:35 #4
Hallo, Ik heb sinds 21 oktober spierreuma en heb prednisolon opgebouwd tot 25 mg per dag en ben nu pijnvrij. Ik mag van mijn huisarts nu heel langszaam afbouwen met een halfje (hoelang?) en de pijn komt weer terug niet zo erg maar toch. Moet ik dan weer terug naar 25 mg? Alvast bedankt voor uw antwoord.

Jeannette, 23-06-2010 12:37 #3
Ik heb een vraag, ik heb drie dagen geleden een prednisonstootkuur gekregen tegen een allergische reactie, kan ik van de prednison een heel benauwd gevoel krijgen en versnelde harslag.

Jan-Willem, 31-05-2010 14:47 #2
Ik heb een vraagje. Mijn vriendin slikt de pil, en moest afgelopen week prednisolon gebruiken tegen een allergische reactie. Na 2 dagen had ze wat bloedingen. Betekent dat de pil niet meer betrouwbaar is? Reactie infoteur, 31-05-2010
Beste Jan-Willem,

Ik ben geen arts maar naar mijn idee zou het slikken van prednison geen effect moeten hebben op de menstruatie cyclus. Wel kan het zijn dat door stofwisselingsproblemen (diarree) de pil tijdelijk niet werkt.

Wanneer de bloedingen aanhouden zou ik de huisarts consulteren en voor de zekerheid tijdelijk andere anticonceptie erbij gebruiken tijdens jullie seksuele omgang,

M.vr.gr.

Sterretje999

H. Huiskamp, 18-11-2009 10:55 #1
Graag zou ik het verschil weten tussen pretnisolon en pretnison daar ik heb gehoord over eventuele nier aandoeningen.
bij voorbaat mijn dank Reactie infoteur, 18-11-2009
Geachte mevrouw of meneer Huiskamp,

Prednison zelf is een niet-werkzame stof die pas in het lichaam door de lever wordt omgezet in de werkzame stof Prednisolon. Welk van beiden wordt voorgeschreven maakt geen verschil voor de werkzaamheid van het middel noch voor de bijwerkingen, die ermee gepaard kunnen gaan.

Voor beide medicijnen gelden dan ook dezelfde mogelijke bijwerkingen.

Hoop u hiermee voldoende te hebben geinformeerd,
M.vr.gr.
Sterretje999

Infoteur: Sterretje999
Subrubriek: Diversen
Reacties: 64
Medische informatie…
Schrijf mee!