InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Cortisone: het gebruik en de bijwerkingen van cortisone

Cortisone: het gebruik en de bijwerkingen van cortisone

Cortisone: het gebruik en de bijwerkingen van cortisone Het geneesmiddel cortisone is een variant van het lichaamseigen bijnierschorshormoon. Dat is een stresshormoon dat het lichaam helpt in haar reactie op een stresstoestand. Cortisone versterkt die werking en heeft een ontstekingsremmende functie. Cortisone onderdrukt ook het immuunsysteem en wordt gebruikt bij ziektes als reuma, artritis en huidaandoeningen. Nadeel van het geneesmiddel zijn de mogelijke bijwerkingen, zoals maagproblemen, botontkalking en een vermindering van de spiermassa.

Wat is cortisone?

Stresssituatie
Cortisone is een variant van het hormoon dat het lichaam zelf aanmaakt in de bijnierschors. Het gaat om een stresshormoon dat het lichaam helpt te reageren in een stresssituatie. Cortisone maakt energie vrij in het lichaam en bestrijdt ontstekingen. Het toedienen van het geneesmiddel cortisone heeft als doel om extra energie vrij te maken om infecties te kunnen afremmen. De bedoeling is dus om de werking van het lichaamseigen hormoon nog te versterken.

Bijnierschorshormoon
Tijdens de medicamenteuze behandeling met cortisone wordt de natuurlijke aanmaak van het bijnierschorshormoon stilgelegd. Om die reden wordt steeds aangeraden om een behandeling met cortisone geleidelijk af te bouwen, zodat je lichaam weer langzaam op eigen houtje tot de productie van het bijnierschorshormoon kan overgaan. Een van de meest voorgeschreven cortisone-medicijnen is Medrol.

Wanneer wordt cortisone gebruikt?

Het geneesmiddel cortisone wordt vooral gebruikt om ontstekingen te bestrijden en het immuunsysteem te onderdrukken. Daarbij kan het een ontstekingsremmende functie hebben bij ziektes als reuma, artritis, huidaandoeningen of ziektes van het immuunsysteem. Cortisone komt ook vaak voor in zalfjes om ter plaatse huidproblemen aan te pakken, net als in neussprays, die onder meer gebruikt worden bij chronische aandoeningen zoals astma. Vermits cortisone relatief belastend is voor de maag, wordt er door de arts vaak tegelijkertijd medicatie voorgeschreven om de maag te beschermen.

Cortisone als doping in de sport

Bovendien is het gebruik van cortisone frequent in de sportwereld, waar inspuitingen met cortisonepreparaten toegediend worden om blessures zoals bijvoorbeeld peesontstekingen te behandelen. Een cortisoneinjectie kan erg effectief zijn om een ontsteking onmiddellijk te behandelen en de pijn te verlichten. In sporten zoals bijvoorbeeld wielrennen moet de sporter een doktersvoorschrift kunnen voorleggen bij het gebruik van cortisone, zoniet wordt cortisone als een verboden middel en dus als doping beschouwd. Meerdere ex-wielrenners als Lance Armstrong en Michael Boogerd hebben al toegegeven cortisone gebruikt te hebben zonder dat er een medische noodzaak was, wat dus neerkomt op dopinggebruik.

Mogelijke bijwerkingen van cortisone

Cortisone kan vooral voor onaangename bijwerkingen zorgen bij langdurig gebruik. Als je slechts een behandeling moet volgen van enkele weken, zullen de bijwerkingen waarschijnlijk beperkt blijven. Pas bij een maandenlange en jarenlange behandeling met cortisone zal de kans op neveneffecten vergroten.

Osteoporose of botontkalking
Een jarenlang gebruik van cortisone kan ervoor zorgen dat de botten van je lichaam brozer worden. Vaak kan dit leiden tot osteoporose en een grote gevoeligheid voor breuken. Langdurig het klassieke en welbekende cortisonemedicijn Medrol nemen kan botontkalking tot gevolg hebben

Vermindering van de spiermassa
De kans bestaat dat cortisone op lange termijn de spierweefsels aantast en de spiermassa kan doen verminderen. Het is dus van belang dat je bij een langdurig gebruik van cortisone voldoende proteïnen tot je neemt.

Vatbaarheid voor infecties
Doordat je immuunsysteem onderdrukt wordt met cortisone, kan je vatbaar worden voor infecties. Opletten dus als je je grieperig en koortsig voelt.

Maagproblemen
Doordat cortisone de maag zwaar belast, kunnen er maagproblemen optreden op lange termijn. Artsen anticiperen hier vaak op door tegelijkertijd een maagondersteunende behandeling voor te schrijven.

Vochtophoping en verdikking
Cortisone kan op lange termijn zorgen voor heel wat vochtophoping in het lichaam en verdikking. Bij sommige mensen kan dit leiden tot het zogenaamde "vollemaansgezicht", waarbij vooral op de wangen vocht wordt opgestapeld en waardoor je een ietwat opgeblazen gezicht krijgt. Na het stoppen van de behandeling zal dit neveneffect vanzelf weer verdwijnen.

Verhoging van de kans op diabetes
Cortisone zorgt ervoor dat de bloedsuikerspiegel verhoogd wordt. De aanwezigheid van suikers in het bloed wordt verhoogd, wat gevolgen kan hebben voor mensen met een aanleg voor diabetes. In dat geval bestaat de kans dat diabetes zich werkelijk zal gaan ontwikkelen.

Gevoelens van depressie en euforie
Cortisone heeft bij patiënten al voor uiteenlopende gemoedsreacties gezorgd. Zo zijn er patiënten die zowel met depressieve als met euforische gevoelens te maken krijgen.

Lees verder

© 2009 - 2014 Verdanov, gepubliceerd in Diversen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het ImmuunsysteemHet ImmuunsysteemHet immuunsysteem is het verdedigingsmechanisme in ons lichaam tegen ziektes en infecties. Het beschermt ons tegen bacte…
Omeprazol: mogelijke bijwerkingen van deze protonpompremmerOmeprazol: mogelijke bijwerkingen van deze protonpompremmerHeb je vaak last van de maag en behoren maagklachten tot je dagelijks leven? Dan kan omeprazol een goede oplossing zijn…
Chronische darmziekten bij kinderen: behandelingDe behandeling van inflammatoire darmziekten bij kinderen is in grote lijnen dezelfde als bij volwassenen. Uiteraard wor…
Reuma (RA) oorzaken, symptomen en behandelingReumatoïde Artritis (RA) wordt in de volksmond ook wel reuma genoemd. RA is een vorm van reuma. Er bestaan vele vormen v…
Bronnen en referenties
  • www.e-gezondheid.be

Reageer op het artikel "Cortisone: het gebruik en de bijwerkingen van cortisone"

Reacties

Danielle, 09-09-2014 12:08 #27
Ik heb 2 jaar terug van de dokter te horen gekregen dat ik een achillespees ontsteking heb, toen heb ik 3 keer een cortisone injectie in mijn been gehad, daar bleek ik allergisch voor te zijn en nu loop ik nog steeds met hetzelfde probleem rond, weet iemand wat mij kan helpen? (fysio etc. heb ik allemaal al geprobeerd)

Met vriendelijk groet,

Danielle Reactie infoteur, 09-09-2014
Hallo Danielle,

Een achillespeesontsteking is vaak een delicate aandoening die niet makkelijk definitief te genezen is. Cortisone kan inderdaad een allergische reactie veroorzaken. Mogelijk blijft je achillespees chronisch gevoelig en moet je er voortdurend rekening mee houden als je bewegingen uitvoert of aan sport doet. Heb je ook al aangepaste schoenen geprobeerd?
Mogelijk heb je ook wat aan de info op de volgende link:

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/136986-pijn-aan-de-achillespees-behandeling-achillespeesontsteking.html

Alvast veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Ans, 31-07-2014 09:31 #26
Al na een spuit in mijn heup een flinke deuk(kan een pingpongballetje in) gekregen… helaas was vooraf niet vermeld dat dit kon gebeuren…

Anoniempje, 10-05-2014 19:57 #25
Ik heb 6maanden geleden gehoord dat ik de ziekte van chrohn had. en ik moest 32mg medrol nemen nu 6maandn later neem ik maar nog 4mg, ik had toen gwn last van acne op de borst en wat op de shoudrs nu ik maar nog 4mg neem is dit bijna weg maar heb ik nu veel last in me gezicht en nek. Nu is de vraag is dit normaal en zal dit pas echt weg gaan als ik nx meer neem? Of moet ik nu naar een dermatoloog? alvast bedankt mvg anoniempje Reactie infoteur, 14-05-2014
Hallo Anoniempje,

Het cortisonemedicijn Medrol is een erg vaak voorgeschreven product ter bestrijding van de symptomen van chronische darmziekten zoals de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa. Doorgaans is Medrol erg effectief en werkt het snel. Probleem is echter dat Medrol cortisone is en cortisone kan nogal wat bijwerkingen hebben, zoals inderdaad huidproblemen (acne). Bijwerkingen van cortisone kunnen ook pas beginnen op te treden nadat je het al een hele tijd aan het nemen bent. Zelfs bij het afbouwen van je Medrol kunnen er nog bijwerkingen zichtbaar zijn. Maar de kans is groot dat de bijwerkingen van Medrol pas helemaal zullen verdwijnen als je er volledig mee bent gestopt. Je kan volgens mij dus nog even wachten met de dermatoloog, maar als het je een beter gevoel geeft om medisch advies te krijgen van een huidspecialist, maak dan zeker een afspraak.

Alvast veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

De Groote Marleen, 31-03-2014 17:27 #24
Ik moet 23 april een epudurale krijgen in mijn rug, voor 2 hernia's die ik heb.
de vraag is hoeveel verzwaar je na de inspuiting, want ben bij dietiste in behandeling.
en ben al 24 kg vermagerd dus zou ik het jammer vinden als ik weer moest verzwaren.
als het mogelijk is graag een antwoord aub.
mvg de groote marleen

Van Olmen Guido, 09-03-2014 12:47 #23
Ik ben sinds 1 week gestopt met medrol 16 mg ( tabletten ) en ik voel mij nog steeds niet goed in mijn vel.Mijn vraag is heeft cortisone nog een lange nawerking zoals bv bij antibioticum dat na het stoppen nog veertien dagen nawerkt? Is er iemand die mij hierin kan verder helpen, alvast bedankt.
mvg Guido

Carla, 16-12-2013 21:00 #22
Ik heb vrijdag 13 dec een cortisone injectie gehad in mijn hiel omdat ik hielspoor heb.
Het is nu maandag avond maar ik heb nog steeds pijn is dat normaal of moet de injectie nog zijn werk gaan doen.
Ik ben wel veel misselijk ervan en heb pijn in mijn keel erbij gekregen kan dat an de injectie komen.
Ik heb geen koorts. Reactie infoteur, 17-12-2013
Hallo Carla,

De cortisone-injectie is pas vier dagen geleden gezet, dus mogelijk duurt het even voordat de pijn in de hiel volledig verdwijnt. Bijwerkingen van cortisone kunnen soms hardnekkig zijn en zelfs een tiental dagen of meerdere weken voelbaar zijn. Misselijkheid en keelpijn lijken mij niet direct met de cortisone-injectie tegen hielspoor te maken te hebben, maar voor alle zekerheid vraag je best eens advies aan de arts die de cortisone-injectie gezet heeft.

Alvast veel beterschap gewenst,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Betty van den Broecke, 30-11-2013 23:00 #21
Hond wil enorm veel drinken na korte' cortisone behandling, mag hij veel drinken, en is het normaal? Reactie infoteur, 02-12-2013
Hallo Betty,

Op zich lijkt er mij geen probleem te zijn om een hond veel te laten drinken na een behandeling met cortisone. Het gevoel van dorst kan een reactie zijn van het lichaam om de cortisone te verwerken. Voor alle zekerheid kan je bijkomend advies vragen aan de veearts die je hond met cortisone behandeld heeft.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Ayse, 20-11-2013 10:59 #20
Maandag moet ik een zenuwwortelinfiltratie ondergaan omdat ik ondertussen al 2 weken last heb van rugpijn. En dit voel ik vooral in mijn rechterbeen vanonder. Ik heb erg veel schrik. Kan dit negatieve gevolgen hebben voor mij? Reactie infoteur, 20-11-2013
Hallo Ayse,

Ik weet niet of die zenuwwortelinfiltratie in jouw geval te maken heeft met cortisone. Het lijken mij de symptomen van een klassieke discushernia. Of cortisone daartegen werkt, is mij niet bekend. Verder advies aan je arts kan uitsluitsel brengen.
Alvast veel beterschap gewenst.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Marianne, 19-11-2013 14:07 #19
Ik heb vorige week een spuit in de schouder gehad, en nu nog veel pijn. Hoelang duurt het voor verbetering? Reactie infoteur, 20-11-2013
Hallo Marianne,

De pijn in de schouder na een cortisonespuit kan wel enkele dagen blijven duren, soms zelfs een week of langer. Geleidelijk aan zal de schouderpijn wel verminderen. Het hangt af van persoon tot persoon hoe lang de pijn aanhoudt. De cortisone zal stilaan uitgewerkt geraken en dan vermindert de pijn van de injectie. Als alles goed gaat dan ben je er na enkele dagen dus vanaf.

Alvast veel beterschap gewenst.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Tiny, 08-11-2013 14:05 #18
Hallo heb vorige week een spuit in de heup gehad nu slik ik diazapam en een anti depressie middel lexapro voel me al een week weer heel onrustig en hoelang gaat dit duren? Reactie infoteur, 08-11-2013
Hallo Tiny,

Een spuit met cortisone kan voor heelwat bijwerkingen zorgen, en bij sommige mensen kunnen daar ook gevoelens van onrust bij zijn. Als je je onrustig voelt na het toedienen van de cortisone-injectie, dan zal dat wellicht verdwijnen wanneer de spuit is uitgewerkt. Dit kan mogelijk enkele weken duren. Of gevoelens van onrust ook te maken hebben met je gebruik van lexapro of diazepam is moeilijk te zeggen. In het algemeen zou je denken dat deze geneesmiddelen er op gericht zijn om net die gevoelens te verminderen.
Voor meer concreet advies is het denk ik goed om je arts te contacteren.

Alvast veel succes,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Jannie, 13-07-2013 22:21 #17
Kan het zijn dat, na een cortisoneinjectie in de heup, nawerking komt in de koppen van de schouders. Ik kan er bijna niet van slapen of iets tillen bijvoorbeeld en moet dan weer een pijnstiller (ibuprofen) slikken om te kunnen slapen. Reactie infoteur, 14-07-2013
Hallo Jannie,

Een injectie met cortisone kan bijwerkingen veroorzaken op verschillende plaatsen in het lichaam, niet alleen op de plaats van inspuiting zelf maar ook op andere plekken in het lichaam. Maar na enkele dagen of weken zal de pijn veroorzaakt door de cortisonespuit normaal gezien vanzelf verdwijnen.

Alvast veel succes,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Ed Lazet, 08-07-2013 15:02 #16
(Ed, 50 jaar) 6 maanden geleden is mijn uiteinde aan schouderkomkant van het sleutelbeen afgebroken. Bleek pas na maanden dat dat tot mijn aanhoudende nekkramp problemen had geleid. Vorige week donderdag cortisone prik in schouder gekregen maar na 4 dagen merk ik nog geen enkele verbetering, mijn kramp in mijn nek blijft en is onhoudbaar. Ben ik te ongeduldig of is alternatief van bijvoorbeeld stukje afzagen van sleutelbeen (omdat einde afsterft) een betere oplossing? Reactie infoteur, 09-07-2013
Hallo Ed,

Een injectie met cortisone in de schouder kan toch wel enkele dagen bijwerkingen veroorzaken zoals de kramp die je beschrijft. Veel hangt af van de gevoeligheid van je lichaam, de plaats waar de cortisonespuit gezet is enz… Misschien duurt de kramp zelfs langer dan een week, een beetje geduld hebben is dus de boodschap, ook al is het allemaal niet leuk natuurlijk.
Wat het laatste deel van je vraag betreft, stel ik voor dat je advies vraagt aan een specialist, want over zulk een oplossing heb ik geen wetenschap.
Alvast veel succes.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Hinke, 12-06-2013 10:26 #15
Ik heb een injectie inmijn schouder gehad. Nu heb ik vreselijke kramp in beide bovenbenen gehad en het gevoel van kramp krijgen in beide kuiten! Sporten lukt nu ook niet. Kan dit ook met de injectie te maken hebben.
Gr.hinke Reactie infoteur, 12-06-2013
Hallo Hinke,

Een inspuiting kan vaak voor bijwerkingen zorgen, zoals krampen, pijn, of uitslag. Vaak hangt dit af van de gevoeligheid van de persoon zelf, van de plaats waar de injectie gezet wordt, en van het product (cortisone, vaccinatieproduct, enz…). Krampen in spieren kunnen mogelijk dan ook een bijwerking zijn van je injectie in de schouder. Na enkele dagen zou dit wel voorbij moeten gaan. Voor alle zekerheid kan je advies vragen aan de arts die de injectie gezet heeft.

Alvast veel succes,
Vriendelijke groet,
Verdanov

Ben, 14-03-2013 20:20 #14
Ik krijg een prikje injectie voor tenniselleboog ieder drie maanden. Het werkt vlekkeloos en binnen een werk de pijn is weg.

Vanhaverbeke Ann, 21-02-2013 16:15 #13
Ik kreeg dinsdag (19 febr) een cortisonespuit in mijn schouder, niets om bang van te zijn dacht ik. In de namiddag kreeg ik last van een raar gevoel in mijn aangezicht en kaken, precies of ik van de tandarts kwam. Heel veel pijn in mijn schouder kreeg ik ook, dat is nu veel beter, bijna weg.Heb wel nog een raar gevoel in mijn wangen en rond mijn ogen, een tandartsgevoel… Kan dat komen van die spuit of is het toevallig? Reactie infoteur, 21-02-2013
Hallo Ann,

Pijn in de schouder kan inderdaad optreden na het toedienen van een cortisoneinjectie (trouwens ook bij injecties met andere medicijnen zoals bijvoorbeeld bij vaccinatie tegen tetanos). Het gaat dan vooral om een reactie van de spier in de schouder op de plaats waar de spuit is gezet.
Zoals ik het lees kan het raar gevoel in je aangezicht, je wangen, je ogen en je kaken een uitdeinende reactie zijn op de cortisonespuit in je schouder. Als deze symptomen niet voorbijgaan is het aangeraden om voor alle zekerheid toch even navraag te doen bij je arts.

Veel succes en beterschap,
Verdanov

Sheela, 14-02-2013 21:48 #12
Hallo,

Ik ben op dit moment bezig met een 2de kuur medrol om mijn allergische astma onder controle te krijgen.
De laatste week krijg ik enorme last van handkrampen!
Nu krijg ik de laatste 2 dagen bij elke handeling met de handen intens pijnlijke krampen, vingers die krom trekken en amper terug recht te krijgen zijn.
Het zorgt ervoor dat ik bijna niets meer kan de afgelopen 2 dagen.

Is dit een bijwerking van cortisonen? en is dit te verhelpen?

Ik start volgende maand waarschijnlijk met een cortisonenkuur via inspuitingen in het ziekenhuis. Dit voor een lange periode, tot makkelijk een jaar.
Gaan de bijwerkingen dan nog erger worden?

mvg
Sheela Reactie infoteur, 15-02-2013
Hallo Sheela,

Medrol is een geneesmiddel met cortisone dat veel bijwerkingen kan hebben. Een van de mogelijke neveneffecten zijn inderdaad krampen in spieren en pezen. Het kan dus inderdaad zijn dat de krampen in je handen te maken hebben met Medrol. Mensen die cortisonen gebruiken spreken vaak van krampen of pijnlijke samentrekkingen in de arm en de handen. Anderzijds kunnen bijwerkingen zoals deze na verloop van tijd ook weer verdwijnen. Het kan geen kwaad om deze bijwerkingen aan je arts te melden zodat deze een besissing kan nemen met betrekking tot een verdere behandeling.
Alvast veel beterschap.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Lutgarde, 23-11-2012 11:26 #11
Hoelang blijven, door de apotheker zelf gemaakt, prednisolone gelulen goed? Reactie infoteur, 23-11-2012
Hallo Lutgarde,

De houdbaarheid van door de apotheker gemaakte gelulen met prednisolone zal allicht niet veel verschillen van reguliere cortisoneproducten. Doorgaans blijven medicijnen met cortisone enkele jaren goed. Best is om even te kijken of er geen houdbaarheidsdatum op de gelulen is bijgeschreven door de apotheker zelf. Zoniet kan je nog altijd even informeren bij de apotheker zelf.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Frederic, 11-10-2012 12:41 #10
Na een diagnose van M.Crohn is door dokter gastro-enteroloog een cortisonekuur opgestart van 14 dagen 32mg en afbouwend tot 0mg over een aantal weken (8 weken), samen met Imuran 200mg. Ik weeg 120 kg (dus 2m/kg). Nevenwerkingen: steeds hongergevoel, euforisch (gemakkelijk onder controle te houden), maar vooral acne in aangezicht/rug, en zweetbuien (ook 's nachts) met lijfgeur (zelfs met 2 douches/dag).
Gevolg van Cortisone of Imuran? Wat eraan te doen?
Alvast bedankt Reactie infoteur, 11-10-2012
Hallo Frederic,

Bedankt voor je reactie. Of de neveneffecten waar je last van hebt zijn ontstaan ten gevolge van Imuran of Cortisone, is moeilijk te zeggen. De cortisone is vooral bedoeld om de symptomen van de darmonsteking ten gevolge van Crohn ter plaatse af te remmen, terwijl Imuran vooral een immuunsysteemonderdrukker is. Imuran wordt doorgaans voorgeschreven op langere termijn, omdat de werking pas na een tijd ingaat.
Bijwerkingen en neveneffecten zijn steeds afhankelijk van de persoon zelf. Sommigen krijgen er meteen na het opstarten van de cortisonekuur mee te maken, terwijl bij anderen pas op latere termijn vervelende nevenwerkingen optreden. Maar vooral huidproblemen, zoals acné en huiduitslag zijn typisch aan deze geneesmiddelen, net als overmatig zweten.
Of er iets aan de bijwerkingen gedaan kan worden, zal de dokter beslissen, in samenspraak met jezelf. Vaak wordt voorgesteld om de neveneffecten erbij te nemen, zo lang als het enigszins draaglijk is voor de patiënt. In geval van huidproblemen kunnen zalfjes eventueel soelaas bieden. (Vanuit mijn eigen ervaring kan ik zeggen dat ik voor mijn darmziekte zowel Cortisone als Imuran heb genomen. Cortisone bracht mij vooral een jeukerige huid en een vollemaansgezicht, terwijl Imuran in mijn geval alleen leidde tot veel zweten. Het is moeilijk uit te maken of dit een aanwijzing kan zijn voor uw geval, maar misschien heb je op deze manier toch een idee van de mogelijke bijwerkingen).

Alvast veel beterschap.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Patricia Pols, 17-09-2012 19:57 #9
Mooie verhalen erg leerzaam. Mijn moeder heeft een cortisone spuit gehad in haar heup in verband met artrose klachten. Helaas is de pijn na een week alleen maar erger geworden en niet minder. Kan iemand mij vertellen hoe lang het duurt voordat de pijn gaat verminderen of moet zij een ander alternatief gaan zoeken?
Help me, want zo kan ze niet door. Reactie infoteur, 18-09-2012
Hallo Patricia,

Dat de pijn erger wordt, is natuurlijk geen goed teken voor de artrose van je moeder. De vraag is hoelang de arts de behandeling heeft voorzien en vanaf wanneer de arts verbetering van de klachten verwacht. Doorgaans zou verbetering moeten optreden vanaf de eerste injectie van cortisone. Het beste is om aan je arts te vragen wat de verwachtingen van de behandeling zijn en of alternatieven voor cortisone interessant zijn.

Alvast veel beterschap voor je moeder.
Vriendelijke groeten,
Verdanov

Mevr J. Bovenlander, 07-08-2012 14:12 #8
Heb carpaal tunnel syndroom sinds begin juni en EMG-onderzoek gehad. Ondanks de vele pijn en verkromming van mn vingers heb ik 6 weken met spalken vd hand/pols geslapen en morgen krijg ik cortisone injekties. Na alle bijwerkingen gelezen te hebben heb ik er niet zo'n goed gevoel bij. In het ziekenhuis krijg ik weinig informatie hierover alleen anders opereren beide handen.
Heb een hond die ik dagelijks uit moet laten en sport veel.
Graag wat advies van U.
Alvast vriendelijk dank!
J. Bovenlander Reactie infoteur, 07-08-2012
Hallo mevrouw J. Bovenlander,

Of cortisone bijwerkingen met zich mee zal brengen, is vooraf aan een behandeling moeilijk te zeggen. De kans op neveneffecten hangt af van de sterkte van de cortisonebehandeling, de ziekte, en de persoon zelf. Vaak treden neveneffecten pas op lange termijn op, we spreken dan van maanden en soms zelfs jaren. Bij jarenlang cortisonegebruik vergroot de kans op neveneffecten, maar daarom is het nog niet noodzakelijk zo. Waarschijnlijk is het ook daarom dat men u in het ziekenhuis nog maar weinig concreets hierover heeft kunnen vertellen.
Ik denk dat het voorlopig nog te vroeg is om u zorgen te maken over mogelijke neveneffecten van de cortisoneinjekties. Cortisone is in de eerste plaats een erg effectief ontstekingsremmend geneesmiddel waar veel mensen beter van zijn geworden. In sommige gevallen traden neveneffecten op. Aangeraden is wel om tijdens de behandeling de arts te raadplegen als u meent last te hebben van symptomen die kunnen wijzen op neveneffecten.

Alvast veel succes met de cortisonetherapie en veel beterschap gewenst.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Mirjam, 15-05-2012 13:16 #7
Ik gebruik corticosteroide crème voor de aandoening lichen sclerose, nu sinds 3 jaar gemiddeld 2 keer per week. Ik heb enorme last van jeuk op mijn boven armen sinds 2,5 jaar het gebruik hiervan, kan dit te maken hebben met bijwerking van/of afhankelijkheid van de hormoon crème. Ook ben ik kilo's aangekomen vooral rond mijn buik. Is dit ook een gevolg van de crème? Reactie infoteur, 16-05-2012
Hallo Mirjam,

Cortisone kan tal van bijwerkingen met zich meebrengen, waarvan jeuk op de huid zeker een mogelijke is. Ook de termijn waarop je de crème gebruikt, met name 3 jaar, verhoogt de mogelijkheid op een negatief effect. Het aankomen van kilo's ten gevolge van cortisone is doorgaans een neveneffect van het oraal innemen van coritsonemedicijnen, maar voor alle zekerheid kan je toch even aan je huisarts vragen of de crème hier iets mee te maken kan hebben.

Alvast succes en beterschap,
Vriendelijke groet,
Verdanov

Margo, 07-05-2012 12:26 #6
Kreeg op 2 maanden tijd 3 cortisone inspuitingen in het schoudergewricht ivm frozen schoulder. Na 6 weken ongeveer een transforaminale inspuiting in de nek wegens arthrose en hernia op c4-c5. leeftijd:54 j. Voor welke bijwerkingen moet ik bang zijn? Reactie infoteur, 07-05-2012
Hallo Margo,

Het aantal inspuitingen met cortisone lijkt mij te klein in aantal om bijwerkingen te gaan veroorzaken. Doorgaans treden neveneffecten van cortisone pas op na maanden- of zelfs jarenlang gebruik. Om er zeker van te zijn is het best om advies te vragen aan je arts.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Leona, 24-04-2012 11:07 #5
Sedert december kreeg ik al 6 epidurale. Eerst 4 t.h.v.de lenden als bestrijding van een hernia, en dan nog 2 wegens zware arthrosepijn in de nek. Binnenkort moet daar nog een 3de op volgen. Maar sinds verleden week heb ik veel last van hoge bloeddruk, duizeligheid en mijn gewicht gaat zichtbaar de hoogte in. Ik twijfel of ik er goed aan doe om die 3de nog te laten zetten, maar volgens mijn huisarts kan dat geen kwaad!? Reactie infoteur, 24-04-2012
Hallo Leona,

Als een derde injectie geen probleem is volgens je huisarts, dan denk ik niet dat je je zorgen hoeft te maken. Als je blijft twijfelen aan het nut van die injectie, kan je natuurlijk altijd wel een second opinion vragen aan een andere arts.

Vriendelijke groet,
Verdanov

De Bruyne, 02-02-2012 15:54 #4
Maanden geleden net voor de zomervakantie kreeg ik last van anale jeuk dat uitbreiding nam naar vagina. Heb een darmspecialist en vrouwenarts. Kreeg hiervoor een lichte corizone zalf, eigen samenstelling, was voor beide dokters een goede zalf. Ze was eveneens jeukwerend. Moest dit om te beginnen veertien dagen gebruiken niet langer. Het leek een wondermiddel te zijn. Al van het eerste uur geen jeuk of irritatie meer. Na veeriten dagen de behandeling stopgezet zoals de dokter adviseerde. Een paar dagen later kwam het probleem weer de kop opsteken. Ben toen op eigen houtje opnieuw de behandeling gestart voor veertien dagen. Opnieuw ging alles goed tot de behandeling terug werd gestopt. Zo ben ik maar doorgegaan tot in december. De darmspecialist zou me een weel zwaardere cortizone zalf voorschrijven, opnieuw een eigen samenstelling. Deze schreef hij zelden voor en mocht ik veertien dagen gebruiken absoluut niet langer.
Ik kreeg er schrik van en heb ze nog niet durven gebruiken en ben nog steeds bezig met de eerste voorgeschreven zalf te gebruiken maar nu lijkt ze vooral voor de vagina niet meer te werken. De irritatie blijft wanneer ik de zalf gebruik het voelt zelfs wat pijnlijk aan. Ik vraag me af of het inmiddels geen schimmel zou geworden zijn. Ik durf nu helemaal niet meer die zware cortizonezalf gebruiken, aangezien ik las dat cortizone de huid kan verdunnen. ik vrees dat ik nu ook dat probleem er gratis bijgekregen heb. Bestaat de kans, dat door maandenlang gebruik er schimmelinfectie opgetreden is ter hoogte van de vagina. Ik ben in ieder geval ongerust en vraag me af of dit nog ooit een goede afloop zal kennen. Reactie infoteur, 02-02-2012
Hallo De Bruyne,

Bedankt voor je reactie in verband met het artikel over cortisone.
Cortisone kan heel wat bijwerkingen hebben, waaronder onder meer het verdunnen van weefsels en spieren. Of het tot een schimmelinfectie kan leiden, weet ik niet. Langdurig gebruik van cortisone kan nare neveneffecten voor de huid met zich meebrengen. De vraag is alleen hoe lang de cortisone gebruikt wordt en in welke mate en sterkte. Dit verschilt van persoon tot persoon en van behandeling tot behandeling. Zwaardere zalven kunnen zwaardere gevolgen hebben voor de huid. Aangeraden is om meer advies van je behandelende arts te vragen, zowel wat betreft de neveneffecten als de schimmelinfectie.
Alvast veel beterschap.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Wilma, 23-07-2011 11:31 #3
Heb een injectie gekregen rechts onder in de buik, nu erg veel pijn, is nu twee dagen geleden. Is dit normaal? Reactie infoteur, 24-07-2011
Hallo Wilma,

Het is zonder verdere informatie moeilijk om te zeggen of pijn na een injectie normaal is.
Waarom is de injectie gezet? En omwille van welk probleem of welke ziekte?
Best ga je bij bijwerkingen van injecties zoals pijn meteen advies vragen bij een arts, bij voorkeur bij de arts zelf die de injectie met cortisone gezet heeft.
Alvast veel beterschap.

Met vriendelijke groet,
Verdanov

G. Th Heijneman, 13-01-2011 13:27 #2
Heb een kijkoperatie ondergaan van mijn knie, maar deze bleef maar warm en met vocht gevuld ook de slijmbeurs in de knieholte enorm opgezwollen, heb een cortison injectie gehad maar dat verbeterde de toestand in het geheel niet, nu 2,5 maand na de operatie heb ik een tweede cortisoneinjectie gehad maar heb nu helemaal een opgezwollen been gekregen, maagklachten(maagzuurbranden) en druk in mijn hoofd(roodgeziicht) en kortademig ik maak me zorgen, zullen deze klachten spoedig verdwijnen, of moet ik zsm treug naar deze orthopedish chirurg? Reactie infoteur, 18-01-2011
Beste G th heijneman,

Cortisone kan een hele reeks aan bijwerkingen en neveneffecten opleveren, en maagklachten maken daar zeker deel van uit. Ook het zogenaamde "vollemaansgezicht" kan een gevolg zijn van cortisonegebruik. Het is echter aan een arts om te oordelen of jouw klachten daadwerkelijk het gevolg zijn van de cortisoneinjecties die je hebt gehad.

Cortisone kan vooral neveneffecten met zich meebrengen na langdurig gebruik. Als je vindt dat je klachten ernstig zijn en je hinderen in je dagelijks leven, is het zeker aangeraden om raad te vragen aan een arts, zoals bijvoorbeeld je huisarts of de orthopedisch chirurg die je behandeld heeft zelf.

Met vriendelijke groeten,
Verdanov

A. H. M. Joosten, 27-03-2010 19:54 #1
Heb van de reumatoloog een injectie gekregen voor mijn schouder, terwijl hij op de hoogte was dat ik op een bij pass operatie zat te wachten.Dit heeft heftige reacties teweeg gebracht in mijn hart, want cortison is ook vaatverwijdend, met als gevolg dat het hart veel te hard moest werken enorme druk op het hart, en het hoofd, heb de artsenhulppost ingeroepen die mij van advies hebben bediend door gebruik te maken van Linguaal spray.Gelukkig geen nadeelige reacties, wel twee dagen last.

Infoteur: Verdanov
Subrubriek: Diversen
Special: Cortisonegebruik
Reacties: 27
Medische informatie…
Schrijf mee!