InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wat doet kalium en natrium met ons lichaam

Wat doet kalium en natrium met ons lichaam

Wat doet kalium en natrium met ons lichaam Dat ons lichaam vocht kalium en natrium nodig heeft weten we allemaal, maar wat doet het nu precies voor ons lichaam en wat doet het vooral met ons lichaam als er iets ontbreekt.

Wat doet het voor je lichaam

Natrium en kalium helpen om de balans te houden tussen het vocht binnen en buiten de cellen. In het menselijk lichaam vinden we natrium vooral terug in het bloedplasma. Een soort sensoren (in hart en bloedvaten) monitoren de juiste hoeveelheid zout in ons lichaam. Een verstoorde balans heeft dus consequenties en middels bijvoorbeeld vochtbalanstabletten (meestal bevat het de ingrediënten om te plassen) kan een teveel via de urine afgevoerd worden.

Veel natrium in het bloed
Als je teveel natrium in je bloed hebt, komt dit meestal door het verlies van vocht zonder dit voldoende aan te vullen (gewoon drinken dus). Het water wat verdwijnt, gaat via de nieren of middels de zweetklieren.
Als dit grote vormen aan gaat nemen dan kan er rusteloosheid optreden, maar ook onlogisch gedrag en uiteraard grote dorst.

Weinig natrium in het bloed
Een drastische verlaging komt nog wel eens voor als je een stevige vorm van diarree hebt, als je speciale plaspillen gebruik of een nierziekte hebt. Maar ook een sterke inname van water en als je water vasthoudt (je ziet dit nog wel eens terug bij de voeten handen). Als het natriumgehalte sterk daalt kan je licht in je hoofd worden, je zwak voelen en een sterke vermoeidheid kan optreden.

Eet- en drinkpatroon

Belangrijk te weten dat de Westerse voeding over het algemeen relatief zout is. Dit brengt voor ons lichaam een hoog natriumgehalte met zich mee. 6 gram zout per dag is ongeveer een afgestreken theelepel en is voldoende zout om per dag binnen te krijgen. Het gemiddelde ligt echter wat hoger, zo'n 9 tot 10 gram.

Het is dus belangrijk om niet meer dan de 6 gram per dag binnen te krijgen, in verband met de bloeddruk. Dit begint eigenlijk al met niet separaat zout door voeding te doen. In onze normale bewerkte voedingsmiddelen zit al voldoende of kom je zelfs al boven de 6 gram uit. Het kan dan ook geen kwaad om op de verpakkingen te kijken wat de hoeveelheid zout is. Daar waar je zelf de voeding klaarmaakt heb je de hoeveelheid zelf in de hand. Beter dus.

Kalium
Als je naast de hoeveelheid natrium naar de hoeveelheid kalium kijkt en dat wil dus zeggen, verhogen, kan dit de te hoge concentratie natrium doen terugnemen. Het neutraliseert een te grote hoeveelheid natrium als het ware.
Verder is kalium goed om afvalstoffen te verwijderen uit je lichaam, werkt bloeddrukverlagend en kan een positieve invloed hebben op allergieën.

Er zijn verschillende voedingsmiddelen die kalium bevatten zoals
  • cacao
  • witten bonen
  • aardappelen
  • gist
  • tarwe
  • olijven
  • tomaten
  • pinda’s
  • bananen
  • sinaasappelen
  • zemelen
  • karnemelk

De dagelijkse hoeveelheid kan wel weer negatief beïnvloed worden door:
  • alcohol
  • koffie
  • koolhydratenarmdieet

Tenslotte

Alles bij elkaar is de balans van natrium en kalium in ons lichaam dus van groot belang. Dit kan gemeten worden en bij een gebrek aan kalium kunnen tabletten dit weer aanvullen. Belangrijk is wel te weten waar dit vandaan komt en niet zondermeer tabletten gaan slikken.

Lees verder

© 2010 - 2014 Annastaal, gepubliceerd in Diversen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vocht vasthouden: wat kun je er tegen doen?Vocht vasthouden: wat kun je er tegen doen?Het kan zijn dat je een ring plotseling niet meer past, of dat je enkels opgezwollen zijn. Toch weet je zeker dat je nie…
Last van opgezette, dikke voetenLast van opgezette, dikke voetenVeel mensen hebben wel eens last van opgezette, dikke voeten, de voeten zijn erg dik en de schoenen passen niet goed. Ho…
Voeding en hart- en vaatziekten: NatriumNaast vet heeft ook zout invloed op het ontstaan van hart- en vaatziekten. Het belangrijkste bestanddeel van zout is nat…
Hoge bloeddruk of hypertensieHoge bloeddruk of hypertensieEen hoge bloeddruk is geen ziekte. Je merkt soms zelfs niet dat je een te hoge bloeddruk hebt. Toch is een hoge bloeddru…
De mineralen: Natrium en KaliumDe mineralen: Natrium en KaliumIn de serie over mineralen mogen ook natrium en kalium niet onderbreken. Ze werken samen om de vochtbalans in het lichaa…

Reageer op het artikel "Wat doet kalium en natrium met ons lichaam"

Reacties

Kimberley Pex, 03-08-2014 07:12 #5
Waar ik van schrok is, toen ik veel ben gaan lezen over de gevolgen van natrium en kaliumtekort, dat er zoveel mensen op een natriumarmdieet worden gezet. Meestal voor hoge bloeddruk. Ik heb geen dikke darm meer (colectomie) en moet dus meer natrium en kalium gebruiken. Ja, dat merk je wel. Slapte, zwakte, verward, wazig, en spierzwakte. Ook lag ik vaker in ziekenhuizen naast patiënten -meestalIBD-met behoorlijke kalium natriumtekorten. Neem in ieder geval goed zout, mineralen zout, bijv. Keltisch of 'n verantwoord zeezout, afgewisseld met LO salt, daat zit veel kalium in. Zoutloos eten is voor niemand goed. We komen uiteindelijk allemaal uit de zee. Oorspronkelijk was de aarde grotendeels bedekt met water. Kijk ook naar mensen in hooggebergte, zoals bijv. Oostenrijk Zwitserland, daar komt krop bijv. vaak voor. Ook de schildklier kan dus niet zonder zout. Ook las ik dat cholesterol negatief beïnvloed worden, te hoge waardes, door zoutloos eten. Kalium zit o.a. in hoge dosis in tomatenpuree en gecondenseerde melk. Ook aubergines. Maar dat kun je allemaal infosites op internet vinden.

M. Engels, 28-03-2013 13:46 #4
Heb al een paar grote pelgrimstochten in en naar Santiago gelopen. Vooral in Spanje is dit behoorlijk zweten en ondergoed, shirt en pet slaan dan gewoonweg wit uit van het verloren zout. Moet dit nu ook extra aangevuld worden dmv pillen of is normaal blijven eten voldoende? Reactie infoteur, 28-03-2013
Belangrijk is altijd dat je een gezond en gevarieerd eetpatroon hebt en voldoende drinkt. Dat geldt altijd, maar als je in een dergelijke omgeving bent kan het geen kwaad om wat extra van deze producten te nemen. In dat geval zouden pillen overbodig moeten zijn.

Frans01 (infoteur), 06-01-2012 16:28 #3
Mooi artikel, alleen een klein beetje beperkt. Natrium en Kalium hebben naast de zout en water huishouding namelijk ook een enorm grote rol in het zenuwstelsel. Wellicht een intressant gegeven voor een vervolg artikel. Reactie infoteur, 06-01-2012
Dank voor de aanvulling, ga ik zeker iets mee doen.

J. M. Hervij, 21-08-2011 17:49 #2
Wat kan de oorzaak zijn van grote vochtophoping in de benen? Reactie infoteur, 22-08-2011
Ik heb zelf enkele jaren geleden vocht in de benen gehad en had in mijn geval te maken met te weinig zout. Ik was zout gaan minderen juist ivm vocht en bleek toen nagenoeg geen zout meer binnen te krijgen.
De huisarts kan het laten controleren, maar natuurgenezers zijn er ook nadrukkelijk mee bezig. In mijn geval merkte een natuurgenezer het op en nu ik weer - wat voor mij normaal is - zout binnen krijg, heb ik nergens last van. Wellicht zinvol te laten controleren.

A. C. van der Gaarden, 17-01-2011 15:10 #1
Een goede voorlichting. Maar wat is nu de goede verhouding in het bloed van de mens van Natrium en Kalium? In drinkwater zou deze 8:1 zijn. En welke mineralen hebben direct of indirect invloed op het Kalium gehalte?

Infoteur: Annastaal
Subrubriek: Diversen
Special: Lichamelijke gezondheid
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!