InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Mineralen, voor de vitaliteit van je lichaam

Mineralen, voor de vitaliteit van je lichaam

Mineralen, voor de vitaliteit van je lichaam Mineralen zijn net als vitamines erg belangrijk voor de vitaliteit van ons lichaam. Net als vitamines dienen ze om het lichaam gesmeerd te houden. Mineralen vervullen een rol in de stofwisseling, onder meer in de samentrekking van de hartspier en mineralen zorgen ervoor dat er een goed evenwicht is in de water- en zouthuishouding van het lichaam. Mineralen zijn calcium, jodium, kalium, natrium, ijzer. Het is interessant te weten wat de functies en bronnen van deze mineralen zijn.

Mineralen: IJzer

De functie van ijzer:

Het mineraal ijzer is een bestanddeel van de rode kleurstof van rode bloedlichaampjes, en is tevens een bestanddeel van bepaalde enzymen.

Bij een tekort aan ijzer:

Zal men een gebrek aan eetlust hebben, en een verminderd prestatievermogen. Men is ook extra vermoeid, ook omdat er een hogere kans op bloedarmoede is en kan last van hoofdpijn en duizeligheid hebben.

Bronnen voor ijzer:

bladgroenten, volkoren graanproducten, noten, vlees, vis, orgaanvlees (vooral lever), eieren, gedroogd fruit, peulvruchten.

Mineralen: Calcium

De functie van calcium:

Het mineraal calcium is belangrijk als bouwstof van botten en gebit, speelt een rol in de bloedstolling, speelt een rol bij de prikkelgevoeligheid van spieren, speelt een rol bij de samentrekking van de hartspier.

Bij een tekort aan calcium:

Krijgt men hogere kans op spierkrampen, kans op botontkalking, osteoporeuse. Het bot wordt poreus en verzwakt en de kans op botbreuken is groter.

Bronnen voor calcium:

melk, melkproducten, kaas, groenten (spinazie, postelein, bloemkool, boerenkool, chinese kool), noten (amandelen, hazelnoten en paranoten).

Mineralen: Jodium

De functie van jodium:

Jodium speelt een belangrijke rol in de schildklierstofwisseling. Jodium is een bestanddeel van het hormoon thyroxine, dat in de schildklier voorkomt. Thyroxine bepaalt de snelheid waarmee de stofwisseling plaatsvindt. Het heeft invloed op de omzetting van b-caroteen in vitamine A. Verder speelt het een rol in de stofwisseling van eiwitten en koolhydraten en de opbouw van cholesterol.

Bij een tekort aan jodium:

Men kan last krijgen van schildklierverdikking en een traag werkende stofwisseling. Ook krijgt men last van vermindering van intellectuele prestaties. Kinderen kunnen een groeiachterstand krijgen.

Bronnen voor jodium:

Gejodeerd zout (Jozozout), brood (hier zit Jozo-zout in), zeezout, zeewier, zeevis, oesters en garnalen.

Mineralen: Kalium

De functie van kalium:

Kalium speelt een belangrijke rol in de water- en zouthuishouding. Verder is kalium belangrijk bij de opbouw van eiwitten, en de opbouw en afbraak van glycogeen. Ook bij de samentrekking van spieren speelt kalium een rol.

Bij een tekort aan kalium:

Krijgt men last van hartritmestoornissen en spierzwakte. Een tekort aan kalium ontstaat niet snel, maar door langdurige diarree/braken en het gebruik van plastabletten kan dit voorkomen.

Bronnen voor kalium:

granen en graanproducten, groenten, fruit (bananen, bessen), aardappelen, noten, peulvruchten, koffie.

Mineralen: Natrium.

Natrium is een bestanddeel van keukenzout. Natrium speelt een belangrijke rol in de water- en zouthuishouding en bij de maagzuurproductie. Ook speelt natrium een rol bij de samentrekking van de spieren.

Bij een tekort aan natrium:

Krijgt men last van spierzwakte en een gebrek aan eetlust. Ook krijgt men een gebrekkige maagzuurproductie en last van uitdroging.

Bij een teveel aan natrium:

Krijgt men een hoge bloeddruk en last van vochtophopingen.

Bronnen voor natrium:

Zout, melk, vleessoorten, groentesoorten (bleekselderij, raapstelen en snijbiet), alle producten waaraan zout is toegevoegd.
Gerelateerde artikelen
Inspanningsfysiologie; mineralen, spoorelementen en bewegenMineralen en spoorelementen zijn micronutriënten. Mineralen en spoorelementen leveren geen energie, maar hebben belangri…
Kelp: een belangrijk zeewierKelp: een belangrijk zeewierKelp: dit verbazingwekkende zeewier bevat meer vitaminen en mineralen dan enig ander voedingsmiddel. Kelp bevat onder an…
Beauty: Mineralen in verzorgingsproductenBeauty: Mineralen in verzorgingsproductenIs het een hype of is het werkelijk goed om mineralen in de make up verwerken? Natuurlijk zijn natuurlijke materialen in…
Mineralen, waarom hebben wij ze nodig?Mineralen, waarom hebben wij ze nodig?Mineralen hebben wij nodig voor de opbouw van ons lichaam. Calcium en magnesium zijn belangrijk voor de opbouw van de bo…
Wát zijn mineralen en spoorelementen?Naast delfstoffen zijn het ook essentiële voedingsstoffen voor het menselijk lichaam. Net zoals bij vitamines kan het li…

Reageer op het artikel "Mineralen, voor de vitaliteit van je lichaam"

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!