InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Veel voorkomende botbreuken, en de genezingsduur daarvan

Veel voorkomende botbreuken, en de genezingsduur daarvan

Botbreuken zijn veel voorkomend. Omdat er in het hele lichaam botten zitten, kunnen deze ook op veel plaatsen breken. Maar welke botten breken het vaakst en hoelang duurt de genezing daarvan?

Hoe ontstaan botbreuken?

Iedereen heeft zelf wel eens een botbreuk gehad, of kent iemand in zijn omgeving met dit letsel. Er is sprake van een fractuur als het bot gebroken is, dit kan zijn een scheurtje of zelfs een verbrijzeling van het bot. Breuken kunnen op verschillende manieren ontstaan:
  • Door geweldsinwerking, bijvoorbeeld een auto ongeluk/een val.
  • Door zwakte van het bot, bijvoorbeeld osteoporose* of tumoren en zwellingen.
  • Stressfracturen, dit komt vaak voor bij sporterts en militairen. Hierbij komen scheurtjes in het bot, door continue zwaar te belasten.

Er zijn botten die vaker worden gebroken dan andere botten, dit zijn met name: de pols, het sleutelbeen, de heup, het been en de enkel.

Welke types botbreuken zijn er?

  • Een gesloten of eenvoudige fractuur: hierbij blijft de huid intact en staat het bot nog mooi boven elkaar.
  • Een open fractuur: hierbij is er een wond aanwezig.
  • Kruiselinge fractuur: hierbij is er een horizontale breuk in het bot.
  • Greenstick fractuur: deze breuk komt alleen bij kinderen voor(twijgbreuk). Het bot is gebogen, waardoor er aan één kant een stukje bot 'kapot' is.
  • Verbrijzeling: als het bot in meer dan drie stukjes bot gebroken is.

Hoelang duurt de genezing?

  • Pols 4-6 weken
  • Enkel 6-10 weken
  • Onderarm 2-4 maanden
  • Tibia(onder de knie) 3-6 maanden
  • Elleboog 1-3 maanden
  • Knie 2-6 maanden
  • Schouder 4-8 weken
  • Femur(bovenbeen) 3-8 maanden
  • Femurhals(heuphals/kop) 2-10 maanden
  • Humerus(bovenarm) 2-6 maanden

* Wat is osteoporose?

Osteoporose in botontkalking. Dit wil zeggen dat het bot minder mineralen en kalk aan maakt. Dit verschijnsel maakt het bot poreus en minder sterk, dit verhoogd weer het risico op botbreuken. Meestal hebben alleen oudere mensen hier last van, vaak pas vanaf 75 jaar(met uitzonderingen vanaf 50+). De botten die met name breken door osteoporose zijn; de heup, de wervelkolom, de bekken, de pols en de bovenarmen.
© 2010 - 2017 Fluar, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe lang duurt het voor een botbreuk om te genezen?Hoe lang duurt het voor een botbreuk om te genezen?De duur van het genezingsproces van botbreuken is afhankelijk van de leeftijd van de patiënt en het soort breuk. Mensen…
Het skelet; soorten en herstel van botbreuken (fracturen)Hoewel de beenderen van het skelet enorme krachten kunnen weerstaan, kunnen beenderen wel breken. Op basis van de breukl…
Typen botbreuken bij de mensTypen botbreuken bij de mensBijna iedereen maakt het wel eens mee: een gebroken bot. Een gebroken been, een armbreuk, een gebroken pols.. Ieder bot…
Botbreuk of fractuur: typen, symptomen, behandelingBotbreuk of fractuur: typen, symptomen, behandelingBij een botbreuk of fractuur is er sprake van een breuk of scheur in een bot. Ieder bot kan breken, maar sommige delen v…
In de naam van... SmeerwortelNamen van vooral medicinale planten hebben soms een geschiedenis van duizenden jaren achter zich. Een naam zorgt ervoor…
Bronnen en referenties
  • http://www.orthopedie.nl/content/fractuur/botfracturen_algemeen1.asp

Reageer op het artikel "Veel voorkomende botbreuken, en de genezingsduur daarvan"

Reacties

Ineke Venterink, 25-08-2015 18:05 #2
L.S.
Mijn kleinzoontje van 3 heeft zijn enkel tussen de spaken van de fiets gekregen. Daarbij heeft hij ook een wond opgelopen. Van ongeveer 3 cm. Hij heeft eerst 3 weken gips gehad en dat is er nu af. De wond is nog niet genezen en hij kan nog niet goed lopen met dat been. Kunt u mij zeggen hoe lang dat kan gaan duren voordat hij weer goed gebruik kan maken van dat been?
Graag uw mening?

Posthouwer, 25-10-2010 03:11 #1
Ik heb zelf twee voetbeentjes gebroken, Kreeg gips, en na een week ander gips.
Na vier weken nieuwe foto's. breuk nog te zien.
gips is er af en er hoeft volgens arts niets meer omheen en ik mag gaan belasten en wat lopen.
ik zei dat ik steeds maar pijn blijf houden en ook de enkel blijft gezwollen.
Tijdens gips had ik slechte doorbloeding en ijskoude voeten.
nu minder gelukkig en warmere voet. de pijn blijft. wat moet ik doen?

Infoteur: Fluar
Gepubliceerd: 22-04-2010
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!