InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Tips tegen zweten

Tips tegen zweten

Zweten of transpireren is een natuurlijk proces dat als doel heeft om ons lichaam af te koelen. Er zijn verschillende oorzaken voor zweten: een hoge temperatuur, intensieve lichaamsbeweging, stress en angst. De stinkende geur ontstaat omdat het zweet in aanraking komt met bacteriën. Wat kun je doen tegen transpireren, en vooral tegen die vervelende geur?

Zeep

Was je lichaam met PH neutrale zeep.

Deodorant

Gebruik een antitransparante deodorant, in plaats van een gewone deodorant. Het verschil is dat deze ervoor zorgt dat de zweetklieren minder werken. De transpiratie zelf wordt dus tegengegaan.

Oksels scheren

Scheer de oksels, want de haartjes onder de oksels houden vocht en bacteriën vast. Bovendien wil je er niet uitzien als een aap.

Sporten

Als je snel buiten adem bent na een lichamelijk inspanning, kan dit duiden op een slechte conditie. Hierdoor zweet je ook sneller. Door je conditie te verbeteren, zul je ook minder snel zweten.

Kleding

Wissel regelmatig je kleding. Als je veel zweet, is het aan te raden om elke dag schone kleding aan te trekken. Draag zoveel mogelijk katoenen of linnen kleding, vermijd synthetische stoffen. Zwarte kleding camoufleert zweetplekken, maar in de zomer trekt het juist warmte aan, waardoor je nog meer gaat zweten.

Draag losse kleding, dit zorgt ook voor minder zweten.

Overgewicht

Mensen met overgewicht zweten meer: nog een reden om die overtollige kilo’s kwijt te raken.

Voeding

Voeding heeft ook invloed op de hoeveelheid zweet die ons lichaam afscheidt. Voedsel dat de zweetklieren prikkelt, is gekruid eten, pikante pepers en producten waar cafeïne inzit, zoals koffie en cola. Ook sigaretten en alcohol bevorderen de werking van de zweetklieren.

Tips tegen zweetvoeten

Het kan ook zijn dat je vooral last hebt van zweetvoeten. Wissel dan dagelijks van sokken en draag regelmatige andere schoenen. Laat de schoenen luchten, want ook hier trekt de zweetlucht in. Was dagelijks je voeten met water en droog zorgvuldig af. Leren schoenen luchten meer dan schoenen die gemaakt zijn van synthetisch materiaal. Verder is het aan te raden om katoenen sokken te dragen.
Gerelateerde artikelen
Zweten verminderen, klaar voor de zomer!Zweten verminderen, klaar voor de zomer!Het warme weer komt er weer aan, tijd om jezelf zomer klaar te maken. Heerlijk, op het strand met een lekker drankje erb…
Zweten in je slaap: wat te doen bij nachtelijk transpireren?Zweten in je slaap: wat te doen bij nachtelijk transpireren?Nachtelijk transpireren of zweten tijdens je slaap kan verschillende oorzaken hebben. Als je af wilt van nachtelijk zwet…
Homeopathische geneesmiddelen tegen (overmatig) zwetenHomeopathische geneesmiddelen tegen (overmatig) zwetenOvermatig zweten of transpireren wordt in de medische wereld ook wel hyperhidrose genoemd. Zweten is voor het menselijk…
Beter leren leven met zwetenBeter leren leven met zwetenVeel mensen hebben last van veel zweet bij sporten of bewegen in het algemeen. Sommige mensen hebben er zo veel last van…
Tips tegen transpirerenZweten, een natuurlijk iets, maar niemand houdt ervan. Je voelt je vies, je hebt natte plekken onder je oksels, en het e…

Reageer op het artikel "Tips tegen zweten"

Reactie

Sietske van Harten, 25-10-2012 10:43 #1
Er wordt gezegd dat je bij het verbeteren van je conditie minder snel zweet. Ik denk dat dit per persoon verschilt. Mijn conditie is juist verbeterd d.m.v. veel sporten en ik zweet nu veel sneller dan normaal. Ook bij normale inspanning.

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 06-07-2010
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!