InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wat is Q10 eigenlijk?

Wat is Q10 eigenlijk?

Wat is Q10 eigenlijk? Q10, men ziet het tegenwoordig bijna in elk reclameblok voorbij komen. Ook in luxe glossy's en tijdschriften komt men het wel een paar keer tegen. Vooral in crèmes wordt het vaak aangeprezen als middel tegen rimpels. Ook is Q10 als voedingssupplement verkrijgbaar. Maar wat is Q10 eigenlijk?

Beetje scheikunde

structuurformule Q10
structuurformule Q10
Q10 heeft meerdere namen, het wordt ook wel CoQ10, Co-enzym Q10, ubidecarenone of ubiquinone genoemd. Het is opgebouwd uit 59 koolstofatomen, 90 waterstofatomen en 4 zuurstofatomen.

Q10 dankt zijn naam aan zijn opbouw. Omdat 10 dezelfde stukken molecuul aanwezig zijn in de "staart" van het molecuul is de cijfer 10 toegewezen aan de naam. De "kop" van het molecuul Q10 bestaat uit een ring atomen en wordt door scheikundigen Quinone genoemd, vandaar de letter Q.

Antioxidant

Q10 is een antioxidant, die biedt bescherming tegen vrije radicalen. Een vrije radicaal is een atoom of molecuul die zich nog kan binden ze zijn bijproducten van de normale stofwisseling. Vrije radicalen staan bekend om het feit dat ze bijvoorbeeld kanker kunnen veroorzaken. Een antioxidant kan deze schadelijke vrije radicalen neutraliseren. De meeste antioxidanten gaan een reactie aan met de radicalen waardoor ze onschadelijk gemaakt worden en geen risico meer kunnen vormen voor de gezondheid.

Lichaamseigen stof

Q10 is een lichaamseigen stof die in de lever wordt aangemaakt. Het is een co-enzym, dat is een stofje die nodig is om een enzym te kunnen laten werken. Q10 helpt enzymen bij het maken van ATP (adenosinetrifosfaat), dit is een molecuul waarin het lichaam zijn energievoorraad opslaat. Die energie wordt weer gebruikt in o.a de spieren en om het afweersysteem van het lichaam te ondersteunen. Naarmate men ouder wordt neemt de productie van Q10 door het lichaam meestal langzaam af. Dit is een normaal natuurlijk proces en niet zorgwekkend.

Welke eigenschappen heeft Q10

Er zijn verschillende positieve eigenschappen toe te schrijven aan het co-enzym, zo heeft het een gunstig effect op:
  • de weerstand
  • verlagen van het ouderdomsproces
  • bloeddruk
  • hartklachten
  • spierklachten
  • tandvlees
  • vermoeidheid

Q10 en cosmetica

Ook in de wereld van cosmetica wordt Q10 gebruikt. Bepaalde (anti-rimpel) crèmes bevatten het co-enzym evenals sommige gezichts- en lichaamsverzorgingsproducten, omdat deze stof de natuurlijke celfuncties van de huid stimuleert. Toch is er echter nog geen hard bewijs of de crèmes ook daadwerkelijk doen wat de fabrikanten beloven.

Voedingssupplement

Q10 is ook als voedingssupplement verkrijgbaar en is in de meeste drogisterijen te verkrijgen. Het wordt aangeboden door verschillende fabrikanten in verschillende doseringen. Laat u voor het gebruik goed voorlichten en overschrijd nooit een voorgeschreven dosering.

broccoli bevat van nature Q10
broccoli bevat van nature Q10

Welke voedingsmiddelen bevatten Q10?

Q10 is ook in bepaalde voedingsmiddelen aanwezig zo vindt men het co-enzym in:
  • eieren
  • makreel
  • haring
  • sardines
  • orgaanvlees
  • gevogelte
  • broccoli
  • spinazie
  • volkorenproducten
  • sojabonen

Let op

Het co-enzym kan in te hoge doseringen schadelijk zijn voor de gezondheid. Vooral als u bloedverdunners of medicijnen tegen hoge bloeddruk gebruikt, is het raadzaam uw huisarts te raadplegen voordat u supplementen gaat gebruiken.
Risico's tijdens zwangerschap en borstvoeding zijn niet voldoende onderzocht, pas er daarom goed mee op.
Maar bedenk wel dat als u gevarieerd en gezond eet, u in principe voldoende Q10 binnenkrijgt.
© 2010 - 2014 El-ja, gepubliceerd in Diversen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Anti-rimpel behandelingen: Minder en minder diepe rimpelsAnti-rimpel behandelingen: Minder en minder diepe rimpelsRimpels zijn een onvermijdelijk gevolg van ouder worden. Helemaal voorkomen dat je huid veroudert is onmogelijk maar er…
Tegen huidveroudering: tomatenpureeTegen huidveroudering: tomatenpureeOp de markt verschijnen altijd weer anti-rimpelcrèmes en anti-verouderingsmiddelen. Het ene middel tegen huidveroudering…
Algen antioxidant Astaxanthine: product van de toekomst?Algen antioxidant Astaxanthine: product van de toekomst?Wat is algen antioxidant Astaxanthine? Wat is de werking van het algen antioxidant? Waarom is dit product zo uniek? Waar…
Rimpels voorkomen met het juiste etenRimpels voorkomen met het juiste etenEr zijn maar weinig mensen die echt blij zijn met de rimpels die ze krijgen. Er wordt dan ook heel wat afgesmeerd om maa…
Veroudering voorkomen - TelomerenOnderzoek heeft aangetoond dat het korter worden van de telomeren de voornaamste oorzaak is van veroudering. Een telomee…

Reageer op het artikel "Wat is Q10 eigenlijk?"

Reacties

J. Middendorp, 20-11-2013 14:29 #4
Mijn vraag, sinds ik q10 100mg gebruik heb ik lage bloeddruk, mijn medicijnen zijn al gehalveerd, zou ik daarmee kunnen stoppen? Reactie infoteur, 22-11-2013
@J. Middendorp,
Stop nooit met het gebruik van uw medicijnen zonder uw (huis)arts te raadplegen.
MvG El-Ja

Pvanbijlevelt, 26-09-2013 11:18 #3
Heeft Q10 ook invloed op een chronische ontsteking in het neusgebied?

Miecke, 28-05-2013 14:03 #2
Hallo.
Mocht ik Q10 in tabletvorm willen kopen, worden deze dab verkocht onder de naam Q10. En waar kan ik deze kopen?
Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet.
Miecke.

Heleen Fransen, 13-03-2011 23:15 #1
Is Q10 ook geschikt om parasieten uit de lever te verwijderen? Reactie infoteur, 14-03-2011
@Heleen Fransen,

Helaas moet ik u het antwoord op uw vraag schuldig blijven. Informatie over protocollen/richtlijnen voor behandeling en bestrijding van parasitaire infecties kunt u misschien vinden op de site van Nederlandse Vereniging voor Parasitologie: www.parasitologie.nl

Met vriendelijke groet,
El-ja

Infoteur: El-ja
Subrubriek: Diversen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!