InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wat te doen tegen misselijkheid

Wat te doen tegen misselijkheid

Wat te doen tegen misselijkheid Misselijkheid is erg vervelend. Als je misselijk bent, is er altijd wel een oorzaak. Lees in dit artikel wat je er tegen kunt doen.

Misselijkheid

Als er iets mis in in het lichaam wordt er door de hersenen alarm geslagen. Hierdoor wordt je misselijk en kan je daarna gaan braken. Het is nooit erg om te braken, maar het is wel heel vervelend. Door het zien of ruiken van iets kan je ook erg misselijk worden terwijl het bij de ander niets doet. Als je moet overgeven en het duurt meer dan een uur en gaat gepaard met hevige pijn waarbij er ook bloed in het braaksel zit, waarschuw dan zo snel mogelijk een arts.

Soorten misselijkheid

  • Reisziekte
  • Zwangerschapsmisselijkheid
  • Voedselvergiftiging
  • Te veel eten
  • Allergie
  • Drugs
  • Stress
  • Migraine
  • Hormonale veranderingen
  • Als je koorts hebt

Angstig voor misselijkheid

Mensen zijn soms zo angstig als ze misselijk zijn, dat ze niet durven te braken. De naam hiervoor is Emotefobie. Voor deze angst heb je ook een bepaalde angsttherapie die je leert dat het helemaal niet eng is om te braken en dat je er maar beter vanaf kunt zijn.

Wat te doen tegen misselijkheid?

  • Cola drinken
  • Iets eten
  • Frisse lucht
  • Zout dropje eten
  • Melk drinken
  • Afleiding zoeken zoals tv kijken
  • Gember eten
  • Glas water en rustig gaan zitten
  • Slapen
  • Overgeven
  • Rennie (tablet)

Misselijk na het eten

Er zijn mensen die voor of na het eten erg misselijk worden. Vaak is hier een onbekende reden voor. Het kan te maken hebben met de opgekropte emotie's. Het kan ook zij. Dat je op een bepaalde voedingsstof heftig reageert. Als dit langer dan 3 weken duurt, moet je even een bezoekje brengen aan je huisarts die een diagnose kan stellen.

Misselijk tijdens seks

Af en toe kan het voorkomen bij mensen dat ze misselijk worden tijdens de seks. Dit kan door een aantal dingen komen. Sommige mensen zijn zo gespannen of ze het wel goed doen of te zenuwachtig zijn dat ze er misselijk van worden, maar het kan ook zijn dat je niet goed in je vel zit en toch eigenlijk geen zin hebt in seks of dingen wat daarmee te maken heeft. Het komt ook voor dat je na de seks misselijk kan worden. Dit kan te maken hebben met vermoeidheid, spanning, weinig energie meer etc.
© 2010 - 2014 Rozanne, gepubliceerd in Diversen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat te doen tegen misselijkheid en overgevenWat te doen tegen misselijkheid en overgevenMisselijkheid en/of overgeven is geen prettig gevoel wanneer je dit voorhebt. Je lichaam probeert met braken de schadeli…
Misselijkheid, wat kun je er tegen doen?Misselijkheid, wat kun je er tegen doen?Iedereen is wel eens misselijk of moet overgeven. Misselijkheid ontstaat doordat een bepaald stukje van de hersenen, het…
Cibofobie: angst voor etenCibofobie: angst voor etenEén van de onbekendere fobieën is de angst voor eten, we noemen dit Cibofobie. Wat is Cibofobie en waar ben je bang voor…
Maagpijn, wat is de oorzaak?Maagpijn wordt ook wel omschreven als pijn in de bovenbuik en/of maagstreek. Maagpijn bevindt zich in het gebied tussen…

Reageer op het artikel "Wat te doen tegen misselijkheid"

Reacties

Nassira, 20-10-2014 07:39 #28
Hallo,

Ik word ook vaak wakker door mijn misselijkheid. Zodra ik wakker ben begin ik te kokhalzen en te boeren. Even kort daarna moet ik naar de wc voor de grote boodschap. Mijn ontlasting is ook heel vaag. De ene keer diarree, de andere keer hard, de
Ander keer mix van deze twee. Ook is de kleur altijd verschillend.
Ik ben hierdoor zo onzeker en weet niet meer wat ik niet doen. Zelf heb ik een maagonderzoek gehad en was alles goed. Hierdoor ben ik nog meer gaan twijfelen. Ik ben hierdoor zeer angstig van geraakt. Want ik weet gewoon dat er wat is met mijn lichaam.

Dees, 08-10-2014 16:22 #27
Hallo allemaal.

Ik was een jaar lang elke ochtend misselijk en sinds een maand werd het erger. Ik hoef niet over te geven.
Ik ben naar de huisarts geweest en ik heb omeprazol gekregen en ik moest mijn bloed laten prikken.
Het blijkt dat ik een vertraagde schildklier heb waardoor ik de hormoon tsh aanmaak die de misselijkheid veroorzaakt. Mijn huisarts zei dat veel mensen dit hebben.
Misschien een oplossing voor een aantal van jullie 😉

Brigitta, 22-09-2014 17:28 #26
Hallo allemaal, ik heb het ook een tijd gehad, ik was 's ochtends voor ik naar school moest erg misselijk. ik vroeg me steeds af waar door het kwam. geen zenuwen of zo iets dergelijks, want ik had geen toetsen en ik werd niet geplaagd of zo iets dergelijks. wat heel opvallend was bij mij, was dat ik tot +- 10 uur 's ochtends misselijk was maar daarna niet meer. ik denk zelf dat het door het vroege snelle opstaan uit mijn bed was. ik moest namelijk om half 7 's ochtends al opstaan en dan snel aankleden. toen ging ik uiteindelijk kijken wat er gebeurde als ik wat rustiger aan ging doen, toen ging alles prima. sinds dien heb ik er nooit meer last van gehad.

Melissa, 29-08-2014 18:27 #25
Hallo allemaal, ik ben de laatste tijd ook erg misselijk ofja de laatste tijd? Maak daar maar een jaar van. Ik heb al bijna een jaar een vriend en het was de eerste keer dat ik naar hem toe ging begon het. Eerst had ik het alleen bij hem maar nu heb ik het ook als ik thuis ben. Ik weet niet wat ik er mee moet maar soms word alles zo erg dat ik in de stress schiet en ik bijna ga flauwvallen. Meestal helpt even dla

Bas, 29-07-2014 21:25 #24
Ik zit lekker relaxed op een terras te eten. Een ouzo, bonensoep, klein slokje bier en was net begonnen aan mijn voorgerechten.
Plotseling merkte ik misselijk gevoel in mijn mond. Na 10 seconden wachten was het niet minder maar werd erger. Ik vroeg me af wat het zou kunnen zijn. Ik kom hier erg vaak en eet de gerechten regelmatig.
Ik vloog naar de toilet en alles kwam er uit. Braken dat mijn keel pijn deed. Na 5 minuten ben ik in een hoekje binnen gaan zitten en de misselijkheid is over. Beetje water gedronken.
Vandaag veel buiten geweest in de zon.
Ik kan het acute braken niet verklaren. Wie helpt?

Farida, 27-07-2014 08:30 #23
Ik ben al een week misselijk
Heel irritant. Geef niet over
Vorige week heb ik mijn hoofd gestoten aan een puntig tafel tijdens het stofzuigen.
Toen begon de misselijkheid. Ik heb mijn huisartspraktijk gebeld en vertelt.
De assistent zei tegen mij dat als iets ernstig had moeten gebeuren, dan is het binnen 24 uur, want ik belde na 2 dagen.
Dus geen hersenschudding!
Ik ben nog steeds misselijk en maak mij
zorgen.
Wat is er dan wel dat ik zo misselijk ben?
Dank F.R

An, 24-07-2014 20:56 #22
Hallo allemaal,

Ik heb net een relatie van een jaar achter de rug! Toen ik een half jaar verkering had begon ik elke dag misselijk te worden! Het werd steeds erger! Hiervoor naar de dokter geweest en domperidon tabletten gekregen, dit hielp erg goed! Maar nu is het 1.5 maand uit en heb ik nog steeds last! Heb een maand geen pilletje geslikt maar nu toch weer gehaald omdat ik bang ben om elke keer weer misselijk te zijn als ik op mijn werk ben of op school zit! Ik voel me een beetje zwak omdat ik nu weer pilletjes gehaald heb! Wil iemand alsjeblieft hier op reageren, want soms word ik er echt gek van! Vooral als ik weer ongesteld moet worden! Heeft er iemand een tip wat ik kan doen? Reageer dan alsjeblieft! ( Ohja en overgeven hoef ik niet als ik misselijk ben! )

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

X A

Yvon, 18-07-2014 15:23 #21
Hallo,
Bijna een jaar lang misselijk slik er tabletjes voor ook slik ik al jaren 40mg omeprazol maar alsnog heb ik vaak last van mijn slokdarm maar geen zuur.
Maagonderzoek, bloed en ontlasting zijn al onderzocht er is niets te vinden.
De misselijkheid wordt erger en soms moet ik een paar dagen overgeven.
Eten doe ik al niet veel want eetlust is niet echt aanwezig.
Iedere ochtend word ik misselijk wakker en neem dan een tabletje maar nu ook iedere middag tussen 15en 17 uur word ik misselijk het duurt inmiddels al een jaar en het wordt steeds erger.
Zwanger ben ik zeker niet kan niet meer en ik ben nu net 53.
Het begint mijn leven te beheersen en daar word ik niet blij van.
Wie heeft dit ook en misschien een oplossing of suggestie?
Alvast bedankt!

Anoniem, 02-07-2014 14:38 #20
Hallo, ik heb een paar weken geleden seks die dagen erna had ik een week last van krampjes ik had anderhalve week na seks ligt bloedverlies 1 dag en een beete oud bloed! Sindsdien heb ik last van erge misselijkheid, vermoeidheid en af en toe krampjes en hoofdpijn! Ben ik nu zwanger?

Ps; ik ben wel sinds 4 maanden aan de pil

Carola, 17-04-2014 08:20 #19
Ik ben 46 jaar en als sinds maandag een druk op me maag en misselijk en duizelig en ook moet ik telkens braken. Weet zelf niet wat het kan zijn? Zou iemand me kunnen helpen wat ik er aan zou kunnen doen want ik wordt er niet echt vrolijk van.

Lisa, 28-11-2013 15:08 #18
Ik ben sinds 6 dagen geleden non stop misselijk, ook heb ik een steek in mijn onderbuik, dinsdag was het advies van mijn huisarts even te stoppen met de pil, tot ik weer ongesteld word. Maar de misselijkheid is sinds dien alleen maar erger geworden, ik heb ook geen eetlust, als ik iets eet word het erger. Vandaag weer de HA gebeld, hij vind mijn klachten niet eeh genoeg en ik moet gewoon iets tegen misselijkheid halen. Die medicijnen gebruikte ik al. Help?

Sylvia, 25-09-2013 15:04 #17
Hey

Haast elke dag ben ik misselijk. En ook last van mijn darmen. Nu is mijn vriend dingen aan het opzoeken en denken we can lactose intolerantie. Telkens als ik kaas of iets dergelijks eet wordt ik kots misselijk en hoor ik mijn darmen rommelen. Ik moet nooit echt braken maar het gevoel is rot vervelend. Iemand ervaring met lactose intolerantie?
Groeten

Naomi, 21-09-2013 10:41 #16
Ik ben nu al een tijdje heeel erg hongerig maar tegelijkertijd kan ik niet eten zonder half over me nek te gaan. Dit gebeurde zomaar ineens en kweet niet wat te doen heb dit ookal geprobeerd maar t werkt niet, iemand tips? Ik ben trouwens 13, geen idee of dat er nog iets mee te maken heeft

Mel, 18-09-2013 12:45 #15
@ Manon

Hoi Manon!
De klachten die jij beschrijft, had ik precies hetzelfde. Toevallig at en dronk ik ook elke ochtend hetzelfde als jij, elke dag een glas melk en brood. Wat blijkt nu? Ik heb een Lactose-intolerantie.
Grote kans dat jij dit ook hebt en dus niet tegen producten kan waar lactose in zit. Het is geen melkallergie, net even wat anders. Je zou even langs de dokter kunnen gaan natuurlijk! Probeer het anders een keer uit, door geen melk meer te drinken en zo min mogelijk room, kaas etc.

Groetjes.

Manon, 18-07-2013 07:03 #14
Ik ben 20 jaar en ben elke dag zo misselijk. Ik eet elke morgen 2 boterhammen en een glas melk. Na een dik half uur word ik zo misselijk en duizelig dat ik het idee heb dat alles in een waas gebeurd alsof ik nog droom. Erna trekt het weer weg en dan komt het net zo snel weer terug. Heb wel een moeilijke tijd achter de rug. Weet iet of dat ermee te maken heeft?
Ik voel me hopeloos dit is al dik 6 maanden aan de gang en ik val steeds meer af.
Help me aub…

Cecile, 24-04-2013 19:52 #13
@Tonny
ik heb ongeveer dezelfde klachten. Ik denk aan gluten allergie, en ga donderdag naar de internist.

Als je de uitkomst wil weten moet je maar even je e-mail adres achterlaten!

Frank, 26-02-2013 16:01 #12
Hallo allemaal

Ik ben 13 jaar en ik ben bang voor misselijkheid, nu ik deze site heb ontdekt ga ik nu proberen om de tips te volgen. Ik hoop dat het werkt.

Frank

Nina, 25-02-2013 09:11 #11
Misselijkheid kan ook komen door stresss, ik heb dit een hele lange tijd gehad omdat ik overal bij nadacht, alles wat ik ging doen werd ik misselijk van en bij elke gedachte! Ik ben al zo vaak bij de dokter geweest die kon ook geen oorzaak vinden. Veel afleiding helpt zodat je de misselijkheid vergeet!

Tonny, 16-01-2013 13:52 #10
Ik voel me misselijk en beroerd. Ik hoef nooit over te geven. De huisarts kan geen oorzaak vinden. Misschien zijn er meer mensen die dit hebben. Ik heb dit precies om de dag!

Nathalie, 09-01-2013 16:27 #9
Ik zit met een vraag ik word nu al een paar keer wakker door overgeven in mijn slaap.
Wat is hier de oorzaak van?

Hannie, 12-11-2012 11:22 #8
Goede informatie! Ik heb een asprine genomen en de misselijkheid was na een tijdje over.

Milla, 09-10-2012 15:25 #7
Ben de laatste 5 dagen eigenlijk non-stop misselijk, heb wel eens me vinger in me keel gestopt maar kan niet braken! De misselijkheid begint 's nachts rond een uur of 3, als ik bijv. rechtop ga zitten in me bed moet ik kokhalzen, maar hoef dan niet te braken. Er komt dan alleen een beetje slijm! Ook als ik ga fietsen heb ik de hele tijd het gevoel dat het in me keel zit! Alsof er de hele tijd iets tegen je huigje aanhangt! ik ben bang dat het niet meer weg gaat! & ik heb geen zin meer om de hele dag misselijk te zijn. Iemand advies? Voor bijv pillen of iets wat dat braakgevoel weghaalt?

Salome, 02-10-2012 11:08 #6
Bijna 1,5 week lang regelmatig misselijk in ochtend tussen 9 en 11 en 's avonds na 21:00. Hoef alleen nooit over te geven! Heb last van veel luchtjes zoals koffie en de lucht van tosti's, erg handig op het werk :(. Vele zeggen zwanger, maar dat kan niet… had 2 maanden geleden voor het laatst gemeenschap, 1 maand geleden een test gedaan en inmiddels ook 2 keer mijn periode gehad…

De punten hierboven hebben voor mij niet geholpen. Nog suggesties?

Nina, 11-02-2012 16:41 #5
Gisteren na gym had ik barstende koppijn, ik was misselijk, en dan plots viel ik flauw.Ik werd wakker, iedereen stond naar me te kijken.Ik voeldeme echt niet lekker.Ik stond rustig recht en dan moest ik overgeven.Dwars op mijn mooie trui… Ik voel me vandaag ook niet zo lekker.
Hopelijk helpen deze tips me

Frits, 22-06-2011 15:35 #4
Rennie is niet aan te raden, hiermee breng je juist de zuur aanmaak in je maag op gang. Een goede zuur remmer is Omeprazol, dit middel zorgt ook dat er een beschermlaagje aan de binnenkant van je maagwand komt, het word daarom ook nog wel eens geadviseerd bij gebruik van zware agressieve medicatie die de maagwand irriteert.

Rennie is kalk, het PH gehalte (zuurgraad) wordt hier mee verminderd, maar de maag heeft zuur nodig om ons eten te verteren dus de productie van extra zuur zal verergerd worden.

Tom, 06-06-2011 21:14 #3
Ik heb al een hele lang tijd last van iets maar ik weet niet wat het is. Als ik sport word ik gelijk heel erg misselijk, draaierig & krijg ik last van hoofdpijn. Dat heb ik bijvoorbeeld bij de sporten: Dansen (hiphop/streetdance etc.), fitnissen (gewichtheffen, geen cardio) en kickboxen. Als ik ga voetballen heb ik hier helemaal geen last van. Ik krijg al de klachten als ik er 1 sec. mee begin. Ik kan ook nog zweterigheid vertonen tijdens het duizelig zijn.
Voor het sporten eet en drink ik gewoon goed dus dat kan het niet wezen. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen/voorkomen of wat dit is?

Xfell, 14-01-2011 06:51 #2
Ik heb het ook dat ik de laatste tijd erg misselijk ben.
Ik zou ook echt niet weten hoe dit komt, misschien zenuwen en nervositeit.
Als ik jou was zou ik dan zittend overgeven met een emmertje erbij.
Het is er dan wel uit.
Ikzelf raak in paniek als ik voel dat ik moet gaan overgeven, al word ik misselijk dan ben ik al bang.
Even kijken wat een van de bovenstaande tips met me doet.

Mellowney, 03-01-2011 12:18 #1
Ik voel me ook de laatste tijd heel misselijk.
ik heb een paar weken geleden overgegeven en vandaag voel ik me weer niet goed.
als ik zit dan komt het naar boven en als ik ga staan om het in de wasbak te gooien dan zakt het weer.
ik heb ook plaatselijke hoofdpijn, vlak boven mijn rechteroog. lasof ik me heel hard gestoten heb, maar dat herinner ik me niet.wat kan ik doen tegen de misselijkheid met zitten en staan?

Infoteur: Rozanne
Subrubriek: Diversen
Reacties: 28
Medische informatie…
Schrijf mee!