InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Slijmbeursontsteking

Slijmbeursontsteking

Slijmbeursontsteking Regelmatig hoor je van mensen dat ze een slijmbeursontsteking hebben, maar wat is dit eigenlijk voor ontsteking? Hoe ontstaat het, wat kun je eraan doen en wat zijn de bijbehorende klachten?

Wat is een slijmbeursontsteking?

Een slijmbeursontsteking is een ontsteking van de slijmbeurs in een gewricht. De slijmbeurs is een soort stoorkussentje dat het gewricht beschermt tegen teveel wrijving. Een slijmbeurs kan door een klap of val zodanig geïrriteerd of beschadigd worden, dat deze zich vult met vocht of bloed. Indien een slijmbeurs herhaaldelijk geïrriteerd raakt, kan een blijvende zwelling met vochtophoping ontstaan. De slijmbeurswand wordt dan blijvend dikker. Soms kunnen bacteriën in de slijmbeursholte binnendringen en ontstaat er een infectie. Een slijmbeursontsteking is een vorm van reuma. Bursa is het medische woord voor slijmbeurs. Wanneer een slijmbeurs ontstoken raakt, wordt dat bursitis genoemd. Dit wordt gezien als een reumatische aandoening.

Waar kan zich een slijmbeursontsteking ontwikkelen?

Een slijmbeursontsteking komt vooral voor in de schouder, de elleboog en in de knie.

Wanneer kun je een slijmbeursontsteking krijgen?

Een slijmbeursontsteking kun je altijd krijgen, maar vooral mensen boven de 30 jaar hebben er last van.

Hoe ontstaat een slijmbeursontsteking?

Er zijn verschillende oorzaken die een slijmbeursontsteking tot gevolg kunnen hebben.
De oorzaak van een slijmbeursontsteking is meestal overbelasting. Ook kan het een symptoom zijn van een andere reumatische ziekte. Soms is een infectie de oorzaak.

Bijbehorende klachten

Bij een slijmbeursontsteking kunnen pijn en stijfheid optreden. Soms kun je het lichaamsdeel waarin de ontsteking zit moeilijk bewegen. Ook kun je op die plek een zwelling zien en/of warmte voelen. De pijn kan uitstralen. Vaak gaat de slijmbeursontsteking gepaard met een peesontsteking. De slijmbeurs en de pees zijn dan allbei ontstoken.

Diagnose stellen

Op grond van de klachten wordt de diagnose vaak al vermoed. Lichamelijk onderzoek is voldoende. Röntgenfoto's zijn niet nodig. Bij verdenking op een infectie van de slijmbeurs zal de arts bloedonderzoek laten verrichten. Bij een bacteriële infectie ontstaat naast pijn en zwelling ook roodheid en soms koorts.

Behandeling van een slijmbeursontsteking

Medicatie
Wanneer paracetamol niet werkt tegen de pijn, kan de huisarts andere medicijnen voorschrijven. De medicijnen NSAID's en COX-2-remmers werken zowel pijnstillend ook ontstekingsremmend.

Andere behandeling
Bij een kleine zwelling kan de arts de holte met een injectiespuit leegzuigen en een ontstekingremmend middel inspuiten.
Indien de zwelling erg groot is of als de zwelling blijft terugkomen, kan een operatie noodzakelijk zijn. Alleen in geval van een infectie is een (acute) operatie noodzakelijk.
Wat je zelf zou kunnen doen is koele of warme compressen op het desbetreffende gewricht leggen.
© 2010 - 2014 Wuppie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De klachten en symptomen van een slijmbeursontstekingDe klachten en symptomen van een slijmbeursontstekingEen slijmbeursontsteking is een klacht die regelmatig voorkomt. Deze ontsteking kan veel ongemak en pijn geven. Maar wat…
Slijmbeursontsteking oorzaken, symptomen en behandelingSlijmbeurzen (Bursae) zijn kleine kussentjes die in het lichaam voorkomen waar er veel wrijving is. De slijmbeurzen vang…
Slijmbeursontsteking schouder (bursitis): injectie & herstelSlijmbeursontsteking schouder (bursitis): injectie & herstelDe medische benaming van een ontsteking van de slijmbeurs in de schouder is 'bursitis'. Bij bursitis van de schouder is…
Slijmbeursontsteking als oorzaak van schouderpijnEen van de hoofdoorzaken van schouderpijn is een slijmbeursontsteking. Wie daar ooit mee te maken heeft gehad weet hoe p…
Hoe wordt schouder slijmbeursontsteking behandeld?Hoe wordt schouder slijmbeursontsteking behandeld?De schouder bestaat uit een kop en een kom en draaien dagelijks tijdens het bewegen soepel rond. Om die beweging van de…
Bronnen en referenties
  • http://www.reumafonds.nl/informatie-voor-doelgroepen/patienten/vormen-van-reuma/bursitis.aspx?gclid=CM7Pma2so6UCFcKCDgod4mtgIQ http://www.orthopedie.nl/content/nr/slijmbeurs_inl.asp

Reageer op het artikel "Slijmbeursontsteking"

Reacties

Louise, 10-09-2013 19:40 #4
Mag je met een slijmbeursontsteking na de sauna?

A. Wolfs, 05-02-2013 10:24 #3
Bij een slijmbeursontsteking, mag je dan koelen of warm houden?

L. Dirven, 01-11-2012 10:41 #2
Ik ben 81 jaar en al een paar jaar een slijmbeurs ontsteking in mijn linkerbeen ter hoogte van mijn heup. Van de dokter heb ik al 3 injecties gekregen, maar dat hielp niet. Ik loop nu bij de fysiotherapeut, het wordt de 6e keer, maar geen verbetering. Mijn vraag is, heb ik er baat bij?

Ruben, 23-09-2011 19:15 #1
Wat is de medische term van een slijmbeursontsteking of weet u de spaanse benaming van deze aandoening?

Infoteur: Wuppie
Subrubriek: Diversen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!