InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De schijf van 5

De schijf van 5

De meeste Nederlanders kennen hem wel; de schijf van 5. Het is dé leidraad voor gezond, lekker en veilig eten, opgesteld door het voedingscentrum. De schijf van 5 bestaat al lang, maar is een poos geleden vernieuwd. In dit artikel een uitgebreide uitleg over de 'nieuwe' schijf van 5.

De 5 vakken

van de schijf van 5
De schijf van 5 heet niet voor niets zo, hij heeft namelijk 5 vakken;
  1. Groente en fruit,
  2. Brood, (ontbijt)granen, aardappelen, rijst, pasta en peulvruchten,
  3. Zuivel, vlees(waren), vis, ei en vleesvervangers,
  4. Vetten en olie,
  5. Dranken.

Snacks als snoep en koeken staan niet in de schijf, omdat ze minder belangrijk zijn voor het leveren van voedingsstoffen, en ook minder gezond voor je lichaam.

Gezond eten

met de schijf van 5
Als je de schijf van 5 gebruikt kies je elke dat voor gezond, lekker en veilig eten. Hierbij is het van belang dat je gevarieerd eet, niet te veel, voldoende groente, fruit en brood en weinig verzadigd vet. Het beste is je aan de aanbevolen hoeveelheid uit de 5 vakken van de schijf te houden.

Om, met behulp van de schijf van 5, gezond en goed te eten zijn er niet alleen 5 vakken in de schijf van 5, maar er zijn ook 5 regels;
  1. Eet gevarieerd; dan krijg je alle stoffen binnen die nodig zijn,
  2. Eet niet te veel; dan blijf je op een gezond gewicht, wat de kans op chronische ziekten verkleint,
  3. Eet minder verzadigd vet; kies liever voor producten met onverzadigd vet, dit vermindert de kans op hart- en vaatziekten,
  4. Eet veel groente, fruit en brood; dat zorgt voor voldoende vezels,
  5. Eet veilig; zorg er voor dat er geen bacteriën of ongezonde stoffen in je eten zitten.

Gemiddelde aanbevolen hoeveelheden

volgens de schijf van 5
Hieronder volgt een tabel waar in per leeftijdscategorie aangegeven is hoeveel van welke voedingsmiddelen je per dag moet eten wil je gezond, lekker en veilig eten. In de tabel gelden de kleinste hoeveelheden voor vrouwen en de grootste voor mannen.

1 tot 4 jaar4 tot 12 jaar12 tot 20 jaar20 tot 50 jaar50 tot 70 jaar70+ ers
Brood1 tot 3 sneetjes3 tot 5 sneetjes5 tot 7 sneetjes5 tot 7 sneetjes4 tot 6 sneetjes3 tot 4 sneetjes
Aardappelen, rijst, pasta of peulvruchten75 gram100 tot 150 gram200 tot 250 gram150 tot 250 gram150 tot 200 gram100 tot 150 gram
Groente75 gram150 gram200 gram200 gram200 gram150 gram
Fruit1,5 vrucht2 vruchten2 vruchten2 vruchten2 vruchten2 vruchten
Zuivel300 ml300 tot 450/600 ml500 ml400 ml500 ml550 ml
Vlees(waren), vis, kip, ei of vleesvervangers50 g50 tot 100 g100 tot 120 g100 tot 120 g100 tot 120 g100 tot 120 g
Halvarine, margarine, bak- en braadproducten15 g15 tot 35 g20 tot 30 g20 tot 35 g20 tot 35 g25 tot 35 g
Dranken0,8 l1 tot 1,5 l1,5 l1,5 l 1,5 l1,7 l

Vegetarisch eten

met het de schijf van 5
Vegetariërs eten geen vlees en meestal ook geen vis, maar wel melk(producten), kaas en eieren. GEzond eten zonder dat je vlees eet is goed mogelijk, dan moet je voldoende groente, fruit, peulvruchten, brood, graanproducten, zuivelproducten en eieren eten. Dit levert dan alle voedingsstoffen die het lichaam nodig heeft.

Voldoende ijzer
Als vegetariër is het belangrijk er op te letten dat je genoeg ijzer binnen krijgt, dit zit onder andere in brood, verscheidene groenten, eieren en vleesvervangers. IJzer is heel belangrijk voor het zuurstoftransport door je lichaam.

Eet jij gezond?

Doe de test op de website van het voedingscentrum!!

Beweging

Gezond eten alleen is niet voldoende, beweging is ook heel belangrijk. Door te beweten krijg je sterkere botten en werkt je spijsvertering beter. Aanbevolen wordt het om iedere dag minimaal 30 minuten te bewegen. Dit mag in 1 keer, maar ook bijvoorbeeld in stapjes van 3 keer 10 minuten.
Gerelateerde artikelen
De schijf van vijfDe schijf van vijfDe schijf van vijf is erg bekend, de meeste mensen kennen dit dus ook. Worden deze ''regels'' ook nageleefd? En hoe gaan…
Schijvensysteem bij de belastingSchijvensysteem bij de belastingHoe werkt dat schijvensysteem bij de belasting ook al weer? Met de volgende stappen kunt u de belastingdienst controlere…
Externe harde schijvenExterne harde schijvenOpslag van digitale media is ontzettend belangrijk. Naast de harde schijf in je computer of laptop is een mobiele schijf…
Is de schijf van vijf gedateerd?Is de schijf van vijf gedateerd?We kennen allemaal de schijf van 5 wel, wat te eten om alle benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen. De schijf is er…
BPM en CO2-heffingen 2010-2013BPM en CO2-heffingen 2010-2013De zo gehate BPM wordt door het kabinet eindelijk afgeschaft. Daarvoor in de plaats komt echter een CO2-heffing. Deze he…

Reageer op het artikel "De schijf van 5"

Reacties

Johan, 23-03-2016 16:34 #10
Roomboter is een natuurproduct, wel door mensen bewerkt om te kunnen eten. In roomboter zit verzadigd vet dat je hard nodig hebt voor opname van vitamine D. Heel veel mensen hebben vitamine D tekort, komt dat door teveel binnen zitten, door te weinig vet te eten of door verkeerde margarine te eten waar transvet in zit, waarin kanker verwekkende stoffen inzitten.
Waarom is een kunstmatig product beter dan een natuurproduct? Terwijl de Natuur superieur is tov de mens?
Wij mensen kunnen geen kropje sla maken of een heel zonnestelsel. Derhalve is de Natuur superieur tov de mens.
Hoe kan het dan zo zijn dat roomboter inferieur is tov van margarine?
Waarom zit vitamine D in VETTE vis, de natuur is zo gek nog niet, dat kunnen we ook, maar dan zitten er weer kankerverwekkende stoffen in.
Nog iets over VET. Elke neurochirurg weet dat de hersenen ingebed zijn in VET, anders kunnen ze niet functioneren. Mijn vraag is dan ook hoe komt voedingscentrum erbij dat we mager moeten eten.
Nog iets over vet. Daar de Natuur 100% perfect is en totaal de Natuur niet uitmaakt of deze mens wel of niet bestaat, is door wetenschappers vastgesteld dat er geen slechte cholesterol bestaat, want dat wordt door het lichaam aangemaakt.
Volgens cardiologen remt vet ontstekingen en vet heeft geen invloed op hart- en vaatziekten en aderverkalking.
Ook belangrijk dat u eens leest bij TNO voeding.

Dat voedingscentrum afraad om vruchtensap uit een flesje te drinken, evenals groentesappen vind ik een pluspunt, want nogmaals de natuur is superieur tov de mens, want aan de bomen groeien geen flesjes, want als je vruchtensap veel achterelkaar of te snel opdrinkt krijg je lichaam ineens teveel suikers naar binnen. en dat is heel ongezond.
Als we naar de Natuur kijken kunnen wij mensen nog heel erg veel leren, maar om de Natuur na te doen ontbreekt ons op alle fronten om ook nog maar een heel klein beetje in de buurt te komen., want dan lopen mensen risico om vergiftigd te worden, om dood aan te gaan
Nog iets belangrijks. Vitamine B12 is een zeer belangrijke vitamine, evenals vitamine D en tevens hormoon, zit in zuivelproducten, meer in biologische producten evenals bij vlees. Dus hoe komt u erbij door te zeggen dat verschil tussen opgehokt vee en biologisch vee geen verschil in zit.
Ik vind uw informatie echt voor mensen die nergens naar kijken en weinig geïnteresseerd zijn in hun gezondheid.

Dirk, 24-06-2015 09:51 #9
'De schijf van vijf bestaat al lang maar is een poos geleden vernieuwd.' Wat is er vernieuwd?

Leo, 08-10-2012 20:34 #8
Waarom raad u ons nog de schijf van 5 aan? Is reeds lang achterhaald en past niet in een optimale en gezonde voeding. Met gevolg tekorten aan vitamines en essentiële mineralen.
U moet de adviezen van voedingsdeskundigen volgen en niet de voedingsindustrie!
Groet,
Leo

Raymond, 10-01-2011 23:20 #7
Ik zou het zo handig vinden als er een soort van eetschema vermeld zou worden. Dan heb ik een leidraad en kan ik dit iedere dag checken. Is dat ergens te vinden?

Sd, 31-05-2009 02:10 #6
Ik zou echt niet weten hoe ik aan de juiste hoeveelheden moet komen. Ik red het redelijk maar 5 - 7 sneden brood per dag dat red ik nooit krijg er nauwelijks 2 naar binnen gewerkt. Dan eet ik 's ochtends een bakje yoghurt met kellog's, een appel en een glas melk tussendoor komkommerschijven of iets van tomaten/wortel ofzo, lunch 2 boterhammen met meestal iets van fricandeau/kipfilet/kalkoenfilet/smeerkaas of kaas, tussendoor weer iets van komkommerschijven of iets dergelijks en 's avonds eet ik vaak rijst/aardappelen/pasta meestal net iets minder nl 100 gr en dan 200 gr groente en 100 gram vis of vlees met een bakje kwark na. Daarnaast drink ik ongeveer 2,5 liter water (sport veel) dus ik kom behoorlijk uit met alles heb ik berekend behalve met mijn boterhammen ik snap ook niet hoe iemand zoveel op kan.

Someone, 08-02-2009 13:39 #5
Handig, moest de 5 regels opzoeken voor Nederlands.

Kirsten Geenen, 15-07-2008 12:29 #4
Ik vind het leuk en interessant om op de hoogte gehouden te worden van de laatste nieuwtjes, ik ben aan het leren voor gewichtsconsulent, dus ik hoop dat ik via deze pagina alle nieuwtjes kan lezen. Zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik aan folders kom van dit soort onderwerpen?

Alvast bedankt, groetjes kirsten

Loes, 25-05-2008 12:14 #3
Bij welk vakje horen de sausen?

J. P. Munsters, 24-04-2008 11:52 #2
In de tabel hoeveelheden staat: de kleinste hoeveelheid voor mannen en de grootste voor vrouwen. Moet dat niet andersom zijn? Reactie infoteur, 24-04-2008
Je hebt gelijk, bij deze aangepast!

Sarah, 12-03-2008 09:32 #1
Heey…
Ik vond het echt heel handig voor school, ik moest iets over de schijf van 5 opzoeken en toen vond ik deze site en had ik alles wat ik wou hebben.:-)
Groetjes Sarah

Infoteur: Lobke
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 10
Medische informatie…
Schrijf mee!