InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De schijf van vijf

De schijf van vijf

De schijf van vijf De schijf van vijf is erg bekend, de meeste mensen kennen dit dus ook. Worden deze ''regels'' ook nageleefd? En hoe gaan de mensen hiermee om in hun dagelijkse leven?

De schijf van vijf

Dit is een schijf die is opgesplitst in vijf delen, in elke schijf staat wat je nodig hebt per dag. Dit om gezond te leven. Het beste is om één of meer producten te kiezen van elke schijf wat je gaat eten, door gevarieerd eten krijg je beter je voedingsstoffen binnen die je juist nodig hebt. Wie volgens deze schijf leeft heeft ook een kans minder op bepaalde ziektes, denk aan hart -en vaatziekten of een aantal vormen van kanker, ook diabetes bijvoorbeeld. Hieronder staat welke schijf wat is.

  • Schijf 1: Groente -en fruit
  • Schijf 2: Brood, granen, aardappelen, rijst, pasta e.d.
  • Schijf 3: Zuivel, vlees, vis en ei
  • Schijf 4: Vet en olie
  • Schijf 5: Drinken (water bv.)

De zogenoemde regels

De schijf van vijf heeft zo zijn eigen ''regels'' opgesteld om de mens nog beter en gezonder te laten leven. Hieronder volgen ze.

1. Eet gevarieerd

Gevarieerd eten is nodig om alle voedingsstoffen binnen te krijgen die je nodig hebt en om je lichaam gezond te houden.

2. Eet niet té veel en beweeg goed

Ook als is er een schijf van vijf, het betekend niet dat je je vol moet proppen met alle producten die hier in staan. Je lichaam heeft eten nodig om dingen te verbranden, als je meer eet dan je lichaam eigenlijk aan kan, ga je dus groeien, en dat is niet de bedoeling. Daarom wordt er geadviseerd om toch goed te bewegen.

3. Eet minder verzadigd vet

Iedereen heeft vet nodig, maar niet te veel, dit omdat het je cholesterolgehalte kan verhogen en daarmee heb je dus kans op hart -en vaatziekten.

4. Eet veel groente/fruit en brood

Dit zijn erg belangrijke producten, ze zijn goed voor de spijsvertering, de werking van de darmen en ook deze verkleinen de kans weer op ziektes.

5. Eet veilig

Veel mensen hebben weinig inzicht op de risico's van het ''onveilig eten'' - hiermee wordt dus bedoelt dat er slechte hygiëne aanwezig kan zijn, dus dat er goed met het eten moet worden om gegaan zodat ziektes kunnen worden voorkomen.

Eten en bewegen

Hier boven werd een regel genoemd over dat je goed moet eten, maar niet te veel. Hiernaast is het belangrijk dat je ook beweegt, hierdoor werkt je spijsvertering beter. Er wordt aanbevolen om iedere dag minimaal 30 minuten te bewegen.

Vegetarisch en nu?

Voor vegetariërs werkt de schijf van vijf net iets anders, dit omdat zij geen vlees, vis e.d. eten. Gezond eten zonder dat je vleesproducten eet is ook mogelijk, deze wordt dan vervangen door schijf 2 (Brood, granen, aardappelen e.d.). Dit levert namelijk ook de voedingstoffen op die je lichaam nodig heeft.
© 2012 - 2019 Conni, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
De schijf van 5De schijf van 5De meeste Nederlanders kennen hem wel; de schijf van 5. Het is dé leidraad voor gezond, lekker en veilig eten, opgesteld…
De voedselzandloper in plaats van de Schijf van VijfDe voedselzandloper in plaats van de Schijf van VijfKris Verburgh (schrijver van het boek ‘De voedselzandloper’) stelt dat de Schijf van Vijf verouderd is. Naar aanleiding…
Senioren: gezond eten en voedingWanneer u een dagje ouder wordt is goede voeding zeer belangrijk om gezond te blijven. Het is zeer voornaam om een evenw…
Wat eet ik tijdens de zwangerschap?Wat eet ik tijdens de zwangerschap?Als je zwanger bent moet je extra goed op je voeding letten. Alles wat jij eet komt ook bij je ongeboren kind. Koop de j…
Gezonde recepten en gezond eten door het VoedingscentrumGezonde recepten en gezond eten door het VoedingscentrumHoe kun je ervoor zorgen dat uiteindelijk gezond eten een gewoonte wordt? Een belangrijke richtlijn is dat je naar de to…
Bronnen en referenties
  • Voedingscentrum

Reageer op het artikel "De schijf van vijf"

Infoteur: Conni
Gepubliceerd: 29-09-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!