InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Het vitamine ABC

Het vitamine ABC

Het vitamine ABC Vitaminen, we kunnen er niet onderuit. Ieder lichaam heeft ze nodig, of we nu jong of oud zijn, groot of klein, donker of licht. Voor onze groei, onze weerstand, de aanmaak van diverse stoffen. Noem maar op, maar in welke voedingsmiddelen zitten welke vitaminen. Zijn ze in verse middelen of moeten we een pilletje innemen.

Vitamine A (ook wel retinol)

Deze vitaminen heeft het lichaam nodig voor de opbouw van de huid, voor de vorming van de zogenaamde epitheelcellen. Deze cellen komen niet alleen in de huid voor, maar ook in de luchtpijp, haar, tandvlees en longweefsel. En een goede werking van de ogen. Helpt tegen een schilferige huid en nachtblindheid. Speelt een grote rol bij ziekte en weerstand. Deze vitamine is onder ander te vinden in:
  • Margarine
  • Zuivel
  • Lever
  • Eieren
  • Vis
  • Fruit
  • Wortel

Vitamine B

Vitamine B heeft een hele grote familie, B1 (thiamine), B2 (riboflavine), B3 (nicotinezuur), B5 (panthotheenzuur), B6 (pyridoxine), B8 (biotine), B11 (foliumzuur) en B12 (cobalamine, alleen in dierlijke producten). Samen zorgen ze voor een goede stofwisseling en een optimale werking van de hersenen en het zenuwstelsel. Zetten koolhydraten, vetten en eiwitten uit voedsel om in energie en bouwstoffen. Vitamine B helpt tegen nervositeit, moeheid, lusteloosheid en concentratiegebrek. Vitamine B is onder andere te vinden in:
  • Vis
  • Melk
  • Vlees
  • Aardappels
  • Groente
  • Noten

Vitamine C (ascorbinezuur)

Deze vitamine zorgt voor de vorming van bindweefsel (wondgenezing), voor opname van ijzer in het lichaam en voor een verhoging van de weerstand. Vitamine C is vooral te vinden in:
  • Groente (broccoli en kool)
  • Aardappels
  • Fruit (citrusfruit, kiwi, bessen en aardbei)

Vitamine D (cholecalciferol)

Belangrijk voor de opname van calcium en fosfor uit voeding. Dit is nodig voor sterke botten en tanden. Kinderen tot 4 jaar moeten extra vitamine D gebruiken, daarna bouwt het lichaam het zelf op in de huid, onder invloed van zonlicht. Is te vinden in de voedingsmiddelen:
  • Vette vis (makreel, paling, zalm en haring)
  • Lever
  • Margarine
  • Eieren

Vitamine E (tacoferol)

Deze vitamine gaat de vrije radicalen tegen die de cellen in ons lichaam doen verouderen. Spelen een belangrijke rol als antioxidant, met name in onverzadigde vetzuren in de (bloed)cellen en in de celwand, de bloedbaan en de weefsels. Zitten vooral in plantaardige vetten als:
  • Tarwekiemolie
  • Zonnebloemolie
  • Amandelolie
  • Noten
  • Bladgroente

Vitamine F (foliumzuur)

Deze vitamine wordt ook wel B11 genoemd en is belangrijk voor de vorming van de rode bloedcellen, groei en weefselvorming. Ondersteunt de afbraak van cholesterol en vetdeposito´s in de bloedvaatwanden. Vooral voor vrouwen die zwanger willen worden of zijn is het verstandig om extra foliumzuur te slikken, het kan de kans verlagen op het krijgen van een kindje met een open ruggetje. Vitamine te vinden in voeding als:
  • Groene groente (spruitjes, spinazie en broccoli)
  • Alle soorten fruit
  • Volkoren producten (bruin brood en zilvervliesrijst)

Vitamine K (menadion)

Deze vitamine heeft het lichaam nodig voor de bloedstolling en stevige botten, vitamine K is namelijk nodig voor het maken van eiwitmoleculen . We halen deze vitamine uit voeding, maar ook ons lichaam maakt dit aan, namelijk in de darmflora. Baby´s met borstvoeding krijgen de eerste 3 maanden extra vitamine K, omdat ze het zelf nog niet aanmaken. Vitamine K vinden we in voeding zoals:
  • Groene bladgroente
  • Lijnzaad
  • Noten
  • Zonnebloempitten
  • Olie
© 2007 - 2019 Storm, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het vitamine ABC"

Reactie

Maureen, 11-01-2008 11:14 #1
Ik vind dit een hele leerzame site! :-)

Infoteur: Storm
Laatste update: 01-03-2018
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!