InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Lycopeen tegen rimpels: eet tomatenpuree!

Lycopeen tegen rimpels: eet tomatenpuree!

Lycopeen tegen rimpels: eet tomatenpuree! Tomatenpuree is niet alleen een probaat middel tegen rimpels, maar ook tegen verbranding door zon. In tomatenpuree zit de krachtige anti-oxidant lycopeen. Lycopeen vermindert huidveroudering aanzienlijk mede doordat schade door zon door lycopeen afneemt. Een blikje tomatenpuree per dag is voldoende. In tomatenpuree zit behalve lycopeen, ook vitamine A, B en C. Er zijn lycopeensupplementen voor wie gruwelt van tomaat. Een verminderde kans op (prostaat)kanker door lycopeen is onvoldoende bewezen

Wat is lycopeen?

Lycopeen is een carotenoïde, rood van kleur, en komt niet alleen in tomaten voor. Ook in andere rode vruchten zit carotenoïde zoals in rozebottels en meloenen. Behalve tegen huidveroudering (mede door zonnestraling) zou lycopeen volgens sommige onderzoekers ook de kans op prostaatkanker verminderen. Maar dit is onvoldoende aangetoond!
Wel is aangetoond dat lycopeen goed is voor hart- en bloedvaten. Ook de effecten van tomatenpuree (lycopeen) op de huidzijn aangetoond in onderzoek. Zo is men bij het dagelijks eten van 55 gram tomatenpuree per dag na drie maanden 30% beter beschermd tegen de zon. Een opmerkelijk effect dus, dat te danken is aan deze krachtige anti-oxidant.

Rimpels en zon

Het is de lycopeen uit tomatenpuree, een krachtige anti-oxidant, dat vanwege de anti-oxiderende werking werkt tegen huidveroudering zoals rimpels en zonnebrand. Een tweeledige werking tegen huidveroudering dus, want de zon is een krachtige oxidant en één van de belangrijkste veroorzakers van huidveroudering. Een blikje tomatenpuree bevat evenveel lycopeen als in acht tomaten. Zie maar eens acht tomaten per dag weg te werken. Meloenen bieden overigens net zo veel lycopeen als tomatenpuree.

Een blikje per dag

Tomatenpuree eten is niet zo vies. Je kunt de tomatenpuree verwerken in een smoothie. Om lycopeen in voldoende mate naar binnen te krijgen, zodat de lycopeen inderdaad effectief is tegen rimpels, huidveroudering en zonnebrand, is er maar 55 gram tomatenpuree nodig per dag. Dus één blikje per dag is ruimschoots voldoende. De tomatenpuree uit het blikje kun je bijvoorbeeld mengen met vruchtensap en fruit en dit pureren tot een smakelijk geheel. Lycopeen wordt beter opgenomen in combinatie met vet, wie durft kan er nog een desertlepel olijfolie bij doen.

In tomatenpuree zit lycopeen, hoe zit het met vitamines?

Een blikje tomatenpuree per dag eten, heeft behalve de inname van lycopeen nog een aantal (kleine) voordelen. Wie tomatenpuree nuttigt krijgt qua vitaminen ook nog iets binnen, namelijk per 55 gram tomatenpuree:
  • Vitamines
  • : Vitamine C (16,5 mg), vitamine A en B6(0,11 mg), vitamine B1 en B2 (0,06 mg), vitamine B11 (17 mcg)
  • Mineralen
  • : Natrium (248 mg), kalium (468 mg), calcium (16,5 mg), fosfor (38,5 mg), magnesium (30 mg), ijzer (2,2 mg), koper (0,28 mg), zink (0,83 mg)
  • Voedingswaarde
  • : Water (43 gr), eiwit (1,9 gr), koolhydraten (7,7 gr), suiker (5,5 gr), vezels (1,8 gr)

Lycopeen is verkrijgbaar in supplementen (capsules en tabletten) maar u begrijpt dat dit overbodig is, omdat u voldoende binnenkrijgt middels 55 gram tomatenpuree per dag. Een lycopeen supplement is natuurlijk wel een oplossing indien u gruwelt van tomatensmaak.

Lycopeen en sperma, vruchtbaarheid man

Uit een onderzoek (zie bronvermelding onderaan) blijkt dat lycopeen een positieve werking heeft op onvruchtbaarheid van mannen. Door lycopeen neemt de beweeglijkheid en hoeveelheid zaad toe en verbetert de structuur van zaad.

Verminderde kans op (prostaat)kanker door lypoceen onvoldoende bewezen

Dat lypoceen een verminderde kans op prostaatkanker en andere soorten kanker zou hebben, is onvoldoende bewezen.
Wel tast zonlicht (zonschade) de DNA structuur aan, en door lycopeen is men (en de DNA structuur) 30% beter beschermd tegen schade door zon. Een zonnebrandmiddel gebruiken blijft uiteraard altijd nodig.
© 2010 - 2014 Ssandra3108, gepubliceerd in Gezonde voeding (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tegen huidveroudering: tomatenpureeTegen huidveroudering: tomatenpureeOp de markt verschijnen altijd weer anti-rimpelcrèmes en anti-verouderingsmiddelen. Het ene middel tegen huidveroudering…
Tomaten zijn goed tegen 't huidverouderingsproces en kankersTomaten zijn goed tegen 't huidverouderingsproces en kankersTomatenpuree werkt effectief tegen Rimpels en huidveroudering. Meer nog: het is een goedkoop alternatief voor alle dure…
Melatonine en (huid)verouderingMelatonine en (huid)verouderingMelatonine heeft veel voordelen. Dat melatonine gunstig werkt bij slapeloosheid, is algemeen bekend. Dankzij melatonine,…
Sappen en smoothies voor een mooie huid zonder rimpelsSappen en smoothies voor een mooie huid zonder rimpelsEen mooie huid zonder rimpels begint van binnenuit met een gezonde en gevarieerde voeding. De recepten voor smoothies en…
Hoe behoud je zolang mogelijk een gave huid?Hoe behoud je zolang mogelijk een gave huid?Het is de droom van elke mens om verouderingsverschijnselen zo lang mogelijk uit te stellen. Vandaar dat er ook wetensch…
Bronnen en referenties
  • Ergogenics.org Wikipedia

Reageer op het artikel "Lycopeen tegen rimpels: eet tomatenpuree!"

Reacties

Willem van Doorn, 26-08-2014 15:06 #2
Als ik nou gewoon tomaat eet, is dat niet (minstens) net zo goed als tomatenpuree? Ik eet iedere dag een salade. daar kan ondermeer tomaat in. Niet uit blik, maar 'gewoon'. Hoeveel tomaten moet ik eten om het gewenste effect te bereiken?

Annaberkhout, 01-04-2013 15:47 #1
Leuke informatie! ik zocht naar een manier om de bliksmaak die tomatenpuree m.i. heeft, te neutraliseren; of is dit de geroemde lycopeen die ik proef? Bij een reaktie, bij voorbaat dank. anna berkhout Reactie infoteur, 17-06-2013
Hallo Anna,
Goed dat u dat even noemt: bliksmaak. Persoonlijk denk ik dat dit idd de smaak van blik is, en niet van lycopeen! Dat zou betekenen: oppassen met tomatenpuree uit blik, vanwege de metalen. Bedankt voor deze opmerkzaamheid. Het blik bestaat uit lagen metaal, wat vertind wordt, en vervolgens dichtgesoldeerd.

Het voordeel van lycopeen in tomaat, is dat in welke vorm de tomaten ook zijn, de lycopeen niet verloren gaat. Dit betekent, dat blokjes tomaat uit een kartonnen pakje --hoewel minder geconcentreerd--- ook hun werking doen. In ieder geval, vermijdt men zo de bliksmaak en het binnenkrijgen van ongewenste stoffen.

Mvg
Sandra

Infoteur: Ssandra3108
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!