InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Mijlpalen in de ontwikkeling van het kind

Mijlpalen in de ontwikkeling van het kind

Mijlpalen in de ontwikkeling van het kind De grote zorg bij alle ouders: Loopt de ontwikkeling van mijn kind wel volgens plan? Elk kind ontwikkelt op zijn of haar eigen tempo, maar toch is er een houvast in het ontwikkelingspatroon en ontwikkelingstempo van een kind. Kleine afwijkingen zijn normaal. Grote afwijkingen in het ontwikkelingstempo of -patroon kunnen wijzen op een onderliggende oorzaak. Check daarom geregeld de mijlpalen in de ontwikkeling ! Opgelet: merk je dat een kind achterblijft in het ontwikkelingstempo of dat het ontwikkelingspatroon (de volgorde van de mijlpalen) anders zijn dan hier beschreven, dan is goed om een arts te raadplegen en je bevindingen mee te delen.

Lees de waarschuwing onderaan de tekst!

0 maanden

De baby functioneert op "instinct". Alles wat het doet, gebeurt reflexmatig, zelfs huilen.
Hoewel zintuigen functioneren en de baby alles hoort, ziet, ruikt, proeft en voelt, begrijpt het de betekenis nog niet van dit alles.
Eén van de eerste dingen die de baby leert, is dat er gereageerd wordt op huilen. Huilen wordt nu een communicatiemiddel.
  • De baby kan passief iets grijpen: wanneer het voorwerp in de handpalm gedrukt wordt, grijpt de baby automatisch het voorwerp vast.
  • Als de baby de vingers van de verzorger omklemt, kan de baby voorzichtig vanuit ruglig naar zithouding getrokken worden. Het duurt heel even, maar de baby trekt het hoofdje mee omhoog.

2 maanden

Hoewel de baby nog steeds reflexmatig dingen passief vastgrijpt, begint een zelfbewustzijn te vormen. De baby begint nu ook met enkele typische vrijwillige handelingen.
Op deze leeftijd is het normaal dat de baby automatisch de vuisten gebald houdt en schrikt bij plots hard lawaai.
  • Tilt het hoofd enkele seconden op vanuit ruglig
  • Volgt met blik en het hoofdje het gelaat van de verzorger in een boog van maximum 90°
  • Glimlacht als reactie, zelfs op een tekening van een gelaat
  • Maakt eenvoudige klankgeluiden

3 maanden

De baby krijgt stilaan controle over zijn lichaam en balt de vuisten nog maar occasioneel.
  • Kan nu zelf aktief grijpen naar voorwerpen
  • Houdt voorwerp tijdelijk vast wanneer het in de hand wordt gestoken
  • Tilt het hoofd vanuit ruglig op en houdt dit een tijdje aan
  • Houdt het hoofdje stabiel bij rechttrekken vanuit lig naar zit (ten laatste op 5 maanden!)
  • Draait het hoofd naar voorwerpen toe, fixeert ze en volgt ze met blik in alle richtingen
  • Observeert eigen handen
  • Staart naar gelaten
  • Glimlacht en reageert met klanken wanneer hij aangesproken wordt
  • Kan lachen

4 maanden

  • Hoofd wordt recht gehouden in zit en valt na enige tijd niet meer
  • Grijpt naar voorwerpen en brengt ze naar de mond
  • Draait hoofd in de richting van geluid
  • Glimlacht spontaan

Hoofdje opgetild, de romp volgt mee
Hoofdje opgetild, de romp volgt mee

5 - 6 maanden

  • Rolt spontaan van ruglig naar buiklig
  • Tilt regelmatig het hoofdje op, zowel in rug- als buiklig
  • Geeft voorwerpen van ene hand in de andere
  • Heeft voldoende spierspanning in de rug om te blijven zitten, maar met steun
  • Begint te babbelen
  • Kan de richting van het geluid situeren

7 - 8 maanden

  • Met steun verbetert de zithouding en bewaart die houding door met handen te steunen op voorgrond (driepoot-houding)
  • Kan hij kortstondig staan met steun
  • Steekt alles in de mond
  • Babbelt meer gestructureerd "ba-ba" en "da-da".
  • Strekt armpjes uit naar mensen om opgetild te worden

9 - 10 maanden

  • Kan zitten zonder steun en begint zichzelf in zithouding te heffen
  • Kan enige tijd staan met steun
  • Wuift gedag
  • Drinkt uit een beker met hulp

11 - 12 maanden

  • Kan wandelen met steun
  • Kan 2 à 4 betekenisvolle woorden gebruiken
  • Verstaat enkele eenvoudige opdrachten
  • Helpt bij aankleden

13 - 15 maanden

  • Kan alleen lopen, maar valt nog vaak
  • Gebruikt meerdere woorden, maar vaak in peutertaal
  • Wijst naar voorwerpen die hij wenst
  • Krabbelt met potlood

18 - 24 maanden

  • Kan trap of stoel opklimmen met hulp (rond 18 maanden)
  • Kan alleen trap op- en af, maar tweede voet wordt nog steeds bij de eerste gezet (rond 24 maanden)
  • Kan alleen eten
  • Trekt kleren alleen uit
  • Kan 2 à 3 lichaamsdelen aantonen
  • Bouwt een toren van 2 à 4 blokken (later 6 blokken)
  • Schopt tegen een bal
  • (rond 2 jaar) Draait blad per blad om in een boek
  • Gebruikt talrijke verstaanbare woorden. (rond 2 jaar ook) "ik" "mijn" "jij"
  • Maakt korte zinnen met 2 à 3 woorden
  • Nabootsen wordt een belangrijke sociale activiteit
  • Begint eerste meldingen te doen om op het potje te gaan, maar volledige zindelijkheid komt pas later.
  • Begint opstandig te worden en heeft nood aan (liefdevol gestelde) limieten.

30 maanden

  • Kan op de tenen lopen
  • Kent zijn naam
  • Herkent tot 3 kleuren

<I>Foto: Dan Cramer</I>
Foto: Dan Cramer

Rond 36 maanden (= 3 jaar)

  • Meeste kinden zijn zindelijk en kunnen naar school
  • Sommige kinderen zijn ook 's nachts zindelijk, maar hoeft nog niet
  • Springt
  • Kan op één voet blijven staan
  • Kan op een driewieler fietsen
  • Kan vertikale lijnen trekken en cirkels tekenen
  • Kan wiegeliedjes zingen

Rond 4 jaar

  • Kan op 1 voet huppelen
  • Tekent kruisjes en vierkanten
  • Verstaat eenvoudige spelregels en werkt mee
  • Spreekt vlotter met langere zinnen

Merk je dat je kind het normale patroon van ontwikkelen niet volgt of een achterstand heeft, raadpleeg dan een arts. Vaak is er een onderliggend probleem dat zo snel mogelijk moet opgespoord worden.
Hoe sneller het kind hulp krijgt, hoe beter de achterstand vaak ingehaald kan worden. Bij sommige problemen kan een achterstand niet meer ingehaald worden, maar kan wel voorkomen worden dat de achterstand nog vergroot.

In erg uitzonderlijke gevallen lijdt het kind aan een aandoening waaraan artsen weinig kunnen doen. Zelfs dan is tijdige melding erg belangrijk in het kader van goede begeleiding en voor het opsporen van gelijkaardige problemen binnen de familie. Mogelijk kan zelfs voorkomen worden dat er meer kinderen met de aandoening geboren worden.

In elke omstandigheid is het best om zo snel mogelijk een afwijking op de mijlpalen vast te stellen en te melden.

Ontwikkel je kind optimaal (overzicht)
© 2007 - 2014 Artsen_online, gepubliceerd in Kinderen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Taalontwikkeling bij kinderenTaalontwikkeling kun je zien als de basis van de gehele ontwikkeling, zowel cognitief als sociaal-emotioneel, als creati…
Kinderen; Van WiechenonderzoekKinderen; Van WiechenonderzoekHet volgen van de ontwikkeling van een kind is zeer belangrijk. Daarom is dit ook een van de belangrijkste taken van de…
Motorische ontwikkeling bij baby's: de eerste stappenIn veel boeken en artikels over motorische ontwikkeling lees je dat een kind gemiddeld rond 1 jaar leert stappen. Dit is…
Kinderoefentherapie: achterblijvende motorische ontwikkelingKinderoefentherapie: achterblijvende motorische ontwikkelingKinderoefentherapie: sommige kinderen struikelen heel vaak. Anderen laten heel vaak wat vallen. Bepaalde baby’s kijken a…
Op welke leeftijd kunnen kinderen het best  leren zwemmen?Op welke leeftijd kunnen kinderen het best leren zwemmen?Net zoals voor een rijbewijs zijn er ook spoedcursussen om kinderen heel snel en op heel jonge leeftijd te laten zwemmen…

Reageer op het artikel "Mijlpalen in de ontwikkeling van het kind"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Reacties

Thessa, 21-06-2012 17:03 #3
Mogelijk kan zelfs voorkomen worden dat er meer kinderen met de aandoening geboren worden.

Deze zin staat mij erg tegen. Ik ben er zeker voor om achterstanden zo snel mogelijk op te sporen en te behandelen. Maar als een kind nu autistisch is of spraakproblemen heeft waar weinig behandelmogelijkheid voor is. Moet dan voorkomen worden dat deze kinderen geboren mogen worden? Zijn stotteraars, dyslecten, autisten of doven niet meer welkom op de wereld? Is de wereld alleen geschikt voor volmaakte mensen die precies op de lijn van de goede ontwikkeling lopen?

Gelukkig niet. Kinderen zijn zoals ze zijn. Het hoeft niet voorkomen te worden dat ze geboren worden, voor elk kind is er een bedoeling. Laat elk kind met zijn beperkingen kind zijn! Ze zijn welkom om ons meer dan werk, geld en status te laten zien. Ze moeten vechten om hun plekje maar ze laten liefde en eerlijkheid zien!

Artsen_online (infoteur), 14-06-2007 22:39 #2
Er zit variatie op de snelheid waarmee kinderen zich ontwikkelen.

Hier zijn de mijlpalen weergegeven vanaf het moment dat ze bereikt "kunnen" worden. Een achterstand tot drie maanden kan binnen de normale grenzen beschouwd worden.

Het neemt niet weg dat je uiteraard je kind kan stimuleren in zijn ontwikkeling. Lees daarvoor de bijkomende artikels door de klikken op de links onderaan de pagina.

Suzie, 07-06-2007 19:46 #1
Ik heb dit artikel onmiddellijk opgeslagen om zo de ontwikkeling van mijn baby op de voet te volgen. Hoeveel maanden achterstand mag een baby hebben? Wanneer moet een arts geraadpleegd worden?

Infoteur: Artsen_online
Rubriek: Mens en Gezondheid
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 3
Medische informatie…
Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Schrijf mee!