InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Stimuleer je baby's ontwikkeling prenataal

Stimuleer je baby's ontwikkeling prenataal

Zelfs voor je kindje geboren is, kan je al een eerste contact leggen en het stimuleren in zijn of haar ontwikkeling. Lees hier wat je zelf kan doen in de eerste 9 maanden om de ontwikkeling van je kindje optimaal te laten verlopen en hoe je het eerste contact met je kindje kan leggen voor het geboren is. Als moeder beweegt, praat, zingt of eet, beleeft ook het ongeboren kind dit. Daarom is het van groot belang op de eigen gezondheid te letten tijdens de zwangerschap.

Een gezond lichaam

Een gezond lichaam houdt gevarieerde en gezonde voeding in. Wanneer de zwangere moeder een grote drang voelt tot het eten van bepaald voedsel is het goed hieraan toe te geven. Het kind regelt via de moeder zijn behoefte aan voedingsstoffen. Uiteraard zijn de juiste hoeveelheid vitaminen en foliumzuur ook van het grootste belang om de baby de nodige bouwstoffen te geven om zich te ontwikkelen. Zorg er ook voor voldoende te drinken (niet alcoholisch).

Alcohol is zeer schadelijk voor hersenen van een baby. Vooral in de eerste drie maanden van de zwangerschap kan alcoholinname de hersengroei van de baby vertragen. In het tweede en derde semester van de zwangerschap is een alcoholinname van 1 à 2 glazen per week een absoluut maximum met liefst maximaal een half glas alcohol per keer.

Uiteraard zijn roken (ook passief meeroken), drugs en velerlei medicatie nefast voor een ongeboren kind. Stop met roken en drugs liefst nog voor de zwangerschap en zeker de eerste 12 weken van de zwangerschap. Gebruik medicatie enkel op voorschrift van een dokter die op de hoogte is van je zwangerschap.

Lichaamsbeweging

Lichaamsbeweging tijdens de zwangerschap is meestal erg gezond. Uiteraard is overdrijven uit den boze en mag het lichaam nooit tot zijn limieten gaan. Het kindje heeft immers veel van je energie nodig om te groeien en zich te ontwikkelen. Toch is de beweging van het lichaam erg gezond voor het kindje. Het evenwichtsorgaan krijgt impulsen en de motorische ontwikkeling wordt aangewakkerd. Beweging is ten alle tijden een goede stimulans voor de hersenontwikkeling van een kind. Overleg met je arts welke en hoeveel lichaamsbeweging je mag nemen.

Ideaal voor zwangere vrouwen is zwemmen, aangezien het de gewrichten ontlast en het water het gewicht van de buik kan dragen tijdens de beweging. Veel zwembaden bieden speciale sessies zwangerschapszwemmen aan.

Let er wel op met de zwangere buik niet in heet water te liggen (bv. erg warm bad, sauna, zonnebaden,...) De hoge temperatuur wordt overgedragen op het vruchtwater en zo ook op het kindje. Dit is ongezond voor de goede ontwikkeling van de baby.

Aktief stimuleren tijdens de zwangerschap

Geluidsstimuli

Tijdens de zwangerschap kan je ook rechtstreeks contact maken met het kindje door ertegen te praten of te zingen. De stem van mama wordt het beste gehoord omdat de stem via de longen en andere organen doorzindert tot in de baarmoeder. Maar ook als papa tegen de buik praat of er muziek wordt gespeeld, zal het vruchtwater in de buik dit geluid doorgeven aan het kindje.

Vanaf 10 weken zwangerschap is het gehoor van het kindje in volle ontwikkeling en begint het geluidssignalen door te geven aan de hersenen. Door te praten tegen het kindje kan het eerste concept van taal al vastgelegd worden in de hersenen. Het raakt vertrouwd met de stem en zal ook na de geboorte vlotter reageren op de stem.

Van klassieke muziek wordt beweerd dat het de mathematische aanleg in de hersenen stimuleert. De verbanden tussen muziek en wiskunde zijn bekend. Uiteraard kan het luisteren naar deze muziek alleen maar positief zijn voor het kind in ontwikkeling. Luister echter vooral ook naar muziek die je zelf graag hoort, want het ontspannend effect ervan op je eigen lichaam is voelbaar voor de ongeboren baby.

Taktiel stimuleren

Niet alleen gehoor gaat door de baarmoeder naar het kind, maar ook gevoel. Een baby kan voelen wanneer er met de vingers op de buik van moeder getrommeld wordt. Zachtjes tikken tegen de buik waar het kindje voelbaar is, kan een reactie van het kindje uitlokken. Door systematisch tegen de buik te tikken als het kindje beweegt kan een eerste spelletje ontstaan tussen kindje en ouder. Merk je dat het kindje al vlot "antwoord" op het tikken, dan kan je zelfs proberen om het tikken te verplaatsen naar een plek wat verder op in de buik en zien of het kindje zich aanpast en ook elders begint te schoppen of zich te bewegen.

Praat ook tegen de baby als je dit trommel en tik-spelletje doet. Het leert geluid associëren met beweging.

Ontwikkel je kind optimaal (overzicht)

Mijlpalen in de ontwikkeling (totaalbeeld)

Foto: Nils Fretwurst
© 2007 - 2019 Artsen_online, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Babymassage, goed voor ouder en kindHet masseren van jouw baby is voor jou als ouder bijzonder leuk om te doen. Je bouwt een diepere relatie op met je kind.…
Omrollen is belangrijk voor de ontwikkeling van een babyOmrollen is belangrijk voor de ontwikkeling van een babyEen baby leert zich te verplaatsen wanneer hij begint met omrollen. Hij gebruikt dan bijna alle spiergroepen en moet dez…
Visolie tijdens zwangerschap bevordert motoriek babyVisolie tijdens zwangerschap bevordert motoriek babyBaby's van vrouwen die veel visolie pillen en vis eten tijdens hun zwangerschap tonen beduidend betere motorische ontwik…
Placenta en navelstrengEen kindje is onderweg, eindelijk gelukt, maar hoe gaat het nu verder? Wie geeft het kindje te eten? Wie zorgt er groten…

Reageer op het artikel "Stimuleer je baby's ontwikkeling prenataal"

Reactie

Sabrina, 10-10-2007 09:16 #1
Hey,

Ik vind jullie artikels echt enorm interessant. Ik werk dit jaar rond een eindwerk, nl. lichaamsbeweging bij baby's peuters en kleuters. Ik wou vragen wanneer de volgende artikels over de ontwikkeling van de baby op de site verschijnen? Hier zou ik veel mee geholpen zijn.

Bedankt voor jullie aandacht
vriendelijke groeten
Sabrina

Infoteur: Artsen_online
Laatste update: 26-11-2008
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!