InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Blauwe zones, een leefstijl mysterie?

Blauwe zones, een leefstijl mysterie?

Blauwe zones, een leefstijl mysterie? Ze heten blauwe zones, plaatsen in de wereld waar mensen langer leven en gezonder dan ergens anders op aarde. Mensen die in één van deze plaatsen wonen leven gemiddeld tot 90 of zelfs 100 jaar. En ze leven niet alleen langer, maar leven ook gezond, zonder medicijnen of invaliditeit.

Een leven van lage stress en gevuld met geluk

In theorie willen de meesten van ons dit, maar in werkelijkheid zijn er maar weinigen die dat verwezenlijken. Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen die lang gezond leven in de blauwe zones, weinig stress ervaren, hun geluk delen met familie en een gevoel van doel hebben in het bestaan gepaard met een gezonde dosis aan spiritualiteit en voldoende slaap. Een feit is dat de mensen in deze zones gebruik maken van olijfolie en honing in hun dagelijks voedingspatroon.

De vijf blauwe zones zijn als volgt:
  • Italiaanse eiland Sardinië
  • Okinawa, Japan
  • Loma Linda, Californië
  • geïsoleerde Nicoya in Costa Rica Peninsula
  • Ikaria, een geïsoleerd Grieks eiland

Lang en gezond leven is niet mysterieus

Het is niet moeilijk te begrijpen.. Het is een keuze. En helaas de meeste mensen kiezen verkeert. Als je leven al de blauwe zone levensstijl heeft, goed voor je!! Blijven doen. Als u niet de levensomstandigheden heeft van deze levensstijl, dan is het nooit te laat om te beginnen. Verschillende studies tonen aan dat een drastische verbetering van de levensverwachting en gezondheid kunnen terugkeren naar een individueel, zeer snel na het corrigeren van een slechte levensstijl.

Gezonde levensstijl

In tegenstelling tot de directheid van de twee pijlers van gezond eten en bewegen, de derde pijler van een gezonde levensstijl is moeilijk precies te bepalen. Hoe meten we stress? Hoe meten we geluk? Kan men naar de kerk gaan een keer per dag, eenmaal per maand, of helemaal niet en nog steeds in aanmerking komen als spiritueel? Hoewel de details misschien moeilijk te definiëren zijn, denk ik dat op een hoog niveau we allemaal in staat moeten zijn om dit punt te begrijpen. Als we over het algemeen blij zijn met onze plaats in het leven, we dan ons gedragen op een manier die een lange levensduur en gezondheid bevorderen. Wij hebben meer kans op een goede verzorging van ons lichaam in verband met geluk en gezondheid omdat onze lichamen dan vaker overspoeld zijn met hormonen en chemicaliën.

Stress

Stress is vooral bewezen door de bergen van de gegevens en studies om ernstige schadelijke effecten op het lichaam hebben. Cortisol, het hormoon in ons lichaam geproduceerd in reactie op stress, is vooral schadelijk voor het lichaam. Degene die een leven constant vol stress, woede en wrok hebben hoge niveaus van cortisol voortdurend stroomt in hun lichaam. De lange termijn effecten van dit dramatisch zijn, verhogen de bloeddruk, en over het algemeen meer het ontstaan en de ernst van hart-en vaatziekten en een aantal andere belangrijke ziekten.

Lang en gezond leven

Lang en gezond leven als mensen in de blauwe zones wordt niet bereikt met snelle oplossingen. Je kunt niet hard trainen op zondag en dan op je kont zitten maandag tot en met zaterdag. Je kunt niet zeggen dat je gezond bent omdat je verse salade naast dat van een "ongezonde" vette pizza eet. Je kunt niet geestelijk bekeren in één dag en verwachten dat de schade van tientallen jaren van stressvolle beslissingen en woede gewist worden.

Lang en gezond leven vereist een constante, dagelijkse levensstijl van de positieve verrijking voor lichaam en geest. Voor velen mag dit moeilijk lijken, maar het hoeft niet zo te zijn. Zoek manieren om gezond te eten. Zoek manieren om een betekenisvol dagelijkse routine te krijgen in plaats van een chaotische dagindeling. Omring jezelf met anderen die dezelfde interesses delen. Zorg voor voldoende slaap.

Is het echt zo simpel dat het geheim voor een lang en gezond leven niets meer is dan een levensstijl? Geen magische pil is er nodig? Geen geavanceerde machines nodig is? Het antwoord is ja! Leef het leven van de bewoners in de blauwe zone en maak je leven duurzaam.
© 2011 - 2014 Diamant4, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Afvallen met het Dr. Phil dieetAfvallen met het Dr. Phil dieetHet dieet van dr. Phil is niet alleen een verandering van het eetpatroon, maar ook van je levensstijl. Dit samen is een…
Stress: Feiten en cijfersStress: Feiten en cijfersSpanning is gezond, maar een teveel aan spanning kan stress veroorzaken. Een op de tien Nederlandse werknemers lijdt aan…
Een gezonde levensstijl vóór de zwangerschapHet is zo dat veel moeders roken of alcohol gebruik opgeven in de eerste periode van de zwangerschap. Het duurt dus even…
Het lichaamsgewicht na de nieuwjaarshypeHet lichaamsgewicht na de nieuwjaarshypeVoor menigeen is de deceptie al weer (opnieuw) een gepasseerd station. Mensen die jaar op jaar het oprechte voornemen he…
Gezond, gelukkig en vitaal oud worden: the blue zonesGezond, gelukkig en vitaal oud worden: the blue zonesWe willen allemaal gezond, gelukkig en vitaal oud worden. Heel veel zaken omtrent het ouderwordingsproces hebben we niet…
Bronnen en referenties
  • National Geographic
  • Singularityhub.com

Reageer op het artikel "Blauwe zones, een leefstijl mysterie?"

Reacties

Margot, 27-03-2013 13:29 #4
Als spiritueel raadgever kom ik dagelijks in contact met mensen die vast lopen in de patronen van het westen en daarmee met zichzelf. Mede ook door mijn eigen leven ben ik gaan nadenken over hoe dit anders zou kunnen zonder dat we radicaal moeten veranderen. Met mijn eigen idee hierover ben ik mensen gaan begeleiden in mijn praktijk en dat hielp deze mensen. Het bovengeschreven artikel sluit heel erg aan bij wat ik zelf al had ondervonden. We kunnen helaas niet helemaal onder de dagelijkse stress uitkomen. Maar er wel anders mee leren omgaan. En dat betekent juist niet veel moeten gaan doen zoals een streng dieet volgen en dagelijks naast de toch al drukke baan 20 km hardlopen etc. Ook op spiritueelgebied valt er nog veel te leren waardoor mensen tot zichzelf terug kunnen keren zonder op een berg uren te mediteren of dure stilte centrums te bezoeken. Ik ben blij dat de uitzending van Ivo Niehe over dit onderwerp mensen wakker schudt en de theorie van de vijf blauwe zones mensen op weg helpt tot een eenvoudiger en gelukkiger leven! Maar vooral dat mensen zichzelf leren kennen als een individu met ieder zijn eigen mogelijkheden op lichamelijk en geestelijk gebied. Hartegroet, Margot

W. Kunst, 07-03-2013 16:26 #3
Blauwe zones is pas op tv geweest. Hoe heette deze uitzending?

Martijn, 05-03-2013 11:33 #2
Hallo Liesbeth,

Als je meer wilt lezen over dit onderwerk google dan eens op de naam Dan Buettner. Hij heeft hier onderzoek naar gedaan en o.a een website gelanceerd en meerdere boeken geschreven, waaronder één die in het Nederlands vertaald is (Titel: het geheim van langer leven).

Liesbeth Dijkstra, 04-03-2013 09:13 #1
Graag wil ik meer te weten komen over deze leefwijze.
Bij voorbaat dank.

Infoteur: Diamant4
Subrubriek: Lifestyle
Reacties: 4
Schrijf mee!