InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Borsten en Cupmaten

Borsten en Cupmaten

Vaak is het een groot probleem voor meisjes en vrouwen om precies te weten te komen wat voor cupmaat ze nou precies hebben. Is het 75B of toch net 75C..? Hoe zit dit nu precies, hoe kun je het opmeten of heb je daarbij toch echt één van die, soms opdringerige, verkoopsters voor nodig.

Het opmeten van je borsten

Om je cupmaat te weten te komen kun je het beste een meetlint pakken en aan het meten slaan. Er is gebleken dat de meeste vrouwen beugelbh’s dragen, dus daar gaan we nu maar even van uit.

De onderborstwijdte

Als je de onderborstwijdte meet is het aantal centimeters het eerste getal in de cupmaat. Je meet dit door eerst diep uit te ademen en het meetlint vrij strak rond je borstkas, vlak onder je borsten te trekken. In de volgende tabel kun je de eerste helft van je cupmaat aflezen;

63 tot 67 cm65
68 tot 72 cm70
73 tot 77 cm75
78 tot 82 cm80
83 tot 87 cm85
88 tot 92 cm90
93 tot 97 cm95

De bovenwijdte

De bovenwijdte is de letter in de cupmaten. Je meet het door het meetlint, na uitademing, losjes (!!) rond je borsten te trekken. Meet het aantal centimeters op het punt waar je omvang het grootst is. Neem het verschil in centimeters tussen je bovenwijdte en je onderborstwijdte en je kunt in de volgende tabel aflezen welke letter er in jou cupmaat zit;

10 tot 12 cmAA
12 tot 14 cmA
14 tot 16 cmB
16 tot 18 cmC
18 tot 20 cmD
20 tot 22 cmE
22 tot 24 cmF

Betrouwbaarheid van de meting

Ieder merk en model bh is weer anders. Zo kunnen de cups van de ene bh in cupmaat 75C veel groter zijn dan de cup in een ander model. Pas daarom altijd eerst voordat je een bh koopt.

Veranderingen in cupmaten

Als je net tussen 2 maten in zit en je de cups van je bh in bijvoorbeeld maat 75C best goed passen, maar de bh toch te strak onder je borsten zit, kun je kiezen voor een onderborstwijdte van een maatje groter. Dit betekend echter wel dat je een kleinere cupmaat moet kiezen, dus 80B. Deze cups zijn even diep, alleen de eventuele beugels zijn wat breder.

Wanneer zit een bh goed?

Bij een goede bh…

  • …zitten de borsten comfortabel binnen de cup,
  • …ligt de voorkant van de bh plat tegen je lichaam aan,
  • …is de bh stevig, maar zit hij niet te strak zodat hij rode strepen achterlaat op je lichaam.

Bij een slechte bh…

  • …snijden de bandjes in de schouders of zitten ze ruimer,
  • …vallen de borsten gedeeltelijk over de bh heen,
  • …kruipt de bh omhoog aan de achterkant,
  • …heeft de voorkant van de bh ruimte.

Verschillende soorten bh’s

Er zijn een aantal verschillende soorten bh’s, ieder met hun eigen functie:
Beugel bhGeeft extra stevigheid door een metalen beugel onder de borsten langs
T-shirt bhIs bijna niet te zien onder een strak shirtje
Push-up bhHeeft kussentjes, waardoor je boezem voller lijkt
Sport bhGeeft extra steun tijdens het sporten
Strapless bhHeeft geen bandjes, waardoor hij erg goed te dragen is onder een haltertop
Zelfklevende bhKleeft op je huid, waardoor deze ook geen bandjes hoeft te hebben
Balconet bhGeeft een mooie vorm aan je boezem
Gerelateerde artikelen
Welke beha-maat heb ik?Welke beha-maat heb ik?Knellende beha's, los zittende beha's, jeukende beha's, schurende beha's. Dit zijn over het algemeen aanwijzingen dat je…
Tips voor het kopen van een bh80% van de vrouwen draagt de verkeerde bh-maat. Erg jammer want een goede bh kan optisch kilo's schelen. Daarbij voel je…
De juiste BH maatDe juiste BH maatHet vinden van een beha met de juiste cupmaat is lastiger dan je denkt. Er bestaan maattabellen met BH maten, maar dit z…
Welke beha kies jij?Welke beha kies jij?Beha's zijn er in alle soorten en maten, waardoor het moeilijk wordt om te kiezen welke nou het best bij jou past. De ee…
Ongelijke borsten: oorzaken en behandelingOngelijke borsten: oorzaken en behandelingBij asymmetrische borsten is er sprake van een verschil in grootte tussen beide borsten. Er wordt over ongelijke borsten…

Reageer op het artikel "Borsten en Cupmaten"

Reacties

Charlotte, 01-04-2017 16:04 #17
Ik heb maat 70E. Als je bikini's online wil kopen dan vragen ze alleen de letter van je cupmaat, omdat het vaak met lintjes vast wordt geknoopt achteraan. Als ik hier een E zou pakken, zou deze veel te groot zijn. Hoe kan ik dan de juiste maat weten voor de cup alleen zonder rekening te houden met de omtrek onder mijn borsten?

Anoniem, 13-03-2016 10:09 #16
Ik heb altijd al een 75c gehad. Laatste tijd merkte ik dat het niet lekker begon te zitten. Bh zat te strak, kroop omhoog waardoor ik het steeds naar beneden moest trekken en daarbij kwamen mijn borsten bollig over de cup heen. Ik heb gemeten en kwam toen op een 85b. Maar ineens 2 omtrekken groter, kan toch niet. Ik heb toen een Bh gekocht in die maat. maar merk nog steeds dat mijn borsten boven de cup vallen en steeds mijn borsten er in moet doen. Welke maat zou ik dan moeten hebben.

Catherine, 30-01-2015 13:32 #15
Heel vreemde berekening hier zou ik cupmaat A hebben terwijl dat in werkelijkheid een C-D is.

Bes, 11-09-2014 14:23 #14
Hoe kan het dat ik altijd 75B heb gedragen, maar nu ik iets dikker ben geworden naar 90B zou moeten en dat nu de cupmaat (B) veel te groot is?

Anybody, 20-11-2013 23:41 #13
Dit systeem klopt niet! Als ik dit moet geloven heb in 70aa terwijl ik hier juist keek omdat me 75a bh's te KLEIN zijn

Selena, 28-05-2013 20:53 #12
Ik heb behoorlijk ongelijke borsten en wil graag het verschil daar tussen weten. hoe kan ik dit het beste doen?

Anoniem, 14-04-2013 14:14 #11
Moet je dit meten met of zonder bh aan? ik heb zonder bh aan gemeten en kwam op 73/88 dus cup B uit. Erg vreemd want ik draag bh's met maat D en soms DD.?

Costome, 09-11-2011 23:03 #10
Bij mij klopt de cupmaat ook niet. 84-78 cm, dus kleiner dan AA volgens de tabel, maar ik draag normaal 80B.

Anoniem, 11-06-2011 14:04 #9
Ik heb het opgemeten, en ik heb 75AA, ik ben 14 jaar. Maar ik heb last van me borsten ze doen pijn als ik er mee slaap. Mijn onderwijdte was 75 en mijn bovenwijdte was 83-84. Klein maar fijn? Me moeder heb cup D dus ik hoef me geloof ik niet zorgen te maken.

Anoniem, 15-07-2010 12:36 #8
Ik heb mijn borstonderwijdte en bovenwijdte gemeten en onderwijdte kom ik op 70 en bovenwijdte 80 maar hoe reken je dat verschil dan eigenlijk uit.

Anoniem, 20-04-2010 09:44 #7
Ik draag altijd 75c en zitten prima. Denk zal eens kijken of het klopt, nou volgens deze tabel heb ik 75AA, want omtrek is onderborstwijdte is 76 en bovenwijdte 86. Geloof er niks van. Maar is goed om te weten dat het bij jullie ook niet klopt.

Anoniem, 11-04-2010 16:19 #6
Bij mij klopt er geen bal van! Mijn onderborstwijdte is 81 cm en mijn bovenwijdte is 85 cm, dus dan heb ik nog niet eens cup AA, terwijl ik naar een lingeriezaak was gegaan, en die zeiden dat ik cup B had! Hoe kan dat nou!?

Anoniem, 08-02-2010 16:31 #5
Ik heb nu 65 aa maar ik weet niet waar ik die kan kopen kan iemand een voorstel doen?
bij de hema volgens mij hebben ze niet 65 aa

Anoniempje, 31-01-2010 16:28 #4
Goed om jullie reacties te lezen, dacht even dat het aan mij lag. Cup AA? Klopt helemaal niks van.

Tesje, 07-01-2010 16:44 #3
Ik heb dit ook. Ik heb nu denk ik cup C maar anderen denken dat het D is. Volgens de berekening moet ik echter 80 AA hebben. En ik ben misschien een beetje mollig, maar bepaald niet dik dus het lijkt me wat vreemd.

(mijn metingen waren niet heel nauwkeurig)

Sophie, 15-12-2009 20:56 #2
Ik heb hetzelfde. Ben 34 weken zwanger en had cup DD voor mijn zwangerschap. Met de maten die ik nu meet zou ik op cup B komen, terwijl ik bh's draag cup E (die dus te klein is).

Sil, 27-08-2007 16:05 #1
Mijn maten komen niet overeen, als ik mijn borsten meet en bereken het verschil dan zou ik maar een a hebben.
Maar ik denk toch dat ik een c of een d moet hebben.

Infoteur: Lobke
Laatste update: 03-11-2008
Subrubriek: Mode
Reacties: 17
Schrijf mee!