InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Shatavari, vrouwenginseng

Shatavari, vrouwenginseng

Shatavari wordt wel de Ginseng voor vrouwen genoemd. Uit klinisch onderzoek is gebleken dat Shatavari een ontstekingswerende en versterkende werking heeft op de eierstokken en de baarmoeder. Het poeder wordt toegepast bij onvruchtbaarheid, menstruatie en menopauzebezwaren. Tijdens de zwangerschap werkt het toniserend, na de zwangerschap bevordert het de melkvorming.

De plant Shatavari

Shatavari, Asparagus racemosa is een klimplant uit de aspergefamilie (Asparagaceae) die uit Indië en Sri Lanka komt en die tot 7 meter hoog kan worden. Ze groeit in de Himalaya tot een hoogte van 1400 meter. Shatawari wordt ook wel Shatuli of Vrishya genoemd . In Nepal is het Kurilo. De naam Shatawari betekent genezer van honderd ziektes, shat is honderd en vari genezer.

Het poeder van de wortel is een belangrijk regeneratiemiddel en tonicum dat al duizenden jaren wordt gebruikt. Het is bijzonder voedzaam, verzachtend en kalmerend en heeft een positieve invloed op de vochthuishouding. Shatavari toniseert de slijmvliezen, bevordert de melkvorming gedurende het zogen en voedt en zuivert het bloed.
Gebleken is dat Shatavari de immuniteit verbetert. De plant verhoogt het vermogen van witte bloedcellen om micro-organismen te doden. Oude teksten vermelden dat Shatavari in staat is geheugen, intelligentie, immuniteit en jeugdigheid te bevorderen.

Farmacologische werkingen en toepassingen van shatavari

Zenuwstelsel en zintuigen

Werkingen: zenuw-, hersen- en ogentonicum.
Toepassingen: nervositeit, epilepsie, concentratiestoornissen, pijnen, oogziekten.

Hart en bloedsomloop

Werkingen: antihypertonisch, cardiotonisch.
Toepassingen: hartstoornissen, verhoogde bloeddruk.

Luchtwegen

Werkingen: milde expectorans.
Toepassingen: hoest bij kinderen en ouderen, bronchitis, keelontsteking.

Spijsvertering

Werkingen: eetlustopwekkend, maagsterkend, zuurbindend, krampopheffend, carminatief, middel tegen diarree.
Toepassingen: gastritis, maag en twaalfvingerige darmzweren, hyperaciditeit, chronische koliek, diarree, hemorroïden, verstopping (pittatype).

Urogenitaal systeem

Werkingen: regeneratiemiddel) voor het voortplantingsweefsel, zaadvormend en vermeerderend, diuretisch, melkvormend, tonicum voor de baarmoeder, ontstekingsremmend.
Toepassingen: impotentie, onvruchtbaarheid, zwangerschapstonicum, ontsteking van de borstklieren, ontsteking van de urinewegen, moeilijke urinelozing.

Weer veel, té veel wonderbaarlijke werkingen voor een plant. Echter, deze veelheid aan werkingen hangt samen met de algemene, versterkende werking, die al de zogenaamde adaptogenen hebben, waardoor er onrechtstreeks, effecten op verschillende orgaansystemen kunnen ontstaan. Van belang is ook dat adaptogenen persoonlijk afgestemd worden, om het gewenste effect te verkrijgen.

Enig wetenschappelijk onderzoek

  • Effect of Asparagus racemosus rhizome (Shatavari) on mammary gland and genital organs of pregnant rat.. Pandey SK, Sahay A, Pandey RS, Tripathi YB.
  • Rege NN, Thatte UM, Dahanukar SA. Adaptogenic properties of six rasayana herbs used in Ayurvedic medicine. Phytother Res 1999;13:275-91.
  • Bhattacharya SK, Bhattacharya A, Chakrabarti A. Adaptogenic activity of Siotone, a polyherbal formulation of Ayurvedic rasayanas. Indian J Exp Biol 2000; 38:119-28.
  • Gaitonde BB,.Jetmalani MH. Antioxytocic action of saponin isolated from Asparagus racemosus Willd (Shatavari) on uterine muscle. Arch Int Pharmacodyn Ther 1969;179:121-9.
Gerelateerde artikelen
Hersentonica uit de AjurvedaTonica nemen in Oosterse geneeswijzen zoals de Ajurveda een eigen plaats in. Enkele van deze planten worden specifiek aa…
Vruchtbaarheid ayurvedisch bekekenAyurveda is de leer van het lang en gezond leven. Het is de holistische natuurgeneeskunst uit India. Welke kruiden en vo…
Asperge vroeger en nu"Die ionghe scuetkens van Coraelcruyt ghesoden ende met olie ende azijn gegheten / doen water maken / ende sijn goet tse…
Lichaam van vrouw reageert vaak anders op ziekte of kwaalLichaam van vrouw reageert vaak anders op ziekte of kwaalJarenlang is de gezondheidszorg te veel afgestemd geweest op het lichaam van de man. Pas de laatste jaren dringt het bes…
Bronnen en referenties
  • https://sites.google.com/site/kruidwis/planten-van-a-tot-z/asparagus-racemosus-shatavari
  • http://www.naturesformulary.com/userfiles/file/Shatavari_select_clinical.pdf

Reageer op het artikel "Shatavari, vrouwenginseng"

Infoteur: Herborist
Gepubliceerd: 20-10-2012
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!