InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Paardenbloemmelk tegen puistjes

Paardenbloemmelk tegen puistjes

Kun je ook zo genieten van een weiland vol met bloeiende paardenbloemen? De paardenbloem is niet alleen mooi, maar ook heel nuttig.

De Paardenbloem of Taraxacum officinale

De paardenbloem is winterhard en komt oorspronkelijk voor in Azië, Afrika en Europa.
Andere benamingen voor de paardenbloem zijn:
  • Hynsteblom - Friesland
  • Brievenbesteller - West-Friesland
  • Hondstong Drenthe
  • Hondenbloem - Groningen
  • Pis(se)bloem Limburg en België
  • Pisseblomme of pissebed - Zeeland
  • Kettingsbol - Gelderland
  • Konijnenbladeren -Texel
  • Leeuwentand - algemeen
  • Dandelion - Engels

Het woord paard, zoals in de naam paardenbloem, betekent nutteloos of waardeloos. Paardenbloem betekent dus eigenlijk waardeloze bloem, maar niks is minder waar. De paardenbloem is eetbaar en bevat veel vitaminen zoals, vitamine A, B, C en D en de mineralen kalium, calcium, zink en ijzer. Andere werkzame stoffen van de paardenbloem zijn: inuline, choline, looizuur en bitterstoffen, die de eetlust bevorderen. Verder zit er in het witte melksap, dat zich in de steel van de paardenbloem bevindt, nog hars, eiwitten, taraxarine en taraxine, die onder andere goed zijn om puistjes en wratten te behandelen.
Zoals al is gezegd is de paardenbloem eetbaar, zo kan van de bladeren een salade worden gemaakt. De jonge bladeren zijn minder bitter van smaak dan de al wat oudere bladeren. Door de bladeren af te dekken met zand (bleken genoemd) ontstaat er molsla die veel minder bitter van smaak is. Molsla wordt in het vroege voorjaar aangeboden en gegeten in Europa, maar in België en Nederland wordt het bijna niet aangeboden en gegeten. Van de (gedroogde) bladeren kan ook thee worden gemaakt, het helpt afvalstoffen af te voeren, is vochtafdrijvend omdat het de werking van de nieren ondersteund. In Duitsland wordt veel paardenbloemstroop gemaakt en gegeten.

Recept paardenbloemstroop

Giet een liter koud water over 250 gram paardenbloemen en breng het al roerend aan de kook. Laat het mengsel vervolgens afkoelen en een paar uur trekken. Zeef daarna het mengsel en pers het vocht goed uit de bloemen. Voeg vervolgens één kilo rietsuiker en een halve onbespoten citroen in schijfjes toe. Verwarm alles, al roerend op een laag vuurtje, net zo lang tot er genoeg water is verdampt, waardoor een stroop ontstaat. De stroop, of paardenbloemhoning zoals het ook wel genoemd, smaakt goed op de pannenkoek of als broodbeleg.

De ongeopende bloemknoppen van de paardenbloem kunnen ook gefrituurd worden en ingemaakt met azijn is het een ware delicatesse. Een huidlotion gemaakt van paardenbloemen kun je gebruiken om de huid te reinigen en sproeten te bleken.

Recept huidlotion van paardenbloemen

Giet in een pan met dikke bodem een liter water en voeg er een handvol paardenbloemen aan toe. Breng het al roerend aan de kook en laat het een half uurtje zachtjes pruttelen. Haal het mengsel vervolgens door een zeef. Giet de paardenbloemenlotion in een schone pot met schroefdeksel en bewaar het in de koelkast. Dep de huid twee keer per dag met de lotion. De paardenbloemlotion zuivert de huid en bleekt sproeten.

Doe twee keer per dag de paardenbloemmelk (uit de steel) op puistjes of een wrat en deze verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Kortom de consumptie van de paardenbloem:

  • Stimuleert de lever, nieren, milt en gal werking
  • Bevorderd de eetlust
  • Is vocht afdrijvend
  • Zuivert het bloed

Als je overweegt om paardenbloem te gaan gebruiken (in welke vorm dan ook) overleg dat dan altijd met een arts. Bij een hoge dosering kunnen de volgende klachten ontstaan:
  • Milde diarree
  • Brandend maagzuur
  • Allergie

Voorzichtigheid is geboden bij patiënten met een hoge bloeddruk, suikerziekte, of problemen met de gal en maagzweren.
© 2012 - 2017 Anhi, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kruiden die de lever en de spijsvertering bevorderenGebrek aan eetlust, zwaar gevoel op de maag, misselijkheid, oprispingen, allemaal symptomen die vervelend zijn en niet d…
Wat is een maagzweerSoms kan er in het slijmvlies van de maag een soort wondje ontstaan. Dit is een maagzweer. Meestal zit de maagzweer net…
Maagzweer oorzaken, symptomen en behandelingEen maagzweer (ulecer pepticum) in de maag wordt een ulcus ventriculi genoemd een maagzweer in de dunne darm (twaalfving…
Beauty: WrattenWratten zijn ontsierend, ongewenst en soms zitten ze op plaatsen waar ze irriteren. Meestal laten we de wrat weghalen, o…
Wat moet je doen tegen wratten?Wat moet je doen tegen wratten?Wratten zijn een soort pukkeltjes die vaak op de voeten voorkomen. Het is een soort eeltachtig bultje wat op de huid zit…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Paardenbloemmelk tegen puistjes"

Infoteur: Anhi
Gepubliceerd: 06-11-2012
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!