InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Kenmerken van een ongelukkige relatie of huwelijk

Kenmerken van een ongelukkige relatie of huwelijk

Kenmerken van een ongelukkige relatie of huwelijk Welke kenmerken kent een ongelukkige relatie of huwelijk tijdens het ruzie maken? Welke factoren kunnen er op wijzen dat een relatie bezig is te mislukken? Welke signalen zijn er om een falende relatie of huwelijk te herkennen? Is er veel ruzie binnen de relatie? Persoonlijkheid en persoonlijkheidseigenschappen van een of van beide partners kunnen de relatie of huwelijk negatief beinvloeden. Een overzicht:

Ruzie maken

Ruzie maken hoeft helemaal geen slecht teken te zijn dat er iets mis zou zijn met de relatie. Ruzie maken kan zelfs esstieel zijn binnen de relatie of huwelijk, mits het op de juiste wijze gebeurt. Wordt er echter bij elke ruzie elke keer maar weer oude koeien uit de sloot gehaald en wordt er geregeld met het servies gegooid zijn dat manieren van ruzie maken die de relatie absoluut niet bevordert!

Slechte manieren van ruzie maken

De volgende vormen van "ruzie maken" zijn meestal signalen dat een relatie of huwelijk:
  1. niet gelukkig is, en
  2. vermoedelijk snel zal eindigen:
    • Mannen die conflicten uit de weg gaan,
    • Mannen die zich helemaal terugtrekken,
    • Vrouwen die het probleem zwaar overdrijven,
    • Vrouwen die hun partner veel te veel tergen.
Dit zijn stuk voor stuk signalen van een falende huwelijk of relatie. Deze ruzievormen van stellen sturen zonder meer op een scheiding of op een definitief einde aan van de relatie of huwelijk.

Destructief ruzie maken

De volgende manieren van ruzie maken is destructief. In heel veel gevallen zal het huwelijk of de relatie in een eindstadium bevinden:

Smeekbede tot God
De rollende ogen, de partner slaat zijn ogen ten hemel, moe van het ruzie maken, moe van zijn partner, moe van het gezeur, moe van de eeuwige problemen. De reactie van de andere partner op de smeekbede tot God, zal ongetwijfeld zorgen voor heel veel meer vuurwerk. De ruzie laait op.

Ok, jij je zin
De gefrustreerde partner zal bij het horen van dit zinnetje exploderen van woede en onmacht. Met als gevolg: hij/zij zal nog "zwaardere" wapens in de strijd gooien.

Sneeuwbaleffect
Van een hele kleine mug een gigantische onredelijke olifant maken: je begint tegen je partner dat hij/zij alweer het licht is vergeten uit te doen en je eindigt dat je hem/haar gaat verlaten.

Karaktermoord
Karaktermoord is de gevaarlijkste van allemaal. Een kreet als: "Jij hebt een hersentransplantatie nodig," is niet meer goed te praten.

Fysiek geweld tijdens het ruzie maken

Liefde hoort geen pijn te doen. Jullie zijn als stel al zo ver van elkaar verwijdert dat jullie in staat zijn om elkaar fysiek geweld aan te doen. De relatie of huwelijk heeft gefaald en is definitief voorbij. Besef dat en accepteer dat.

Partner willen veranderen, niet accepteren zoals de ander is

De partner niet accepteren zoals hij/zij is, het liefst de partner willen veranderen, geeft een hoop frustratie en problemen voor beide partners binnen de relatie of huwelijk. Met als gevolg: ongenoegen over de partner worden te pas en te onpas luid verkondigd en kritiek op de partner volgt elkaar in hoog tempo op. Deze kritiek verandert in loop van tijd in harde kritiek. Met als uiteindelijke resultaat: geen van beide partners is nog gelukkig binnen de relatie en lopen op de tenen. Niemand kan dit lang volhouden.

Negatieve invloeden op een relatie: persoonlijkheid

Als een partner of zelfs beide partners binnen een relatie of huwelijk de volgende persoonlijkheidseigenschappen bezitten, beinvloeden zij over het algemeen de relatie negatief:
  • Neurotische mensen,
  • Stressvolle mensen,
  • Mensen met een negatief zelfbeeld,
  • Introverte mensen,
  • Geen emotionele stabiliteit bezitten,
  • Geen zelfvertrouwen kennen

Vreemdgaan en overspel plegen

Vreemdgaan en overspel plegen hoeft niet altijd direct te zeggen dat er iets mis is met de relatie. Leven jullie echter al heel lang langs elkaar heen, praten jullie nooit meer met elkaar, luisteren jullie nooit meer naar elkaar, kunnen jullie alleen nog communiceren met elkaar door ruzie te maken, dan is vreemdgaan en overspel plegen van een van de partners (of van beiden) wel heel duidelijk een teken dat er iets goeds fout zit met de relatie.
© 2009 - 2014 Roberta, gepubliceerd in Relatie en huwelijk (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Onze relatie geeft me niet wat ik nodig hebOnze relatie geeft me niet wat ik nodig hebBinnen elk huwelijk bestaan huwelijkse problemen, zoals bijvoorbeeld deze: Onze relatie geeft me niet wat ik nodig heb.…
Vernietiging van de relatie door vernederingVernietiging van de relatie door vernederingAls je te vaak vernederd wordt door je partner, als je te vaak dat zeurende gevoel hebt dat je niet meetelt binnen je ei…
Het geheim van een gelukkige relatieHet geheim van een gelukkige relatieWelke kenmerken bezitten goede en sterke relaties? Welke succes factoren maakt een relatie en huwelijk geslaagd? Welke p…
Bronnen en referenties
  • www.psychologiemagazine.nl
  • Glenn Wilson, The Science of Love - Vision Paperbacks
  • Dr John Gottman & Nan Silver, De zeven pijlers van een goede relatie, Lifetime
  • http://www.stophuiselijkgeweld.nl/
  • http://shginfo.nl/
  • http://www.huiselijkgeweld.nl/organisaties/steunpunten.html

Reageer op het artikel "Kenmerken van een ongelukkige relatie of huwelijk"

Reacties

Anoniem, 21-08-2014 15:53 #5
Afgelopen weekend was ik geschrokken door de mededeling van mijn vrouw over het feit dat ze wilde scheiden. Ik was er helemaal kapot van! Net terug van vakantie en dan dit. Nu ik de punten hierboven lees over slechte manier van ruzie maken, destructief ruzie maken, partner niet accepteren zoals deze is. Het klopt bijna allemaal 100%. Ik ga conflicten uit de weg terwijl mijn vrouw elke kleine aangelegenheid pakt om van een mug een olifant te maken en er ineens zaken bijhaalt van 20 jaar geleden! Dingen die ik me niet meer kan herinneren en waarvan ze nooit eerder heeft aangegeven wat ze hiervan vond. Momenteel heeft mijn partner geen werk en voelt zich daarom alleen maar de werkster van het gezin terwijl ik benadruk dat we alles samen hebben gedaan. Dan krijg ik het verwijt dat het voor mij makkelijk kletsen is omdat ik werk heb! Is het nu echt over nu ik zoveel herkenbaars zie?

Willemwever, 31-05-2014 20:00 #4
Waarom hebben introverte mensen een negatieve invloed op de relatie?

Ik kan mij er wel iets bij voorstellen, ik zit in een relatie met een introverte vrouw. Ik voel me vaak alleen in de relatie omdat zij vaak tijd voor zichzelf nodig heeft en soms erg in zich zelf gekeerd is. Echt alleen aan het opladen. Dit komt meestal weer goed, maar ik merk wel dat het een zware wissel op mij trekt. Ik voel mij vaak buitengesloten en alleen op deze momenten, en het kost mij dan eerlijk gezegd moeite om van haar te houden. Ik voel mij dan niet geaccepteerd en het maakt mij onzeker omdat zij mij het liefste dan niet in de buurt heeft. Ik doe wel vaker dingen voor mijzelf, met andere mensen/vrienden/familie, maar dit is blijkbaar nog niet genoeg. Moeilijk. Iemand die tips heeft?

Kevin, 04-05-2013 01:41 #3
Ik zit ook in een hele slechte situatie. sinds kort is de vader die mijn vriendin jaren niet heeft willen bekijken terug tevoorschijn gekomen en koopt u cadeaus enz enz voor haar. maar hij manipuleert haar helemaal en neemt alle tijd in. en hij zet haar voor keuze en onder druk… zo ver gekomen dat ik zelfs terug alleen woon ergens anders gewoon zodat zij "alleen kan zijn met haar papa" het is voor mij niet meer houdbaar zo'n papaskindje en het verziekt helemaal de relatie… ook heeft ze in onze relatie een jaar geleden een hond gekocht als cadeau voor me. en nu heeft ze me sinds enkele weken me voor keuze gezet dat de relatie gedaan is als ik dus mijn hond niet wegdoe voor haar. terwijl ze weet hoeveel ik van men hond hou… ik ben al een tijd ongelukkig maar zeker nu. ik krijg enkel 2 smsjes op een hele dag van haar en als ik iets vraag gaat ze meteen omhoog en krijg ik kritiek… ik ben zo ongelukkig al erdoor geworden dat ik al enkele weken met zelfmoord in mijn hoofd steek zodat ik van de pijn af ben… ik ben al 11kg afgevallen gewoon van de stress op 2 maand, ik heb overal rode vlekken gekregen op mijn lichaam van stress, ik geen voortdurend over, ik heb hevige hartkloppingen… ik kan het gewoon niet meer aan

Verdrietige Anoniem, 06-10-2012 13:06 #2
Ik heb al 3 jaar een hele leuke lieve vriend, en iets meer als 9 maanden een leuke dochter. Wij heb vaak ruzie, en 9 van 10 keer zeg ik.ja doe ja wat jij wilt… Ik ben erg over mijn grens gegaan en ik vraag me zelf nu erg vaak af, als dit of de moeite waard is… Voor heen was dit niet zo dat we constant ruzie hadden. Maar dit is echt gekomen sinds die draak van zijn moeder in alles bemoeide en ons heeft laten weten dat wij onze dochter verwaarlozen. Sinds dien is iets bij mij geknapt. Ik heb heel veel moeite om. Naar zijn familie te gaan en ik het isnu zo erg dat ik de eerste verjaardag van onze dochter niet wil vieren, want ik wil zijn familie niet zien.

Ik ben nu zo ver al dat ik ja amen zeg, en alles doe wat hij wilt. Ik merk wel aan hem dat hij er moeite mee heeft want hij zegt dan, jij bent niet jezelf, je lacht niet en je kijkt erg somber uit je ogen.
Ik probeer me best te doen maar diep in me hart ben ik een beetje ongelukkig, ik kan nu niet mezelf zijn, ik voel me zo alleen.Er is te veel gebeurd en om het nog leuker te maken, ik woon in een stad waar ik geen vrienden heb, familie woont ergens anders dus ik ben ik hier alleen… Het is erg moeilijk om me draai te vinden,
Zelf weet ik niet meer wat ik moet doen om er voor te zorgen dat onze relatie weer gaat bloeien, ik ben een beetje moedeloos, en op en voel me vaak niet begrepen en ongehoord.

Zijn wij nog te redden?

Anoniem, 06-11-2011 03:48 #1
Ik ben getrouwd met een buitenlandse vrouw en gesettled in nl. We kennen elkaar 12 jaar en hebben in het begin van onze relatie een hele sterke en hechte band gehad. Lezend door dit artikel en andere besef ik dat een deel van de aantrekkingskracht de kwetsbaarheid van mijn vrouw is. Maar dat ter zijde. Mijn vrouw heeft een ontzettend slecht zelfbeeld en is heel onzeker. Daar bovenop is zij erg perfectionistisch. Het is een schat van een vrouw en heel zorgzaam. Echt een toegewijd iemand (en nog prachtig om te zien ook, ik hou echt veel van haar) als je eenmaal door de harde schil bent doorgedrongen. Ikzelf ben nogal dominant (dat heeft ook met mijn werk te maken. Ik krijg dit ook wel eens als feedback) wat zich uit in het altijd willen oplossen van problemen of conflicten. Wat dat betreft is het ook weer opposites attract.
Sinds het begin van ons huwelijk is duidelijk dat op sexueel gebied we qua behoeftes nogal verschillen. Dat is over tijd steeds verder gegaan. De pogingen om hier over te praten maken het alleen maar erger. Toen mijn vrouw zwanger was van ons kind en daarna hebben we 2 jaar geen sex gehad tot mijn grote frustratie. Ik heb dit met enige regelmaat geprobeerd te bespreken. Mijn vrouw is ook niet gelukkig met de situatie maar voelt gewoon de behoefte niet. Ze wil wel graag anders maar weet niet hoe. Onlangs heb ik het onderwerp weer eens aangekaart na besloten te hebben (min of meer, want gevoelens kan ik niet zomaar uitschakelen) om haar tijd te gunnen en dus geen toespelingen in die richting meer te ondernemen. Ik kon nu dus op een andere manier het gesprek aan gaan. Niet om op te lossen maar om te begrijpen waar het door komt. Het blijkt dat er een hele hoop boosheid/frustratie onder verborgen zit die in mijn ogen weer gelinkt zijn aan haar zelfvertrouwen. Ze lijkt die op mij te projecteren omdat ik de enige ben die ze echt vertrouwd en als vriend beschouwd. Ze is eenzaam want heeft geen vrienden hier. Ze kan niet goed opschieten met mijn ouders (zit wat oud en wat nieuw zeer) en zit met zichzelf in de knoop. Ze is te bang om fouten te maken en durft zich niet te verroeren. Deze verborgen frustratie komt steeds vaker naar voren en ik kan er niks meer mee. Ik ben aan het eind van mijn latijn en zij ook. Het legt steeds meer druk op ons en hebben vaak woorden/ discussies/ conflicten. Ik heb de energie niet meer om geduld op te brengen en dat helpt ook niet.
Ik wil graag hulp zoeken maar de ene psycholoog waar mijn vrouw mee heeft gesproken was geen succes. Er is een klik nodig op persoonlijk vlak, een vriendschap voor mijn vrouw echt wil openen. Wellicht heb ik zelf ook hulp nodig om de juiste dingen te doen bij zo'n uniek persoon als mijn vrouw. Ik ben hier echt heel veel mee bezig en we willen er allebei aan werken maar hebben niet genoeg energie en middelen. Het feit dat ik dit hier schrijf doet me al schuldig voelen over emotionele ontrouw maar dit is dan ook een wanhoopskreet die ik met een brok in mijn keel en een bloedend hart schrijf. Ik heb niemand die me hierin echt van advies kan dienen. Ik ben apetrots op mijn gezinnetje en wil alles voor ze doen. Zelf sex afzweren als ik daarmee het lieve lachende gezicht en haar warme aanraking weer terug kan krijgen want ik mis haar enorm. Is mijn vrouw depressief? Is verhuizen naar haar thuisland een idee ook al zet dat de relatie met mijn ouders weer 10 jaar terug? Hoe kan ik mijn vrouw helpen vrienden te krijgen als zij zelf heel erg onzeker is? Moet ze eerst eens aan haar zelfvertrouwen werken en valt dan de rest op z'n plek? Ach zoveel vragen en alleen ik moet ze beantwoorden. Help… Reactie infoteur, 06-11-2011
Beste anoniem,

Wonen in het buitenland doet je zelfvertrouwen geen goed, zeker als je vrouw geen vrienden heeft in NL. Geen aansluiting vinden is vreselijk. Iedereen heeft vrienden nodig. Als je vrouw na 12 jaar nog steeds geen aansluiting heeft gevonden, zal ze zich steeds meer terugtrekken. Kinderen, zeker als ze naar school gaan, kunnen voor wat sociale contacten zorgen. Na zo veel jaar "alleen "geweest te zijn, zal de stap om toenadering te zoeken steeds "enger" worden. Als haar zelfvertrouwen echt zo laag is, zal iedere - in haar ogen - afwijzing van de NLders haar doen realiseren dat ze "anders 'is. Dat ze in de loop der jaren in haar eenzaamheid depresssieve gevoelens is gaan ontwikkelen, dat geloof ik graag. Haar onzekerheid wordt steeds meer gevoed en gevoed.
Ik ben ontzettend blij om te lezen dat jij haar geluk zo aantrekt, maar ga er zelf asjeblieft niet aan onderdoor!
Heb je ooit van een online coach gehoord beste anoniem? Wat ik lees uit je bericht, wat ik opmaak uit je bericht, is dat je vrouw zich bij jullie thuis thuis voelt. Als zij zich thuis achter de computer, in haar eigen veilige omgeving, contact kan hebben met een professionele online coach, zal zij zich, juist door de anonimiteit dat internet biedt, zich durven openen. Een goede coach zal haar verschillende opdrachten laten doen: opdrachten die haar zelfvertrouwen doet opbouwen, maar bovendien, ze zal moeten gaan werken aan zihzelf. Ze zal zelf ondervinden waar de schoen wringt. Als de coach vermoed dat je vrouw echt te maken heeft met depressitiviteit, zal de coach haar aanraden om een afspraak te maken met de huisarts.
Ze hoeft natuurlijk niet met een NLse coach te maken hebben, ik heb geen idee uit welk land je vrouw komt en welke taal haar moeder taal is, maar probeer een coach te vinden die communiceert in haar moedertaal.
Is de taal een probleem beste anoniem? Is dat de reden dat je vrouw moeilijk contact maakt met NLders? Heeft ze contact met een club landgenoten die in NL wonen? Zoals NLders die in het buitenland wonen contact hebben met een Nederlandse club? (Als je vrouw trouwens echt depressief is geraakt kom je niet ver met "dwingen " ze moet uit vrije wil naar zo'n club toewillen! Het helpt misschien als jij de eerste keer met haar meegaat?)
Heeft ze een hobby? Is er iets dat ze echt heel graag doet? Dansen? Zingen? Een verborgen talent? Samen dingen ondernemen schept een band, ook al zou je vrouw naar een NLse dansclub gaan, door samen met anderen te dansen schept dat een band. Vermoedelijk zullen er ook clubs zijn die de hobby uitoefenen van je vrouw in haar eigen taal?

Beste anoniem, ik wil je echt van harte aanraden om je eens te verdiepen in het online coachen. Ik hoop van harte dat het iets is waar je vrouw echt iets aan heeft! Ik wil jullie drietjes al het beste toewensen voor de toekomst en besef: het bereiken van je doel begint met kleine stapjes. De eerste stap heb je net gezet door aan de bel te trekken. Heel goed! Heel veel sterkte toegewenst!

Met vriendelijke groet, Roberta

Infoteur: Roberta
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Reacties: 5
Schrijf mee!