InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Seksualiteit > Het orgasme bij de vrouw

Het orgasme bij de vrouw

Verbazend genoeg zijn het niet alleen mannen maar ook vrouwen die zich afvragen hoe de climax bij de vrouw nu eigenlijk tot stand komt. Nochtans is dit niet te vewonderen vermits zelfs zogenaamde "experts" op het gebied van het vrouwelijk orgasme het zelfs niet altijd eens zijn over de juiste werking ervan. Hoe komt het tot stand ? Is elke vrouw in staat een hoogtepunt te bereiken ? Hoe komt het dat het langer duurt bij vrouwen om tot orgasme te komen ?

Wat gebeurt er bij de climax ?

Seksuele opwinding bij de vrouw gaat gepaard met een hogere hartslag en een versnelde ademhaling. Dikwijls gaat dit ook gepaard met het opspannen van een aantal spieren. Haar borsten vergroten enigszins, de tepels worden harder terwijl de areola's groter worden in oppervlakte. Sommige vrouwen kleuren rood ter hoogte van hun gezicht, nek en borst. Het zichtbare gedeelte van de clitoris zwelt een beetje op.

Een vochtafscheiding in de vagina doet zich voor terwijl de schaamlippen afvlakken en openvallen. De vagina wordt langer en breder vanbinnen. Deze verschijnselen zijn vooral het resultaat van een toevloed van bloed naar het bekkengebied, hetgeen doorgaans zorgt voor een aangename warmte t.h.v. de vrouwelijke genitalia.

Samen met de toenemende opwinding nemen ook de hoger beschreven verschijnselen toe. Alleen de clitoris volgt dit patroon niet. I.p.v. een continue zwelling vertoont deze een terugtrekking onder de kap van de clitoris en vermindert de lengte ervan met 50 %. Deze verschijnselen vormen de voorbode van een orgasme , op voorwaarde dat er een verdere optimale stimulatie aanwezig is.

Het orgasme zelf begint met sterke spiercontracties t.h.v. de onderbuik en dit gedurende 4 tot 15 seconden en met een interval van 0.8 sec. Het binnenste twee derde van de vagina verwijdt zich terwijl de baarmoeder zich samentrekt.

Tijdens het orgasme bereikt het rood kleuren van de huid een piek. Verschillende spieren kunnen blijven samentrekken terwijl bloeddruk, hartfrequentie en ademhalingsfrequentie verder toenemen. Sommige vrouwen maken geluiden die een weerspiegeling zijn van het genot dat ze ervaren.

Tekens die een orgasme bevestigen

Ritmische samentrekkingen doen zich voor in het buitenste derde van de vagina, de baarmoeder en de anus. De eerste spiercontracties zijn het hevigst en doen zich voor met een interval van ongeveer 1 per seconde. Naarmate het orgasme verder gaat worden de contracties minder hevig en komen ze voor in een willekeurig ritme.

  • Een mild orgasme omvat 3 tot 5 contracties, een hevig orgasme 10 tot 15.
  • De "sexblush" (roodheid van de huid) neemt toe en kan zich verspreiden over een groter deel van het lichaam.
  • Spieren kunnen zich samentrekken over gans het lichaam, niet alleen in het bekkengebied.
  • Sommige vrouwen spuiten zelfs vocht vanuit hun urethra gedurende het orgasme. Dit noemt men "vrouwelijke ejaculatie".
  • De gelaatsuitdrukking bij de vrouw is er één van pijn terwijl ze nochtans genot ervaart.
  • Op de piek van het orgasme kan het volledige lichaam even verstijven.

Hoe voelt het orgasme aan ?

Deze vraag wordt dikwijls gesteld door vrouwen die nog nooit een orgasme hebben ervaren of door zij die hierover twijfelen. Het is ook een moeilijke vraag om te beantwoorden. Tracht maar eens uit te leggen aan iemand hoe het voelt om te niezen of te geeuwen. Niet gemakkelijk hé ! De manier waarop onze zintuigen en hersenen uitwendige prikkels interpreteren is zeer subjectief. Sommige vrouwen spreken van tintelingen t.h.v. ruggengraat, hersenen en de genitale zone. Anderen maken dan weer melding van "bijna flauwvallen" of zelfs van een genot met de intensiteit van een "aardbeving".

Gevoelsreceptoren bij de vrouw

Niettegenstaande het gehele lichaam min of meer betrokken wordt tijdens de climax is het belangrijkste orgaan toch nog altijd de clitoris. Zonder stimulatie van de clitoris kan er geen orgasme gegenereerd worden. Vooral voor mannen is het soms moeilijk te begrijpen dat zulk een klein uitwendig orgaantje gevoeliger en belangrijker kan zijn dan de vagina zelf.

Nochtans wordt de clitoris niet rechtstreeks gestimuleerd door de penis tijdens het stoten door de man. Onrechtstreeks kan dit wel bekomen worden door druk van het schaambeen van de man op de clitoris tijdens de coïtus in missionarispositie. Ook stimulatie van de kleine schaamlippen kan hierbij leiden tot orgasme, gezien zij zich in de onmiddellijke nabijheid bevinden van de clitoris. Het is dan ook niet te verwonderen dat slechts 30 à 40 % van de vrouwen een climax bereiken via "indirecte" stimulatie van de clitoris in de missionarispositie (d.i. met het gezicht naar elkaar toe).

Mogelijke alternatieven ?

Elke alternatieve houding die de man toelaat om de clitoris te stimuleren met de vingers. Zo kan de vrouw bijvoorbeeld van boven op de man komen zitten zodat hij tijdens het stoten de clitoris kan stimuleren met de vingers.

Een tweede manier is "op zijn hondjes" waarbij de vrouw op handen en knieën zit en de man haar langs achteren penetreert, terwijl de vrouw zichzelf stimuleert met de vingers tijdens het stoten door de man.

Zie ook : Seksualiteit
© 2007 - 2014 Guy1962, gepubliceerd in Seksualiteit (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Seksuele disfuncties: orgasmestoornissenSeksuele disfuncties: orgasmestoornissenDe orgasmestoornis is een vorm van een seksuele disfunctie. Orgasmestoornissen uiten zich bij de vrouw vaak in het gerem…
Hoe zit het vrouwelijke orgasme in elkaarHoe zit het vrouwelijke orgasme in elkaarHoe zit het vrouwelijke orgasme nu eigenlijk inmekaar? Welke lichamelijke veranderingen vinden plaats in het lichaam van…
Wat is een orgasme?Is een orgasme een fysieke ontlading of een psychologisch gevoel van overgave. Is het een spirituele ervaring ? Zijn mij…
Het orgasme bij de manDe meeste mannen veronderstellen dat orgasme en ejaculatie hetzelfde is. Niets is minder waar: orgasme en ejculatie zijn…
Orgasme of klaarkomen, hoe voelt dat?Een orgasme wordt ook wel een hoogtepunt of klaarkomen genoemd. Een orgasme is een soort ontlading na opgebouwde seksuel…

Reageer op het artikel "Het orgasme bij de vrouw"

Reacties

Leo, 08-04-2013 21:30 #5
Ben het helemaal eens met Msjingles, Alleen klaar kunnen komen door stimulatie van de clitoris? Nu begrijp ik waarom mannen dat altijd denken! Absoluut niet op mij van toepassing evenals Msjingles kan ik ook op allerlei andere manieren klaarkomen eg. stimulatie v d borsten zelfs innig zoenen hangt er maar vanaf met wie en hoe intens.
Herken overigens ook haar verhaal, ben ook meestal de eerste al probeer ik dit wel vaak uit te stellen en ja dan nog een keer samen en idd eventueel een derde keer hangt er maar vanaf. Het orgasme voel ik dan ook overal in mijn lichaam niet alleen in mijn bekken van het puntje van mijn neus tot mijn voet zolen alles tintelt en trilt, gewoon een met de andere zalig!

Msjingles, 04-02-2013 22:30 #4
Hmm… ik ben toch niet akkoord met sommige dingen hier geschreven hoor.

"Zonder stimulatie van de clitoris kan er geen orgasme gegenereerd worden."
Ik kan heel gemakkelijk klaarkomen door enkel stimulatie van mijn borsten. Dat is voor mij zelfs nog intenser en harder dan bij penetratie. Ik ben ook altijd de eerste die klaarkomt en dan nadien kom ik nog eens klaar samen met mijn man. En ik kan dan ook nog een 3de keer klaarkomen na ons gezamenlijk hoogtepunt, maar dat is niet altijd het geval.
Sara, Het is gewoon elkaar heel goed aanvoelen en durven uitspreken wat je fijn vindt. Dan gaat het wel vanzelf. Van zodra je gedachten niet voor 100% naar een orgasme uitgaan, lukt het niet. Hoofd leegmaken en genieten.

Sara, 12-04-2012 02:53 #3
Mijn vriendje is mijn eerste seks partner, we zijn al bijna een jaar samen en ik heb nooit tijdens seks een orgasme gehad, en als ik de vingers gebruik als hulpmiddel verstoor ik mijn genot van het stoten. Dus doe ik dat altijd op mijn eentje en het begint zeer frustrerend te worden… Ik snap niet wat er gedaan moet worden…

Maria, 04-02-2010 01:18 #2
Ja, ik ben een vrouw van gev orderde leeftijd en al lang in de menopauze. Maar als ik iemand heb die weet wat sex inhoud, kan ik nog wel

Vrouw, 23-12-2009 12:57 #1
Tot welke leeftijd kan een vrouw klaarkomen?
of houd het op tot een bepaalde leeftijd. net als bij een overgang de menstruatie ophoud?
Stuur graag een antwoord naar dit e-mail adres
Bedankt

Infoteur: Guy1962
Subrubriek: Seksualiteit
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!