InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Seksualiteit > Tantra Sex - Tantrische Sex

Tantra Sex - Tantrische Sex

Tantra Sex. Tantrische Sex: een ritueel dat een andere dimensie geeft aan de seksuele energie en seksualiteit. Tantrische sex is een mystieke Oosterse traditie die geliefden naar hogere sferen van passie en sensualiteit leidt. Tantrische sex is beminnen door meditatie en aanraking. Om één te worden met je partner op emotioneel, fysiek en spiritueel vlak. Tantrische Yoga meesters hebben een serie rituelen ontwikkeld om Seksuele Energie op te wekken en deze naar hogere sferen te leiden.
(Noot vooraf: het woord sex dient eigenlijk geschreven te worden als seks. Hier is in de titel en het artikel gekozen voor de schrijfwijze sex, vanwege redenen van herkenbaarheid, daar het in de meeste (over het algemeen oudere publicaties) ook op deze wijze geschreven wordt.)

Tantrische Sex - Spirituele belevenis

Tantrische sex leert de natuurlijke kracht van seksualiteit te gebruiken om seksuele ervaringen te verbeteren. Dit op twee manieren:
  • het verbeteren van bekwaamheid/kwaliteit van het bedrijven van de liefde. Dit omdat je de verrichtingen die erbij horen beter leert begrijpen en beheersen
  • leren de controle zo te gebruiken, dat het magische kracht geeft.
Bij Tantrische sex heeft geen van de partners het overwicht: het gaat om wederzijds respect; begrip tussen twee personen. Bij tantrische oefeningen heb je alleen controle over jezelf en jouw eigen lichaam. Tantra is meer dan alleen sex. Het is niet alleen een ontmoeting tussen lichamen, maar vooral een ontmoeting tussen geesten. Meer informatie over Tantra in het algemeen kun je vinden in het artikel Tantra - Spiritueel Ritueel .

Tantrische Sex - Positief lichamelijk effect

Tantrische sex geeft je zelfcontrole en geeft positieve lichamelijke effecten, het:
  • stimuleert de bloedcirculatie
  • verbrandt calorieën
  • reinigt doordat je giftige stoffen uitzweet
  • vergroot het uithoudingsvermogen
  • vergroot het vermogen om sex langer te laten duren. Je zult langer kunnen toewerken naar een orgasme en een geheel nieuwe ervaring beleven

Tantrische Sex

Tantrische sex is een mystieke oosterse traditie die geliefden naar hogere sferen van passie en sensualiteit leidt. Het is beminnen door meditatie en aanraking. Het stelt de geslachtsgemeenschap uit en besteedt meer aandacht en tijd aan het voorspel, zodat een grotere sensuele extase bereikt kan worden. Tantrische sex laat je meer genieten van het liefdesspel.
De oude traditionele rituelen wijzen erop dat sex de kracht heeft om gedachten en geest in hemelse sferen te brengen. De Yoga-meesters ontwikkelden een serie rituelen om seksuele energie op te wekken en deze naar hogere sferen te leiden, hetgeen men Tantrische Sex noemt. Tantrische sex blijkt toegang te geven tot volledig seksueel genot en magische kracht. Deze twee facetten gaan samen, omdat het onderbewustzijn zich verbindt met seksuele energiestromen. Hierdoor verbindt het geliefden met het goddelijke. Dit alles is gebaseerd op een oeroude traditie van sensualiteit en lichamelijk genot.

De Kracht van Kundalini

Tantra is de kracht van een natuurlijke energie die yogabeoefenaars Kundalini noemen. Dit is de elektrische prikkeling die je voelt bij seksuele opwinding. Als je Tantra eenmaal beheerst, kan de seksuele opgewondenheid een hele intense en veel diepere ervaring zijn. Kundalini is in perfecte overeenstemming met het lichaam, omdat het door je eigen lichaam wordt opgewekt. Het begint onderaan de ruggengraat en verspreidt zich over aangrenzende lichaamsdelen. Door middel van bepaalde rituelen kun je zorgen dat het langs je ruggengraat omhoog gaat en de kracht gebruikt in de hersenen. Hierdoor ontstaat een zogenaamd orgasme van de geest, welke ook een lichamelijk orgasme opwekt.

Mannelijke en Vrouwelijke Verbintenis
Tantra ziet de vrouw en de man als twee helften van een eenheid. Kundalini is niet mannelijk en niet vrouwelijk. Het geheel is groter dan de som der delen: de combinatie van twee Kundalini's is groter dan de optelsom van de twee delen.

Tantra Prikkelen van de Zintuigen

Tantra concentreert zich op lichamelijke sensaties en verhoogde sensualiteit. Tantra begint met de vijf zintuigen:
  • Zien. Zien is het eerste zintuig. De beoefening van Tantra is gewoon met het licht aan. Het kan echter goed zijn om je partner te blinddoeken om in eerste instantie beter op de andere zintuigen te kunnen focussen en niet-visuele sensaties te verhogen
  • Proeven. Het tweede zintuig is proeven. In een tantrisch ritueel wordt altijd voedsel gebruikt, om de smaak te stimuleren. Voedsel kan variëren van een enkel hapje tot een uitgebreid feestmaal. Over het algemeen wordt voor kaas en wijn gekozen. Bij voorkeur wordt dit alleen tijdens het ritueel genuttigd
  • Aanraken. Aanraken is het derde zintuig. Je gebruikt bij tantrische aanrakingsrituelen vaak de duim en wijsvinger van beide handen. De nagels dienen afgeknipt te worden voor een zachte aanraking. Bij tantrische sex wordt geen massage-olie gebruikt, omdat hierdoor een snellere climax kan ontstaan. En dit strookt niet met het doel van het ritueel (hoewel er wel speciale tantrische massage bestaat)
  • Ruiken. Het vierde zintuig is ruiken. Het gaat om de unieke geur van elkaar en algemene hygiëne van beide partners. Hygiëne dient bij iedere tantrabeoefenaar natuurlijk aanwezig te zijn, maar het elkaar wassen, elkaars handen en een warm, vochtig washandje kan een dieper bewustzijn van elkaars sexualiteit geven. Het sensuele genot kan versterkt worden door bv. geurkaarsen of wierook
  • Horen. Het vijfde zintuig is horen. Een tantrabeoefenaar moet luisteren naar instemming en overgave van de partner. Het is nooit de bedoeling dat één van de partners domineert. Bij tantra gaat het om partners die alletwee echt willen. Het sensuele genot kan verder gestimuleerd worden door achtergrondmuziek of door het geluid van belletjes of een windgong.

Tantra Regel van één uur

De Tantrameesters hebben de regel van één uur geïntroduceerd, daar ze zich realiseerden dat beginners te kort bezig zouden zijn om tantra te leren beheersen en dan toch voor directe bevrediging zouden kiezen. Deze 1 uur regel houdt in dat er geen geslachtsgemeenschap of masturbatie plaats mag vinden een uur voor of na een tantrisch ritueel. De geest focust zich op deze manier op een speciale tijd en voorkomt dat het een gewone lichamelijke bevrediging wordt. De geest concentreert zich op de opbouwende energie tijdens het uur voordat deze gebruikt gaat worden. Als de energie tijdens het ritueel gecontroleerd wordt, blijft de geest ook tijdens het uur erna geconcentreerd.

Beginnen met Tantrische Sex

Met tantrische sex kun je leren dat de weg naar bevrediging toe fijner kan zijn dan het eindpunt of de bevrediging zelf. Het gaat niet om technieken, standjes of om een bepaald einddoel te bereiken. Tantra maakt een feest van sex en seksualiteit. Het leert dat lichamelijk genot in jezelf en je partner de sleutel is tot levensgenot en een hoger bewustzijn. Bij tantra draait het om het zijn, om het moment en de harmonie tussen de mannelijke en vrouwelijke energieën. Het gaat niet om zo snel mogelijk berieken van een climax. Daar de effecten van tantra langduriger zijn, zal een vluchtig moment van voldoening steeds meer op de achtergrond raken. Tantra geeft de mogelijkheid om intimiteit, eenheid en harmonie met je partner te bereiken.

Belangrijk is dat je voorafgaand aan het ritueel alletwee in de stemming bent en ruim de tijd en ruimte neemt. Kies of creëer verder een plek die prettig is voor alle zintuigen en waar je je ontspannen voelt.

Tantrische Sex - Principes en Rituelen

Hieronder staan belangrijke Tantrische principes. Lastig hierbij is om dit alleen via een tekst duidelijk te maken. Je moet je visueel het een en ander voor de geest roepen. Mocht het je aanspreken, dan is het natuurlijk beter om een boek, video of DVD met visuele c.q. illustratieve uitleg te bekijken.

Eer de Partner
De bedoeling is om iets uit elkaar te gaan staan. Buig naar elkaar toe en kijk elkaar in de ogen. Als je inademt, beeld je dan in dat de energie naar het hart wordt getrokken. Als je uitademt, leg je de voorhoofden tegen elkaar. Belangrijk is om eventuele onderlinge misverstanden en irritaties eerst uit de weg te ruimen voordat je verder gaat.

Hart naar Hart Ademhaling
Kijk je partner in de ogen. Leg je rechterhand op het hart van de ander. Als je uitademt, stel je dan voor dat je energie in het hart van de ander blaast.

Erotische Aanrakingen
Voel de sensualiteit van de aanraking, stel je er echt voor open. Ga door de giechel van 'het kietelt' heen. Gebruik bv. sensuele stoffen, veertjes, vingertoppen en je adem. Streel eerst zachtjes het naakte lichaam van je partner met bv. een veertje of zijden sjaaltje. Ga langzaam van boven naar beneden: van de nek naar de voeten. Doet hetzelfde met je vingertoppen en je adem. Dit is een 'geven en ontvangen oefening' (dat overigens iets anders is dan een voorspel).

Eer Yoni en Linga
Je op je gemak voelen is belangrijk voor deze oefening. Neem de tijd en bewonder de Yoni: vrouwelijke en Linga: mannelijke geslachtsdelen. Het vertrouwen en het gevoel van eenheid tussen jou en je partner wordt hierdoor vergroot.

Zielen Verbinden
Als je het genieten van aanraking en de verbintenis van Yoni en Linga hebt ervaren, is het de bedoeling dat je je openstelt voor de ervaring van voortdurend genot. Ga in de yab-yom positie zitten: elkaar aankijkend, ruggengraten en harten op één lijn, sexueel verbonden zonder beweging. Blijf oogcontact houden en focus je op alle zintuigen. Je voelt dan dat seksuele energie je verbindt met hart, ziel en lichaam.

Gelijkwaardigheid
Het is belangrijk om je te bevrijden van elk gevoel van ongelijkwaardigheid in je relatie. Een tantrische relatie is gebaseerd op gelijkwaardigheid, waarbij mannelijke en vrouwelijke energieën samenkomen, met de bedoeling om optimaal te genieten.

Geven en Ontvangen
Bij tantrische sex is het niet de bedoeling dat één partner actie onderneemt. Het gaat om wederzijdse verering, geven en ontvangen, het zijn en waar dit zijn je kan brengen.

Afwisselen
Een manier om een relatie in balans te houden is, om afwisselend, om de beurt een tantra sessie te organiseren en te beslissen welke oefeningen je gaat doen.

Meditatie
Bij Tantra is meditatie een krachtig middel. Doordat je mediteert word je niet afgeleid en open je je geest voor tantrische energie. Belangrijk is om eerst een rustige sfeer te creëren; zet bv. een mooie cd op of brand wierook. Het beeld van vuur is in tantra een symbolisch: het verbrandt afleiding en negativiteit. Ga bij een vuurmeditatie rechtop staan en stel je voor dat er een vlam door alle energiecentra gaat. Stel je voor dat de vlam van rood naar wit gaat na elke chakra die gereinigd en in balans is gebracht.

Lepeltje Lepeltje
Lepeltje lepeltje liggen is een goede manier om verbinding met je partner te krijgen voordat je de liefde bedrijft. Wie voor of achter ligt, maakt niet uit. Wel moet je alletwee op je linkerzijde liggen, zodat de chakra's overeenkomen. Probeer gelijktijdig te ademen: degene die achter ligt, bepaalt het ritme en stelt zich voor dat zijn of haar energie in het hart van de ander stroomt. Daarna moeten beide partners bij elke chakra in- en uitademen tot ze bij de kruinchakra zijn.

De Vlinder
Bij de vlinderoefening richt je je op de energie in het bekken en de geslachtsdelen. Ga op je rug liggen. Buig je knieën en laat ze open vallen. Probeer te blijven ontspannen als je kleine trillingen in je dijen voelt. Laat de energie vanuit het bekken en geslachtsdelen naar je hart stromen. Maak met een gebaar duidelijk dat je deze energie 'aanbiedt' aan je partner.

Ademen
De energie tussen jou en je partner circuleert door beurtelings adem te halen. Het liefdesgevoel voor de partner kan door deze oefening toenemen. Ga tegenover je partner zitten, adem in door Yoni (vrouwelijke geslachtsdeel) en wieg het bekken langzaam heen en weer. Laat de adem naar het hart stromen en zend die adem dan naar het hart van je partner. Je partner inhaleert dan jouw adem door zijn hart, laat het door zijn energiekanalen stromen en blaast het tenslotte uit door zijn Linga (mannelijke geslachtsdeel).

Wil je meer achtergrondinformatie over Tantra, lees dan het artikel Tantra Spiritueel Ritueel
Ook de moeite waard om te lezen zijn Top 10 - Voeding voor Betere Sex en Betere Sex - Kruiden Tips

Tests voor meer Inzicht en Zelfinzicht

Wil je meer inzicht in jezelf op het gebied van liefde, vertrouwen, eerlijkheid en openheid naar je partner en meer....Dan kun je de onderstaande tests doen! (Kijk op mijn Infoteurpagina Sila Infoteur voor nog meer tests).

Liefde Contact Vertrouwen

© 2007 - 2014 Sila, gepubliceerd in Seksualiteit (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Body2chill Tantracursussen, Tantra.nl, AADI-Tantra-massage, Liefhebben.be en Cronos.jouwpagina.
Gerelateerde artikelen
Tantra - Spiritueel RitueelTantra - Spiritueel RitueelTantra. De Tantrische leer stamt uit India en is verspreid over het Verre Oosten. Tantra wordt ook wel Tantrische Yoga g…
Zin in seks: doen om zin te krijgenZin in seks: doen om zin te krijgenZin in seks is niet iets dat zomaar komt. Het is een werkwoord. Door te doen, door seks te hebben, wordt vaak de lust om…
Aurobindo, de Moeder en het supramentaleAurobindo, de Moeder en het supramentaleSri Aurobindo en zijn spirituele gezellin Mirra Alfassa, gekend als De Moeder zijn reeds jaren niet meer fysiek in deze…
Kundalini Yoga - de yoga van het bewustzijnKundalini Yoga - de yoga van het bewustzijnKundalini yoga is een unieke yogastijl die duizenden jaren als een geheime traditie mondeling is overgebracht om te voor…
Zinvol leven: intimiteitSeksualiteit en intimiteit spelen een belangrijke doch geen overheersende rol in het Jodendom. Het vormt onderdeel van e…
Bronnen en referenties
  • Den Boer J. Het verlangen naar verbinding. Synthese
  • Anand, A., Tantra, een weg naar intimiteit en extase. Altamira-Becht

Reageer op het artikel "Tantra Sex - Tantrische Sex"

Reacties

Van der Voort Lindsey, 09-10-2013 21:52 #18
Klinkt alleen maar heerlijk

Saskia, 21-08-2013 15:46 #17
Ik heb een vraag over Lepeltje Lepeltje. Waarom is het liggen op de linkerzijde belangrijk? Als je beiden op de rechterzijde ligt komen de chakra's volgens mij ook met elkaar overeen.
Mvg,
Saskia

Paul, 20-12-2012 14:21 #16
Goede dag,
Valt mij op dat veel instructies voor vrouwen bedoeld zijn. Samen met mijn vriendin genieten wij, ben op zoek naar een ontspanningsoefening zodat ik (63) net zoals vroeger, steeds mijn orgasme krijg. Merk dat ik tijdens de sex, ondanks mijn tederheid, mij niet kan ontspannen omdat steeds over alles en nog wat, onbelangrijke zaken, aan het denken ben. Ter info mijn vrouw is in 2008 overleden en ken mijn vriendin 2 maanden. Het is een leuke ervaring dat de verliefdheid en liefde van toen nog steeds helemaal aanwezig is.
Vast bedankt voor advies.
M.V.G.
Paul van Woudrichem

Rick, 11-11-2012 22:28 #15
Beste heren

Graag zou ik willen weten als er een opleiding voor tantra sex bestaat, Dit om de kwaliteit van mij en me partner te bevorderen.

Met vriendelijke groeten
Rick Reactie infoteur, 14-11-2012
Beste Rick,

Als je op cursus of opleiding "tantra sex" googlet vind je de nodige aanbieders.

Mvg

Geke, 01-11-2012 08:35 #14
Dit artikel heeft mij enthousiast gemaakt! Mijn partner en ik zouden dolgraag willen kennismaken met tantra, maar het idee van een cursus of workshop met een groep houdt ons toch nog tegenů Iemand tips voor een duidelijke dvd? Kan ze wel vinden over massage, maar zou juist graag wat dieper op de materie in willen gaan.

Janneke, 05-09-2011 18:02 #13
TANTRA (Oud-Indisch voor 'weefsel')
Tantra's zijn magisch mystieke geschriften, die grote invloed hebben gehad, zowel in het hindoeïsme als in het boeddhisme. Het tantrisme is een mysteriereligie met vele riten en esoterische gebruiken, waarvan de betekenis slechts aan ingewijden bekend is. Hierbij worden de slangenvrouwen van Sjiva vereerd, wat een andere term is voor het vereren van demonen. Het proces der verlichting kan op twee manieren worden bereikt:

* via het zogenaamde rechterpad, met hoge ethische voorschriften, waarbij alles blijft bij het beschouwelijke en symbolische: 'passie is een illusie die wordt genegeerd',

* via het zogenaamde linkerpad, waarbij alles is toegestaan en zelfs wordt geboden wat op het rechterpad verboden was: 'passie kan worden uitgedoofd door passie'. Belangrijk kenmerk van het linkerpad is de seksuele vereniging van de mannelijke en vrouwelijke polariteit, rituele seksuele handelingen in een collektief. Dit kan leiden tot de meest vreemde en mensonterende

orgieën (tantraseks), waarbij demonen bezit nemen van de mens en hem totaal ontluisteren.

Diana, 12-08-2009 19:35 #12
Als je tantra met je geliefde beoefent is het echt geweldig, het is een ware gewaarwording dat niet ophoudt in de beleving waarin je je verkeerd. En echt ervoor openstaan is een must. Je wilt niets anders dan tantranisch bezig zijn. Is ook te vergelijken als de Kundalini.:-)

Rene Davids, 11-08-2009 15:14 #11
Hoi sila
mooie en duidelijke omschrijving ik ga dit zeker met mijn vriendin uitproberen we zijn nog beginners
maar staan er beiden voor open
groeten rene

Roy, 17-12-2008 00:28 #10
Hi,

Ben al een jaar bezig met iets tahotisch/tantrisch, maar wil volgens mij niet
lukken, en ik weet eingelijk niet hoe dit verder moet. Ik weet het niet, hebben jullie nog ideen dan hoor ik dat graag.
Misschien moet ik mijn ervaring in praktijk brengen maar wie wil nou zoiets proberen?

Happy, 23-05-2008 15:26 #9
Prachtig beschreven. Reactie infoteur, 23-08-2008
@ Happy, jouw reactie maakt mij happy… ;>)
Groetjes van Sila (auteur artikel)

Harry, 14-03-2008 23:06 #8
Helder artikel waar mijn hart sneller van ging stromen, als je eenmaal de goddelijke verbinding tussen geliefden hebt gevoeld, word gewone sex alleen fysiek, dit is niet met iedereen te bereiken je moet er beide voor openstaan. Deze verbinding mis ik nu in mijn leven.

Voor Sandra:deze leukie heeft zich ingeschreven voor het Tantra Festijn Rolduc,
zie http://www.lesoleill.com/ROLDUC.htm:-) Reactie infoteur, 16-03-2008
@ Harry, ik wens je de verbinding toe die je nu mist in het leven! Enne… nou maar hopen dat Sandra ook een leukie is en dan hierop reageert natuurlijk… ;>)

Bedankt voor je warme reactie, leuk!
Groetjes van Sila (auteur artikel)

Bram, 08-02-2008 18:36 #7
Helder artikel, welke veel kanten van de Tantrische Seksualiteit belicht! Het heeft diepgang en vermijd zweverigheid, terwijl de spirituele kant toch duidelijk aan bod komt. Reactie infoteur, 09-02-2008
@ Bram, wat fijn, je verwoordt precies de crux en intentie waarmee ik het artikel heb willen schrijven. Spiritualiteit zonder zweverigheid of verheven 'absolute waarheid', maar meer als een geintegreerd onderdeel van ons menselijk wezen en leven. Vreselijk leuk dat je dit er ook zo uithaalt… en ook zo kort en bondig weet te formuleren!
Bedankt voor je reactie, ik ben er blij mee!
Groetjes van Sila

Djenn, 31-12-2007 08:26 #6
Artikel gelezen en het geeft een goede uitleg. Ik zal er zeker mee verder gaan. Reactie infoteur, 31-12-2007
@Djenn, veel succes (en plezier) ermee!
Groetjes van Sila (auteur artikel)

Sandra, 21-11-2007 00:19 #5
Hallo, zijn er ook manieren om een lieve en aantrekkeijke man te vinden om tantra mee te beoefenen? Reactie infoteur, 22-11-2007
@Hallo Sandra, misschien een tantra cursus gaan volgen waar ook lieve/aantrekkelijke mannen op inschrijven? ;>)
Misschien dient zich hier wel een leukie aan, maar ja of die dan lief en aantrekkelijk is, weet ik natuurlijk ook niet… ;>)
In ieder geval hoop ik dat je er eentje vindt!
Groetjes van Sila (auteur artikel)

Etsel (infoteur), 16-08-2007 16:37 #4
In je interessante artikel dat goed wordt bekeken (zie lijst top 50 artikelen), spreek je over zielen. Waar komen deze zielen vandaan? Waarmee staan ze in verbinding? Speelt God een rol in het bedrijven van de liefde (zoals ik schrijf in mijn artikel Intimiteit: de heiligheid van seksualiteit)? Het lijkt bij Tantra Sex voornamelijk te gaan om technieken. Hoe kunnen deze technieken ooit bijdragen aan de ontwikkeling van de ziel?

Lydia Huveneers, 23-07-2007 13:17 #3
Voor iedereen die onbekend is met tantra.

Heleen van der Linden, 22-07-2007 01:35 #2
WOW! Uitgebreid artikel met mooie duidelijke oefeningen. Ik dacht al dat het van Jan de Boer was. Juist omdat het artikel gaat over de verrijking van de geest en eenheid van mannelijk en vroeuwelijk.

Heel mooi! Heleen

Hans Hopman, 21-07-2007 14:03 #1
:-) Goed en duidelijk, geef een helder en compleet kennismakingsoverzicht.

Infoteur: Sila
Subrubriek: Seksualiteit
Reacties: 18
Medische informatie…
Schrijf mee!