InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Geschiedenis van de tarot

Geschiedenis van de tarot

Het Tarotspel is het oudste kaartspel dat we kennen. Waar het precies vandaan komt, is niet bekend. Vaak wordt beweerd dat het uit het oude Egyote stamt en dat het in de Middeleeuwen door zigeuners, met name door de Roma, naar Eurpo werd gebracht. Voor deze romantische opvatting ontbreekt echter ieder bewijs. Bovendien weten we dat de Roma oorspronkelijk niet ui Egypte komen, maar uit India en dat hun weg waarschijnlijk helemaal niet door Egypte heeft geleid.
Het enige wat met zekerhied te zeggen valt over de historische Tarot is dat het spel voor het eerst wordt genoemd omstreeks 1370 en dat het de voorloper is van ons huidige kaartspel. Het was waarschijnlijk de Italiaanse adel die de trend zette. Alleen de rijken konden immers zo'n dure hobby, het zelf vervaardigen en beschilderen van kaarten, veroorloven. Ondanks dat werd het kaartspelen al gauw zo populair in Europa, dat het nog geen dertig jaar later weer aan banden werd gelegd. Zo mocht, volgens een verordening uit 1937, de Parijse arbeiderklasse alleen nog maar zondag kaarten.

Een magisch spel

Hoe het eerste Tarotspel er uitzag weten we ook niet precies. Er zijnhier en daar nog wel kaartspelen bewaard gebleven. De Tarot van Marseilli is het bekendste. Waarschijnlijk werd de Tarot zowel voor het kaartspelen en dobbelen gebruikt, als om de toekomst te voorspellen. Voor veel mensen in die tijd was een plaatje nooit zomaar een plaatje en een getal nooit zomaar een getal. Er was altijd een achterliggende betekenis. De mensen dachten veel 'magischer'dan wij nu. In alle natuurvershijnselen agen nog direct de han van God. Kortom, het spelen met de kaarten, een kansspel immers, moet ook altijd iets magisch-realistisch hebben gehad. Misschien ook iets verbodens, iets 'heidens'. De schaduw daarvan was nog in de twintiste eeuw te merken: in de jaren vijftig was kaarten in de trein bijvoorbeeld verbden en protestants-christelijke mensen onthielden zich sowieso van kaartspelen.

Een of twee kaartspelen?

Er werd, ook in vroeger eeuwen, niet altijd met geïllustreerde kaarten gespeeld; op een bepaalde dag moet er ook een eenvoudige ersie in omloop zijn geweest met alleen de numers 1 tot en met 10 en de troeven, ongeveer zoals ons gewone kaartspel er nu uitzoet. Het kan ook zijn dat die eenvoudiger versie, niet geïllustreerd, er altijd naast heeft bestaan en dat de serie kaarten met de allegorische betekenissen, zoals de Magiër, de Liefde,de Dood ooit een aparts spel is geweest dat misschien uit Fez (Marokko) afkomstig is.

Fez was in de Middeleeuwen een belangrijk centrum van de Arabische cultuur. De Fez-theorie is afkomstig van de occulist Paul Foster Case in zijn boek The Tarot, A Key to the Wisdom of the Ages (1920) en dat idee is door velen overgenomen. Dat stemt ook overeen metde Hypothese van weer andere onderzoekers, dat deze serie kaarten afkomstig is van de Soefi's, een mystiek stroming binnen de islam.

De moderne tarot

Hoe dan ook, de tarot was eeuwenlang niet meer dan een kaartspel en tevens een simpel. volks waarzeggerspel. Dat weten we doordat het kaartspel niet eens genoemd wordt in de Occulta Philosophia, een standaardwerk uit 1531, waarin alle occulte en esoterische praktijken uit die tijde bij elkaar zijn gebracht. Pas veel later, halverwege de negentiende eeuw, kreeg de Tarot de betekenis die zij nu heeft als esotherische spel.

Tarol en Kabbala

In die tijd leefde onder schrijvers en denkers de belangstelling voor het occulte en mystieke weer op. De Tarot leek daar precies in te passen. De Franse onderzoeker Eliphas Levi ontdekte 1856 dat de 22 kaarten met allegorische afbeeldingen niet alleen overeenkwamen met de 22 letters van het Hebreeuwse alfabet, maar ook met de 22 teraphim, de Hebreeuwse hiëroglyfen die in de oudheid gebruikt werden bij het waarzeggen. Het leek logisch om de Tarot in verband te brengen met de Kabbala, het oudste Mystieke boek uit de joodse traditie. En dat idee is sindsdien nit meer weersproken.
© 2007 - 2017 Yasmijn, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Geschiedenis van de tarot"

Infoteur: Yasmijn
Gepubliceerd: 28-09-2007
Subrubriek: Spiritueel
Schrijf mee!