InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Infecties van de huid

Infecties van de huid

Dit artikel gaat over de verschillende infecties van de huid; een ontsteking van de huid en het onderhuids bindweefsel veroorzaakt door micro-organismen. Het zijn acute infecties die meestal vrij 'eenvoudig' te behandelen zijn. In het algemeen wordt gezegd: indien pus aanwezig is moet dit, als het maar enigszins kan, worden verwijderd. Dit kan gebeuren via een incisie of met behulp van trekzalf, waardoor de pushaard sneller doorbreekt. Andere methoden zijn verderop in het artikel te vinden.

Infecties van de huid

Vaak wordt ook geadviseerd -als dit tenminste gemakkelijk uitvoerbaar is, zoals bij infecties aan handen en voeten- er enkele malen per dag mee in Biotex- of sunilwater te gaan.
Afhankelijk van de ernst van de infectie moeten antibiotica worden gegeven. Bij enkele van de hierna beschreven huidinfecties moet dit altijd gebeuren, dit staat er dan ook bij vermeld. Lokale desinfectie kan het herstel versnellen en tevens uitbreiding van de ontstekingen helpen voorkomen.

Verklarende Woordenlijst

Verklarende Woordenlijst
Macula Lokale kleurverandering. Het oppervlak is op het normale huidniveau. Bij palpatie is geen onderscheid te voelen ten opzichte van de omgeving.
Papel (papula) Een kleine oppervlakkige verhevenheid, maximaal 1 tot 2 centimeter groot. De verhevenheid is niet wegdrukbaar en bevat geen vocht.
Nodulus Een knobbeltje dat dieper ligt dan een papel. Het kan liggen in de huid of in het onderhuidse weefsel.
Nodus Idem, maar dan ten minste zo groot als een hazelnoot.
Vestikel (vesicula) Een blaasje met doorschijnend dek. Het kan zich in de opperhuid zowel als in de lederhuid bevinden.
Bulla Een blaar, vergelijkbaar met een vestikel, alleen veel groter.
Pustel (pustula) Een vestikel gevuld met pus.
Cyste Een huiddefect waarbij de hele epidermis en ook een (groot) deel van de dermis verdwenen zijn; wordt ook wel 'zweer' genoemd.
Erosie Een oppervlakkige epitheeldefect, waarbij alleen de epidermis is beschadigd.
Lichenificatie Vergroving en verstugging van de huid.
Petechiën (petechiae) Puntvormige, kleine bloedinkjes.
Erytheem Roodheid van de huid, niet berustend op emoties en hoogstens enkele uren aanwezig. Het is een gevolg van vaatverwijding als reactie op beschadiging van het weefsel.
Exantheem Erytheem vergezeld gaand van oneffenheden. Een exantheem is hoogstens een paar dagen aanwezig.
Epidermis Opperhuid.
Dermis Lederhuid.

Folliculitis

Een folliculitis is een ontsteking die uitgaat van een haarfollikel. Het begind meestal met een klein, rood en jeukend papeltje. Al snel verschijnt er op deze papel een pustel. Meestal volgt spoedig indroging en herstel. De aandoening komt veel voor en is niet ernstig. De streptokok en de stafylokok kunnen er als veroorzakers bij betrokken zijn.

Steenpuist (furunkel)

Een steenpuist of furunkel is een folliculitis die veel dieper doordringt en ook veel ernstiger verloopt. Er is een vaste, soms harde, ontsteking aanwezig die in het centrum gepaard gaat met pusvorming. Steenpuisten bevinden zich vaak in de nek, in de bilstreek, aan de onderbenen en soms in het gezicht. Ze zijn nogal pijnlijk en geven ongemak. Ze komen vaker voor bij personen met een verminderde weerstand, vooral suikerpatiënten kunnen er last van hebben. De veroorzaker is de stafylokok.

Negenoog (karbunkel)

Een aantal dicht bij elkaar gelegen furunkels noemt men een negenoog. Een negenoog is uiteraard ernstiger dan een steenpuist en geeft tevens aanleiding tot algemeen ziek zijn. Gelukkig komt het negenoog niet zo veel meer voor. Ter behandeling wordt onder andere antibiotica voorgeschreven.

Flegmone

Als een ontsteking zich via weefselspleten onder de huid verspreidt, noemt men dit een flegmone. Het is daarbij mogelijk dat een groot oppervlak onder de huid ontstekingskenmerken vertoont. Er kan zich pus ontwikkelen, hetgeen van buitenaf niet te zien is, maar door palpatie kan worden gevoeld (fluctuatie). Verschillende bacteriën kunnen tot een flegmone aanleiding geven. Ook hier geldt dat antibiotica noodzakelijk zijn ter behandeling.

Wondroos (erysipelas)

Wondroos of erysipelas is een door streptokokken veroorzaakte huidinfectie. De porte d'entrée is vaak een kleine verwonding, die alweer geheel genezen kan zijn nog voordat de wondroos tot uiting is gekomen. Het is echter ook heel goed mogelijk dat wondroos als een complicatie bij een operatiewond ontstaat. Aan de huid is een vaak scherp begrensde ontsteking waar te nemen, psuvorming treedt eigenlijk niet op. De patiënt heeft koorts en voelt zich ziek. Wondroos wordt altijd behandeld met antibiotica.

Nagelriemontsteking (omloop of paronychia)

Door een klein wondje aan de nagelriem, bijvoorbeeld door verkeerd knippen van de nagels, kan een nagelriemontsteking ontstaan, waarbij pusvorming mogelijk is. De verwekker is de stafylokok.

Panaritium

Een panaritium is een etterende ontsteking aan de palmaire kant van de vingers en tenen, ontstaan door een lokale verwonding. Ook een panaritium wordt veroorzaakt door de stafylokok. Men moet erop bedacht zijn dat als complicatie infectie van aangrenzende structuren, zoals pezen en botweefsel kan optreden.

Fistel (pijpzweer)

Dit is een pijpvormige zweer, die vanaf het oppervlak naar de diepte reikt. In de diepte zit een ontsteking die de fistel onderhoudt. Het door dit ziekteproces geproduceerde ontstekingsvocht en het pus komen door de fistel naar buiten. Oorzaak van een dergelijke ontsteking kan een niet verwijderde hechting zijn of een splinter. Pas als deze vreemde voorwerpen zijn verwijderd en de ontsteking geneest, kan de fistel herstellen.

Lymfevatontsteking (lymfangitis)

Lymfevaten lopen vlak onder de huid. Bij ontstekingen aan lymfevaten is het daarom mogelijk dat de huid mee betrokken raakt. Er ontstaat dan een rode streep, in de volksmond ten onrechte met 'bloedvergiftiging' aangeduid.

Lymfeklierontseking (lymfadenitis)

In de oksels, de liezen en aan de hals liggen lymfeklieren vlak onder de huid. Bij ontsteking ervan doet de overliggende huid vaak mee. Lymfeklieren raken ontstoken door aanvoer van bacteriën vanuit het drainagegebied. Er moet zich daar ergens een geïnfecteerde wond bevinden. Deze moet dan ook worden opgezocht en worden behandeld, de lymfadenitis verdwijnt dan vanzelf. Er moet wel gehandeld worden, want de lymfeklier faalt als het gaat om uitzeven van ontstekingsproducten. Zo kunnen bacteriën de bloedbaan kunnen bereiken en sepsis, bloedvergiftiging, kan optreden.
© 2007 - 2014 Hbov, gepubliceerd in Ziekten (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bobbeltjes, pukkeltjes, bultjes en ontstekingenEr bestaan allerlei bobbeltjes, pukkeltjes, bultjes en ontstekingen van de huid. Ik behandel in dit artikel een aantal v…
Erysipelas (Wondroos)Erysipelas (Wondroos)Wondroos is een ontsteking van het onderhuidse weefsel van de huid wat veroorzaakt wordt door bacteriën (groep A strepto…
Steenpuist of furunkel: oorzaak, symptomen, behandelingSteenpuist of furunkel: oorzaak, symptomen, behandelingEen steenpuist is een verdikking van de huid die rood ziet, pijn doet en met pus is gevuld. Een steenpuist of furunkel w…
Wondroos, belroos: besmettelijk, symptomen en behandelingWondroos, belroos: besmettelijk, symptomen en behandelingBelroos, wondroos: besmettelijk, symptomen en behandeling. Belroos komt voor bij zowel volwassene als kinderen, alsmede…
Wat is een steenpuist en hoe behandel je deze?Wat is een steenpuist en hoe behandel je deze?Een steenpuist of furunkel is een pijnlijke rode bult met een gele puskop erop. Een steenpuist ontstaat als gevolg van e…

Reageer op het artikel "Infecties van de huid"

Reacties

Monique, 20-12-2013 18:07 #8
Mijn zoon van 12 kreeg op zijn voorhoofd uit het niets een vuurrode streep. Van zijn oog naar boven tot zijn haarlijn. Binnen paar minuten vervaagde en verdween deze weer. Wat kan dit zijn? Hij voelt geen pijn, geen zwellingen, helemaal niets.

Van der Goten, 19-12-2013 15:19 #7
Mijn man had een negenoog (zweer, furonkel) in de hals. Na jaren is die vlek nog niet genezen. Nu is dat precies een harde eeltvlek. Ik moet nu ook wel zeggen dat hij dat niet kan afblijven en er constant zit aan te prutsen en vijlen (zoals aan eelt)

Linda, 17-09-2010 20:49 #6
Ik heb vanaf twee a drie weken, een paar bulten in mijn nek en achter mn oor. net onder de schedel, het wordt steeds erger en ik krijg ook hele erge hoofdpijn. de dokters schuiven 't eerst op een ontsteking dan dat ik ergens allergish voor ben
en nu is het dat ik schimmel heb. Wat moet ik doen, ik ben bang voor de ziekte van hodking.

Denise, 18-08-2009 23:22 #5
Ik heb al vanaf afgelopen april veel bulten aan beide kanten van mijn nek en vooral achter mijn oren. Daar ze eerst dachten dat het een cyste was hebben ze een biopsie willen doen, maar daar kwam niet zoveel uit. Toen er een bult zo groot als een pingpongbal verscheen, groot en rood hebben ze besloten deze weg te halen en wat op kweek te zetten. Daar kwan echter ook niets uit. Na 4 maanden antbiotica zitten de zeer pijnlijke bulten er nog en ben ik nog steeds erg moe. Ze komen en gaan en zijn erg hard. De artsen zeggen dat het ontstoken klieren zijn, maar die heb ik dan dus chronisch al vier maanden. Wat te doen en wat te denken?

Gabrielle, 12-06-2008 19:41 #4
Ik heb al heel lang boven mijn oor een bobbel die af en toe erg jeukt. je ziet een gaatje zitten en als ik erop druk komt er een gelige stof uit dat ruikt. Ik heb er in principe niet echt last van, maar ben wel benieuwd wat het is en of ik er eens mee naar de dokter moet gaan.

Lia Vos, 17-05-2008 11:47 #3
Laurens, ik denk dat het huidsmeer is. Een schoonheidsspecialiste kan het je haarfijn uitleggen en ook behandelen. Succes, Lia Vos.

Fiirrii, 09-10-2007 09:35 #2
Ik wil graag info hebben over, verloop ziekteproces, en de meest voorkomende infecties bij kinderen!

Alvast bedankt
mvg :-)

Laurens, 15-01-2007 00:04 #1
Ik heb al een tijdje 2 plekjes (wang en nek), waar na hard duwen een soort wit uitkomt (geen pus), maar het ruikt wel. Soort vetachtige substantie wat er soms met kracht uitkomt. Ik kom dat niet tegen hier, maar weet iemand wat dit is?

Infoteur: Hbov
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!