InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Aandoeningen: astma

Aandoeningen: astma

Astma is een aandoening van de tractus respiratorius, oftewel een aandoening van de luchtwegen. Je kunt in verschillende mate last hebben van astma. Sommige mensen hebben er nauwelijks last van terwijl andere mensen er dagelijks klachten van kunnen ondervinden. Klachten passend bij astma zijn kortademigheid en benauwdheid. Deze verschijnselen treden vooral op in bepaalde omstandigheden zoals na inspanning of wanneer men in een rokerige ruimte is of bij erg koud en mistig weer.

Werking van de ademhaling

Om de aandoening astma beter te begrijpen, is een beter begrip van de ademhaling handig. Het ademhalingsstelsel bestaat uit een vertakkend stelsel van buizen die uiteindelijk uitmonden in de longblaasjes (alveoli). In de alveoli vindt de daadwerkelijke gaswisseling plaats. Hiervoor moet echter de lucht goed aangevoerd worden naar de longblaasjes. Voor het aanvoeren van lucht zorgen de luchtpijp (trachea) en bronchi. Bij astma kunnen de trachea en bronchi vernauwen, waardoor er minder goed lucht wordt aangevoerd naar de alveoli en minder goed lucht afgevoerd kan worden.

De klachten bij astma

Typische klachten die passen bij astma zijn kortademigheid met daarbij een piepende ademhaling op de borst. Daarnaast hebben mensen met astma ook veel last van slijmvorming met daarbij hoesten. Deze klachten komen aanvalsgewijs voor en worden afgewisseld met periodes zonder klachten.
De astmaklachten ontstaan doordat er sprake is van een inflammatoir proces (ontstekingsproces). Dit ontstekingsproces zorgt voor de aanmaak van histamine. Histamine heeft twee effecten op de bronchus:
  1. Bronchospasma
  2. Zwelling van de mucosa
De luchtwegvernauwing ontstaat doordat er bronchospasme (samentrekking van gladde spieren van de bronchus) ontstaan en zwelling van de mucosa (slijmvliezen) en een verhoogde slijmproductie. Dit proces wordt ook wel bronchiale hyperreactiviteit genoemd. Dit kan uitgelokt worden door diverse aspecifieke prikkels. Deze prikkels kunnen zijn; overgang van warm naar koud, overgang van koud naar warm, stof, rook, virale infecties, lichamelijke inspanning of bepaalde medicijnen.
Deze luchtwegvernauwing is echter reversibel. Deze vernauwing kan zo ernstig zijn dat ernstige obstructie van de luchtpijp, de bronchus ontstaat.

Hoe vaak komt astma voor?

De incidentie van astma, dit wil zeggen het aantal nieuwe gevallen, is ongeveer 3 per 1000 mensen per jaar. De nieuwe gevallen van astma betreffen vooral jonge kinderen. Onder de leeftijd van 15 jaar zie je dat astma iets vaker ontstaat bij jongens dan bij meisjes. Er is ook gebleken dat in hogere sociale klassen minder astma voorkomt dan in de andere sociale klassen. De prevalentie van astma, dat wil zeggen de hoeveelheid dat astma voorkomt, is ongeveer 30 tot 35 per 1000 mensen.

Behandeling van astma

Bij de behandeling van astma is het heel belangrijk dat er eerst ingeschat wordt wat de ernst van de aandoening is. Deze kan namelijk nogal wat verschillen per persoon. En daarmee verschilt de behandeling ook. Sommige mensen hebben geen medicamenteuze behandeling nodig. Adviezen kunnen dan voldoende zijn. Je kunt dan denken aan adviezen als niet beginnen met roken of stoppen met roken en vermijden van stoffen waar men allergisch voor is zoals huisdieren en huisstofmijt.

Wanneer er wel een medicamenteuze behandeling nodig is bestaat deze uit inhalatiemiddelen (pufjes). Je hebt inhalatiestoffen die de symptomen van astma tegen gaan maar je hebt ook inhalatiestoffen die preventief werken bij astma, dit zijn de zogenaamde ontstekingsremmers.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aandoening: AstmaAandoening: AstmaAstma is een chronische ziekte, en is een ontsteking aan de luchtwegen. Als mensen astma hebben worden ze kortademig en…
Chronische aandoening, astmaAstma is een chronische ontsteking van de luchtwegen. Vooral van de lagere luchtwegen, namelijk de longen. Mensen met as…
De symptonen en de behandeling van astmaAstma is een chronische ontsteking van de luchtwegen dat leidt tot een overdreven prikkelbaarheid van de luchtwegen. Een…
Astma: wat te doen bij een acute astma aanvalAstma: wat te doen bij een acute astma aanvalBij een astma aanval voelt men een voortdurende belemmering van een vrije ademhaling. Dit is meestal door een overgevoel…
Verschillen astma en COPDIedereen heeft wel eens van astma en COPD gehoord. Het zijn beide aandoeningen aan de luchtwegen. Wat veel mensen niet w…
Bronnen en referenties
  • Ziekten in de huisartspraktijk, E.H. van de Lisdonk, W.J.H.M. van den Bosch, A.L.M. Lagro-Janssen, vierde druk 1999

Reageer op het artikel "Aandoeningen: astma"

Infoteur: Wieschrijft
Laatste update: 29-05-2015
Subrubriek: Ziekten
Special: Ademhaling
Medische informatie…
Schrijf mee!