InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Niet Aangeboren Hersenletsel (N.A.H)

Niet Aangeboren Hersenletsel (N.A.H)

Niet Aangeboren Hersenletsel (N.A.H) Niet aangeboren hersenletsel (NAH) is de verzamel naam voor alle typen hersenbeschadiging die niet voor, tijdens of vlak na de geboorte zijn ontstaan. In dit artikel worden de verschillende oorzaken van NAH kort beschreven, ook kunt u lezen over de gevolgen en revalidatie na niet aangeboren hersenletsel.

Het ontstaan van niet aangeboren hersenletsel

Er is sprake van niet aangeboren hersenletsel (N.A.H.) als het gaat om een beschadiging aan de hersenen die niet voor, tijdens of vlak na de geboorte is ontstaan. Het hersenletsel kan ontstaan door een direct trauma of door een andere niet traumatische oorzaak.

Traumatisch hersenletsel
Dit kan bijvoorbeeld het gevolg zijn van een val met het hoofd op de grond of een auto ongeluk waarbij men met het hoofd tegen bijvoorbeeld de voorruit aan klapt. Ook kunnen gewelddadige acties zoals een klap tegen het hoofd, een pistool schot in het hoofd of messteken in het hoofd leiden tot N.A.H.

Hersenbeschadiging ten gevolge van trauma kan primair zijn, een beschadiging door het oorspronkelijke trauma die optreed op het moment van impact. Naast deze beschadiging kan ook een secundaire beschadiging optreden, dit ontstaat door gebeurtenissen in de hersenen na het trauma, bijvoorbeeld bloedingen, verhoogde druk of oedeem.

Niet traumatisch hersenletsel
Niet traumatisch hersenletsel ontstaat ten gevolge van een onderliggend ziektebeeld. Voorbeelden hiervan zijn bacteriële of virale infectie, hersen infarct, multiple sclerose, ziekte van altzheimer, tumoren, overmatig alcohol of drugs gebruik, Creutzfeld-Jacob en zuurstof gebrek. Bij al deze ziekten worden de hersenen in meer of mindere mate beschadigd en deze schade is onherstelbaar.

Gevolgen van niet aangeboren hersenletsel

Als iemand ten gevolge van een van de hierboven genoemde oorzaken NAH krijgt heeft dit natuurlijk een enorm effect op zijn/haar leven. Naast de persoon zelf ondervinden mensen in de directe omgeving ook gevolgen van de NAH.

Gevolgen voor de persoon zelf
Omdat de ernst en de plaats van het hersenletsel van per persoon kunnen verschillen heeft ook niet iedereen met N.A.H. dezelfde verschijnselen en gevolgen. Veel mensen met N.A.H. hebben problemen met de motoriek, waaronder het lopen of de controle over de handen. Ook komen vermoeidheid, hoofdpijn en concentratie problemen veel voor. Daarnaast kan een persoon met N.A.H. last hebben van geheugenproblemen, vertraagt denkvermogen en problemen bij het praten. Naast lichamelijke beperkingen hebben veel mensen met N.A.H. vooral in de eerste periode na het letsel last van depressie en verlies van zelfvertrouwen.

Veel mensen met N.A.H. hebben ook problemen met het inplannen van taken, voor het hersenletsel waren deze taken immers sneller gedaan dan na het hersenletsels. Dit kan vooral in de periode vlak na het ontstaan van het hersenletsel tot veel frustratie leiden.

Gevolgen voor de omgeving
Naast de gevolgen voor de persoon die N.A.H. heeft, zijn er natuurlijk ook gevolgen voor de directe omgeving. Door het hersenletsel verandert de persoon, ook kunnen niet alle mensen met N.A.H. alles nog zelfstandig doen en hebben sommige mensen hier dus hulp bij nodig. Voor de directe omgeving, ouders, broers/zussen, partner, kinderen, kan het ook erg moeilijk zijn om te accepteren dat de persoon die ze kenden voor het N.A.H volledig veranderd is.

Revalidatie na niet aangeboren hersenletsel

De revalidatie begint al tijdens de acute behandelingsfase. Zodra de conditie van de patiënt verbeterd wordt een persoonlijk revalidatie programma opgesteld die wordt gebaseerd op de ernst en aard van het letsel, de ontstane beperkingen, gezondheidstoestand van de patiënt en de directe omgeving.

Het doel van de revalidatie is om te zorgen dat de levenskwaliteit van de persoon zo goed mogelijk is. Hiervoor wordt gezorgd dat de persoon zo veel mogelijk zelfstandig wordt, hiervoor wordt niet alleen begeleiding bij fysieke revalidatie maar ook bij emotionele en sociale problemen.

De hersenen zitten ingewikkeld in elkaar en op het gebied wan de werking van de hersenen is nog lang niet alles bekend. Vele studies hebben aangetoond dat beschadigde of vernietigde hersencellen niet meer kunnen herstellen. Toch blijkt gedeeltelijk herstel mogelijk omdat bepaalde hersengebieden functies kunnen compenseren of kunnen overnemen van beschadigde gebieden.
© 2008 - 2014 Zephyrmerel, gepubliceerd in Ziekten (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Voor en door mensen met NAH en Cerebraal lotgenoten.
Gerelateerde artikelen
Niet-aangeboren hersenletsel (NAH)Niet-aangeboren hersenletsel (NAH)Niet-aangeboren hersenletsel is een hersenbeschadiging die verworven is, die men tijdens het leven oploopt. Niet aangebo…
Glasgow coma schaalGlasgow coma schaalDe Glasgow coma schaal is een meetmiddel waarmee men de mate van bewustzijn bij mensen met hersenletsel kan meten. De Gl…
Onderwijs aan kinderen met hersenletsel schiet tekortOnderwijs aan kinderen met hersenletsel schiet tekortHet onderwijs aan kinderen met hersenletsel schiet tekort. Dat is de uitslag van een onderzoek naar de onderwijspraktijk…
Omgaan met niet-aangeboren hersenletsel: tips en adviezenHoewel verschillende soorten hersenletsel allerlei verschillende stoornissen geven, zijn er veel overeenkomsten in de la…
Hersenkneuzing en nazorg door NAHBij een hersenkneuzing raakt (in tegenstelling tot een hersenschudding) het hersenweefsel beschadigd. Dit kan bijvoorbee…

Reageer op het artikel "Niet Aangeboren Hersenletsel (N.A.H)"

Reacties

Schreurs, Nicole, 28-11-2013 19:13 #9
Ik heb langdurig (28 jaar) drugs gebruikt, hard-drugs, kun je als gevolg daarvan, N.A.H krijgen?

Janice, 10-05-2012 23:40 #8
Hallo ik heb op dit ogenblik advies van jullie nodig, mijn moeder ligt nu in het ziekenhuis voor haar leve te vechten. Scan wijst uit de ze een hersenbeschadiging heeft opgelopen.z
Ze kon niks doen, ze was helemaal verlamd, nu kan ze praten, bewegen door zuurstof in te ademen. Zodra de zuurstof wordt weggehaald dan kan ze weer niks doen, alleen haar ogen bewegen en haar hart klopt. Ik ben van Suriname, mag en kan ik graag advies van jullie wat we verder moeten doen voor mijn mama?

Anne, 15-03-2012 20:30 #7
Ik hoop dat je intussen uitgevonden hebt waarom je gered bent. Ieder mens is door God gemaakt met een bepaalde bedoeling. Als je de hemel hebt gezien, mag je er ook op vertrouwen dat er een God is die je leven zin wil geven. Vraag hem om je te leiden in een mogelijke zoektocht.

A., 26-07-2011 22:05 #6
Ik ben in mei 2010 gered van de dood. Nadat ik met hevige hoofdpijn met de ambulance naar het ziekenhuis ben gereden kwamen ze er daar achter dat ik een cyste in mijn hoofd had, deze zat er al sinds mijn geboorte maar mijn huisarts nam mijn hoofdpijnklachten niet serieus. De cyste is verwijderd maar sinds de operatie heb ik geen zin meer in het leven hier op aarde omdat ik weet dat er een heuze hemel bestaat! Toch weet ik dat ik niet voor niets gered ben maar wat nu? Hoe krijg ik weer zin in mijn leven?

M. van der Scheer, 16-07-2010 18:08 #5
Graag zou ik willen weten of er hersen letsel kan ontstaan na een burn-out.
Ik heb verschillende soorten trauma's meegemaakt voor en tijdens een scheiding waarbij gedeelten van mijn hoofd verdoofd waren. Soms hoor ik ook een soort tikjes in mijn hoofd, meestal als ik op bed lig. Ik zou hier graag wat meer over willen weten.

Cindy Nijsten, 06-06-2010 16:33 #4
Hoi, m'n vader is 8maand geleden op z'n hoofd gevalle waardoor hij een ernstig schade aan z'n hersen heeft waardoor hij nu iemand andere's is hij kan niemeer zoals iemand normaal hij draagt pamper's hij drinkt in gedikt heeft slikproblemen jullie kunne iets of wa een normaal leven hebbe hij weet zelfs nog nie eens welk jaar of maand we z'n:-( en je krijgt van de buite wereld totaal geen hulp hoor

Jan, 08-01-2010 10:49 #3
Hallo,

Ikzelf, ben in het jaar 2007 angevallen door een hond waarbij ik zeer ernstig verwond raakte, door deze aanval van een hond ben ik al 7x geopareerd en nu zit ik nog steeds in de revalidatie daar kreeg ik te horen dat ik mijn werk niet meer kan uitvoeren dit omdat mijn geheugen en de vele pijnen die ik elke dag ondergaat het niet meer toestaan, iets wat ik nog steeds niet kan begrijpen, van de eene op de anderendag ben je een toetaal andermens geworden alles ben ik kwijt een hoop vrienden mijn werk mijn hoby's noem het maar op voor mijn is het moeilijk maar voor mijn gezin ook, nu ben ik op het einde gekomen dat ik het moet accepteren iets waar ik het zelf erg moeilijjk mee hebt ik heb hier niet om gevraagd iets wat buiten mijn schuld om is gebeurd en je hele leven ligt op zijn kop niet alleen die van je zelf maar ook van de mensen om je heen.

ik hoop van harte dat het jullie inmiddels beter gaat en geef de moet niet op,

Met vriendelijkegroet vanuit Arnhem,

Tineke Oornink, 26-09-2009 17:54 #2
Hoi patricia ik heb ook nah door een ongeluk ik ken het gevoel uit duizende van je heb jij ook in coma gelegen ik wel 9 dagen hee voeg me even toe op tinekeoornink@hotmail.com kunnen we samen knokken groetjes tineke en sterkte he

Patricia, 05-07-2008 03:22 #1
Hallo,

Ikzelf, heb NAH na een zwaar auto-ongeluk.
Voor mij is het l moeilijk, maar nog moeilijker voor mijn vriend, omdat ik kwa persoonlijkheid veel verandert ben.
Ben ook depressief.
Omdat ik het nog niet wil erkennen dat ik t heb.
En de dingen niet meer zo kan doen als voor t ongeluk.
Ik hoop via deze site, wat meer informatie te kunnen ontvangen en tips.

Alvast bedankt,

groetjes patricia

Infoteur: Zephyrmerel
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 9
Medische informatie…
Schrijf mee!