InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Oorontsteking bij volwassenen

Oorontsteking bij volwassenen

Oorontsteking bij volwassenen Ondanks het feit dat oorontsteking bij kinderen meer voorkomt dan bij volwassenen, is het voor volwassenen belangrijk om te weten dat het ook bij hen kan ontstaan. Oorontsteking wordt veroorzaakt door een infectie aan de buis van Eustachius, vlakbij het binnenoor.

De buis van Eustachius

Deze vormt de verbinding tussen het binnenoor en de neusdoorgang en zorgt ervoor dat vloeistof uit de oren wordt afgevoerd en heeft tevens als functie, dat de druk aan de binnenkant van het lichaam gelijk wordt gehouden aan de druk van buitenaf, maar indien zich vloeistof of slijm ophoopt in de buis van Eustachius, kan er makkelijk een ontsteking ontstaan.

Er zijn veel situaties denkbaar waar bij een oorontsteking bij volwassenen kan ontstaan. Bij een verkoudheid is het mogelijk dat zich vloeistof verzamelt in de buis van Eustachius. Een volwassene hoeft niet noodzakelijk ziek te zijn om een oorontsteking te krijgen. Vaak wordt de ontsteking veroorzaakt door slijm die in de buis van Eustachius wordt geblazen bij het neus snuiten of door het niet verwijderen van vocht uit de oren na het douchen.

In één op de vier gevallen bij kinderen, wordt de oorontsteking niet veroorzaakt door een bacteriële infectie, maar door een virus. Virussen zijn ook vaak de oorzaak voor oorontstekingen bij volwassenen. Virusinfecties zijn over het algemeen veel moeilijker te bestrijden.

Complicaties bij volwassenen

Alhoewel infecties soms vanzelf weer over gaan, moet men wel rekening houden met complicaties. Indien deze complicaties in een vroeg stadium worden bestreden kunnen ze eenvoudiger ondervangen worden. Complicaties die betrekking hebben op oorontstekingen kunnen de volgende zijn: vocht in het oor,druk op het oor en pijn.

De reden waarom er druk en pijn kan zijn, is dat er een zwelling plaats vindt vanwege de ontsteking en er vocht wordt opgesloten. Deze zwelling drukt dan in het oor.

Een andere complicatie kan zijn een tijdelijke doofheid. Het geluid van buitenaf wordt dan tegengehouden door de zwelling in het oor, maar er zal geen schade worden toe gebracht aan het binnenoor indien de infectie wordt behandeld. Maar zelfs nadat de druk is afgenomen en de infectie is bestreden kunnen er nog vochtophopingen plaats vinden in delen van het oor.

Infectie behandelingen

Of het nu een bacteriële of een virus infectie betreft een infectie kan worden bestreden. Bij een bacteriële infectie is antibiotica noodzakelijk. Gelukkig zijn deze infecties makkelijk te behandelen.

Virus infecties zijn echter gecompliceerder voor wat betreft de behandeling, en soms is een myringotomy noodzakelijk, dit is een kleine operatie waarbij een klein plastic buisje in het oor wordt aangebracht. Dit fungeert als een afvoer om de druk die door de infectie wordt veroorzaakt af te bouwen. Het zorgt tevens voor de afvoer van het vocht wat zich nog in het oor bevindt. Dit kleine buisje blijft niet permanent zitten, het valt er na een tijdje vanzelf uit.

Preventie

Preventie tegen oorontsteking bij volwassen is eenvoudig. Neus spray verwijdert bacteriën en pollen die een ontsteking kunnen veroorzaken. Zelfs allergische stoffen kunnen op deze manier worden verwijderd. Het belangrijkste element in neus sprays is xylitol, wat op een natuurlijke manier de bacteriën bestrijdt voor dat ze de kans hebben om in het oor een ontsteking te veroorzaken.

Kauwgom waarin xylitol is verwerkt kan ervoor zorgen dat de druk verdwijnt en de pijn afneemt, terwijl de xylitol die in de mond en keelholte vrijkomt er voor zorgt dat voorkomen wordt dat de bacteriën passeren op weg naar het oor.
Studies hebben aangetoond, dat het gebruik van kauwgom met xylitol de kans op oorontstekingen reduceert.
© 2008 - 2014 Costaric, gepubliceerd in Ziekten (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Oorontsteking van het middenoor, symptomenOorontsteking van het middenoor, symptomenDe symptomen van een oorontsteking van het middenoor zijn een pijnlijk gevoel in het oor en het gevoel van druk dat op h…
Oorontsteking: middenoorOorontsteking: middenoorDe meest voorkomende vorm van oorontsteking is een oorontsteking van het middenoor. Bij kinderen komt een oorontsteking…
Het voorkomen van pijn in oren bij vliegenHet voorkomen van pijn in oren bij vliegenVliegen is voor veel mensen geen pretje. Dat komt, omdat veel mensen last hebben van pijn in hun oren wanneer het vliegt…
Oorontsteking kinderen: klachten en behandelingOorontsteking kinderen: klachten en behandelingOorontsteking of Otitis Media komt vooral bij jonge kinderen voor. Dit komt doordat bij kinderen de buizen van Eustachiu…
Zelf sorbet makenSorbets zijn op ijsjes lijkende versnaperingen die de vertering bevorderen. Ze worden idealiter tussen het voor- en het…

Reageer op het artikel "Oorontsteking bij volwassenen"

Reacties

Guido Kokkelkoren, 13-04-2014 21:17 #42
Ruim 3, bijna 4 weken geleden oorpijn gekregen i.c.m. zeer slecht gehoor aan
linkerkant tot nu zelfs doofheid verschijnselen. 1,5 week huisarts geweest, geen middenooronsteking, maar ontsteking aan trommelvlies. Heeft iemand hier verder nog ervaring mee… hoelang blijft die doofheid? Wordt er echt gek van, wat is fatsoenlijk gehoor toch luxe!

Tommy, 03-02-2014 15:47 #41
Goedemiddag,
Telkens als ik mijn kaken om mekaar klem lijkt het alsof er in mijn linkeroor lucht naar buiten wordt geblazen. Bij het eten doet dit van tijd ook wel wat pijn, soms zelfs genoeg om niet meer aan die kant te kunnen kauwen.
Is dit een oorontsteking of zit het probleem eerder in het kaakgericht. Kwestie van de juiste arts te raadplegen.

Alvast bedankt!

Groeten,
Tommy

Jasmijn, 30-06-2013 01:03 #40
Hoi, ik vind het fijn om de berichten anderen te lezen. Ik heb al ruime tijd last van middenoorontsteking. Dit is nu mijn derde keer. Er zal weer geopereerd worden. Ik ben benieuwd hoe dat gaat en wat ervoor eventuele complicaties kan komen. Hopelijk is dit de laatste keer. Hopelijk doen ze een kunstschedel tussen mijn middenoor en mijn hersenvlies. Er is bij mijn een stuk bot weggesleten door de ontsteking. Ik zal het wel zien wat voor bouwinstructie in mijn oor komt. Ik word geholpen in het VU ziekenhuis te Amsterdam.
Succes voor iedereen die al last hebben en voor mensen die last van krijgen!

Remco, 19-06-2013 09:20 #39
Ik heb net een oorontsteking achter de rug, en ben pas 16. Ik hoor nu 1 week na de ontsteking nog steeds slecht en heb een aanhoudende pieptoon in mijn oren. iemand tips?

Stefan, 23-05-2013 08:42 #38
Heb sinds mijn kinderleeftijd altijd last van oorontstekingen gehad nu op mijn 41ste nog steeds met enorm etterverlies links… doofheid… evenwichtstoornissen en ben het steeds indruppelen kotsbeu want helpt echt niks…

Sirous, 17-04-2013 05:20 #37
Ik had middenoorontsteking, chronisch, ben geopereerd en een implantaat in mijn oor geplaatst om beter te kunnen horen, maar blijkbaar dat zit niet op zijn plaats en moet ik voor tweede keer geopereerd worden. ik hoor veel minder dan voor de operatie. wij zijn nu 6 weken na de operatie en dat verstopte gevoel in mijn oor is niet weg. is er iemand die zo iets heeft mee gemaakt of weet meer er over?

Lobo, J. E., 09-04-2013 07:42 #36
Ik heb vooral aan mijn linkeroor pijn en is soms door houding, denk ik, last van alsof er
vocht inzit. bij het blazen door mijn neus, (als de druk in een vliegtuig) komt er even een verlichting. bij te lang wachten is het alsof ik eevenwichtstoonis heb. Het is ontstaan in een klimaat waar 32 gr is en vochtig en nu weer in Nederland, blijf ik het houden, ondanks het gebruik van Otrivin, 6x p.d. nu al vier dagen lang. Kan iets dergelijks bij een leeftijd van 76 jr. lang duren en wat voor gevolgen kunnen er komen? Reactie infoteur, 09-04-2013
Jose Henny,

Het lijkt me het beste om even een bezoek aan de huisarts te brengen, en deze er even naar laten kijken.

Sterkte

Meijer, 02-11-2012 14:33 #35
Ik heb een middenoorontsteking en een luchtweg infectie. Kreeg medicijn, brufen en ibuprofen. Het duurt nu 14 dagen dat ik beide ontstekingen heb. Kan dat nog even duren? Gebruik ook otrivinneusspray.

Coby, 16-10-2012 15:03 #34
Ik heb gisteren buisjes geplaatst in beide oren, nu heb ik gehoorverlies, is dat tijdelijk?

Marina, 02-10-2012 18:52 #33
Tijdens het kauwen van me voedsel en doorslikken kreeg ik onverwachts een pijnscheut in me rechter oor! kan het begin zijn van een infectie? Moet ik er gauw mee naar de dokter? Wie heeft dit probleem ook?

Carmen, 13-08-2012 13:45 #32
Ik loop al enige jaren met gehoor problemen. Paar keer per jaar buisjes. In het begin werkte dit uitstekend. Langzamerhand ging het steeds minder goed. Momenteel heb ik sinds februari een buisje in mij linkeroor. Ga regelmatig terug omdat het oor/ buisje vol.komt te zitten met slijm. Dit wordt eruit gehaald en mag ik terug naar huis. Onlangs mijn immuunsysteem gecontroleerd en hiermee is alles goed. Dus puur KNO problemen. Kreeg ruim vijf weken geleden nieuwe medicatie. Allergie pillen en neusspray ipv de vertrouwde flixonaise. Momenteel heb ik zoveel.last. het is alsof er een gezwel in mijn linkeroor zit. Kloppend en pijn. Gelukkig voor mij moet ik morgen voor controle terug
naar de kno. Krijg steeds meer het gevoel dat niets meer help. Wil dat zeggen hiermee moet lwren

Marianella de Caster, 08-08-2012 11:52 #31
Kan er met een oorontsteking gevlogen worden?

José, 12-07-2012 09:40 #30
Hallo,
Een late reactie Claudia, met mijn oor is het redelijk goed gekomen. Maar pas na een half jaar. Het oor heeft wel gehoorschade opgelopen helaas, maar ik hoor er tenminste weer wat mee. Ik heb nu wel veel vaker oorpijn!

Eddy Hassan, 07-05-2012 01:25 #29
De pijn is redelijk weg. Mijn oor loopt nog een beetje. MAAR wat ik mijn zorgen over maakt is, dat ik constant ruis op mijn oor heb. (ben nog met kuur bezig) gaat dat weg? of is mijn oor beschadigd? (maak mijn zorgen)

Peter, 19-02-2012 16:23 #28
Bij trainen voor een marathon, 1x/week 3-4 uur hardlopen kreeg ik een otitis media (beiderzijds)en een otitis externa (beiderzijds). Nooit eerder gehad.

De buitenoorontsteking viel op en de middenoorontsteking (otitis media) werd pas na 3 mnd ontdekt. Wat ik voelde klopte ook niet met hoe mij oor eruit zag. Ik heb nooit eerder een middenoorontsteking gehad en ben ouder dan 35 jaar.

Bij de anamnese vd huisarts komt langdurig sporten niet voor als oorzaak van een middenoorontsteking. Dus, speciaal voor de marathonlopers, zie hierboven.
Het begon met wat vocht in het oor tegen het eind vd training. Het vocht liep, in tegenstelling tot anders, niet spontaan weg. Daarna heb ik nog verscheidene malen getraind.
Ook kreeg ik een buitenoor oorontsteking, wat de reden was om maar de huisarts te gaan.
Dit was duidelijk en de diagnose was gauw gesteld, dwz die vd buitenoorontsteking. De buitenoorontsteking ging ook moeilijk helemaal weg, er bleef steeds restverschijnsel achter.

Literatuurtip: NHG standaard, een richtlijn voor huisartsen. Door het verhaal kon je de diagnose otitis media ook stellen.

Hoe krijg ik mn oren open:
- Onder de warme douche (met rubberoordoppen besmeurd met vaseline tegen de buitenoorontsteking). Het gutst er werkelijk uit.
- Oorwarmers op.

Lonneke, 11-12-2011 18:27 #27
Oorontsteking, en wat er echt helpt. Niet zoveel heb ik het idee. Je moet een goede techniek ontwikkelingen om je oren open te krijgen. Je houdt je neus dicht en zorgt dat er flink wat vocht in je mond zit, houd je adem in, en pers zoveel mogelijk lucht door je oren naar buiten. Daarna slik je pas. Dit kan flink knallen, pijn doen en de druk in je oren verplaatsen. Het lijkt zelfs of je oren er dichter van gaan zitten, maar op den duur moeten ze weer open gaan. En geduld is een schone zaak, maar het blijft oervervelend en erg eenzaam in je piepende en bonkende hoofd.

Shirley Jane, 28-10-2011 10:46 #26
Goedendag. Ik was even benieuwd of iemand ook nog iets anders weet tegen het vocht in je oor. Ik ben nu 2 weken doof en wil graag het vocht eruit hebben. heb neusspray gebruikt, maar dit mag maar max 1 week en kaugom helpt bij mij ook niet echt. Ik ben super duizelig van dat dichte oor. heeft iemand nog een andere oplossing?

Doortje, 23-08-2011 23:12 #25
Ik lees hier dat sommigen de hele dag in bed liggen met een oorontsteking. Niet doen, je kunt beter je hoofd rechtop houden (dus ook zittend in bed slapen 's nachts). Dat vermindert de druk op je oor = minder pijn. Bij mij hielp het ook om heen en weer te lopen en te neuriën.

Sabina, 08-08-2011 12:29 #24
Nou lig nu dus ziek in bed. Vanmorgen naar de huisarts geweest en heb aan alle 2 mn oren een ontsteking, maar rechts is erger. Mijn kaak doet ook zeer en krijg mn kaak ook niet op elkaar.jeetje mina wat doet dit zeer. Lees dus dat kauwgum moet helpen. Zo irritant dat ik niks hoor.

Trudy, 26-07-2011 21:33 #23
Xylitol is een zoetstof, een suikervervanger. Volgens mij wordt er in dit artikel xylometazoline bedoeld. Xylometazoline (in neusspray/-druppels) zorgt ervoor dat het slijmvlies in de neus- en kaakholtes slinkt en het slijm dat ook achter in de holte, oftewel helemaal achterin je oor, van binnen uit, zit, makkelijker afgevoerd kan worden.

Marjo, 22-07-2011 13:59 #22
Claudia, je zou eens kunnen proberen om op maat gemaakte oordopjes te gebruiken tijdens contact met water, bijvoorbeeld zwemmen of douchen. Bij mij is de oorontsteking inmiddels over en mijn gehoor is weer zoals voorheen. Dit alles heeft wel bijna 2 maanden geduurd.

Jeffrey, 01-07-2011 16:36 #21
Sinds gisteren ineens zeer ontstoken oor. Het zit niet heel erg diep gelukkig, maar in de gehoorgang. Mochten mensen eveneens daar een zwelling hebben zal dit geen gevolgen hebben voor je latere gehoor. Die zwelling sluit je gehoorgang af waardoor je simpelweg minder hoort. Heb vanmorgen druppels gekregen, hopelijk werken die dingen snel. De pijnstillers gaan er hier ook maar al te graag in en dat in bed liggen is ook op den duur zo saai. Sterkte in ieder geval voor iedereen die er last van heeft!

Claudia, 30-06-2011 18:02 #20
Ik heb van kleins af aan al regelmatig last van oorontsteking en het word alleen maar met de tijd erger! Vroeger inderdaad dol op zwemmen, was niet uit het zwembad te slaan. Ik ben nu 25 en heb al 6 jaar niet meer gezwommen omdat ik gewoon bang ben!
Toch vorig jaar nog gehad, en zeer ernstig. Het kwam binnen een paar ineens opzetten s'nachts. Het trok helemaal door naar mijn kaak en gezicht, die ook opgezwollen was.
Naar de huisartpost, simpele druppels gehad. Dag daarna naar dokter, andere druppels. dag daarna, met spoed naar KNO arts! Ik heb pijnstillers weg zitten eten alsof het mijn avondeten was! Dit hoop ik echt nooit meer mee te maken, je gaat kapot van de pijn! Maar geen idee hoe ik dit nu kan voorkomen?

Marjo, 18-06-2011 18:34 #19
Mijn linkeroor zit ook al 3 weken "dicht" sinds een onschuldige oorontsteking (zelf veroorzaakt door gebruik van een wattenstaafje!) die maar niet met AB wil genezen. 2 verschillende soorten oordruppels gehad, Dit gaf gruwelijk veel pijn en geen verbetering. Daarna AB kuur, ook daarmee heel veel pijn en geen verbetering. Zelfs zware pijnstillers kregen de pijn maar voor een paar uur per dag/nacht onder controle. Inmiddels bij KNO arts in behandeling.
Ik maak me alleen zo'n zorgen over of mijn gehoor nog wel ooit terug komt…
Kan iemand mij zijn/ haar soortgelijke ervaring vertellen?
(Ben ook benieuwd naar hoe het bij José, die op 21-11-2010 een soortgelijke ervaring hier op dit forum heeft gemeld, verder is verlopen)

Hallaert, 01-05-2011 10:56 #18
Voltaren 100 in supotabs werken ook zeer snel tegen de pijn in oor als je vocht in je oor heb en die zit ontstoken
na 10 min pijn weg!

Linda, 08-04-2011 10:02 #17
Heb nu bijna 2 weken oorontsteking. Nu antibioticakuur, pijn weg, maar gehoor ook nog steeds. Niet handig met een pasgeboren baby'tje. Nu is mijn vraag: hoe krijg ik zo snel mogelijk mijn gehoor weer terug?

Marja, 04-12-2010 21:50 #16
Heb al ruim 4 weken een oorontsteking in het buitenoor als gevolg van eczeem. tweemaal antibiotica gehad en nu ruim een week antibiotica druppels. Veel pijn ook in mijn hals en voel mij vreselijk beroerd. medicijnen lijken niet aan te slaan. Kan iemand mij helpen of advies geven.

Ronald, 24-11-2010 17:25 #15
Ik heb dat twee jaar geleden ook gehad en dacht dat ik doof zou worden aan een kant. Maar naar drie maanden was mijn gehoor weer terug maar wat minder qua volume. Het zal echter nooit meer zo worden als voorheen. Sinds gisteren heb ik in herzelfde oor weer een ontstekeing en hoor nu ook weer minder.

José, 21-11-2010 11:07 #14
Ik ben na een flinke middenoorontsteking al drie weken doof aan mijn rechteroor. Ik hoor echt helemaal niets met dit oor. Heb antibioticum gehad tegen de ontsteking en vraag me nu af of mijn gehoor nog terugkomt.

Nettie, 26-10-2010 16:02 #13
Al vier dagen heb ik ontzettende helse stekende pijn in mijn oor ga echt door de grond
ben bij huisarts geweest antie bionica en oor druppels gekregen maar het knap niet echt op mij
oor is ook hard aan het suisen en zit dicht slaat ook op mijn ogen en ben wat licht in het hooft is het raar als ik de arts weer raad pleeg

B-Bosma, 17-10-2010 23:54 #12
Is het normaal dat ik met oordruppels bij oorontsteking na 4 dagen een loopoor heb het stinkt erover.bernadet

Gabriella, 16-09-2010 16:35 #11
Dit is een heel interessant onderwerp

Albert, 14-07-2010 08:20 #10
Bij mij is volgens de kno arts de buis van eustagius verstopt, en heb hierdoor pijnklachten onder mijn rechter oog, er is al een ctscan gemaakt, en de holtes zijn schoon, verder kan de kno arts er niets aan doen, volgens hem moet ik maar flink kauende beweging maken, of kauwgum nemen, maar mijn klachten gaan niet over, loop al langer dan een jaar bij de kno arts, en die heeft geen oplossing, wie kan mij helpen?

H. van der Werf, 15-06-2010 12:20 #9
Al meer dan een half jaar heb ik last een telkens terugkerende ontsteking van mijn rechter oor, waarvoor ik ook regelmatig door een KNO-arts word behandeld. De bijverschijnselen zijn zwelling van de rechter kant van mijn gezicht en pijn bij kauwen en slikken. Voor zover ik weet heb ik altijd zeer nauwe gehoorgangen gehad die alleen in een kliniek kunnen worden schoon gemaakt. Wat zijn mijn alternatieven?

Mark, 28-01-2010 08:18 #8
Nu schiet mij te binnen dat ze allebei besmet zijn met het herpesvirus. En de vraag wat nu door mijn hoofd spookt ben ik besmet en heb ik het virus in mijn oor? KAN DIT?

Dit is mogelijk. Besmetting kan echter slechts plaats vinden als er sprake was van actieve blaasjes of wondjes bij de andere partij. Reactie infoteur, 28-01-2010
Mark,

Bedankt voor je reactie.

Jet, 27-01-2010 21:11 #7
Vanmorgen bij de huisarts geweest, ivm oorpijn. Het wordt wel oorgriep genoemd, er zit een blaas in mijn oor, het ziet er niet goed uit.Ik slik ibuprofen en paracetamol, en gebruik neusspray. Maandag had ik neusspray flixonase van een collega/vriendin gekregen, want dat had bij haar dochter en bij haar een x geholpen ivm de(voorholte) hoofdpijn die ik had. Nu schiet mij te binnen dat ze allebei besmet zijn met het herpesvirus. En de vraag wat nu door mijn hoofd spookt ben ik besmet en heb ik het virus in mijn oor? KAN DIT?

C. V. Doorn-Krijgh, 29-10-2009 18:26 #6
Ik ben sinds +/- 1 jaar behoorlijk doof, nu heb ik sinds een paar dagen steeds erger wordende oorpijn. De oorsmeer is niet bruin maar wit en dit is ook al geruine tijd. Paracetamol helpt niet, is er een ander middel wat ik gebruiken kan om een eventuele infectie te voorkomen?

Anja, 12-10-2009 18:35 #5
Hoi heb ook vocht in de buis van Eustachius, dit is al weken aan de gang, Maar is het ook normaal dat het slikken pijn doet.Ook met drinken is het pijnlijk. Reactie infoteur, 12-10-2009
Anja,
Breng eens een bezoekje aan je huisarts.

Succes

Eva, 27-05-2009 20:19 #4
Bij oorontstekigen ligt de oorzaak ook vaak bij verkoudheid. Het oor raakt verstopt en dit geeft een zeer vervelend gevoel. Soms kan een neusspray hierbij helpen, omdat de verstoppig van binnenuit wordt opgelost (ook als je het gevoel hebt wel vrij te kunnen ademen). Vraag wel even advies aan de apotheker of huisarts. Ook stomen met dampo of kamille o.i.d. kan helpen. Heeft iemand anders nog tips om de pijn en druk te verminderen? Ik heb op dit moment oorontsteking en gebruik oor- en neusdruppels en paracetamol tegen de pijn. Heeft iemand anders nog tips om de pijn te verminderen? De tip van sterke drank in het oor heb ik al gehoord, maar dit lijkt me zelf niet zo verstanig haha.

Harry, 27-05-2009 10:41 #3
Ik heb regelmatig last van ontstoken buis van eustachius. Niet echt oorpijn. Gevolg is o.a. dat ik geen druk kan nivelleren. Ik gebruik op doktersadvies Nasonex, wat naar mijn gevoel niet echt helpt. Ook op dit moment heb ik er weer last van. Echter as. vrijdag moet ik gaan vliegen. Zijn er risico's of bestaat er iets wat de buis van eustachius vrij maakt? Reactie infoteur, 27-05-2009
Als je a.s vrijdag gaat vliegen, is het wel kort dag. Maar ik zou proberen morgen nog even bij de huisarts langs te gaan. Hij is op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en kan je mischien nog iets voorschrijven. In ieder geval een goed en veilige vlucht toegewenst.

Madelin, 10-04-2009 22:24 #2
Er wordt hier erg positief gesproken over xylitol.
Maar in welke hoeveel heid kunnen we xylitol veilig gebruiken? Dokter adviseertd niet langer dan 3 dagen xylitol te snuiven maar vergeet daatbij te vragen of ik nog andere produkten met xylitol gebruik.
xylitol is helemaal niet natuurlijk maar syntetisch en is jaren geleden al door de FDA als kankerverwekkend bestempeld!
Veroorzaakt metabole aandoeningen, nierstenen, misselijkheid, verstoord het orientatie vermogen, flauwvallen en zelfs overlijden.Dit is wel even meer dan de misselijkheid of diaree die bij de bijsluiter vermeld staat.
Raar toch dat niemand zich hier wat van aan trekt.
Wat ook helpt is een zoutoplossing opsnuiven, dit reinigt de neus en en verminderd de zwelling van de slijmvliezen.
Spray met xylimetaziline gaat de slijmvliezen juist meer irriteren bij telang gebruik. Dan lijkt het alsof je nogsteedfs de zelfde problemen hebt met je neus en je oren maar deze keer wordt het veroorzaakt door het medicijn wat je gebruikt! Reactie infoteur, 11-04-2009
Bedankt voor je reactie. Het is zinvol om zo veel mogelijk informatie te verzamelen, en bij twijfel altijd je huisarts te raadplegen. En inderdaad aan elk voordeel zit vaak een nadeel.

M. K. Lotens, 02-03-2009 22:35 #1
In het artikel is niet gesproken over het trommelvlies. Het trommelvlies is bij mij iets naar binnen 'getrokken' vlgs. huisarts. Verder doof, veel, vaak en hard oorsuizen, en kleine pijnprikkels. De huisarts verwees mij naar de kno-arts waar ik over 1 week terecht kan. Dit alles betreft mijn linker-oor en dit al enkele maanden. Is deze gang van zaken juist? Reactie infoteur, 03-03-2009
Het is heel verstandig om hiervoor een KNO arts te consulteren.Hij/zij zal op basis van de klachten een goede diagnose kunnen stellen. Succes!

Infoteur: Costaric
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 42
Medische informatie…
Schrijf mee!