InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Acute blindedarmontsteking (appendicitis)

Acute blindedarmontsteking (appendicitis)

Acute blindedarmontsteking (appendicitis) Acute blindedarmontsteking is een ontsteking van de blindedarm (appendix), het smalle, vingervormige aanhangsel aan het einde van de eerste opgaande deel van de dikke darm, rechtsonder in de buikholte. Dit kleine rudimentair orgaantje kan voor flink wat overlast zorgen.

Blindedarmontsteking

Hoewel de blindedarm een rudimentair orgaan is (zonder bekende functie), kan het wel aangetast worden. Een blindedarmontsteking is de meest voorkomende reden voor een buikoperatie ter wereld. Als deze ontsteking niet onmiddellijk wordt behandeld, bestaat de kans dat de ontstoken appendix barst, waardoor ontlasting uit de darm in de buikholte terecht komt. Dan ontstaat gewoonlijk een levensbedreigende buikvliesontsteking (peritonitis), maar door inkapseling van de infectie kan er ook een abces ontstaan.

Bij oudere mensen komt blindedarmontsteking weinig voor en de symptomen zijn vaak mild, zodat de diagnose van de acute fase vaak gemist wordt. Ouderen lopen daarom meer risico op een buikvliesontsteking of een abces.

Symptomen van blindedarmontsteking

Er zijn heel veel symptomen die kunnen wijzen op een (acute) blindedarmontsteking. Bij jonge kinderen of mensen boven de 65 jaar, kunnen de verschijnselen bedrieglijk mild zijn. Raadpleeg daarom altijd een arts bij een vermoeden. Hierbij een aantal symptomen:
  • Harde buik.
  • Verstopping en gasvorming, soms afgewisseld met diarree.
  • Vage pijn rond de navel (in het begin), die vervolgens kan optreden op verschillende plaatsen rechtsonder in de buik.
  • Scherpe, gelokaliseerde, blijvende pijn binnen enkele uren.
  • Pijn die bij beweging, diepe ademhaling, hoesten, niezen, open en aanraking erger wordt.
  • Plots verdwijnen van buikpijn na ontstaan van andere symptomen kunnen erop wijzen dat de blindedarm is gebarsten (dit is echt een spoedgeval!).

Oorzaken van blindedarmontsteking

]Blindedarmontsteking is meestal het gevolg van een bacteriële infectie, maar de reden voor de ontsteking is onbekend. Daarnaast kan dit deel van de darm verstopt raken door een brokje ontlasting of door draadwormen, waardoor zij ontstoken en geïnfecteerd raakt.

Preventie van een blindedarmontsteking

Er bestaan geen specifieke preventieve maatregelen tegen blindedarmontsteking. Ondanks wat algemeen wordt gedacht, veroorzaakt het inslikken van pitten e.d. geen infectie.

Behandeling van een blindedarmontsteking

Laat zo snel mogelijk een dokter komen en als de verschijnselen niet duidelijk zijn, moet men om de twee uur de temperatuur opmeten en opschrijven. Als men vermoedt dat het om een blindedarmontsteking gaat, mogen geen laxeermiddelen worden gebruikt of klysma's gegeven (hierdoor kan de ontstoken appendix barsten). Goed om te beseffen is dat pijnstillers de juiste diagnose belemmeren.

Als er sprake is van een acute blindedarmontsteking moet de blindedarm worden verwijderd, waarbij de operatie binnen enkele uren moet worden gedaan. Niet eten of drinken, alleen een paar slokjes water bij erge dorst, omdat het beter is dat de maag leeg is voor de narcose. Bij een abces kan de chirurg dit draineren en grote doses antibiotica voorschrijven voor een kuur van dagen tot weken. Later is dan meestal nog wel een operatieve verwijdering noodzakelijk.

Raadpleeg in ieder geval zo snel mogelijk een dokter als de verschijnselen op blindedarmontsteking wijzen.
© 2008 - 2014 Victorho, gepubliceerd in Ziekten (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
BlindedarmontstekingBlindedarmontstekingEen blindedarmontsteking is een ontsteking van het aanhangsel, ook wel appendix genoemd, van de dikke darm. Dit aanhangs…
BlindedarmontstekingBlindedarmontstekingBlindedarmontsteking: symptomen, klachten, verschijnselen, oorzaak, operatie. Een blindedarmontsteking die niet behandel…
Vroege symptomen en signalen van appendicitisVroege symptomen en signalen van appendicitisWat zijn de eerste signalen van een appendicitis of blindedarmontsteking? Het probleem bij een appendicitis is dat het m…
Blindedarmontsteking: symptomen en behandelingBlindedarmontsteking: symptomen en behandelingBlindedarmontsteking is een ontsteking van een doodlopend stukje darm dat zich bij de overgang van de dunne naar de dikk…
Blindedarmontsteking: symptomen en behandelingBlindedarmontsteking: symptomen en behandelingBlindedarmontsteking leren herkennen en er op tijd bij zijn. Een blindedarmontsteking is namelijk niet zonder gevaar. In…
Bronnen en referenties
  • Bron: Geneeswijzer

Reageer op het artikel "Acute blindedarmontsteking (appendicitis)"

Reacties

Jenny Berggren Bunk, 03-09-2014 07:04 #9
Mijn man had alleen een beetje buikpijn rechts bij de navel, niet misselijk niet overgeven niets van dat alles. Toch naar de arts gegaan voor alle zekerheid. Blijkt het zeer acuut te zijn. Direct naar het ziekenhuis waar hij met spoed werd geopereerd. Appendix stond al op springen.
zo zie je dus dat er heel veel verschillende verlopen zijn van acute blindedarmontsteking.

Resi, 09-11-2011 01:58 #8
Anderhalve week geleden kreeg ik steken links van mijn navel. Na een dag zakte deze steken af naar rechtsonder. Weer een dag later begonnen er steken op mijn borst ter hoogte van beide longen. Wanneer ik mijn buik op de plekken van de steken indruk is het gevoelig maar dragelijk. Ook het plotseling loslaten is dragelijk dus dacht ik niet aan een blindedarmontsteking. Met mijn ontlasting heb ik moeite al is deze niet hard (obstipatie?) Deze klachten heb ik tot heden met vaak hoofdpijn, herkent iemand dit?

Ger, 30-10-2011 21:54 #7
Mijn dochter is van de week geopereerd aan een blinde darm ontsteking waarbij hij geperforeerd was en een troep in de buik was gekomen.
Nadat hij verwijderd was en de buik gespoeld hebben ze naderhand met veel buikpijn geconstateerd dat er een abces zat, die ze naderhand ook weer verwijderd hebben.
Nu ligt ze aan de antibiotica, maar haar buik is net een ballon die opgeblazen is!
Kunnen we daar iets aan doen of slinkt de buik na een paar dagen weer?
Wie weet hierop een antwoord.?

Daisy, 23-09-2011 23:50 #6
Heb al 2 maanden pijn rechtsonder in mijn buik. Dokter dacht aan een blindedarmontstekening maar schoof dit snel weer opzij omdat ze aangaf dat ik dan veel meer pijn zou hebben en niet meer recht zou kunnen staan. Ik heb een echo laten maken en er was een cyste op mijn eierstok te zien. Nu heb ik afgelopen week weer een echo laten maken omdat de pijn veel erger is geworden. Nu blijkt dat ik de cyste links heb zitten en dat de pijn die ik heb daar niet vandaag komt… Ik heb echt erge pijn rechtsonder in mijn buik en heb veel last met drukken en plassen, alsof ik bijna geen druk kan zetten. Ook niezen en hoesten is lastig… Kunnen jullie mij helpen?

Annabelle, 10-08-2011 19:18 #5
Ik heb al een aantal keren de klachten gehad voor een blindedarm ontsteking, ook is er bloed afgenomen en mijn urine getest. ik had steeds een lichte ontsteking dus niet acuut. dus niet om te operen. maar ik heb er steeds weer erge last van. vind het helemaal geen fijn idee dat het steeds weer opspeeld. moet ik doordringen voor een operatie of ergens anders een second opinion laten doen? of kan het geen kwaad en moet ik gewoon afwachten? (het gaat steeds na een paar dagen weg en dan komt het een paar weken later weer terug- hele erge pijn rechtsonder, bijna niet lopen, e.d.) Reactie infoteur, 11-08-2011
Beste Annabelle,
Het is niet raadzaam om met pijn en zeker niet met ontstekingsklachten rond te blijven lopen. Een second opinion is dan aan te bevelen of een nieuw onderzoek, want u bent nu waarschijnlijk weer een periode verder.
Groet,
Victor

Prins, 13-04-2011 23:51 #4
Mijn dochter is geoperit aan de blinderdarm maar blijf maar pijn hou de de dokter zegt dat ze moet wachten dat en half jaar geleden is dan kan ze weer naar het zieken huis wand de binen wand zit vast aan haar darm wat kan wij er aan doen?
gr carolien prins

Jan, 26-07-2010 16:26 #3
Ik werd vannacht wakker met zeer hevige pijn rechtsonder de navel. ook moest ik naar het toilet en toen ik klaar was opstond van het toilet werd de pijn nog erger ook voelde ik me plotseling onwel, erg misselijk en braakneigingen en alles begon te draaien. Gauw naar het bed gestrompeld en gaan liggen maar hoe ik ook ging liggen het bleef vreselijk pijn doen. boxershort had ik maar uitgedaan want dat drukte op die pijnlijke plek
Na een uur of twee vergaan van de pijn, zwakte het af en viel ik in slaap. Koorts heb ik elke keer gemeten maar dat was normaal (36,5 in het oor)
Vanmorgen en nu een licht zeurend gevoel rechts onderin de buik. toch maar de huisarts gebeld en langs geweest.
Hij me onderzocht en op verschillende plekken in de buik gedrukt en bij de pijnlijke plek daar was het erg gevoelig maar niet overdreven pijnlijk.
Hij dacht misschien aan een blindedarmontsteking maar dorst het niet echt te zeggen. gezien mijn urologische geschiedenis dacht hij eerder aan een mogelijke urineweginfectie maar de pijnklachten en onwel zijn vond ie weer vreemd. De urine heeft hij onderzoek en neigt naar een mogelijke ontsteking maar ook weer net niet, het zit er tegenaan aldus de arts. Morgen moet ik de urine opnieuw laten checken.
Ik hoop dat het maar een blaasonsteking is en geen blindedarmontsteking maar ik vind de klachten wel vreemd voor een blaasontsteking zo'n erge pijn heb ik nog nooit gehad aangezien ik vaak een blaasontsteking heb. een niersteen kan het ook niet zijn aangezien er geen bloed in de urine zit.

Vreemd allemaal. Reactie infoteur, 26-07-2010
Beste Jan,
Bedankt voor het delen van uw verhaal en ik wens u veel sterkte toe. Hopelijk komt er snel antwoord op wat het mogelijk kan zijn.
Met vriendelijke groeten,
Victor

Marjo, 18-06-2010 12:15 #2
Ik kreeg gisteravond dus ineens pijn aan mn rechterzij mn ribben en onderrug nu voel ik het nog vaag maar geen buikpijn had ik kan dat dan ook blindedarm zijn nu heb ik nergens last meer van op een vage pijn na bij een beweging
verder voel ik me gewoon goed geen buikpijn gewoon normaal Reactie infoteur, 18-06-2010
Beste Marjo,
Ik ben geen arts, dus kan dat niet voor je beoordelen. Als je het niet vertrouwt, zou ik je dringend adviseren je huisarts te bezoeken.
Succes,
Victor

Cindy, 26-03-2010 23:43 #1
Wat ik mis in de informatie is wat je kan verwachten NA de operatie. Hoe lang duurt het genezingsproces? Moet je rust houden? Ik ben net geopereerd (5 dagen geleden) aan een Bl. D. Ontst. en krijg tegensprekende info. De 1 zegt 3 weken rust, de ander na 1 week wel weer werken. De ander zegt bedrust, de ander zegt lopen.wat is het? Hoe lang rust?
Bedankt. vr. gr. Reactie infoteur, 03-04-2010
Beste Cindy,
Bedankt voor je vraag.
De hoeveelheid rust is afhankelijk van de zwaarte van de ingreep. Indien naast de blindedarm ook nog meer delen van de darm moeten worden verwijderd, is het begrijpelijk dat het genezingsproces langer duurt.
Het is in ieder geval belangrijk niet alleen in bed te liggen. Beweging is goed, zeker om trombose tegen te gaan.
Met groet,
Victor

Infoteur: Victorho
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 9
Medische informatie…
Schrijf mee!