InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Vergiftiging bij kinderen

Vergiftiging bij kinderen

Vergiftiging bij kinderen Je kan op verschillende manieren vergiftigd raken. Via de luchtwegen en longen, denk maar eens aan het inademen van rook, damp of gassen. Via de mond en je kan zelfs vergeiftigd raken door de huid of de ogen. Via de huid kunnen sommige stoffen wel in het lichaam opgenomen worden die een wat heftigere reactie geven. Hieronder een aantal veel voorkomende vergiftigingen die veel bij kinderen voorkomen.

Aardoliedistilaten

Hierbij kun je denken aan benzine, terpentine en lampolie. Hier is niet alleen het inslikken ervan schadelijk, maar het kan zelfs een druppel inademen kan erg schadelijk zijn. Daarom moet braken worden voorkomen, omdat anders de kans dat er iets in de longen terecht komt groter is.

Tabak of nicotine (kauwgom)

Het komt vaak voor dat kleine kinderen een sigaret of peuk vinden en deze opeten. Een halve sigaret of peuk is onschadelijk. Voor een kind van één jaar is er een vergiftigingsgevaar bij het opeten van vier sigaretten ( uit een pakje) of acht peuken, Twee zelf gedraaide shag of vijf peuken hiervan of één zelfgemaakte sigaret van zware shag of drie peuken hiervan.
Nicotine kauwgom is gevaarlijker voor ze dan sigaretten.
Je kan het kind laten braken door de achterwand van de keel te prikkelen.

Staaltabletten

Afhankelijk van het gewicht van het kind kunnen enkele ijzerpillen tot zeer ernstige vergitigingen lijden die soms fataal af kunnen lopen. Probeer het kind meteen te laten braken, verder is het raadzaam om direkt een arts te waarschuwen want een verdere behandeling in het ziekenhuis is nodig.

Salicylaten ( aspirine)

Bij kleine kinderen kan de inname van een paar tabletten al ernstige vergiftigingsverschijnselen vertonen. Ook hier is het afhankelijk van hoeveel het kind heeft gehad en hoe zwaar het is.
Probeer het kind te laten braken en licht een arts in. Verdere behandeling in het ziekenhuis is nodig.

Paracetamol

Ook hier kunnen een aantal tabletten ernstige vergiftigingen lijden. Ook hier is het afhankelijk van hoeveel tabletten het kind heeft gegeten en hoe zwaar het kind is. Probeer ook hier het kind te laten braken en waarschuw een arts. Verdere behandeling in het ziekenhuis is vaak nodig.

Vergiftiging via de longen

Na het inademen van giftige gassen of dampen kunnen er ook vergiftigingsverschijnselen optreden. Deze verschijnselen kunnen in de longen zelf of ergens anders in het lichaam optreden. Dit gebeurt vaak na het inademen van chloor, amoniak, zoutzuur of zwaveldioxide.
Vaak is niet na te gaan hoeveel ze hier van ingeademd hebben en is observatie in een ziekenhuis nodig.

Vloeistof in de ogen

Wanneer je giftige vloeistoffen in het oog zijn gekomen moet je meteen ten minste je oog tien minuten gaan koelen met water. Het kan hier gaan om loog, zuur, zeep of chloor.
Daarna moet je in ieder geval even met een arts overleggen over het nemen van de volgende stappen.

NIET schadelijke producten.

Er is ook een groep producten die niet schadelijk zijn als ze ingenomen worden. Ze kunnen hooguit wel wat misselijkheid, buikpijn en braken veroorzaken, maar er is geen verdere behandeling nodig.

  • inkt, van balpen, viltstift of vulpen
  • cosmetica
  • gum
  • kaarsen
  • kleikorrels ( zitten vaak in plantenbakken)
  • krijt
  • behanglijm
  • lucifers
  • schoensmeer
  • silicagel
  • stijfsel
  • waterverf

Tot slot

Bij een mogelijke vergiftiging, ook als je als moeder zijnde niet precies weet hoeveel je kind van een bepaald product heeft ingenomen of niet zeker weet of een bepaald product giftig is, kun je het beste altijd met een arts overleggen. Wacht niet tot het kind eerst ziek wordt, en denk als ouder ook niet te gauw dat je het nog wel even afwachten kan.
© 2008 - 2014 Mirjam, gepubliceerd in Ziekten (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De traditionele behandeling van hoofdpijnDe conventionele geneeskunde schrijft ons een aantal middelen voor die we kunnen aanwerven voor de behandeling van hoofd…
Paracetamol en Aspirine niet zonder risicoParacetamol en Aspirine niet zonder risicoWorden Paracetamol en Aspirine binnenkort verboden? Deskundigen zouden een dergelijke maatregel erg op prijs stellen wan…
Braken bij vergiftiging: wanneer wel en wanneer juist niet?Braken bij vergiftiging: wanneer wel en wanneer juist niet?Hoewel je mogelijk gevaarlijke producten goed op probeert te bergen, lukt het kinderen in sommige gevallen toch om een m…
EHBO  vergiftigingEHBO vergiftigingEHBO, Eerste Hulp Bij Ongelukken, het woord zegt het al. Bij EHBO gaat het er om dat je iemand kunt helpen als hij een o…

Reageer op het artikel "Vergiftiging bij kinderen"

Reacties

Mirjam (infoteur), 16-10-2008 12:58 #2
Als eerste sorry voor de late reactie, ik ben een tijdje niet aanwezig geweest. Shag en peuken eten is inderdaad giftig. Maar de mate waarin in het giftig is, is ook afhankelijk van de hoeveelheid die gegeten wordt, de lengte en het gewicht van deze persoon. Als u meer wil weten in welke mate het giftig is, en wat de gezondheidsrisico's zijn, kunt u het beste contact opnemen met het Nationaal Vergiftigingen Informatie Centrum ( NVIC). Ik weet niet of ik hier telefoonnummers bij mag zetten, maar die staan zeker op hun site.

Lucinda, 24-09-2008 17:12 #1
Hallo,

Ik werk in de gehandicaptenzorg, en heb een vraag over het opeten van shag, de betreffende client is hier namelijk aan verslaafd en krijgt op 7 momenten perdag een plukje shag, ze heeft een open holte in haar neus, doordat ze haar shag hierin bewaart, ook eet zij haar shag op. nu ben ik bezig met een onderzoek hiernaar, maar wil hiervoor eerst weten of dit erg schadelijk is voor haar gezondheid? zij eet namelijk ook peuken van de grond. als blijkt dat dit erg schadelijk is wil ik een onderzoek in het ziekenhuis gaan starten voor haar gezondheid.
kunt u mij hier antwoord op geven, of zij hier bijv. kanker of andere ziektes van kan krijgen?

alvast bedankt!

Groetjes Lucinda

Infoteur: Mirjam
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!