InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Kramp in de kuiten, wat kun je er tegen doen?

Kramp in de kuiten, wat kun je er tegen doen?

Kramp in de kuiten, wat kun je er tegen doen? Veel mensen herkennen het, midden in de nacht wakker worden doordat de kramp op dat moment in je kuit schiet. Kuitkramp kan zeer pijnlijk zijn, hoe kun je dit voorkomen?

Wat is kuitkramp?

Kuitkramp is het plotseling samentrekken van de spieren in je kuit. De spier verkrampt, waardoor er een felle, stekende pijn in de kuit optreedt. De kramp in de kuiten wordt als zeer vervelend ervaren. Dit komt o.a. doordat de kramp meestal plotseling tijdens de slaap of tijdens half slapen/half wakker zijn optreedt.

Kramp in de kuiten

Kramp in de kuiten kan iedereen krijgen, maar het kan in de volgende gevallen vaker voorkomen;
  • Ouderen hebben sneller last van kuitkramp.
  • Wanneer je zwanger bent kun je last hebben van kuitkramp, na de zwangerschap verdwijnen de klachten meestal vanzelf weer.
  • Er kan een tekort zijn aan magnesium
  • Veel zitten kan kuitkramp veroorzaken
  • Intensief gesport hebben kan kuitkramp tot gevolg hebben door overbelasting van de spieren.
  • Mensen die een koolhydraatarm dieet volgen, b.v. het Atkins Dieet, kunnen in de eerste strenge dieetfase (inductie) regelmatig last van kuitkramp hebben

Wat kan je doen tegen kuitkramp?

  • Neem vaker een banaan, een banaan is rijk aan magnesium. In plaats hiervan kun je ook een tabletje magnesium per dag nemen (voedingssupplement).
  • Neem dagelijks één multivitaminetablet.
  • Zorg dat je warm blijft tijdens de slaap, het dragen van warme sokken in bed kan helpen.
  • Maak iedere dag een wandeling, lekker doorstappen in de buitenlucht werkt positief op de bloedsomloop en je beenspieren blijven in goede conditie.
  • Drink voldoende, 6-8 glazen per dag is het minimum. Probeer water of kruidenthee te gebruiken.
  • Bepaalde kruiden zoals cayennepeper, gember en knoflook zijn goed voor de bloedsomloop. Knoflook is verkrijgbaar in de vorm van capsules.

Het moment dat je kramp hebt

Word je overvallen door kramp in de kuit, dan kun je het beste zo snel mogelijk opstaan. Plaats het been wat pijn doet naar achter, duw terwijl je het been strekt met je tenen hard op de vloer. Op deze manier hef je de kramp in je kuit op. Wanneer je hele heftige kramp hebt gehad, dan kan het zijn dat je de volgende ochtend een pijnlijke kuitspier hebt. Dit trekt in de regel na een dag weg.

Wanneer de kramp niet overgaat

Wanneer je langdurig last blijft houden van kuitkrampen, ga dan niet te lang met bovenstaande middeltjes aan de slag, maar breng een bezoek aan je huisarts. Je huisarts zal onderzoeken of er lichamelijk niets ernstigs aan de hand is, wat de kuitkramp kan veroorzaken.

Lees verder

© 2008 - 2014 Ceetee, gepubliceerd in Ziekten (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kramp en spierkramp tijdens de zwangerschapKramp en spierkramp tijdens de zwangerschapHevige kramp en spiertrekken tijdens de zwangerschap is heel vervelend en een veelvuldig voorkomend probleem onder zwang…
Hoe ontstaat kramp?Hoe ontstaat kramp?Je bent aan het wandelen of leuk aan het sporten. En dan opeens uit het niets krijg je zomaar kramp in je benen of op an…
Nachtelijke kuitkramp: oorzaak en behandelingNachtelijke kuitkramp: oorzaak en behandelingHet is erg vervelend om ’s nachts wakker te worden door kramp in je kuit. De kuitkramp bestaat uit pijnlijke, plaatselij…
Beenkrampen: oorzaken en wat te doen?Beenkrampen: oorzaken en wat te doen?Bij kramp trekken je spieren onwillekeurig krachtig samen en dit doet pijn. Kramp kan overal ontstaan en het kan verschi…
Pijnlijke beenkramp tijdens de zwangerschapZwangerschap is met van alle ongemakken voorzien. Pijnlijke krampen in de benen zijn daar een van. Je kunt er echter mee…

Reageer op het artikel "Kramp in de kuiten, wat kun je er tegen doen?"

Reacties

Christel, 14-08-2014 07:16 #37
Ik heb al een hele tijd last van krampen, soms in de tenen later in de kuiten. Ik probeerde dit te voorkomen door extra magnesium en bananen te eten, meer water te drinken. Niets hielp echt. de krampen zijn zo hevig dat mijn kuit 1 tot 2 dagen stijf blijft. zeer pijnlijk.Direct na de kramp spoot ik mijn kuit in met reflex, dat deed deugd.
Op een dag dacht ik de oplossing gevonden te hebben: met kousen aan slapen.de krampen in mijn tenen verdwenen maar werden kuitkrampen. dan hele lange kousen aangedaan en weg bleven de krampen. 'k had ook al gemerkt dat na het drinken van wijn er meer kans op krampen waren. Ik vertelde aan iedereen: ge moet kousen aan doen om te slapen, ook al is het heel warm. Toen zijn we op reis gegaan naar de zon, Malta, kousen in de valies om me daar te beschermen. 'k heb ze geen enkele nacht nodig gehad en 'k heb geen enkele kramp gekregen. Nu al 3 dagen thuis: al 3 dagen kramp. dus terug de kousen aan en lap: dat middeltje helpt ook alweer niet meer.
Uit al jullie reactie probeer ik nu: spuitwater te drinken (want dat deed ik in Malta), ik probeer stretchoefeningen voor het slapen gaan en probeer minder vlees te eten. 'k ben benieuwd of ik ervan af kan geraken.

Nel, 07-07-2014 18:38 #36
Ik heb gisterochtend in bed een kuitkramp gekregen het leek wel een zweepslag zo'n pijn deed dat, nu heb ik er de hele dag al veel last van ik loop er ook mank door wat kan ik hier aan doen?

J. Heesters, 30-10-2013 16:23 #35
Wanneer ik snachts kramp heb in mijn been of voet', dan ga ik uit bed. Maak een washandje nat met koud water en masseer daarmee de pijnlijke plek, dan maak ik het washandje nat met warm water (Zo warm mogelijk ) en masseer opnieuw.
Daarna weer masseren met koud water en de kramp gaat bij mij dan altijd snel weer over.
Het is het proberen echt waard, ik hoop dat jullie ook wat aan deze tip hebben.

Wil, 05-08-2013 20:09 #34
Het advies om als je kruitkramp hebt naast je bed te gaan staan en strekken is een slecht advies. Ik lig nu met een gebroken rug omdat ik dat ook deed. Door de hevige kramp ben ik achterover op mijn zitvlak gevallen, door de enorme klap is mijn onder rugwervel gebroken.

Els, 22-06-2013 12:57 #33
Voor mij een bekend verschijnsel als gevolg van diabetes meritus. Al die flauwekul van zeepjes, nagelvijl, kastanjes en wat dies meer wordt aangedragen: drink regelmatig een glas tonic. In tonic zit nl. kinine (vandaar ook de iets bittere smaak). Kun je oplossen door er een kneepje citroen uit een flesje in te doen. Overigens: niet geschikt voor zwangere vrouwen, die mogen dit niet hebben (niet mijn wijsheid maar van artsen). Zij kunnen een pilletje magnesium nemen als alternatief.

Peter, 31-05-2013 14:00 #32
Reeds lange tijd heb ik ook vreselijk last van krampen in mijn rechterbeen en voet. Na lang aandringen bij mijn huisarts heb ik Rivotril gekregen, het werkte perfect maar had veel last van bijwerkingen. Hierna heb ik Inhibin gekregen een medicijn met weinig bijwerkingen en dat werkt ook prima. wel iets minder maar de kramp is een stuk minder. Vraag; is er iemand bekend met pijn in de kuit, kramp in de voet, uitstralingspijn vanuit de rechterbil tot in de voet. ik heb er al meer dan 10jaar last van.
Groetjes Peter

Daphne, 29-05-2013 13:48 #31
Ik heb fibromyalgie en helaas hoort hier ook (kuit) krampen bij heb het soms zo erg dat mn voet helemaal haaks naar binnen gaat staan… pijnlijk maar moet er mee leren leven :(

Sanne, 09-01-2013 00:28 #30
Ik heb de laatste tijd elke nacht kramp in een van mijn kuiten, vannacht allebei. De volgende morgen kan ik niet lopen, zeker niet als ik kramp in beide kuiten heb gehad. Ik vraag me af waar het door kan komen. Ik beweeg genoeg, drink veel, neem elke dag een vitaminesupplement en groei niet meer.

Bert, 17-10-2012 10:49 #29
De laatste zin baart me zorgen. Over welke ernstige lichamelijke oorzaken van kuitkramp gaat het?

Cora Weijers, 28-09-2012 10:16 #28
Ik heb de laatste tijd enorm veel kramp in mijn kuiten, het is niet uit te houden, en altijd s'nachts, het is vreselijk pijnlijk, ik kan dan niet op mijn been staan en kan wel gillen van de pijn, ook ik ben diabetisch. en gebruik veel medicijnen, maar de laatste tijd is het wel heel erg met die kramp, en inderdaad altijd als ik slaap, toevallig zei mijn broer ook over een stukje zeep bij het voeten eind, mijn schoonzus heeft dit ook gedaan en heeft geen last meer van kramp, ik wil het ook is gaan proberen, en ik heb ook magnesium pillen gehad nu van de dokter, ben benieuwd, ik heb hier nooit last van gehad maar ik ben nu in een rolstoel beland dus ook minder beweging he, en ik kan niet ver lopen, dus dat helpt ook niet echt mee he,

G. Reinders, 14-06-2012 19:20 #27
Ik heb al een hele tijd een blokje zeep in bed, en mijn man en ik hebben geen van tweên last van kuitkrampen of andere krampen meer

Ivonne, 02-04-2012 21:30 #26
Hoi hoi

Ik heb heel vaak kramp in mijn kuit en het komt altijd snachts opzetten, en als ik kramp heb gehad kan ik de hele dag moeilijk lopen.
En als ik dan weer op bed ga savonds krijg ik weer kramp.
Als ik dan van bed af wil kom ik niet van bed, want als ik dan op mijn been wil staan kan dat niet omdat het zo pijn doet.
Dat is echt zo vervelend zo vaak kramp achter elkaar aan.
Wat zou ik daar aan kunnen doen ik sta de hele dagen van wegen mijn werk hoop dat iemand mij kan helpen, ik heb ook al gehoord dat een blokje zeep bij het voeten eind moet helpen heb het nog niet geprobeerd.

Frans En Gerda Meijer, 26-02-2012 08:38 #25
Bij mij komt dit niet alledagen voor, maar zoals weergegeven s, nachts, net of men een mes in je kuit steekt.
Ben Diabetisch patient, en gebruik vele medicamenten, en heb het z.g.n. Dr Frank dieet gevolgd om af te vallen een koolhydraat arm dieet.
Momenteel doe ik dat niet meer.Gebruik vitamine D10 en visoliecapsules.

Rick, 03-11-2011 21:04 #24
Je moet meer bananen eten als je krampt krijgt in je kuit.
Ook moet je meer lopen en warm in je bed liggen dus niet met je been buiten het bed of boven de lakens uit gaan.De kou die je dan op je been krijgt veroorzaakt de kramp.
ook niet te veel lopen en insmeren met een zalfe dat heel erg warm word voor het slapen.

ik hoop dat jullie er iets mee kunnen.

Sier Breugelmans, 11-09-2011 12:44 #23
Ik kreeg gisteren krampen in mijn kuit, iemand zij dat ik een suikerklontje moest innemen, en inderdaad de pijn verdween. Is dit waar of is het maar een fabeltje het hielp wel direct?

Leo, 16-08-2011 10:40 #22
Ik moet binnenkort onder het mes om een ader uit mijn rechterbeen te laten halen, deze werkt nl. niet meer, het gevolg is dat ik zo'n 6 a 7 keer per dag kramp in de kuit van mijn rechterbeen krijg, dit is niet om uit te houden, ik heb honden dus loop zo'n 4a5 keer per dag met de honden in het park, dus beweging genoeg zou je zeggen.
Heb het overlegt met de vaatchirurg en deze beaamde dat dat samenhangt met de ader die eruit moet, lekker verhaal, ik ben chaffeur, dus dat gaat hem voorlopig niet meer worden, wat kan ik er nog meer tegen doen om de kramp tot een minimum te beperken?

Hans, 21-06-2011 19:23 #21
Hoe komt het nou eigenlijk dat er zoiets is als kuitkramp?

Miella, 15-06-2011 17:45 #20
Te veel vlees eten krijg je ook krampen!

Fonneke, 18-04-2011 10:54 #19
Ik krijg nachtelijke kuitkrampen als ik 's avonds een glas rode wijn gedronken heb. Ik heb het uitgeprobeerd en telkens bij rode wijn krijg ik het. Met witte wijn dus niet. Raar hè… of is daar een verklaring voor?

Maxwell, 06-04-2011 18:25 #18
Ontzettend goede info! en vooral omdat er geen nutteloze medische kreten instaan die slechts begrepen worden door 5% van de bevolking, nee gewoon helder: dit is er aan de hand, dit zijn mogelijke oorzaken en dit kun je er aan doen. Hulde aan de schrijver!

Anatomisch Docent, 27-01-2011 16:54 #17
Zorg dat je voeten/been hoog liggen in bed, desnoods een kussen onder je matras zodat je bloedsomloop beter stroomt, ook kan er iets mankeren aan je dagelijkse schoenen, neem altijd verende schoenen zelfs de goedkoopste zijn goed (sneakers) (actie sport) altijd verend en perfect.

Ronald, 24-01-2011 21:50 #16
De laatste tijd word ik 's nachts wel eens overvallen door hevige krampaanvallen in de een of andere kuit. Vooral na intensief sporten (spinning) komt dit voor is mij opgevallen. Het belang van goed drinken tijdens het sporten is me bekend en het strekken doe ik na afloop ook, toch overkomt het me regelmatig. Ik ga het proberen met magnesiumtabletten en hope for the best. Tijdens zo'n aanval onmiddellijk de kuit strekken en flink wrijven helpt om de spanning op te heffen maar je hebt nog wel een dag last. Sterkte mensen!

Patricia, 24-01-2011 19:26 #15
Ik heb het ook een hele tijd gehad elke nacht, maanden lang. tot ik tabletten bij de apotheek ging halen het is voor kramp. en het werkt echt. ik wist me ook geen raad meer maar toen wel ik kon eindelijk weer fijn slapen zonder met pijn wakker te worden.

Elze, 24-11-2010 19:57 #14
Ik ben 14 jaar en heb heel vaak s'nachts kramp. En dan wel 5 keer. Meestal weet ik dan niet wat ik doe omdat ik dan nog slaap en ga ik lopen. Mijn moeder zegt dat ik dan mijn spier kan schuren. Hoe verkom ik dit, of weet iemand hoe het minder word.

Anja Koning, 04-10-2010 23:01 #13
Ik ben in 2009 geopereerd aan een hernia, daarna heb ik bijna elke nacht last kuitkrampen, ook heb ik cystes in de knieholte, zou dit een oorzaak kunnen zijn van de kuitkrampen?

Elly Vaqn Winden, 30-08-2010 15:48 #12
Hoe komt het dat ik 's nachts kuitkramp heb?

Minga (infoteur), 28-08-2010 06:17 #11
Wat ook soms wil helpen tegen kuitkramp is je benen regelmatig met (warme) sesamolie (biologische) in te masseren. Dus niet alleen je kuit maar ook je bovenbenen richting hart strijken, dit helpt voor een betere doorstroming. En een lichte verhoging aan het voeteneind kan ook behulpzaam zijn: je legt een kussentje onder het matras.

Raes Frans, 01-08-2010 14:12 #10
Een heel simpele remedie tegen kuitkrampen is een stuk sunlicht zeep of zuivere marseie zeep tussen matras en onderlaken leggen aan het voeteneind. Heb zelf jaren staan dansen naast het bed vanwege deze krampen, en ben er nu al jaren vanaf met dit te doen. Dit is mij jaren geleden verteld door een zeer oude mevrouw die zei om dit te doen. Ik ben een gelukkig mens nu ik geen kuitkrampen meer heb.

Willy, 12-07-2010 10:49 #9
Ik heb weinig kramp gehad, alleen tijdens mijn zwangerschappen en dat is al meer dan 17 jaar geleden… Maar in juni heb ik kuitkramp gekregen die enkele dagen in mijn kuit bleef zitten! Vreselijk pijnlijk, en nadat het er langzaam uit getrokken was nog enkele dagen napijn gehad. Dus net als jij Danielle kon ik ook echt niet meer lopen, een héél nare ervaring temeer omdat ik in juli weer de vierdaagse hoopt mee te lopen, of dit nu gaat lukken is nog de vraag… Wie heeft er tips? Wat is wijsheid?

Danielle, 06-07-2010 07:34 #8
Ik heb tot nu toe nog maar twee keer last gehad van kramp in mijn kuit 's nachts maar beide keren was het zo heftig dat ik de volende dag niet meer op dat been kon lopen. 's Nachts huilend van de pijn in mijn kuit en overdag niet meer kunnen lopen. Ben ik de enige die niet meer kan lopen daarna?
Groetjes Danielle

Johnn, 30-05-2010 12:40 #7
Ik heb de laatste tijd heel veel moeite met de krampaanvallen (snachts) en weet eigelijk niet meer hoe ik me er tegen kan beschermen.De krampen zijn intensiever geworden doordat ik medicatie neemt voor men alergie.Hooikoorts etc etc.
Ik kan dus de medicatie niet laten.
De vraag is of iemand dezelfde symthomen heeft en me kan vertellen hoe ik dit kan oplossen.

Ik slik 3x perdag magnesium calsium zink + multivitamine en in de nacht uren slik ik als het nodig is een valium tbl van 10 mg.
B.V.D wachtende op een positief antwoord verblijf ik met vriendelijke groet

johnn

Gastje, 24-04-2010 20:31 #6
@Jim. Kramp in de binnenkant van je dijbeen kun je weg masseren. Het is niet binnen 5 min. voorbij maar als je een tijdje masseert voel je dat het wegtrekt.
Succes.

Iris, 06-02-2010 11:24 #5
Ik heb het ongeveer 1x per nacht (Gemiddeld!), vooral omdat sinds kort mijn dosering Seretide (voor astma) is verhoogd.
Bedankt voor de banaan-eet tips! Ik ben door de kramp in mijn kuiten zelfs een tijdje gestopt met Seretide omdat ik er knetter-gek van werd!

Sandra, 06-11-2009 14:45 #4
Ik sportte normaal altijd 4x in de week en nu nog maar 1x. Plots ik krijg nu opeens last van de onaangename wakkerhouders. Dus bij mij komt het dus juist niet door het sporten lijkt me.

Harm Rekers, 31-08-2009 23:25 #3
Ik sport veel en hoe meer bananen ik at hoe meer kramp ik kreeg, nu ik geen bananen meer eet komt kramp nagenoeg niet meer voor.
ik ben het dus niet eens met het advies door bananen te eten om kramp tegen te gaan.

Nel Visser, 19-07-2009 14:28 #2
Na een tijd van bijna alle nachten kuitkramp zocht ik op internet en las de tip om calsium magnesium zink te gebruiken van kruidvat, 3 tabletten per dag. Vrijdag 10 juli ben ik begonnen en heb sindsdien 1x last gehad. Ik kan het bijna niet geloven, een aanrader!

Jim Revius, 01-05-2009 23:23 #1
Ik heb de laatste 3 maanden behoorlijk last van kramp in beide benen, tenen, voeten, kuiten, bovendijbeen, achterzijde van de dijen, maar het ergste van alles de binnenzijde van de dijbenen, deze zijn moeilijk weg te krijgen, althans ik weet niet hoe het moet. Ik neem magnesiumtabletten in en spierverslappers, maar niets help, ben bij de arts geweest, maar doorbloeding is goed.

Infoteur: Ceetee
Subrubriek: Ziekten
Special: Ziekten en gezondheid
Reacties: 37
Medische informatie…
Schrijf mee!