InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Auto-immuunziekten: Als je lichaam zichzelf aanvalt

Auto-immuunziekten: Als je lichaam zichzelf aanvalt

Auto-immuunziekten: Als je lichaam zichzelf aanvalt Bij een auto-immuunziekte valt je lichaam zichzelf aan en ben je dus eigenlijk je eigen ziekteverwekker. Auto-immuunziekte ontstaat wanneer het immuunsysteem, bedoeld om ongewenste gasten te weren, lichaamseigen weefsel voor vreemd aanziet. Je lichaam denkt dat het te maken heeft met vijanden en schakelt dus het afweersysteem in. Het immuunsysteem gaat aan de slag om antistoffen tegen deze cellen en stoffen te vormen. Je wordt dus ziek, omdat je lichaam jou probeert te beschermen tegen jezelf.

Wat zijn auto-immuun ziekten?

Bij auto-immuunziekten kan de afweer van het lichaam ofwel het immuunsysteem het verschil niet waarnemen tussen wat logischerwijs tot het lichaam behoort en "lichaamsvreemde indringers". Normaal gesproken is het immuunsysteem juist werkzaam tegen ziekten en probeert dan ook om ziekteverwekkers te weren. Wanneer het eigen afweersysteem zich keert tegen het eigen lichaam is er sprake van een auto-immuunziekte. Dat kan het hele lichaam zijn maar ook bestaan uit een gerichte aanval op specifieke organen in het lichaam. Er zijn heel veel ziekten, waarvan inmiddels bekend is dat ze een auto-immune oorzaak hebben, maar voor nog veel meer ziekten tast men hierover nog in het duister.

Hoe ontstaat auto-immuunziekte nu precies?

De wetenschap buigt zich al vele jaren over de precieze oorzaken van auto-immuunziekten. Is de oorzaak primair fysiek of is er misschien daarnaast sprake van meer psychologische of omgevingsfactoren? Wat vooralsnog zeker is, is dat er sprake is van een genetische component. Er moet sprake zijn van een natuurlijke aanleg. Die aanleg komt echter niet zeker tot ontwikkeling; bij het ene individu gebeurt dat wel en bij het andere niet.

Omgevingsfactoren en meer psychische kenmerken zorgen er al dan niet voor dat auto-immuunziekten zich ook daadwerkelijk openbaren. Veroudering, stress, infecties en hormonale veranderingen zijn voorbeelden van invloeden, die mede bepalen of je een auto-immuunziekte ook echt ontwikkelt of niet wanneer je een genetische aanleg hebt.

Hoe vaak komen deze ziekten voor?

Sommige van deze ziekten (zoals reuma, ziekte van Crohn of Multiple Sclerose) komen vaker voor dan andere (Sjögren, de ziekte van Addison of Lupus). De ziekte komt meer voor bij vrouwen en dan met name bij vruchtbare vrouwen. Ook lijken geografie en afkomst een rol te spelen maar hier zijn de onderzoeksresultaten niet eenduidig over. In de Verenigde Staten en andere Westerse landen komen auto-immuunziekten relatief meer voor.

Bekende auto-immuunziekten zijn onder andere:
  • Huid: Psoriasis, lupus en vitiligo
  • Maag en darmen: de ziekte van Crohn en Colitis Ulcerosa
  • Ruggemerg en hersen: Multiple Sclerose
  • Gewrichten: Reuma en reumatoide arthritis
  • Bloed en lichaamsvocht: Diabetes

Wat zijn de belangrijkste symptomen van auto-immuun ziekte?

Er zijn meer dan tachtig verschillende vormen van auto-immuunziekte bekend en de symptomen kunnen dan ook verschillen afhankelijk van de specifieke ziekte. In het algemeen kun je echter stellen dat ontstekingsverschijnselen in meerdere of specifieke delen van het lichaam (maag, darmen, longen, gewrichten etcetera) vaak op de voorgrond staan.

Gerelateerde symptomen van auto-immuunziekten zijn vermoeidheid, algemene malaise, depressie en pijnklachten. Auto-immuunziekten kenmerken zich over het algemeen door afwisseling van episodes waarin klachten optreden en waarin een patiënt relatief klachtenvrij is.

Behandeling, diagnose en prognose van auto-immuunziekten

Vaak is er sprake van ontstekingen en vormen deze ook de belangrijkste reden van de ervaring van het ziek zijn. Op basis van klachten als vermoeidheid en terugkerende ontstekingen wordt vaak, meestal na langdurig zoeken naar oorzaken, een diagnose gesteld. Om de ziekte te lijf te gaan worden er ontstekingsremmers (vaak zware middelen zoals Prednison) en immuunsysteem onderdrukkende medicijnen voorgeschreven.

Dit laatste is natuurlijk heel erg dubbel: Wanneer je de werking van het immuunsysteem onderdrukt, zal het lichaam ook minder goed kunnen vechten tegen echte indringers van buitenaf en dus meer kans lopen op bacteriële en virale infecties. Om die reden worden ook wel immunoglobulinen (afweerstoffen) toegevoegd.

Over het algemeen is er met medicatie vrij goed te leven met auto-immuunziekten, hoewel ze over het geheel genomen wel als heel zwaar worden ervaren door de patiënt zelf. Met de meeste van deze ziekten kun je oud worden maar staat je wel een leven te wachten, waarin je je vaak erg ziek zult voelen en minder zult kunnen doen dan andere mensen.

Lees verder

© 2009 - 2014 Sterretje999, gepubliceerd in Ziekten (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Immuniteit of afweerImmuniteit of afweerDe immuniteit wordt ook wel de afweer van het lichaam genoemd. Tijdens een transplantatie van een orgaan, probeert het l…
Auto-immuunziekten: Natuurlijke middelen en remediesAuto-immuunziekten: Natuurlijke middelen en remediesDe belangrijkste symptomen bij auto-immuunziekten zijn gerelateerd aan ontstekingen in het lichaam. De medicatie voor zi…
De werking van het immuunsysteemDe werking van het immuunsysteemEen optimale werking van ons immuunsysteem is essentieel voor behoud van een goede gezondheid. Het beschermt tegen aller…
Auto-immuunziekten: De meest bekende ziekten op een rijAuto-immuunziekten: De meest bekende ziekten op een rijBij auto-immuunziekten schakelt je lichaam naar een stand, waarin het zichzelf aanvalt. Het immuunsysteem dat bedoeld is…
Eenvoudige uitleg menselijk immuunsysteemB- en T-lymfocyten: Hieronder een globale uitleg van het afweersysteem. Er komen nog heel veel meer dingen bij kijken, m…
Bronnen en referenties
  • Sanquin: Kliniek en diagnostiek van orgaanspecifieke en gegeneraliseerde autoimmuunziekten
  • Women's Health: Autoimmune Diseases

Reageer op het artikel "Auto-immuunziekten: Als je lichaam zichzelf aanvalt"

Reacties

Astrid, 19-09-2014 17:24 #12
Hoi, ik heb nu al 5 weken onderzoeken. Nu willen ze me prikken op auto immuunziektes. Alleen ze kunnen geen ontstekingswaarden in mijn bloed vinden… kan ik dan wel een auto immuunziekte hebben?

Monique Dobbe, 23-06-2014 16:43 #11
Ik heb een vraag; valt posttraumatische dystrofie ook onder autoimmuunziekte? Lijd hier al vanaf 1994 aan, heb na vele behandelingen op symtoombestrijding (wat niets hielp) en vele soorten medicijnen, uiteindelijk een aantal jaren geleden een behandeling ondergaan wat de oorzaak aan kon pakken. Dar heeft geholpen, maar de laatste 1,5 jaar krijg ik weer meer klachten. Zoals ook erge steken in in mijn enkel (is daar ooit beginnen) en onder mijn knie en in mijn heup. Ook heb ik erge vermoeidheidsklachten en lijd ik al langere tijd aan een depressie. Vraag mij dus af of dit bij de dystrofie hoort of dat er iets anders speelt. Kan het 1 het ander "uitlokken"?

Tonny Diependaal, 08-04-2013 00:33 #10
Ben al 15 jaar chronisch reuma patiënt, maar er zijn de laatste jaren zoveel aandoeningen bij gekomen zoals ( crestsyndroo --(sclerodermie Raynaud)' c.o.p.d-taalslijm) artrose- -fibromialgie- slokdarm (soms blijft mijn eten in de keel hangen dan zeer benauwd.) zo kan ik nog heel veel lichamelijke onverklaarbare klachten en pijnen opnoemen, maar het moeilijkste is de zenuwpijn in mijn voeten en onderbenen te verwerken.
ben door alle pijnen ook zeer depressief, en wordt naar mijn inziens niet goed begeleid loop van dokter naar dokter en weet nog steeds niet hoe ik er mee om moet gaan!((psychiater) vr, Gr. Tonny

A. Groot, 03-10-2012 14:37 #9
In het rijtje mis ik autoimmune hypothyreoidie [ziekte van Hashimoto], een schildklierziekte, waarbij het lichaam het door de schildklier aangemaakte schildklierhormoon als vijand ziet en vernietigt. Dankzij schildklierhormoontabletten ziet het leven er dan weer veel prettiger uit!

Annabel, 18-09-2012 13:10 #8
Al bijna een jaar heb ik vreselijk jeukende uitslag. Het begon op mijn handen. Nu zijn armen en de rest van mijn romp ook aangedaan. Doordat de huid zo gespannen is ontstaan er kloven (vooral op mijn handen). Handen en armen zijn momenteel verschrikkelijk dik en ook heb ik dikke enkels. Help!

P.S. Ik heb verschillende medicijnen gehad waaronder neoral, prednison, celestone; verschillende cremes.

Petra Croes, 20-03-2012 07:52 #7
Mijn vraag is kan je door auto imuumziekte ook haar uitval krijgen? Bij mij is mijn auto imummsysteem niet goed, heb vitiligo en nu haar uitval. Reactie infoteur, 03-04-2012
Auto-immuunziekten worden wel geassocieerd met een hele specifieke vorm van haaruitval, waarbij er grotere of kleinere kale plekken op de hoofdhuid ontstaan. Daarnaast is het echter zo dat slecht functioneren van het immuunsysteem een diversiteit aan klachten met zich mee kan brengen. Meestal is de oorzaak van haaruitval fysieke, bijvoorbeeld ten gevolge van ziekte ergens in het lichaam, of psychische stress. Ook vitamine tekort is een belangrijke oorzaak. Als je ziek bent, zorg dan zeker voor het slikken van een goed vitamine supplement liefst op natuurlijke basis, zoals Solgar, en slik een speciaal supplement voor huid, haar en nagels. Probiotica is ook een aanrader. Denk ook eens aan een ampullenkuur van de apotheek van Vichi Dercos tegen haaruitval en kaalheid. Daar heb ik zelf hele goede ervaringen mee. Succes!

Angelique, 10-05-2011 21:18 #6
Ik heb vandaag de diagnose Lupus Erythematodes gekregen. Dit concentreert zich momenteel alleen op de huid. Is het nu zo, dat dit ook zo om kan slaan in Systemische Lupus erythematodes (SLE)?

Loes, 18-02-2011 21:18 #5
Bijna 1 jaar geleden heb ik vergif van mottenpapier ingeademd. Gelijk begon ik te hoesten en doe het nog. Heel wat soorten medicijnen zijn mij voorgeschreven o.a anti biotica, prednison, puffers en niets helpt. Mijn longen zijn schoon gemaakt, waar dikke taaie slijm inzat en dat komt nu weer terug. Nu heb ik een allergie test gehad en ben ik allergisch voor alles (16 druppels) behalve water. Dit ben ik nooit geweest. Kan dit auto-immuun ziekte zijn?

Ramon, 02-01-2011 00:36 #4
Mijn vriendin (20 jaar) heeft miller fisher (GBS) opgelopen, nu na bijna een jaar tijd heeft ze het gevoel dat ze veel moeilijker hersteld van verkouwen zijn, een hoestbuitje en dat soort alledaagse dingen, kan het zijn dat haar imuunsysteem verzwakt is door deze "aandoening" hiernaast heeft ze nog steeds veel moeite met zien (langdurige inspannigen) is dit blijvend of is dit een kwestie van training

Mary, 02-05-2010 19:43 #3
Na vele bezoeken aan specialisten werd in jan. 2010 de diagnose gesteld dat ik een autoimmuumziekte heb. Op internet heb ik veel informatie gelezen en ik ben blij met deze uitslag. Mijn moeder was chronisch reumapatiete en mijn zoon heeft problemen met zijn schildklier.(deze werkt niet meer). twee maal is bij mij bloedtransfusie toegediend. Nu heb ik bloed afgestaan aan het UMC in Utrecht omdat een onderzoek wordt ingesteld naar erfelijke factoren in relatie tot Autoimmuum ziekte (AIZ). Ik gebruik geen medicijnen maar pas mijn voeding wel aan. Ook doe ik regelmatig een reinigingskuur.Leef gelukkig en geniet van de vele mooie dingen die het leven biedt.

Maria, 26-04-2010 16:59 #2
Mijn vriend heeft ook die ziekte en ik wil graag weten hoe ik ermee het beste mee kan omgaan. Hij is erg onzeker en is vaak depressief. zijn er bepaalde medicijnen voor zijn uitslag op zijn lichaam. En is het normaal dat hij elke dag moet braken? Reactie infoteur, 27-04-2010
Beste Maria,

Auto-immuunziekte is geen ziekte op zich maar een verzamelnaam voor verschillende ziekten en aandoeningen met auto-immune oorzaak. Diabetes, lupus en MS zijn voorbeelden van dergelijke ziekten.

Uit jouw beschrijving kan ik helaas niet opmaken wat de ziekte is waaraan jouw vriend lijkt. Elke dag moeten overgeven lijkt me in ieder geval niet goed. Ik kan jou en jullie alleen maar aanraden om een goede arts op te zoeken en jullie vragen met hem of haar te bespreken.

Heel veel succes voor beiden!
Sterretje999

Amo, 04-03-2010 10:00 #1
:-) voor een aaantal jaren terug reageerde ik hyper auto-immuun op veel dingen. Mijn stofwisseling was in de war en mijn weerstand. Ik ben een biologische leefwijze ingeslagen met goed resultaat het biologische evenwicht is van groot belang wij moeten de de natuurwetten respecteren ik ben prakties niet meer ziek alleen last met geurstoffen van synthetische aard. Reactie infoteur, 04-03-2010
Beste Amo,

Het is goed om te horen dat je veel baat hebt gehad bij een meer natuurlijke levenswijze. Voor de volledigheid moet de lezer natuurlijk wel begrijpen dat auto-immuunziekten zoals diabetes, MS of Lupus niet exact hetzelfde zijn als een tijdelijk verstoorde werking van het immuunsysteem.

Dit om niet ten onrechte de suggestie te wekken dat lijders aan een auto-immuunziekte volledig kunnen genezen door het veranderen van hun levenswijze.

Met vriendelijke groet, Sterretje999

Infoteur: Sterretje999
Subrubriek: Ziekten
Special: Auto-immuunziekten
Reacties: 12
Medische informatie…
Schrijf mee!