InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Het roesje bij een medische ingreep

Het roesje bij een medische ingreep

Het roesje bij een medische ingreep Wanneer je een medische ingreep of onderzoek moet ondergaan, kan het zijn dat je een roesje krijgt. Wat is een roesje precies en wat kan je verwachten

Medische ingrepen en onderzoeken

Bij medische ingrepen en onderzoeken komt er meestal pijn aan te pas. Daarom wordt er meestal door de behandelend arts een bepaald soort verdoving gebruikt. Voor verdovingen maken we onderscheid in volledige narcose, de plaatselijke verdoving en het roesje. Veel mensen hebben wel een idee wat een narcose en een plaatselijke verdoving inhouden, maar weten niet precies wat er bedoeld wordt met een roesje.

Wat is een roesje?

Wanneer de arts je heeft verteld dat je een roesje krijgt tijdens een medische ingreep of onderzoek, dan kun je je afvragen wat er gaat gebeuren. De behandelend arts of anesthesist hoort je dat goed uit te leggen. Maar soms wordt dit nagelaten of je zit zo met je hoofd bij de ingreep zelf en de overvloed aan informatie, dat je niet meer goed weet wat een roesje nou is. Een roesje wordt gegeven bij een lichte ingreep, of als ondersteuning bij een operatie met een plaatselijke verdoving of ruggenprik. Een roesje zorgt ervoor dat je in een licht gaat slapen, waardoor je het hele gebeuren niet geheel bewust meemaakt. Dit kan ervoor zorgen dat je de pijn en overlast van de behandeling niet of nauwelijks bemerkt. Een heup- of knie operatie bijvoorbeeld kan tegenwoordig regelmatig met een ruggenprik (plaatselijke verdoving) uitgevoerd worden. Je voelt dan niets van de operatie, maar wanneer de patiënt het eng vindt om de operatie volledig bewust mee te maken, kan het prettiger zijn de patiënt door middel van een roesje in een lichte slaap te brengen.

Wat gebeurt er wanneer je een roesje krijgt?

Als je een roesje krijgt dan wordt er eerst een infuusnaaldje ingebracht, meestal in de hand of arm. Bij kinderen wordt er in sommige ziekenhuizen een verdovende zalf op de handjes gesmeerd (zogenaamde Emla zalf), zodat zij de prik van de infuusnaald niet voelen. Wanneer je niet weet of het betreffende ziekenhuis dit heeft, vraag er dan eerst naar of dit kan.
Na het inbrengen van de infuusnaald wordt er een vloeistof ingespoten (Dormicum) die ervoor zorgt dat je in een lichte slaap valt. Het kan zijn dat je echt onder zeil gaat en niets van het hele gebeuren merkt, maar het kan ook zijn dat je je nog licht bewust bent van de dingen die met je gebeuren en lichte pijn voelt. Als het goed is herinner je je dit niet of nauwelijks na de ingreep of het onderzoek. Het slaapmiddel zorgt er namelijk ook voor dat het geheugen tijdelijk niet goed werkt.

Zijn er nog bijwerking nadat je wakker bent uit het roesje?

Na de medische ingreep of het onderzoek zal je naar de uitslaapkamer gaan om het middel uit te laten werken. Als je goed wakker bent, mag je naar de zaal of naar huis. Wanneer je aan het wakker worden bent uit het roesje, dan kan het zijn dat je onzin uitkraamt. Zelf merk je daar niets van, maar degene die bij je zijn in de uitslaapkamer kunnen het je later vertellen wanneer je rare dingen hebt gezegd. Vlak na het wakker worden ben je ook nog erg suf. Zorg ervoor dat wanneer je na de ingreep naar huis mag, je iemand hebt die je op komt halen. Zelf reizen of autorijden is niet veilig. De vervelendste bijwerking is dat je geheugen nog niet optimaal is zolang het middel niet volledig uit je bloed is. De eerste tijd kan je nog wat vergeetachtig zijn, dit gaat vanzelf weer over.
© 2009 - 2014 Ceetee, gepubliceerd in Ziekten (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Liposculptuur, weg met die vetrolletjes!Liposculptuur, weg met die vetrolletjes!Beweeg je veel en eet je gezond, maar raak je toch die bepaalde 'vetrolletjes' op die ene lokatie niet kwijt? Dan is lip…
Bronchoscopie, verdoving en ervaringBronchoscopie, verdoving en ervaringEen bronchoscopie wordt uitgevoerd door een specialist, die met een bronchoscoop een kijkje in de luchtwegen kan nemen.…
Ooglidcorrectie: Hoe werkt het en wat is het resultaat?Steeds meer mensen, zowel mannen als vrouwen, laten een ooglidcorrectie uitvoeren. Hoe werkt deze behandeling? Wat is he…
Buisjes bij kinderen: de ingreepBuisjes bij kinderen: de ingreepHet plaatsen van trommelvliesbuisjes bij kinderen is een lichte ingreep. Hoe u het kind kan voorbereiden en wat u zelf s…
Verkoeverkamer, uitslaapkamer, recovery roomVerkoeverkamer, uitslaapkamer, recovery roomDe verkoeverkamer oftewel uitslaapkamer is een plaats in het ziekenhuis waar de patiënt na de operatie heen gaat om bij…

Reageer op het artikel "Het roesje bij een medische ingreep"

Reacties

Herrie, 19-08-2014 19:26 #13
Een dikke week geleden een Gastroscopie gehad. Zonder (spray) verdoving en met slechts 2,5 mg. Dormicum (Midazolm).
Het inbrengen was een ramp, kokhalzen met bloed, snot en bloed uit neus en véél pijn.
Bovendien kan je niet praten vanwege de bijtring en aangeven dat je ongeveer stikt in je spuug.
Je hoort wel een constante stem boven je van een verpleegster M/V die steeds zegt: "rustig maar, de dokter weet wat hij doet".
Een ander verpleegster houdt je benen vast en nog een andere je armen om je te beletten dat je de slang er uit wil trekken.
Om redenen dat men een ademhalingsdepressie wilde voorkomen (i.v.m. COPD en Apneu) kreeg ik een lagere dosis Dormicum dan gebruikelijk (10 mg. bv.). Maar eigenlijk heb ik maar één advies: zorg dat je onder zeil bent bij dit soort verrichtingen. Bij mij was het "traumatisch".
Ik heb nu (na lange tijd, ben er beetje gevoelig voor) weer iedere dag momenten van angst en paniek. En nog steeds concentratieproblemen en hoofdpijn.

Geertje van den Berg, 15-08-2014 12:21 #12
Er worden schroeven en een plaatje uit mijn been gehaald en dat gebeurt met een roesje. Ik heb nog nooit een roesje gehad en ben vreselijk bang, dat het heel erg zeer gaat doen, dit in verband met het feit dat ik heel moeilijk te verdoven ben en regelmatig diazepam plus oxazepam gebruik. Ze geven me ook een pijnstiller, maar ik blijf bang.
Ik ben al zoveel gebeuld de laatste drie jaar. Ik ben 2 juli jl. gedotterd, zou je ook niet voelen, ammehoela. Er gingen drie spuiten verdoving in de onderkant van m'n schaamheuvel gespoten en achteraf lig je drie kwartier tussen een bankschroef die heel strak aangedraaid werd. Ook bij de tandarts ben ik zeer slecht te verdoven, misschien doordat ik veel pijnstillers slik, waaronder twee soorten oxicodon, lyrica en amitriptyline.
Ik hoop dat u mijn angst een klein beetje kan verminderen.
Groetjes van Geertje

Jesse, 20-02-2013 09:56 #11
Hallo, heb een viertal weken geleden een baarmoederonderzoek gehad met een roesje, ruggenprik en omdat deze niet goed werkte ook nog slaapmiddel en pijnmedicatie tijdens het onderzoek. Ik stond vrij snel weer op mijn benen de dag van de ingreep, maar nu… ben al de gehele tijd na de ingreep moe, moe en nog eens moe. Er komt gewoon niets uit mijn handen. Iemand enig idee of dit nog van al die verdovingen kan komen?

Groetjes
Jesse

Mildred, 08-10-2012 01:16 #10
Mijne Heren
Ik ben zo bang voor prikken en moest naar ziekenhuis voor operatie omdat ik beklemming had in de rugwervel en toen werd er een pijpje in nek geplaatst. Ik moest dat ondergaan, anders kon ik verlamd raken zei de neurochirurg. Ja dan heb je geen keus en begon hard te huilen vd angst. Ik zag niet tegen de operatie op dat was het niet nee het ging om het infuus, Ik was helemaal in paniek. Gelukkig ben ik zo lief opgevangen in de ok en hebben ze me goed afgeleid. Maar nu moet ik een cts operatie ondergaan maar nou doen die verdovingsprikken erg pijn. Dus ik hik hier zo tegen aan en heb al paar keer zon klein prikje in de pols gehad, maar ja dat kan je niet blijven doen. Toen vroeg ik kan ik geen roesje krijgen omdat ik zo bang ben voor alles en toe zei ze nee dat kan niet omdat de operatie te kort is. Ik weet nu echt niet meer wat ik moet doen ik loop hier al jaren mee met die pijn. Is er misschien een oplossing of is er misschien een ziekenhuis die dat wel doet. Ik loop onder behandeling in het haga ziekenhuis leyweg in den haag. Ik ben echt zo bang
Mildred

Jose, 24-08-2012 16:04 #9
Ik heb 3 dagen geleden een facelift ondergaan. De operatie duurde 3 uur en ik heb een roesje gehad, na de operatie hebben ze mij nog ongeveer 5 uur in slaap gehouden. Ik merk nu dat ik erg moe ben en wat wiebelig. Ik heb geen pijn gevoeld maar heb het wel gemerkt dat ze aan mijn ooglid, voorhoofd en bij mijn oor bezig waren. Ook merkte ik het dat ze mijn hoofd draaide. Ik heb ook vaag wat zinnen horen zeggen. Zelf heb ik het idee dat ik op een gegeven moment zei: is het nog niet klaar? Narcose heb ik nog nooit gehad, het roesje is me erg meegevallen. Wel een vreemd idee dat je sommige dingen wel gewaar wordt. Ze passen het slaapmiddel tijdens de operatie elke keer aan als ze merken dat je wat onrustig wordt.

M., 03-07-2012 16:10 #8
Gister een coloscopie gehad met een "roesje". Het werd omschreven als een middel om de scherpe randje eraf te halen. Nou ik ging gelijk totaal knockout. Ze hebben me echt wakker moeten schudden. Na afloop ben ik met ondersteuning naar de auto gegaan. Eenmaal thuis leek het beter gaan maar m'n concentratie en orientatie waren nog niet helemaal 100%. Inmiddels is het een dag later en voel ik me prima. Ben benieuwd of ik nog rare dingen ga herinneren ;)

De volgende keer neem ik weer gewoon een roesje maar zal er wel rekening meehouden dat het even duurt voordat alles is uitgewerkt.

A., 20-02-2012 14:25 #7
Ik heb vandaag een darmonderzoek moeten ondergaan, het was niet de 1e keer, maar ik had een roesje.
De allereerste keer dat ik een darmonderzoek kreeg deed zo verschrikkelijk pijn, dat ze toen hebben besloten om een roesje te geven.
Wat G.Janssen zegt ben ik het totaal niet mee eens.
Mischien heb jij het zo ervaren dat je goed wakker was, maar ik was echt niet wakker, ik heb het als erg prettig ervaren.
Natuurlijk ben ik nu nog wel duf, maar dat gaat loop van de tijd wel over, ik maak me daar niet zo druk om, beter dit dan een enorme pijn bij een onderzoek.

G. Jannsen, 08-02-2012 11:26 #6
Nou slapen doe je dus niet he. Vergeet dat maar. Je bent er vrolijk bij. In andere woorden het roesje zorg er voor dat je gekalmeerd word. Maar het kokhalzen en het gevoel van verstikking merk je dus echt maar dat klink erger dan dat het is eigenlijk. Omdat moment had ik zo iets IK WIL WEG. Maar toen de slang eruit getrokken was, was ik opgelucht. Helaas konden ze niks vinden nou helaas is een groot woord. Succes. Laat je niet geloven dat je gaat pitten dat dus niet.

Fons Weijtens, 18-08-2011 00:03 #5
Vandaag 17 augustus 2011 een beenmergpunctie gehad en hiervoor had ik een roesje aangevraagd. Ze vertelden dat je iemand nodig had om op te halen, begeleiden naar huis. Dit is dus van die miscommunicatie die niet verteld wordt vantevoren helaas. Ik heb ter plekke maar besloten om zonder roesje de punctie te ondergaan. Het verdovingsprike deed wel behoorlijk pijn, maar duurde niet zo lang. De rest van de ingreep… vooral het opzuigen van het merg… viel heel erg mee… ik voelde er bijna niets van. Dus voor mensen die dit ook moeten ondergaan kies GEEN ROESJE. Helemaal niet nodig!

Emilie, 27-03-2011 20:15 #4
@ michael: wat ben ik blij dat ik dat lees! Ze kunnen mij nog meer vertellen, maar het is heel erg van persoon afhankelijk hoe snel zoiets uit je lichaam is verdwenen. Het is bij mij nu 2 weken geleden dat ik onder 'n roesje een maagonderzoek heb ondergaan en ik word gek van die vage momenten! Kan me niet concentreren, geheugen laat me in de steek en weet soms even niet meer wat ik doe of waar ik ben. En zoooooooo moe, het overvalt me af en toe intens, heel vervelend! Ga nu maar veel water drinken, afvalstoffen afvoeren… misschien heeft 't daar ook wel mee te maken, dat juist dat verstoord is, die afvoer… denk even hardop…

btw… bij 2 operaties met volledige narcose duurde 't beide keren een half jaar voor ik me weer fitter voelde, mezelf eindelijk weer terug had. Dus zal ongetwijfeld pp verschillen.

Drs Pulletje, 16-01-2011 20:23 #3
Veel ingrepen zijn psychisch zeer belastend zoniet traumatisch te ondergaan bij volle bewustzijn. Door die psychische aspecten is het sterk aan te bevelen om een roesje te vragen en bij weigering de behandeling niet te continueren maar eerst zeker zijn van het roesje te krijgen. Niemand anders dan uzelf kan beoordelen en weet hoe u de ingreep ervaart. Succes ermee

Michael, 07-09-2010 01:44 #2
Ik heb volgens mij nogal wat vervelende bijwerkingen vanwege mijn roesje. Het is nu 4 weken geleden en mijn geheugen en concentratievermogen zijn nog niet zoals voor het roesje. Volgens mijn huisarts kan dit niet, maar het is toch echt toen begonnen. Ik lees in het artikel hierboven, dat je de eerste tijd nog wat vergeetachtig kan zijn. Bedoelen ze daar ook mee dat het wel een aantal weken kan duren?

Ph de Waal, 12-02-2010 18:37 #1
L.S. Is het mogelijk bij een blaasspiegeling een roesje te krijgen? Zie erg op tegen de ingreep.Mijn uroloog is tegen en zegt dat dit nooit gebeurt.Verlies helder bloed uit de plasbuis. ( erg weinig, maar toch, .) dank voor reactie.

Infoteur: Ceetee
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 13
Medische informatie…
Schrijf mee!