InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Botkanker: Vormen, symptomen en behandeling

Botkanker: Vormen, symptomen en behandeling

Botkanker: Vormen, symptomen en behandeling Botkanker kent vele uitingsvormen. Botkanker bij volwassenen is dikwijls een uitzaaiing van een ander type kanker, dat elders in het lichaam metastaseert. Botkanker bij kinderen en jong volwassenen kan echter ook in primaire vorm voorkomen in het beenmerg of in de botten. Er zijn meerdere vormen van botkanker, die op verschillende locaties in het lichaam voorkomen en elk hun specifieke symptomen kennen. De ernst en consequenties verschillen afhankelijk van het type botkanker in kwestie.

Wat is botkanker of beenkanker nu precies?

Eigenlijk bestaan er verschillende vormen van botkanker. Veel verschillende soorten kanker kunnen namelijk uitzaaiingen geven naar de botten. De meest voorkomende vormen van kanker elders in het lichaam, die uitzaaien naar de beenderen zijn longkanker, borstkanker, prostaatkanker, schildklierkanker, prostaat- en nierkanker.

Er bestaat echter ook primaire vormen van botkanker, waarbij kanker echt ontstaat in de bot- of beenmergcellen van de beenderen zelf. De behandeling voor deze vormen van kanker loopt ook erg uiteen, omdat bij uitzaaiingen of metastasen altijd sprake is van een ander type kanker (bijvoorbeeld borstkanker) en dus van een heel ander type cellen dat gaat "rondzwerven" in het lichaam en zo onder andere in de botten terecht komt.

Primaire vormen van botkanker komen meer voor bij kinderen dan bij volwassenen. Wanneer er botkanker ontstaat bij volwassenen is er derhalve meestal geen sprake van primaire kanker maar van uitzaaiingen van kanker elders in het lichaam.

Welke vormen van primaire botkanker bestaan er?

Osteosarcoom
Osteosarcoom is de meest voorkomende primaire vorm van kwaadaardige botkanker. Het komt het meeste voor bij mannen tussen de 10 en 25 jaar oud. Deze vorm van botkanker ontstaat met name in de armen en benen en bij knieën en schouders.
Het gaat om een erg agressieve vorm van kanker, die ook uitzaaiing geeft naar de longen toe. De kans op overleven ligt op ongeveer 65%.

Ewing Sarcoom
Ewing sarcoom is een relatief zeldzame maar ook de meest ernstige vorm van botkanker, die vooral voorkomt bij jonge mensen tussen de 4 en 15 jaar oud. Dit type kanker treedt zelden op bij mensen boven de 30 en komt relatief vaker voor bij mannen. Ook dit type kanker ontwikkelt zich vaak in armen en benen en daarnaast ook in het bekken. De overlevingskans is ook hier 67% maar is lager wanneer er sprake is van uitzaaiing naar andere delen van het lichaam.

Chondrosarcoom ofwel kraakbeenkanker
25% van alle bottumoren is een vorm van chondrosarcoom oftewel kanker van het kraakbeen. Deze vorm van kanker komt juist voor bij mensen boven de 40 tot 50 jaar en kent ook een goedaardige variant. Deze variant kan uitzaaien naar longen en lymfeklieren en is voor de patiënt een zeer pijnlijke vorm van botkanker. Tumoren vormen zich vaak in het bekken en in de heupbotten. Afhankelijk van hoe kwaadaardig de vorm van kraakbeenkanker is kan de overlevingskans variëren tussen de 30% en 90%.

Beenmergkanker: Multipel Myeloom
Beenmergkanker is niet echt een vorm van botkanker maar manifesteert zich wel in het beenmerg, nadat het is ontstaan uit woekering van afwijkende plasmacellen. Deze vorm van kanker komt vooral voor bij mensen boven de 60 jaar maar kan ook bij jongere volwassenen optreden. Multipel myeloom is een kwaadaardige woekering van plasmacellen in het beenmerg. Bij multipel myeloom produceren de plasmacellen een ongewone antistof, waardoor de ziekte aantoonbaar is.

Wat zijn de symptomen van botkanker, bottumoren of beenkanker?

Het meest voorkomende symptoom van bottumoren is over het algemeen pijn. Daarnaast treden vaak zichtbare uitstulpingen op bij het bot of het weefsel daaromheen. In de meeste gevallen worden de symptomen geleidelijk ernstiger met de tijd. De beenderen kunnen worden verzwakt door de tumor en leiden tot spontane breuken. Koorts, koude rillingen, nachtzweten en gewichtsverlies kunnen als bijkomende symptomen optreden. Deze symptomen komen echter relatief vaker voor na de verspreiding of uitzaaiing van de tumor naar andere weefsels in het lichaam.

Hoe ziet de behandeling van botkanker eruit?

Er zijn veel verschillende methoden om botkanker te behandelen. De beste behandeling is afhankelijk van het type botkanker, de locatie van de kanker, hoe agressief de kanker is, en of de kanker is uitgezaaid of niet. Zowel chirurgie, bestraling als chemotherapie worden toegepast evenals combinaties hiervan. Voor uitzaaiingen van andere typen kanker naar de botten zal de behandeling worden aangepast op de primaire vorm van kanker. In dit geval wordt de botkanker dus niet behandeld als botkanker maar als bijvoorbeeld borstkanker.
© 2009 - 2014 Sterretje999, gepubliceerd in Ziekten (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Botkanker en beenmergkankerBotkanker en beenmergkankerBotkanker en beenmergkanker zijn beiden kanker in de botten of beenderen. Er bestaan verschillende vormen van botkanker.…
Uitzaaiingen bij kanker: Wat is het en wat zijn de gevolgen?Uitzaaiingen bij kanker: Wat is het en wat zijn de gevolgen?Vaak treden bij kanker uitzaaiingen op naar andere plaatsen in het lichaam dan waar de ziekte zich in eerste instantie o…
Goedaardige bottumoren, botkanker, botmetastase: behandelingGoedaardige bottumoren, botkanker, botmetastase: behandelingBot is het harde, bijna niet buigzame weefsel waaruit het lichaamsskelet bestaat. Het houdt het lichaam overeind, omhult…
Ziekte van Kahler: Kanker van het beenmerg of botkankerZiekte van Kahler: Kanker van het beenmerg of botkankerDe ziekte van Kahler is een vorm van botkanker of eigenlijk beenmergkanker, waarbij er tumoren van plasmacellen in het b…
De ziekte kankerDe ziekte kankerKanker is na hart- en vaatziekten de belangrijkste doodsoorzaak in Nederland. De afgelopen vijftig jaar is men veel meer…
Bronnen en referenties
  • Bone Cancer: Symptoms, Types, Diagnosis and Treatment
  • Bone Marrow Cancer: Multiple Myeloma
  • Bone Tumors: Questions and Answers
  • Metastatic Bone Cancer

Reageer op het artikel "Botkanker: Vormen, symptomen en behandeling"

Reacties

Rita Pleyte, 10-07-2014 17:48 #14
Ik heb heel veel pijn in mijn boten maar bij een been merg pungti hadden ze niets gevonden toen was het ook nog niet zo erg ik heb ondraaglijke pijn wat kan ik nu doen ik heb het gevoel dat niemand van plan is om te helpen wel naar een pijn poli maar Waneer? Ik kan niet lang zitten maar ook niet lang staan of lopen daarbij heb ik ook gebroken ribben zomaar uit het niets mijn handen doen ook heel erg pijn weten jullie een oplossing ik ben er behoorlijk hopeloos van geworden groet Rita Pleyte van den broek

Bianca, 02-07-2014 00:56 #13
Kan botverkalking lijden tot botkanker?

Anoniem, 22-02-2014 10:33 #12
Ik schaam me hier wel een beetje voor maar ik had vannacht zo'n enge realistische droom. Ik droomde dat ik röntgenfoto's in het ziekenhuis moest laten maken de artsen zagen dat er een soort van zwarte gaten in mijn botten zaten, de röntgenfoto's waren zo echt en als ik er nu op google lijkt het net echt als in mijn droom. Ze zijden dat ik botkanker had en waarschijnlijk niet lang meer te leven had. Ik ben 13! Nu zullen jullie wel denken het is maar een droom het valt wel mee maar ik heb vaak dromen die uitkomen het is meestal iets heel kleins maar toch… Ik ben zo bang want alles wat ik op internet vind zag ik ook in mijn droom.

H. van der Meulen, 10-01-2014 12:17 #11
Heb hersenbloeding, herseninfarct en een (buikaorta) aneurysma gehad en daaraan in alle gevallen geopereerd.
Dagelijks gebruik medicijnen zijn: Persantin Retard 2x, Irbesartan Sandoz 1x, Carbasalaatcalcium Sandoz 100 1x en Simvastatine Sandoz 40 1x…
Klachten zijn krampen in benen, gewricht- botpijnen.Heb altijd last van onder rugpijn in hevige en minder hevige vorm afhankelijk van lichaamsbewegingen bij activiteit Ook moet vaak 's-nachts naar de wc om te plassen, de straal (prostaat) is niet meer wat 'íe moet zijn! Bij veel drinken moet ik weinig naar de wc en bij weinig veel.
Graag een reactie, Mvrgr. Van der Meulen

Lenneke, 23-08-2013 12:50 #10
Hallo,

Al een tijd loop ik met een knobbel op mijn knieschijf. Deze wordt steeds groter. Hij doet niet veel pijn behalve als ik er op druk en als ik op mijn knieën zit. Wel is mijn knie stijf na een tijd stil zitten en vaak spierpijn in het been van de knobbel.

Ook voel ik me de laatste tijd erg moe en zwak.
'S nachts heb ik onwijs last van nacht zweten.

Ik overweeg al een tijdje om naar de huisarts te gaan maar ik heb altijd al zo'n instelling van; het komt wel goed.

Wat moet ik doen?!

Groet,
Lenneke.

Lauwers, 12-06-2013 22:20 #9
Heb al 4 rug operaties, 3 wervels zijn aan mekaar gewassen en de chirurgen durven ze niet los maken, neem morfine maar heb nog constant pijn, onverdraaglijk, heb ook artrose op die plaats, en scoliose aan wervels, zou het ook kanker kunnen zijn? Heb ook al een heup prothese, geen kraakbeen meer, ben ongerust dat het kanker zou zijn. groetjes.

Claudia, 28-01-2013 11:41 #8
Ik heb een vraagje. Ik heb in juni 2010 een agressieve borstkanker gehad. Ik heb toen bestraling gehad en zes chemos. Sinds enkele weken krijg ik pijn aan mijn dijbeen die eigenlijk erger wordt, die pijn voel ik vooral als ik me verleg of uit de auto stap… Zou het iets kunnen te maken hebben met botkanker? Grtjes Claudia

Hb, 07-01-2013 12:34 #7
Ik heb vaak een vergrote prostaat en moeite met plassen, Het druppelt. Ook plas ik vaak na in mijn broek. In de nacht wordt ik wel 8 keer wakker om te plassen en soms duurt het een 10 minuten voor dat het lukt en heb zelden een straal. Heb nu al een jaar erge pijn in mijn botten. In mijn knieën zijn cystes ontdekt op een echo en die doen extreem pijn, zo veel dat ik in de nacht droom dat ik mijn benen aan het amputeren ben. Mijn ellebogen doen ook zeer en mijn schouders zijn allebei zwaar ontstoken geweest, waardoor ik niets kon bewegen. Ook in mijn rug, onder en boven, heb ik vooral als ik te lang sta, erge pijnen, die minder worden bij liggen. Mijn linkervoet voelt soms aan alsof hij gebroken is. Na een week of zo is dat weer over, maar komt steeds terug. Ze hebben op röntgen gezien dat ik artrose heb. Mijn bloed is nagekeken (waarop weet ik niet) en ze zagen een zeer lichte verhoging witte bloedlichaampjes wat kan komen door roken of kleine ontstekingen. Echter niet op grote ontstekingen.

Zou ik prostaatkanker en botkanker kunnen hebben of was dat altijd te zien geweest in het bloed of de rontgen of de echo's?

dank u.

Maria Eding, 23-11-2012 12:23 #6
Ik ben aan het herstellen van borstkanker. Mijn tumor was 11 cm groot, maar heb nu last van pijn in de grote tenen en voeten, nek schouder en rechter arm. Kan dat botkanker zijn?

Jw de Vet, 06-06-2012 01:54 #5
Ik heb pijn in mijn schouders en in mijn bekken en nu in mijn benen en ook mijn rug het voelt als spierpijn en ik heb tegelijkertijd ook evenwicht stornissen als uit bed kom endaar slik ik medicijnen voor het merk is fluxon cinariizina kunt mij de reactie geven.ik ben wel bezig met het onderzoek van het ziekenhuis o.a.ultra-sonografia--{ombros} ik verwacht geen mening van u maar wel een idee.dank u j.w.de.vet in brazilie maar ik kom wel uit nederland

Anoniem, 11-04-2011 16:18 #4
Hallo, ik heb al een tijdje net boven mijn rechterborst een verdikking (een rib) alleen is die naar mijn idee dikker geworden dan de andere kant, staat dus meer naar voren.
Sinds een poosje heb k daar soms ook een stekende pijn en soms ook op dezelfde hoogt in mijn rug. Verder geen klachten. Zou dit ook iets ernstigs kunnen zijn?

Ad van Kreij, 25-03-2011 23:02 #3
Ik heb via prostaatkanker die is teruggekomen na vijf jaar uitzaaiing in de botten, de uroloog wil met een injectie met strontium de pijn bestrijden.
ik heb hier mijn twijfels over gezien wat deze juist kanker kunnen veroorzaken.

Derya, 26-01-2011 15:13 #2
Hoi mariette. wat erg om dit te moeten meemaken. ik hoop dat het echter niet zo is en dat het iets minder ernstigs is

Mariette Krab, 01-10-2010 11:33 #1
Ik ben Mariëtte, vrouw van 47 jaar, heb gister in het ziekenhuis te horen gekregen dat er een cyste in mijn spaakbeen zit. Dit is door toeval ontdekt, ben vorige week gevallen op mijn armen (recht voorover) aangezien ik behoorlijk pijn had meteen naar het ziekenhuis gegaan en daar werden er foto's gemaakt, in principe was er niks te zien veel vocht maar ja voor de zekerheid toch in het gips. Gisteren een week na de val terug en kreeg ik te horen dat er niks gebroken of gescheurd was maar dat er een cyste in mijn spaakbeen zit, tenminste daar lijkt het op een vlek. Nu een afspraak voor een MRI scan, ja en nu gaat er van alles door mij heen, is dit botkanker ojee ik loop al een tijdje te zuchten ben moe en af en toe koude rillingen heb iets onder de leden. Ja en nu wachten wil nog niks vertellen aan mijn omgeving die schrikken zich dood, snap het zelf nog niet en ja is er iets aan de hand? Eerst maar de MRI scan afwachten, maar is het verstandig om alvast naar de huisarts te gaan?

Infoteur: Sterretje999
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 14
Medische informatie…
Schrijf mee!