InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Wat te doen tegen verkoudheid

Wat te doen tegen verkoudheid

Wat te doen tegen verkoudheid Iedereen is wel eens verkouden. Soms wel eens meerdere keren per jaar. Een loopneus, veel niezen, een zere keel.. dit klinkt waarschijnlijk bij veel mensen bekend in de oren. Maar hoe worden we nou eigenlijk verkouden? Door het zonder jas naar buiten gaan, of is het toch een virus? Maar het belangrijkste, hoe kom je er vanaf? Lees in dit artikel alles over verkoudheid.

Verkouden?

Veel mensen denken dat je verkouden word als je bijvoorbeeld zonder jas naar buiten gaat en kou vat. Veel ouders zeggen dit dan ook tegen hun kinderen, 'trek je jas aan, anders wordt je nog verkouden!' Echter wordt de verkoudheid waarschijnlijk door een virus veroorzaakt. Of je echt verkouden kan worden van bijvoorbeeld zonder jas naar buiten gaan is nog niet bekend. Wel is het mogelijk dat je door afkoeling een slechtere weerstand krijgt, en daardoor gevoeliger wordt voor een verkoudheidsvirus. Er zijn wel al een aantal virussen bekend die waarschijnlijk voor de verkoudheid zouden kunnen zorgen. Het adenovirus, het rhinovirus of het coronavirus.

Het verkoudheidsvirus wordt meestal overgedragen doordat mensen elkaar besmetten. Bijvoorbeeld als iemand die net in zijn handen geniest of gehoest heeft en zijn handen niet (goed) gewassen heeft, en dan vervolgens jou een hand geeft. Wanneer je dan met je hand in je gezicht gaat zitten adem je het virus in. Het virus kan zich ook verspreiden via de lucht. Dit komt vooral voor in kleine ruimtes, zoals in trams, treinen, auto's enzovoort. Het virus verspreidt zich dan doordat iemand die het virus draagt uitademt, en vervolgens iemand anders deze lucht weer inademt. Een verkoudheidsvirus is erg besmettelijk!

Wat zijn de symptomen?

De eerste symptomen van een verkoudheid zijn een verstopte neus. Dit kan gepaard gaan met een loopneus, of juist beide. Het eerste symptoom kan overigens ook hoesten zijn. Bij zuigelingen kan vaak benauwdheid optreden.
Alle symptomen van een verkoudheid:
  • een loopneus
  • een verstopte neus
  • hoesten
  • een zere keel
  • hoofdpijn
  • niezen

Koorts bij een verkoudheid komt zelden voor. Wel komt het bij kinderen vaak voor dat de verkoudheid gepaard gaat met (hoge) koorts. Meestal is deze dan rond de 38.5 graden. Wanneer je andere verschijnselen krijgt zoals aanhoudende koorts, spierpijn en/of koude rillingen is er een kans dat het geen verkoudheid maar een griep is.

Meestal verdwijnen de symptomen van de verkoudheid weer naar een week. Het is ook niet nodig om naar de huisarts te gaan. Wel is een huisartsbezoek verstandig bij de volgende verschijnselen:
  • erge benauwdheid
  • 'piepende longen' bij het ademhalen
  • ophoesten van slijm
  • langer dan vijf dagen koorts (38 graden of hoger)

Wat te doen tegen een verkoudheid?

Meestal hoef je niets te doen tegen een verkoudheid. Deze onschuldige ziekte gaat vaak weg na een week. Wel kun je een neusspray halen bij de apotheek om de verstopte neus open te houden. Dit kan erg verlichtend zijn, omdat een verstopte neus vaak voor hoofdpijn kan zorgen. Ook vinden veel mensen het niet fijn om door hun mond adem te halen.

Gebruik neusspray maximaal een week, wanneer je dit langer doet kan het neusslijmvlies beschadigd raken!
Als je liever geen neusspray gebruikt kun je ook stomen. Dit kan met een speciale gezichtstomer, maar het werkt ook als je heet water in een emmer doet en er met je gezicht boven gaat hangen. Doe wel een handdoek over je hoofd heen, anders ontsnapt de stoom.

Tegen pijn en koorts kunt je altijd een paracetamol gebruiken.
© 2010 - 2014 Melaniewalker, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Aandoeningen: verkoudheidVerkoudheid, het is een aandoening waar iedereen wel een last van heeft. De een heeft er vaker last van dan de ander, so…
Virusinfecties: verkoudheidVirusinfecties: verkoudheidVerkoudheid is een infectie van de neus en keel die door verschillende virussen veroorzaakt kan worden. De meeste mensen…
Huis, tuin en keukenmiddelen bij verkoudheidHuis, tuin en keukenmiddelen bij verkoudheidAls het weer ineens omslaat van warm naar koud zijn er veel mensen verkouden. Verkouden zijn is niets ernstigs, maar wel…
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheidsplein.nl/topic/3727/Behandeling-van-verkoudheid.html http://www.kring-apotheek.nl/zz/zz40.html

Reageer op het artikel "Wat te doen tegen verkoudheid"

Infoteur: Melaniewalker
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!