InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Symptomen hersenvliesontsteking

Symptomen hersenvliesontsteking

Symptomen hersenvliesontsteking Het is erg belangrijk om de symptomen van hersenvliesontsteking vroegtijdig te herkennen. Vanwege de nabijheid van de hersenen kan de ziekte levensbedreigend zijn. Hoe eerder met de behandeling begonnen wordt, des te gunstiger valt de prognose uit. Anders moet met ernstige gevolgen worden gerekend zoals doofheid, epilepsie of waarnemingsstoornissen.

Wat is hersenvliesontsteking

Onder meningitis of hersenvliesontsteking verstaat men een ontsteking van de beschermende laag van de hersenen, maar ook van het ruggenmerg. Onbehandeld geeft meningitis een hoog sterftecijfer en de ziekte wordt dus altijd als een medische noodsituatie beschouwd.

Hersenvliesontsteking bij kinderen

Hersenvliesontsteking is in de meeste gevallen op een infectie met virussen, bacteriën of schimmels terug te voeren. Dat toont aan dat de meningitis niet besmettelijk is, maar dat waarschijnlijk wel de ziekteverwekkende organismen (pathogenen) kunnen worden overgedragen.

Bij zuigelingen vindt de infectie vaak via bacteriën plaats die zich in het genitale gebied van vrouwen nestelen. Hersenvliesontsteking bij kinderen heeft vaak andere symptomen dan een meningitis bij volwassenen. Vaak vallen lichamelijke zwakte en prikkelbaarheid op.

Symptomen van hersenvliesontsteking bij kinderen

De symptomen van hersenvliesontsteking bij kinderen verschillen per leeftijd. Tekenen van een meningitis bij kinderen jonger dan 6 maanden kunnen zijn:
  • een bolling van de fontanellen;
  • de benen van het kind doen pijn;
  • armen en benen voelen koud aan;
  • de ledematen zijn bleek;
  • baby's drinken “lui” en apathisch.

Met het toenemen van de leeftijd lijken de symptomen steeds meer op die van een meningitis bij volwassenen. Men kan het als een alarmerend signaal beschouwen als een kind met de voet niet meer de kin kan aanraken. In verband met de mogelijk ernstige gevolgen moet terstond een arts worden geraadpleegd.

Symptomen van hersenvliesontsteking bij volwassenen

Bij volwassenen manifesteert zich meningitis door een combinatie van typische symptomen. Omdat het virus of de bacterie die hersenvliesontsteking veroorzaakt overdraagbaar is, moet na contact met besmette personen vooral op de volgende tekenen worden gelet:
  • een stijve nek, hoge koorts en verlies van bewustzijn vormen een klassiek trio;
  • er treedt een overgevoeligheid voor licht en geluid op;
  • een krachtig signaal: Het is niet meer mogelijk om de kniëen volledig te strekken;
  • bij het voorover buigen van het hoofd, worden de benen onwillekeurig opgetrokken;
  • hoofdpijn, die bij horizontaal schudden van het hoofd toeneemt;
  • sommige vormen van meningitis gaan gepaard met uitslag.

Behandeling van meningitis

Omdat de kans op genezing met het verstrijken van de tijd steeds meer daalt, grijpt de dokter bij de eerste tekenen van meningitis vaak terug op een breed spectrum aan antibiotica. Vaak is de keuze van het juiste medicijn gebaseerd op aannames, omdat het vinden van de ziekteverwekker te veel tijd in beslag zou nemen.

De ernstige en veelvormige gevolgen van meningitis, alsook de levensbedreigende bijwerkingen maken een zeer frequente controle door de arts noodzakelijk. De verschillende symptomen worden, naar gelang hun optreden, door verschillende medicamenten, zo goed mogelijk verlicht.

Kansen op genezing van hersenvliesontsteking

Een door bacteriën veroorzaakte meningitis is onbehandeld meestal dodelijk. Daarentegen kan een virale hersenvliesontsteking ook spontaan genezen.

Het risico op overlijden is het grootst bij pasgeborenen: tussen de twintig en dertig procent. Bij oudere kinderen is dat risicico daarentegen slechts 2%. Daarna stijgt het risico weer met het toenemen van de leeftijd.

Bij volwassenen ligt het overlijdensrisico tussen 19 en 37%. Tweederde van de volwassenen overleeft hersenvliesontsteking zonder noemenswaardige gevolgen.

Meer weten over hersenvliesontsteking en de symptomen ervan?

Wilt u meer weten over hersenvliesontsteking of meningitis dan is de website van Gezondheidsplein.nl de meest aangewezen plek. De website van Gezondheidsplein heeft zich inmiddels al jaren gemanifesteerd als een serieuze en betrouwbare aanbieder van medische informatie die voor ieder van ons te begrijpen is.
© 2011 - 2014 Serkozy, gepubliceerd in Ziekten (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hersenvliesontsteking: gevolgen, symptomen en behandelingHersenvliesontsteking: gevolgen, symptomen en behandelingHersenvliesontsteking of meningitis is een ontsteking van de hersenvliezen en het ruggenmerg. Alhoewel de aandoening bij…
Bacteriële meningitis (hersenvliesontsteking)Bacteriële meningitis (hersenvliesontsteking)Bacteriële meningitis, in de volksmond ook bacteriële hersenvliesontsteking, is een aandoening waarbij de hersenvliezen…
HersenvliesontstekingEen hersenvliesontsteking is een ontsteking aan het membraan rondom de hersenen en de ruggemerg. Dit kan veroorzaakt wor…
HersenvliesontstekingHersenvliesontstekingIeder jaar sterven er in Nederland zo'n 60 mensen aan hersenvliesontsteking. Er is gelukkig een medicijn op de markt geb…
Kinderziekte - HersenvliesontstekingKinderziekte - HersenvliesontstekingHersenvliesontsteking is een ontsteking van de vliezen die om de hersenen in het ruggenmerg liggen. Het wordt ook wel me…

Reageer op het artikel "Symptomen hersenvliesontsteking"

Reactie

Erik Seeder, 17-10-2012 09:36 #1
Ik heb twee weken terug een ontstekingsremmer in mijn rug gekregen. Als je hersenvliesontsteking zou krijgen is dat dan direct of kan dat dan ook nog later?

Infoteur: Serkozy
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!